آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
نمودار عقربه ای بیت کوین

نمودار عقربه ای بیت کوین چیست؟ بررسی ماهیت، انواع و کاربردها

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 07 اسفند 1402

فهرست مطالب

  • نمودار عقربه ای بیت کوین چیست؟
  • انواع نمودار عقربه ای بیت کوین چیست؟
  • کاربردهای نمودار عقربه ای بیت کوین
  • جمع بندی

تا امروز حدود ده سال از آغاز فعالیت بیت کوین گذشته و در این ده سال، بیت کوین به یکی از مهم‌ترین دارایی‌ها در بازارهای مالی تبدیل شده است. در این مدت ابزارهای زیادی ایجاد شده‌اند که با تحلیل نمودار قیمت بیت کوین، دستورالعملی برای معامله‌گران بیت کوین ارائه می‌دهند. یکی از این ابزارهای تحلیل، نمودار عقربه ای بیت کوین است. نمودار عقربه ای بیت کوین نوعی نمودار است که داده‌های مختلف درباره عملکرد بیت کوین ارائه می‌دهد.

 

داده‌هایی که در این نمودار ارائه می‌شوند، از قیمت بیت کوین گرفته تا احساسات معامله‌گران در بازار را شامل می‌شود. نمودار عقربه‌ای می‌تواند در آموزش بررسی نمودار بیت کوین، نمودار تتر، نمودار اتریوم مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله بررسی می‌کنیم نمودار عقربه ای بیت کوین چیست؛ چه عواملی را نشان می‌دهد و با چه شاخص‌هایی کار می‌کند. علاوه بر این، بررسی می‌کنیم شما چگونه می‌توانید به این ابزار دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

 

نمودار عقربه ای بیت کوین چیست؟

یک پاسخ مناسب به پرسش نمودار عقربه ای بیت کوین چیست، این است که نمودار عقربه‌ ای بیت کوین ابزار یا معیاری است که داده‌هایی در مورد جنبه‌های مختلف عملکرد بیت کوین را فراهم می‌کند. این نمودارها می‌توانند از شاخص‌های ساده مانند قیمت و حجم گرفته تا ویژگی‌های پیچیده‌تری مانند نرخ هش شبکه، هزینه‌های تراکنش یا تحلیل احساسات استخراج شده از رسانه‌های اجتماعی و اخبار باشند. هدف نمودار عقربه‌ای بیت کوین، تبدیل داده‌های وسیع به اطلاعات قابل اقدام است، که به کاربران کمک می‌کند تا وضعیت فعلی و جهت‌های احتمالی آینده بیت کوین را ارزیابی کنند.

 

نمودار عقربه ای بیت کوین به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به بررسی چارت قیمتی بیت کوین اطلاعات مفیدی از شاخص‌های بیت کوین به کاربران ارائه دهند. نمودار عقربه ای بیت کوین شاخص‌های مختلفی ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد بدون بررسی دقیق و سپری کردن زمان زیاد برای تحلیل تکنیکال، اطلاعات مهمی درباره بازار ارزهای دیجیتال کسب کنند.

 

نمودار عقربه ای بیت کوین

 

انواع نمودار عقربه ای بیت کوین چیست؟

در مورد نمودار عقربه ای بیت کوین می‌توان انواع نمودارهای مختلف را براساس داده‌هایی که ارائه می‌کنند به کاربران معرفی کرد. این نمودارها همگی به صورت عقربه‌ای بوده و با توجه به اطلاعات بازار بیت کوین شرایط حاکم بر معاملات بیت کوین را به کاربران نشان می‌دهند. در ادامه به انواع نمودار عقربه ای بیت کوین که در حال حاضر برای بررسی بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی می‌کنیم.

 

نمودار ترس و طمع

یکی از معروف‌ترین نمودارهای عقربه ای بیت کوین، شاخص ترس و طمع است. این شاخص نیز مانند دیگر شاخص های اطلاعات زیادی درباره وضعیت بازار بیت کوین به کاربران ارائه می‌دهد. شاخص ترس زمانی نشان داده می‌شود که معامله‌گران در حال فروش بیش از حد بوده باشند و در نتیجه فرصت خرید برای معامله‌گران به وجود می‌آید در حالی که شاخص طمع زمانی مشاهده می‌شود که معامله‌گران زیادی اقدام به خرید کنند و در بازار به دلیل طمع، روند نزولی پیدا کنند. در این حالت، معامله‌گران می‌توانند با مشخص کردن حد سود، اقدام به فروش کنند و از نوسان بازار سود خود را دریافت کنند.

 

نمودار عقربه ای خرید و فروش

یکی از شناخته‌شده‌ترین نمودارهای عقربه ای بیت کوین، نمودار خرید و فروش بیت کوین است. یک طرف این نمودار، گزینه خرید و طرف دیگر گزینه فروش نمایش داده می‌شود. عقربه‌ی نمودار میان خرید و فروش و خنثی در گردش است و یکی از این گزینه‌ها را نشان می‌دهد. البته که نمایش این گزینه‌ها به معنای سیگنال خرید و فروش نیست و نمودار عقربه ای بیت کوین باید در کنار سایر ابزارها و تحلیل‌ها استفاده شود. نمودار خرید و فروش معمولا با شاخص‌های مختلفی کار می‌کند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

اسیلاتور

اسیلاتور یا نوسان‌گر به دسته‌ای از اندیکاتورها گفته می‌شود که بین دو مقدار بالا و پایین در حال نوسان هستند. نوسانگرها شاخص خرید و فروش بیش از حد در بازار هستند. نوسانگر می‌تواند مشخص کند چه زمانی بازار شاهد خرید یا فروش بیش از حد است. نوسانگر برای محاسبه نرخ خود از فرمول ریاضی مختلف استفاده می‌کند. شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص واگرایی میانگین متحرک (MACD)  از معروف‌ترین اسیلاتورها در بازار هستند.  هر یک از این اسیلاتورها روش محاسباتی متفاوتی دارند و داده‌های متفاوتی به کاربران ارائه می‌دهد.

 

میانگین متحرک

میانگین متحرک یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که برای دریافت داده در نمودار عقربه ای بیت کوین استفاده می‌شود. میانگین متحرک با محاسبه‌ی میانگین قیمت بیت کوین در یک بازه زمانی مشخص می‌شود. زمانی که قیمت جدید بیت کوین به میانگین اضافه شود، داده قدیمی حذف شده و میانگین دوباره محاسبه می‌شود. با این کار میانگین متحرک به شکل یک نمودار خطی ارائه می‌شود که می‌تواند در نمودار عقربه ای بیت کوین هم استفاده می‌شود.

 

میانگین متحرک دو نوع اصلی دارد؛ نوع اول میانگین متحرک ساده است که به هر نقطه یا داده وزن یکسانی می‌دهد. حالت دوم اما میانگین متحرک نمایی است که به داده‌های جدید وزن بیشتری می‌دهد که باعث می‌شود میانگین به قیمت‌های جدید واکنش بیشتری نشان دهد. از نمودار عقربه ای میانگین متحرک بیت کوین می‌توان برای درک ترندهای قیمتی بیت کوین و مشخص کردن خطوط مقاومت و حمایت استفاده کرد. سایت Tradingview یکی از سایت‌های ارائه دهنده نمودار عقربه ای بیت کوین با استفاده از اندیکاتورها است.

 

نمودار عقربه ای بیت کوین در تریدینگ ویو

 

کاربردهای نمودار عقربه ای بیت کوین

در بخش قبل انواع نمودارهای عقربه‌ای بیت کوین را بررسی کرده و نشان دادیم که این نمودارها با توجه به اطلاعات دریافتی سعی می‌کنند خروجی‌های کیفی قابل درک برای کاربران را نشان دهند که می‌تواند به آن‌ها در معامله بر روی بیت کوین کمک کند. مشخص کردن کاربردهای نمودار عقربه ای بیت کوین می‌تواند به کاربران کمک کنند دقیق‌تر از این ابزار استفاده کنند.

 

درک وضعیت معاملات

بازار بیت کوین در بسیاری از موارد شاهد خرید و فروش بیش از حد باشد. این حالت می‌تواند موجب اصلاح قیمت در بازار شود و نوسان قیمت بالایی ایجاد کند. خرید و فروش بیش از حد در نمودار عقربه ای بیت کوین قابل تشخیص است و کاربران بیت کوین می‌توانند با بررسی نمودار عقربه ای بیت کوین درک درستی از وضعیت بازار پیدا کنند و برنامه ربزی مناسبی برای معاملات خود انجام دهند.

 

درک احساسات بازار

احساسات و تصمیمات عاطفی نقش موثری در معاملات بیت کوین دارند و درک این احساسات می‌تواند فرصت طلایی برای معامله‌گران هوشمند ایجاد کند تا یک قدم جلوتر از بازار حرکت کنند. اگر پاسخ نمودار عقربه ای بیت کوین چیست، شاخص ترس باشد، معامله‌گران می‌توانند بر خلاف بدبینی بازار حرکت کرده و از نمودار عقربه ای بیت کوین برای تشخیص فرصت خرید استفاده کنند؛ در حالی که اگر نمودار عقربه ای بیت کوین طمع را نشان دهد، معامله‌گران می‌توانند از خوشبینی بازار استفاده کنند و نقاط فروش احتمالی را مشخص کنند.

 

ایجاد یا تایید سیگنال

بسیاری از تحلیل‌گران بیت کوین برای ایجاد سیگنال خرید و فروش بیت کوین از نمودار عقربه ای بیت کوین استفاده می‌کنند. تحلیلگران با بررسی دقیق نمودارها و مقایسه آن با چارت قیمتی، مومنتوم و خطوط مقاومت و حمایت را تشخیص داده و از آن برای ایجاد سیگنال استفاده کنند. علاوه بر این، تحلیلگرانی که برای ایجاد سیگنال از الگوها و چارت قیمتی استفاده می‌کنند، می‌توانند از نمودار عقربه ای بیت کوین برای تایید سیگنال استفاده کنند.

 

مدیریت ریسک

حد ضرر و حد سود دو مفهوم مدیریت ریسک در معامله بیت کوین هستند که برای یک پورتفولیو سودآور اهمیت زیادی دارند. استاپ لاس یا حد ضرر نقطه خروج از معامله است که برای جلوگیری از ضرر کاربران ایجاد می‌شود. حدسود هم نقطه خروج از معامله است که برای برداشت سود پیش از تغییر جهت چارت بیت کوین ایجاد می‌شود. معامله‌گران می‌توانند با کمک درک نمودار عقربه ای بیت کوین چیست، نقاط استاپ لاس و تیک پرافیت را مشخص کرده و یا نقاط مشخص‌شده را تایید کنند.

 

نمودار عقربه ای بیت کوین

 

جمع بندی

نمودار عقربه ای بیت کوین به هر نموداری اطلاق می‌شود که با استفاده از داده‌های مرتبط با شبکه بیت کوین، اطلاعات قابل درک‌تری برای کاربران شبکه بیت کوین ایجاد می‌کند. شاخص ترس و طمع و نمودار عقربه ای خرید و فروش بیت کوین از جمله نمودارهای مطرح هستند که با استفاده از داده‌های قیمت، احساسات معامله‌گران و استفاده از اندیکاتورهای مختلف وضعیت بازار را برای کاربران خلاصه کرده و آن‌ها را در مدیریت معاملات و درک درست از شرایط بازار کمک می‌کنند. 

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *