آکادمی رابکس
ترید سرمایه گذاری
تحلیل سنتیمنتال

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ بهترین ابزارهای تحلیل سنتیمنتال

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 10 دی 1401
5
5

فهرست مطالب

  • تحلیل سنتیمنتال چیست؟ معرفی سنتیمنت بازار
  • اهمیت تحلیل سنتیمنتال
  • نحوه انجام تحلیل سنتیمنتال
  • اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال
  • جمع‌بندی

در بازارهای مالی افکار، احساسات و تصمیمات تمام بازیگران بازار است که جهت حرکات را شکل و امکان ترید را به ما می‌دهند. تحلیل سنتیمنتال به دنبال این است با بررسی احساسات کلی افراد حاضر در بازار، جهت قیمت را پیش‌بینی کند. شما در تحلیل سنتیمنتال کریپتوکارنسی می‌توانید متوجه شوید که چه مقدار ترس یا هایپ و هیجان در بازار یا در یک ارز خاص وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم سنتیمنت بازار را تعریف کرده و تحلیل سنتیمنتال را به شما آموزش دهیم. در ادامه برخی ابزارهای مناسب برای این کار و اندیکاتورهای مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد. برای تحلیل سنتیمنتال نیاز است که وقت زیادی را بر روی شبکه‌های اجتماعی بگذاریم و دائما به روز باشیم.

 

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ معرفی سنتیمنت بازار

برای درک نحوه حرکت بازار و تحلیل سنتیمنتال، یک دریا را تصور کنید که پر از قایق‌های تک نفره است. حال اگر یک قایق به سمت خاصی برود اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر تعداد زیادی قایق به یک جهت خاص حرکت کنند، بقیه قایق‌ها نیز با دیدن حرکت آن‌ها به صورت غیرارادی به همان سمت می‌روند.

حال اگر بادی نیز به سمت خاصی بوزد، می‌تواند روی تصمیم‌گیری تعداد زیادی از افراد تاثیر بگذارد و قایق‌های دورتر که هنوز باد به آن‌ها نرسیده است نیز می‌توانند تشخیص دهند جهت حرکت باد به چه سمت است؛ چون قایق‌های نزدیک‌تر به آن سمت می‌روند.
در تحلیل تکنیکال نیز تقریبا همین کار را می‌کنیم، ما به اطلاعات دست اول (باد) که برخی بانک‌ها و بازیگران بزرگ در اختیار دارند، دسترسی نداریم؛ اما از روی حرکت آن‌ها بر روی نمودار می‌توانیم جهت باد را تشخیص دهیم.

حال تحلیل سنتیمنتال نیز به گونه‌ای دیگر این کار را انجام می‌دهد. سنتیمنت به معنای احساسات است و در این نوع تحلیل نیز ما به دنبال بررسی احساسات و افکار و حال و روز بقیه بازیگران بازار با استفاده از ابزارهای خاص خودش هستیم. شاید این احساسات به طور مستقیم بر روی وضعیت یک دارایی تاثیر نگذارد؛ اما قطعا می‌تواند یکی از جهت‌دهنده‌های بازار باشد.

سنتیمنت بازار مجموع احساسات بازیگران یک بازار نسبت به یک دارایی یا ارز است. این مفهوم در تمام بازارهای مالی وجود دارد که ارز دیجیتال نیز از آن مستثنا نیست. سنتیمنت بازار این قدرت را دارد که بر روی سایکل‌های بازار تاثیر بگذارد. اگر ترس بر بازار حکم فرما باشد و همه از خرید کردن بترسند، امکان رشد بازار پایین می‌آید، مگر اتفاق غیرعادی‌ای در بازار بیفتد.

با این حال سنتیمنت خوب در بازار همیشه منجر به رشد قیمت یک دارایی مانند بیت کوین نمی‌شود. بیت کوین 69 هزار دلاری را به یاد آورید که وقتی هیجان و هایپ بسیار بالا رفته بود و همه دنبال رشد قیمت تا 100 هزار دلار بودند، اصلاح سنگین و بازار خرسی شروع شد.

 

تحلیل سنتیمنتال

استفاده از تحلیل سنتیمنتال می‌تواند گاهی کمک کند و حتی افرادی وجود دارند که تنها با همین ابزار به معامله و سرمایه‌گذاری می‌پردازند. ذکر این نکته ضروری است که در تحلیل سنتیمنتال زیاد کاری به مسائل بنیادین نداریم و ممکن است احساسات بازار در مورد یک ارز خاص بسیار مثبت و هیجانی باشد؛ اما از نظر بنیادین زیاد ارز خوبی نباشد؛ اما بهرحال رشد کند.

یک مثال واضح و مشخص این موضوع دوج کوین و شیبا هستند. دوج کوین توکنومیک خوبی ندارد و در زمان رشد بیش از حد و انفجاری‌اش نیز از نظر بنیادین در وضعیت خوبی قرار نداشت و یک جوک بود؛ اما سنتیمنت بسیار مثبت مردم نسبت به دوج کوین، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی باعث رشد بسیار خوب این ارز دیجیتال بود. این سنتیمنت مثبت به حدی بود که با توییت یک شخص خاص؛ مانند ایلان ماسک، قیمت دوج کوین چند ده درصد بالاتر می‌رفت.

در حال حاضر اما قضیه برعکس است. دوج کوین در طی یکسال گذشته پیشرفت‌های معقولی در زمینه فاندامنتال و بنیادی داشته و از یک میم کوین فراتر رفته است؛ اما سنتیمنت منفی بازار باعث می‌شود این ارز نتواند رشد خاصی بکند.

همچنین اتفاقی برای شیبا نیز افتاد. شیبا در بحبوبه سنتیمنت فوق‌العاده مثبت نسبت به کوین‌های سگ نشان(!) و میم کوین‌ها به بازار آمد و با قیمتی با اعشار فراوان نظرها را به خود جلب کرد. سنتیمنت مثبت نسبت به شیبا و میم کوین‌ها باعث رشد چند صد درصدی این ارز دیجیتال شد؛ در حالی که از نظر بنیادین حرف خاصی برای گفتن نداشت.

اهمیت تحلیل سنتیمنتال

تحلیل سنتیمنتال یک بخش ضروری از تحلیل کردن است؛ مانند تحلیل فاندامنتال یا تحلیل تکنیکال و بسیار مناسب است که بتوانیم با استفاده از ترکیب ابزارها و ایده‌های مختلف تصمیمات بهتری بگیریم. در کل ترکیب تحلیل سنتیمنتال با دیگر انواع تحلیل این امکان را به شما می‌دهد که تصویر بهتری از حرکت بازار در کوتاه و بلند مدت داشته باشید، وضعیت احساسی و روانی خود را بهتر کنترل و موقعیت‌های سودده بهتری را شکار کنید.

نحوه انجام تحلیل سنتیمنتال

برای اینکه تحلیل سنتیمنتال انجام دهید، نیاز دارید که دیدگاه، تصورات و تفکرات شرکت‌کنندگان بازار را به دست آورید. باز هم لازم به ذکر است که نباید از این داده‌ها به تنهایی برای تصمیم‌گیری استفاده کنید و باید آن را با دیگر ابزارهای و تجربه‌اتان ترکیب کنید. ارزهای دیجیتال زیادی بودند که سنتیمنت مثبت حول آن‌ها بسیار زیاد بود؛ اما در نهایت جایی جز سطل زباله بازار نداشتند.

خوب اکنون باید ببینیم چگونه این کار را انجام دهیم. برای اینکه یک دید کلی و سطحی نسبت به دارایی مورد نظرتان پیدا کنید، باید شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های آنلاین مربوط به آن دارایی را یافته و نظر دنبال‌کنندگان پروژه مد نظرتان را ببینید. در فضای رمزارز حتی می‌توانید وارد سرور دیسکورد، گروه تلگرام یا انجمن‌های رسمی پروژه‌ها شده و مستقیما با اعضای کامیونیتی یا سازندگان پروژه صحبت کنید.

این تنها قدم اول و کلی برای بررسی سنتیمنت بازار برای یک ارز دیجیتال خاص است؛ در مراحل بعدی می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی پربازدید و پرطرفدار استفاده کنید. توییتر در این مورد بسیار مهم است؛ زیرا بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال در این شبکه اجتماعی حضور دارند و اتفاقات مهمی در این شبکه اجتماعی میفتد و دانستن سنتیمنت بازار در این شبکه اجتماعی کمک بزرگی به تحلیل سنتیمنتال شما می‌کند.

 

تحلیل سنتیمنتال

برای این کار می‌توانید تعداد توییت‌هایی که در مورد یک ارز دیجیتال خاص زده شده است را با استفاده از ابزارهای موجود مشاهده کنید. صفحات پر طرفدار و مهم خبری و غیرخبری مربوط به ارز دیجیتال را دنبال کنید و همیشه بروز باشید. از شاخص‌های مخصوص تحلیل سنتیمنتال مانند شاخص ترس و طمع استفاده کنید.

داده‌هایی که این شاخص دارد، بخشی مربوط به همین توییتر و میزان هایپ و ترس میان سرمایه‌گذاران بر اساس توییت‌هایشان است. به عنوان مثال اگر توییت‌ها در مورد فروش و فرار از بازار زیاد شود، این شاخص منفی‌تر خواهد بود. برای تحلیل سنتیمنتال از ابزار بسیار خوب Google Trends نیز می‌توانید استفاده کنید؛ به عنوان مثال اگر میزان جستجوی عبارت نحوه فروش ارز دیجیتال در این موتور جستجو افزایش یابد، نشان دهنده سنتیمنت منفی بازار است.

روش‌های زیادی برای تحلیل سنتیمنتال وجود دارند و باید به طور کلی کانال‌ها و راه‌هایی را پیدا کنید که نشان‌دهنده احساسات و دیدگاه افراد حاضر در بازار باشد. ابزارهای بسیار پیشرفته پولی نیز وجود دارند که تمام این اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و خصوصی را جمع‌آوری کرده و به صورت داده‌های تصویری و نموداری در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از بهترین نمونه‌ها سایت آلمانی سنتیمنت دات نت است.

در این وبسایت نمودارها و داده‌های فوق‌العاده کاربردی‌ای پیدا می‌کنید که حتی می‌تواند به تنهایی به شما برای فهم جهت بازار کمک کند. البته خدمات پیشرفته این وبسایت پولی بوده و باید حق اشتراک ماهانه پرداخت کنید؛ اما اگر بتوانید با آن کار کنید، واقعا ارزشش را دارد.

اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال

در بخش قبلی و در مقاله اندیکاتورها در مورد شاخص ترس و طمع صحبت کردیم، این شاخص یکی از اندیکاتورهای بسیار خوب و کلی در مورد سنتیمنت بازار است و می‌تواند در تحلیل سنتیمنتال به شما کمک کند. اندیکاتورها در واقع ابزارهایی هستند که داده‌های مختلف را به صورت تصویری و عددی ساده به ما نشان می‌دهند. دیگر نیاز نیست خودتان تک تک داده‌های شبکه‌های اجتماعی را برای فهم سنتیمنت بازار و دیدگاه مردم نسبت به ارز دیجیتال بررسی کنید و می‌توانید به سراغ اندیکاتورها بروید.

شاخص ترس و طمع با استفاده نوسانات بازار، حجم، شبکه‌های اجتماعی و ترندهای دنیای اینترنت یک عدد بین 0 تا 100 تولید می‌کند که هرچه به سمت 100 برویم نشان‌دهنده طمع و هیجان بسیار زیاد در بازار و هرچه به سمت 0 برویم، نشان‌دهنده ترس در دنیای ارز دیجیتال است.
یکی دیگر از اندیکاتورها، Bull & Bear Index که از هوش مصنوعی برای بررسی شبکه‌های اجتماعی؛ همچون توییتر، ردیت و بیت کوین تاک استفاده می‌کند و یک عدد و نمودار در اختیار ما قرار می‌دهد. عدد 0 به معنای بازار خرسی شدید و عدد 1 به معنای بازار گاوی قوی است.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد سنتیمنت بازار و تحلیل سنتیمنتال صحبت کردیم. شما می‌توانید با استفاده کانال‌های رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی، تحلیل آنچین یا اندیکاتورهای موجود، احساسات و سنتیمنت کل بازار و یک ارز دیجیتال خاص را بررسی کنید و همین به معنای تحلیل سنتیمنتال است؛ اما فقط با این موضوع نباید تصمیم‌های مهم سرمایه‌گذاری بگیرید و باید از دیگر ابزارهای همچون تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال نیز بهره ببرید.
شما می‌توانید برای خرید اتریوم یا فروش بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

ترید سرمایه گذاری

امتیاز دهید

سوالات متداول

بهترین سایت تحلیل سنتیمنتال چیست؟

یکی از بهترین سایت‌هایی که برای مشاهده داده‌های سنتیمنتی به کار می‌اید سنتیمنت با آدرس santiment.net است. برخی از نمودارها رایگان و برخی داده‌های پیشرفته‌تر دارای هزینه هستند.

تفاوت تحلیل سنتیمنتال با تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال اغلب با نمودار و قیمت یک دارایی و رفتار گذشته آن کار دارد؛ اما در تحلیل سنتیمنتال زیاد کاری با خود قیمت نداریم و بیشتر احساسات و عواطف و دیدگاه بازیگران بازار برای ما اهمیت دارد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *