آکادمی رابکس
ترید سرمایه گذاری
بازار گاوری ارز دیجیتال

مفهوم بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال چیست ؟

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 19 شهریور 1401
4.3
4.3

فهرست مطالب

  • بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟
  • یک مثال برای درک بهتر بازار گاوی و بازار خرسی در ارز دیجیتال
  • گاوها و بازار گاوی در ارز دیجیتال
  • بازار گاوی در ارز دیجیتال چگونه ایجاد می‌شود؟
  • ویژگی‌های بازار گاوی در ارز دیجیتال
  • معامله در بازار گاوی ارز دیجیتال
  • خرس‌ها و بازار خرسی در ارز دیجیتال
  • بازار خرسی در ارز دیجیتال چگونه ایجاد می‌شود؟
  • ویژگی‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال
  • معامله در بازار گاوی ارز دیجیتال
  • جمع‌بندی

اگر با بازارهای مالی مختلف مثل بورس یا ارز دیجیتال سروکار داشته باشید، به احتمال زیاد نام «بازار خرسی» (Bearish Market) و «بازار گاوی» (Bullish Market) را شنیده‌اید. بازارها به طور معمول با یکی از این دو اصطلاح معرفی می‌شوند و هر کدام از این دو،‌ شرایطی را توصیف می‌کنند که بازار در آن قرار دارد.

بازار ارزهای دیجیتال،‌ می‌تواند گاه بسیار پیچیده و پر نوسان باشد. هنگامی که سخن از سرمایه‌گذاری یا ترید در این بازار به میان می‌آید، دانستن برخی اصطلاحات می‌تواند به ما در انجام تحقیقات کافی کمک کند. اما خرس‌ها و گاوها در ارز دیجیتال به چه معنا هستند؟

در این مقاله ابتدا به معرفی و توصیف بازار خرسی در ارز دیجیتال و بازار گاوی در ارز دیجیتال می‌پردازیم و ویژگی بازار گاوی و خرسی را بررسی می‌کنیم، سپس به نحوه ایجاد بازار گاوی و بازار خرسی و ویژگی‌های آن‌ها اشاره کرده و شیوه‌های معامله در هر یک را شرح می‌دهیم.

بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

رویکرد تحلیلگران به بازار می‌تواند دو شکل گاوی و خرسی باشد. بازارهای خرسی و گاوی، جهت کلی یک بازار مالی را در یک دوره زمانی مشخص توصیف می‌کنند. بازار گاوی به معنای بازاری با روند صعودی و قیمت‌های افزایشی است و بازار خرسی، بازاری نزولی و دارای کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که در بازارهای دوطرفه، هیچ‌کدام از این دو بازار نسبت به دیگری مزیتی برای تریدرها ندارند و با اتخاذ کردن روش‌های مناسب،‌ می‌توان از هر دوی آن‌ها سود به دست آورد. منظور از بازار دوطرفه، بازاری است که در آن از هر دو روندهای صعودی و نزولی بتوان به سود رسید.

اصطلاحات بازار گاوی و بازار خرسی قرن‌ها در انواع بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و فضای کریپتوکارنسی نیز آن‌ها را پذیرفته‌ است. با توجه به حرکت سریع بازار رمز ارزها و نوسان‌های قیمت، دانستن روند این بازار و تشخیص گاوی یا خرسی بودن آن، اهمیت فراوانی دارد.

در برخی مواقع، بازار گاوی یا خرسی اشاره به یک دارایی یا گروهی از دارایی‌ها دارد، اما در اکثر موارد تمامی بازار مالی را توصیف می‌کند. بازارها می‌توانند تا چندین ماه یا چندین سال به صورت گاوی و خرسی باشند، اما به طور معمول برای این که یک بازار به وضعیت گاوی یا خرسی برسد، باید حداقل 20 درصد تغییر را نسبت به اوج یا فرود اخیر خود تجربه کند.

از منظر کوتاه‌مدت (ساعتی یا روزانه) و بلندمدت (ماهانه یا سالانه)، بازارها با توجه به قیمت دارایی‌های خود به صورت چرخه‌ای عمل کرده و از حرکات رو به بالا و رو به پایین پیروی می‌کنند. یک روش آسان برای تشخیص بازار گاوی در مقابل بازار خرسی، این است که این دو بازار را به ترتیب به صورت «بالا» در مقابل «پایین» یا «اوج» در مقابل «فرود» در نظر بگیرید.

 

بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

 

یک مثال برای درک بهتر بازار گاوی و بازار خرسی در ارز دیجیتال

در یک مثال ساده، فرض کنید در زمانی هستیم که سرمایه‌گذاران و افراد فعال در حوزه رمز ارز ها به رشد قیمت بیت کوین امیدوارند. در این حالت به احتمال زیاد تعداد افراد بیشتری به خرید این رمز ارز اقدام می‌کنند همین مسال باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود. در چنین شرایطی گفته می‌شود که بازار بیت کوین یک بازار گاوی است.

حال فرض کنید که تغییر پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد و قیمت بیت کوین به یک‌باره به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در این حالت امکان دارد که عده زیادی از افراد نسبت به بیت کوین بدبین شوند و بنابراین به طور میانگین گفته می‌شود که بازار خرسی است. حال ممکن است در همین بازار خرسی، عده‌ای از افراد گاو (همچنان خوشبین به بیت کوین) باقی بمانند. به طور مشابه، امکان دارد که در بازاری که به طور میانگین گاوی است، عده‌ای خرس (بدبین به آینده) باشند.

 

گاوها و بازار گاوی در ارز دیجیتال

بازار گاوی برگردان کلمه «Bullish» در زبان انگلیسی است. معنای این کلمه به گاو نر اشاره دارد. از آن‌جا که شاخ‌های گاو نر رو به بالا است، این عبارت روند صعودی بازار را نشان می‌دهد. اصطلاح بازار گاوی به شرایط کلی اقتصادی مطلوب اشاره می‌کند و به بازاری اطلاق می‌شود که به طور معمول با احساسات مثبت سرمایه‌گذاران در مورد روند صعودی فعلی همراه است.

به عبارت دیگر در بازار گاوی در ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران به بازار اعتماد داشته و به امید افزایش قیمت و سودهای آتی، سرمایه‌های خود را در آن نگه می‌دارند یا سرمایه‌گذاری خود را افزایش می‌دهند. در این نوع بازار، خریداران قدرت و کنترل بازار را در اختیار دارند و انواع روش های تحلیل تکنیکال و سایر انواع تحلیل رشد قیمتی بازار را نشان می‌دهد.

منظور از اصطلاح «گاوها» یا به عبارت بهتر گاوهای نر، سرمایه‌گذارانی است که به سهام (یا ارز دیجیتال خود) باور و امید دارند. گاوها در ارز دیجیتال، نشان‌دهنده سرمایه‌گذاران موفق و امیدوار هستند. این دسته از سرمایه‌گذاران نسبت به سایر افراد ریسک‌پذیری بیشتری دارند.

 

گاوها و بازار گاوی در ارز دیجیتال

 

بازار گاوی در ارز دیجیتال چگونه ایجاد می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این سرمایه‌گذاران هستند که بازار گاوی در ارز دیجیتال را ایجاد می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند که قیمت‌ها قرار است افزایش بیابد و برای مدت زمانی طولانی همین روند را طی کند، در قیمت‌های پایین‌تر،‌ سهام یا ارز دیجیتال را خریداری می‌کنند. افزایش خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران باعث می‌شود که قیمت‌های بازار به بالا رفتن ادامه دهد. با استفاده از روش‌های تحلیل سنتیمنتال می‌توان این احساسات را مورد بررسی قرار داد.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد بازار صعودی می‌شوند، اما به طور کلی، شرایط مطلوب بازار به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌انجامد. در بازار گاوی در ارز دیجیتال، ممکن است پشتیبانی از جریان‌های اصلی و فرهنگ عامه به تغییرات بازار بینجامد. به عنوان مثالی در این زمینه، می‌توان بازارهای گاوی در سال ۲۰۱۷ را نام برد که به تبعیت از جریان‌های اینترنتی یا سریال‌های تلویزیونی‌ای همچون «بیگ بنگ تئوری» (The Big Bang Theory) رخ داد.

در برخی موارد، اتفاقات غیرمنتظره نیز می‌توانند موجب ایجاد بازار گاوی در ارز دیجیتال شوند. به عنوان نمونه،‌ ظهور بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹، بسیاری از مردم را از امور مالی سنتی به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های کلانی که برخی نهادهای گوناگون بر ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند، ممکن است در برخی موارد بازار گاوی در ارز دیجیتال را ایجاد کنند.

یک نمونه از این مورد، سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری شرکت «مایکرواستراتژی» (MicroStrategy) در بیت کوین بود که به ایجاد بازار گاوی انجامید. نمونه دیگر تاثیری است که خبرهای مربوط به سلبریتی‌ها بر روی بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارد. احتمال استفاده از دوج کوین به عنوان ابزار پرداخت که توسط ایلان ماسک مطرح می‌شود باعث نوسانات قیمتی این رمز ارز می‌شود.

 

ویژگی‌های بازار گاوی در ارز دیجیتال

بازارهای گاوی به طور معمول در زمان‌هایی رخ می‌دهند که اقتصاد قوی است یا به سوی قوی‌تر شدن حرکت می‌کند. ویژگی‌هایی وجود دارند که به ما در تشخیص بازار گاوی ارز دیجیتال کمک می‌کنند.

اگر در بازار ارز دیجیتال، قیمت‌ها در یک مدت زمان مشخص افزایش یابند، یا اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار افزایش پیدا کند، ممکن است بازار ارز دیجیتال به صورت گاوی باشد. از سوی دیگر، اگر پس از انتشار اخبار مثبت، قیمت‌ها به شدت بالا بروند یا پس از اخبار منفی، به میزان بسیار کمی کاهش پیدا کنند، امکان دارد که در یک بازار گاوی حضور داشته باشیم.

در بازارهای گاوی در ارز دیجیتال، ممکن است با وجود عرضه کم، تقاضاهای بالایی وجود داشته باشد و برخی از پروژه‌های خاص، بیشتر قیمت‌گذاری شوند. از طرفی در این نوع بازار، صحبت‌های پیرامون ارزهای دیجیتال در رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت.

 

معامله در بازار گاوی ارز دیجیتال

هنگامی که قصد سرمایه‌گذاری در یک بازار گاوی در ارز دیجیتال را دارید، بهترین راه، تشخیص زودهنگام روند است تا بتوانید زودتر خرید کنید. بعد از آن می‌توانید به محض این که بازار به اوج خود رسید، خریدها را با قیمت‌های بالاتری بفروشید. بازار گاوی در ارز دیجیتال تمایل به دوام طولانی دارد، بنابراین به طور معمول هر ضرری در آن حداقل و موقتی است.

اگر تغییرات غیرمنتظره‌ای مثل بحران یا مداخله‌های قانونی در بازار به وجود بیاید و نشانه‌های آغاز یک بازار خرسی بروز پیدا کند، بهترین استراتژی این است که پوزیشن‌های خود را کاهش دهید، به‌خصوص آن‌هایی که در رمز ارزهای کمتر اثبات‌شده هستند. در این شرایط ممکن است نیاز داشته باشید که دارایی‌های خود را به طور موقت به فلزات گران‌بها، پول نقد یا دارایی‌های مشابه تبدیل کنید، زیرا این دارایی‌ها شانس بیشتری برای مقاومت در برابر سقوط بازار دارند.

ارزهای دیجیتال همچنین در پایان بازارهای گاوی با قیمت‌های پایین‌تری در دسترس هستند، بنابراین در چنین شرایطی مراقب باشید و از فرصت‌های افزایش سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید.

 

خرس‌ها و بازار خرسی در ارز دیجیتال

به طور مشابه، اصطلاح بازار خرسی بازگردان واژه «Bearish» در زبان انگلیسی است. معنای این کلمه به خرس اشاره دارد و بازاری ایستا و بدون حرکت را توصیف می‌کند. از آن‌جا که خرس‌ها به هنگام حمله پنجه‌های خود را رو به پایین می‌گیرند، منظور از بازار خرسی بازاری است که روند آن یا ثابت و یا نزولی است و به سمت پایین حرکت دارد. این روند نزولی بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد و الگوی نزولی بیشتری را تداوم می‌بخشد.

ترس، بدبینی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به روند کنونی بازار از ویژگی‌های چنین بازاری است. در این نوع بازار فروشندگان، قدرت و کنترل بازار را در اختیار دارند.

اصطلاح «خرس‌ها» در چنین بازاری، اشاره به سرمایه‌گذارانی دارد که امیدی به سهام (یا ارز دیجیتال) خود ندارند. خرس‌ها بر این نکته معتقدند که ممکن است قیمت سهام با افت مواجه شود. خرس نماد سرمایه‌گذاران شکست‌خورده و ناامید است.

 

خرس‌ها و بازار خرسی در ارز دیجیتال

 

بازار خرسی در ارز دیجیتال چگونه ایجاد می‌شود؟

به طور معمول، یک روند نزولی در قیمت‌ها می‌تواند باعث ایجاد بازار خرسی شود. با ادامه کاهش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران نیز اعتماد خود را نسبت به بهبود قیمت‌ها از دست می‌دهند و در نتیجه روند نزولی ادامه می‌یابد.

به طور کلی مواردی مانند جنگ‌ها، بحران‌های سیاسی، بیماری‌های همه‌گیر و اقتصادهای کند ممکن است باعث ایجاد بازارهای خرسی شوند. با این وجود در بازار ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی زمان شروع یک بازار خرسی بر اساس روندهای قبلی بسیار دشوارتر است،‌ زیرا برخلاف بازارهایی همچون بازار سهام که دهه‌ها در حال فعالیت بوده و داده‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران دارند، بازار کریپتو بازار جدیدی محسوب می‌شود.

بازارهای خرسی در ارز دیجیتال به دلایل متعددی ممکن است ایجاد شوند. اگر حجم معاملات در بازار کاهش یابد، یعنی افراد به دلیل عدم اطمینان به بازار، اقدام به نگه‌داشتن رمز ارزهای خود کرده‌اند و همین امر،‌ به ایجاد بازار خرسی می‌انجامد. در برخی موارد،‌ احساسات منفی افراد به ارزهای دیجیتال ممکن است باعث ایجاد بازارهای خرسی شود.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ «جیمی دیمون» (Jamie Dimon)، مدیرعامل شرکت «جی پی مورگان» (JPMorgan)، تنها چند ماه پیش از آن که قیمت بیت کوین به ۲۰,۰۰۰ دلار برسد، آن را کلاهبرداری خواند و باعث شد که قیمت این ارز دیجیتال سقوط کند. این موارد، تنها دلایل ایجاد بازارهای خرسی در ارز دیجیتال نیستند و این بازارها به دلایل بسیاری ممکن است پدید آیند.

 

ویژگی‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال

برای تشخیص بازارهای خرسی ویژگی‌هایی وجود دارد. کاهش قیمت‌ها در یک دوره زمانی، ممکن است نشانه‌ای از بازار خرسی در ارز دیجیتال باشد. در این بازارها ممکن است عرضه بیشتر از تقاضا باشد و سرمایه‌گذاران به بازار اطمینان نداشته باشند.

یکی دیگر از نشانه‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال این است که صحبتی از رمز ارزها در رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی صورت نگیرد، یا جوی منفی علیه آن‌ها ایجاد شده باشد. علاوه بر این، بی‌اعتمادی عمومی به ارزهای دیجیتال در میان اقتصاددانان، تحلیل‌گران و فعالان حاضر در امور مالی سنتی، ممکن است نشانه‌ای از وجود بازار خرسی در ارز دیجیتال باشد.

به علاوه،‌ اگر پس از انتشار اخبار مثبت و منفی، قیمت‌ها به میزان بسیار کمی بالا یا پایین بروند، امکان دارد که در یک بازار گاوی حضور داشته باشیم.

 

معامله در بازار گاوی ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در بازارهای خرسی به طور معمول ریسک بیشتری را در پی دارد، زیرا قیمت‌ها در این بازار پایین‌تر است و سرمایه‌گذاران نیز اعتماد بسیار کمی به ارزهای دیجیتال دارند. با این حال، این ریسک با بازده مورد انتظار بالاتری در آینده همراه است. به این ترتیب، می‌توانید ارزهای دیجیتال را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنید و در اوج بازار گاوی بعدی، بفروشید.

استراتژی دیگری که سرمایه‌گذاران در این نوع بازارها استفاده می‌کنند، این است که به محض مشاهده روندهای نزولی، دارایی‌های موجود خود را می‌فروشند و سپس با ادامه روند نزولی بازار، این دارایی‌ها را دوباره با قیمت بسیار پایین‌تری می‌خرند.

هیچ راهی وجود ندارد تا تشخیص بدهیم یک بازار خرسی چقدر طول می‌کشد، به‌خصوص اگر این بازار به دلیل رکود یا شرایط مشابهی به وجود آمده باشد. بنابراین نخواهیم دانست که این افول تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها تا چه حد می‌توانند کاهش یابند. در نتیجه، ممکن است یک خرید زودتر از موعد انجام داده یا سرمایه‌گذاری خوبی را از دست بدهیم.

 

جمع‌بندی

بازار ارزهای دیجیتال همانند سایر بازارها می‌تواند دو رویکرد گاوی و خرسی داشته باشد. بازار گاوی به معنای بازاری با روند صعودی و قیمت‌های افزایشی است و بازار خرسی، بازاری نزولی و دارای کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

بازار گاوی در ارز دیجیتال و بازار خرسی در ارز دیجیتال تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارند. بازار ارزهای دیجیتال به نسبت بازار سهام سرمایه‌گذاران کمتری دارد و پرنوسان‌تر است، بنابراین هنگام بررسی معاملات در بازارهای گاوی و خرسی باید دقت زیادی داشته باشیم.

سرمایه‌گذاران کریپتو به طور معمول وقتی قیمت‌های پایینی در بازارهای خرسی وجود دارد، خرید می‌کنند و آن‌ها را حفظ می‌کنند تا بتوانند با رسیدنِ بازار گاوی بعدی، سود خوبی به دست آورند. هزاران استراتژی دیگر نیز وجود دارد که معامله‌گران حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. با دانستن ویژگی‌های بازارهای گاوی و خرسی در ارز دیجیتال می‌توان از این استراتژی‌ها به بهترین شکل استفاده کرد.

توازن قدرت میان خرس‌ها و گاوهای بازار در هر زمانی می‌تواند جو کلی بازار (بازار گاوی در ارز دیجیتال و بازار خرسی در ارز دیجیتال) و قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، به همین دلیل سرمایه‌گذاران به طور مداوم انتقال مقدارهای بزرگ ارزهای دیجیتال را از یک کیف پول به دیگری رصد می‌کنند.

برچسب های مرتبط

ترید سرمایه گذاری

امتیاز دهید

سوالات متداول

منظور از بازار گاوی چیست؟

منظور از بازار گاوی بازار صعودی است که در آن امید سرمایه‌گذاران و تریدرها به افزایش قیمت دارایی‌ها بیشتر از کاهش آن است. بهترین استراتژی در بازار گاوی در ارز دیجیتال خرید و نگهداری از رمز ارزها است.

منظور از بازار خرسی چیست؟

منظور از بازار خرسی بازار نزولی است که در آن سرمایه‌گذاران و تریدرها امیدی به رشد قیمتی دارایی‌ها ندارند و احساسات منفی نسبت به قیمت دارایی‌ها حاکم است. در بازار خرسی باز کردن معامله فروش در بازارهای دو طرفه و فروختن دارایی‌ها در بازارهای یک طرفه بهترین راهکار است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *