آکادمی رابکس
مفاهیم پایه
وب 3 چیست؟

وب 3 (web3) چیست؟ آشنایی با بهترین ارزهای وب 3

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 01 آذر 1401

فهرست مطالب

  • وب 3 چیست؟
  •  مزایای وب نسل سوم چیست؟
  • معایب وب 3 چیست ؟
  • ویژگی های وب 3
  • بخش‌های مهم در وب 3
  • بهترین ارزهای وب 3

حتما با فعالیت در دنیای ارز دیجیتال نام وب 3 به گوشتان خورده است! این عبارت اشاره به نسل سوم وب دارد که نسل اول را پشت سر گذاشته و اکنون در نسل دوم آن به سر می‌بریم. نام وب 3 با ارز دیجیتال عجین شده و اعتقاد بر این است که به زودی وارد دنیای وب 3 و اینترنت غیرمتمرکز خواهیم شد. خیلی از پروژه‌های بلاک چین نیز به دنبال این هستند که زیرساخت‌های وب 3 را تهیه کنند و به سرانجام برسانند. در این مقاله با بررسی وب نسل یک و دو تفاوت‌های آن‌ها با نسل جدید وب را بررسی می‌کنیم.

وب 3 چیست؟

وب 3 نسل سوم توسعه تکنولوژی‌های وب و زیرساخت اصلی اینترنتی است که از آن استفاده می‌کنیم و برای ما وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها سرویس‌های مختلف را فراهم می‌کند. وب 3 هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته و جهانی نشده است؛ اما چیزی که قطعی است، این است که نسل سوم وب به طور کامل بر روی غیرمتمرکز بودن و استفاده از تکنولوژی بلاکچین و رمز ارزها تاکید دارد.

گذر از وب 1 و نسل اول به وب 2 حدود 10 سال به طول انجامید و پیش‌بینی می‌شود گذر به وب 3 نیز همین مقدار طول بکشد. در مورد این نسل‌های وب همه چیز به محتوا مربوط است. در وب 3 محتوا به طور کامل به خود کاربر تعلق دارد و امکان سانسور و دزدی محتوا به طور کامل از بین خواهد رفت؛ زیرا بر خلاف وب 2 هیچ نهاد مرکزی‌ای برای فراهم کردن فضای اینترنت و اپلیکیشن‌ها و خدمات وجود ندارد و همه چیز غیرمتمرکز و بر بستر بلاکچین است.

 

 وب 1 و وب 2

 دوره وب یک از 1991 تا 2004 بود که به آن وب read only هم گفته می‎شد. داخل آن کاربران کار خاصی نمی‎توانستند انجام دهند. یک سری محتوا به صورت عکس و متون استاتیک بود که هرکس می‎توانست آن‌ها را دیده یا بخواند. در واقع در نسل اول وب امکان تعامل بین کاربران و وبسایت‌ها برقرار نبود و رابطه‌ای یک طرفه بین آن‌ها برقرار می‌شد. 

از سال 2004 با ظهور شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند ویکی پدیا، فضای وب در اختیار کاربران قرار کرفت و امکان تعامل با اپلیکیشن‌ها به وجود آمد. در وب 2 کاربران علاوه بر خواندن می‌توانند تولید محتوا کنند. در دوره وب 1 تولیدکنندگان محتوا بسیار محدود بودند؛ اما اکنون بیشمار تولید کننده محتوا داریم. حتی شما که در استوری اینستاگرام خود یا شبکه اجتماعی دیگر یک متن را می‌نویسید یا عکسی را از خودتان به اشتراک می‌گذارید، در واقع در حال تولید محتوا هستید.

 

وب 3 چیست؟

 

دوره‌ای که اکنون داخل آن قرار داریم همان وب 2 است و تمام جنبه‌های زندگی ما را در بر گرفته است. این نسل از وب مشکلات خودش را نیز دارد. اولین مشکل این است وابستگی شدیدی به کمپانی‌های تکنولوژی بزرگ و فراهم‌کننده زیرساخت‌ها دارد. تجهیزات تولید و ذخیره‌سازی محتوا تماما در اختیار این شرکت‌هاست.

 

شما وقتی یک محتوا در وب تولید می‌کنید، بلافاصله نسخه‌ای از آن در سرورهای متمرکز این شرکت‌ها ذخیره می‌شود و هر فرد به طور واقعی و کامل صاحب اثرش نیست؛ زیرا حتی اگر بخواهد به طور کامل اثر و محتوای خود را حذف کند، نمی‌تواند! تکنولوژی با سرعت زیادی مشکلات خودش را حل کرده و پیشرفت می‌کند و در مورد وب نیز داستان به همین شکل است. وب 3 امده است تا مشلات وب 2 را کمرنگ کرده یا از بین ببرد. این کار با ایجاد یک فضای غیرمتمرکز و خودمختار انجام می‌شود. 

 

 مزایای وب نسل سوم چیست؟

اگر بخواهیم به مزایای وب نسل سوم اشاره کنیم در همان ابتدا به مالکیت تمام و کمال محتوا اشاره می‌کنیم. برای فهمیدن مزایای وب نسل سوم بهتر است به مزایای پول غیرمتمرکز نگاهی بیندازیم. در پول غیرمتمرکز دموکراسی وجود داشته و امکان حذف و سانسور وجود ندارد. 

 

در وب 3 نیز مالک اصلی هر محتوا مشخص است و زیرساخت‌های تولید و ذخیره‌سازی به طور کامل به خود مردم تعلق دارد و شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند کاری کنند. امکان سانسور و حذف محتوا در بلاک چین به جز با موافقت اکثریت وجود ندارد و درگیر بودن کاربران با محتوا در وب 3 بسیار بیشتر است. 

 

با این حال اینترنت بسیار بزرگ و پر کاربرد است و هر گوشه‌اش خدماتی را ارائه می‌دهد که در دنیای امروز امکان زندگی بدون آن‌ها تقریبا غیرممکن است. تهیه زیرساخت چنین فضای عظیمی به صورت غیرمتمرکز کمی چالش‌برانگیز است و به همین دلیل است که وب 3 هنوز چندان در بین مردم دنیا جا نیفتاده است.

 

برخی خدمات و اپ‌ها مانند بازی‌ها، سرویس‌های وام‌دهی و اقتصاد غیرمتمرکز، صرافی‌ غیرمتمرکز، اپلیکیشن‌های خدماتی و شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز در فضای وب 3 ایجاد شده‌اند؛ اما هنوز تا مقبولیت جهانی و دل کندن مردم از امکانات و راحتی سرویس‌های وب 2 مسیر زیادی باقی مانده است.

 

معایب وب 3 چیست ؟

در بخش‌های قبلی در مورد وب 3 چیست و چه مزایایی دارد توضیح داده شد اما هنوز وب 3 آن‌چنان که باید نتوانسته است جایگاه مستحکمی را میان کاربران اینترنت به خود اختصاص دهد. یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با اپلیکیشن‌های وب 3 استفاده از این پلتفرم‌ها برای مقاصد غیرقانونی است. استفاده از این پلتفرم‌ها برای پولشویی و تبلیغ کالاها و خدمات غیرقانونی از جمله معضلات بزرگی است که حل نشده‌اند.

مشکل مهم دیگر در ارتباط با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های وب 3 نداشتن رابط کاربری مناسب آن‌ها است. فعالیت در دنیای وب 3 نیازمند آشنایی با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین است. عموم مردم در سراسر دنیا هنوز آشنایی کافی با این مفاهیم را ندارند و پیچیدگی‌های فعالیت در آن‌ها نیز سرعت آگاه سازی را پایین آورده است.

 

ویژگی های وب 3

در وب 1 و وب 2 صفحات وب با استفاده از HTML ساخته و به دست مخاطب می‌رسند، در وب 3 نیز همین اتفاق میفتد؛ اما در مورد نحوه اتصال داده‌ها به یک‌دیگر و ذخیره‌ آن‌ها تفاوت‌های بنیادینی با نسل‌های گذشته وجود دارد. بسیاری از وب‌سایت‌ها و تقریبا تمام اپلیکیشن‌ها در وب 2 به سیستم‌های متمرکز برای رساندن محتوا به مخاطب احتیاج دارند؛ اما در وب 3، اپ‌ها از سیستم غیرمتمرکز و بلاکچین بهره خواهند برد. ایده اصلی درست مانند پول غیرمتمرکز است! یک اجماع غیرمتمرکز برای همه چیز وجود خواهد داشت.

 

وب 3 چگونه کار می‌کند؟

 

در وب 3 مدیریت فضای وب و محتوا توسط دائو یا سازمان غیرمتمرکز خودگردان انجام می‌شود و یک خود مدیریتی در دنیای اینترنت وجود خواهد داشت. در ضمن برخلاف وب 2، فعالیت‌های مالی در وب 3 با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام خواهد شد و برای پرداخت هزینه سرویس‌ها و موارد دیگر از کریپتوکارنسی استفاده خواهیم کرد؛ زیرا مانند وب 3، آن‌ها نیز بر روی بلاک چین ساخته‌ شده‌اند. 

بسیاری از پروژه‌ها و ارزهای معروفی که می‌شناسید در واقع آمده‌اند تا زیرساخت‌های مربوط به وب 3 را آماده کنند. از آن‌جایی که فعالیت در دنیای وب 3 به صورت غیرمتمرکز خواهد بود نیاز است تا تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز برای ذخیره‌سازی داده، انتشار داده، پرداخت‌های مالی و  سایر حوزه‌ها به صورت غیرمتمرکز فراهم شود. 

 

بخش‌های مهم در وب 3

توکن‌های  غیرقابل معاوضه یا همان NFTها دسته‌ای از توکن‌ها هستند که نقش بسیار مهمی در وب 3 دارند. توکن‌های NFT منحصربه‌فرد هستند و با استفاده از آن‌ها امکان تعریف هویت برای کاربران، دارایی‌ها و محتواها در دنیای وب 3 وجود دارد.  استفاده از رمزنگاری برای مالکیت اثر و محتوا چیزی است که وب 2 از آن بی بهره است؛ اما با استفاده از بلاکچین و توکن‌های NFT چنین چیزی محقق و بسیار هم گسترده شده است.

 

بخش مهم دیگر در دنیای وب مربوط به حوزه دیفای یا اقتصاد غیرمتمرکز است. فعالیت‌هایی مانند وام دادن، استیکینگ ارز دیجیتال، وام گرفتن، پس انداز و بسیاری از فعالیت‌های مالی دیگر که در دنیای فعلی توسط بانک‌های و نهادهای مالی مدیریت می‌شود، در فصای بلاک چین به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از اپلیکیشن‌های دیفای قابل انجام است. استفاده از این برنامه‌ها علاوه بر افزایش سرعت و کاهش هزینه فعالیت‌های مالی کاربران، فعالیت‌های مالی در سطح جهانی را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند. 

 

از نظر زیرساختی به اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌هایی که در دنیای وب 3 استفاده می‌شود نرم‌افزارهای غیرمتمرکز یا dAPP گفته می‌شود. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در ظاهر همانند برنامه‌های وب 2 هستند که کاربران با آن‌ها در تعامل هستند اما فعالیت‌های آن‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند موجود در بلاک چین‌ها مدیریت می‌شود. استفاده از این زیرساخت باعث می‌شود که کاربران مالکیت داده‌های خود را داشته باشند و امکان سانسور اطلاعات و کاربران در سیستم وجود نداشته باشد. 

 

پل بلاک چین یکی دیگر از اجزای مهم وب 3 است که برای اتصال بلاک چین‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه تعداد زیادی پروژه ارز دیجیتال و بلاک چین فعال وجود دارد که هر کدام خدمات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پل بلاک چین با اتصال این پروژه‌ها به یکدیگر یک تجربه کاربری خوب را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند با کمترین جابجایی در بین پروژه‌ها بیشترین فعالیت را انجام دهند.

 

یکی دیگر از بخش‌های مهم در دنیای وب 3 مربوط به دائو یا سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز است که برای کاربران امکان مدیریت فعالیت‌ها به صورت غیرمتمرکز در بتر بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند. اگرچه در دنیای وب 3 از بلاک چین‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود اما متغیرهای زیادی در داخل پروژه‌ها وجود دارد که باید در طی زمان تغییر کند. دائو کمک می‌کند تا تغییر این متغیرها نیز به صورت غیرمتمرکز انجام شود. 

 

بهترین ارزهای وب 3

انسان همیشه دوست دارد قبل از اینکه یک تکنولوژی آینده‌دار بسیار فراگیر شود، بر روی آن سرمایه‌گذاری کند. اگر شما قبل از معروف شدن به خرید بیت کوین روی آورده بودید، چه اتفاقی در وضعیت مالی شما به وجود می‌آمد؟ در این بخش برخی از بهترین ارزهای وب 3 را به صورت خلاصه معرفی خواهیم کرد تا بدانید پیشروترین پروژه‌ها در ساخت وب 3 چه ارزهایی هستند.

 

پولکادات یکی از ارزهای وب 3 است که کوین آن به نام DOT در صرافی ارز دیجیتال رابکس قابل خرید و فروش است.کار پولکادات فراهم کردن اکوسیستمی برای ایجاد بلاکچین‌های مختلف تحت نام پاراچین است که تمام آن‌ها نیز با هم در ارتباط هستند. در اصل پولکادات مجموعه‌ای از بلاک چین‌های متصل به هم است که در حوزه‌های مختلف دنیای وب 3 فعال هستند. 

 

پروژه چین لینک دیگر ارز دیجیتال مهم وب 3 است که پیشروترین اوراکل ارز دیجیتال است. اوراکل‌ها ابزاری برای اتصال دنیای واقعی به دنیای بلاک چین هستند که وظیفه انتقال داده از دنیای واقعی به بلاک چین و برعکس را برعهده دارند. بدون وجود اوراکل بسیاری از فعالیت‌های دنیای وب 3 در حوزه‌ی دیفای غیرممکن می‌شود. 

 

فایل کوین یکی دیگر از پروژه‌های مطرح در دنیای وب 3 است که می‌تواند جایگزین سرویس‌های ذخیره داده در فضای وب 2 شود. فایل کوین از فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز ذخیره و انتشار داده استفاده می‌کند. با وجود فایل کوین نیازی به ذخیره‌سازی داده‌ها در سرویس‌های متمرکز که یک نقطه شکست برای پروژه‌های وب 3 به حساب می‌آید نیست. 

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت کوین مارکت لیست تمام ارزهای دیجیتال وب 3 را مشاهده کنید. خرید و مشاهده قیمت این ارزها همانند مشاهده قیمت اتریوم و خرید آن در سایت صرافی ارز دیجیتال رابکس امکان‌پذیر است.

 

برچسب های مرتبط

مفاهیم پایه

امتیاز دهید

سوالات متداول

وب 3 چیست؟

وب 3 نسل جدید وب است که در آن کاربران مالک اطلاعات و محتواهای تولید شده هستند و هیچ شخص یا سازمانی در آن قادر به سانسور کاربران و اطلاعات نیست. برای رسیدن به سیستم وب 3 از تکنولوژی بلاک چین و رمز ارزها استفاده می‌شود.

تفاوت وب 3 با نسل‌های قبلی وب چیست؟

در وب 1 اطلاعات توسط سیستم متمرکز ایجاد می‌شد و کاربران آن‌ها را مشاهده می‌کردند. در نسل دوم وب امکان تعامل کاربران با سایت و با یکدیگر فراهم شده اما سیستم همچنان در اختیار شرکت‌های بزرگ است. نسل سوم وب علاوه بر تعامل، مالکیت را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *