آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال

مالیات ارز دیجیتال | چه فعالیت‌هایی مشمول مالیات بر ارز دیجیتال هستند؟

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 24 تیر 1402
4.6
4.6

فهرست مطالب

  • مالیات ارز دیجیتال
  • معاملاتی که مشمول مالیات ارز دیجیتال نیستند
  • معاملاتی که مشمول مالیات ارز دیجیتال هستند
  • نحوه محاسبه مالیات ارز دیجیتال
  • مالیات ارز دیجیتال در ایران

مالیات ارز دیجیتال یکی از مهمترین موضوعات میان دولت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران این حوزه است. در حال حاضر مالیات بر ارز دیجیتال در آمریکا در دو دسته مالیات بر درامد و همچنین مالیات بر عایدی سرمایه تعریف شده است و کاربران فعال ارز دیجیتال موظف به پرداخت آن هستند. در این مقاله به بررسی موارد شمول مالیات ارز دیجیتال در آمریکا می‌پردازیم که به احتمال زیاد در آینده در دیگر کشورها نیز پیاده‌سازی خواهد شد.

 

مالیات ارز دیجیتال

مالیات اصلی‌ترین منبع درآمد دولت‌ها است که می‌تواند شامل منابع مختلفی مثل درآمد و عایدی از سرمایه باشد. در سال‌های اخیر که بازار کریپتوکارنسی به یکی از بازارهای جهانی برای کسب درآمد تبدیل شده است، توجه دولت‌ها به تدوین قوانین مرتبط با مالیات ارز دیجیتال نیز بیشتر شده است. در این میان مالیات ارز دیجیتال در آمریکا به شکل کاملی تعریف شده و از کاربران دریافت می‌شود.

 

مالیات دهندگان ایالات متحده موظفند فروش، تبدیل، پرداخت و درآمد خود از ارزهای دیجیتال را به «سازمان امور مالیاتی آمریکا» (IRS) و در صورت لزوم به مقامات مالیاتی ایالتی گزارش دهند. هر یک از این فعالیت‌ها پیامدهای مالیاتی متفاوتی دارند که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

در ایالات متحده، رمز ارز یک دارایی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود و IRS به طور کلی با آن مانند سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای رفتار می‌کند. درست همانند موارد ذکر شده به پولی که کاربران از طریق ارز دیجیتال به دست می‌آورند با نرخ‌های متفاوتی مالیات تعلق می‌گیرد. این مالیات بسته به نوع به دست آوردن رمز ارز و مدت زمان نگهداری آن تغییر می‌کند.

 

کاربران برای اینکه متوجه شوند که آیا باید مالیات پرداخت کنند یا خیر، باید نوع استفاده خود از رمز ارزها را در نظر بگیرند. افراد باید بدانند کدام نوع ترید و معاملات ارز دیجیتال مشمول مالیات هستند و کدام‌یک از آن‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند. در ادامه معاملات ارز دیجیتالی که مشمول مالیات نیستند و آن‌هایی که مشمول مالیات هستند را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 

مالیات بر ارز دیجیتال

 

معاملاتی که مشمول مالیات ارز دیجیتال نیستند

مالیات به صورت کلی بر همه انواع معاملات تعلق نمی‌گیرد و برخی از فعالیت‌های کاربران در دنیای ارزهای دیجیتال مشمول مالیات نیست. در ادامه فهرستی از مهمترین فعالیت‌های کاربران در دنیای ارز دیجیتال که در آمریکا مشمول مالیات نیستند را بررسی کرده‌ایم.

 

خرید ارز دیجیتال با پول نقد و نگهداری آن: فقط خرید و نگه داشتن کریپتو به خودی خود مشمول مالیات نمی‌شود. این مالیات اغلب بعداً هنگام فروش تحمیل می شود و روی سود بعد از فروش آن محاسبه می‌شود.

 

اهدای کریپتو به یک موسسه خیریه: اگر ارز دیجیتال را مستقیماً به یک سازمان خیریه مانند GiveCrypto.org بدهید، ممکن است بتوانید کسر خیریه را مطالبه کنید و مشمول مالیات ارز دیجیتال نشوید.

 

دریافت هدیه: اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که ارز دیجیتال را به عنوان هدیه دریافت کنید، احتمالاً مشمول مالیات رمز ارز نمی‌شوید. البته تا زمانی که فعالیت مشمول مالیات دیگری مانند فروش دارایی‌ها یا استیکینگ ارز دیجیتال نشود.

 

هدیه دادن: شما می توانید تا 15000 دلار به ازای هر گیرنده در سال بدون پرداخت مالیات هدیه دهید. در مورد هدیه دادن به همسر این مبالغ بیشتر هم می‌شود. اگر هدیه شما بیش از 15000 دلار به ازای هر گیرنده باشد، باید اظهارنامه مالیاتی هدیه را ارسال کنید. اگر رمزارز را خارج از خرید کالا یا خدمات به شخص دیگری انتقال دهید، ممکن است به عنوان یک هدیه به حساب بیاید، حتی اگر شما واقعا نخواسته باشید هدیه بدهید.

 

جابجایی رمز ارز: انتقال رمز ارز بین کیف پول ارز دیجیتال یا حساب‌های شما مشمول مالیات ارز دیجیتال نیست.

 

معاملاتی که مشمول مالیات ارز دیجیتال هستند

تقریبا تمامی فعالیت‌های کاربران در بازار ارز دیجیتال که در قسمت قبل عنوان نشدند به نوعی مشمول مالیات می‌شوند. به صورت کلی می‌توان مالیات ارز دیجیتال را در دو دسته مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد تعریف کرد. در ادامه به بررسی مفهوم هر مورد و فعالیت‌های شامل مالیات آن‌ها می‌پردازیم.

 

مالیات ارز دیجیتال بر عایدی سرمایه

منظور از مالیات بر عایدی سرمایه این است که اگر شما ارزهای دیجیتال خود را با قیمتی بالاتر از قیمت خرید به فروش برسانید و سود کنید، در این صورت مشمول مالیات ارز دیجیتال خواهید بود. نکته مهم این است که فعالیت‌های خرید کالا با رمز ارز و تبدیل ارزهای دیجیتال نیز به نوعی فروش محسوب می‌شود و مشمول مالیات ارز دیجیتال است.

 

فروش ارز دیجیتال به صورت نقدی: اگر ارزهای دیجیتال خود را در برابر دریافت ارز فیات دلار فروخته باشید و قیمت فروش بیشتر از قیمت خرید باشد در این صورت شما مشمول مالیات خواهید بود. اگر شما ارزهای خود را با ضرر بفروشید در این صورت این احتمال وجود دارد که شما بتوانید ضرر ایجاد شده را از مالیات خود کسر کنید.

 

تبدیل یک رمز ارز به ارز دیجیتال دیگر: زمانی که شما به عنوان مثال بیت کوین خود را به اتریوم تبدیل می‌کنید از نظر فنی به این معنی است که شما قبل از خرید اتریوم، بیت کوین خود را به فروش رسانده‌اید. بنابراین چون این فرآیند معادل فروش است شامل مالیات می‌شود. محاسبه مالیات نیز به این شکل است که اگر بیت کوین را بالاتر از قیمت خرید فروخته باشید مشمول مالیات ارز دیجیتال می‌شوید.

 

استفاده از ارز دیجیتال برای خرید کالا و خدمات: اگر شما از بیت کوین خود برای خرید پیتزا استفاده کنید این تراکنش مشمول مالیات ارز دیجیتال خواهد بود. از نظر سازمان مالیاتی آمریکا خرج کردن ارز دیجیتال تفاوتی با فروش آن ندارد و خرید کالا با بیت کوین به این معنی است که شما ابتدا با فروش بیت کوین ارز فیات به دست می‌آورید سپس با استفاده از آن کالا یا خدمات را خریداری می‌کنید که این فروش مشمول مالیات عایدی سرمایه است.

 

مالیات رمز ارزها

 

مالیات ارز دیجیتال بر درآمد

دومین نوع مالیات ارز دیجیتال مالیات بر درآمد است که شامل ارزهای دیجیتالی می‌شود که شما به عنوان بخشی از درآمد خود به دست می‌آورید. در این بخش بسیاری از فعالیت‌هایی که منجر به کسب درآمد از ارز دیجیتال می‌شود گنجانده شده است و کاربران باید بر حسب میزان درآمد خود مالیات آن را پرداخت کنند. موارد شمول این نوع مالیات به صورت زیر است.

 

دریافت حقوق به صورت ارز دیجیتال: اگر کارفرمای شما حقوق شما را با استفاده از ارز دیجیتال پرداخت کند در این صورت شما مشمول مالیات ارز دیجیتال خواهید شد.

 

دریافت ارز دیجیتال در ازای ارائه خدمت یا کالا: اگر شما کالا یا خدمات خود را با استفاده از ارز دیجیتال در اختیار دیگران قرار دهید در این صورت مسئولیت دارید تا رمز ارزهای دریافتی را به عنوان  درآمد به سازمان امور مالیاتی گزارش دهید.

استخراج ارز دیجیتال: اشتغال به استخراج ارز دیجیتال مشمول مالیات بردرآمد است و نحوه محاسبه آن نیز براساس قیمت در حین استخراج تعیین می‌شود. مالیات تخصیص داده شده به استخراح از نوع درآمد خوداشتغالی است.

استیکینگ ارز دیجیتال: درآمد حاصل از استیکینگ ارز دیجیتال مشابه با فرآیند استخراج ارز دیجیتال است و براساس قیمت روز رمز ارزها محاسبه می‌شود.

 

کسب درآمد به شکل‌های دیگر: اکر شما با نگهداری از ارزهای خاصی مثل استیبل کوین‌ها در یک پلتفرم پاداش کسب کنید، در این صورت درآمد شما مشمول مالیات خواهد بود. ارزهای لیکوئید استیکینگ مثل cbETH بدون اینکه در پلتفرمی استفاده شوند نیز مشمول مالات خواهند بود.

 

دریافت ارز دیجیتال از هاردفورک: در مورد ارزهای دریافتی از هاردفورک قوانین مالیات ارز دیجیتال کمی پیچیده است و براساس نحوه استفاده از دارایی، زمانی که امکان استفاده از ارزها وجود دارد تغییر می‌کند.

 

دریافت ایردراپ ارز دیجیتال: کاربرانی که در اثر فعالیت در یک شبکه یا پروژه و از کمپین بازاریابی آن ایردراپ دریافت می‌کنند مشمول مالیات هستند و درآمد حاصل از آن را باید به اداره مالیات گزارش دهند.

 

دریافت پاداش یا مشوق‌های دیگر: در بسیاری از صرافی‌ها ممکن است شما با معرفی دوستان خود پاداش دریافت کنید یا اینکه با یادگیری یک مفهوم خاصی از آن درامد کسب کنید. ممکن است این روش‌ها متنوع باشند چیزی که مهم است این است که شما باید همه آن‌ها را به عنوان درامد گزارش دهید.

 

نکته: هولدرهای ارز دیجیتال مشمول مالیات نیستند زیرا مالیات ارز دیجیتال زمانی قطعی می‌شود که شما ارز دیجیتال خود را برای دریافت ارز فیات، یک ارز دیجیتال دیگر یا کالا و خدمات به فروش برسانید.

 

مالیات ارز دیجیتال در ایران

 

نحوه محاسبه مالیات ارز دیجیتال

برای محاسبه مالیات ارز دیجیتال شما باید درامد و عایدی سرمایه خود از ارز دیجیتال را محاسبه کنید. سپس با محاسبه سود یا ضرر خود میزان مالیات را براساس دسته‌بندی مالیاتی خود محاسبه کنید. مالیات بر ارز دیجیتال می‌تواند علاوه بر مالیات دولتی شامل مالیات ایالتی نیز شود.

 

برای محاسبه درآمدها شما باید رمز ارزهایی که از راه استیکینگ، استخراج یا روش‌های دیگر به دست آورده‌اید را با قیمت روز دریافت محاسبه کنید. مالیات بر درآمد براساس دسته‌بندی مالیاتی کاربران محاسبه می‌شود. اگر میزان درامد از ارز دیجیتال برای کاربر زیاد باشد ممکن است دسته‌بندی مالیاتی کاربر نیز تغییر کند و کاربر مشمول مالیات بیشتری شود.

 

برای محاسبه مالبات بر عایدی بر سرمایه شما باید قیمت خرید رمز ارزهای خود را به همراه قیمت فروش آن‌ها یادداشت کنید. تفاضل این دو مقدار میزان سود یا ضرر شما از فعالیت در بازار ارز دیجیتال را مشخص خواهد کرد. میزان این نوع مالیات براساس اینکه شما بیش از یکسال رمز ارزها را هولد کرده باشید یا نه کم و زیاد می‌شود. اگر معاملات شما زیان ده باشد شما می‌توانید تا 3000 دلار ضرر سالانه را از مالیات کلی خود کم کنید.

 

مالیات ارز دیجیتال در ایران

در ایران هنوز یک قانون رسمی که کاربران حوزه ارزهای دیجیتال را ملزم به پرداخت مالیات کند وجود ندارد از این روز مالیات معامله‌گران ارزهای دیجیتال همانند سایر مشاغل از نوع مالیات‌های مستقیم مالیات بر درآمد و مالیات بر درامدهای اتفاقی تعریف می‌شود که البته تا به امروز سازوکاری برای دریافت این مالیات به صورت رسمی تعریف نشده است.

 

تنها نوع مالیات در حوزه ارز دیجیتال که به صورت رسمی تعریف شده مالیات بر استخراج ارز دیجیتال در مزارع استخراج است. استخراج ارز دیجیتال در ایران به صورت صنعتی قانونی است و مشمول مالیات درآمد می‌شود. در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای تعریف مالیات برای هر نوع معامله ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است اما هنوز قطعی نیست.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

1 2