آکادمی رابکس
دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست؟ بررسی شرایط بازار بر اساس Dominance

  • 1دقیقه
  • 23 اسفند 1401
5
5

فهرست مطالب

  • آموزش دامیننس بیت کوین
  • رابطه دامیننس بیت کوین با آلت سیزن
  • نمودار دامیننس بیت کوین
  • جمع‌بندی

واژه «دامیننس» (Dominance) یکی از اصطلاحات مطرح بازار ارز دیجیتال است که به عنوان معیاری برای بررسی شرایط بازار استفاد می‌شود. این اصطلاح برای هر رمز ارزی قابل استفاده است اما دامیننس بیت کوین به علت تاثیر بالای این ارز، بیش از همه رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله ابتدا به سوال دامیننس بیت کوین چیست پاسخ می‌دهیم سپس به بررسی شرایط بازار بر اساس دامیننس بیت کوین و دامیننس سایر ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

 

آموزش دامیننس بیت کوین

منظور از دامیننس بیت کوین سهم ارزش بازار بیت کوین نسبت به کل بازار ارز دیجیتال است. واژه دامیننس در انگلیسی به معنی تسلط است و اصطلاح دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که چه مقدار از ارزش بازار کریپتوکارنسی مربوط به بیت کوین است. دامیننس هر رمز ارز به صورت درصدی بیان می‌شود که از تقسیم ارزش بازار رمز ارز به ارزش کل بازار ضرب در 100 به دست می‌آید. ارزش بازار هر رمز ارز نیز از حاصلضرب تعداد کوین و توکن های آن در قیمت روز به دست می‌آید.

فرض کنید در حال حاضر ارزش بازار بیت کوین 400 میلیارد دلار و ارزش کل بازار کریپتوکارنسی 1 تریلیون دلار است. در این حالت برای محاسبه دامیننس بیت کوین 400 میلیارد را به 1 تریلیون تقسیم و نتیجه را در 100 ضرب می‌کنیم که حاصل آن 40 خواهد بود. این عدد نشان می‌دهد که 40 درصد ارزش بازار رمز ارزها مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین است. این عدد با تغییر قیمت بیت کوین و قیمت سایر ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند. علاوه بر این تغییر در تعداد توکن‌های پروژه‌ها به همراه معرفی ارزهای دیجیتال جدید نیز بر روی دامیننس بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است.

 

آموزش دامیننس بیت کوین

 

اهمیت دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین به نوعی توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران به بیت کوین را نشان می‌دهد. اگر دامیننس یک رمز ارز افزایش یابد این مساله می‌‌تواند در روندهای صعودی و نزولی دو تفسیر متفاوت داشته باشد. در روندهای صعودی افزایش دامیننس بیت کوین به این معنی است که افزایش قیمت بیت کوین به نسبت سایر ارزهای دیجیتال بیشتر بوده است و به همین دلیل سهم این ارز از بازار افزایش پیدا کرده است. در روندهای نزولی افزایش دامیننس بیت کوین به این معنی است که ارزش بیت کوین به نسبت سایر رمز ارزها کمتر کاهش پیدا کرده و همین مساله باعث افزایش دامیننس آن شده است.

علاوه بر تغییر قیمت ارزهای دیجیتال که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش دامیننس آن‌ها نیز شود، ورود ارزهای دیجیتال به بازار و همچنین افزایش تعداد توکن‌های یک پروژه ارز دیجیتال نیز می‌تواند بر روی ارزش کل بازار و ارزش بازار برخی از ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد و از این طریق دامیننس بیت کوین و ارزهای دیگر را تغییر دهد. این تغییرات دامیننس می‌تواند به نوعی ترندهای بازار را نیز به ما نشان دهد که برای بررسی آن‌ها از مفاهیم آلت سیزن و بیت کوین سیزن استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

رابطه دامیننس بیت کوین با آلت سیزن

«آلت سیزن» (Altseason) به زمانی گفته می‌شود که در آن رشد قیمتی آلت کوین‌ها (همه ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین) از رشد قیمتی بیت کوین بیشتر می‌شود و شاهد رشد قیمتی این رمز ارزها هستیم. در آلت سیزن سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند و تشخیص زمان آلت سیزن به منظور کسب درآمد از ارز دیجیتال مهم است.

برای تشخیص آلت سیزن یا بیت کوین سیزن بودن شرایط بازار باید به شرایط قیمتی ارزهای دیجیتال در کنار دامیننس بیت کوین و دامیننس سایر ارزهای دیجیتال توجه کرد. برای این منظور بررسی چند متغیر بسیار مهم است. متغیر اول ارزش کل بازار یا Total است که افزایش آن به معنی ورود پول به بازار رمز ارزها است. متغیر دوم Total 2 است که صعودی بودن آن نشان دهنده اختصاص بخشی از پول وارد شده به بازار به آلت کوین ها است.

در کنار این دو متغیر، بررسی دامیننس بیت کوین در کنار قیمت آن می‌تواند در تشخیص آلت سیزن موثر باشد. در صورتی که بازار در روند صعودی باشد (نمودار total صعودی باشد) اما قیمت بیت کوین در یک رنج ثابت تغییر کند و دامیننس آن در حال طی کردن روند نزولی باشد، در این صورت می‌توان گفت که پول به سمت آلت کوین‌ها گرایش پیدا کرده است و در حال تجربه آلت سیزن هستیم. در صورتی که در شرایط مشابهی قیمت بیت کوین و هم چنین نمودار دامیننس بیت کوین صعودی باشد و نمودار Total 2 روند نزولی داشته یا رنح بزند در این صورت در حال تجربه بیت کوین سیزن خواهیم بود.

 

کاربرد دامیننس بیت کوین

 

ترید با استفاده از دامیننس ‌Bitcoin

در بخش قبل ارتباط بین مفهوم دامیننس بیتکوین با آلت سیزن را بررسی کردیم. برمینای بحث‌های شکل گرفته حال می‌توانیم به طور خلاصه استراتژی‌های مختلف در بازار را بر اساس دامیننس Bitcoin طراحی کنیم. برای این موضوع به صورت ساده می‌توانیم فقط قیمت بیت کوین و دامیننس آن را مد نظر قرار دهیم و براساس شرایط آن‌ها ترید و معامله خود را نهایی کنیم.

  • اگر قیمت بیت کوین صعودی و دامیننس آن صعودی باشد در این حالت باید به خرید بیت کوین پرداخت.
  • اگر قیمت بیت کوین صعودی و دامیننس آن نزولی باشد در این حالت باید به خرید آلت کوین پرداخت.
  • اگر قیمت بیت کوین نزولی و دامیننس آن صعودی باشد باید به فروش آلت کوین پرداخت.
  • اگر قیمت بیت کوین نزولی و دامیننس آن نزولی باشد باید به فروش بیت کوین پرداخت.

در کنار این دو نمودار می‌توان شاخص‌های دیگری را نیز برای بررسی شرایط بازار در نظر گرفت. اگر به دنبال خرید یک آلت کوین هستید بررسی نمودار دامیننس آن می‌تواند دید بهتری برای شما ایجاد کند. بررسی دامیننس استیبل کوین‌های بازار به خصوص قیمت تتر می‌تواند به ما نشان دهد که آیا سرمایه‌گذاران به دنبال تبدیل تترهای خود به رمز ارزهای دیگر هستند یا نه.

 

نمودار دامیننس بیت کوین

برای مشاهده نمودار دامیننس بیت کوین می‌توانید از سایت تریدینگ ویو که معروف‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال استفاده کنید. برای انجام این کار، پس از ورود به سایت تریدینگ ویو، در قسمت جستجوی نمودارهای این سایت عبارت «BTC.D» را جستجو کنید. نمودار نمایش داده شده نمودار دامیننس بیت کوین را به شما نشان خواهد داد که می‌توانید با تحلیل آن و سایر نمودارهای قیمت معرفی شده سرمایه‌گذاری بهتری را تجربه کنید.

 

نمودار دامیننس بیت کوین

 

علاوه بر نمودار دامیننس بیت کوین امکان مشاهده نمودار سایر رمز ارزها نیز در سایت تریدینگ ویو وجود دارد. برای مشاهده دامیننس هرز ارز دیجیتال کافی است نماد آن را به همراه «D.» در سایت تریدینگ ویو جستجو کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال خرید اتریوم هستید می‌توانید عبارت «ETH.D» را در تریدینگ ویو جستجو کنید و نمودار دامیننس این ارز دیجیتال را مشاهده کنید و سپس خرید خود را نهایی کنید. عبارت «Others.d» نمودار دامیننس مربوط به آلت کوین‌های کوچکتر بازار (کل آلت کوین‌ها به جز ده مورد اول) است که می‌تواند برای برررسی آلت سیزن در ارزهای کوچکتر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

قیمت دامیننس بیت کوین چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی عنوان کردیم دامیننس بیت کوین نشان‌دهنده سهم بیت کوین از کل بازار ارزهای دیجیتال است و به صورت درصد نشان داده می‌شود. بنابراین عبارت قیمت دامیننس بیت کوین معنی دار نیست زیرا دامیننس بیت کوین یک دارایی نیست که قیمت داشته باشد. برایی تحلیل بهتر شرایط بازار می‌توان نمودار قیمت بیت کوین را به همراه دامیننس بیت کوین مورد بررسی قرار داد.

 

جمع‌بندی

دامیننس یکی از اصطلاحات معروف دنیای ارزهای دیجیتال است که نشان دهنده نسبت ارزش بازار یک رمز ارز به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال است و با تغییر در قیمت ارزهای دیجیتال و تعداد آن‌ها تغییر می‌کند. در این مقاله به بررسی سوال دامیننس بیت کوین پرداختیم و نحوه ترید با آن را آموزش دادیم. در نهایت نحوه دسترسی به نمودار دامیننس ارزهای مختلف را در سایت تریدینگ ویو بررسی کردیم.

برچسب های مرتبط

امتیاز دهید

سوالات متداول

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین نشان‌دهنده سهم بیت کوین از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است که از تقسیم ارزش بازار بیت کوین به ارزش کل بازار کریپتوکارنسی ضرب در 100 به دست می‌آید و به صورت درصدی بیان می‌شود.

دامیننس بیت کوین چه کاربردی دارد؟

از نمودار دامیننس بیت کوین به همراه نمودار قیمت آن می‌توان به تشخیص آلت سیزن و بیت سیزن پرداخت. تحلیل دامیننس بیت کوین به کاربران امکان اتخاذ استراتژی‌های درست را در شرایط مختلف فراهم می‌کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *