آکادمی رابکس
ترید
کال مارجین چیست؟

کال مارجین چیست؟ چگونه کال مارجین نشویم؟

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 10 بهمن 1401
2.2
2.2

فهرست مطالب

  • کال مارجین چیست؟
  • چگونه از کال مارجین دوری کنیم؟
  • جمع بندی

اگر در بازارهای مالی، مخصوصا فارکس، ترید کرده باشید، حتما با واژه کال مارجین (Margin Call) آشنا هستید. کال مارجین زمانی رخ می‌دهد که میزان ضرر شما در یک یا چند پوزیشن یا موقعیت معاملاتی به بیشتر از یک سطح خاص رسیده و شما نیاز دارید مارجین خود را افزایش دهید تا حساب شما صفر نشود! کال مارجین در واقع نوعی هشدار قبل از لیکویید شدن است؛ اما بسیاری از افراد فعال در بازار مالی، به اشتباه برای صفر شدن حساب، عبارت کال مارجین را به کار می‌برند.

در این مقاله قصد داریم در مورد کال مارجین صحبت کنیم، مفهوم آن را توضیح داده و با چند مثال آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. در ضمن چند راهکار برای اینکه از این اتفاق بد و دردناک دوری کنید به شما ارائه خواهیم داد؛ پس اگر در بازارهای مالی فعال هستید؛ حتما این مقاله را مطالعه کنید؛ زیرا درست است که این عبارت بیشتر در مورد بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما چنین مفهومی در تمام بازارها من جمله ارز دیجیتال وجود دارد و باید با استفاده از مدیریت سرمایه از آن دوری کنید.

کال مارجین چیست؟

کال مارجین زمانی رخ می‌دهد که میزان ضرر شما در بروکر یا صرافی از یک حد مشخص بیشتر شده باشد. یعنی اگر یک دارایی را خریده باشید و این دارایی افت قیمت داشته و از آن حد مشخص فراتر برود، کال مارجین رخ می‌دهد. در صورتی که شورت کرده باشید نیز، اگر قیمت دارایی بیش از حد مشخص بالا برود، مارجین کار اتفاق میفتد.

دقت کنید که این موضوع فقط در پوزیشن‌ها یا موقعیات معاملاتی‌ای وجود دارد که شما از بروکر یا صرافی پول قرض کرده و در واقع از اهرم استفاده می‌کنید، زیرا بروکر هیچگاه پولی که به شما قرض داده است را از دست نداده و از شما پس می‌گیرد. حال قبل از اینکه به طور کامل بگوییم کال مارجین چیست، باید با مفهوم مارجین آشنا شویم.

وقتی شما در بازار آتی که می‌توانید از اهرم استفاده کنید، پوزیشنی بیشتر از میزان موجودی حسابتان می‌گیرید، در واقع دارید از بروکر یا صرافی برای باز کردن آن پوزیشن پول قرض می‌کنید. به عنوان مثال فرض کنید شما 10 هزار دلار در حساب خود دارید و قصد دارید یک پوزیشن هزار دلاری با اهرم 100 باز کنید. در این شرایط شما باید 90 هزار دلار از بروکر قرض بگیرید. اکنون که از اخرم 100 استفاده  می‌کنید، هزا دلار از آن 10 هزار دلارتان را وارد پوزیشن کرده و بقیه 99 هزار دلار را صرافی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

کال مارجین چیست؟

 

این پول قرض گرفته همان مارجین است و در کنار آن شما نیاز دارید که یک maintenance margin در بروکر خود داشته باشید. maintenance margin به نوعی یک وثیقه است. شما از آن ده هزار دلارتان مقداری یا تمامش را به عنوان maintenance margin در اختیار بروکر می‌گذارید تا او به شما پول قرض بدهد. حال اگر ارزش پوزیشن‌های شما به زیر maintenance margin برسد، کال مارجین رخ می‌دهد!

در گذشته که اینترنت و ایمیل وجود نداشت، وقتی دارایی‌های شما در بروکر به خطر میفتاد، بروکر به عنوان هشدار با شما تماس می‌گرفت و از شما درخواست می‌کرد که موجودی حساب خود و maintenance margin را افزایش دهید، در غیر اینصورت پوزیشن شما بسته و پول حساب شما صفر می‌شد تا بروکر بتواند پولی که قرض داده است را بردارد. در واقع هیچگاه ضرر شما نباید بیشتر از maintenance margin شما شود؛ زیرا دیگر بروکر امکان برداشت پول شما را ندارد، او پول شما را به جای آن پول ضرر کرده برمی‌دارد.

به دلیل اینکه تماس تلفنی در کار بود، از گذشته تا کنون به این کار Margin Call گفته می‌شود؛ اما امروزه دیگر کسی با شما تماس نمی‌گیرد و یک ایمیل مزاحم و زشت برای شما ارسال می‌شود که هشداری برای صفر شدن حسابتان است. بسیاری از افرادی که در بازارهای مالی فعالیت کرده‌اند، حداقل یک بار با چنین ایمیلی مواجه شده‌اند.

وقتی شما با کال مارجین مواجه می‌شوید، چند راه بیشتر ندارید:

1- پول بیشتری را وارد حساب ترید خود کنید تا maintenance margin را افزایش دهید.

2- دارایی‌های دیگری به حساب ترید خود وارد کنید تا maintenance margin را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر بیت کوین دارید، بیت کوین به صرافی بریزید تا از لیکویید شدن شما جلوگیری شود.

3- پوزیشن خود (که اکنون در ضرر بسیار بزرگی است) را ببندید تا حداقل از صفر شدن اکانت خود جلوگیری کنید.

چگونه از کال مارجین دوری کنیم؟

تا به اینجا متوجه شدید که مارجین کال زیاد موضوع خوشایندی نیست و در ادامه آن، لیکویید شدن در راه است! پس باید حتما کاری کنیم که کار مارجین به سراغ ما نیاید. اولین و آسان ترین کار این است که اگر یک تریدر حرفه‌ای نیستید و مدیریت سرمایه مناسبی ندارید، به طور کل از حساب‌های مارجین دوری کنید! خیلی راحت بدون قرض گرفتن پول از بروکر یا صرافی، دیگر مارجین کال نمی‌شوید. صرفا می‌توانید در جایی مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس دارایی مد نظرتان را خریده و هولد کنید.

 

چگونه از کال مارجین دوری کنیم؟ 

 

اما اگر یک حساب مارجین داشته و به استفاده از آن نیز اصرار دارید، با دنبال کردن توصیه‌های زیر از کال مارجین دوری خواهید کرد:

1- همیشه مقداری پول اضافه خارج از بروکر یا صرافی داشته باشید. دقت کنید که نیاز نیست تمام سرمایه خود را وارد حساب ترید خود کرده و شروع به معامله کنید. همیشه مقداری از سرمایه کار خود را در حسابی یا کیف پول خاصی به جز حساب بروکر یا صرافی نگه‌داری کنید تا در صورت کال مارجین، اقدام به افزایش موجودی حساب بروکر خود بنمایید.

2-  پوزیشن‌های خود را بر روی دارایی‌ها یا ارزهایی که با هم حرکت می‌کنند نگیرید. به عنوان مثال پوند و یورو را با همدیگر لانگ نکنید، زیرا در صورتی که یکی از آن‌ها در جهت مخالف لانگ بروند، دیگری نیز احتمالا چنین کاری خواهد کرد زیرا با هم کرولیشن دارند.

3- مدیریت سرمایه انجام دهید و استاپ لاس داشته باشید! مهم ترین کاری که باید انجام دهید، مدیریت سرمایه و داشتن یک استراتژی درست و داشتن استاپ لاس است. در یک داستان آمده است که فردی به دیدن صاحب یک شرکت تریدینگ می‌رود و بعد از صحبت کردن با او، صاحب شرکت به او می‌گوید اگر بتوانی یک حساب دمو را صفر کنی، 100 هزار دلار به تو می‌دهم! فرد نیز هیجان زده و خوشحال تصور کرد که کار آسانی است؛ اما صاحب شرکت یک شرط برای او گذاشت!

او گفت باید در تمام تریدها از استاپ لاس استفاده شده و در هر ترید نیز فقط یک درصد ریسک کنید! این فرد قصه ما روزها و هفته‌ها وقت گذاشت و تحلیل‌‌ انجام می‌داد و بر عکس تحلیل‌هایش ترید می‌کرد؛ اما هرکار کرد نتوانست با وجود استاپ لاس و مدیریت سرمایه، حساب را صفر کند!

پس در صورتی که مدیریت سرمایه را سرلوحه کار خود قرار داده و از استاپ لاس استفاده کنید، هیچگاه کال مارجین نخواهید شد!

جمع بندی

در این مقاله در مورد کال مارجین صحبت کردیم و تعدادی توصیه نیز برای دوری از این اتفاق به شما ارائه دادیم. مرحله بعد از کال مارجین به قطع لیکویید شدن و از دست دادن سرمایه‌اتان است؛ پس به طور کلی نباید بگذارید کلا چنین اتفاقی رخ دهد، زیرا اگر پول هم به حساب بروکر خود اضافه کنید، باز هم به دلیل ضرر بسیار زیاد، ممکن است دوباره لیکویید شوید.

بهترین کار این است که اگر دانش کافی ندارید، به طور کل به سمت حساب‌های مارجین و اهرم دار نروید، زیرا هرچقدر هم شانس بیاورید، بالاخره جایی گیر خواهید افتاد و سرمایه خود را از دست می‌دهید. ممکن است در ابتدا به دلیل وجود شانس تازه کار، چنین اتفاقی برای شما نیفتد و حتی به دلیل وجود اهرم، سود بی‌نظری نصیبتان شود، اما در نهایت به دلیل اشتباه در تحلیل و عدم انجام مدیریت سرمایه، کال مارجین و لیکوییدی اتفاق خواهد افتاد.

مهم‌ترین کار در استفاده از اینگونه حساب‌ها انجام مدیریت سرمایه و داشتن استاپ لاس است. در صورتی که استاپ لاس داشته باشید، هیچگاه ضرر شما به حدی نخواهد رسید که لیکویید شوید، زیرا بسیار قبل‌تر از این اتفاق، معامله ضرر ده شما بسته شده است و دنبال موقعیت دیگری می‌گردید تا آن را جبران کنید.

دقت داشته باشید که در بازارهای مالی پول بسیار سخت به دست می‌آید؛ اما فوق‌العاده راحت از دست می‌رود و این معادله تنها با مدیریت کردن ریسک و مدیریت سرمایه است که برعکس می‌شود. مراقب سرمایه خود باشید!

در ضمن شما می‌توانید برای خرید تتر یا فروش بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید و در سریع‌ترین زمان دارایی خود را به بروکر یا صرافی برای جلوگیری از لیکویید شدن و بعد از کال مارجین، انتقال دهید. در ضمن فیلمی نیز در هالیوود با نام Margin Call ساخته شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن فیلم را تماشا کنید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

آیا کال مارجین به معنای صفر شدن حساب است؟

به طور سنتی و چیزی که میان عموم تریدرها باب شده است، کال مارجین برابر با صفر شدن حساب است؛ اما در واقع هشدار برای زیاد کردن مارجین حساب، کال مارجین است.

چگونه کال مارجین نشویم؟

با مدیریت سرمایه و ترید بر اساس علم و دانش تحلیلی، می‌توانید از کال مارجین در امان باشید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *