آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
ارز دیجیتال ریپل

ارز دیجیتال ریپل چیست؟صفر تا صد پروژه ریپل و توکن XRP

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 16 مرداد 1402
5
5

فهرست مطالب

  • ارز دیجیتال ریپل چیست؟
  • تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران پروژه ریپل
  • شبکه ریپل چگونه کار می‌کند؟
  • محصولات پروژه ارز دیجیتال ریپل
  • الگوریتم اجماع ارز دیجیتال ریپل
  • لجر ریپل یا XRPL چیست؟
  • مزایای بلاک چین ریپل
  • ویژگی‌های توکن XRP
  • نقشه راه و آینده پروژه ریپل
  • جمع بندی

از آغاز سیستم بانکداری نقل و انتقال دارایی‌ها سخت بوده است. با آغاز فعالیت بیت کوین انتقال دارایی‌ها تسهیل شد اما همچنان مشکلات زیادی برای کاربران وجود دارد که سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند راه حل این مشکل باشد. یکی از بلاک چین‌هایی که در سال‌های اخیر در راستای بهبود وضعیت انتقالات مالی ایجاد شده است، بلاک چین ارز دیجیتال ریپل است.

 

این بلاک چین یک سیستم انتقال پول است که به صورت ویژه‌ای برای امور مالی و نیازهای صنعت مالی ایجاد شده است. توکن XRP در واقع کوین اصلی این پروژه است که برای قاصد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. «سوئیفت» (SWIFT) یک سیستم انتقال مالی بین‌المللی متمرکز است که با توجه به شرایط مالی جهانی، محدودیت‌های زیادی دارد. در واقع بلاک چین ریپل به عنوان یک جایگزین برای سوییفت ایجاد شده است.

 

فرایندهای اصلی بلاک چین ریپل شامل مبادله دارایی‌ها، انجام پرداخت‌ها و حواله‌های مالی است. خرید ریپل و استفاده از آن می‌تواند امور مالی را برای همیشه تغییر دهد و تسهیل کند. در این مقاله به بررسی بلاک چین ریپل، توکن XRP و نحوه عملکرد آن‌ها می‌پردازیم. در ادامه نیز محصولات ریپل را بررسی کرده و تیم توسعه آن را بررسی می‌کنیم. 

 

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ارز دیجیتال ریپل توکن بومی بلاک چین ریپل است. بلاک چین ریپل یک راه حل پرداخت و انتقال مالی است که می‌تواند نقل و انتقالات مالی را در مقیاس جهانی ممکن کند. هدف بلاک چین ریپل این است که به کاربران اجازه دهد میان چند شبکه یا ارز دیجیتال مبادله کنند. این بلاک چین در سال 2012 به عنوان یک پروژه منبع باز، همتا به همتا و غیرمتمرکز آغاز به فعالیت کرد.

 

پروژه ارز دیجیتال ریپل به کاربران اجازه می‌دهد رمز ارزهای مختلف را بدون نیاز به واسطه مبادله کنند. ریپل می‌تواند به خوبی تبادلات مالی را میان کشورهای مختلف ممکن کند. کمپانی ریپل در طول عمر خود با چندین موسسه مالی همکاری کرده تا محصولات خود را بهبود دهد. ریپل تنها یک ارز دیجیتال نیست؛ بلکه یک پروژه چند جانبه است که از توکن بومی خود برای تسهیل فرایندها استفاده می‌کند.ارز دیجیتال ریپل در حال حاضر در صرافی‌های زیادی خرید و فروش می‌شود.

 

پروژه ریپل به جای استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها، از چندین سرور بانکداری برای این کار استفاده می‌کند. انجام تراکنش‌های مالی در پلتفرم ریپل بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از بیت کوین است. این بلاک چین انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند و استفاده‌‌ی جمعی از آن گزینه خیلی مناسبی به نظر می‌رسد. ریپل هدف مشخصی دارد و برای رساندن کاربران به هدف خود، از چندین محصول مختلف استفاده می‌کند. 

 

ارز دیجیتال ریپل می‌تواند تراکنش‌های بین المللی را در سه ثانیه انجام می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند با استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز جهانی و یک رابط کاربری برنامه نویسی، به کاربران برای انتقال دارایی‌ها کمک کند. ریپل نیاز به چندین پیش پرداخت و درخواست مالی را از بین می‌برد. ریپل نت می‌تواند از روش‌های نوین برای تامین نقدینگی استفاده می‌کند تا دشواری‌های کاربران با سوئیفت را از بین ببرد. 

 

تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران پروژه ریپل

پروژه ارز دیجیتال ریپل توسط گروه مدیریتی شرکت Opencoin تاسیس شد. این شرکت بعد از آغاز پروژه ریپل به «ریپل لبز» (Ripple Labs) تغییر نام داد. در ادامه به معرفی مهمترین افرادی که روی این پروژه کار کرده‌اند می‌پردازیم.

 

  • رایان فاگر (Ryan Fugger): رایان فاگر یک برنامه نویس کانادایی است که در بخش مدیریتی ریپل فعالیت کرده است. او علاوه بر بلاک چین ریپل، روی ریپل پی هم کار کرده است. 

 

  • جد مک کلب (Jed McCaleb): جد مک کلب برنامه نویس و کارآفرین آمریکایی است که مدیرعامل استارت آپ ایرواسپیس و CTO شرکت ریپل لبز است. او شخصا روی بخش‌های مهمی از ریپل فعالیت کرده است.

 

  • آرتور بریتو (Arthur Britto): آرتور بریتو یکی از بنیانگذاران Polysign و ریپل است. او پیش از آغاز فعالیت روی این دو پروژه، طراح بازیهای ویدیویی بوده است. 

 

  • دیوید شوارتز (David Schwartz): دیوید شوارتز مدیر تکنولوژی شبکه ارز دیجیتال ریپل و یکی از بنیانگذاران این پروژه است. او یکی از معماران اصلی لجر ارز دیجیتال ریپل است و به صورت ویژه‌ای روی این پروژه فعالیت کرده است. او قبل از آغاز کار خود در ریپل، به عنوان مدیر تکنولوژی در استارت آپ‌های سیلیکون ولی فعالیت می‌کرد.

 

  • کریس لارسن (Chris Larsen): کریس لارسن یک بیزینس من آمریکایی است که در سال‌های گذشته روی بسیاری از استارت آپ‌های سیلیکون ولی فعالیت کرده است و پس از آن نیز به عنوان یکی از بنیان‌گذاران ریپل شناخته می‌شود.

 

ارز دیجیتال ریپل

 

شبکه ریپل چگونه کار می‌کند؟

شبکه ریپل یا همان ریپل نت به صورت خلاصه‌‌ وظیفه دارد نقل و انتقالات مالی را با سرعت زیاد و دقت بالا انجام دهد. ریپل نت تلاش می‌کند با استفاده از چندین سازوکار مختلف سیستم بانکداری سنتی را ارتقا داده و سرعت مبادلات مالی بین‌المللی را افزایش دهد. برای انجام این کار، شبکه ریپل از سه محصول مختلف استفاده می‌کند. شبکه ارز دیجیتال ریپل مبادلات مالی مختلف را در مدت زمان کوتاه ممکن کرده و شفافیت تراکنش و تسویه سریع را برای بانک‌های مختلف تضمین می‌کند.

 

ریپل نت به صورت کلی سه محصول یا بخش مختلف دارد که به بانک‌ها اجازه می‌دهد در مدت زمان بسیار کوتاهی یک تراکنش را انجام دهند. اعتبارسنج‌های شبکه ارز دیجیتال ریپل هر تراکنش را بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در دفتر کل  توزیع شده تایید می‌کنند. یک تراکنش تنها در حالتی تایید می‌شود که اکثر اعتبارسنج‌ها آن را تایید کنند. تمام اعتبارسنج‌ها از یک مجموعه پروتکل و قانون پیروی می‌کنند تا کیفیت و سرعت انجام تراکنش‌ها را تضمین کند. محصولات ریپل به صورت زیر هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • xCurrent : یک سیستم پرداخت بانک محور
  • xRapid : ارائه دهنده نقدینگی
  • xVia : ترکیب و اتصال دو محصول بالا

محصولات پروژه ارز دیجیتال ریپل

 شبکه ارز دیجیتال ریپل سعی دارد مبادلات مالی را به صورت جهانی ممکن کند. برای رسیدن به این هدف، ریپل محصولات مختلفی به کاربران خود ارائه می‌دهد. این محصولات در کنار هم مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را برای کاربران مختلف ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند از هر یک از این راه‌حل‌ها و محصولات به صورت مجزا استفاده کرده و نیازهای بانکداری خود را به خوبی رفع کنند. 

 

محصول xcurrent بلاک چین ریپل

همانطور که عنوان شد ریپل سعی دارد مبادلات مالی جهانی را بهبود دهد و مهمترین محصول آن در این زمینه «ایکس کارنت» (xcurrent) است. این محصول به صورت ویژه‌ای روی بانک‌ها و فرایندهای آن‌ها تمرکز می‌کند. بانک‌ها می‌توانند نرم افزار xcurrent شبکه ارز دیجیتال ریپل را نصب کرده و به وسیله آن تراکنش‌های جهانی خود را به راحتی انجام دهند.

 

در روش سنتی، تبدیل یک ارز فیات به ارز فیات دیگر بسیار زمان‌بر و دشوار است و به همین دلیل یک تراکنش بین‌المللی در نظام بانک‌داری می‌تواند چندین هفته طول بکشد. با استفاده از xcurrent تمام فرایندهای مختلف تسهیل شده و با سرعت زیادی انجام می‌شوند. سیستم xcurrent از تمام اصول و قواعد مهم مالی بین‌المللی مثل قوانین ضد پولشویی پیروی می‌کند. این سیستم به صورت کلی از چهار بخش مختلف تشکیل شده است.

 

«پیام رسان» (Messenger) وظیفه ارتباط برقرار کردن میان بانک‌ها و شبکه ریپل را به عهده دارد. این برنامه اطلاعاتی مانند جزئیات پرداخت، زمان تحویل و ریسک‌های مبادله را به اشتراک می‌گذارد. این اشتراک اطلاعات می‌تواند یک ارتباط قوی میان بانک‌ها نیز ایجاد کند که می‌تواند در نهایت برای بانک‌ها و کاربران این شبکه مفید باشد.

 

«تیکر» (Ticker) بخش دیگر xcurrent است که در واقع به فضایی اشاره دارد که ارائه‌دهندگان نقدینگی در آن اطلاعات و قیمت فیات‌ها را به اشتراک می‌گذارند. تیکر همچنین با دفتر لجر هم برای اعتبارسنجی‌ها همکاری می‌کند. تیکر فرایند تایید و انتقال پرداخت‌ها را هم از یک بانک به بانک دیگر آغاز می‌کند.

 

«اعتبارسنج» (Validator) بخش سوم در محصول xcurrent ارز دیجیتال ریپل است که جابه جایی وجوه را از یک دفتر به دفتر دیگر تسهیل می‌کند. این بخش از xcurrent اطلاعات را با دفتر کل چک می‌کنند تا مطمئن شوند همه مبادلات مشروع هستند. اعتبارسنج شبکه ارز دیجیتال ریپل تمام مبادلات را بررسی می‌کند تا احتمال خطا را به حداقل برساند.

 

بخش چهارم و آخر xcurrent شامل «دفتر آی پی ال » (IPL Ledger) است. هر بانکی که با شبکه ارز دیجیتال ریپل همکاری می‌کند یک دفتر آی پی ال دارد. این دفتر شامل تمام اطلاعات مبادلات مالی، بدهی‌ها، اعتبارات و نقدینگی‌ها است که می‌تواند به صورت خودکار تمام نقل و انتقالات طرفین را پیگیری کرده و آن‌ها را به صورت خودکار تسویه می‌کند. این موضوع می‌تواند مدیریت محاسبات مالی بانک‌ها را ساده کند.

 

محصول xRapid پروژه ریپل

محصول دوم شبکه ارز دیجیتال ریپل «ایکس رپید» (xRapid) است. در حالی که xCurrent پرداخت‌های برون مرزی ارزان و سریع را ممکن می‌کند، xRapid وظیفه دارد میزان نقدینگی را با مدیریت توکن XRP تامین کند. این محصول در واقع کمک می‌کند نقدینگی همیشه وجود داشته باشد تا کاربران برای انجام مبادلات، زمان زیادی منتظر نمانند.

 

ایکس رپید اجازه تبدیل ارزهای فیات‌ را در لحظه صادر کرده و نقدینگی آن را به سرعت تامین می‌کند. به زبان ساده، ایکس رپید در یک فرایند سریع نقدینگی درخواستی از سمت شبکه را تامین می‌کند. با این کار کسب و کارها نیازی به داشتن منابع مالی بین المللی ندارند و می‌توانند نقدینگی خود را به صورت آنی دریافت کنند.

 

محصول xvia شبکه ریپل

محصول سوم ریپل «ایکس ویا» (xVia) است. این محصول واسطه‌ای میان دو محصول دیگر است که عملکرد آن‌ها را تضمین می‌کند. علاوه بر این ایکس ویا به شبکه اجازه می‌دهد در کنار رسید تراکنش، اطلاعات دقیقی از مبادلات را ارسال کند. این اطلاعات می‌تواند برای بانک‌ها اهمیت زیادی داشته باشد.

 

 

الگوریتم اجماع ارز دیجیتال ریپل

ریپل برای شبکه خود از یک مکانیزم اجماع متفاوت استفاده می‌کند. این مکانیزم اجماع به عنوان مکانیزم اجماع فدرال شناخته می‌شود. در این مکانیزم اعتبارسنج‌ها از طریق اعتباری که دارند مورد اعتماد یکدیگر هستند. توکن ارز دیجیتال رپپل در مراحل اولیه پروتکل استخراج شده است و هم اکنون دارای صد میلیارد توکن است. مکانیزم اجماع فدرال در حال حاضر موجب حضور صد اعتبارسنج مختلف در این شبکه شده است.

 

در این نوع مکانیزم اجماع هر اعتبارسنج وظیفه دارد تعدادی نود را در یک لیست بررسی کند. گرچه این موضوع تضمین صد در صدی برای تمام تراکنش‌ها نیست؛ با این حال تمام اعتبارسنج‌ها مورد اطمینان هستند و به همین دلیل امنیت شبکه در معرض خطر قرار نمی‌گبرد. تصور کنید هر اعتبارسنج لیستی از نودهای مختلف دارد که بیست درصد از نودهای آن با یک اعتبارسنج دیگر مشابه است. این موضوع باعث می‌شود از هرگونه خطا در انجام اعتبارسنجی‌ها جلوگیری شود.

 

توکن XRP

 

لجر ریپل یا XRPL چیست؟

لجر ریپل یک بلاک چین غیرمتمرکز و عمومی است که توسط جامعه توسعه‌دهندگان جهانی ایجاد شده است. این دفتر سریع، کارآمد و قابل اعتماد است و به راحتی قابل توسعه است. هزینه‌های تراکنش در این بلاک چین پایین است و هدف ایجاد آن، این است که به صورت یک بلاک چین غیرمتمرکز عمل کند و در عین حال به محیط زیست آسیب نزند. توسعه‌ی برنامه‌ها در این شبکه مزایای بسیار زیادی دارد و به همین دلیل توسعه‌دهندگان بیش از هشت سال است که از این بلاک چین استفاده می‌کنند. 

 

مزیت اولیه استفاده از لجر ریپل این است که این شبکه کاملا غیرمتمرکز و عمومی است. این موضوع برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اهمیت بسیار زیادی دارد. مزیت دوم محصولات و ابزارهای توسعه هستند که بلاک چین ریپل برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است. عملکرد مناسب و قوی شبکه ریپل، هزینه پایین آن و فعالیت بالای توسعه‌دهندگان در این شبکه از جمله مسائلی است که برای توسعه دهندگان اهمیت دارد. مزیت نهایی این شبکه این است که با گذشت هشت سال، کاملا خود را به کاربران و توسعه‌دهندگان ثابت کرده است.

 

مزایای بلاک چین ریپل

با توجه به تمام تلاش‌هایی که در راستای ایجاد اکوسیستم ریپل انجام شده است؛ می‌توان گفت این بلاک چین برای تبدیل شدن به بهترین اکوسیستم برای ایجاد نقل و انتقالات مالی تا حد زیادی موفق شده است. شبکه ارز دیجیتال ریپل مزایای بسیار زیادی دارد که آن را از سایر شبکه‌ها متمایز می‌کند.

 

  • سرعت بالا: با توجه به پروتکل اجماع فدرالی، سرعت انجام تراکنش‌ها در بلاک چین ریپل بسیار بالاست. تایید شدن یک تراکنش‌ و آپدیت شدن دفتر لجر در شبکه ریپل در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شده و تراکنش به سرعت نهایی می‌شود. این موضوع زمانی چشمگیرتر می‌شود که اکوسیستم ریپل را با بلاک چین بیت کوین یا سیستم بانکداری مقایسه می‌کنیم که برای انجام هر تراکنش ساعت‌ها زمان نیاز دارند.

 

  • کارمزد تراکنش پایین: در بلاک چین ریپل انجام یک تراکنش هزینه بسیار کمی برای کاربران دارد. یک میلیونیوم ریپل به عنوان «قطره»(drop) شناخته می‌شود. هزینه انجام هر تراکنش برای کاربران حدود چند قطره است. این هزینه هزاران برابر کمتر از کارمزد تراکنش شیکه بیت کوین و اتریوم است.

 

  • صرافی غیرمتمرکز:‌ اکوسیستم ارز دیجیتال ریپل دارای صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت درونی دارایی‌های خود را تبدیل کنند و با توکن‌هایی جز توکن XRP کار کنند. این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای اکوسیستم ریپل است. 

 

  • مقیاس‌پذیری: یکی از بزرگترین چالش‌های بلاک چین اتریوم و بیت کوین کم بودن مقیاس‌پذیری آن‌ها است. این بلاک چین‌ها در زمان شلوغی شبکه دچار مشکلات زیادی می‌شوند؛ این در حالی است که بلاک چین ریپل می‌تواند هزاران تراکنش را به صورت همزمان انجام دهد و کارمزد تراکنش‌ها نیز افزایش چشمگیری نخواهد داشت.

 

ارز دیجیتال ریپل جیست؟

 

ویژگی‌های توکن XRP

ارز دیجیتال ریپل به عنوان ابزاری برای نقل و انتقال پول در اکوسیستم ریپل ایجاد شد. این ارز دیجیتال در واقع به عنوان یک روش پرداخت و انجام تراکنش‌های سریع‌تر در سیستم بانکی لانچ شد و قرار نبود به عنوان یک رمز ارز به صورت عمومی معامله شود. با گذشت زمان و بهبود و رشد بلاک چین ریپل، علاقه کاربران به آن افزوده شده و در نتیجه این رمز ارز در اختیار عموم کاربران قرار گرفت. در ادامه به بررسی میزان توکن‌های این ارز دیجیتال و کارکردها و استفاده‌های آن خواهیم پرداخت.

 

توکنومیکس ریپل

توکنومیکس به بررسی مکانیزم‌ها و قوانین اقتصادی، توزیع توکن‌ها و مدیریت آن‌ها می‌پردازد. بر اساس اطلاعات موجود، بلاک چین ربپل دارای صد میلیارد کوین XRP است که به صورت ماهانه توسط ریپل لبز توزیع می‌شود. در حال حاضر 52,693,924,356 ارز دیجیتال ریپل در بازار وجود دارد و مارکت کپ آن 37,773,932,249 دلار است. این ارز دیجیتال با قیمت ده سنت فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با قیمت هفتاد سنت معامله می‌شود که به معنای رشد هفت برابری آن در طول این سال‌ها است.

 

توزیع توکن‌های ریپل

توکنومیکس ارز دیجیتال ریپل نشان می‌دهد که در آغاز تاسیس، تیم توسعه‌دهنده بیست درصد از مجموع صد میلیارد توکن را به عنوان پاداش خود برداشته است. پنجاه و پنج میلیارد از توکن‌ها در قالب سپرده در ریپل لبز قرار گرفته است و به صورت ماهانه یک میلیارد توکن ارز دیجیتال ریپل منتشر می‌کند. در پایان هر ماه ریپل‌های باقی مانده به سپرده بازگشته و ماه بعد دوباره منتشر می‌شوند.

 

این ارز دیجیتال از یک روش بسیار نوین برای ثبات فیمت استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال با هر تراکنش، بخشی از موجودی خود را که بسیار بسیار اندک است در قالب هزینه تراکنش دریافت کرده و می‌سوزاند. با این روش قیمت آن در ثبات و رشد نسبی باقی می‌ماند. علاوه بر این موضوع، پیش بینی و تخمین‌های موجود نشان می‌دهد حدود هفت هزارسال طول می‌کشد تا عرضه‌ی ریپل به پایان برسد.

 

نقشه راه و آینده پروژه ریپل

وایت پیپر ارز دیجیتال ریپل اطلاعات دقیقی از نقشه راه و برنامه ریزی بلندمدتی از آن در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد؛ اما می‌توان از وضعیت موجود در فضای بلاک چین برخی مسائل را مشخص کرد. نکته اول درباره بلاک چین ریپل این است که این شبکه در حال حاضر یک جایگزین فعال و مناسب برای سیستم بانکداری بین المللی به شکل سنتی ارائه داده است و با در نظر گرفتن مزایایی مانند هزینه پایین و سرعت بالا، می‌توان روزی را متصور شد که این شبکه به صورت جهانی توسط کسب وکارها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نکته مهم دیگر درباره این ارز دیچیتال این است که با افزوده شدن تعداد کاربران به این بلاک چین، قیمت آن افزایش پیدا کرده و متعاقبا توسعه‌دهندگان و کاربران به آن جذب شده و اکوسیستم اقتصادی آن را رونق می‌دهند. این موضوع علاوه بر قیمت ارز دیچیتال ریپل، بر رویکرد موسسان هم تاثیر گذاشته و جرقه‌ی ایجاد محصولات جدید را می‌زند. با در نظر گرفتن تمام مسائل مطر شده در این مقاله می‌توان جمع بندی کرد که این ارز دیجیتال آینده خوبی خواهد داشت.

 

پیش بینی قیمت توکن XRP

ارز دیجیتال ریپل در مجموع سال‌های گذشته رشد هفت برابری را ثبت کرده است که برای این ارز دیچیتال یک عدد بسیار مناسب به نظر می‌رسد. این پروژه یک مشکل بزرگ در حوزه قانونگذاری با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا دارد که علی‌رغم برنده شدن در آن به نظر می‌رسد همچنیان این مضوع ادامه دار خواهد بود.

 

مساله دیگر پروژه ریپل مربوط به غیرمتمرکز بودن یا نبودن آن است. بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با توجه به اعتبارسنج‌های این پروژه و نحوه انتخاب آن‌ها پروژه را غیرمتمرکز نمی‌دانند. به هر حال تیم ریپل این ادعا را هیچ وفت قول نکرده است و با توجه به فعالیت آن در میان بانک‌ها به نظر می‌رسد ریپل می‌تواند همچنان یکی از ارزهای دیجیتال قدرتمند بازار باشد. حتی پیش بینی می‌شود این ارز دیجیتال تا سال ۲۰۲۴ به قیمت دو دلار هم برسد.

 

جمع بندی

نقل و انتقالات مالی در سطح بین المللی بسیار دشوار و زمان‌بر هستند. توسعه‌دهندگان اکوسیستم ریپل تلاش کرده اند با ایجاد این بلاک چین بستری آماده کنند که در آن بتوان با سرعت بالا و هزینه پایین نقل و انتقالات مالی انجام داد. پروژه ارز دیجیتال ریپل در سال ۲۰۱۲ توسط یک گروه از برنامه نویسان و مدیران تکنولوژی بنیان نهاده شد. این اکوسیستم شامل سه محصول مختلف است که به صورت موازی عمل کرده و انتقالات مالی را ممکن می‌کنند. محصولات بلاک چین ارز دیجیتال ریپل شامل xcurrent، xRapid و xVia هستند.

 

لجر ریپل بلاک چینی است که توسط توسعه‌دهندگان جهانی ایجاد شده تا هدف اکوسیستم ریپل را ممکن کند. این بلاک چین عمومی و منبع باز است و هم اکنون حدود هشت سال است که به خوبی فعالیت می‌کند. بلاک چین ریپل در کل مزایای زیادی ارائه می‌دهد. این شبکه سرعت بسیار بالایی دارد، کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه بسیار پایین است و مقیاس پذیری بالایی دارد. تعداد توکن‌های ارز دیجییتال ریپل یک میلیارد است که بیست درصد آن به بنیان‌گذاران آن تعلق دارد. این توکن به صورت ماهانه منتشر می‌شود و رشد قیمتی آن خیلی خوب بوده است. 

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ارز دیجیتال ریپل یک پروژه برای نقل و انتقالات مالی است. توسعه‌دهندگان اکوسیستم ریپل تلاش کرده اند با ایجاد این بلاک چین بستری آماده کنند که در آن بتوان با سرعت بالا و هزینه پایین نقل و انتقالات مالی انجام داد.

آینده ارز دیجیتال ریپل چگونه است؟

ارز دیجیتال ریپل در سال‌های گذشته رشد هفت برابری داشته است که برای این ارز دیچیتال یک عدد بسیار مناسب به نظر می‌رسد. با پرونده دادگاهی که پیش بینی می‌شود ریپل برنده آن خواهد بود، قیمت ربپل در آینده نزدیک افزایش خواهد داشت. حتی پیش بینی می‌شود این ارز دیجیتال تا سال ۲۰۲۴ به قیمت دو دلار خواهد رسید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *