آکادمی رابکس
ترید
کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

کسب سود از ریزش ارز دیجیتال | روش های درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 29 مهر 1402
3.9
3.9

فهرست مطالب

  • روش های کسب سود از ریزش ارز دیجیتال
  • چگونه می‌توان به کسب سود از ریزش ارز دیجیتال پرداخت؟
  • آیا امکان درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز وجود دارد؟

احتمالا همه با نحوه کسب درامد از افزایش قیمت ارز دیجیتال آشنا هستید. شما می‌توانید با خرید ارز دیجیتال در قیمت پایین و فروش آن در قیمت‌های بالاتر به کسب سود از صعود بازار بپردازید اما نحوه کسب سود از ریزش ارز دیجیتال و روش درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز برای بیشتر کاربران مشخص نیست. در این مقاله از آکادمی رابکس به بررسی روش کسب سود از ریزش ارز دیجیتال می‌پردازیم و چگونگی درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز را آموزش می‌دهیم.

 

روش های کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

یکی از روش‌های اصلی و ساده برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال خرید ارز دیجیتال در قیمت‌های پایین و فروش آن در قیمت بالا است. اگرچه اکثر افراد به دنبال انجام این کار هستند اما معامله‌گران باهوش به دنبال کسب سود از ریزش ارز دیجیتال هستند. درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز به وسیله معامله فروش استقراضی (Short) انجام می‌شود اما روش‌های دیگری نیز برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه مقاتله بررسی خواهند شد.

 

بازار کریپتوکارنسی فوق‌العاده بی‌ثبات است و تعداد بسیار زیاد دارایی و گزینه‌های معاملاتی، فرصت‌های فراوانی را برای معامله‌گران زیرک فراهم می‌کند. اگرچه ارزهای دیجیتال روند صعودی بلندمدتی را نشان می‌دهند، اما به ندرت پیش می‌آید که این روند بدون وقفه باشد. در واقع، اکثر ارزهای دیجیتال دوره‌های طولانی نزولی را در طول یک بازار نزولی تجربه می‌کنند و حتی ارزش آن‌ها می‌تواند در بازار صعودی نیز کاهش یابد.

 

همین عوامل باعث می‌شود که معامله‌گران به دنبال انجام معامله در جهت کاهش قیمت بازار باشند. در این حالت معامله‌گران با تحلیل خود به این نتیجه می‌رسند که قیمت کاهش خو.اهد یافت و با ورود به معامله در جهت ریزش بازار به کسب سود از ریزش ارز دیجیتال می‌پردازند.

 

با توجه به تاریخچه معاملاتی ارزهای دیجیتال مشخص می‌شود که گاهی اوقات ارزهای دیجیتال بیش از 99 درصد از ارزش خود را در طول یک بازار نزولی از دست ‌می‌دهند. این موضع نشان می‌دهد که ورود به معامله فروش استقراضی می‌تواند برای معامله‌گر یک حرکت فوق‌العاده سودآور باشد، البته در صورتی که به درستی اجرا شود.

 

با این وجود، بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال از نحوه درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز، آگاهی ندارند. با در نظر گرفتن این موضوع، ما در این مقاله به بررسی هفت روشی که معامله‌گران برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال استفاده می‌کنند می‌پردازیم. روش‌ها به ترتیب از آسان به سخت فهرست شده‌اند. اگر تازه‌کار هستید از روش‌های ساده‌تر استفاده کنید و در نظر داشته باشید که خطر از دست دادن سرمایه در این نوع معاملات نیز به قوت خود باقی است.

 

 

درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز

 

معامله توکن های فروش استقراضی برای درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز

معامله «توکن‌های فروش استقراضی» (Short Tokens) که از آن‌ها با عنوان‌هایی چون «توکن معکوس» (Reverse Token) و «توکن پایین» (Down Token) نام برده می‌شود، یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب سود از ریزش ارز دیجیتال است. توکن‌های فروش استقراضی توکن‌هایی هستند که برای حرکت در جهت مخالف قیمت یک ارز دیجیتال خاص طراحی شده‌اند.

 

به عنوان مثال، ممکن است یک توکن فروش استقراضی طراحی شده برای ردیابی قیمت خرید بیت کوین داشته باشید. اگر قیمت بیت کوین کاهش یابد، قیمت توکن فروش استقراضی در جهت مخالف حرکت می‌کند و افزایش می‌یابد. این موضوع به هولدرهای این توکن این امکان را فراهم می‌کند تا درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز را تجربه کنند.

 

برعکس این حالت نیز وجود دارد و اگر قیمت دارایی مرتبط (در این مثال بیت کوین) افزایش یابد، قیمت توکن فروش استقراضی کاهش پیدا می‌کند و منجر به ضرر سرمایه‌گذار می‌شود. این‌ توکن‌ها از مکانیسم‌های مختلفی برای ردیابی و معکوس کردن قیمت یک دارایی استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولاً از ترکیبی از فیدهای قیمت ارائه شده توسط اوراکل ارز دیجیتال و منطق قرارداد هوشمند برای ردیابی قیمت دارایی مرتبط و تغییر قیمت توکن استفاده می‌کنند و منفی آن را به دارندگان ارائه می‌کنند.

توکن‌های معکوس در شکل‌های اهرم دار نیز موجود هستند. در این حالت اهرم در برابر معکوس حرکت قیمت دارایی اصلی اعمال می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت خرید اتریوم 10٪ از ارزش خود را از دست بدهد، یک توکن 3X ETH BEAR سی درصد سود خواهد داشت. این توکن‌ها معمولاً از یک سیستم متعادل کننده بازگشتی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که شکل صحیح دارایی پایه را در اهرم مورد انتظار در طول زمان حفظ می‌کنند.

 

توکن‌های شورت درست مانند توکن‌های معمولی می‌توانند در هر دو پلتفرم صرافی متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX)  خرید و فروش شوند. آن‌ها نیازی به برآورده کردن الزامات مارجین یا وثیقه ندارند و ریسک لیکوئید شدن ندارند.
متأسفانه، در حال حاضر تعداد انگشت شماری توکن فروش استقراضی وجود دارد و اکثر آن‌ها مشکل نقدینگی مارجین دارند.

 

در حال حاضر تعداد کمی از ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت کوین و اتریوم را می‌توان به این روش معکوس کرد و به کسب سود از ریزش ارز دیجیتال پرداخت. «بایننس» در حال حاضر یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که از توکن‌های DOWN یا SHORT پشتیبانی می‌کند.

 

بازارهای پیش بینی قیمت برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

بازارهای پیش‌بینی ارزهای دیجیتال (prediction markets)، پلتفرم‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند بر روی نتیجه رویدادهای آینده مثل رسیدن قیمت خرید ریپل به 1 دلار تا 31 دسامبر 2023 شرط بندی کنند. این پلتفرم‌ها مجموعه‌ای از بازارها را ارائه می‌کنند که کاربران می‌توانند در آن شرکت کنند و تصمیم بگیرند که آیا موافق یا مخالف نتیجه مشخص‌شده در جزئیات بازار هستند.

 

به عنوان مثال بازار پیش‌بینی بر روی قیمت بیت کوین می‌تواند به این شکل تعریف شده باشد: «قیمت بیت کوین تا ساعت 00:00 روز 1 جولای 2023 به زیر 20000 دلار خواهد رسید.» کاربران می‌توانند با خرید سهام «بله» در بازار با این پیش‌بینی موافق باشند یا با خرید سهام «خیر» با پیش‌بینی مخالفت کنند. قیمت هر سهم براساس نسبت شرکت کنندگان در هر طرف تعیین می‌شود.

 

اگر 30 درصد از شرکت‌کنندگان با نتیجه موافق باشند و سهام «بله» را بخرند، قیمت یک سهم «بله» ممکن است حدود 0.30 دلار باشد، که نشان‌دهنده احتمال 30 درصدی درک شده قیمت بیت‌کوین تا زیر 20000 دلار است. در مقابل، قیمت یک سهم «نه» ممکن است حدود 0.70 دلار باشد، که منعکس کننده 70 درصد شرکت‌کنندگانی است که با این پیش‌بینی مخالف هستند و معتقدند قیمت بیت‌کوین در زمان مشخص شده بالای 20000 دلار خواهد بود.

 

این قیمت‌گذاری پویا به شرکت‌کنندگان بازار اجازه می‌دهد تا باور خود را در مورد احتمال نتیجه ابراز کنند و در صورت درست بودن پیش‌بینی‌شان، به طور بالقوه از آن سود ببرند. پس از رسیدن به زمان و تاریخ مشخص شده بازار، بازار به طور خودکار اجرا می‌شود و کسانی که سهام برنده را در اختیار دارند برنده خواهند شد. با فرض پرداخت 0.30 دلار به ازای هر سهم، سپس 0.70 دلار به ازای هر سهم پرداخت می شود (بدون توجه به کارمزد)، در حالی که بازنده ها کل شرط خود را از دست می دهند.

 

روش های کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

 

قرارداد CFD جهت کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

«قرارداد برای تفاوت» (contract for difference) یا «CFD» یک ابزار مالی قدرتمند است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بر روی حرکت قیمت ارزهای دیجیتال در راستای صعود یا نزول سرمایه‌گذاری کنند. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، CFDها قراردادهای مالی هستند که تفاوت قیمت تسویه بین معاملات افتتاحیه و پایانی را پرداخت می کنند و از این رو به آن قرارداد برای تفاوت گفته می‌شود.

 

اساساً، قراردادهای تفاوت به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا از حرکات قیمت یک دارایی اساسی، مانند یک ارز دیجیتال، بدون داشتن مالکیت واقعی خود، سود ببرند. این ویژگی این نوع قراردادها را برای معامله‌گرانی که نمی‌خواهند با پیچیدگی ترید ارز دیجیتال و مدیریت یا ذخیره ارزهای رمزنگاری شده سر و کار داشته باشند، مناسب می‌کند و باعث می‌شود معاملات ارزهای دیجیتال برای کسانی که سرمایه اولیه محدودی دارند در دسترس‌تر باشد.

 

معاملات CFD یک روش نسبتاً ساده برای معامله حرکت های قیمت جهت دار است. برای مثال، اگر فکر می‌کنید قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد، می‌‌توانید یک CFD بیت‌کوین را بفروشید. فرض کنید یک بیت کوین CFD را به قیمت 29000 دلار می فروشید و سپس قیمت بیت کوین به 25000 دلار کاهش می یابد. در این شرایط شما می‌توانید با بستن موقعیت فروش خود CFD را پس بگیرید و تفاوت 4000 دلاری را به عنوان کسب سود از ریزش ارز دیجیتال به دست آورید.

 

برعکس، اگر قیمت بیت کوین تا زمانی که موقعیت خود را ببندید بالاتر از 29000 دلار باشد، ضرری معادل قیمت بسته شدن منهای قیمت ورودی خود متحمل خواهید شد. CFD ارزهای دیجیتال معمولاً از طریق پلتفرم‌های کارگزاری آنلاین و ارائه‌دهندگان CFD معامله می‌شوند، در بیشتر موارد، این کارگزاران دسترسی به طیف گسترده‌ای از بازارهای مالی را نیز فراهم می‌کنند. امروزه، ده‌ها پلتفرم معاملاتی محبوب CFD ارزهای دیجیتال وجود دارد که برخی از معروف‌ترین آن‌ها «eToro» و «IG» هستند.

 

معامله اختیار باینری برای درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز

قراردادهای «اختیار باینری» (Binary Options) ارز دیجیتال مشتقات مالی ساده‌ای هستند که به معامله گران اجازه می‌دهد پیش بینی کنند که آیا ارزش دارایی در زمان و تاریخ مشخصی در آینده افزایش یا کاهش می‌یابد. در معاملات باینری آپشن، شما پیش‌بینی می‌کنید که قیمت دارایی در یک زمان معین افزایش یا کاهش می‌یابد. اگر درست باشد، یک پرداخت ثابت دریافت می‌کنید. اگر اشتباه باشد، سرمایه خود را از دست می‌دهید.

 

معامله‌گرانی که به دنبال کسب سود از ریزش ارز دیجیتال هستند، اگر پیش‌بینی‌شان درست باشند، پس از انقضای معامله اختیار باینری، پرداخت ثابتی را دریافت می‌کنند. این نوع معامله اغلب به عنوان گزینه «بالا-کم» (high-low) نامیده می‌شوند و ده‌ها پلتفرم معاملاتی باینری آپشن وجود دارد که از محبوب‌ترین جفت ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

 

معامله اختیار باینری با معاملات اخیترا معمولی متفاوت است زیرا در این روش یا هیچ یا همه است. معامله اختیار باینری معمولاً به سبک اروپایی معامله می‌شوند، از این رو آن‌ها معمولاً فقط در زمان انقضا می توانند اعمال شوند، برخلاف معاملات اختیار معمولی به سبک آمریکایی، که می‌توانند در هر زمانی قبل از انقضا اعمال شوند. توجه داشته باشید که معامله اختیار معمولی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی پیچیده‌تری را تسهیل کنند.

 

کسب سود از ریزش ارز دیجیتال با معامله short

 

معامله مارجین برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای معامله رمز ارزها در جهت نزولی، معامله مارجین است. معامله مارجین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا وجوهی را از شخص ثالث (مانند صرافی ارز دیجیتال یا ارائه‌دهنده نقدینگی) قرض کنند و با استفاده از آن در موقعیت‌های معاملاتی با اهرم بالاتر وارد شوند. روش کار معامله مارجین بسیار ساده است، برای قرض گرفتن وجوه باید مقدار مشخصی از وجوه را در حساب مارجین خود نگه دارید.

 

با انجام این کار می‌توانید برای باز کردن موقعیت خود تا مبلغ مورد توافق از وام‌دهنده وام بگیرید، این می‌تواند در برخی موارد تا 100 برابر مارجین شما باشد و به شما امکان می‌دهد موقعیت‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به معامله اسپات ارز دیجیتال ساده باز کنید.

 

این روش سود بالقوه و همچنین زیان‌های احتمالی را تقویت می‌کند، زیرا در صورتی که موقعیت شما بیش از حد منفی شود، از مارجین شما برای بازپرداخت وام دهنده استفاده می‌شود. در ازای استقراض وجوه از کارگزار (یا سایر وام دهندگان)، معمولاً باید سودی را به کارگزار پرداخت کنید که معمولا این سود هنگام بسته شدن معامله مارجین پرداخت می‌شود.

 

از معاملات مارجین می‌توان برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال از طریق فرآیند فروش استقراضی استفاده کرد. اگر انتظار دارید قیمت ارز دیجیتال ترون کاهش یابد، می توانید قبل از فروش فوری آن، 10000 دلار ترون را از کارگزار خود قرض کنید و بفروشید. اگر قیمت خرید ترون تا 20% کاهش یابد، می‌توانید همان اندازه ترون را به مبلغ 8000 دلار بازخرید کرده، وام خود را بازپرداخت کنید و مابه التفاوت را به عنوان سود به دست آورید.

 

اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال یک رابط معاملاتی اهرمی ساده ارائه می‌دهند که شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از معاملات مارجین، در معامله فروش استقراضی ارزهای دیجیتال فعالیت کنید و به کسب سود از ریزش ارز دیجیتال بپردازید.

 

معامله فیوچرز دائمی برای درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز

معامله فیوچرز یا قراردادهای آتی ارزهای دیجیتال نوعی قرارداد مشتقه مالی است که به دارنده اجازه می‌دهد تا دارایی را با قیمت توافقی در تاریخ توافق شده بخرد یا بفروشد. بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی مشتقات ارزهای دیجیتال نوع خاصی از معامله فیوچرز را ارائه می‌دهند که به عنوان قرارداد فیوچرز دائمی یا پرپچوال (Perpetual Futures) شناخته می‌شوند.

 

برخلاف قراردادهای آتی استاندارد، معاملات دائمی را می‌توان در هر زمانی تسویه کرد. معامله پرپچوال به معامله گران این امکان را می‌دهد تا پیش‌بینی‌های جهت‌دار در مورد بازار داشته باشند و هر زمان که دوست داشتند از موقعیت خود خارج شوند. این ویژگی‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری را برای معامله‌گران فراهم می‌کند و با کاهش پیچیدگی معاملات آتی، موانع ورود را کاهش می‌دهد.

 

قراردادهای آتی دائمی، به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردشان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌‎های معامله‌گران باتجربه ارزهای دیجیتال برای درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز است. معاملات آتی دائمی به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که در بازار منتخب خود وارد معامله Long یا Shortشوند. معامله‌های پرپچوال اهرمی هستند و معامله‌گران را قادر می‌سازند تا هنگام کار با سرمایه محدود، حضور خود را در بازار افزایش دهند. برخی از صرافی‌ها و بازارها  تا اهزرم 100 را برای این نوع قراردادها پشتیبانی می‌کنند.

 

برای باز کردن یک موقعیت فروش استقراضی با استفاده از ارزهای دیجیتال، گزینه «Sell» یا «Short» را در رابط معاملاتی پلتفرم خود انتخاب کنید. با این کار صرافی قرارداد مورد نظر را می‌فروشد و موقعیت معاملاتی شما آغاز می‌شود. برای قفل کردن سود (یا پذیرش هرگونه ضرر) معامله‌گر باید قرارداد را بازخرید کند یا روی گزینه بستن کلیک کند تا سود/زیان خود را قفل کند.

 

هنگام معامله قراردادهای آتی دائمی، معامله‌گران باید از کارمزدهای منحصر به فرد مرتبط با این نوع قرارداد آگاه باشند – این کارمزدها شامل کارمزد استاندارد سازنده/گیرنده، و همچنین نرخ تامین مالی، کارمزد اهرم، و در برخی موارد کارمزد تسویه حساب می‌شود.

 

کسب سود از ریزش بازار با معامله مارجین

 

فروش استقراضی دیفای برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، می‌توان از معاملات مارجین برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال استفاده کرد. این روش شامل گرفتن وام مارجین و سپس باز کردن یک موقعیت فروش استقراضی در یک ارز دیجیتال از طریق یک کارگزار یا پلتفرم معاملاتی مارجین است. فروش استقراضی دیفای یک فرآیند بسیار مشابه است که درگیری بیشتری نسبت به معامله مارجین دارد.

 

روش کار در فروش استقراضی دیفای بسیار شبیه معامله مارجین است. به این صورت که شما ارز دیجیتالی را که می‌خواهید Short کنید را قرض می‌گیرید، آن را می‌فروشید، سپس آن را در تاریخ بعدی (و امیدواریم با قیمت پایین‌تر) دوباره خریداری می‌کنید تا وام خود را پرداخت کنید و به کسب سود از ریزش ارز دیجیتال بپردازید. تفاوت این است که به جای استفاده از کارگزار، از یکی از بیشمار پلتفرم‌های وام دهی DeFi وام گرفته می‌شود. فرآیند عملیاتی فروش استقراضی دیفای به صورت زیر است.

 

  1.  انتخاب ارز دیجیتال برای ورود به معامله فروش استقراضی
  2.  دریافت مقدار X از رمز ارز به صورت وام از یک پلتفرم وام دهی دیفای
  3.  فروش ارز دیجیتال وام گرفته شده از طریق صرافی‌ها
  4. صبر تا زمانی که قیمت رمز ارز مورد نظر کاهش پیدا کرده و به قیمت مورد نظر شما برسد
  5. خرید مقدار X از ارز دیجیتال با قیمت پایین‌تر و بازپرداخت وام

 

مزیت فروش استقراضی دیفای برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال این است که می‌توانید از کاهش ارزهای دیجیتالی که در معاملات مارجین یا مشتقات پشتیبانی نمی‌شوند، سود ببرید. تا زمانی که دارایی برای قرض گرفتن از طریق یکی از پلتفرم‌های متعدد وام دهی DeFi در دسترس باشد، می توانید وارد معامله فروش استقراضی دیفای شد.

 

البته باید توجه داشته باشید که قرض گرفتن دارایی‌های دیجیتال از طریق این پلتفرم‌ها می‌تواند گران‌تر از معاملات مارجین باشد، و خطرات خاص حوزه دیفای مانند سوء استفاده از قراردادهای هوشمند و رویدادهای قوی سیاه در آن اتفاق بیفتد و وثیقه شما مرود سواستفاده قرار بگیرد.

 

چگونه می‌توان به کسب سود از ریزش ارز دیجیتال پرداخت؟

برای کسب سود از ریزش ارز دیجیتال روش‌های مختلفی مانند معامله توکن های فروش استقراضی، فعالیت در بازارهای پیش بینی قیمت، معامله قرارداد CFD، معامله اختیار باینری، معامله مارجین، معامله فیوچرز دائمی و فروش استقراضی دیفای وجود دارد. روش‌های درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

آیا امکان درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز وجود دارد؟

در بازار ارزهای دیجیتال درامدزایی از کاهش قیمت رمز ارز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که مهمترین آن‌ها ورود به معامله فیوچرز دائمی، معامله مارجین و فروش استقراضی دیفای است. بسیاری از روش‌های کسب سود از ریزش ارز دیجیتال امکان استفاده از اهرم را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کنند که امکان کسب درآمد بیشتر با ریسک بالا را در اختایار کاربران قرار می‌دهد.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • علی ولی زاده‌
    30 مهر 1402

    سلام آیا در صرافی های ایرانی هم میشه از نزولي بودن بازار کسب سود کرد

    • مهدی رضائیان
      01 آبان 1402

      سلام در حال حاضر فکر کنم فقط یکی از صرافی‌ها قابلیت معامله مارجین short رو اضافه کرده باشه که اونم چندان تعریفی نداره. میتونید از صرافی ایرانی ارزهاتون رو بخرید و در اپلیکیشن‌های ترید غیرمتمرکز مثل GMX و dYdX معاملاتتون رو انجام بدین که نیازی به احراز هویت اینا هم نداره