آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
brc20 protocol

BRC20 چیست؟ صفر تا صد استاندارد BRC-20 بیت کوین

  • پیشرفته
  • 2دقیقه
  • 06 خرداد 1402
3.1
3.1

فهرست مطالب

  • استاندارد BRC20 چیست؟
  • اوردینال چیست؟
  • BRC20 و اوردینال‌
  • مزیت و محدودیت توکن‌های BRC20
  • جمع بندی

بسیاری از افراد معتقدند بیت کوین طلای ارزهای دیجیتال است و نباید از این ارز دیجیتال و بلاک چین آن، برای فعالیت‌های تخصصی‌تر استفاده کرد. به همین دلیل است که معرفی اوردینال‌ها و تصمیم ایجاد NFT، جنجال زیادی میان کاربران به پا کرده است.  BRC20 یک استاندارد توکن‌های قابل تعویض است که روی بلاک چین بیت کوین اجرا می‌شود.

 

همانطور که در بلاک چین اتریوم استاندارد توکن ERC20 وجود دارد؛ استاندارد بیت کوین از همین نام و مفهوم گرقته شده است. به معنای دقیق‌تر، BRC-20 یک استاندارد تکینکال است که برای ایجاد توکن‌ قابل معاوضه در شبکه بیت کوین استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی دقیق مفهوم استاندارد BRC-20 می‌پردازیم و به طور کامل آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

استاندارد BRC20 چیست؟

استاندارد BRC-20 یک استاندارد آزمایشی قابل تغییر است که با استفاده از اوردینال‌ها و داده‌های ثبت شده در شبکه بیت کوین، ایجاد شده است. داده‌های توکن‌های ایجاد شده، قرارداد توکن‌ها و انتقال توکن‌ها در inscriptionهای بیت کوین – کتیبه‌هایی در زنجیره اصلی آن – ثبت می‌شود. ایده این نوع استاندارد توکن اولین بار در شبکه اتریوم تحت عنوان Ethereum Request for Comment 20 یا به اختصار ERC20 معرفی شد.

 

یکی از کاربران توییتر و بیت کوین تحت عنوان domodata ایده این استاندارد را به صورت موقت روی شبکه بیت کوین اجرا کرد و با منبع قرار دادن استاندارد ERC20، نام این استاندارد را انتخاب کرد. اگرچه نام BRC20 به استاندارد توکن‌های اتریوم شباهت دارد اما ماهیت این دو استاندارد تفاوت‌های زیادی دارد.

 

مهم‌نرین تفاوت این است که BRC-20 اصلا از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کند و برای ساخت آن از مفهوم اوردینال در شبکه بیت کوین استفاده شده است. بنابراین، برای این‌که به درک درستی از استاندارد BRC-20 برسید، بیایید ابتدا بررسی کنیم اوردینال‌های بیت کوین چه هستند و چه تاثیری بر ایجاد استاندارد BRC20 خواهند داشت؟

 

 

brc20

 

اوردینال چیست؟

بیایید برای درک بهتر این‌که استاندارد BRC20 چه تاثیری بر بیت کوین خواهد داشت، مفهومی جدید و مهم را در شبکه بیت کوین بررسی کنیم. کوچکترین واحد هر ارز دیجیتال بیت کوین یک ساتوشی است. اوردینال‌ در واقع یک روش ذخیره اطلاعات در شبکه بیت کوین است که امکان این را برای شبکه فراهم می‌کند تا در هر ساتوشی اطلاعات ذخیره کند. این اطلاعات در قالب اعداد طبیعی پشت هم و با کدهای یکتا کدگذاری می‌شوند. اگر این مفهوم برایتان دشوار به نظر می‌رسد، بیایید آن را به زبان ساده‌ بررسی کنیم.

 

بیایید یک مثال ساده را تصور کنیم. یک جعبه که درون خود یک میلیون پاکت کوچک دارد. شما باید در هر یک از این پاکت‌ها یک نامه بگذارید و مطمئن شوید که کاملا از هم تفکیک شده اند. هر یک از این پاکت‌ها یک ساتوشی است و محتویات آن، اطلاعاتی که شبکه باید ذخیره کند. شما برای انجام این کار به هر یک از جعبه‌ها یک عدد اختصاص می‌دهید که آن را از بقیه پاکت‌ها تفکیک می‌کند. این روش همان راه‌حل اوردینال است. حالا بیایید بررسی کنیم اوردینال‌ چه تاثیری بر ایجاد استاندارد BRC-20 داشته است.

 

BRC20 و اوردینال‌

اوردینال یک راه حل بسیار مناسب برای ذخیره اطلاعات روی شبکه بیت کوین است. با کمک این راه حل کاربران می‌توانند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را روی شبکه ذخیره کنند. این اطلاعات می‌تواند NFT باشد یا توکن؛ یعنی اوردینال به کاربران اجازه داد بدون اتصال به لایه دوم بیت کوین، مستقیما روی زنجیره اصلی توکن ضرب کنند و اطلاعات آن را داخل زنجیره اصلی نگه دارند. به همین سادگی، می‌توان روی زنجیره اصلی بلاک چین بیت کوین سکه ضرب کرد و اطلاعات آن را همان‌جا ثبت کرد.

 

اگرچه توکن‌های BRC20 فقط یک آزمایش برای ایجاد توکن با قابلیت تعویض هستند، جامعه‌ی ارز دیجیتال علاقه‌ی زیادی به آن استاندارد نشان داده است و بسیاری از افراد شروع به ساختن توکن‌های BRC-20 کرده‌اند. ایجاد این استاندارد و توکن‌های آن نمونه‌ای از عدم تمرکز و منبع باز بودن شبکه بیت کوین هستند. زمانی که یک توسعه‌دهنده مفهوم جدیدی معرفی کرده و کد آن را می‌نویسد؛ ایده‌ی او توسط سایر توسعه‌دهندگان شبکه بررسی می‌شود و در نهایت به رای گذاشته می‌شود.

 

همانطور که متوجه شدید استاندارد و توکن‌های BRC20 با وجود اوردینال‌ها به عنوان یک ابزار مهم برای ذخیره اطلاعات در شبکه بیت کوین شده است. تا اینجا استاندارد BRC20 را بررسی کردیم و متوجه شدیم که رابطه دقیق آن را به خوبی با اوردینال‌ها بررسی کردیم. حالا زمان آن است که مزیت‌های استانداردها و توکن‌های BRC20 را بررسی کنیم.

 

brc20 چیست؟

 

مزیت و محدودیت توکن‌های BRC20

اگرچه توکن‌های BRC20 به عنوان توکن‌های قابل تعویض شناخته می‌شود، در واقع کاملا قابل تعویض نیستند زیرا فقط در شرایط خاصی و در یک مجموعه معامله می‌شود. برای ضرب کردن یک توکن BRC20 کاربر باید ضربخانه JSON ایجاد کنند که مقدار مورد نظر را تعیین می‌کند، سپس از طریق یک حراج اولویت‌دار با دیگران رقابت کند. حالا که این نکته را بررسی کردیم، بیایید مزایای BRC20 را بررسی کنیم.

 

سازگاری با بلاک چین بیت کوین

سازگاری با شبکه بیت کوین به عنوان مزیت مهم برای BRC20 است زیرا به اوردینال بیت کوین و توکن‌های BRC-20 امکان می‌دهد با هم ادغام شوند. به زبان ساده،  بلاک چین بیت کوین با داشتن اوردینال‌ها  و استاندارد BRC-20 می‌تواند پذیرش افراد را نسبت به این بلاک چین افزایش داده و در نهایت باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

 

سادگی و سهولت

مکانیزم توکن سازی BRC-20 بسیار ساده است و ضرب توکن را برای کاربران بسیار ساده می‌کند. این سیستم به قراردادهای هوشمند متکی نیست و به راحتی به کاربران اجازه می‌دهد بدون دانش تخصصی، توکن‌های BRC-20 را ضرب کنند. این مسئله که به کاربران عادی اجازه ضرب توکن می‌دهد برای بسیاری از افراد انگیزه خوبی برای استفاده از این استاندارد است و در نهایت می‌تواند به نفع کاربران و شبکه تمام شود.

 

امنیت

بلاک چین بیت کوین به دلیل استفاده از پروتکل اجماع اثبات کار، امنیت بسیار بالایی دارد و در نتیجه توکن‌هایی که در بلاک چین بیت کوین ساخته می‌شوند از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. عدم تمرکز هم در بلاک چین بیت کوین بسیار قطعی است و در  نتیجه اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این شبکه بیت کوین به استاندارد BRC-20 اجازه می‌دهد برای خود پروتکل‌های امنیتی مختلفی ایجاد کند.

 

پتانسیل رشد

با توجه به اشتیاق کاربران و استقبال آن‌ها از BRC-20 در حال حاضر، می‌توان پیش بینی کرد که این استاندارد روز به روز مقبولیت بیشتری پیدا کند. در نهایت پلتفرم‌های مختلفی از آن استقبال خواهد کرد و با داشتن مقبولیت و محبوبیت، رشد چندین برابری خواهد داشت.حالا که مزایای توکن‌های BRC-20 را بررسی کردیم، بیایید به بررسی معایب آن بپردازیم.

 

brc20 چیست؟

 

نبود قرارداد هوشمند

بر خلاف سایر استانداردهای توکن، مانند استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم، استاندارد BRC-20 از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کند. قراردادهای هوشمند از جنبه‌هایی مانند اتوماسیون، شفافیت و امنیت برای کاربران و شبکه اهمیت دارند و نبود آن می‌تواند در آینده‌ی توکن BRC-20 تاثیر منفی بگذارد.

 

وابستگی به بیت کوین

استاندارد BRC-20 به صورت ذاتی به بیت کوین وابسته است. به این معنا که این استاندارد فقط در زنجیره اصلی بیت کوین عمل می‌کند و این موضوع محدودیت‌های زیادی برای استاندارد ایجاد می‌کند. اولین و مهم‌ترین محدودیتی که وابستگی به بیت کوین ایجاد می‌کند، مقیاس پذیری است که نتیجه آن کاهش سرعت ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین است.

 

توسعه بلاک چین بیت کوین برای پذیرش استاندارد BRC-20 باعث شده هزینه تراکنش‌ها به مراتب افزایش پیدا کند. در نتیجه این مسئله، با گذشت زمان، کارایی استاندارد BRC-20 کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع یکی از بزرگترین معایب استاندارد BRC-20 است. 

 

محدودیت همکاری

این استاندارد به صورت کلی برای شبکه بیت کوین ایجاد شده است و فقط در اکوسیستم بیت کوین عمل می‌کند. این موضوع باعث کاهش قابلیت همکاری میان استاندارد BRC-20 و سایر بلاک چین‌ها می‌شود. این موضوع بیشتر از همه برای کاربرانی مشکل‌ساز خواهد شد که می‌خواهند از زنجیره‌های جایگزین استفاده کنند. اگر امکان همکاری وجود داشته باشد، کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه تراکنش کمتر از خدمات این استاندارد استفاده کنند. نبود این قابلیت برای بسیاری از کاربران مشکل‌زا خواهد بود. 

 

محدودیت عملکرد

استاندارد BRC-20 به صورت ویژه‌ای برای توکن‌های قابل تعویض ایجاد شده است. انواع دیگر توکن‌ها، مثلا توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و توکن‌های انتقال مشروط نمی‌توانند از این استاندارد استفاده کنند. این محدودیت برای بسیاری از افراد تفاوت میان استفاده از پروتکل BRC-20 و استفاده از پروتکل‌های دیگر است. علاوه بر این موضوع تعداد توسعه‌دهندگان این استاندارد بسیار کم است و در نتیجه زمان بسیار بیشتری برای انجام توسعه در آن نیاز است. 

 

این مسائل از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که کاربران برای استفاده نکردن از این شبکه می‌آورند. اگر شما یکی از کاربرانی هستید که قصد استفاده از این استاندارد یا خرید ارز دیجیتال آن را دارد، بهتر است ابتدا با دقت این مزایا و معایب را بررسی کنید و سپس توکن‌های مورد نظر خود را بخرید. 

 

جمع بندی

در شبکه‌های مختلف پروتکل‌های مختلفی برای توکن‌سازی وجود دارد. یکی از این استانداردها که به صورت موقتی برای اولین بار در شبکه بیت کوین اجرا شده است، BRC20 است. این استاندارد در واقع یک روش برای ضرب و انتقال توکن‌های جدید در بلاک چین بیت کوین ایجاد کرده است. تکنولوژی که این استاندارد و ایجاد توکن را در بلاک چین بیت کوین ممکن کرده است، دقیقا همان تکنولوژی است که ان اف تی را ممکن کرده است؛ اوردینال‌ها.

 

با وجود جنجال زیادی که بر سر BRC20 ایجاد شد، تمام کاربران در دو دسته مخالف و موافق قرار می‌گیرند و همگی دلایل تقریبا مشابهی برای نظرشان دارد. از جمله مزیت‌های اصلی BRC20 این است که به کاربران اجازه می‌دهد از کاربرد بیشتر شبکه لذت ببرند؛ علاوه بر این BRC20 کدنویسی را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند و به دلیل ارتباط مستقیم با بلاک چین بیت کوین از امنیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

معایب اصلی این استاندارد اما شامل موضوعاتی مانند عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، محدودیت همکاری و محدودیت عملکرذ هستند که بسیاری را برای استفاده از آن دو به شک باقی گذاشته اند. نظر شما درباره پروتکل BRC20 چیست؟ به نظر شما این پروتکل به بلاک چین بیت کوین آسیب خواهد زد یا رویدادهای جدیدی را برای بیت کوین رقم خواهد زد؟

 

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *