آکادمی رابکس
NFT
ساخت NFT در شبکه بیت کوین

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین | اوردینال چیست ؟

  • پیشرفته
  • 4دقیقه
  • 06 اسفند 1401
4
4

فهرست مطالب

  • NFT در شبکه بیت کوین
  • اوردینال چیست ؟
  • آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین
  • فروش NFT در شبکه بیت کوین
  • خرید NFT در شبکه بیت کوین
  • آینده NFT در شبکه بیت کوین
  • مزیت NFT در شبکه بیت کوین
  • معایب NFT در شبکه بیت کوین
  • مهمترین NFT در شبکه بیت کوین
  • جمع بندی

تا امروز تمام NFTها در پلتفرم‌های با قرارداد هوشمند مثل اتریوم و سولانا ایجاد می‌شدند، اما حالا NFT در شبکه بیت کوین هم پشتیبانی می‌شود. این مساله تاثیر زیادی بر نگرش کاربران بر شبکه بیت کوین و ارز دیجیتال آن داشته است. در این مقاله به بررسی NFT در شبکه بیت کوین پرداخته، جوانب فنی آن را بررسی می‌کنیم. در نهایت مزایا و معایب NFT در بلاک چین بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

 

NFT در شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین به عنوان اولین پشتیبان برای ارزهای دیجیتال، در سال‌های گذشته تغییرات چندانی نداشت. مخصوصا در مقایسه با شبکه اتریوم که از زمان راه‌اندازی خود چندین هاردفورک مختلف داشته است. آپدیت اوردینال که بستر ایجاد NFT در شبکه بیت کوین را ایجاد کرد، مهمترین اتفاقی است که در چند سال گذشته در شبکه بیت کوین رخ داده است. برای اینکه به درستی متوجه مفهوم ان اف تی و وجود NFT در شبکه بیت کوین شوید، ابتدا مفهوم ان اف تی و سپس NFT را در شبکه بیت کوین بررسی می‌کنیم.

 

ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین

 

NFT چیست؟

توکن‌های غیر قابل تعویض که به صورت مختصر NFT نامیده می‌شوند، دارایی‌های غیر همسانی هستند که به صورت دیجیتال در بلاک چین ساخته می‌شوند. NFTها مثل آثار هنری هستند که هیچ یک ارزش یکسانی ندارند و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. برای مدت‌ها ساخت ان اف تی فقط روی شبکه‌هایی مثل اتریوم ممکن بود و برای ساخت آن شما باید اقدام به خرید اتریوم می‌کردید و با کمک قرارداد هوشمند این شبکه، ان اف تی خود را می‌ساختید. حالا با آپدیت جدید شبکه بیت کوین، این بلاک چین هم به شما امکان ایجاد NFT را می‌دهد.

 

NFT در بلاک چین بیت کوین

شبکه بیت کوین  از زمان ایجاد خود تغییرات زیادی نداشته و این مسئله باعث شده بود بسیاری نگران وضعیت بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار باشند. به صورت کلاسیک، ان اف تی‌ها با کمک قرارداد هوشمند در یک بلاک چین ارز دیجیتال ساخته می‌شوند. برای مثال، کاربران و هنرمندان با استفاده از قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم، ان اف تی‌های خود را در این شبکه  می‌سازند اما قابلیت NFT در شبکه بیت کوین از نظر ماهیت فنی با اتریوم تفاوت زیادی دارد.

«کیسی رودارمور» (Casey Rodarmor)، خالق آپدیت NFT در بلاک چین بیت کوین است. در واقع تکنولوژی که در آپدیت بیت کوین به کار برده شده به صورت کلی متفاوت است.  اوردینال‌ (Ordinal) یک پروتکل جدید NFT در شبکه بیت کوین است که به کاربران امکان ذخیره داده‌ها در نودهای بیت کوین را می‌دهد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق این آپدیت می‌پردازیم.

 

اوردینال چیست؟

 

اوردینال چیست ؟

هر ارز دیجیتال بیت کوین به صد میلیون قسمت مساوی تقسیم می‌شوند و به هر یک از این واحدها ساتوشی گفته می‌شود. پروتکل اوردینال به کاربرانی که با نودهای بیت کوین کار می‌کنند، اجازه می‌دهد هر ساتوشی را با داده حکاکی کنند و یک اوردینال را ایجاد کنند. داده‌ی حکاکی شده روی نودهای بیت کوین می‌تواند یک قرارداد هوشمند باشد که امکان ایجاد NFT را فراهم می‌کند. به صورت ساده‌ می‌توان گفت اوردینال‌ها، NFTهایی هستند که می‌توانید به صورت مستقیم روی بلاک چین بیت کوین قرار دهید.

 

تفاوت NFT و اوردینال چیست؟

NFTها و اوردینال‌ها تفاوت‌های زیادی دارند و دقیقا شبیه هم نیستند. در شبکه رمز ارز اتریوم، NFTها اغلب به داده‌های خارج زنجیره در یک Interplanetary File System یا به اختصار IPFS که یک سیستم ذخیره سازی فایل مشابه هارد درایو بلاک چین است، اشاره می‌کنند. این سیستم می‌تواند با استفاده از متادیتای پویا تغییر کند. متادیتای بسیاری از پروژه‌های NFT  هم قابل تغییر است. به عبارتی کاربر می‌تواند متادیتای یک NFT را عوض کنند.

به باور رودارمور توانایی تغییر متادیتای یک NFT، باعث شده NFTها ناقص باشند. رودارمور با ایجاد پروتکل اوردینال سعی کرد این نقص را برطرف کند. او معتقد است اوردینال‌ها «کامل» هستند زیرا تمام داده‌های مورد نظر را در زنجیره ذخیره می‌کند. به عبارتی، رودارمور باور دارد که به دلیل ممکن نبودن ثبت متادیتا روی زنجیره داخلی، ان اف تی‌ها ناقص هستند و در عوض اوردینال‌ها تمام متادیتاها را در زنجیره ذخیره می‌کنند و به همین دلیل است که کامل هستند و در واقع نشان‌دهنده چیزی هستند که ان اف تی‌ها باید باشند.

علاوه بر این مسئله می‌توان به این نکته اشاره کرد که شبکه اتریوم، حق کپی رایت و صاحب اثر را حفظ می‌کنند. در حالی که اوردینال‌ها مشابه قطعات تاریخی که به صورت دیجیتال ذخیره شده‌اند، اطلاعات صاحب اثر را ذخیره نمی‌کنند. این مسئله یکی از بزرگترین و مهمترین تفاوت‌های میان اوردینال‌ها و ان اف تی است.

 

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین

ساخت nft در شبکه بیت کوین همانند سایر شبکه‌های بلاک چینی به دو صورت قابل انجام است. روش اول برای این کار، آماده کردن قرارداد هوشمند مربوط به پروژه و اضافه کردن آن به بلاک چین است. در شبکه بیت کوین این کار با استفاده از بلاک چین واسطه «Stacks» انجام می‌شود که امکان ساخت قراردادهای هوشمند بر روی شبکه بیت کوین را برای کاربران فراهم می‌کند. این کار مستلزم دانش برنامه‌نویسی است و به همین دلیل برای هنرمندان و عموم کاربران مناسب نیست.

دومین روش برای ساخت NFT در شبکه بیت کوین استفاده از مارکت پلیس NFT است. مارکت پلیس یک اپلیکیشن غیرمتمرکز است که به کاربران امکان ساخت NFT و خرید و فروش آن را فراهم می‌کند. در مارکت پلیس کاربران نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارند و تنها با مشخص کردن اطلاعات مربوط به NFT آن را ایجاد کرده و در شبکه بارگزاری می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی ساخت NFT با استفاده از مارکت پلیس و کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم.

 

نصب کیف پول و اتصال به مارکت پلیس

اولین قدم برای ساخت NFT در شبکه بیت کوین نصب کیف پول ارز دیجیتال است. برای ساخت NFT در شبکه بیت کوین می‌توان از کیف پول‌های مختلفی مثل «Hiro» و «Xverse» استفاده کرد که در اینجا از پلاگین کیف پول Xverse در مرورگر کروم استفاده می‌کنیم. برای نصب ابتدا وارد وبسایت این کیف پول شوید (+) و روی گزینه download کلیک کنید. سپس گزینه «Download for Chrome» را انتخاب کنید. بعد از دانلود شدن اکستنشن کروم، آن را نصب کنید.

 

نصب کیف پول xverse

 

پس از نصب کیف پول شما باید کیف پول خود را به مارکت پلیس ان اف تی بیت کوین وصل کنید. پروژه gamma معروف‌ترین بازار ساخت و خرید و فروش NFT در شبکه بیت کوین است. بدون استفاده از گاما شما باید قرارداد هوشمند مربوط به NFT را به صورت شخصی کدنویسی کنید.  برای معرفی کیف پول به گاما، ابتدا وارد وبسایت آن شوید سپس بر روی گزینه connect wallet کلیک کنید. با وارد کردن رمز کیف پول و تایید اتصال کیف پول Xverse شما به وبسایت گاما وصل می‌شود.

 

ثبت نام در وبسایت gamma.io

 

مارکت پلیس گاما همانند دیگر بازارهای NFT امکان ساخت NFT و خرید و فروش آن را برای کاربران فراهم می‌کند. پس از اتصال کیف پول به این وبسایت با استفاده از گزینه «Create» می‌توان به بخش مربوط به ساخت NFT مراجعه کرد. پس از انتخاب این گزینه صفحه جدیدی باز می‌شود که در آن ویژگی‌های مارکت پلیس و مراحل ساخت NFT نوشته شده است. روی گزینه «Start Creating» کلیک می‌کنیم تا وارد مرحله بعدی شویم. در صفحه جدید باز شده مراحل مختلف ایجاد NFT در شبکه بیت کوین نمایش داده شده است.

سه مرحله اصلی برای ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین وجود دارد. مرحله اول تعیین اطلاعات مربوط به کلکسیون NFT است که به صورت قرارداد هوشمند باید به شبکه بیت کوین اضافه شود. مرحله دوم ارسال قرارداد هوشمند ایجاد شده به شبکه بیت کوین است که از طریق بلاک چین «Stacks» – بلاک چینی که امنیت خود را از بیت کوین می‌گیرد و امکان ایجاد قرارداد هوشمند در آن را فراهم می‌کند – انجام می‌شود. در نهایت مینت و ایجاد NFT در شبکه بیت کوین با تعیین اطلاعات مورد نیاز گاما انجام می‌شود.

پس از مطالعه اطلاعات مربوط به این سه مرحله در صفحه باز شده، گزینه «Continue» را از انتهای صفحه انتخاب می‌کنیم تا وارد مراحل ساخت NFT در شبکه بیت کوین شویم. انتخاب این گزینه به معنی موافقت با تمامی قوانین و شرایط مارکت پلیس خواهد بود. در صفحه جدید باز شده انواع NFT که می‌توان ساخت نمایش داده شده است.

به طور کلی چهار مدل مختلف برای ساخت NFT در شبکه بیت کوین با استفاده از مارکت پلیس گاما وجود دارد. نوع اول NFT در شبکه بیت کوین برای ساخت یک ان اف تی منفرد است و سه نوع دیگر برای ساخت کلکسیون NFT استفاده می‌شود که در جزپیات باهم متفاوت هستند. در ادامه به بررسی نوه ساخت انواع NFT در شبکه بیت کوین می‌پردازیم.

 

آموزش ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین به صورت منفرد

منظور از NFT منفرد ساخت یک NFT بدون ساخت کلکسیون است. در این حالت نیازی به ایجاد قرارداد هوشمند کلکسیون نیست و کاربر می‌تواند با اضافه کردن اطلاعات اثر خود و پرداخت هزینه تراکنش NFT خود را ایجاد کند. برای ساخت این نوع از ان اف تی در ضفحه آخری که از مرحله قبل وارد آن شده بودیم، گزینه «To inscribe a single native Bitcoin ordinal NFT, go here» را انتخاب می‌کنیم تا وارد صفحه زیر شویم.

 

اخت ان اف تی منفرد در شبکه بیت کوین

 

همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است ان اف تی ساخته شده به این روش می‌تواند از یک یا چند تصویر یا یک متن ایجاد شده باشد. با انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها به قسمت آپلود اطلاعات ارجاع داده می‌شوید. حداکثر اندازه متن و تصویر در این حالت 60 کیلوبایت و برای GIF حدود 200 کیلوبایت است.

فرمت‌های WEBP , JPEG, PNG, SVG, and GIF برای تصاویر استفاده می‌شود که ممکن است فابل‌ها در نهایت فشرده شوند و به فرمت WEBP تبدیل شوند. این مساله به دلیل محدودیت در حجم بلاک‌های بیت کوین است. پس از آپلود تصویر یا متن بر روی گزینه «Continue» کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی ساخت NFT در شبکه بیت کوین شوید.

 

ایجاد ان اف تی در شبکه بیت کوین

 

پس از اضافه کردن تصویر یا متن به NFT نوبیت به پرداخت هزینه‌های مربوط به ساخت NFT در شبکه بیت کوین می‌رسد که شامل دو هزینه فی شبکه بیت کوین و کارمزد خدمات مارکت پلیس گاما است. بسته به سرعتی که شما می‌خواهید NFT خود را بسازید گزینه‌های مختلفی برای این هزینه طراحی شده است که نسخه اقتصادی (Economy) از همه ارزانتر است. به هر حال قیمت‌های مشخص شده در این بخش نهایی نیستند و براساس شرایط شبکه تغییر می‌کنند. یکی از گزینه‌ها را انتخاب و بر روی «Continue» کلیک کنید.

 

هزینه ساخت NFT در شبکه بیت کوین

 

بعد از انتخاب هزینه کارمزد، نوبت به ثبت آدرس دریافت کننده اوردینال می‌رسد. برای این کار باید از آدرس‌های تپروت استفاده نشده یا آدرس‌های سازگار با اوردینال استفاده کنید. سه کیف پول «Sparrow Wallet»، «Hiro» و «Xverse» برای این کار قابل استفاده هستند. از آنجایی که در این آموزش از کیف پول Xverse برای آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین استفاده می‌کنیم، آدرس اوردینال ساخته شده در این کیف پول را به مارکت پلیس معرفی می‌کنیم. وارد کردن ایمیل در این پنجره اختیاری است.

 

آدرس اوردینال بیت کوین

 

برای پیدا کردن آدرس اوردینال در کیف پول Xverse، پس از باز کردن افزونه مرورگر آن از قسمت پایین منو گزینه دوم که مربوط به nftها است را انتخاب می‌کنیم. در قسمت جدید گزینه «Recieve» را انتخاب می‌کنیم و با این کار دو آدرس برای دریافت nftهای اوردینال و ان اف تی های شبکه استکس نمایش داده می‌شود. آدرس مربوط به اوردینال را کپی کرده و در مارکت پلیس گاما وارد می‌کنیم. با انتخاب گزینه Continue وارد مرحله آخر ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین می‌شویم.

 

آدرس اوردینال بیت کوین در Xverse

 

پس از مشخص کردن آدرس، اطلاعات مربوط به NFT به همراه قوانین مارکت پلیس نمایش داده می‌شود که پس از مطالعه باید با آن‌ها موافقت کنید. با انتخاب گزینه «Agree and Continue» صفحه مربوط به پرداخت به شما نمایش داده می‌شود. برخلاف مارکت پلیس‌های موجود در شبکه اتریوم که شما می‌توانید به صورت مستقیم و با اتصال کیف پول خود هزینه مربوط به فعالیت‌ها را پرداخت کنید، در مارکت پلیس گاما اطلاعات آدرس پرداخت و میزان پرداخت به شما نمایش داده می‌شود تا شما به صورت دستی و با استفاده از کیف پول خود آن را پرداخت کنید.

 

هزینه ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین

 

پس از پرداخت مقدار خواسته شده بیت کوین، بر روی گزینه «Continue» کلیک می‌کنیم. در صورتی که پرداخت شما نهایی شده باشد، مراحل بارگذاری اوردینال در شبکه بیت کوین شروع می‌شود و بسته به شلوغی شبکه پس از چند دقیقه یا چند ساعت به کیف پول مشخص شده ارسال می‌شود. در غیر این صورت تراکنش در حال انتظار پرداخت نمایش داده می‌شود و تا زمان عدم پرداخت به همین شکل باقی خواهد ماند.

 

انواع اوردینال در شبکه بیت کوین به صورت کلکسیون

برای ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین به صورت کلکسیون سه حالت مختلف در مارکت پلیس گاما ایجاد شده است. با مراجعه به قسمت ساخت NFT در مارکت پلیس گاما می‌توانید این سه گزینه را مشاهده کنید و با کلیک بر روی هر کدام از آن‌ها اطلاعات مربوط به قراردادهای هر کدام از آن‌ها را مشاهده کنید. در ابن بخش به صورت مختصر به بررسی ویژگی‌های هر کدام از این سه حالت می‌پردازیم تا بتوانید با توجه به ویژگی‌های مدنظر خود یکی از کلکسیون‌ها را انتخاب کنید.

 

اوردینال در شبکه بیت کوین به صورت Continues

NFTهای ساخته شده به صورت Continues به محض ایجاد مستقیماً به آدرس سازنده ارسال می‌شوند. خالق این NFTها می‌تواند هر یک از آن‌ها را با قیمت‌های متفاوت برای فروش یا مزایده به بازار اضافه کند. خریداران NFT نیز می‌توانند NFT ها را در بازار به فروش برسانند اما نکته مهم این است که در این روش ایجاد کننده NFT می‌تواند به ازای هر بار خرید و فروش NFT توسط دیگران حق مالکیت دریافت کند.

در روش Continues ایجاد NFT بر عهده خالق اثر است و کاربران تنها می‌توانند آن‌ها خرید و فروش کنند. تمامی آثار موجود در این نوع قراردادها قبل از خریداری شدن در معرض نمایش خواهند بود. در نهایت مشخص کردن قیمت به صورت یکجا برای کل آثار امکان‌پذیر نیست که می‌تواند زمان بیشتری از ایجاد کننده NFT بگیرد. در این روش در طی طمان می‌توان آثار جدیدی به مجموعه اضافه کرد.

 

NFT در شبکه بیت کوین به صورت Public Mint

در این روش خریداران با مراچعه به یک صفحه عمومی ضرب NFT بدون مشاهده اطلاعات و تصویر NFT یکی از آن‌ها را ضرب می‌کنند. پس از خرید NFT، اثر هنری در نمایه کلکسیونر نمایش داده می‌شود. کلکسیونرهای NFT می‌توانند NFTهای خود را در بازار به فروش برسانند که در این حالت نیز سازندگان می‌توانند درصدی از مبلغ هر خرید و فروش را دریافت کنند.

امکان اضافه کردن NFT جدید به این نوع از کلکسیون‌ها وجود ندارد. تا قبل از ضرب NFT خریداران از ظاهر NFTها آگاه نیستند و برای اینکه بتوان این نوع NFTها را مشاهده کرد باید آن‌ها را خریداری نمود. بسته به سازنده NFT در شبکه بیت کوین این مساله می‌تواند نکته مثت یا منفی باشد.  این مدل برای پروفایل‌ها می‌تواند مناسب باشد.

 

ان اف تی در شبکه بیت کوین به صورت Editions

خریداران این نوع از اوردینال با مراجعه به یک صفحه عمومی صرب NFT یکی از آثار را خریداری می‌کنند. هر خریدار یک NFT دریافت می‌کند که ظاهر همه آنها با یکدیگر یکسان است. بنابرانی، کاربرد این نوع اوردینال برای بلیت‌ها، لایسنس نرم‌افزارها و اثبات شرکت در یک رویداد می‌تواند مناسب باشد. این NFTها نیز قابل خرید و فروش هستند و مالکان می‌توانند با تعیین رویالیتی از خرید و فروش ان اف تی ها کسب درآمد کنند.

امکان اضافه کردن NFT جدید به این مجموعه وجود ندارد. NFTهای موجود در این کلکسیون نمی‌توانند آثار هنری یا متاداده مخصوص خود را داشته باشند. قبل از خرید این توکن‌ها قابل دسترسی نیستند و برای مشاهده آن‌ها حتما باید ‌‌آن‌ها را خریداری کنید.

 

انواع NFT در شبکه بیت کوین

 

آموزش ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین به صورت کلکسیون

ساخت NFT در شبکه بیت کوین به صورت کلکسیون تفاوت زیادی با ساخت اوردینال منفرد دارد. با این حالت مجموعه‌ فعالیت‌های مورد نیاز برای انجام این دو کار شبیه هم است. پس از ساخت کیف پول و معرفی آن به مارکت پلیس گاما می‌توان با مراجعه به بخش «Create» یکی از انواع کلکسیون را برای ایجاد کلکسیون NFT کرد.

ویژگی‌هایی که در قسمت قبل برای انواع کلکسیون‌ها انتخاب کردیم بسیار مهم است و شما با توجه به مجموعه خود و ویژگی‌هایی که مد نظر دارید باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با توجه به تفاوت در ویژگی‌ها مراحل ساخت اوردینال در شبکه بیت کوین برای هر یک از آن‌ها متفاوت است اما ساختار کلی مشابه است. در ادامه مقاله برای جلوگیری از تکرار تنها به آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین به صورت Continues بسنده می‌کنیم.

پس از انتخاب نوع Continues با اسکرول به قسمت پایین صفحه می‌رویم و گزینه «Continue» را انتخاب می‌کنیم. با انتخاب این گزینه وارد صفحه مربوط به ثبت اطلاعات کلکسیون می‌شویم. در این بخش اطلاعات مختلفی برای کلکسیون باید معرفی شوند که چهار مورد اول آن‌ها که باید پر شوند به صورت زیر هستند.

  • Collection Name: در این بخش باید نام کلکسیون خود را وارد کنید.
  • Collection Description: در این بخش توضیحاتی در مورد کلکسیون بنویسید.
  • Email Address: در این قسمت باید ایمیل خود را وارد کنید. وارد کردن ایمیل اجباری است و سیستم از آن به صورت خصوصی نگهداری خواهد کرد.
  • Logo: در این قسمت لوگوی مربوط به کلکسیون خود را آپلود کنید. اندازه لوگو بهتر است 400 در 400 باشد.

علاوه بر موارد مشخص شده در قسمت بالا، چنیدن مورد به صورت اختیاری نیز وجود دارد که پر کردن آن‌ها بر عهده سازنده NFT است. تتوضیحات مربوط به این موارد به صورت زیر است.

  • Assets: در این قسمت می‌توانید فولدر مربوط به تصاویر NFT خود را آپلود کنید. از آنجایی که در نوع Continues همواره امکان اضافه کردن اثر به مجموعه وجود دارد این گزینه به صورت اختیاری است. در دو نوع دیگر این گزینه اجباری خواهد بود.
  • Category: با استفاده از این گزینه می‌توانید نوع NFT در شبکه بیت کوین را مشخص کنید.
  • Website: آدرس مربوط به خودتان یا کلکسیون را در این بخش وارد کنید.
  • Twitter: آدرس مربوط به حساب کاربری توئیتر را در این قسمت وارد کنید.
  • Discord: حسا کاربری دیسکورد این قسمت وارد شود.
  • Artist Address: در صورت تمایل می‌توانید آدرس اوریدنال خود را در این قسمت وارد کنید. در صورتی که این قسمت را پر نکنید همان آدرس استفاده شده باری ایجاد قرارداد به صورت خودکار انتخاب خواهد شد.
  • Select License:  برای تعیین لایسنس طراحی شده از طرف شرکت a16z می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

پس از مشخص کردن اطلاعات مربوط به کلکسیون بر روی گزینه «Continue» کلیک کنید تا پنجره مربوط به تایید قوانین نمایش داده شود. با مطالعه قوانین و تایید سه گزینه موجود در این صفحه دوباره گزینه «Continue» را انتخاب کنید تا پنجره تایید نهایی نمایش داده شود. با انتخاب گزینه «Publish» در صفحه جدید و تایید تراکنش در کیف پول فایل‌ها در IPFS و قرارداد هوشمند در شبکه ذخیره می‌شود.

 

ایجاد کلکسیون NFT در گاما

 

فروش NFT در شبکه بیت کوین

در چند هفته گذشته علاوه بر نرم‌افزارهایی برای تسریع فرایند ساخت، مارکت پلیس مناسبی برای خرید و فروش NFT در شبکه بیت کوین نیز به وجود آمده است. gamma یک پلتفرم با چند کاربرد مختلف است. علاوه بر اینکه می‌توانید در این پلتفرم ان اف تی بسازید، می‌توانید با استفاده از این مارکت ان اف تی مورد نظر خود را نیز به فروش بگذارید. اگر قصد دارید NFT که ساخته‌اید به فروش برسانید، در مارکت گاما برای آن قیمت مشخص کنید و منتظر یک خریدار برای ان اف تی خود باشید.

اگر قصد دارید ان اف تی خریداری شده را بفروشید هم طبق روال قبل آن را به فروش بگذارید. معمولا در آغاز چنین آپدیت‌هایی، وارد شدن به بازار سود بسیار زیادی برای کاربران دارد. شما می‌توانید به راحتی در مارکت NFT آثار هنری خود را برای قیمت بالا هم بفروشید و به دلیل تب و تاب بازار، سود بسیار خوبی از خرید خود به دست آورید.

 

خرید NFT در شبکه بیت کوین

ممکن است شما علاقه‌ای به ساخت یا فروش ان اف تی در شبکه بیت کوین نداشته باشید و در عوض بخواهید روی اوردینال‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در این صورت باید وارد بازار gamma شوید و ان اف تی مورد نظر خود را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن ان اف تی مورد نظرتان وارد صفحه خرید آن شوید. شما در مقابل خودتان دو گزینه خواهید دید: make an offer و buy پیش روی شماست. اگر قیمت برای شما مناسب است، گزینه buy را بزنید و از کیف پول خود آن را خریداری کنید. اما اگر قیمت به نظرتان زیاد است، قیمت مورد نظر خود را در قسمت make an offer قیمت مورد نظرتان را وارد کنید و منتظر تایید صاحب ان اف تی بمانید. برای خرید NFT لازم است ابتدا ساتوشی‌های خود را از صرافی ارز دیجیتال رابکس خریداری کنید.

 

آینده NFT در شبکه بیت کوین

با در نظر گرفتن آپدیت در بلاک چین بیت کوین، جامعه این ارز دیجیتال توسعه دهنگان جدیدی دارد . بلاک چین بیت کوین در حال حاضر یک تفاوت عمده با قبل دارد. این تفاوت در این است که هدفی جز پرداخت دارد. حالا نودهای بیت کوین علاوه بر انجام پرداخت‌های دیجیتال، موظفند داده‌های مرتبط با اوردینال‌ها را ذخیره کند. بسیاری از کاربران شبکه بیت کوین معتقدند که سرعت شبکه نسبت به گذشته کم شده است. به همین دلایل است که درباره آینده استفاده از بیت کوین، در سایه‌ی هزینه شبکه و سرعت آن قرار دارد.

 

مزیت NFT در شبکه بیت کوین

وجود ان اف تی‌های بیت کوین یا به عبارتی اوردینال‌ها برای بلاک‌چین مزایای زیاد دارد. تاکنون جایگاه بیت کوین به دلیل تک بعدی بودن کارایی توسط اتریوم در معرض خطر بوده است. حالا با آپدیت اوردینال‌ها، شبکه بیت کوین می‌تواند از ان اف تی‌ها هم پشتیبانی کند. با این رویداد کاربرد شبکه بیت کوین برای کاربران چند برابر می‌شود و طرفداران بیت کوین می‌توانند از این شبکه برای ایجاد ان اف تی هم استفاده کنند. علاوه بر کارایی، پذیرش شبکه بیت کوین در میان سایر کاربران جهان ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می‌کند. افزایش پذیرش و بهبود کارایی شبکه بیت کوین برای بسیاری اهمیت زیادی دارد و حالا با این آپدیت کاملا ممکن شده است.

یکی از سرمایه‌گذاران شبکه بیت کوین، «دن هلد» (Dan Held) معتقد است ضرب روزانه سه هزار و سیصد ان اف تی در شبکه بیت کوین می‌تواند اهمیت بیت کوین را افزایش دهد. علاوه بر این، بسیاری از طرفداران شبکه بیت کوین طرفداران هنر و هنرمندانی هستند که به دلیل نقش داشتن یک گروه سوم در فرایند خرید و فروش آثار هنری، نمی‌توانند بر اساس علایق خود هنر تولید کنند. وجود NFT در شبکه بیت کوین می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برای طرفداران این بلاک چین حل کند.

بسیاری از کاربران بیت کوین معتقدند این مسئله نشان دهنده ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین است که این پروتکل اجرا شده و کاربران زیادی می‌توانند از آن استفاده کنند. در مسیر انجام این پروتکل توسعه دهندگان بسیاری تلاش کرده اند و الا کاربران می‌توانند از این پروتکل برای انجام پروژه‌های هنری در بستر بلاک چین بیت کوین استفاده کنند.

 

معایب ان اف تی در شبکه بیت کوین

 

معایب NFT در شبکه بیت کوین

در کنار مزایایی که مطرح شد، حجم معایب مطرح شده برای اوردینال‌ها به مراتب بیشتر است. کاربران و متخصصان زیادی در چند هفته گذشته درباره معایب اوردینال‌ها نظرات خود را مطرح کرده‌اند. این معایب می‌تواند بلاک چین بیت کوین را در معرض خطر جدی قرار دهد. این معایب در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

افزایش هزینه تراکنش

اولین و مهمترین عیبی که اوردینال‌ها در بلاک چین بیت کوین ایجاد می‌کنند، افزایش هزینه‌ی تراکنش‌هاست. کاربران برای استفاده از نودهای بیت کوین کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنند این مسئله احتمالا برای سرمایه‌گذاران بزرگ و معامله‌گران صاحب بیت کوین اهمیت زیادی نداشته باشد. در حالی که کارمزد شبکه بیت کوین برای کاربرانی که در کشورهای جهان سومی زندگی می‌کنند و باید از طریق شبکه بیت کوین تراکنش انجام دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد. این باعث شده افراد زیادی مخالف NFT در شبکه بیت کوین باشند و آن را حائز اهمیت کافی ندانند.

 

کاهش مقیاس پذیری

لایتنینگ بیت کوین برای افزایش مقیاس پذیری شبکه بیت کوین ایجاد شده است و تا حد بسیار خوبی هم موفق شده. مقیاس پذیری به معنای توان علملیاتی بلاک چین است. با ایجاد NFT در شبکه بیت کوین، توان عملیاتی بیت کوین را به شدت پایین می‌آورد. در واقع هر نود در نهایت ۴ مگابایت اطلاعات ذخیره می‌کند و ذخیره کردن اوردینال‌ها در نودهای بیت کوین، مقیاس پذیری آن را به شدت کاهش می‌دهد. این مسئله توسه دهندگان زیادی را نگران مقیاس پذیری بیت کوین می‌کند.

 

تخریب محیط زیست

در حالت عادی استخراج یک بلوک بیت کوین تاثیر بسیار بدی بر محیط زیست دارد و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. تخریب محیط زیست تا امروز برای کاربران نگرانی زیادی ایجاد کرده است. با ایجاد پروتکل اوردینال‌ها، حجم بلوک‌های بیت کوین به حرف‌های خود رسیده است و به همین دلیل کربن فوت پرینت یک بلوک بیت کوین نسبت به گذشته حدودا چهارصد برابر شده است. این مسئله یکی از دلایلی است که کاربران زیادی در پلتفرم‌های مختلف، مخالفت خود را نسبت به NFT در شبکه بیت کوین عنوان کنند.

البته که بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین معتقدند که این انتقادات و معایب صرفا توسط بیت‌کوین داران افراطی گفته شده است و آپدیت شدن بیت کوین و غیرمتمرکز بودن آن، ویژگی‌های مهم و اولیه‌ی بیت کوین هستند و به روز شدن بیت کوین در نهایت می‌تواند به نفع همه کاربران باشد.

 

مهمترین NFT در شبکه بیت کوین

در طول دو سال گذشته NFTها در شبکه اتریوم بازار بسیار شگفت انگیزی داشته اند و خرید ان اف تی‌ها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. با داشتن تجربه درباره ان اف تی به لطف بلاک چین اتریوم، کاربران به سرعت در شبکه بیت کوین NFT یا به عبارتی اوردینال ایجاد کردند و آن‌ها را خریداری کردند. در ادامه این مقاله چندین مورد از مهمترین ان اف تی‌های شبکه بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

 

پانک (Punk)

پانک اولین بار در قالب ان اف تی‌های هشت پیکسلی هستند که در شبکه اتریوم آپلود شدند و برخی از این ان اف تی‌ها با قیمت‌های نزدیک به یک میلیون دلار نیز به فروش رفتند. حالا پانک در میان پانصد اوردینال اولی هستند که در شبکه بیت کوین ایجاد شده اند. این ان اف تی‌ها یکی از مهمترین NFTهای بلاک چین‌ بیت کوین هستند.

 

NFT در شبکه بیت کوین کریپتو پانک

 

کرش پانک (Crash Punks)

کرش پانک یکی از جدیدترین و زیباترین ان اف تی‌هایی است که در شبکه بیت کوین ایجاد شده است. این کلکسیون شامل ویدیوها و کاراکترهایی هستند که می‌توانند متاورس را در شبکه بیت کوین ممکن کنند. این اوردینال‌ها توسط grace.btcᵍᵐ ساخته شده اند و همچنان نیز به صورت روزمره ساخته می‌شوند. این ان اف تی‌ها سه بعدی هستند و هر یک ویژگی‌های مخصوص خود را دارند که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند.

 

CRASHPUNK ان اف تی بیت کوین

علاوه بر این دو دسته ان اف تی، هزاران هنرمند دیگر نیز آثار هنری خود را در شبکه بیت کوین آپلود کرده اند. شما می‌توانید با خرید این ان اف تی‌ها، روی اوردینال‌های بیت کوین سرمایه گذاری کنید.

 

جمع بندی

اوردنیال‌ها، NFT در شبکه بیت کوین هستند. ایجاد کردن این ان اف تی‌ها در شبکه بیت کوین به کمک پروتکل Ordinals ممکن شد. به طوری که در چند هفته گذشته هزاران ان اف تی در شبکه بیت کوین ایجاد شده اند. در این مقاله مفاهیم پایه NFT در شبکه بیت کوین، جوانب فنی پروتکل اوردینال و مزایا و معایب آن را از دید متخصصان و طرفداران بیت کوین بررسی کردیم. علاوه بر این، ساخت NFT و خرید و فروش آن را هم آموزش دیدیم. نظر شما درباره اوردینال‌ها چیست؟ آیا آینده روشنی در انتظار این پروتکل است؟

برچسب های مرتبط

NFT

امتیاز دهید

سوالات متداول

NFT در شبکه بیت کوین چیست؟

با شکل‌گیری پروتکل اوردینال‌، کاربران امکان این را دارند که بتوانند عکس‌ها، متن و فایل‌های صوتی خود را در نودهای بیت کوین بارگذاری کنند. این فایل‌ها در واقع همان NFT در شبکه بیت کوین است.

آیا می‌توان در بلاک چین بیت کوین NFT ساخت؟

با افزوده شدن پروتکل اوردینال به بلاک چین بیت کوین، کاربران می‌توانند ان اف تی خود را در نودهای شبکه بیت کوین بارگذاری کنند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *