آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال
پروژه opbnb

پروژه opBNB | معرفی پروژه لایه دوم بایننس

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 30 خرداد 1402
3.1
3.1

فهرست مطالب

  • پروژه opBNB چیست؟
  • ویژگی‌های مثبت پروژه لایه دوم بایننس
  • فعالیت در تست نت پروژه لایه دوم بایننس
  • جمع‌بندی

مقیاس‌پذیری از اصلی‌ترین مشکلات پروژه‌های بلاک چینی است و پروژه‌های لایه دوم برای حل این مشکل ایجاد شده‌اند. اگرچه تا به امروز بیشتر پروژه‌های لایه دوم بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند اما پروژه لایه دوم بایننس نیز با نام opBNB به تازگی وارد مرحله تست نت خود شده است تا مقیاس‌پذیری و کارآمدی شبکه را افزایش دهد. از تاریخ 19 ژوئن 2023 نودها، توسعه‌دهنده‌ها و کاربران می‌توانند در تست نت این پروژه فعالیت کنند که ممکن است با ایردراپ opBNB همراه باشد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل پروژه opBNB و ویژگی‌های آن می‌پردازیم و نحوه شرکت در ایردراپ احتمالی آن را توضیح می‌دهیم.

 

پروژه opBNB چیست؟

پروژه opBNB پاسخ تیم زنجیره هوشمند بایننس به مشکل مقیاس‌پذیری شبکه است که به عنوان یک مشکل بزرگ در جهانی شدن تکنولوژی بلاک چین مطرح شده است. پروژه opBNB یک زنجیره لایه دوم سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که بر پایه زیرساخت OP Stack پروژه ارز دیجیتال آپتیمیزم ایجاد شده است تا افزایش مقیاس‌پذیری و امینت را به همراه کاهش هزینه به شبکه زنجیره هوشمند بایننس اضافه کند.

 

رول اپ‌های خوشبینانه یکی از روش‌های معروف لایه دوم هستند که با اجرای تراکنش‌ها در خارج از زنجیره اصلی و ارسال داده‌های تراکنش در زنحیره به صورت Calldata بار محاسباتی شبکه را به همراه هزینه ثبت تراکنش‌ها کاهش می‌دهند. این روش با تجمیع تراکنش‌ها باهم و ارسال آن‌ها به صورت یک تراکنش به شبکه اصلی، عملکرد بلاک چین لایه اول را به شدت بهبود می‌بخشد.

 

ترکیبی از ویژگی‌های قوی شبکه زنجیره هوشمند بایننس به همراه ویژگی‌های جدید و اختصاصی پروژه opBNB که شامل آسان کردن دسترسی به داده‌ها، بهبود حافظه کش و تنظیم فرآیند اجرای عملیات تجمیع تراکنش‌ها است، به پروژه لایه دوم بایننس این اجازه را می‌دهد تا محدودیت گس را به 100 میلیون افزایش دهد که این مقدار از خود پروژه ارز دیجیتال آپتیمیزم با گس لیمیت 30 میلیونی بهتر است. به لطف این ویژگی‌ها پروژه opBNB می‌تواند بیش از 4000 تراکنش را در هر ثانیه تایید کند و میانگین هزینه تراکنش را زیر 0.005 دلار نگه دارد.

 

اهمیت پروژه opBNB چیست؟

پروژه opBNB با استفاده از قدرت رول آپ‌های خوش بینانه محاسبات و ذخیره‌سازی و ضعیت شبکه را به خارج از زنجیره انتقال می‌دهد که این موضوع ازدحام شبکه و هزینه ثبت تراکنش در آن را کاهش می‌دهد. در این روش، تراکنش‌ها خارج از رنحیره اجرا می‌شوند اما داده‌های آن‌ها به عنوان Calldata به شبکه اصلی ارسال می‌شود. این رویکرد یک محیط با توان عملیاتی بالا و با هزینه‌های گس فی کمتر را ممکن می‌سازد.

 

برای حفظ امنیت شبکه نیز از زمان چالش استفاده می‌شود. پروژه opBNB یک طرح اثبات تقلب برای اطمینان از اعتبار تراکنش‌ها اتخاذ می‌کند. در این روش هر کسی می‌تواند نتایج یک تراکنش را جمع‌آوری و با محاسبه اثبات تقلب به چالش بکشد. در صورتی که این چالش موفقیت آمیز باشد، تراکنش‌ها مجدد اجرا می‌شوند و بدین ترتیب امنیت و یکپارچگی شبکه حفظ می‌شود.

 

پروژه لایه دوم بایننس opbnb

 

ویژگی‌های مثبت پروژه لایه دوم بایننس

با پروژه لایه دوم بایننس opBNB توسعه‌دهندگان به یک پلتفرم قوی و سازگار با مشین مجازی اتریوم دسترسی پیدا می‌کنند که امکان ایجاد اکوسیستم‌های منبع باز را برای آن‌ها فراهم می‌کند. تیم opBNB برای پشتیبانی از گسترش راه‌حل‌های لایه دوم کمک‌های قابل توجهی به پشته آپتیمیزم کرده است. استفاده از این پشته فرآیند را برای توسعه‌دهندگان EVM جهت انتقال به BSC ساده می‌کند و حتی به آن‌ها کمک می‌کند تا به کاربران بیشتری دسترسی پیدا کنند.

 

پروژه‌ها همچنین می‌توانند از تعداد تراکنش‌های بالای سیستم و هزینه‌های تراکنش بسیار پایین استفاده کنند و تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنند. پروژه‌های قدیمی نیز که به دلیل وجود حجم بالای تراکنش‌ها در شبکه زنجیره هوشمند بایننس با مشکل مواجه بودند می‌توانند از مقیاس‌پذیری بالای پروژه opBNB بهره‌مند شوند. به طور خلاصه مزایای پروژه opBNB را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

 

مقیاس‌پذیری بالا

پروژه opBNB همانطور که گفته شد می‌تواند بیش از 4 هزار تراکنش انتقال در ثانیه را پشتیبانی کند. این افزایش قابل توجهی در مقایسه با ظرفیت شبکه فعلی بایننس است و همین مساله پروژه opBNB را به گزینه ایده‌آلی برای اپلیکیشن‌های با کاربران فعال بالا تبدیل می‌کند. هزینه‌های تراکنش پایین این پروژه میزان پذیرش و موفقیت برنامه‌ها را افزایش می‌دهد و شبکه را برای برنامه‌های در مقیاس جهانی قابل استفاده می‌کند.

 

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

پروزه opBNB به این معنی است که این پلتفرم برای توسعه‌دهندگان آشنا به ابزارهای اتریوم و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن آشنا است. این موضوع مهاجرت یا گشترش برنامه‌های کاربردی موجود در اتریوم را به BSC ساده می‌کند و دسترسی وسیع‌تری از نظر مخاطب و منابع را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. توسعه‌دهندگان از این مزیت می‌توانند برای بهره‌برداری از بهترین اکوسیستم‌های اتریوم و بایننس استفاده کنند.

 

امنیت و اعتماد

به لطف چالش اثبات تقلب، امنیت در پروژه opBNB بسیار بالا است. این روش تضمین می‌کند که تمام تراکنش‌های خارج از زنجیره معتبر هستند و به این ترتیب لایه‌ای از اعتماد و اطمینان برای توسعه‌دهندگان و کاربران ایجاد می‌شود. علاوه بر این، شفافیت و قابلیت تایید تراکنش‌ها در پروژه لایه دوم بایننس محیط برنامه کاربردی سالمتر و ایمنتر را به همراه دارد.

 

سازگاری با تغییرات

دنیای بلاک چین به سرعت در حال تغییر است و لازمه رشد پایدار در این فضا سازگاری با تغییرات است. با استفاده از چهارچوب قوی و انعطاف پذیر پروژه opBNB توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی با تغییرات سازگار شوند، ویژگی‌های جدید به محصولات خود اضافه کنند و ایده‌های نوآورانه را آزمایش کنند. این مساله باعث می‌شود که opbnb نه تنها یک راه‌حل برای زمان حال بلکه یک انتخاب استراتژیک برای آینده باشد.

 

اکوسیستم یکپارچه و غنی

پروژه opBNB فقط یک راه حل مستقل لایه دوم نیست. این پروژه بخشی از یک اکوسیستم گسترده و پرجنب و جوش در زنجیره هوشمند بایننس است. ادغام این دو پروژه این فرصت را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا به انواع مختلفی از پروژه‌ها و توکن‌ها مثل تتر و بایننس کوین و سایر توکن‌های با استاندارد ERC-20 که در آینده در opBNB پشتیبانی می‌شوند، دسترسی داشته باشند. زیرساخت opNB پتانسیل رشد طیف متنوعی از برنامه‌ها به خصوص در حوزه بازی‌های بلاک چینی و شبکه‌های اجتماعی را دارد.

 

فعالیت در تست نت پروژه لایه دوم بایننس

در حال حاضر شبکه تست نت پروژه لایه دوم بایننس امکان بارگذاری قراردادهای هوشمند را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و کاربران عادی نیز می‌توانند با قراردادهای بارگذاری شده تعامل داشته باشند. برای بارگذاری قرارداد هوشمند و همچنین دسترسی به آن‌ها کاربران نیاز دارند که ابتدا شبکه تست نت opBNB را به کیف پول خود اضافه کنند سپس مقداری توکن تست را از شبکه تست نت بایننس به این شبکه انتقال دهند.

 

برای اضافه کردن شبکه تست نت opBNB به متامسک ابتدا به قسمت Networks در کیف پول رفته و گزینه Add network را انتخاب کنید. در صفحه باز شده گزینه Add Network Manually را انتخاب کرده و اطلاعات زیر را در پنجره باز شده وارد کنید تا شبکه تست نت opBNB به کیف پول شما اضافه شود.

 

شبکه تست نت پروژه opbnb

 

همانطور که گفته شد برای انتقال توکن ارز دیجیتال به شبکه تست نت opbnb نیاز است که شبکه تست نت بایننس را به کیف پول اضافه کنید و مقداری ارز BNB را از فاست‌های این شبکه دریافت کنید. برای آموزش نحوه انجام این کار می‌توانید به مقاله فاست ارز دیجیتال قسمت بایننس مراجعه کنید. پس از اضافه کردن شبکه تست بایننس و دریافت توکن تست، می‌توانید کار انتقال ارز را از وبسایت پل بلاک چین پروژه انجام دهید.

 

برای انجام این کار به وبسایت «https://opbnb-testnet-bridge.bnbchain.org/» مراجعه کرده و کیف پول خود را در شبکه تست زنجیره هوشمند بایننس به آن وصل کنید. در پنجره موجود، تست نت بایننس را به عنوان ارسال کننده، تست نت opBNB را به عنوان دریافت کننده و مقدار ارز را تعیین می‌کنیم و گزینه Deposit را انتخاب می‌کنیم تا با تایید تراکنش در کیف پول، ارز به شبکه تست نت اضافه شود.

 

پل بلاک چین برای opBNB

 

با استفاده از قسمت Withdraw نیز می‌توانید ارزهای موجود در شبکه تست نت opBNB را به شبکه بایننس انتقال دهید. انجام این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، به همین دلیل بهتر است هر دو این مراحل را با کیف پول ارز دیجیتال خود انجام دهید تا اگر شبکه برای فعالیت در تست نت پاداشی در نظر گرفت، شما هم مشمول آن باشید. کار دیگری که می‌توان برای دریافت ایردراپ opBNB در حال حاضر انجام تعامل با پروژه zkbridge است.

 

ثبت تراکنش برای ایردراپ opBNB

پروژه zkbridge یکی از محصولات اراپه شده توسط پلی‌هدرا نتورک است که امکان ساخت و انتقال NFT بین شبکه‌های مختلف را با استفاده از تکنولوژی Zeroknowledge فراهم می‌کند. در حال حاضر این وبسایت امکان انتقال NFT را به شبکه opBNB را نیز برای کاربران فراهم کرده است که مطمئن‌ترین روش برای ثبت تراکنش به منظور دریافت ایردراپ opBNB است.

 

برای انجام این کار ابتدا به لینک «+» مراجعه کرده و NFT موجود را در یی از شبکه‌هایی که در آن کوین برای پرداخت هزینه تراکنش دارید مینت کنید. برای انجام این کار کافی است گزینه Request را انتخاب و تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید. پس از تایید تراکنش در قسمت بریج شبکه opBNB را به عنوان مقصد انتقال انتخاب کنید و صبر کنید تا مراحل بریج تکمیل شود. در مرحله آخر و پس از تایید انتقال شما باید تراکنش دریافت NFT در شبکه opBNB را تایید کنید که برای انجام این کار حتما نیاز است که شبکه به کیف پول اضافه شده و مقداری ارز تست بایننس در آن موجود باشد.

 

با تایید تراکنش در شبکه، NFT به لایه دوم opBNB انتقال داده می‌شوبد و یک تراکنش در این شبکه برای شما ثبت می‌شود که می‌توانید با مراجعه به کسپلورر آن را مشاهده کنید. پس از اتمام این کار می‌توانید با مراجعه به وبسایت گلکسی «+» امتیاز فعالیت در این پروژه را برای شرکت در ایردراپ پلی هدرا نتورک به دست آورید.

 

ایردراپ opBNB

 

جمع‌بندی

پروژه opBNB پروژه لایه دوم بایننس است که با استفاده از OP Stacks پروژه ارز دیجیتال آپتیمیزم ایجاد شده و با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. هدف این پروژه افزایش مقیاس‌پذیری، کاهش هزینه‌ها و توسعه شبکه زنجیره هوشمند بایننس برای اپلیکیشن‌های کاربردی در مقیاس بزرگ مثل بازی‌های بلاک چینی و شبکه‌های اجتماعی است.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • محمد علی حسینی
    31 خرداد 1402

    سپاسگزارم از شما بابت این مقاله
    عالی بود

    • مهدی رضائیان
      31 خرداد 1402

      ممنون از توجه و پیام پرمهر شما

  • d-change.net
    28 آبان 1402

    ببینیم چیزی درمیاد ازش یا نه

  • محمدرضا
    05 آذر 1402

    بعیده ازش ایردراپ دربیاد