آکادمی رابکس
دیفای
توکنومنیکس استارک نت

توکنومیکس استارک نت STRK | مزایا و معایب خرید استارک نت

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 02 اسفند 1402
5
5

فهرست مطالب

  • توکنومیکس استارک نت
  • کاربردهای توکن ‌STRK در توکنومنیکس استارک نت
  • چالش‌های استفاده از توکن استارک نت
  • آیا خرید استارک نت و سرمایه‌گذاری روی آن درست است؟
  • جمع‌بندی

پروژه استارک نت Starknet یک پروژه رول اپ لایه دوم برای شبکه اتریوم است که از تکنولوژی اثبات دانش صفر برای ارسال اثبات تراکنش‌های تجمیع شده خود به شبکه اصلی استفاده می‌کند. همانند سایر پروژه‌های لایه دوم انریوم، هدف استارک نت افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است اما بر خلاف بسیاری از روش‌های Zero-Knowledge استارک نت از ماشین مجازی و زبان برنامه‌نویسی مختص خود استفاده کند.

 

در تاریخ 20 فوریه 2024 (1 اسفند 1402) توکن بومی این پروژه با نماد STRK همزمان با ایردراپ آن وارد بازار شد. بررسی توکنومیکس استارک نت می‌تواند به ما نشان دهد که جدای از وضعیت فنی و سرمایه‌گذاران پروژه، شرایط توکن پروژه برای سرمایه‌گذاری به چه شکل است. در این مقاله به طور کامل توکنومیکس استارک نت را بررسی کرده و مزایا و معایب خرید استارک نت را بررسی می‌کنیم.

 

توکنومیکس استارک نت

پروژه استارک نت (Starknet) بر پایه فناوری (STARKs) ایجاد شده است که یک نوع اثبات بدون دانش است که امکان مقیاس‌پذیری و حفظ حریم خصوصی را در شبکه‌های بلاک‌چین فراهم می‌کند. استارک نت به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند را با سرعت بالا و کمترین هزینه ممکن انجام دهند، در حالی که از امنیت و حریم خصوصی بالایی برخوردار هستند.

 

توکنومیکس استارک نت مشخص می‌کند که نحوه توزیع توکن STRK به چه شکل است، چه سیاست‌هایی برای پیشگیری از تورم اجرا می‌شود و چه تعداد توکن به طور کلی تولید خواهد شد. توکنومیکس استارک نت، مسائل اقتصادی توکن از قبیل صدور، ویژگی‌ها، توزیع، عرضه، تقاضا و دیگر موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد که ما در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

 

توکنومنیکس استارک نت

 

در سطح تخصصی، توکن Starknet به عنوان یک ابزار کلیدی برای انگیزه دادن به کاربران و حفظ تعادل اقتصادی درون شبکه عمل می‌کند. این تعادل برای اطمینان از کارایی، امنیت، و پایداری شبکه در برابر حملات و سوء استفاده‌ها ضروری است. توکنومیکس استارک نت از طریق این فرآیندها اجازه می‌دهد تا انگیزه‌های مالی به شکلی هماهنگ با اهداف تکنولوژیکی شبکه پیاده‌سازی شوند.

 

توکن STRK برای ترغیب شرکت‌کنندگان شبکه به ترتیب‌دهی تراکنش‌ها و اطمینان از وجود یک مکانیزم عادلانه برای تعیین اینکه چه کسی باید تراکنش‌ها را ترتیب‌دهی و اثباتی برای بلاک‌های شبکه ارائه دهد، استفاده می‌شود. مکانیزم اثبات سهام (Proof-of-Stake) است، این مکانیزم ممکن است برای تسهیل راه‌حل‌های دسترسی داده و سایر خدمات مهم مورد نیاز باشد.

 

در توکنومیکس استارک نت، توکن (STRK) نه تنها یک وسیله پرداخت در شبکه است بلکه نقش حیاتی در حاکمیت، امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه دارد. با توجه به این که Starknet هنوز در مراحل توسعه است، نقش دقیق و کاربردهای توکن می‌تواند با گذر زمان بسته به تصمیمات جامعه و تحولات فناوری تکامل یابد.

 

کاربردهای توکن ‌STRK در توکنومنیکس استارک نت

توکن استارک نت مکانیزمی برای پرداخت هزینه برای فعال کردن عملیات شبکه، حفظ و ایمن کردن شبکه از طریق ایجاد امکان مشارکت برای اجماع، و تصمیم گیری در مورد ارزش‌ها و اهداف فناوری استارک نت با رای دادن به پیشنهادات حاکمیتی است. در ادامه این بخش به بررسی مهمترین کاربردهای توکن ‌STRK در توکنومنیکس استارک نت می‌پردازیم.

 

پرداخت کارمزد تراکنش

قبل از لانچ شدن توکن ‌STRK، تمامی هزینه‌های مرتبط با انجام تراکنش در شبکه (Starknet) تنها با استفاده از اتریوم (ETH) پرداخت می‌شد. پس از ایجاد توکن و با ارائه نسخه ( 0.13.0) پروژه، علاوه بر اتریوم، استفاده از توکن Starknet برای پرداخت هزینه‌های تراکنش امکان‌پذیر شده است. این تغییر در در توکنومنیکس استارک نت انعطاف بیشتری به کاربران می‌دهد و نشان‌دهنده یک گام به سوی خودکفایی اقتصادی شبکه Starknet است.

 

استیک کردن توکن STRK

استیک کردن یعنی قفل کردن توکن‌های دیجیتال به مدت معین برای کمک به اجرا و امنیت شبکه. استیک کردن توکن‌های ‌STRK به شبکه (Starknet) کمک می‌کند تا از نظر فنی بهتر کار کند و امن باشد. کاربران با استیک کردن توکن‌های خود به تأمین خدماتی که شبکه را روان و امن نگه می‌دارند، کمک می‌کنند. از جمله مهمترین خدمات استیکینگ که در در توکنومنیکس استارک نت به آن‌ها اشاره شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • ترتیب‌دهی تراکنش‌ها: تعیین اینکه کدام تراکنش‌ها ابتدا اجرا شوند.
  • اجماع موقتی: توافق موقت درباره وضعیت تراکنش‌ها قبل از تأیید نهایی.
  • ارائه خدمات اثبات STARK: کمک به امنیت و تأیید تراکنش‌ها با استفاده از فناوری پیشرفته رمزنگاری.
  • دسترسی به داده‌ها: اطمینان از دسترسی کاربران به اطلاعات شبکه.

 

توکنومنیکس استارک نت

 

نحوه حکمرانی در در توکنومنیکس استارک نت

کاربران استارک نت می‌توانند پیشنهادهایی برای بهبود شبکه ارائه دهند. برای این کار نیاز به حمایت کافی از جانب دارندگان توکن است. تغییرات مهم در نحوه کار شبکه (مانند به‌روزرسانی‌های امنیتی یا فنی) باید توسط دارندگان توکن تأیید شوند. رأی‌گیری می‌تواند مستقیم یا از طریق نمایندگی انجام شود.

 

درنهایت توکن‌های استارک نت (Starknet) نه تنها برای پرداخت هزینه‌های تراکنش به کار می‌روند بلکه در امن سازی، مدیریت و تصمیم‌گیری‌های مهم شبکه نیز نقش دارند. این فرآیند به ایجاد یک شبکه مستحکم، امن و پاسخگو کمک می‌کند که توسط جامعه‌ای که از آن استفاده می‌کند، کنترل و بهبود می‌یابد. برای بهتر درک کردن اهمیت استفاده از توکن استارک نت آن را با مثالی توضیح خواهیم داد.

 

تصور کنید شهر اتریوم یک شهر بزرگ با جاده‌های پرترافیک است. این جاده‌ها (یا به عبارتی، شبکه اتریوم)، با خودروهایی (یا تراکنش‌ها) پر شده‌اند که می‌خواهند از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر بروند. به دلیل حجم بالای ترافیک، سفرها گران و زمان‌بر هستند. اینجاست که StarkNet وارد می‌شود و مانند یک سیستم قطار سریع‌السیر که بالای این جاده‌ها ساخته شده عمل می‌کند تا مردم بتوانند سریع‌تر و ارزان‌تر به مقاصد خود برسند.

 

در این مثال و با توجه به توکنومیکس استارک نت، می‌توان توکن STRK را به عنوان بلیط قطار در نظر گرفت. حالا فرض کنید برای استفاده از این قطار سریع‌السیر، به بلیطی به نام STRK نیاز دارید. این بلیط به شما اجازه می‌دهد که از امکانات مختلف قطار بهره‌مند شوید که از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • پرداخت هزینه‌ها: بلیط (STRK) به شما امکان می‌دهد هزینه سفر (یا هزینه تراکنش‌ها) در قطار سریع‌السیر (StarkNet) را پرداخت کنید.
  • مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها: فرض کنید این بلیط همچنین به شما حق رای دادن در مورد اینکه قطار باید چگونه بهبود یابد یا در کجا ایستگاه جدیدی بسازد، می‌دهد.
  • کمک به امنیت سفر: با داشتن بلیط، شما به نوعی در امنیت و پایداری سیستم قطار سهیم می‌شوید، چون از آن استفاده می‌کنید و به آن اعتماد دارید.

 

چالش‌های استفاده از توکن استارک نت

استفاده از استارک نت (Starknet) مانند هر فناوری مبتنی بر بلاکچین دیگری، همراه با چالش‌ها و ریسک‌های خاص خود است. اولین چالش استفاده از توکن استارک نت،‌ عدم اطمینان از مشارکت طولانی مدت است. Starknet به طور قابل توجهی به طرف‌های سوم برای توسعه، تأمین و پشتیبانی از شبکه وابسته است. هیچ تضمینی وجود ندارد که این طرف‌ها به مشارکت خود ادامه دهند. همچنین به عنوان یک شبکه لایه 2 مبتنی بر اتریوم، عملکرد و امنیت Starknet به شدت به شبکه اتریوم وابسته است.

 

فناوری‌ها و مفاهیم فنی مورد استفاده در Starknet و STRK هنوز در مراحل اولیه توسعه و آزمایش هستند. این موضوع می‌تواند به اشکالات فنی، آسیب‌پذیری‌ها یا اشکالات امنیتی منجر شود که یکی دیگر از ریسک‌های مرتبط با استراک نت است. ریسک از دست دادن توکن‌ها از دیگر ریسک‌هایی است که به دلایل مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

Starknet ممکن است هدف حملات هکرها یا افراد دیگر قرار گیرد، که می‌تواند به از دست دادن توکن‌ها منجر شود. حملات به اجماع شبکه هم یکی دیگر از نوع حملات سایبری است. سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین عمومی، از جمله Starknet و شبکه اتریوم زیربنایی، ممکن است در معرض حملات اجماع، مانند حملات دو برابر خرج کردن و حملات قدرت رأی اکثریت قرار گیرند.

 

توکنومیکس استارک نت

 

آیا خرید استارک نت و سرمایه‌گذاری روی آن درست است؟

بررسی توکنومیکس استارک نت نشان می‌دهد که کاربردهای زیادی برای توکن پروژه تعریف شده است که مي‌تواند تقاضا برای این توکن را به نسبت سایر توکن‌های لایه دوم مثل آربیتروم و آپتیمیزم بیشتر کند. فناوری خاص پروژه و تیم توسعه‌دهنده قوی و حمایت سرمایه‌گذاران بزرگ نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی توکن استارک نت می‌تواند گزینه مناسبی برای بازار صعودی پیش رو باشد.

 

در مقابل مهمترین نکته منفی در ارتباط با خرید استارک نت و سرمایه‌گذاری روی آن مشکلات پروژه با کاربران اکوسیستم است که در ارتباط با نحوه ایردراپ توکن استارک نت شکل گرفت. بسیاری معتقدند که این مساله می‌تواند حجم معاملات و قیمت استارک نت را تحت تاثیر قرار دهد. نکته منفی دیگر در توکنومیکس استارک نت زمان اندک باقی مانده برای آزادسازی توکن‌های تیم است که می‌تواند بر قیمت STRK تاثیر منفی بگذارد.

 

جمع‌بندی

بررسی توکنومیکس استارک نت نشان می‌دهد که کاربردهای زیادی برای توکن استارک نت مثل پرداخت هزینه‌های کارمزدها، تامین امنیت شبکه با استیکینگ و فعالیت در حکمرانی پروژه با شرکت در رای‌گیری‌ها معرفی شده است که می‌تواند تقاضا را برای توکن پروژه حفظ کند و منجر به افزایش قیمت استارک نت در بلند مدت شود. در مقابل مشکلاتی مانند درگیری تیم با کامیونیتی و همچنین زمان کم آزادسازی توکن‌های تیم توسعه‌دهنده از جمله دلایلی است که می‌تواند منجر به کاهش قیمت استارک نت شود.

برچسب های مرتبط

دیفای

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *