آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال آپتیمیزم چیست؟ صفر تا صد پروژه ارز دیجیتال Optimism

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 22 خرداد 1402
3.4
3.4

فهرست مطالب

  • شبکه ارز دیجیتال آپتیمیزم چیست؟
  • آپتیمیزم چگونه کار می‌کند؟
  • ویژگی‌های آپتیمیزم
  • رویکردهای مختلف به چالش مقیاس‌پذیری اتریوم
  • ارز دیجیتال آپتیمیزم
  • سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال op
  • جمع‌بندی

بلاک چین اتریوم از مهمترین پروژه‌های دنیای رمز ارزها است اما علی‌رغم محبوبیت بسیار زیاد، این پروژه از نظر مقیاس‌پذیری بسیار ضعیف است و هزینه‌های سرسام‌آوری برای هر تراکنش دریافت می‌کند. توسعه‌دهندگان و متخصصان زیادی در راستای بهبود این مشکل اقدام کرده‌اند که پروژه ارز دیجیتال «آپتیمیزم» (Optimism) یکی از معروف‌ترین پروژه‌های بهبود مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم است. پروژه آپتیمیزم در ماه‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است؛ به همین دلیل است که قصد داریم پروژه آپتیمیزم را به صورت کامل بررسی کنیم.

 

در این مقاله ابتدا به بررسی پروژه آپتیمیزم و اهداف آن می‌پردازیم. سپس سرمایه‌گذاران و تیم توسعه‌دهندگان آن را بررسی می‌کنیم و نحوه عملکرد این شبکه را بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز به بررسی مزایا و معایب شبکه آپتیمیزم پرداخته و پروژه‌های مشابه آن را در کنار این پروژه لایه دوم اتریوم بررسی می‌کنیم. در نهایت نیز ارز دیجیتال Optimism را بررسی کرده و درباره ایردراپ‌های آن صحبت می‌کنیم. در پایان مقاله هم پیش بینی کلی از آینده قیمت ارز دیجیتال op خواهیم داشت.

 

شبکه ارز دیجیتال آپتیمیزم چیست؟

آپتیمیزم یک راه حل لایه دوم است که توسط توسعه‌دهندگان برای بهبود امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم ایجاد شده است. این شبکه یک راه حل سریع و پایدار است که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت کاملا بهبود یافته از شبکه اتریوم و خدمات آن استفاده کنند.

 

این پروژه به صورت کلی مانند آربیتروم از رول آپ‌های خوشبینانه برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم استفاده می‌کند. بهبود شبکه اتریوم از طریق این شبکه به کاربران اجازه می‌دهد با قیمت یک دهم قیمت اتریوم، تراکنش‌های خود را انجام دهند. یک نکته مهم درباره پروژه ارز دیجیتال آپتیمیزم این است که آپتیمیزم یک زنجیره یا چین نیست و به عنوان یک واحد مستقل فعالیت نمی‌کند.

 

در واقع آپتیمیزم یک رشته قرارداد هوشمند است که درون اتریوم قرار می‌گیرد و از سیستم جزا و پاداش برای پیدا کردن تراکنش‌های غلط استفاده می‌کند. شبکه آپتیمیزم از کاربران برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و به سادگی چالش مقیاس پذیری شبکه اتریوم و ماشین مجازی آن را برطرف می‌کند.

 

سرمایه گذاران و توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال Optimism

در سال ۲۰۱۹ «جینگلن وانگ» (Jinglan Wang)، «کارل فلورش» (Karl Floersch) و «کوین هو» (Kevin Ho) در راستای بهبود وضعیت شبکه اتریوم، شبکه‌ی آپتیمیزم را ایجاد کردند. وانگ یک متخصص بلاک چین است که پیش از Optimism در زمینه‌های مختلف دنیای کریپتوکارنسی فعالیت می‌کرد.

 

او و دو متخصص دیگر فلورش و هو، با هدف بهتر کردن تجربه کاربران با شبکه اتریوم، شبکه آپتیمیزم را ایجاد کردند. این سه متخصص بخش مهمی از فرایند توسعه‌ی شبکه آپتیمیزم را بر عهده گرفتند اما علاوه بر این سه نفر، تیم بزرگی از متخصصان حوزه بلاک چین در یک سال پروژه آپتیمیزم را در کنار هم ایجاد کردند.

 

تیم توسعه‌دهندگان این شبکه به وسیله وانگ مدیریت می‌شد و شامل بیش از بیست برنامه نویس و توسعه‌دهنده بلاک چین بود که به مدت یک سال روی ابعاد مختلف این شبکه کار کردند. این متخصصان با عبور از چالش‌های مختلف توانستند پروژه Optimism را در سال ۲۰۱۹ به پایان برسانند. سرمایه‌گذاران زیادی با خواندن وایت پیپر این شبکه، متقاعد شده اند که روی آن سرمایه‌گذاری کنند. دلیل علاقه سرمایه‌گذاران به این شبکه راه حل مناسب آن برای مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است.

 

آپتیمیزم چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد آپتیمیزم یکی از لایه دوم‌های بلاک چین اتریوم است که عملکردی مشابه ارز دیجیتال آربیتروم دارد؛ برای درک عملکرد آن باید ابتدا دو مفهوم را بررسی کنیم. اول سه‌گانه بلاک چین‌ها. سه گانه بلاک چین عبارت است از سه ویژگی حائز اهمیت درباره هر بلاک چین که برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

این سه ویژگی مقیاس‌پذیری، عدم تمرکز و امنیت هستند؛ این سه ویژگی برای همه بلاک چین‌ها لازمند و با توجه به وجود مشکل مقیاس‌پذیری در بلاک چین اتریوم، راه حل پروژه Optimism یک گزینه بسیار مناسب به نظر می‌رسد. مفهوم دوم رول آپ‌ها هستند که برای بسیاری از توسعه‌دهندگان به عنوان راه حل نهایی برای مشکل مقیاس پذیری شناخته می‌شود.

 

رول آپ خوشبینانه Optimistic Roll-up

شبکه آپتیمیزم از رول آپ‌های خوشبینانه برای افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم استفاده می‌کند. در حالت عادی شبکه اتریوم زمان زیادی برای تایید هر تراکنش صرف می‌کند؛ در حالی که با وجود شبکه لایه دوم اتریوم، تراکنش‌ها به این شبکه منتقل می‌شوند.

 

بعد از این که تراکنش‌ها در شبکه آپتیمیزم قرار می‌گیرند، شبکه این تراکنش‌ها را در یک گروه قرار می‌دهد و اعتبارسنج‌ها این تراکنش‌ها را به صورت گروهی تایید می‌کنند. در چنین حالتی کاربران تراکنش‌ها را خوشبینانه و با فرض اینکه کسی در شبکه خطایی انجام نداده تایید می‌کنند و در صورتی که خطایی گزارش شود، تراکنش مورد نظر به صورت مجزا بررسی می‌شود.

 

در شبکه Optimism اعتبارسنج‌ها در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ها با توکن بومی آپتیمیزم یعنی ارز دیجیتال آپتیمیزم پاداش دریافت می‌کنند. در شبکه آپتیمیزم تمام محاسبات مربوط به تایید تراکنش‌ها خارج زنجیره اتفاق می‌افتد، در نتیجه شبکه اتریوم سرعت بالاتری خواهد داشت و کارمزد تراکنش‌ها کم خواهد شد. با این اتفاق تعداد کاربران شبکه افزایش پیدا خواهد کرد و اکوسیستم اتریوم رشد می‌کند.

 

ارز دیجیتال آپتیمیزم

 

ماشین مجازی آپتیمیزم

تا اینجا توضیح دادیم که شبکه آپتیمیزم مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم در تراکنش‌ها را حل می‌کند. البته که اکثر پروژه‌های لایه دوم هم این کار را به خوبی انجام می‌دهند، اما هیچ یک از شبکه‌های دیگر برای بهبود مقیاس‌پذیری قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم اقدامی نکرده‌اند.

 

شبکه آپتیمیزم با ایجاد «ماشین مجازی آپتیمیزم» (Optimism Virtual Machine) که در واقع پیکره و بک اند رول آپ خوشبینانه است، توانسته این مشکل را تا حد زیادی رفع کند. ماشین مجازی آپتیمیزم از تمام کتابخانه‌ها و ابزارهای شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند و این قابلیت را دارد که از تمام پروتکل‌های لایه دو پشتیبانی و مقیاس پذیری تمام این زیرساخت‌ها را ممکن کند. این موضوع هدف و غایت نهایی ماشین مجازی آپتیمیزم است.

 

در واقع ماشین مجازی اتریوم ابزاری است که اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم اجرا شوند. با در نظر داشتن این مسئله ماشین مجازی آپتیمیزم اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند روی آپتیمیزم اجرا شوند در حالی که در نهایت به شبکه اتریوم تعلق دارند.

 

سوپرچین ارز دیجیتال آپتیمیزم

سوپرچین یکی از تکنولوژی‌هایی است که شبکه آپتیمیزم برای بهبود شرایط شبکه اتریوم استفاده می‌کند. سوپرچین یک شبکه افقی از زنجیره‌ها  را با استفاده از استک‌های کد منبع باز و یک لایه ارتباطی ایجاد می‌کند. یکی از نکات بسیار مهم درباره این‌که شبکه ارز دیجیتال آپتیمیزم چگونه کار می‌کند، مفهوم سوپرچین است که در. آینده نزدیک در آپتیمیزم اجرایی خواهد شد.

سوپرچین یک شبکه از زنجیره‌های لایه دوم است که به عنوان OP chain شناخته می‌شود. سیستم امنیتی، لایه ارتباطی و منبع کد این زنجیره‌ها با هم مشترک است. طراحی این زنجیره‌ها به نحوی است که توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از زنجیره‌ها به عنوان منابع قابل جایگزین استفاده کنند. با فراهم شدن این امکان هیچ برنامه‌ای تاخیر و کندی تجربه نخواهد کرد؛ زیرا اگر یکی از زنجیره‌ها درگیر باشد، زنجیره دیگری نیازهای برنامه را رفع خواهد کرد.

 

ایده‌ی مولتی چین پیش از این اجرا شده است اما دو مشکل جدی دارد؛ اول این‌که در این مولتی چین یا چند زنجیره، هر زنجیره مدل امنیتی جدیدی دارد. مشکل دوم این است که ساخت زنجیره‌های جدید به دلیل نیاز به اعتبارسنج‌ها و بلوک‌های جدید، بسیار گران قیمت تمام می‌شود. این مسائل باعث شد تا رویکردی جدید برای ایجاد یک بلاک چین مقیاس‌پذیر پیگیری شود.

 

البته می‌توان گفت مشکل اصلی در ایده‌ی مولتی چین این است که لایه اول بلاک چین میان این زنجیره‌ها مشترک نیست. برای حل این مشکل تمام زنجیره‌ها باید یک لایه اول مشترک داشته باشند؛ به عبارتی زنجیره‌های سوپرچین باید در لایه دوم یک بلاک چین ایجاد شوند. با این رویکرد تمام زنجیره‌ها روی یک لایه اول مشترک قرار دارند و در نتیجه از یک مدل امنیتی مشابه  استفاده می‌کنند و نیازی به اعتبارسنج‌های جدید هم ندارند.

 

تبدیل شدن آپتیمیزم به سوپر چین

برای اینکه شبکه ارز دیجیتال آپتیمیزم به یک سوپرچین تبدیل شود، باید ویژگی‌ها و مشخصاتی داشته باشد. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم و میزان نزدیکی آپتیمیزم به آن را هم بررسی می‌کنیم. 

 

  • وجود لایه اول مشترک: وجود لایه اول مشترک برای زنجیره‌ها نیازی مهم است. آپتیمیزم در حال حاضر روی شبکه اتریوم بنا شده است و این ویژگی در حال حاضر در آپتیمیزم وجود دارد. 
  • پل آپتیمیزم:  پل آپیتیمزم یک پل بلاک چین ارتباطی است که تمام زنجیره‌های موجود در سوپرچین را به هم متصل کرده و ویژگی‌های امنیتی مشترکی را به اشتراک می‌گذارد. این ویژگی در حال حاضر در شبکه وجود ندارد. 
  • کارمزد پایین: تا زمانی که هزینه‌های استفاده از سوپرچین به اندازه‌ای پایین نباشد که همه کاربران بتوانند از آن استفاده کنند، سوپر چین به معنای واقعی کلمه ایجاد نشده است. کما اینکه تمام جوانب شبکه ایجاد نشده‌اند، کارمزدهای شبکه آپتیمیزم واقعا برای همه کاربران مناسب هستند.
  • بررسی گزینه‌های پیکربندی: زنجیره‌های سوپرچین باید بتوانند به کاربران گزینه‌های مختلف ارائه دهندگان داده و آدرس‌های متوالی ارائه دهد. 
  • ارتباط میان زنجیره‌ای: زنجیره‌های مختلف باید بتوانند ارتباط داشته باشند و داده‌ها و پیام‌هایی با امنیت بالا میان شبکه‌ها منتقل شوند.

 

برای این‌که شبکه آپتیمیزم به سوپرچین تبدیل شود، ابتدا باید تمام داده‌ها به لایه اول منتقل شوند. این داده‌ها شامل تمام قراردادهای هوشمندی است که روی لایه دوم ایجاد شده اند. زمانی که زنجیره‌ها ایجاد شوند و توسط پل آپتیمیزم به هم متصل شوند، بازگرداندن برنامه‌ها و داده‌های موجود بسیار ساده است. وجود قراردادهای هوشمند و تضمین عدم تمرکز باعث می‌شود نه تنها سوپرچین یک گزینه بسیار مناسب برای پروژه‌های دیفای باشد، بلکه بتواند تمام برنامه‌های متمرکز را نیز پشتیبانی کند.

 

ویژگی‌های آپتیمیزم

با وجود شبکه آپتیمیزم، به جای این‌که کاربران ساعت‌ها منتظر تایید شدن یک تراکنش باشند، می‌توانند در یک مدت زمان کوتاه مشکل خود را رفع کنند. در حالی که شبکه اتریوم درگیر تمام برنامه‌ها و پروژه‌های فعال است، شما می‌توانید به سرعت تراکنش خود را انجام دهید و نگران طولانی بودن زمان انتظار نباشید. این اولین مزیت آپتیمیزم است.

 

مزیت دوم درباره پروژه Optimism این است که به لطف افزایش سرعت تراکنش و بهبود مقیاس پذیری شبکه اتریوم، کاربران نباید کارمزد بسیار زیادی برای انجام تراکنش پرداخت کنند. به عبارتی زمانی که شما شبکه آپتیمیزم را برای انجام تراکنش خود انتخاب کنید، می‌توانید با کارمزدی بسیار پایین در مدت زمانی خیلی کوتاه تراکنش خود را انجام دهید.

 

رویکردهای مختلف به چالش مقیاس‌پذیری اتریوم

همانطور که می‌دانید، وانگ و تیمش اولین افرادی نبودند که به فکر راه حلی برای مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم افتادند. در واقع تاکنون چندین راه حل مختلف برای رفع این بحران پیشنهاد شده و همگی از اهمیت بالایی برخوردارند. بیایید راه حل شبکه Optimism را با چند مورد از این راه حل‌ها مقایسه کنیم تا به درک بهتری از آن برسیم.

 

مقایسه رول آپ‌ خوشبینانه و رول آپ دانش صفر

به صورت کلی دو نوع راه حل رول آپ در شبکه اتریوم وجود دارد. رول آپ خوشبینانه و رول آپ دانش صفر. هر دوی این راه حل‌ها تراکنش‌ها را از شبکه خارج کرده و محاسبات آن‌ها را خارج از شبکه انجام می‌دهند اما نحوه‌ی تایید تراکنش‌ها در این دو شبکه متفاوت است.

 

رول آپ‌های خوشبینانه فرض را بر این می‌گذارند که همه تراکنش‌ها معتبر هستند و به همین دلیل محاسبات خیلی پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند. این مسئله باعث بهبود بسیار زیادی در مقیاس‌پذیری شبکه می‌شود. اما برای تامین امنیت شبکه اگر کسی به یک تراکنش مشکوک شود، می‌تواند در بازه یک هفته اعتبار آن را بسنجد و آن را در لایه یک بررسی کند.

 

در رول اپ‌های دانش صفر این فرایند متفاوت است؛ بدین صورت که برای هر تراکنش تایید انجام می‌شود. در رول آپ‌های دانش صفر مدرک اعتبارسنجی هر تراکنش به طور همزمان به لایه یک منتقل می‌شود و دیگر نیازی به بررسی بیشتر تراکنش‌ها در هنگام خروج از رول آپ نیست. هریک از این تکنولوژی‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

 

برای مثال، رول آپ خوشبینانه برای اجرای قرارداد هوشمند بسیار مفید است در حالی که رول آپ‌های دانش صفر برای انجام تراکنش‌های ساده کاربرد بیشتری دارند. از طرفی پروسه برداشت در رول آپ خوشبینانه به مراتب طولانی‌تر از رول آپ دانش صفر است. پروژه‌های ارز دیجیتال Zero Knowledge در مدت زمان بسیار کوتاه به شما اجازه می‌دهند چندین بار برداشت انجام دهید.

 

مقایسه Optimism و Arbitrum

شبکه آربیتروم هم دقیقا یک راه حل لایه دوم برای شبکه اتریوم است که برای رفع مشکل مقیاس پذیری از رول آپ‌های خوشبینانه استفاده می‌کند. تفاوت اصلی میان آربیتروم و آپتیمیزم این است که این دو شبکه راه‌حل‌های متفاوتی برای مدیریت تقلب دارند.

 

شبکه آپتیمیزم برای انجام یک تراکنش تنها از یک مرحله تایید ضدتقلب استفاده می‌کند؛ گرچه این روش سرعت تراکنش را بالا می‌برد و باعث می‌شود تراکنش در لحظه انجام شود، با این حال کارمزد تراکنش در این حالت زیاد است. از طرفی شبکه آربیتروم با انجام چند مرحله فرایند ضد تقلب که همگی روی لایه دوم انجام می‌شوند، زمان زیادی می‌برد اما در عوض کارمزد بسیار کمی دارد و برای معاملات کوتاه مدت بسیار مناسب است.

 

مقایسه Optimism و Polygon

پولیگان یک راه حل مقیاس پذیری لایه دوم اتریوم است که بر خلاف آپتیمیزم که در لایه دوم قرار دارد، موازی با لایه اول اتریوم ایجاد شده و با پل بلاک چین به اتریوم وصل شده است. شبکه پولیگان بر خلاف سایر راه‌حل‌های مقیاس پذیری، از ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی می‌کند. با وجود پولیگان، کاربران به راحتی می‌توانند قراردادهای هوشمند خود را به این شبکه سپرده و نگران کارمزد زیاد و زمان طولانی تایید قرارداد هوشمند نباشند.

 

دو نکته حائز اهمیت درباره پولیگان وجود دارد؛ نکته اول این است که این شبکه برای حفظ امنیت خود به شبکه اتریوم نیازی ندارد و امنیت خود را به وسیله نودهای مجزا تامین می‌کند. نکته دوم این است که پروژه پلیگون از روش‌های رول آپ خوش بینانه و دانش صفر نیز در پروژه خود برای مقیاس‌پذیری اتریوم استفاده می‌کند.

 

مقایسه Optimism و zkSync

zkSync یک نوع رول آپ دانش صفر است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به نشان دادن اطلاعات به سایر کاربران، به آن‌ها ثابت کنند اطلاعات دقیق از تراکنش دارند. کمااینکه zkSync و Optimism، تقریبا شبیه به هم عمل می‌کنند، روش zkSync برای اعتبارسنجی به مراتب از روش آپتیمیزم پیچیده‌تر است. این روش باعث شده که از نظر امنیت و کارایی zksync روش مناسبتری باشد اما هزینه بالای آن و سختی تعامل آن با قراردادهای هوشمند اتریوم از معایب آن به نسبت آپتیمیزم است.

 

ایردراپ آپتیمیزم

 

ارز دیجیتال آپتیمیزم

ارز دیجیتال آپتیمیزم توکن بومی شبکه Optimism با نماد OP است که به کاربران اجازه می‌دهد با استیک کردن آن در مدیریت غیرمتمرکز این پروژه فعالیت کنند. این ارز دیجیتال در ماه‌های گذشته میان کاربران ارز دیجیتال طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ارز دیجیتال آپتیمیزم از روش ایردراپ برای جذب همکاری و ایجاد اشتیاق در میان کاربران ارزهای دیجیتال استفاده کرده است. در ادامه به بررسی ایردراپ آپتیمیزم و اقتصاد توکنی این توکن در پنج سال آینده خواهیم پرداخت.

 

ایردراپ آپتیمیزم

Airdrop یک تکنیک بازاریابی برای پروژه‌های ارز دیجیتال است. در ایردراپ ارز دیجیتال، تیم پروژه برای افزایش آگاهی درمورد آن، به صورت رایگان به کیف پول ارز دیجیتال افرادی توکن رایگان واریز می‌کنند. در آوریل ۲۰۲۰ پروژه ارز دیجیتال آپتیمیزم اعلام کرد که دویست میلیون توکن op را به کیف پول‌های کاربران واریز خواهد کرد.

 

تعداد کیف پول‌های واجد شرایط برای دریافت این توکن‌ها حدود دویست و پنجاه هزار عدد بود که تعداد توکن‌های هر یک از کیف پول‌ها را به حدود هشتصد و هفتاد توکن می‌رساند. کاربرانی که ایردراپ آپتیمیزم دریافت کردند شامل رای دهندگان دائو و کاربرانی که قراردادهای چند امضایی امضا کرده‌اند، می‌شود.

 

اولین ایردراپ آپتیمیزم موجب افزایش تقاضا و به آشوب کشیده شدن بازار شد و عملکرد شبکه را برای سه ساعت به اختلال انداخت. هم زمان که بسیاری از کاربران تلاش می‌کردند پاداش‌های شبکه را دریافت کنند، افراد زیادی از اختلال در فرایند انجام تراکنش‌ها و دریافت توکن‌های غیرقابل دسترسی شکایت می‌کردند. این گونه چالش‌ها باعث شدند اولین فاز ایردراپ آپتیمیزم به یک شکست تبدیل شود.

 

علاوه بر این برخی از کاربران در گروه دیسکورد شبکه اعلام کردند افرادی توانسته اند پیش از آغاز ایردراپ آپتیمیزم، آن را برداشت کنند. گفته می‌شد این کاربران به طور مستقیم با قرارداد هوشمند شبکه آپتیمیزم در ارتباط بوده‌اند تا بتوانند توکن‌ها را برای خود بردارند. به همین دلیل بود که بعد از اولین ایردراپ کاربران توکن‌های خود را به فروش رساندند و باعث کاهش پنجاه درصدی قیمت ارز دیجیتال آپتیمیزم شدند.

 

دو ماه بعد کاربران به یک راه حل بسیار جالب برای مشکلات اولین ایردراپ رسیدند تا از خسارت دیدن شبکه آپتیمیزم جلوگیری کنند. آن‌ها پیشنهاد دادند کاربرانی را که در اولین ایردراپ، توکن‌های خود را به سرعت فروختند، از لیست کاندیدهای ایردراپ خارج کنند. با این روش کاربرانی که مطابق استانداردهای جامعه آپتیمیزم عمل نکرده‌اند را مجازات می‌کنند.

 

البته این رویکرد در حال حاضر فقط یک پیشنهاد است و عملی شدن آن هنوز قطعی نیست. تاریخ ایردراپ آپتیمیزم بعدی هنوز مشخص نشده است اما کاربران پیش‌بینی‌هایی درمورد تاریخ آن دارند. آپتیمیزم برنامه پنج سال آینده خود را برای توزیع توکن op در قالب اقتصاد توکنی ارز دیجیتال آپتیمیزم در اینترنت به اشتراک گذاشته و ما در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

اقتصاد توکنی ارز دیجیتال آپتیمیزم

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی ارز دیجیتال OP، توزیع تمام توکن‌های این شبکه در 5 دسته مختلف قرار می‌گیرند. این اعداد برنامه ریزی شبکه. ارز دیجیتال آپتیمیزم برای پنج سال آینده هستند و وضعیت شبکه را به شکل بهتری به نمایش می‌گذارند.

 

  • بیست و پنج درصد از توکن‌های شبکه برای تامین مالی پروژه‌های مختلف در اکوسیستم باقی می‌مانند. این بخش‌ از توکن‌ها شامل صندوق‌های حاکمیتی، صندوق‌های شراکتی و بنیادی نیز خواهد بود.
  • بیست درصد از بودجه‌ برای مصارف عمومی نگه داشته خواهد شد. این مبلغ توسط مکانیزمی در خود شبکه محاسبه می‌شود. با توجه به این‌که این مبلغ خیلی دقیق نیست و شبکه می‌تواند به همین دلیل هر زمان در صورت نیاز از این بودجه برداشت کند.
  • نوزده درصد از این توکن‌ها به ایردراپ کاربران اختصاص داشته شده است. ایردراپ به تمام کاربرانی تعلق دارند که به روش‌های مختلف در شبکه همکاری داشته اند.
  • نوزده درصد از توکن‌ها به اعضای تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال آپتیمیزم تعلق خواهد گرفت. این اعضا بعد از تمام شدن دوره قفل می‌توانند ارز دیجیتال خود را به فروش برسانند.
  • هفده درصد از توکن‌های Optimism به سرمایه‌گذاران شبکه تعلق می‌گیرد. این افراد شامل کسانی می‌شود که با تامین مالی پروژه، تکمیل شبکه آپتیمیزم را ممکن کرده اند.

 

تعداد کل توکن‌های شبکه آپتیمیزم با نرخ دو درصد به صورت سالانه افزایش خواهند یافت. این قاعده شامل تمام توکن‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصاد توکنی آپتیمیزم است.

 

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال آپتیمیزم

زنجیره آپتیمیزم یک تکنولوژی شگفت انگیز و موثر است که مشکلات بسیاری از کاربران را در استفاده از بلاک چین اتریوم حل می‌کند. علاوه بر این، با توجه به مزایای زیاد خود، از سایر راه‌حل‌های لایه دوم پیشی گرفته و جزو بهترین لایه دوم‌های اتریوم قرار گرفته است. به همین دلیل همه تحلیل‌گران و متخصصان معتقدند ارز دیجیتال آپتیمیزم در آینده رشد بسیار مناسبی خواهد داشت.

 

براساس پیش‌بینی تحلیل‌گران بدبین، ارز دیجیتال آپتیمیزم تا پایان سال ۲۰۲۳ مرز یک دلار را خواهد شکست. علاوه بر این متخصصان زیادی بر این باورند که سرمایه‌گذاری بلند مدت روی این ارز دیجیتال، سود بسیار زیادی برای کاربران خواهد داشت. با مقایسه تحلیلی بیت کوین و ارز دیجیتال آپتیمیزم، اگر رشد قیمت بیت کوین مطابق الگوهای قبلی باشد، انتظار می‌رود قیمت ارز دیجیتال آپتیمیزم تا سه سال آینده چهار برابر شود. بر اساس چندین تحلیل دیگر می‌توان تخمین زد ارز دیجیتال آپتیمیزم تا سال ۲۰۲۵ به هفتاد و هفت دلار خواهد رسید که پیش بینی خوشبینانه‌ای به نظر می‌رسد.

 

ارز دیجیتال آپتیمیزم

 

سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال op

شبکه آپتیمیزم در میان سایر راه حل‌های لایه دوم اتریوم، نسبتا جدید است؛ با این حال، با توجه به اینکه یکی از مهمترین مشکلات شبکه اتریوم را به خوبی حل می‌کند و می‌تواند با بهبود شبکه اتریوم سرعت تراکنش‌ها را افزایش داده و هزینه ‌ان‌ها را کاهش دهد، برای بسیاری از افراد اهمیت خیلی زیادی دارد. به زبان ساده آپتیمیزم بزرگترین مشکل محبوب‌ترین بلاک چین جهان را رفع می‌کند.

 

یکی از مشکلاتی که راه‌حل‌های لایه دوم دیگر برایش چاره‌ای ارائه نکرده اند، سهولت اجرای برنامه‌ها برای شبکه اتریوم است. آپتیمیزم با ارائه ماشین مجازی آپتیمیزم به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد مشکل خود را در این مورد حل کنند و به راحتی با تغییر جزئی در کد قراردادهای هوشمند، برنامه‌های خود را در این شبکه اجرا کنند. این شبکه با ایجاد راه حلی هوشمندانه با استفاده از زیرساخت‌های مناسب بر پایه‌ی یک تکنولوژی نوین توانسته خود را به عنوان بخش مفیدی از شبکه‌ی اتریوم ثابت کند.

 

علاوه بر جنبه‌ی تکنولوژی، این شبکه بنیان‌گذاران مطرحی دارد که با داشتن پیشینه‌ی طولانی در محیط بلاک چین‌ها، افرادی قابل اعتماد هستند. سرمایه‌گذاران و تیم توسعه دهندگان آپتیمیزم هم مجرب و معروف هستند. این پروژه وایت پیپر کاملی دارد و برنامه بیزنسی آن کاملا مشخص شده است. به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب یاد کرد. در نظر داشته باشید که برای تصمیم گیری مالی در سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال، تحقیق مستقلی روی آن داشته باشید.

 

جمع‌بندی

شبکه اتریوم به عنوان یکی از مهم‌ترین بلاک چین‌های جهان با چالش مقیاس پذیری جدی دست و پنجه نرم می‌کند. توسعه دهندگان زیادی تلاش کرده اند با ایجاد زنجیره‌های لایه دوم مشکل مقیاس پذیری آن را حل کنند. یکی از این راه حل‌ها شبکه آپتیمیزم است. این شبکه با ارائه یک راه حل ساده و با کمک رول آپ‌های خوشبینانه به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های خود را با سرعت بیشتر و کارمزد کمتر انجام دهند. این شبکه می‌تواند ماشین مجازی آپتیمیزم را که نسخه بهبود یافته ماشین مجازی اتریوم روی شبکه آپتیمیزم است، در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار دهد.

 

ماشین مجازی آپتیمیزم به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تمام برنامه‌های خود را روی این شبکه نوشته و قراردادهای هوشمند خود را روی آن اجرا کنند. شبکه آپتیمیزم با توکن بومی خود یعنی ارز دیجیتال آپتیمیزم به کاربران پاداش می‌دهد. این ارز دیجیتال تقریبا همزمان با خود شبکه لانچ شد و در گذر زمان رشد خوبی داشت. این ارز دیجیتال تاکنون یک بار ایردراپ شده و در آینده نزدیک هم مجددا ایردراپ خواهد شد. با توجه به مزیت‌هایی که شبکه آپیمیزم دارد پیش بینی می‌شود رشد قیمت خیلی خوبی داشته باشد و برای سرمایه‌گذاران سود مناسبی بیاورد.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال آپتیمیزم چیست؟

آپتیمیزم یک پروژه ارز دیجیتال است که به کاربران اجازه می‌دهد به کمک رول‌آپ‌های خوشبینانه تراکنش‌های خود را به سرعت و با کارمزد کم انجام دهند. ارز دیجیتال آپتیمیزم با نماد OP، توکن بومی این شبکه است.

آیا آپتیمیزم برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

با توجه به اینکه آپتیمیزم یک راه حل ساده برای مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم فراهم کرده است و در توسعه خود به دنبال ایجاد شبکه‌ای از لایه دوم‌های مقیاس‌پذیر است، می‌توان این پروژه را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *