آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
شت کوین چیست؟

شت کوین چیست؟ بهترین شت کوین ها کدامند؟

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 02 آذر 1401

فهرست مطالب

  • شت کوین چیست؟
  • ارزهای شت کوین
  • شت کوین های آینده دار
  • نحوه تشخیص شت کوین
  • جمع بندی

دنیای ارز دیجیتال همیشه محل ساخت واژه‌های جذاب و جدید بوده است. این کار به خصوص  در مورد واژه‌های حوزه مالی نمود بیشتری پیدا میکند. از اختراع کلمه هودل (HODL) به جای هولد (HOLD) تا استفاده از کلمه شت کوین! شت کوین در نظر افراد همیشه دو صورت داشته است؛ کوینی برای به دست آوردن ثروت سریع یا کوینی که به هیچ دردی نخورده و در نهایت شما را فقیر خواهد کرد! در این مقاله قصد داریم در مورد این پدیده صحبت کنیم! شت کوین چیست، از کجا می‌آید و چه کاربردهایی دارد! 

 

شت کوین چیست؟

معنای لغوی شت کوین ارز دیجیتالی است که ارزش و کاربردی ندارد! به معنای واقعی “شت” بوده و هدف خاصی را هم دنبال نمی‌کند. معمولا شت کوین ها فقط دنبال استفاده از هیجانات و اخبار دروغین یا هایپ‌های خبری کوتاه مدت یا وعده‌های دروغ برای بالا رفتن قیمتشان هستند. البته این تعریف یک تعریف عمومی برای شت کوین است. برخی از فعالان ارز دیجیتال به هر رمز ارز که غیرمتمرکز بودن آن در هاله‌ای از ابهام باشد و همچنین محدودیتی برای تعداد ارزهای آن تعیین نشده باشد را به عنوان شت کوین می‌شناسند.

 

ارزهای شت کوین

طبق تعریفی که از شت کوین ارائه کردیم، تشخیص آن‌ها آسان است. اگر دیدید ارزی وجود دارد که هیچ هدف خاصی ندارد، قیمتش به دلایل هیجانی و دروغین رشد کرده و تعداد کوین هایش نیز محدودیت خاصی ندارد، احتمالا شت کوین است!

شت کوین ها معمولا از یک الگوی مشابه پیروی می‌کنند. معمولا در ابتدای کار و آغاز عرضه نوسان قیمتی زیادی ندارند و در یک سطح مشخص حرکت می‌کنند؛ اما به ناگهان با افتادن نامشان بر سر زبان‌ها قیمتش رشد شدیدی در کوتاه مدت می‌کند. این رشد قیمتی مدت زمان زیادی دوام ندارد و بعد از آن سرمایه‌گذاران اولیه و سازندگان و سودجویان این شت کوین ها، ارزهای خود را فروخته و دیگر کاری به کار آن ندارند. 

اما باز هم برخی از آن‌ها نمی‌توانند به طور کامل ارزهای خود را بفروشند و به همین دلیل باز هم سعی می‌کنند خریدار وارد این چرخه کنند و با حرفه‌هایی مانند به زودی رشدهای شدید در انتظار این ارز است، خریداران را ترغیب به خرید بعد از افت قیمت می‌کنند. 

خیلی از افرادی که رشد شدید قیمتی آن شت کوین یا دیگر ارزهای این شکلی را دیده است، به خیال اینکه دوباره این اتفاق خواهد افتاد در دام اقتاده و باز هم آن را می‌خرند.  از ارزهای شت کوین معروف که در گذشته وجود داشتند، می‌توان به میم کوین هایی مانند دوج کوین، شیبا، بیبی دوج، آکیتا، فلوکی و… اشاره کرد. با نگاهی به این ارزها می‌توانیم ببینیم که اکثر آن‌ها نمادی از یک حیوان را دارند و دلیل آن دوج کوین است! 

 

ارز های شت کوین

 

شت کوین ها به همین راحتی جیب عده زیادی را خالی و جیب عده‌ای اندک و خوش شانس را پر می‌کنند! صرفا به دلیل این که دوج کوین با نماد یک حیوان (سگ) رشد چند صد درصدی داشت، کوین‌های زیادی تولید شد که نمادشان حیوان بود و به همین دلیل افراد صرفا به دنبال تجربه مشابه دوج کوین، به دنبال خرید آن‌ها افتادند و در مدت کوتاهی رشد قیمتی شدید داشتند و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شدند! در این میان شیبا و دوج کوین کمی متفاوت عمل کردند و هدف و برنامه‌ای مشخص را دنبال می‌کنند. شت کوین ها بسیار ناشناس‌تر از این حرفا هم می‌توانند باشند و فقط عده‌ای محدود را به دام بیندازند. 

 

شت کوین های آینده دار

این عبارت به طور کلی غلط است! چون طبق تعاریف؛ شت‌کوین چیزی است که عمر کوتاهی از رشد و خوشبختی را دارد و بقیه عمرش را در سقوط و بی حرکت بودن می‌گذراند! معمولا از لفظ آینده دار برای پروژه‌ای استفاده می‌شود که اهداف مشخص داشته و توسعه آن به صورت شفاف پیش برود. بدون توجه به بازار، توسعه‌دهندگانی وجود دارند که پروژه را پیش برده و برای پیشرفت ان وقت بگذارند. 

به عنوان مثال تیمی بزرگ و غیرمتمرکز بر روی اتریوم کار می‌کند تا مشکلات آن را حل کند و دائما در حال بروزرسانی آن است. بیت کوین را افرادی با دانش و با سواد توسعه می‌دهند. کاردانو بیشترین تعداد توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس را درگیتهاب دارد؛ اما شما هیچگاه از اینکه آکیتا یا کیشو یا دیگر شت کوین‌ها بروزرسانی شده و در حال حل مشکلات هستند خبری نمی‌شنوید! اصولا وقتی هدفی وجود نداشته باشد، آینده‌ای نیز برای آن پدیده متصور نیستیم. 

با این حال در گذشته اتفاقتی افتاده‌ است که همه به دنبال یک شت‌کوین آینده دار هستند! پسردایی بیکار و بی هنر که در خانواده همه به عنوان درس عبرت از او یاد می‌کردند، به ناگهان با ساعت مارک و کت شلوار نو که مارک آستینش کنده نشده و یک عدد 206 صفر آلبالویی در مهمانی دورهمی آخر هفته در خانه پدربزرگ ظاهر می‌شود. زندایی در جمع مغرورانه به خواهر شوهر یا همان مادر شما نگاه می‌کند و اعلام می‌کند که کامبیز جان زده به کار ترید و تریدر شده است!

شمایی که جندین سال است مشغول اموزش و تقلا بوده و مدتها استراتژی‌های مختلف را تست کرده و توانسته‌اید چندین پیپ و دلار نا قابل از دهان اژدهای بازار بیرون بکشانید و قسط 20 میلیون وام شروع کارتان را پرداخت کنید، با دهانی باز به زندایی و سپس کامبیز خیره می‌شوید که چه رخ داده است؟ مگر ترید و معامله ارزها و دنبال کردن کار بانک‌های مرکزی دنیا کار این پسردایی است؟ کامبیز در جواب می‌گوید که بله بنده یک ارز دیجیتال خریدم، به ناگاه 100 برابر شد و فوقع ما وقع!

آنجا متوجه می‌شوید که پسردایی عزیز به شت کوین بازی روی آورده است و اتفاقا شت‌کوین آینده دار سهم او بوده است؛ اما برای همه این اتفاق نمیفتد. پسردایی عزیز شیباهایش را در سقف و به لطف شانس به یک بنده خدایی در هند فروخته است و آن شخص به امید افتادن عدد صفر از جلوی قیمت شیبا آن را خریده تا تاج محل را یکجا خریداری کند! این شخص هندی هیچ حواسش نبوده است که اگر قرار باشد صفری از جلوی قیمت شیبا بیفتد، باید نقدینگی نصف پاکستان را به پایش بریزند! 

شت کوین های انفجاری !

عدم توجه به ذات سفته‌بازی و به نوعی” بزن در رویی” در معامله شت کوین‌ها، افراد زیادی را درگیر ضررهای زیاد ناخواسته‌ای کرده است! معامله شت‌کوین برای افراد زیادی ضرر و برای تعداد کمی سود فراوان به همراه داشته است. در معامله اینگونه ارزها که هدف و برنامه مشخصی ندارند؛ باید توجه زیادی به خرج داد و به سرعت عمل کرد! هولد کردن و نگه‌داری چنین ارزهایی می‌تواند به ضررهای زیاد منجر شده و در نهایت هم سرمایه افراد را از بین ببرد.

در این میان شت‌کوین هایی هم بودند که خود را از دسته شت کوین ها جدا کردند. دوج کوین با حمایت ایلان ماسک و ویتالیک بوترین و تشکیل بنیاد دوج کوین، اکنون برنامه دارد، با وجود اینکه این ارز به هیچ وجه ضد تورمی نبوده و تعداد کوین‌هایش نا محدود است؛ اما افرادی پشت آن هستند که قصد دارند آن را توسعه داده و بهبود ببخشند. تبدیل شدن به یک ارز رایج برای پرداخت‌ها یکی از اهداف دوج کوین است که با توجه به سرعت انتقال و هزینه کم انتقالش، گزینه مناسبی است! 

از طرفی شیبا اینو نیز  که تب و تاب شت‌کوین بازی را در بین مردم انداخت اکنون برنامه‌های زیادی دارد. از ایجاد یک متاورس عالی تا ورود به دنیای NFT ها و توسعه بی وقفه توسط تیمی که به آن اهمیت می‌دهد. شاید خرید ارزی که برنامه و هدف دارد و قصد دارد دنیا و سیستم مالی دنیا را بهتر کند، نتواند شما را به سرعت ثروتمند کند؛ اما حداقل می‌توان به آن امید داشت! 

 

نحوه تشخیص شت کوین

همانطور که قبلا گفتیم تشخیص شت کوین ها آسان است! اکثر آن‌ها از یک الگوی یکسان پیروی می‌کنند و هدف خاصی هم جز سفته بازی ندارند؛ اما توجه به چند نکته می‌تواند باعث شود در دام شت کوین ها نیفتید! اولین مورد تیم سازنده است که اگر سابقه خوبی نداشته و یا اینکه کلا نشانی از آن‌ها نباشد، می‌تواند منجر به شت کوین سازی شود! اگر تیم سازنده به جای صحبت از ویژگی‌ها و قدرت ارزی که ساخته‌اند به جوک گفتن یا مقایسه ارزشان با دوج کوین و شیبا پرداختند، احتمالا یک شت کوین ساخته‌اند.

 

نحوه تشخیص شت کوین

 

نداشتن محدودیت در تعداد کوین و یا استفاده از عناصری که قبلا در شت کوین های موفق بوده است، از دیگر نشانه‌های تشخیص شت کوین است. استفاده از عکس سگ و گربه و موش و ماهی به دنبال موفقیت دوج کوین و شیبا، هدف خاصی را جز سفته‌بازی دنبال نمی‌کنند.

تبلیغات گسترده در توییتر و اینستاگرام توسط بات‌ها نیز از دیگر حربه‌های شت کوین ها است! بات‌هایی که در زیر توییت افراد معروف؛ همچون ایلان ماسک از شت کوین خود حرف می‌زنند و اصرار دارند این افراد معروف این کوین‌ها را پروموت کنند. در کل در گذشته تشخیص شت کوین سخت بود؛ اما امروزه به عنوان یک بخش بزرگ از دنیای ارز دیجیتال شناخته شده و افراد به راحتی و بدون سانسور اعلام می‌کنند که این ارز شت کوین است و قرار است سود بدهد، گویی تمام شت کوین‌ها آمده‌اند تا با عملی خیرخواهانه باعث رشد ثروت ما شوند! 

جمع بندی

در این مقاله به شت کوین و ارزهای شت کوین پرداختیم و در مورد نحوه تشخیص آن‌ها صحبت کردیم. گفتیم که شت کوین یک شمشیر دو لبه است و همان مقدار که ممکن است شما را ثروتمند کند، ممکن هم هست که تمام سرمایه شما را از بین ببرد. در برخورد با شت کوین‌ ها بسیار محتاط باشید و معامله آن‌ها را با قبول ریسک‌های موجود انجام دهید. معامله شت کوین بدون توجه به ریسک می‌تواند بسیار خطرساز باشد و اکثر افراد فقط بخش پاداش و بالا رفتن قیمت را می‌بینند و توجهی به ریسک ندارند. 

شما برای خرید بیت کوین که یک ارز معقول و آینده دار است می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید. مشاهده قیمت تتر به صورت لحظه‌ای نیز در این صرافی امکان‌پذیر است.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

شت کوین های آینده دار کدامند؟

شت کوین آینده دار یک عبارت متناقض است زیرا شت کوین به ارزهایی گفته می‌شود که آینده‌ای ندارند و هیچ کاربردی برای آن‌ها تعریف نشده است. با این حال اگر به دنبال شت کوین هایی هستید که می‌توانند رشد زیادی داشته باشند، باید در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر فعال باشید و ارزهایی را که جامعه طرفداری زیادی در مورد آن‌ها صحبت می‌کند را شناسایی کنید. در هر حال سرمایه‌گذاری بر روی شت کوین ریسک بسیار زیادی دارد.

بهترین شت کوین کدام است؟

از میان شت کوین‌های شناخته شده در بازار می‌توان دوج کوین و شیبا اینو را به عنوان بهترین آن‌ها معرفی کرد. این ارزهای دیجیتال با وجود عدم کارایی جامعه طرفداری قوی دارند و از سوی افراد زیادی پشتیبانی می‌شوند. به همین دلیل ریسک کمتری نسبت به سایر شت کوین‌ها دارند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *