آکادمی رابکس
بلاک چین
فن توکن یا توکن هواداری

فن توکن Fan Token یا توکن هواداری چیست؟

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 12 مهر 1401
4.3
4.3

فهرست مطالب

  • فن توکن چیست ؟
  • ساخت توکن هواداری
  • پلتفرم Socios برای فن توکن
  • پلتفرم توکن هواداری بایننس
  • کاربرد فن توکن چیست ؟
  • بهترین روش کسب درآمد از فن توکن چیست ؟
  • جمع‌بندی

توکن‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به توکن پرداخت، توکن حاکمیتی و توکن کاربردی اشاره کرد. توکن‌های کاربردی توکن‌هایی هستند که برای یک هدف مشخص ایجاد شده‌اند و کاربران برای استفاده از خدمات یک پلتفرم یا برنامه از آن‌ها استفاده می‌کنند. فن توکن یا توکن هواداری نوعی توکن کاربردی ارز دیجیتال است که به منظور حمایت طرفداران از باشگاه‌های ورزشی و افراد مشهور و هم‌چنین تاثیر در روند برنامه‌های آن‌ها ساخته شده است. در این مقاله به بررسی کامل مفهوم فن توکن Fan Token پرداخته و نحوه استفاده از آن را آموزش می‌دهیم.

 

فن توکن چیست ؟

«فن توکن» (Fan Token) که با عنوان توکن هواداری نیز شناخته می‌شود، نوعی توکن ارز دیجیتال است که برای حمایت از تیم‌های ورزشی، هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرفداران یک تیم یا شخص با خرید فن توکن مورد نظر خود علاوه بر حمایت از آن‌ها، امکان تعامل با تیم یا هنرمند را به دست می‌آورند. به عنوان مثال، طرفداران یک تیم ورزشی می‌توانند با داشتن توکن هواداری تیم، در رای‌گیری مربوط به پیراهن فصل بعد آن شرکت کرده و پیراهن مد نظر خود را انتخاب کنند.

 

 

بیشتر توکن‌ های هواداری موجود از نوع باشگاه‌های ورزشی هستند و در رشته‌هایی مثل فوتبال، بستکتبال، فوتبال آمریکایی و هاکی روی یخ تعداد زیادی از باشگاه‌های معتبر دنیا کریپتوکارنسی خود را به بازار ارائه کرده‌اند. در کنار تیم‌های باشگاهی، فن توکن مربوط به برخی از تیم‌های ملی فوتبال مثل آرژانتین و ایتالیا نیز ایجاد شده است.

توکن هواداری از نوع قابل معاوضه (Fungible) است و تمامی توکن‌های هواداری مربوط به یک باشگاه ارزش یکسانی برای فعالیت دارند. برخی از باشگاه‌ها در کنار فن توکن‌ها، توکن‌های NFT مربوط به باشگاه را نیز ایجاد کرده‌اند که معمولا به عنوان پاداش در اختیار هواداران قرار می‌دهند. این توکن‌ها شامل تصاویر ماندگار از بازیکنان و تیم مربوطه است.

ارزش فن توکن همانند سایر توکن‌های ارز دیجیتال در اثر عرضه و تقاضای بازار تامین می‌شود. قیمت اولیه این توکن‌ها نیز در پلتفرم‌های ساخت آن‌ها و در فرآیند عرضه اولیه رمز ارز ها تعیین می‌شود. با این وجود، اتفاقات مختلفی که در یک باشگاه رخ می‌دهد و حمایت طرفداران آن‌ها می‌تواند قیمت توکن را دچار نوسان کند. به عنوان مثال، امضای قرارداد با مسی توسط باشگاه پاریسن ژرمن باعث رشد قیمت توکن هواداری آن شد.

 

فن توکن یا توکن هواداری چیست

 

ساخت توکن هواداری

روش ساخت فن توکن با سایر توکن‌های ارز دیجیتال یکسان است. باشگاه‌های ورزشی و افراد محبوب می‌توانند توکن‌های خود را در بستر بلاک‌چین‌های پشتیبان قرارداد هوشمند ایجاد کنند. با این حال بیشتر این باشگاه‌ها ترجیح می‌دهند توکن هواداری خود را بر بستر بلاک چین‌ها و پلتفرم‌هایی که مخصوص این کار هستند ایجاد کنند.

پروژه ارز دیجیتال چیلیز اصلی‌ترین پروژه کریپتوکارنسی برای ساخت توکن هواداری است. چیلیز خود را به عنوان بلاک چین پیشرو در حوزه ورزش و سرگرمی معرفی می‌کند و در حال حاضر بیشتر توکن‌های هواداری موجود بر بستر این بلاک چین ساخته شده‌اند. «بایننس» دومین بلاک چین فعال در این حوزه است و تا به امروز توکن هواداری مربوط به 4 باشگاه ورزشی بر بستر آن شکل گرفته است. پروژه «XCAD» دیگر بلاک چین فعال در حوزه فن توکن است که حوزه فعالیت آن در یوتیوب و برای ایجاد کامیونیتی حول یوتیوبرهای معروف است.

هر کدام از بسترهای ساخت توکن هواداری شرایط خاص خود را برای ایجاد توکن هواداری دارند. مهم‌ترین ویژگی این پلتفرم‌ها این است که امکانات لازم را برای درگیرشدن طرفداران با فعالیت‌های باشگاه فراهم می‌کنند و علاوه بر آن امکان شرکت در مسابقات و بازی‌های مبتنی بر توکن‌های هواداری را برای کاربران فراهم می‌کنند. توکن‌های هواداری در پلتفرم چیلیز بر روی بلاک چین چیلیز که بخشی از شبکه اتریوم است ساخته می‌شود. توکن چیلیز با نماد «CHZ» توکن اصلی این شبکه است که برای خرید توکن‌های هواداری استفاده می‌شود.

 

عرضه اولیه فن توکن یا توکن هواداری چیست ؟

عرضه اولیه ارز دیجیتال فرآیندی است که در طی آن بخش از توکن‌های یک پروژه با قیمت خاص و در یک محدود زمانی مشخص به فروش می‌رسد. هدف از عرضه اولیه ارز دیجیتال جذب سرمایه برای ادامه فعالیت‌های مربوط به پروژه است. معمولا قیمت توکن‌ها در عرضه اولیه بسیار پایین‌تر از قیمت بازار و ارزش ذاتی توکن است. به همین دلیل بسیاری از کاربران در عرضه اولیه شرکت می‌کنند.

«عرضه اولیه توکن هواداری» (Fan Token Offering | FTO) به فرآیند عرضه اولیه مربوط به توکن‌های هواداری گفته می‌شود. عرضه اولیه فن توکن توسط پلتفرم‌های ساخت توکن هواداری مثل چیلیز و بایننس برگزار می‌شود. تفاوت این عرضه اولیه با بقیه عرضه اولیه‌های ارز دیجیتال این است که که معمولا FTO در طی زمان چندین بار با قیمت‌های مختلف تکرار می‌شود و باشگاه‌ها از این طریق توکن‌های خود را بین طرفداران توزیع می‌کنند و از درآمد ایجاد شده برای گسترش فعالیت‌های باشگاه استفاده می‌کنند.

برای شرکت در عرضه اولیه‌های چیلیز کاربران باید توکن چیلیز داشته باشند تا از آن برای خرید توکن‌ها اقدام کنند. در پلتفرم بایننس انجام این کار با استفاده از استیبل کوین‌هایی مانند تتر و پول فیات نیز امکان‌پذیر است. برای خرید توکن چیلیز به منظور شرکت در فرآیند عرضه اولیه باشگاه‌ها و همچنین خرید توکن هواداری باشگاه‌های مطرح می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

عرضه اولیه توکن هواداری

 

پلتفرم Socios برای فن توکن

پروژه چیلیز اصلی‌ترین بستر برای ایجاد توکن‌های هواداری است. این بلاک چین از پلتفرم «Socios.com» برای ایجاد تعامل دارندگان فن توکن‌ها با باشگاه‌ها و با یکدیگر استفاده می‌کند. عرضه اولیه توکن‌های هواداری، شرکت در نظرسنجی‌های مربوط به باشگاه و خرید و فروش توکن‌های هواداری همگی بر بستر این پلتفرم انجام می‌شود.

کاربران برای شرکت در بسیاری از فعالیت‌های پلتفرم به توکن چیلیز نیاز دارند که این توکن از طریق صرافی غیرمتمرکز و متمرکز داخلی و خارجی قابل خریداری است. پلتفرم Socios علاوه بر وبسایت اپلیکیشن موبایل برای اندروید و آیفون دارد. هر چه کاربران تعامل بیشتری با برنامه داشته باشند و در فعالیت‌های تعریف شده برای تیم‌های باشگاهی خود شرکت کنند، شانس بیشتری برای برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مربوط به بلیت جایگاه ویژه، لباس‌های امضا شده و ملاقات با بازیکنان و مربیان تیم پیدا می‌کنند.

چیلیز در طی ماه‌های گذشته توانسته است با عقد قراردادهای رسمی اسپانسر رسمی فیفا برای مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی شود. این مساله می‌تواند سبب گسترش جایگاه این پلتفرم در میان باشگاه‌ها و تیم‌های ملی فوتبال شود. باشگاه‌های بارسلونا،رم، یوونتوس، آث میلان، پاریسن ژرمن، منچستر سیتی، آرسنال، اتلتیکو مادرید و تیم‌های ملی ایتالیا و آرژانتیتین از جمله فعالان ورزش فوتبال هستند که توکن هواداری خود را در بستر Socios ایجاد کرده‌اند.

باشگاه‌های «بوستون سلتیک»، «کاوالیرز» و «دیترویت پیستونز» از جمله باشگاه‌های مطرح لیگ NBA بسکتبال هستند که توکن هواداری دارند. مسابقات بین‌المللی تنیس «دیویس کاپ» و مسابقات مبارزه آزاد «UFC» از دیگر برندهای ورزشی فعال در حوزه توکن هواداری بر بستر Socios هستند.

 

پلتفرم توکن هواداری بایننس

بایننس بزرگترین صرافی متمرکز ارز دیجیتال است که در کنار فعالیت اصلی خود، بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس را نیز برای ایجاد توکن‌های مختلف راه‌اندازی کرده است. امکان ایجاد انواع توکن در بلاک چین بایننس وجود دارد. این بلاک چین با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و از طرفی هزینه کارمزد آن به نسبت اتریوم بسیار کمتر است. همین ویژگی‌ها باعث تمایل بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال به فعالیت در این شبکه شده است.

بایننس برای گسترش فعالیت‌های خود پلتفرم توکن‌های هواداری مخصوص خود را ایجاد کرده است که در آن باشگاه‌ها می‌توانند فن توکن مربوط به تیم خود را ایجاد کنند، توکن‌های خود را در فرآیند عرضه اولیه به فروش برسانند، امکان مشارکت طرفداران در برنامه‌های باشگاه را فراهم کنند و با کسب درآمد از ارز دیجیتال به گسترش فعالیت‌های باشگاه بپردازند. توکن‌های این باشگاه‌ها نیز به محض عرضه اولیه در صرافی بایننس فهرست می‌شوند و امکان معامله آن‌ها برای کاربران از سراسر دنیا فراهم می‌شود.

در حال حاضر سه باشگاه فوتبال «پورتو»، «لاتزیو» و «سانتوس» در کنار یک باشگاه فرمول یک به نام «BWT Alpine» اعضای پلتفرم توکن هواداری بایننس هستند. ویژگی مهم بایننس این است که اسپانسری باشگاه‌های فعال در پلتفرم خود را نیز برعهده دارد و از این طریق تبلیغات گسترده‌ای برای خود انجام می‌دهد. در حال حاضر دامنه فعالیت چیلیز در این حوزه بسیار گسترده‌تر است اما بایننس باتوجه به منابع گسترده مالی خود می‌تواند رقیب چدی آن باشد.

 

فن توکن پورتو

 

کاربرد فن توکن چیست ؟

کاربردهای تعریف شده برای فن توکن ها یکسان نیست و هر باشگاهی با توجه به سیاست‌های خود کاربردهای متنوعی را برای فن توکن باشگاه در نظر می‌گیرد. به هر حال طرفداران با داشتن توکن هواداری می‌توانند در برخی از تصمیم‌گیری‌های باشگاه مشارکت داشته باشند و از طرفی شانس حضور در بازی‌های تیم یا ملاقات شخصی با برخی از بازیکنان تیم را به دست آورند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای فن توکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرعه کشی بین دارندگان توکن‌های هواداری باشگاه و اهدای بلیت تماشای مسابقه یا لباس ورزشی باشگاه به برندگان
  • فراهم کردن امکان تماشای بازی‌های باشگاه از جایگاه ویژه
  • تعیین طرح لیاس، طرح اتوبوس و طرح رختکن باشگاه
  • مشخص کردن موسیقی برای زمان‌های مختلف مثل ورود بازیکنان به زمین بازی یا هنگام زدن گل توسط بازیکنان تیم
  • پخش پیام هواداران در رختکن تیم برای روحیه دادن به بازیکن‌ها
  • یازدید از موزه، ورزشگاه و سایر امکانات تیم
  • امکان معاشرت با برخی از بازیکنان مطرح تیم
  • انتخاب بهترین بازیکن ماه و فصل تیم

توجه به این نکته مهم است که باشگاه‌ها تنها بخشی از این امکانات را در اختیار هوادران خود قرار می‌دهند و در بسیاری از مواقع امکان تعامل بیشتر با طرفداران وجود ندارد زیرا ممکن است تیم‌های رقیب با خرید توکن هواداری یک باشگاه سعی در دخالت نادرست برای امور باشگاه داشته باشند. با این شرایط می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد فن توکن در حمایت از تیم و کری‌خوانی برای تیم‌های رقیب است.

 

بهترین روش کسب درآمد از فن توکن چیست ؟

فن توکن‌ها همانند سایر توکن‌ها و کوین‌های ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله می‌شوند و قیمت آن‌ها با توجه به تغییرات عرضه و تقاضای بازار تغییر می‌کند. بنابراین، کاربرانی که به ترید و معامله ارز دیجیتال علاقمند هستند می‌توانند با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال نمودار قیمتی آن‌ها را تحلیل و اقدام به خرید و فروش توکن هواداری بپردازند.

این توکن‌ها در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ بین‌المللی مثل بایننس و صرافی‌های معتبر داخلی مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس فهرست شده‌اند و نمودار قیمت آن‌ها در تریدینگ ویو موجود است. رفتار تکنیکال قیمت فن توکن‌ها نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند با تحلیل شرایط کلی بازار به خرید و نگهداری این ارزها اقدام کنند.

در بازار گاوی و صعودی این توکن‌ها نیز همانند سایر توکن‌ها رشد می‌کنند و در بازار خرسی قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. توجه به این نکته مهم است که به دلیل وجود عوامل بنیادی، معمولا چرخه‌های رشد و نزول فن توکن‌ها به صورت کامل منطبق بر بازار نیست و تحلیگران برای کسب درآمد از ارز دیجیتال هواداری باید به نکات و اخبار بنیادی نیز توجه ویژه داشته باشند.

به عنوان مثال، در حین برگزاری رقایت‌های بزرگ ورزشی، توکن‌های هواداری تیم‌های مختلف تحت تاثیر نتایج آن‌ها با رشد یا کاهش قیمت مواجه می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذارانی که حدس درستی شرایط تیم و نتایج احتمالی آن داشته باشند می‌توانند از این فرصت برای کسب درآمد استفاده کنند و لزوما تحلیل تکنیکال رمز موفقیت در معامله توکن هواداری نیست.

علاوه بر این اخبار و شایعاتی مثل اضافه شدن یک بازیکن خوب به تیم یا جدا شدن ستاره‌های یک تیم از آن نیز تاثیر خود را در قیمت توکن نشان می‌دهد و توجه به آن‌ها برای کسب درآمد موثر است. رشد طرفداران تیم در شبکه‌های مجازی یکی دیگر از نشانه‌های علاقمندی افراد به تیم است که احتمال افزایش قیمت توکن آن را بالا می‌برد.

 

کسب درآمد از فن توکن

 

جمع‌بندی

توکن هواداری یا Fan Token به دسته‌ای از توکن‌های ارز دیجیتال گفته می‌شود که هدف آن‌ها ایجاد تعامل بین طرفداران با باشگاه ورزشی مورد علاقه خود است. امروزه بسیاری از باشگاه‌های فوتبال، فوتبال آمریکایی و بسکتبال توکن مخصوص خود را دارند و هر روز به تعداد این باشگاه‌ها اضافه می‌شود. بلاک چین چیلیز با پلتفرم Socios اصلی‌ترین پروژه فعال در این حوزه است. در این مقاله سوال Fan Token چیست را در کنار کاربردها و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار دادیم.

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

سوالات متداول

فن توکن یا توکن هواداری چیست؟

فن توکن به دسته‌ای از توکن‌های کاربردی ارز دیجیتال گفته می‌شود که هدف آن‌ها حمایت از تیم‌های ورزشی، هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا و ایجاد ارتباط بین آن‌ها و طرفدارانشان از سراسر دنیا است.

بهترین توکن هواداری کدام است؟

در حال حاضر توکن هواداری لاتزیو با ارزش بازار 31 میلیون دلار در صدر توکن‌های هواداری است. توکن‌های هواداری مربوط به سانتوس، پاریسن ژرمن، پورتو، بارسلونا و منچستر سیتی در رده‌های بعدی قرار دارند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *