آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون چیست؟ معرفی بلاک چین ترون و رمز ارز TRX

  • پیشرفته
  • 3دقیقه
  • 07 مرداد 1402
5
5

فهرست مطالب

  • پروژه ارز دیجیتال ترون
  • تیم توسعه‌دهنده بلاک چین ترون
  • بلاک چین ترون چگونه کار می‌کند؟
  • معماری بلاک چین ترون
  • الگوریتم اجماع بلاک چین ترون 
  • ماشین مجازی ترون
  • پروژه‌های معروف ترون
  • رمز ارز TRX
  • کیف پول بلاک چین ترون
  • آینده بلاک چین و رمز ارز TRX
  • جمع بندی

پس از بلاک چین اتریوم، بسیاری از محصولات و خدمات بلاک چین، فراگیر شدند. خدماتی از جمله قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن‌ها اهمیت زیادی پیدا کردند و به دلیل گران قیمت بودن خدمات در بلاک چین اتریوم، نیاز به یک جایگزین ارزان قیمت در میان کاربران فضای بلاک چین احساس می‌شد.

 

ترون یک پروژه ارز دیجیتال بر پایه‌ی بلاک چین است که در سال 2017 توسط جاستین سان تاسیس شد. بلاک چین ترون خدمات مختلفی در زمینه ارزهای دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز به کاربران خود ارائه می‌دهد. ترون با هدف توزیع و گسترش سرگرمی به شکل غیرمتمرکز ایجاد شد و توکن بومی خود را نیز با نام TRONIX یا به اختصار TRX (ارز دیجیتال ترون) راه‌اندازی کرد.

 

ترون فقط یک بلاک چین نیست؛ بلکه یک اکوسیستم کامل از بلاک چین، توکن، کیف پول و معماری و الگوریتم اجماع است که در کنار هم کار می‌کنند. کما اینکه این شبکه شباهت زیادی به بلاک چین اتریوم دارد؛ همچنان یک اکوسیستم پیچیده است و اگر قصد دارید روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است درباره ان تحقیق کنید.

 

این مقاله شامل بررسی دقیقی از بلاک چین ترون، عملکرد و معماری آن است. در ادامه نیز نگاهی به الگوریتم اجماع و ماشین مجازی این شبکه خواهیم انداخت. در نهایت هم جوانب مختلف رمز ارز TRX و کیف پول این شبکه را بررسی می‌کنیم. برای خرید ترون و نزدیک 1000 ارز دیجیتال دیگر می‌توانید به صرافی رابکس مراجعه کنید.

 

پروژه ارز دیجیتال ترون

در سال 2017 بلاک چین ترون در سنگاپور تاسیس شد. منطق و دلیل اصلی تاسیس بلاک چین ترون رفع چالش مقیاس پذیری برای کاربران شبکه اتریوم بود. این شبکه با بهبود چالش‌های مختلفی که در نهایت منجر به کم بودن مقیاس‌پذیری اتریوم می‌شود، بستری فراهم می‌کند که کاربران بتوانند به راحتی از خدماتی مانند اینترنت غیرمتمرکز و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

 

اکوسیستم ترون از ابتدا هیچ ایده جدیدی را در بر نمی‌گرفت و در عوض بر فراهم کردن تمام خدماتی تمرکز کرد که پیش از این توسط کاربران مورد استقبال قرار گرفته بودند. در نگاه اول این موضوع درباره‌ی ارز دیجیتال ترون مخصوصا در سال 2017 اعتراض و انتقاد بسیاری را برانگیخت اما با گذر زمان ثابت شد این شبکه استراتژی بسیار مناسبی در پیش گرفته بود.

 

با تمرکز روی خدماتی مانند قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز و بهبود خدمات و تجربه کاربری، ترون به ثبات مناسبی رسید. به صورت کلی پروژه این ارز دیجیتال شامل خود ساختار شبکه است که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و معماری آن دارای سه ساختار مختلف است. توکن ارز دیجیتال ترون بعد از چندین ماه معرفی شد و در کنار کیف پول شبکه ترون ارائه شد. 

 

تیم توسعه‌دهنده بلاک چین ترون

جاستین سان بنیان‌گذار بلاک چین ترون است که در سال‌های اخیر در چندین پروژه ارز دیجیتال فعال بوده است. جاستین سان در دانشگاه پکن در رشته‌ی تاریخ تحصیل کرد. او تحصیلات ارشد خود را در رشته‌ی تاریخ در دانشگاه پنسیلوانیا به اتمام رساند. جاستین سان در زمان تحصیلات ارشد خود به بلاک چین علاقه پیدا کرد و تعدادی بیت کوین خریداری کرد. او پس از پایان دوران ارشد، به سنگاپور مهاجرت کرد و با کمک تیم خود بلاک چین ترون را تاسیس کرد.

 

سان به کمک تیم خود توانست رمز ارز TRX ایجاد کرده و چندین کمپانی را برای سرمایه‌گذاری بر روی آن تشویق کند. به دلیل محدودیت‌های مختلفی که جاستین سان در چین داشت؛ به آمریکا مهاجرت کرد و برای بلاک چین ارز دیجیتال ترون حدود هفتاد میلیون دلار سرمایه جذب کرد. جاستین سان در طول دوران فعالیت ترون تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار داده و مدیریت آن را به صورت کامل به عهده دارد.

 

ارز دیجیتال ترون

 

بلاک چین ترون چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال ترون شبکه مستقل خود را دارد و این شبکه به عنوان Tronix شناخته می‌شود. شبکه Tronix بر اساس چند اصل کار می‌کند که اولین آن عدم تمرکز است. تمام داده‌های موجود در بلاک چین کاملا عمومی هستند و توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود. سازندگان محتوا می‌توانند توکن TRX را به عنوان پاداش ارسال محتوای خود به دست آورند.

 

توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن‌های خود را در شبکه ترون ایجاد کنند. علاوه بر محتواهای مختلف و کریپتوکارنسی‌های مختلف، شبکه ترون می‌تواند از بازی‌های مختلف نیز پشتیبانی می‌کند. بازی‌های شبکه ترون هم دقیقا مثل سایر بخش‌ها، کاملا غیرمتمرکز هستند و پاداش بازی‌ها هم توکن شبکه ترون یا همان رمز ارز TRX است.

 

بلاک چین ترون بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام کار می‌کند. بر اساس این سیستم، تراکنش‌ها توسط چندین نماینده‌ی ویژه اعتبارسنجی می‌شود. این نمایندگان در شبکه هر شش ساعت یک‌بار انتخاب می‌شوند و در ازای اعتبارسنجی خود، ارز دیجیتال ترون را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. نکته حائز اهمیت درباره این پروژه معماری پیچیده آن است. در ادامه معماری بلاک چین ترون را بررسی می‌کنیم.

 

معماری بلاک چین ترون

معماری بلاک چین به ساختاری اشاره دارد که اطلاعات در یک بلاک چین چیده می‌شوند. ترون یک بلاک چین سه لایه است؛ به این معنا که اطلاعات در بلاک چین ترون در سه لایه مختلف ذخیره می‌شود. لایه هسته‌ (Core Layer)، لایه حافظه (Storage Layer) و لایه برنامه (Application Layer)، لایه‌های مختلف معماری ترون هستند. پروتکل ترون به صورت ذاتی از چندین زبان مختلف پشتیبانی می‌کند. در ادامه هر یک از این لایه‌ها را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

 

هسته

در لایه‌ی هسته ترون چندین ماژول متفاوت، مانند قراردادهای هوشمند، مدیریت حساب‌ها و الگوریتم اجماع وجود دارد. این لایه شامل یک ماشین مجازی بر پایه استک و دستورالعمل‌های بهینه‌سازی نیز وجود دارند. بلاک چین ترون تلاش کرده با قرار دادن سالیدیتی (Solidity) به عنوان زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند، وضعیت را برای توسعه‌دهندگان بلاک چین و برنامه‌نویسان بهبود دهد. پروتکل اجماع بلاک چین ترون بر پایه اثبات سهام واگذار شده (DPoS) است تا بتواند تمام نیازها و شرایط شبکه را به خوبی پوشش دهد.

 

حافظه

بلاک چین ترون برای ذخیره‌سازی خود یک سیستم حافظه‌ی ویژه ایجاد کرده است. پروتکل ذخیره‌سازی توزیع بلاک چین ترون متشکل از دو بخش «حافظه بلاک» (Blockchain Storage) و «حافظه حالت» (State Storage) است. این دو بخش هر یک اطلاعات مهمی را ذخیره کرده و نحوه‌ ذخیره‌سازی متفاوتی دارند.

ذخیره اطلاعات بلاک‌ها در حافظه بلاک انجام می‌شود. بلاک چین ترون برای ذخیره‌سازی در این بخش از LevelDB استفاده می‌کند. LevelDB یک روش ذخیره‌سازی است که توسط گوگل توسعه یافته و توسط چندین پروژه مختلف هم آزموده شده است. این روش عملکرد بسیار بالایی دارد و برای امور مختلفی مانند جابه جا کردن، حذف کردن و فشرده‌سازی از الگوریتم اسنپی که یک روش سریع برای ادیت اطلاعات است، استفاده می‌کند.

حافظه حالت در بلاک چین ترون، الگوریتمی به نام KhaosDB است که تمام داده‌های نودهای مختلف را به سرعت ذخیره می‌کند. این الگوریتم به شاهدان اعتبارسنجی اجازه می‌دهد به راحتی از یک زنجیره اصلی به زنجیره اصلی دیگری مهاجرت کنند. این الگوریتم علاوه بر این مسائل با پایدارتر کردن ذخیره اطلاعات، مطمئن می‌شود تمام اطلاعات به درستی در بلاک چین ذخیره می‌شوند.

 

برنامه‌های غیرمتمرکز

توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی در این بخش از معماری بلاک چین ترون، برنامه‌های غیرمتمرکز و کیف پول‌های مختلفی بسازند. با توجه به امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه ترون، امکان ساخت برنامه‌های مختلف در این بلاک چین نامحدود است.

 

رمز ارز TRX

 

الگوریتم اجماع بلاک چین ترون 

تمام بلاک چین‌ها از یک الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند. الگوریتم اجماع به روشی اشاره دارد که بلاک چین اعتبار اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را تایید و امنیت این اطلاعات را تامین می‌کند. بلاک چین ترون از الگوریتم اجماع «اثبات سهام واگذار شده»(Delegated Proof of Stake) استفاده می‌کند. این الگوریتم در واقع نسخه تکامل پیدا‌کرده‌ی اثبات سهام است.

 

در این الگوریتم اجماع، کاربران اعتبارسنج‌ها را انتخاب می‌کنند. در این حالت بیست و هفت اعتبارسنج برای هر بلوک انتخاب می‌شوند که ممکن است اعتبارسنج‌های بلوک بعدی نباشند. اعتبارسنج‌های برگزیده در ازای اعتبارسنجی توکن یا کوین شبکه را دریافت می‌کنند. بسته به اینکه چند اعتبارسنج در یک بلوک وجود داشته باشد، پاداش میان آن‌ها تقسیم می‌شود. در شبکه ترون این اعتبارسنج‌ها هر شش ساعت یکبار عوض می‌شوند که حداکثر میزان عدم تمرکز و اصلح‌گزینی را برای شبکه ممکن می‌کند.

 

این الگوریتم اجماع به بلاک چین ترون اجازه می‌دهد تا 2000 تراکنش بر ثانیه را ممکن کند. با توجه به تعداد اعتبارسنج‌ها به صورت سالانه حدود سیصد و سی و شش میلیون ارز دیجیتال ترون میان اعتبارسنج‌ها تقسیم می‌شود. الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده در حال حاضر یکی از بهترین و منطقی‌ترین گزینه‌ها برای بلاک چین است و محدودیت‌های مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش را به حداقل می‌رساند. 

 

ماشین مجازی ترون

مفهوم «ماشین مجازی» (Virtual Machine) اولین بار در شبکه اتریوم ایجاد شد و هم اکنون مسئول انجام تمام امور مختلف در بلاک چین اتریوم است. به زبان ساده، «ماشین مجازی اتریوم» (EVM)، پردازنده یا CPU بلاک چین اتریوم است و «ماشین مجازی ترون» (TRON Virtual Machine) هم دقیقا از ماشین مجازی اتریوم تقلید شده است.

 

ماشین مجازی ترون به صورت ویژه‌ای به منظور اطمینان از استفاده‌ی حداقلی از منابع و بهینه‌سازی استفاده از سیستم ایجاد شده است. با استفاده از ماشین مجازی ترون، شبکه می‌تواند به توسعه‌دهندگان اجازه دهد با کمترین هزینه ممکن به بلاک چین دسترسی داشته باشند.   مزیت اصلی استفاده از ماشین مجازی ترون این است که اجازه نمی‌دهد به پلتفرم حملاتی انجام شود و هزینه‌های گزاف برای استفاده از شبکه وجود نداشته باشد.

 

ماشین مجازی ترون رابط کاربری بسیار ساده و مناسبی دارد که به عنوان نقطه تمرکزی برای تمام توسعه‌ها انتخاب شده است. بر خلاف ماشین مجازی اتریوم، در ترون میزان انرژی صرف شده برای هر بلوک به صورت مجزا بررسی می‌شود.  در چنین حالتی شبکه ترون می‌تواند خیلی دقیق‌تر از اتریوم به بررسی میزان انرژی مصرف شده بپردازد. 

 

نکته حائز اهمیت درباره شبکه ارز دیجیتال ترون این است که این شبکه بسیار به اتریوم شبیه است و همان تکنولوژی‌هایی را به کار می‌گیرد که در شبکه اتریوم ایجاد شده اند و کاربران به آن‌ها علاقه نشان داده‌اند. با درک این موضوع می‌توان دلیل وجود ماشین مجازی ترون را متوجه شد زیرا بلاک چین اتریوم بخش مهمی از توانایی عملیاتی قوی خود را مدیون ماشین مجازی اتریوم است. 

 

پروژه‌های معروف ترون

کما اینکه بلاک چین ارز دیجیتال ترون خدمات مشابه شبکه اتریوم ارائه می‌دهد، به دلیل کمتر بودن هزینه‌ها، پروژه‌های زیادی به اکوسیستم ارز دیجیتال ترون علاقه پیدا کرده‌اند. پروژه‌های زیادی در حال حاضر در شبکه ترون فعالیت می‌کنند که زمینه‌های فعالیت آن‌ها متفاوت است. در ادامه به بررسی چند مورد از مهمترین این پروژه‌ها می‌پردازیم. 

 

JustSwap

«جاست سوآپ» (JustSwap) یک صرافی غیرمتمرکز است که به صورت انحصاری روی بلاک چین ترون فعالیت می‌کند. این صرافی بزرگترین پلتفرمی است که در حال حاضر روی بلاک چین ارز دیجیتال ترون فعالیت می‌کند. جاست سوآپ مانند صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر از پروتکل‌های قرارداد هوشمند برای ایجاد نقدینگی استفاده می‌کند.

 

این پروژه در سال 2020 راه اندازی شد و توانسته در مدت کوتاهی چندین دنبال‌کننده و کاربر فعال جذب کند. صرافی غیرمتمرکز جاست سوآپ تعداد بسیار زیادی از توکن‌های مورد نظر کاربران را ارائه می‌دهد. این صرافی بر خلاف سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، به صورت ویژه‌ای از کیف پول ترون لینک که کیف پول رسمی شبکه ترون است پشتیبانی می‌کند. 

 

Wink

«وینک» (Wink) یک پلتفرم کازینو بلاک چین است که در شبکه ترون فعالیت می‌کند. وینک به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های کازینوی مبتنی بر بلاک چین در جهان در نظر گرفته می‌شود. Wink.org در سال 2019 و پس از یکی از به روز رسانی‌‎های موثر در بلاک چین ترون راه اندازی شد.

 

این پروژه رابط کاربری بسیار مناسبی دارد و بازی‌های کازینوی مختلفی را ارائه می‌دهد. بازی‌های پوکر، ورق، دل و تاس به صورت زنده در این پلتفرم اتفاق می‌افتند و شرایط هیجان‌انگیزی برای کاربران فراهم می‌کنند. این پروژه در حال حاضر به دو زبان عربی و انگلیسی در اختیار کاربران است اما با توجه به سهولت استفاده، نیازی به دانش زیادی از زبان انگلیسی ندارد.

 

Kraftly

«کرافتلی» (Kraftly) یک بازار غیرمتمرکز NFT است که در حال حاضر بر روی بلاک چین شبکه BSC و Tron فعالیت می کند. مانند بسیاری دیگر از بازارهای NFT، کرافتلی به کاربران خود پیشنهاد می‌کند تا NFT‌ها، اقلام دیجیتال کمیاب و کلکسیونی‌ها را در یک پلتفرم ایجاد، خرید و فروش کنند.

 

سازندگان و خریداران NFT می توانند مستقیماً با یکدیگر معامله کنند و نیازی به هیچ‌گونه واسطه ندارند. در پلتفرم کرافتلی شما باید از ارز دیجیتال ترون به عنوان ارز دیجیتال اصلی استفاده کنید. علاوه بر ارز دیجیتال ترون، برای استفاده از این پلتفرم شما باید کیف پول ترون لینک خود را فعال کنید زیرا این پلتفرم از سایر کیف پول‌ها پشتیبانی نمی‌کند. 

 

Luminous

«لومینوس» (Luminous) یکی دیگر از پروژه‌های بازی و گیمینگ است که در شبکه بلاک چین Tron فعالیت می‌کند. لومینوس یک سرویس بازی آنلاین است که به شما امکان می‌دهد با ارزهای دیجیتال بازی کنید و البته ارز دیجیتال هم کسب کنید. بازی‌هایی که در حال حاضر روی Luminous قابل بازی هستند، مگابیت و تاس خوش شانسی نام دارند. مگابیت بازی‌ای است که در آن می‌توانید قیمت خرید بیت‌کوین را پیش‌بینی کنید و اگر درست حدس بزنید، می‌توانید روزانه صدها دلار درآمد کسب کنید.

 

تاس خوش شانسی به شما پیشنهاد می‌کند تاس بیندازید و برخی از پاداش‌ها را به صورت کریپتو به دست آورید. در اصل لومینوس بیشتر از این که یک پلتفرم بازی باشد، یک پلتفرم شرط بندی است. Luminous به عنوان یک استراتژی بازاریابی به کاربران کد معرفی می‌دهد که به آن‌ها اجازه می‌دهد در سود کاربران جدید شبکه سهیم باشند. کد معرفی به راحتی از طریق توییتر، فیس بوک و تلگرام قابل اشتراک گذاری است.

 

Unifi

«یونیفای» (Unifi) یک پلتفرم دیجیتال مبتنی بر قرارداد هوشمند است که بازارهای مختلف دیفای را ایجاد و به هم متصل می‌کند. تمرکز اصلی آن فعال کردن تجارت زنجیره‌ای ساده و بسیار کم است. Unifi با ارائه قراردادهای هوشمند به هر بلاک چین ارزش بیشتری می‌بخشد که در واقع به ارائه دهندگان خدمات اجازه می دهد از پروتکل Unifi برای ایجاد محصولات و خدمات منحصر به فرد مبتنی بر DeFi استفاده کنند.

 

یکی دیگر از اهداف Unifi این است که اقتصاد دیجیتال قدرتمند محصولات مبتنی بر اتریوم را با بازارهای رو به رشد سایر بلاک چین‌ها مانند Tron متصل کند. Unifi به طور مداوم در حال گسترش به بلاک چین بیشتر است که تنوع محصولات و خدمات قابل ساخت بر اساس پروتکل را افزایش می دهد. علاوه بر این اگر توکن Unifi را وارد فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال کنید، پاداش دریافت خواهید کرد زیرا با قرار دادن آن نقدینگی فراهم می‌کنید و به رشد پروتکل و UNFI کمک می‌کنید.

 

رمز ارز TRX

رمز ارز بومی اکوسیستم ترون، ارز دیجیتال ترون است. این ارز دیجیتال ابتدا با قیمت بسیار بالایی فروخته شد. اما پس از مدتی حباب قیمت شکسته شد و به عدد ثابتی رسید. این ارز دیجیتال در میان ارزهای دیجیتال کوین مارکت کپ معمولا در رتبه زیر بیست قرار می‌گیرد. در زمان نوشتن این مقاله قیمت این ارز دیجیتال هشت سنت و مارکت کپ آن هفت میلیارد دلار است.

 

ارز دیجیتال ترون به صورت ممتدی در حال رشد قیمت بوده است و بر خلاف تمام نوسانات بازار توانسته رشد خوبی از خود نشان دهد. در حال حاضر هشتاد و نه میلیارد کوین ترون در گردش وجود دارد. تعداد حداکثر کوین‌های رمز ارز TRX در حال حاضر نامشخص است. این نکته برای بسیاری از افراد نگران کننده است زیرا محدودیت ضرب توکن برای ارز دیجیتال ترون مشخص نیست.

 

کیف پول بلاک چین ترون

همانطور که گفته شد، ترون یک اکوسیستم کامل دارد که یکی از بخش‌های آن، کیف پول ارز دیجیتال ترون است که کیف پ.ل اصلی آن با نام ترون لینک شناخته می‌شود. کیف پول ترون لینک برای تمام برنامه‌های غیرمتمرکزی که در شبکه ترون ساخته شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول ارز دیجیتال از تمام توکن‌های TRC-10 ،TRC-20 و TRC-721 پشتیبانی می‌کند. کیف پول ترون لینک اطلاعات و داده‌های کاربران را در فضای ابری ذخیره می‌کند تا کاربران نگران اطلاعاتشان نباشند.

 

کیف پول ترون لینک تمام اطلاعات کاربران مانند آی پی، موقعیت جغرافیایی و کلید خصوصی کیف پول آن‌ها را به خوبی رمزگذاری می‌کند تا کاربران نگران اطلاعات خود نباشند. این کیف پول مزایای زیادی دارد؛ برای مثال این کیف پول به شما اجازه می‌دهد به راحتی به تاریخچه تراکنش‌های خود دسترسی داشته باشید و از این کیف پول برای سخت افزارهای مختلف استفاده کنید. این کیف پول معایبی هم دارد که شامل ذخیره اطلاعات و ایجاد مشکلات امنیتی برای کاربران است.

 

بلاک چین ترون

 

آینده بلاک چین و رمز ارز TRX

در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی بلاک چین ترون، این پروژه با استقبال شدید کاربران روبه‌رو شد و قیمت رمز ارز آن نیز رشد چشمگیری را تجربه کرد. دلیل اصلی این تمایل به شبکه ترون، هزینه کم کارمزدهای تراکنش آن و مقیاس‌پذیری بالای این شبکه بود و دلیل این ویژگی نیز استفاده از الگوریتم اجماع جدید DPoS بود.

 

با گذشت زمان بلاک چین‌های جدید مثل سولانا، آپتوس و کاردانو با تکیه بر الگوریتم‌های اجماع و نوآوری‌های خود توانستند مقیاس‌پذیری بیشتری به نسبت ترون را ارائه کنند. شبکه اتریوم نیز با تغییر الگوریتم اجماع و همچنین استفاده از راه حل‌های لایه دوم خود توانست مشکل مقیاس‌پذیری را تا حدود زیادی حل کند.

 

همه این موارد نشان می‌دهد که نکات مثبتی که پیش از این شبکه ترون را از سایر بلاک چین‌ها متمایز می‌کرد روز به روز در حال کمرنگ شدن است. توسعه‌دهنده‌های بلاک چین ترون نیز روزبه‌روز کمتر شده‌اند که دلیل دیگری بر افت رشد این پروژه است. با این حال هنوز هزینه انتقال ارزهای دیجیتال در این شبکه نسبتا پایین است و همین مساله کاربران زیادی را به استفاده از بستر آن برای پرداخت‌های بلاک چینی تشویق می‌کند.

 

نکته مثبت دیگر شبکه ترون شخص جاستین سان است که به دلیل روابط خاصی که دارد می‌تواند افراد، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها را به استفاده از این شبکه راضی کند. باید منتظر ماند و دید که آیا نکات مثبت ذکر شده می‌تواند بر نکات منفی پروژه غلبه کند یا نه.

 

جمع بندی

بلاک چین ارز دیجیتال ترون یک پروژه ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان تاسیس شد. این پروژه یک اکوسیستم کامل است که در راستای عدم تمرکز اینترنت قدم برمی‌دارد. ترون قصد دارد به کاربران و تولیدکنندگان محتوا کمک کند بدون سانسور و واسطه، محتوای خود را در اینترنت منتشر کند. ارز دیجیتال ترون، توکن بومی این شبکه است و برای استفاده از خدمات این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پروژه ارز دیجیتال ترون بخش‌های مختلفی دارد و با پروتکل اجماع اثبات سهام واگذار شده کار می‌کند. معماری اطلاعات این شبکه شامل سه لایه اصلی یعنی هسته، لایه حافظه و برنامه‌های غیرمتمرکز است. این سه بخش در کنار هم مجموعه‌ی کامل شبکه ترون را به نمایش می‌گذارد.

 

بلاک چین ترون مهمان چندین پروژه مختلف است و این پلتفرم‌ها از امکانات این شبکه برای بهبود وضعیت خود استفاده می‌کنند. ارز دیجیتال ترون در طول سال‌های گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است اما همچنان به عنوان یکی از بلاک چین‌ها مورد قبول کاربران فعالیت می‌کند و می‌تواند رقیب جدی ئروژه‌های لایه اول باشد.

 

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال ترون چیست؟

بلاک چین ترون یک پروژه ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان تاسیس شد. این پروژه یک اکوسیستم کامل است که در راستای عدم تمرکز اینترنت قدم برمی‌دارد و از الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده برای افزایش مقیاس‌پذیری خود استفاده می‌کند.

آیا ارز دیجیتال ترون برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

علی‌رغم از بین رفتن مزیت مقیاس‌پذیری پروژه ترون نسبت به سایر پروژه‌های لایه اول، هزینه پایین این شبکه برای پرداخت‌های خرد و همچنین حمایت شخص جاستین سان از پروژه کاربران این شبکه را به آینده خوب این پروژه امیدوار می‌کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • مسعود
    05 آذر 1402

    معلوم نیست اصلا این شبکه واسه چی اینهمه کاربر داره :))