آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
آیا خرید و فروش تتر جرم است

آیا خرید و فروش تتر جرم است؟ قوانین خرید و فروش تتر در ایران

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 01 اسفند 1402
5
5

فهرست مطالب

  • آیا خرید و فروش تتر جرم است؟
  • ریسک های خرید و فروش تتر چیست؟
  • جمع‌بندی

امروزه خرید تتر در ایران به عنوان یک جایگزین مناسب برای خرید دلار در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی برای فعالیت‌های خود تتر خریداری می‌کنند. سوالی که برای بسیاری از کاربران جدید بازار ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود این است که آیا خرید و فروش تتر جرم است یا نه و قوانین خرید و فروش تتر در ایران به چه شکل است. در این مقاله علاوه بر پاسخ یه سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است یا نه به بررسی بهترین سایت خرید و فروش تتر در ایران می‌پردازیم و نکات مهم در ارتباط با امنیت تتر را بررسی می‌کنیم.

 

آیا خرید و فروش تتر جرم است؟

در سال‌های گذشته خرید و فروش تتر در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیاری از سرمایه‌گذاران فعالیت خود را در بازارهای بین‌المللی مثل ارز دیجیتال و فارکس با خرید تتر دنبال می‌کنند. از طرفی به دلیل سادگی خرید و فروش تتر بسیاری از سرمایه‌گذاران تتر را به عنوان جایگزین دلار خریداری و نگهداری می‌کنند. در این میان پاسخ به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است یا نه برای کاربرانی که به دنبال فعالیت در این حوزه هستند اهمیت زیادی دارد.

 

تتر یک استیبل کوین با ارزش یک دلار آمریکا است که توسط شرکت تتر راه‌اندازی شده است. شرکت تتر به اندازه توکن‌هایی که به صورت تتر در شبکه‌های بلاک چینی مختلف ایجاد و منتشر می‌کند، دلار یا اوراق قرضه معادل را در سیستم بانکی آمریکا ذخیره می‌کند. این ذخایر توسط نهادهای قانونی آمریکا بررسی می‌شوند و پشتوانه تترهای صادر شده همین ذخایر هستند.

 

آیا خرید و فروش تتر جرم است در ایران

 

سرمایه‌گذاران می‌توانند با ارجاع تترهای خود به شرکت تتر معادل دلار آن را دریافت کنند. این پشتوانه باعث شده است که قیمت تتر در بازار همواره برابر یک دلار آمریکا باشد. البته در گذشته شایعات و اخبارهای مختلفی که بر ضد تتر منتشر شده باعث کاهش شدید قیمت آن نیز شده است. در طول روز نیز با تغییر در عرضه و تقاضا تتر می‌تواند اندکی بالاتر یا پایین‌تر از یک دلار معامله شود اما در بلند مدت قیمت تتر همواره برابر با یک دلار در نظر گرفته می‌شود.

 

ماهیت ایجاد تتر مشابه سایر استیبل کوین‌ها این است که کاربران به راحتی بتوانند دارایی‌های خود را در بلاک چینی نگهداری کنند. پیش از ایجاد تتر کاربرانی که به دنیال فروش بیت کوین بودند مجبور بودند که آن را به دلار تبدیل کنند و برای خرید دوباره، دلارهای خود را داده و بیت کوین تهیه کنند. این فرایند غیربهینه منجر به پرداخت کارمزدهای بیشتر توسط کاربران به خصوص تریدرها می‌شد. با ظهور تتر کاربران با فروش بیت کوین خود تتر را در بلاک چین دریافت می‌کنند و هر زمان که نیاز بود دوباره به سادگی و با استفاده از تتر بیت کوین خریداری می‌کنند.

 

با این تفاسیر می‌توان گفت تتر یک استیبل کوین متمرکز است که توسط شرکت تتر و برای راحتی فعالیت کاربران در شبکه‌های بلاک چینی ایجاد شده است. برای پاسخ به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است می‌توان قوانین مربوط به کشورهای مختلف به خصوص ایران را بررسی کرد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

آیا خرید و فروش تتر جرم است – در دنیا

در دنیا رویکرد کشوهای مختلف نسبت به ارزهای دیچیتال کاملا با هم متفاوت است. برخی از کشورها مانند چین خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها را به طور کل ممنوع اعلان کرده‌اند و برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا رای به قانونی بدون خرید و فروش ارزهای دیجیتال داده‌اند. در پاسخ به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است برای کشورهایی که موافق ارزهای دیجیتال هستند پاسه مثبت است.

 

تتر به عنوان یک استیبل کوین متمرکز که تحت نظارت دولت و نهادهای مالی و بانکی آمریکا است نسبت به سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز ریسک‌های نوسان کمتری دارد و خرید تتر برای بسیاری از معامله‌گران درست مثل خرید دلار است. این ویژگی‌ها باعث شده است که حتی در بسیاری از کشورهای مخالف ارزهای دیجیتال پاسخ سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است خیر باشد.

 

در حال حاضر برای دریافت بسیاری از خدمات آنلاین به خصوص خدمات بر بستر بلاک چین می‌توان از تتر استفاده کرد و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد. در برخی از کشورها نیز پاسخ سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است به وضوح ارائه نشده است زیرا این کار به معنی سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی دلار به جای ارز محلی تلقی می‌شود.

 

آیا خرید و فروش تتر در ایران جرم است

 

آیا خرید و فروش تتر جرم است – در ایران

پاسخ سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است در ایران اندکی پیچیده است. در ایران هیچ قانونی برای قانونی بودن خرید و فروش تتر یا سایر ارزهای دیجیتال وجود ندارد و به همین دلیل می‌توان گفت به صورت قانونی نمی‌توان پاسخ منفی به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است داد. با این حال هیچگونه قانونی نیز برای جرم‌انگاری خرید و فروش تتر و دیگر رمز ارزها وجود ندارد که این مساله یک دلیل برای پاسخ منفی به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است می‌باشد.

 

در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای خرید و فروش تتر در ایران وجود ندارد و با وجود عدم تنظیم قوانین فعالیت در این حوزه صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف براساس دستورالعمل‌های امنیتی و نظارتی اولیه امکان خرید و فروش تتر را برای کاربران فراهم می‌کنند. اگر براساس این دستورالعمل‌ها بخواهیم به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است پاسخ دهیم آن موقع می‌توان گفت که خرید و فروش تتر بدون احراز هویت در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی امکان‌پذیر نبوده و غیرقانونی تلقی می‌شود.

 

در سال‌های گذشته اقدامات زیادی در ایران برای قانونی کردن فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال صورت گرفت اما بیشتر آن‌ها به دلیل عدم تعریف درست از رمز ارزها در قانون کشور مسکوت ماند. آنچه به قطعیت می‌توان در مورد سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است گفت این است که خرید و فروش کالا یا خدمات با تتر یا هر رمز ارز دیجیتال در ایران به صورت رسمی ممنوع است و هیچ کسب و کاری نمی‌تواند از رمز ارزها برای این منظور استفاده کند.

 

اگرچه به زعم بسیاری تتر با سایر رمز ارزها تفاوت‌های زیادی دارد و در عمل معادل دلار دیجیتال است اما در این قانون هیچ استثنائی برای تتر در نظر گرفته نشده است. به هر حال جمع‌بندی تمامی این قوانین و دستورالعمل‌ها نشان می‌دهد که خرید و فروش تتر در ایران جرم نیست اما خرید و فروش با تتر غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود. کاربران با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال و با تکمیل احراز هویت می‌توانند بدون هیچ محدودیت دیگری به خرید و فروش تتر بپردازند.

 

ریسک های خرید و فروش تتر چیست؟

در بخش‌های قبیل و در پاسخ به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است گفته شد که در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا خرید و فروش تتر جرم نبوده و کاربران با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال و با احراز هویت می‌توانند به خرید و فروش تتر بپردازند. با این حال پاسخ منفی به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است به منزله نبود ریسک در خرید و فروش تتر نیست و این موضوع به خصوص برای کاربران تازه وارد دنیای کریپتو بسیار اهمیت دارد.

 

یکی از ریسک‌های خرید و فروش تتر مربوط به شرکت متمرکز تتر  و پشتوانه دلاری تترهای ایجاد شده است. اگرچه نهادهای قانونی در آمریکا صورت حساب‌های مالی شرکت تتر را دنیال می‌کنند تا هر تتر ایجاد شده پشتوانه واقعی داشته باشد اما هر نوع مشکل در ارتباط با این موضوع می‌تواند بر روی اعتبار تتر و قیمت آن اثر گذار باشد.

 

دومین ریسک مربوط به تتر در مورد امنیت قراردادهای هوشمند تتر و شبکه‌های بلاک چینی است که تتر بر روی آن‌ها ساخته شده است. اگرچه متمرکز بودن تتر قابلیت کنترل بیشتر بر روی این قراردادها را به تیم می‌دهد اما در هر حال ممکن است به دلیل وجود مشکل در دیگر قراردادهای هوشمند تترهای کاربران به سرقت برده شود. این ریسک بیشتر برای کاربرانی که در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) فعالیت می‌کنند مهم است.

 

آیا خرید و فروش تتر جرم است

 

نکته دیگری که در ارتباط با تتر وجود دارد پیچیدگی‌های مربوط به انتقال و نگهداری آن است. ممکن است در اثر انتخاب شبکه اشتباه در هنگام انتقال تتر، رمزارزهای شما از بین بروند یا مشکلات امنیتی در کیف پول دارایی شما را در معرض خطر قرار دهد. دریافت تترهای کلاهبرداری و قلابی نیز از دیگر ریسک‌های مرتبط با پیچدگی فعالیت‌ در حوزه کریپتو است.

 

ریسک دیگری که بیشتر برای کاربران ایرانی مطرح است این است که کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های مالی جهانی امکان استفاده قانونی از تتر را ندارند. از آنجایی که تتر نیز یک شرکت متمرکز است قراردادهای هوشمند آن قابل دستکاری توسط تیم است. بنابراین، این شرکت در صورت اینکه تشخیص دهد شما با آدرس‌های قرمز از نظر تتر (ممکن است برخی از صرافی‌های ایرانی جزو آن‌ها باشند) تماس داشتید تترهای شما را فریز کنند.

 

بنابراین در ارتباط با تتر تنها پاسخ به سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است نمی‌تواند خیال کاربران را راحت کند. اگرچه در این پاسخ سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است منفی است اما ریسک‌های استفاده از آن در مقایسه با دلار کاغذی بیشتر است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هم خرید و فروش و هم نگهداری تتر برای کاربران آشنا با حوزه ارزهای دیجیتال بسیار ساده‌تر از دلار کاغذی است.

 

جمع‌بندی

سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است برای بسیاری از کاربرانی که به دنبال ورود به بازار ارزهای دیجیتال هستند مطرح می‌شود. ما در این مقاله با بررسی قوانین جهانی و قوانین داخلی به این سوال پاسخ دادیم و علاوه بر آن  ریسک‌های خرید و فروش تتر که علاوه بر پاسخ سوال آیا خرید و فروش تتر جرم است مهم هستند را بررسی کردیم.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *