آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ آموزش white paper به زبان ساده

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 19 بهمن 1401
-0.5
-0.5

فهرست مطالب

  • وایت پیپر چیست ؟
  • تاریخچه وایت پیپر ارز دیجیتال
  • بخش های وایت پیپر ارز دیجیتال
  • اهمیت وایت پیپر چیست؟
  • یلو پیپر
  • لایت پیپر
  • وایت پیپر بیت کوین
  • وایت پیپر اتریوم
  • نوشتن وایت پیپر
  • جمع بندی

برای بسیاری از افرادی که به تازگی وارد جهان ارزهای دیجیتال شده‌اند، «وایت پیپر» (White Paper) کلمه‌ای جدید است. وایت پیپر ارز دیجیتال یکی از مفاهیم مهمی است که آشنایی با آن اهمیت زیادی در تصمیمات مالی شما درباره یک ارز دیجیتال دارد. اگر شما هم علاقه دارید بدانید وایت پیپر ارز دیجیتال چیست، با ما همراه باشید.

 

وایت پیپر چیست ؟

وایت پیپر ارز دیجیتال یک سند یا مقاله است که به صورت مفصل درباره تمام ویژگی‌ها و نکات حائز اهمیت یک کریپتوکارنسی توضیح می‌دهد. این سند شامل تمام داده‌ها و اطلاعاتی است که شما برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال نیاز دارید. اهمیت وایت پیپر در این است که باید افراد مختلفی را که قصد سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال دارند، قانع کند که نه تنها پروژه هدف و رویکرد درستی دارد، بلکه می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری گزینه بسیار مناسبی باشد و سود زیادی به کاربران برساند.

اگر بخواهیم خیلی ساده وایت پیپر را توضیح دهیم، وایت پیپر مانند یک بیزینس پلن عمل می‌کند. تمام برنامه‌ها، اهداف و دستاوردهای احتمالی یک ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهد و روش ایجاد ارزش برای یک سرمایه‌گذار را نیز شفاف می‌کند. علاوه بر این، معمولا ارزهای دیجیتال تکنولوژی ویژه خود را دارند که در وایت پیپر ارز دیجیتال نیز آن را به صورت کامل توضیح می‌دهند.

 

وایت پیپر چیست؟

 

تاریخچه وایت پیپر ارز دیجیتال

وایت پیپرها به صورت کلی متعلق به ارزهای دیجیتال نیستند بلکه تمام پروژه‌های تجاری که به صورت عمومی ارائه می‌شوند، وایت پیپر دارند که تمام اطلاعات مهم درباره پروژه را در اختیار افراد قرار می‌داد. علاوه بر این شرکت‌های سهامی زیادی نیز وایت پیپر دارند و واژه white paper را در امور مالی به کار می‌برند.

همانطور که انتظار می‌رود، اولین white paper مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ تمام اطلاعات مربوط به بیت کوین و تکنولوژی پشت آن را به ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین شکل ممکن را در قالب یک سند دیجیتال منتشر کرد. بعد از آن تقریبا انتشار وایت پیپر به یک مسئله‌ی مهم تبدیل شد و تمام ارزهای دیجیتال، برنامه‌ها و هدف‌های خود را در قالب یک سند pdf منتشر می‌کنند.

 

بخش های وایت پیپر ارز دیجیتال

به طور کلی تمام وایت پیپرها از چهارچوب‌های مشترکی برای نگارش استفاده می‌کنند. این چهارچوب‌ها البته بی‌شباهت به اصول نگارش مقاله نیستند. اگر قصد داشته باشید وایت پیپر یک ارز دیجیتال را مطالعه کنید بهتر است با بخش‌های مختلف آن به صورت کامل آشنا شوید. هر بخش از white paper مربوط به بخش خاصی از پروژه است که در ادامه تک تک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

چکیده‌ی وایت پیپر ارز دیجیتال

به صورت کلی هر سند یا مقاله‌ای بخشی دارد که در آن تمام نکات حائز اهمیت در سند به تلخیص توضیح داده‌ شده است. در وایت پیپر ارز دیجیتال نیز بخش چکیده شامل تمام نکات مهم سند است که به صورت خلاصه‌ توضیح داده شده است. اگر می‌خواهید یک تصویر کلی از وایت پیپر ارز دیجیتال مورد نظرتان داشته باشید، خواندن این بخش برای شما مناسب خواهد بود.

 

مقدمه وایت پیپر

در هر سند قسمت مقدمه توضیح کاملی از موضوع است. در وایت پیپر ارز دیجیتال، مقدمه شامل چند خط از مهمترین نکات درباره پروژه ارز دیجیتال است. نام پروژه، نام توسعه‌دهندگان آن و سایر مسائل مهم به تلخیص در این بخش آمده است.

 

طرح مسئله وایت پیپر

هر پروژه ارز دیجیتال سعی دارد مشکلی را در جهان بلاک چین حل کند. اولین بخش اصلی از وایت پیپر به طرح مشکلی می‌پردازد که پروژه مورد نظر آن را حل خواهد کرد. برای مثال در مورد بیت کوین، مشکل این است که سیستم بانکداری شفافیت بسیار پایینی دارد و برای حل مشکل پول، بلاک چین بیت کوین ایجاد شده است. این بخش در وایت پیپر اهمیت زیادی دارد، زیرا اعتماد سرمایه‌گذار را به خود جلب کرده و کمک می‌کند او درک درستی از هدف پروژه داشته باشد.

 

ارائه راه حل

در این بخش از وایت پیپر، مدیران پروژه درباره راه‌حل خود برای مسئله، توضیح می‌دهند. به عبارتی، آن‌ها تمام پروژه خود را در قالب پاسخی به پرسش مطرح شده در قسمت قبل، عنوان می‌کنند. علاوه بر بیان راه حل، نحوه‌ی حل مشکل نیز تا حد امکان توضیح داده می‌شود.

 

جزئیات تکنیکال وایت پیپر

هر پروژه ارز دیجیتال، دارای جزئیات فنی و تکنیکال بسیاری است که دانستن آن برای توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران مهم است. این بخش از وایت پیپر به صورت ساده و خلاصه‌ مسائل فنی مربوط به پروژه را برای مخاطب توضیح داده و آن را تا حد نیاز باز می‌کند. این کار علاوه بر ایجاد اعتماد، کمک می‌کند تا درک مشترکی درباره نحوه عملکرد و رویکرد برای پروژه ایجاد شود.

 

معرفی توکن پروژه

هر پروژه ارز دیجیتال توکن مخصوص خود را دارد. در بخش معرفی توکن وایت پیپر، اطلاعات دقیقی درباره نوع توکن، نحوه عملکرد، توزیع آن و سایر اطلاعات مهم درباره توکن ارائه می‌شود. توکن‌ها به صورت کلی انواع مختلفی مثل توکن‌های کاربردی، توکن‌های سهامی و توکن‌های پرداختی تقسیم می‌شوند. مشخص کردن نوع توکن در وایت پیپر به روشن شدن هدف پروژه کمک می‌کند.

 

تیم پروژه

تیمی از متخصصان روی یک پروژه کار می‌کنند، پس مهم است که تمام اعضای تیم در وایت پیپر نام برده شوند تا شفافیت کافی برای سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد. علاوه بر آن در بسیاری از موارد مهم است که تخصص و رزومه هر یک از اعضای تیم بررسی شود.

 

اهمیت وایت پیپر چیست؟

 

اهمیت وایت پیپر چیست؟

جهان ارزهای دیجیتال پر از افراد منفعت طلبی است که با طرح‌های پانزی قصد کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران را دارند. وایت پیپر چراغ راهی برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار است که درک درستی از پروژه‌ها ندارند. در واقع مطالعه‌ی وایت پیپر ارز دیجیتال کمک می‌کند شما به خوبی از اهداف و مراحل مختلف یک پروژه آگاه شوید و بدون درک درست، روی ارزی سرمایه‌گذاری نکنید.

وایت پیپر ارز دیجیتال به بسیاری از افراد علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال کمک می‌کند درباره پروژه‌های ارز دیجیتال و سازندگان آن‌ها اطلاعات بهتری به دست آورند و آن را بهتر درک کنند. وایت پیپر ارز دیجیتال علاوه بر این، مشابه سند یا مدرکی عمل می‌کند که رسمی بودن و کلاهبرداری نبودن یک پروژه را برای شما ثابت می‌کند.

 

یلو پیپر

«یلو پیپر» (yellow paper) سندی مشابه وایت پیپر است که برای مطالعه عموم مناسب نیست. یلو پیپر اطلاعات فنی و دقیقی درباره مسائل تکنیکال پروژه را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. این سند پر از تحلیل‌های ریاضی، محاسبات و اطلاعات فنی به زبان علمی است و به بسیاری از متخصصان کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره پروژه و مسائل تکنیکال کسب کنند.

 

لایت پیپر

نسخه‌ای خلاصه و خلاقانه از وایت پیپر می‌تواند سرمایه‌گذاران را مشتاق کند تا وایت پیپر پروژه را مطالعه کنند. این نسخه‌ی خلاصه تحت عنوان «لایت پیپر» (light paper) منتشر می‌شود. لایت پیپر در مقایسه با وایت پیپر اطلاعات تخصصی بسیار کمتری دارد اما جذاب است و با توجه به کوتاه بودن، بسیار راحت‌تر مطالعه می‌شود. لایت پیپر برای بسیاری از افراد مانند تریلر یک فیلم است. نسخه‌ای کوتاه اما کاربردی که مخاطبان را برای کسب کردن اطلاعات بیشتر جذب می‌کند.

 

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین در بخش‌های مختلفی نحوه کار بلاک چین بیت کوین را توضیح می‌دهد. این وایت پیپر مفاهیمی مثل کوین، هش و نود را توصیف می‌کند. یکی دیگر از مفاهیم مهمی که برای اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو مطرح شد، الگوریتم اثبات کار است. شبکه و بلاک چین نیز مفاهیم بسیار مهمی هستند که در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره شده است.

ساتوشی ناکاموتو مفهوم درخت مرکل را باز کرده و آن را به عنوان راه حلی برای ذخیره داده‌ها معرفی می‌کند. او نحوه‌ی عملکرد نودها، هش و انتقال داده از شبکه را مشخص کرده و مبانی تکنیکال را برای مخاطبان خود به شکل دقیقی تدریس کرده است. اگر قصد خرید بیت کوین را دارید، بهتر است اول وایت پیپر بیت کوین را مطالعه کنید.

 

وایت پیپر اتریوم

ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۴ و پیش از لانچ اتریوم، وایت پیپر آن را به صورت عمومی منتشر کرد. اطلاعات زیادی درباره استخراج ارز دیجیتال اتریوم، تراکنش‌های شبکه اتریوم در وایت پیپر اتریوم وجود دارد. علاوه بر مسائل فنی مربوط به شبکه اتریوم، کاربردهای آن نیز در وایت پیپر وجود دارد. شبکه اتریوم زیرساخت‌هایی تحت عنوان قرارداد هوشمند و به صورت کلی کاربردهای شبکه اتریوم به دسته‌های مالی و غیر مالی تقسیم می‌شوند. برخی از کاربردها نیز با اینکه به امور مالی مربوط می‌شوند، در دسته امور مالی نمی‌گنجند و وایت پیپر اتریوم نیز این مسئله را با دقت زیادی توضیح می‌دهد.

 

نوشتن وایت پیپر

اگر یک پروژه ارز دیجیتال دارید و می‌خواهید برای آن وایت پیپر بنویسید، به خواندن ادامه دهید. برای نوشتن یک وایت پیپر ارز دیجیتال بهتر است در قدم اول پژوهش و بررسی زیادی داشته باشید. بررسی تمام اطلاعات مرتبط با پروژه، کمک می‌کند شما درک بهتری از مسئله و راه حل خودتان پیدا کنید. بررسی کنید چرا افراد دیگری که در این مسیر رفته‌اند، موفق نشده‌اند (اگر وجود داشته‌اند).

پژوهش داده‌ها نیز اهمیت زیادی دارند زیرا از دیدگاه سرمایه‌گذار، داده‌های بیشتر به اعتبار و اهمیت پروژه می‌افزاید. به همین دلیل است که شما باید به داده‌های زیادی دسترسی داشته باشید. از این طریق شما می‌توانید به واسطه تحقیقات و پژوهش‌های خود، اهمیت پروژه خود را ثابت کنید. نوشتن وایت پیپر علاوه بر مراحل مختلف، استانداردها و اصول خاصی هم دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال:

  • متن باید گیرا، مناسب، تاثیرگذار و جذاب باشد.
  • فایل وایت پیپر ارز دیجیتال باید pdf باشد و در اینترنت منتشر شود.
  • هدف کلی وایت پیپر باید فروش پروژه باشد.
  • فرمت وایت پیپر باید عمودی باشد ( فرمت ارائه نباشد).

 

جمع بندی

شما در این مقاله با صرافی ارز دیجیتال رابکس همراه بودید تا همه چیز را درباره وایت پیپر ارز دیجیتال بیاموزید. وایت پیپر ارز دیجیتال یک سند است که شامل تمام اطلاعات مربوط به پروژه را در بر می‌گیرد. این سند یک فایل pdf است که مانند یک مقاله علمی بخش‌های مختلفی مثل چکیده، طرح مسئله و حل مسئله دارد و برای توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اهمیت بسیار زیادی دارد.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

تفاوت وایت پیپر و لایت پیپر چیست؟

وایت پیپر ارز دیجیتال یک سند کامل است که تمام اطلاعات پروژه را به صورت کاملی توضیح می‌دهد، در حالی که لایت پیپر یک داکیومنت کوتاه است که سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان را ترغیب می‌کند درباره پروژه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

چگونه می‌توان وایت پیپر ارز دیجیتال را دانلود کرد؟

برای دانلود وایت پیپر ارز دیجیتال، می‌توانید به راحتی از وبسایت coinmarketcap ارز مورد نظر خود را جستجو کرده و وایت پیپر آن را دانلود کنید. علاوه بر این، از قسمت وبسایت ارز دیجیتال، به وبسایت رسمی آن ارز دیجیتال رفته و سپس فایل وایت پیپر آن را دانلود کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *