آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ معرفی کامل بلاک چین Arbitrum

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 26 فروردین 1402
5
5

فهرست مطالب

  • پروژه آربیتروم چیست؟
  • بلاک چین آربیتروم
  • شبکه آربیتروم چگونه کار می‌کند؟
  • راه اندازی و ایردراپ توکن آربیتروم
  • تیم شبکه آربیتروم
  • پروژه‌های رقیب آربیتروم
  • جمع بندی

بلاک چین اتریوم، مقیاس‎‌پذیری پایینی دارد و کارمزد آن هم بسیار بالاست. به طور مثال یک تراکنش در این شبکه می‌تواند تا ۲۵ دلار کارمزد داشته باشد. مقیاس‌پذیری پایین و کارمزد بالا برای کاربران دیفای و دیگر حوزه‌های ارز دیجیتال گزینه مناسبی نیست و به همین دلیل از روش‌های مقیاس‌پذیری پروژه‌های لایه دوم اتریوم برای افزایش مقیاس‌پذیری در شبکه استفاده می‌شود.

پروژه آربیتروم یک راه حل لایه دوم شبکه اتریوم است که برای بهبود مقیاس‌پذیری ایجاد می‌شود. در این مقاله به بررسی پروژه «آربیتروم» (Arbitrum)، ابعاد فنی آن، ارز دیجیتال آربیتروم و معرفی کامل بلاک چین آربیتروم می‌پردازیم. علاوه بر این وضعیت توکن‌های Arbitrum، تیم اجرایی و سرمایه‌گذاران پروژه نیز در ادامه بررسی خواهند شد.

 

پروژه آربیتروم چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود بلاک چین اتریوم رشد تصاعدی نداشته باشد، کارمزد بالای تراکنش‌ها در این شبکه است. دلیل افزایش کارمزد این است که تعداد کاربران شبکه افزایش می‌یابد و تراکنش‌های بیشتری باید توسط شبکه تایید شوند. تکنولوژی آربیتروم یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌حل‌ها برای مشکل مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالای تراکنش در شبکه اتریوم است.

پروژه آربیتروم یک بلاک چین لایه‌ی دوم برای شبکه ارز دیجیتال اتریوم است که از رول آپ‌ها برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کند. لایه دوم، بلاک چین جدیدی است که تمام تراکنش‌های خرید و فروش اتریوم و سایر توکن‌های اکوسیستم را تائید می‌کند و مراحل مختلف آن را بدون اینکه لایه اول را درگیر کند، انجام می‌دهد و در نهایت فقط تاریخچه تراکنش‌ها را در لایه اول ذخیره می‌کند.

«رول آپ‌» (Roll up) یک روش جمع بندی اطلاعات در قالب یک گروه داده است که در نهایت برای تائید به بلاک چین اصلی فرستاده می‌شود. رول آپ‌ها در واقع تراکنش‌ها را در لایه دوم یا همان آربیتروم اجرا می‌کنند و فقط خروجی آن را در زنجیره اصلی ثبت می‌کنند. این کار باعث می‌شود کاربران به راحتی، با پرداخت هزینه کمتر و با سرعت بالا، تراکنش‌های خود را انجام دهند.

به زبان ساده، پروژه ارز دیجیتال آربیتروم با کم کردن ترافیک شبکه اتریوم و انتقال آن به لایه‌ای دیگر هزینه و زمان تراکنش را کم می‌کند. در حالت عادی بلاک چین اتریوم در هر ثانیه ۱۴ تراکنش را پشتیبانی می‌کند؛ این در حالی است که پروژه آربیتروم می‌تواند تا ۴۰،۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

این عدد نه تنها از نظر سرعت تاثیر شگفت انگیزی بر شبکه دارد، بلکه کارمزد آن را هم به شدت کاهش می‌دهد. یک تراکنش در شبکه اتریوم چندین دلار هزینه دارد، در حالی که انجام همان تراکنش در Arbitrum تنها چند سنت هزینه دارد. نکات مهمی درباره بلاک چین آربیتروم وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

بلاک چین آربیتروم

برای حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری در دنیای بلاک چین، شبکه‌های مختلفی ایجاد شده‌اند. چند مثال از این شبکه‌ها شامل کاردانو و ایاس هستند که به عنوان بلاک چین‌های لایه اول مجزا مشکلات مقیاس‌پذیری را حل می‌کنند. از آنجایی که شبکه اتریوم زیرساخت گسترده‌ای برای فعالی‌های غیرمتمرکز دارد، همچنان افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم گزینه بهتری به نسبت این پروژه‌های لایه اول محسوب می‌شود.

آربیتروم یک لایه‌ی مجزا از شبکه اتریوم است که از طریق رول آپ تراکنش‌ها را بدون نیاز به شبکه اصلی و به صورت مستقل انجام می‌دهد و خروجی آن را به شبکه ارسال می‌کند. بلاک چین آربیتروم پروتکل مشابهی با سایر شبکه‌های نام برده شده دارد؛ با این تفاوت که خروجی تراکنش‌های خود را به شبکه اتریوم ارسال می‌کند تا بدین طریق امنیت شبکه اتریوم را به دست آورد.

ویژگی مهم دیگر بلاک چین آربیتروم سازگاری با «ماشین مجازی اتریوم» (Ethereum Virtual Machine) است. این ویژگی به پروژه آربیتروم کمک می‌کند تا dAppsهای ساخته شده بر روی شبکه اتریوم را بدون نیاز به بازنویسی مجدد بر روی آربیتروم پیاده سازی و اجرا کنند. نسخه اول آربیتروم با عنوان «Arbitrum One» شناخته می‌شود. در حال حاضر نسخه جدیدی با عنوان «Arbitrum Nova» به آن اضافه شده که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

آربیتروم نوا

«آربیتروم نوا» (Arbitrum Nova) زنجیره جدیدی است که بر پایه فناوری AnyTrust ساخته شده است. این زنجیره برای کاهش حداکثری هزینه‌ تراکنش‌ها ساخته شده و نحوه عملکرد آن کمی با آربیتروم وان متفاوت است. نوا تمام تراکنش‌ها را به یک کمیته از اعتبارسنج‌ها می‌سپرد تا از این طریق هزینه‌ها و زمان تراکنش را به حداقل برساند.

در حالی که پروژه آربیتروم به صورت کلی برای انجام تراکنش‌های مالی ایجاد شده است، نسخه نوا برای بازی، شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و برنامه‌های حساس‌ به هزینه طراحی شده است. نوا کاملا با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و می‌تواند به راحتی نگرانی بسیاری از کاربران را رفع کند.

 

اکوسیستم آربیتروم

منظور از اکوسیستم آربیتروم تمام بخش‌های فعال در این شبکه است که شامل اعتبارسنج‌ها، مدیران، سهامداران و توسعه‌دهنده‌ها می‌شود. در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم از شبکه آربیتروم نیز پشتیبانی می‌کنند و سرمایه قفل شده در این پروژه‌ها بالاترین حد را در میان لایه دوم‌های اتریوم دارد. برای مشاهده برنامه‌های فعال در شبکه اصلی آربیتروم می‌توانید به وبسایت «https://portal.arbitrum.io/» مراجعه کنید.

 

ارز دیجیتال آربیتروم

 

شبکه آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا متوجه شدیم که شبکه ارز دیجیتال آربیتروم به صورت مستقل تراکنش‌ها را تایید می‌کند و در نهایت نتیجه آن را در شبکه اتریوم ذخیره می‌کند؛ اما پرسش مهم این است که از نظر فنی این مسئله چطور ممکن است و شبکه آربیتروم چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ چهار عنصر اصلی در اکوسیستم آربیتروم وجود دارند که عملکرد آن را ممکن می‌کنند. این عناصر شامل اعتبارسنج‌ها، ماشین مجازی، یک کلید و مدیر هستند. در ادامه هر یک از این عناصر را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

طراحی پروژه آربیتروم، طراحی یک ارز دیجیتال ساده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد با ساخت یک قرارداد هوشمند از ماشین مجازی شبکه استفاده کنند و با آن قوانین و شرط‌های نوشته شده در قرارداد را اجرایی کنند. ماشین‌های مجازی برنامه‌هایی هستند که بر معماری ماشین مجازی آربیتروم اجرا می‌شوند. طراح ماشین مجازی گروهی از مدیران را برای آن تعیین می‌کند. هر مدیر صادقی می‌تواند به راحتی ماشین مجازی را مجبور به رفتار بر اساس کدها کند.

کاربرانی که به نتیجه ماشین مجازی اهمیت می‌دهند، می‌توانند شخص قابل اعتمادی را انتخاب کنند تا به عنوان مدیر ماشین مجازی شبکه آربیتروم عمل کند. البته که این تئوری است و در  عمل گروه محدودی از مدیران می‌تواند برای اجرای قراردادها کافی باشد. به زبان ساده‌تر تعداد محدودی مدیر وجود دارند که به عملکرد ماشین مجازی و اجرای قرارداد هوشمند نظارت می‌کنند. یک نکته حائز اهمیت این است که اعتبارسنج‌ها چگونه عمل می‌کنند و چطور هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند؟

برای انجام اعتبارسنجی، در شبکه اصلی اتریوم هر اعتبارسنج وظیفه دارد وضعیت اجرای قرارداد هوشمند را بررسی کند؛ در حالیکه اعتبارسنج‌های آربیتروم بدون نیاز به انجام این کار می‌توانند بر اساس نظر مدیران درباره ماشین مجازی عمل کنند و هزینه‌ها را به مراتب کاهش دهند.

اعتبارسنج‌ها در این شرایط به جای بررسی وضعیت ماشین مجازی، فقط وضعیت هش آن را بررسی می‌کنند و از این طریق چندین برابر حالت شبکه اتریوم تراکنش انجام می‌دهند. این فرایندها توسط «رول آپ خوش‌بینانه» (optimistic rollup) انجام می‌شود؛ همانطور که پیش‌تر گفته شد، رول آپ‌ها سیستم‌هایی هستند که به مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم کمک می‌کنند. اما پرسش این است که رول آپ خوشبینانه چیست و چگونه عمل می‌کند؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

 

رول آپ خوش‌بینانه چیست؟

به زبان ساده رول آپ خوشبینانه پروتکل مقیاس‌پذیری لایه دوم است که برای بهبود مقیاس‌پذیری و سرعت شبکه اتریوم طراحی شده است. رول آپ خوشبینانه، مثل سایر روش‌های بهبود مقیاس‌پذیری با فراهم کردن شرایط برای انجام تراکنش‌ها خارج از زنجیره‌ی اصلی اتریوم، مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش می‌دهد. در واقع رول آپ خوشبینانه تراکنش‌ها را به بیرون شبکه اصلی منتقل می‌کند و در نهایت نتیجه آن را به شبکه اصلی انتقال می‌دهد.

اگر بخواهیم رول آپ‌ها را به زبان ساده توضیح بدهیم، باید بگوییم رول آپ خوشبینانه یک نوع تکنیک برای فشرده کردن داده‌های بلاک چین است. در این حالت نیازی نیست که بلاک چین اصلی هر تراکنش را به صورت مجزا بررسی کند و در عوض می‌تواند مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را که توسط پروژه لایه دوم فشرده شده‌ پردازش کند.

این کار مقیاس‌پذیری شبکه را به شکل مناسبی افزایش می‌دهد. دلیل خوشبینانه بودن رول آپ این است که بلاک چین خوشبینانه فرض می‌کند تمام تراکنش‌های موجود در یک مجموعه معتبر هستند. البته که اگر بر سر معتبر بودن یک اختلافی به وجود بیاید، اعتبارسنج‌ها می‌توانند با سیستم حل اختلاف، مشکل خود را رفع کنند.

برای بررسی مختصر نحوه عملکرد آربیتروم می‌توان گفت، افراد و قراردادهای هوشمند از آربیتروم می‌خواهند تا تراکنش‌ها را در صندوق ورودی قرار دهد. در این مرحله، شبکه آربیتروم تراکنش‌ها را تایید می‌کند و آن را در صندوق خروجی قرار می‌دهد.

بدین صورت تراکنش‌های صندوق خروجی در قالب روشی به نام رول آپ خوشبینانه به بلاک چین اتریوم منتقل می‌شوند و به صورت گروهی توسط اتریوم تایید می‌شوند. آربیتروم توکن بومی خود را نیز دارد. در ادامه نیز به بررسی توکن و ارز دیجیتال آربیتروم می‌پردازیم و ایردراپ آن را بررسی می‌کنیم.

 

 

راه اندازی و ایردراپ توکن آربیتروم

آربیتروم توکن حاکمیتی خود ARB را ذز 23 مارس امسال (2023) راه‌ اندازی کرد. ارز دیجیتال آربیتروم در حالت حداکثری به تعداد 10 میلیارد واحد عرضه می‌شود. آربیتروم در روز راه‌اندازی 11.62 درصد از کل موجودی خود را برای طرفداران اولیه خود ایردراپ کرد. علاوه بر این، رمز ارز آربیتروم برای توسعه دهندگان برنامه‌های خود هم 1.13 درصد از موجودی کلی را در نظر گرفته است.

واجدین شرایط برای دریافت توکن بومی آربیتروم باید شرایط ویژه‌ای داشته باشید. اگر شما به مدت چند ماه در شبکه آربیتروم فعال بوده باشید و با قراردادهای هوشمند تعامل کرده باشید، ایردراپ آربیتروم را دریافت می‌کنید. حداقل میزان ایردراپ توکن ARB به کاربران تعداد 625 و حداکثر تعداد 10250 توکن ARB است. برای خرید اربیتروم می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال ARB

قیمت ارز دیجیتال آربیتروم به محض ایردراپ شدن آن دچار نوسان شد و البته پس از ساعاتی دچار سقوط کمی شد. پیش بینی قیمت ارز دیجیتال آربیتروم در ماه‌های پیش رو کمی دشوار به نظر می‌رسد. با این حال بسیاری از تحلیلگران و تریدرهای بازار ارز دیجیتال سعی کرده‌اند با در نظر گرفتن شرایط ارز دیجیتال آربیتروم، پیش بینی نسبتا درستی از وضعیت آن داشته باشند. شما می‌توانید برای خرید این ارز به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

ارز دیجیتال آربیتروم رقیبان زیادی دارد و افزایش قیمت آن به عملکرد ارز دیجیتال آربیتروم بستگی دارد اما با توجه به وضعیت کنونی می‌توان در نظر گرفت که در چند ماه آینده خرید ARB افزایش خواهد یافت و با افزوده شدن کاربران به شبکه آربیتروم قیمت توکن بومی آن نیز افزابش پیدا می‌کند. با این حال نمی‌توان بااطمینان کامل و با قطعیت درباره این مسئله صحبت کرد. حالا بیایید بررسی کنیم چه کسانی پروژه آربیتروم را ایجاد کردند و چه کسانی روی این شبکه سرمایه گذاری کرده‌اند.

 

تیم شبکه آربیتروم

شبکه آربیتروم توسط تیم «آف چین لبز» (Offchain Labs) ایجاد شد. این تیم شامل توسعه دهندگان و متخصصان ارز دیجیتال است که در بازه دو ساله توانستند به خوبی شبکه آربیتروم را توسعه دهند. آف چین لبز توسط سه نفر به نام‌های «اد فلتن» (Ed Felten)، «استیون گلدفدر» (Steven Goldfeder) و «هری کالونر» (Harry Kalodner) احداث شد. اد فلتن در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را در زمینه فناوری رول آپ آغاز کرد.

این سه نفر تصمیم گرقتند شبکه‌ای احداث کنند تا به کمک آن، مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را به صورت کامل حل کنند. تیم توسعه دهندگانی که در آف چین لبز کار می‌کنند توانستند در بازه زمانی دو سال تمام ابعاد مختلف شبکه آربیتروم را توسعه دهند؛ علاوه بر شبکه آربیتروم، توکن بومی این شبکه هم در این مدت توسعه یافت و اواخر اسفند یا مارس ۲۰۲۳ آن را راه‌اندازی کرده و برای کاربران ایردراپ کردند.

افراد زیادی در این دوران از پروژه آربیتروم حمایت کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال برخی از این سرمایه گذاران اهمیت زیادی برای کاربران دارند. از جمله این سرمایه‌گذاران می‌توان به «لایت اسپید ونچر» (Lightspeed Venture Partners) اشاره کرد. این کمپانی یک شرکت مالی است که از طریق سرمایه‌گذاری‌های مختلف سود کسب می‌کند. کوین بیس ونچر (Coinbase Ventures) یکی دیگر از شرکت‌های سرمایه گذاری است که بخش زیادی از سرمایه اولیه را برای رشد ارز دیجیتال آربیتروم در اختیار آف چین لبز قرار داد.

پروژه‌های رقیب آربیتروم

پروژه آربیتروم یک پروژه رول آپ خوشبینانه است که برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم ایجاد شده است. اما این پروژه تنها پروژه رول آپ خوشبینانه نیست. پروژه‌ی «اپتیمیزم» (Optimism) اصلی‌ترین رقیب با رول اپ خوشبینانه برای اربیتروم است. پروژه‌های راه‌اندازی شده با رول آپ «دانش صفر» (Zero Knowledge) از دیگر رقیب‌های آربیتروم هستند که در پروژه‌هایی مثل پلیگون و zkSync اجرایی شده‌اند.

 

اپتیمیزم

اپتیمیزم بعد از پروژه آربیتروم به عنوان دومین بزرگترین لایه دوم بلاک چین اتریوم شناخته می‌شود. این پروژه هم مثل آربیتروم از رول آپ‌ خوشبینانه استفاده می‌کند. علاوه بر این، اپتیمیزم و آربیتروم شباهت‌های زیادی دارند؛ برای مثال هر دو فول نود دارند و داده‌ها را با هش تایید شده بلوک‌ها به شبکه اصلی انتقال می‌دهند و به برنامه‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهند اعتبارسنج‌های خود را شخصا انتخاب کنند.

تفاوت ارز دیجیتال آربیتروم و اپتیمیزم در روش حل اختلاف ‌آن‌ها است. آربیتروم اختلافات خارج از شبکه را در چند دور حل می‌کند و نتیجه نهایی آن را به عنوان یک تراکنش ارائه می‌دهد و اپتیمیزم اختلافات را به صورت تک به تک بررسی می‌کند و به همین دلیل کارمزد تراکنش بیشتری دارد.

 

دانش صفر

رول آپ دانش صفر یکی از اصلی‌ترین رقیب‌های رول آپ‌های خوش بینانه است که با هدف بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم ایجاد شده است. در این روش، بدون کشف شدن اطلاعات کاربر یا تراکنش، کد ویژه‌ای به عنوان اثبات صحت تراکنش در اختیار لایه دوم قرار می‌‌گیرد که از نظر ریاضیاتی معتبر است. با انجام این کار بدون فاش شدن اطلاعات شبکه از صحت اطلاعات اطمینان حاصل می‌کند و دیگر نیازی به زمان چالش همانند رول اپ خوشبینانه نیست.

پروژه‌های مبتنی بر دانش صفر در تایید تراکنش‌های بین لایه اول و لایه دوم سریعتر از رول اپ های خوشبینانه عمل می‌کنند اما سازگار کردن آن‌ها با ماشین مجازی اتریوم سخت‌تر است که البته در حال حاضر پروژه‌هایی مثل پلیگون و zkSync این کار را انجام داده‌اند. با گسترش این پروژه‌ها عرصه برای پروژه آربیتروم نیز تنگتر خواهد شد و این پروژه نیازمند نواوری‌های بیشتر خواهد بود.

 

جمع بندی

ارز دیجیتال آربیتروم یک پروژه لایه دوم اتریوم است که با کاهش حجم تراکنش‌های درون شبکه اتریوم، مقیاس‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. آربیتروم برای انجام این کار از رول اپ خوشبینانه استفاده می‌کند که در واقع توعی تکنیک برای فشرده کردن اطلاعات تراکنش‌ها به منظور بررسی کلی آن‌ها توسط شبکه اتریوم است.

ارز دیجیتال آربیتروم توکن بومی این شبکه است که چند هفته پبش برای کاربران ایردراپ شد، تیم توسعه دهنده این شبکه توسط آف چین لبز مدیریت می‌شود و جذب سرمایه هم توسط همین کمپانی از شرکت‌های سرمایه گذاری آمریکا انجام شد.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *