آکادمی رابکس
ترید
آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟ | صفرتا صد آربیتراژ گیری

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 05 فروردین 1402
5
5

فهرست مطالب

  • آربیتراژ گیری ارز دیجیتال
  • فرصت‌های آربیتراژگیری چگونه شکل می‌گیرند؟
  • استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال
  • ربات های آربیتراژ گیری
  • خطرات آربیتراژ ارز دیجیتال
  • جمع‌ بندی

تا به حال به این دقت کرده‌اید که قیمت یک ارز دیجیتال، برای مثال قیمت بیت کوین در صرافی‌های مختلف اختلاف زیادی دارد؟ در بازار جهانی بسیار معمول است که قیمت یک کالای ثابت در بازارهای مختلف، متفاوت باشد. صرافی‌ها بیت کوین را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کنند. این تفاوت معمولا ناشی از سابقه تراکنش کاربران و تاریخچه معاملاتی آن‌هاست. معامله‌گران باهوشی در میان تمام کاربران بازار ارزهای دیجیتال به این نکته پی بردند و فرصتی برای ترید و کسب سود پیدا کردند.

معامله یک ارز دیجیتال ثابت در صرافی‌های مختلف برای کسب سود از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال، آربیتراژ گیری نامیده می‌شود. آربیتراژ ارز دیجیتال در واقع نوعی معامله است که در آن یک ارز ثابت برای کسب سود از اختلاف قیمت‌ها، در چندین صرافی ارز دیجیتال مختلف خرید و فروش می‌شود. آربیتراژگیری در مقیاس کم، سود زیادی ایجاد نمی‌کند اما در تعداد بالای کوین می‌تواند دارایی شما را به راحتی چند برابر کند. در این مقاله به بررسی مفهوم آربیتراژ گیری می‌پردازیم.

 

آربیتراژ گیری ارز دیجیتال

در بازار ارز دیجیتال راه‌های مختلفی برای کسب سود و درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از این راه‌ها آربیتراژ در ارز دیجیتال است. آربیتراژ (Arbitrage) کلمه‌ی فرانسوی به معنای حاکمیت است که در زبان انگلیسی و در بازار مالی معنای دیگری دارد. آربیتراژ به فرایند خرید و فروش همزمان دارایی به منظور کسب سود از تفاوت قیمت در بازارهای مختلف گفته می‌شود. مفهوم آربیتراژ گیری ابتدا در بازارهای سنتی استفاده می‌شد اما با توسعه بازار ارز دیجیتال و علاقه کاربران به خرید و فروش ارز دیجیتال، آربیتراژ ارز دیجیتال هم برای افراد زیادی گزینه مناسبی به نظر می‌رسید.

 

آربیتراژ گیری در بازار مالی سنتی

تاریخ نشان می‌دهد، از زمانی که مفهوم پول و کالا به عنوان بخش‌های اصلی بازار ایجاد شد، افرادی وجود داشته اند که از تفاوت قیمت سکه‌ و کالا در بازارهای مختلف سود می‌بردند. با ایجاد بانک‌ها و صرافی‌ها یک سیستم کلی به وجود آمد که کار را برای معامله‌گران آربیتراژگیر آسان کرد. در این حالت افراد می‌توانستند با کمی دشواری و دوندگی فیزیکی، از تفاوت قیمت یک کالای مشخص در بازارهای مالی سود بدست بیاورند. مزیت اصلی آربیتراژ گیری در گذشته این بود که به دلیل دشوار بودن انتقال اطلاعات، قیمت‌ها به سرعت تغییر نمی‌کرد و افراد زمان بیشتری برای کسب سود داشتند.

مسئله‌ی اختلاف قیمت یک دارایی بخصوص در دو بازار مختلف همیشه وجود داشته است و معامله‌گران با داشتن درک درستی از بازار می‌توانستند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری یک دارایی، سود خوبی کسب کنند. جالب است بدانید آربیتراژ گیری محدود به کالا و سکه نبود، هر نوع دارایی می‌توانست برای معامله گران آربیتراژ سود خوبی ایجاد کند. اصول اولیه و بنیادین آربیتراژ گیری در چند صده گذشته تفاوت چندانی نداشته؛ اما به لطف عصر ارتباطات و تکنولوژی، نحوه‌ی آربیتراژ گیری به شکل شگفت‌انگیزی عوض شده است. در ادامه این مقاله به بررسی آربیتراژگیری در بازار امروز و بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

 

آربیتراژ ارز دیجیتال

در بازار ارز دیجیتال هم فضایی مشابه وجود دارد به این صورت که قیمت ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین در صرافی‌های مختلف متفاوت است و می‌توان با خرید و فروش از صرافی‌های مختلف، از این اختلاف قیمت‌ها سود کسب کرد. به عنوان مثال، در صرافی شماره ۱ قیمت خرید اتریوم ۱۲۶.۴۳ دلار است و قیمت فروش آن در صرافی شماره دو ۱۲۸.۹۷ است. اگر شما ارز دیجیتال را از صرافی شماره یک بخرید و در صرافی شماره دو بفروشید، به ازای هر کوین 2.54 دلار سود شما خواهد بود. اگر تعداد کوین‌های خرید و فروش شده بالا باشد. آربیتراژگیری یک معامله کاملا پر سود خواهد بود.

نکته مهم در آربیتراژگیری این است که هیچ حدس و پیش‌بینی وجود ندارد و فقط بر اساس قیمت فعلی بازار انجام می‌‌شود. شما می‌توانید قیمت یک کوین را در بازارهای مختلف بررسی کنید؛ هر یک از ارزهای دیجیتال که اختلاف قیمت بیشتری در بازارهای مختلف داشته باشد، گزینه مناسبی است. خرید و فروش بیت کوین یکی از پرطرفدارترین موارد در آربیترا‌ژگیری است. لازم به ذکر است که آربیتراژ گیری ارزهای دیجیتال به شکل دستی انجام نمی‌شود؛ بلکه به وسیله botها انجام می‌شود. ابتدا بیایید بررسی کنیم اختلاف قیمت‌هایی که منجر به فرصت‌های طلایی برای آربیتراژگیری می‌شوند، چگونه شکل می‌گیرند.

 

آربیتراژگیری ارز دیجیتال

 

فرصت‌های آربیتراژگیری چگونه شکل می‌گیرند؟

قیمت‌گذاری‌های لحظه‌ای در یک صرافی ارز دیجیتال بر اساس قیمت بیشترین سفارش بر پایه سفارش‌های موجود در صرافی انجام می‌شود. با توجه به تفاوت میان عمق بازار و تقاضای مشتریان، قیمت‌های متفاوتی در هر صرافی وجود دارند که همگی به دفتر سفارش اصلی متکی هستند. البته که صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز باهم تفاوت زیادی دارند.

در صرافی غیرمتمرکز، به جای استفاده از دفتر سفارش، از استخرهای نقدینگی استفاده می‌شود و قیمت‌ها بر اساس موجودی و نرخ در استخر نقدینگی مشخص می‌شوند. همین مساله نیز می‌توان سبب ایجاد فرصت‌های آربیتراژ بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز شود. آربیتراژگیری به یک روش انجام نمی‌شود و استراتژی‌های مختلفی برای آربیتراژگیری وجود دارد. در ادامه به بررسی این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

 

استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژگیری یکی از روش‌های معامله و ترید ارز دیجیتال است که ریسک خیلی کمی دارد. کاربران زیادی به این دلیل به آربیتراژگیری در رمز ارز ها روی می‌آورند. برای معامله آربیتراژگیری استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس آن، بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه این مقاله به بررسی چهار استراتژی اصلی و بنیادین برای آربیتراژگیری ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

 

آربیتراژگیری بین‌صرافی

آربیتراژ گیری بین صرافی ساده‌ترین و بنیادی‌ترین روش معامله است. این استراتژی به عنوان استاندارد آربیتراژ شناخته می‌شود زیرا به صورت کلاسیک، کاربر ارز دیجیتال را در یک صرافی خریداری می‌کند و سپس در صرافی دیگری برای سود می‌فروشد. در بازار کریپتوکارنسی شما می‌توانید آربیتراژ گیری را در صرافی‌های متمرکز و یا غیرمتمرکز انجام دهید.

 

آربیتراژگیری جهانی

قیمت ارزهای دیجیتال در نقاط مختلف جهان باهم تفاوت زیادی دارد و تریدرهای آربیتراژ هم این موضوع را به خوبی می‌دانند. در این استراتژی آربیتراژ، کاربران از تفاوت قیمت کریپتو در نقاط مختلف جهان سود می‌برند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این استراتژی به عنوان کیمچی شناخته می‌شود. داستان از این قرار است که تقریبا همه معامله‌گران آربیتراژ می‌دانند که بازارهای کریپتو در کره جنوبی، بیت کوین را با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

نکته مهمی که باید درباره این نوع آربیتراژگیری بدانید این است که این روش شامل هزینه‌های تبدیل فیات و کارمزد صرافی می‌شود. علاوه بر این رگولاتورهای زیادی با جهانی شدن این مسئله به تراکنش‌های بزرگ مشکوک می‌شوند. پس در نهایت این روش‌ هم خیلی بی‌خطر به نظر نمی‌رسد.

 

آربیتراژ آماری

در این استراتژی آربیتراژ‌ ارز دیجیتال بر پایه مدل‌های ریاضی و آماری است. اعداد بر اساس داده‌های اقتصادی و آماری مختلف مشخص می‌شوند و ربات آربیتراژ بر اساس این داده‌های ریاضی، فرایند آربیتراژ گیری را آغاز می‌کند. این روش به آسانی دیگر روش‌ها نیست و تنها متخصصین کار از آن استفاده می‌کنند.

 

آربیتراژ مثلثی

آربیتراژ مثلثی به صورت اولیه در فارکس به کار می‌رفت اما با گسترش بازار در کریپتو هم به کار گرفته شد. این روش از ناهنجاری‌های قیمت در یک پلتفرم معاملاتی استفاده می‌کند. در این روش معامله شامل سه قسمت است و از همانجا که شروع شده، به پایان می‌رسد. در این روش تریدر ارز دیجیتال خود را با ارز دیگری که کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده سوآپ می‌کند. در ادامه آن توکن را در پلتفرمی دیگر با قیمت بیشتر از ارزش واقعی سوآپ می‌کند و سپس آن را در صرافی اولیه به فروش می‌رساند. این روش برای بسیاری از افراد ترسناک به نظر می‌رسد.

حالا که با مهمترین و بنیادی‌ترین استراتژی‌های آربیتراژ ارز دیجیتال آشنا شدید، باید به سراغ مهم‌ترین ابزارهای آربیترا‌ژگیری یعنی ربات‌ها برویم. ربات‌ها کدهایی هستند که به صورت خودکار معاملات شما را مدیریت می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق‌تر این ربات‌ها می‌پردازیم.

 

ربات اربیتراژ گیری

 

ربات های آربیتراژ گیری

ربات های آربیتراژ ارز دیجیتال نرم افزارهای کامپیوتری هستند که به صورت خودکار رمز ارز را طبق یک الگوریتم مشخص خرید و فروش می‌کند. ربات‌ها به صفحه کاربری معامله‌گران دسترسی دارند و با نوسان قیمت طبق برنامه‌ی از پیش مشخص شده، معاملات را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

اهمیت ربات‌ها در این است که زمان بسیار کمتری برای بررسی کردن بازارهای مختلف نیاز دارند. در حالتی  که فرد بخواهد به صورت دستی هر یک از بازارها را بررسی کند و سپس برای انجام معامله تصمیم بگیرد، ربات در چند ثانیه تمام مارکت را بررسی می‌کند و به سرعت تراکنش‌ها را بر اساس اعداد و ارقام و شرایط از پیش مشخص شده انجام می‌دهد.

نکته حائز اهمیت درباره ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال این است که این ربات‌ها هرگز سود معاملات را تضمین نمی‌کنند. این برنامه‌ها فقط الگوریتم‌های معاملاتی را به خوبی اجرا می‌کنند. ربات‌های معاملاتی در حالت عادی به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارند و سود زیادی برداشت می‌کنند. اگر به استفاده از ربات‌ها برای آربیتراژگیری علاقه دارید باید به خوبی درباره مزیت و معایب آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

 

مزایای ربات‌های آربیتراژگیری

ربات‌های آربیتراژگیری برای تریدرهای آربیتراژ اهمیت بسیار زیادی دارند. این ربات‌ها کار معامله‌گران را به مراتب راحت‌تر می‌کنند و در ایجاد سود به تریدرها کمک می‌کنند. به طور کلی ربات‌ها سه مزیت اصلی برای کاربران دارند. در ادامه به صورت مختصر به این مزایا اشاره می‌کنیم و تاثیر آن‌ها را در تریدینگ بررسی می‌کنیم.

 

  • افزایش سرعت معامله: انجام معاملات به صورت دستی بسیار کند انجام می‌شود؛ درحالی‌که ربات می‌تواند چندین بازار را به صورت همزمان بررسی کند و سپس معاملات را در کسری از ثانیه انجام دهد.
  • معامله شبانه‌روزی:‌ معامله‌گران محدودیت‌های زمانی زیادی مثل نیاز به استراحت و انجام کارهای روزمره دارند در حالی‌که ربات‌ها می‌توانند بدون خستگی به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته معامله انجام دهند.
  • کاهش ریسک: یکی از مسائل نگران‌کننده در انجام معاملات به صورت دستی، احتمال خطا و یا تاخیر در انجام معامله و از دست دادن سود است؛ در حالی که ربات خطا نمی‌کند و هیچ گونه تاخیری در انجام معامله ندارد.

 

معایب ربات‌های آربیتراژ گیری

در کنار مزایای جالبی که ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال ارائه می‌دهند، معایبی هم دارند که اگر قصد دارید از آن‌ها استفاده کنید باید درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. در ادامه به بررسی سه مورد از معایب خواهیم پرداخت و به صورت خلاصه اهمیت آن‌ها را در آربیتراژ گیری بررسی می‌کنیم.

 

  • پیچیدگی تکنیکال: ربات‌های آربیتراژگیری پیچیدگی‌های فراوانی دارند و استفاده از آن‌ها برای کاربران با سطح دانش متوسط اصلا آسان نیست.
  • هزینه زیاد: استفاده از ربات‌های آربیتراژ رایگان نیست و در اکثر موارد هزینه بسیار زیادی برای معامله‌گران دارد.
  • محدودیت سود:‌ ربات‌های آربیتراژگیری در نهایت سود زیادی ایجاد نمی‌کنند و در میزان سودی که ایجاد می‌کنند محدودیت زیادی وجود دارد.

 

محبوب‌ترین ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال

در سال‌های گذشته افراد زیادی به آربیتراژگیری علاقه پیدا کردند و به همین دلیل افراد زیادی به فکر توسعه دادن ربات‌های آربیتراژ‌ ارز دیجیتال افتادند. ربات‌های بیشماری وجود دارند که به شما امکانات ویژه‌ای می‌دهند. در ادامه نام سه پلتفرم که ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال ارائه می‌دهند بررسی می‌کنیم.

 

  • کریپتوهاپر: پلتفرم Cryptohopper به شما خدمات زیادی از جمله انواع ربات‌های آربیتراژ گیری ارائه می‌دهد. ورژن معمولی این پلتفرم رایگان است.
  • بیت‌گسپ: پلتفرم Bitsgap، پلتفرمی برای استفاده از ربات‌های آربیتراژ‌گیری است که چندین مورد از مهمترین و بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال حمایت می‌کند. اما این پلتفرم رایگان نیست و باید برای آن هزینه پرداخت کنید.
  • هاس‌آنلاین: پلتفرم HaasOnline هم مثل موارد قبلی به شما امکان استفاده از ربات‌های آربیتراژگیری را می‌دهد. نسخه اولیه این پلتفرم به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

 

خطرات اربیتراژگیری

 

خطرات آربیتراژ ارز دیجیتال

معامله آربیتراژ‌ در مقایسه با معامله فیوچرز و معامله اهرمی به نظر خیلی امن می‌رسد. با این حال واقعیت این است که آربیتراژگیری یک معامله بدون ریسک نیست و خطراتی هستند که در معامله آربیتراژ ارز دیجیتال شما را تهدید می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی خطرات اصلی معامله آربیتراژ‌ گیری در ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

 

حساسیت زمانی

مهمترین و بارزترین ویژگی آربیتراژ‌ ارز دیجیتال حساسیت زمانی آن است. معامله‌گران زیادی در سطح جهانی وجود دارند که ده‌ها ابزار مختلف برای کسب سود از طریق آربیترا‌ژ دارند. به عنوان تریدر آربیترا‌ژ، معامله گر باید سرعت بسیار بالایی داشته باشد و اهمیت زمان را در این نوع معاملات درک کند. کوچک‌ترین سهل‌انگاری و تاخیر می‌تواند زیان به بار بیاورد و جلوی سودآوری را بگیرد.

 

خطر اسلیپیج یا لغزش قیمت

همانطور که از اسم مشخص است، «اسلیپیج» به بالا و پایین رفتن قیمت ارز دیجیتال مورد نظر اشاره دارد. خطر لغزش قیمت وجود دارد و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. لغزش قیمت معمولا در معاملات کوچک و غیرنقدی رخ می‌دهد؛ همینطور اگر معامله‌ای بسته نشود خطر باطل شدن آن نیز به دلیل لغزش قیمت وجود دارد.

 

کارمزد معاملات

هر تراکنش در هر صرافی کارمزدی دارد و انتقال از یک کیف پول ارز دیجیتال به کیف پول دیگر هم با کارمزد همراه است. یک معامله آربیتراژ گیری معمولا شامل چندین تراکنش مختلف است که هر یک از آن‌ها کارمزد مشخصی دارد. مجموع این کارمزدها می تواند عدد خیلی زیادی شود و بخش بزرگی از سود شما را از معامله دربربگیرد. برای انتخاب کردن پلتفرم‌هایی که برای انجام آربیترا‌ژگیری استفاده می‌کنید، تحقیق کنید و با دقت پلتفرم‌های خود را انتخاب کنید تا حداقل میزان کارمزد را برای تراکنش‌های خود بپردازید.

 

مالیات

یکی دیگر از نکات مهم درباره آربیتراژ ارز دیجیتال این است که این نوع معامله در دسته سرمایه‌گذاری کوتاه مدت قرار می‌گیرد و به همین دلیل شامل مالیات می‌شود. حتی اگر شما سود بسیار خوبی هم از آربیتراژ‌ گیری به دست آورده باشید، همچنان ممکن است مجبور شوید بخش قابل توجهی از آن را مالیات بدهید . به همین شکل سود خود را از دست بدهید. به همین دلیل بهتر است قوانین مالیاتی منطقه یا کشور خود را قبل از شروع آربیتراژگیری با دقت بررسی کنید.

 

جمع‌ بندی

آربیتراژ ارز دیجیتال یکی از پرطرفدارترین روش‌های معامله ارز دیجیتال است که در آن معامله‌گر با خرید و فروش یک ارز دیجیتال که در بازارهای مختلف با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود، سود کسب می‌کند. معامله‌گران معمولا برای انجام این نوع معامله از ربات‌های آربیتراژ گیری استفاده می‌کنند. این ربات‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند که بر اساس الگوریتم‌های مشخص ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های مختلف خرید و فروش می‌کنند.

ما در صرافی ارز دیجیتال رابکس، به بررسی آربیتراژ ارز دیجیتال پرداختیم و استراتژی‌های مختلف آربیتراژ گیری را نام‌ بردیم. در ادامه هم به بررسی ربات‌های آربیتراژ‌ ارز دیجیتال، مزایا و معایب آن را بررسی کردیم و در نهایت هم خطرات آربیترا‌ژ ارز دیجیتال را ام بردیم تا شما با دانستن تمام ویژگی‌ها، به سراغ آربیتراژ گیری ارز دیجیتال بروید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

آربیتراژ ارز دیجیتال فرایند خرید و فروش همزمان یک رمز ارز به منظور کسب سود از تفاوت قیمت در بازارهای مختلف است. در این حالت با خرید ارز دیجیتال از یک صرافی ارزان و فروش آن به صرافی گران می‌توان سود خوبی کسب کرد.

خطرات آربیتراژ‌ ارز دیجیتال چیست؟

آربیترا‌ژ گیری برای برخی از کاربران خطرات زیادی دارد. برای مثال ممکن است شما سرعت کافی نداشته باشید و سود خود را از دست بدهید یا اینکه کارمزد انجام تراکنش‌ها از سودتان بیشتر شود. همچنین ممکن است مجبور شوید مالیات زیادی برای معامله خود بپردازید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *