آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال
بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم کدامند؟ 5 پروژه لایه 2 اصلی

  • پیشرفته
  • 1دقیقه
  • 31 تیر 1403

فهرست مطالب

  • بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم
  • معرفی بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم
  • مقایسه بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم
  • جمع‌بندی

بلاک چین اتریوم در سال‌های گذشته اهمیت بسیار زیادی در زیرساخت‌های ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. پروژه های لایه دوم اتریوم به عنوان راه‌حلی برای شلوغی شبکه و عدم مقیاس‌پذیری آن، نقش پررنگی ایفا می‌کنند. به همین دلیل بررسی بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم می‌تواند درک عمیقی از وضعیت این بلاک چین به کاربران بدهد. در این مقاله با بررسی اهمیت پروژه‌های لایه دوم در اکوسیستم اتریوم، به بررسی بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم پرداخته و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در نهایت جنبه‌های مهم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

 

🕹 برای آموزش سرمایه‌گذاری در رمز ارز اتریوم مطالعه مقاله توصیه می‌شود: آموزش خرید اتریوم با بهترین قیمت در صرافی ارز دیجیتال ایرانی 

 

بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

بلاک چین اتریوم به عنوان اولین پلتفرم قرارداد‌های هوشمند، با ارائه نوآوری‌ها و خدمات مختلف کاربران زیادی را جذب کرده‌ است. این موضوع در کنار مزیت‌های مختلفی که دارد، سبب شلوغی شدید شبکه و افزایش هزینه‌های کارمزد تراکنش‌ها شده است. با افزایش تعداد کاربران و تراکنش‌ها، زمان انجام هر تراکنش افزایش پیدا کرده و کارمزد آن نیز به شدت افزایش می‌یابد. این چالش به عنوان عدم مقیاس‌پذیری شناخته می‌شود.

 

برای حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم روش‌های مختلفی ارائه شده است که یکی از آن‌ها، بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم هستند. راه‌حل‌های لایه دوم، تکنولوژی‌هایی هستند که بر روی یک بلاک چین اصلی، مانند اتریوم، ساخته می‌شوند تا بدون نیاز به تغییر در لایه اصلی قابلیت‌های آن را افزایش دهند. این راه‌حل‌ها به منظور بهبود مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش ارائه شده‌اند و امکان پردازش تراکنش‌ها به صورت جداگانه و انتقال نتایج به بلاک چین اصلی را فراهم می‌کنند.

 

بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم بدون این‌که در بلاک چین اصلی تغییری ایجاد کند، کمک می‌کنند اتریوم، تراکنش‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهد و امنیت و توزیع‌پذیری داده‌ها را حفظ کند. توسعه‌دهندگان و شرکت‌های زیادی با ارائه راه‌حل‌های لایه دوم تلاش کرده‌اند بلاک چین اتریوم را بهبود دهند که در ادامه چند مورد از آن‌ها را به عنوان بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم بررسی می‌کنیم.

 

🕹 مطالعه بیشتر: لایه دوم اتریوم چیست ؟ معرفی روش‌های مقیاس‌پذیری در بلاک چین

 

معرفی بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

در سال‌های گذشته ده‌ها شرکت و تیم، پروژه‌های مختلفی ارائه داده‌اند تا چالش مقیاس‌پذیری اتریوم را برطرف کنند. این پروژه‌ها از روش‌های مختلفی برای حل چالش مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی شش مورد از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم می‌پردازیم و قابلیت‌های آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم.

 

آربیتروم از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

پروژه آربیتروم یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم است که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری این شبکه ایجاد شده‌است. این پلتفرم با بردن بخشی از تراکنش‌ها به خارج از زنجیره و تایید جداگانه آن‌ها، سرعت تایید هر تراکنش را کاهش داده و از کارمزد آن کم می‌کند. پلتفرم آربیتروم برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم، به صورت کلی از دو تکنولوژی رول‌آپ خوشبینانه و ماشین مجازی آربیتروم استفاده می‌کند.

 

در عمل، آربیتروم با پردازش تراکنش‌ها خارج از زنجیره اصلی اتریوم و سپس تجمیع این تراکنش‌ها در دسته‌هایی که در نهایت به زنجیره اصلی تحویل داده می‌شوند، کار می‌کند. این فرآیند به این معنی است که تراکنش‌های جداگانه توسط بلاک‌چین اصلی تأیید نمی‌شوند؛ در عوض، یک دسته کامل از تراکنش‌ها به صورت یکجا تأیید می‌شود. آربیتروم با فرض این‌که تمام تراکنش‌ها صحیح هستند، فقط تراکنش‌های دارای تخلف را مجدد بررسی می‌کند.

 

مزایای استفاده از آربیتروم شامل کاهش قابل توجه در کارمزدها، افزایش سرعت تراکنش‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم می‌شود. علاوه بر این، آربیتروم با همکاری و سازگاری خود با ماشین مجازی اتریوم، حجم کاری تراکنش را کاهش داده و امنیت شبکه را افزایش می‌دهد. از طرفی، تایید داده‌ها در مواردی دشوار شده و مدت زمان تایید تراکنش‌ها نیز از حالت عادی بیشتر می‌شود.

 

🕹 مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ معرفی کامل بلاک چین Arbitrum

 

اربیتروم از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

 

آپتیمیزم رقیب اصلی پروژه آربیتروم

آپتیمیزم هم مانند آربیتروم یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم با روش رول آپ خوشبینانه است. این پلتفرم با استفاده از فناوری رولاپ‌های خوش‌بینانه کار می‌کند، به این معنا که اکثر تراکنش‌ها به صورت خودکار به عنوان معتبر پذیرفته می‌شوند، مگر اینکه شکایتی علیه آن‌ها ثبت شود. آپتیمیزم، برخلاف آربیتروم از اثبات تخلف تک‌دوره‌ای استفاده می‌کند. یعنی تمام تراکنش‌ها را تنها یک بار راستی آزمایی کرده و در صورت اعلام تخلف دوباره بررسی می‌کند.

 

عملکرد آپتیمیزم بدین صورت است که تراکنش‌ها را ابتدا بر روی یک زنجیره جداگانه پردازش کرده و سپس نتایج را به صورت دسته‌بندی شده به زنجیره اصلی ارسال می‌کند. فرآیند دسته‌بندی تراکنش‌ها باعث کاهش کارمزد شبکه می‌شود، چرا که اتریوم به جای بررسی هزاران تراکنش جداگانه، تنها چند دسته را بررسی و تأیید می‌کند.

 

آپتیمیزم یک سیستم امنیتی نیز برای تراکنش‌های مشکوک دارد که در آن، تایید کنندگان می‌توانند طی یک هفته برای تراکنش‌ها، اثبات خطا ارائه دهند. این امر می‌تواند منجر به تأخیر هفت روزه در انتقال دارایی‌ها از شبکه آپتیمیزم به بلاک چین اتریوم شود. آپتیمیزم از معماری اتریوم بهره گرفته و از ماشین مجازی شبکه اتریوم در فرایندهای خود استفاده می‌کند.

 

با پیاده‌سازی آپتیمیزم، تراکنش‌ها سریع‌تر انجام شده و هزینه‌های تراکنش به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، که این امر موجب افزایش پذیرش فناوری بلاک‌چین و کاهش موانع ورود برای کاربران جدید می‌شود. همچنین، آپتیمیزم با حفظ امنیت بالا از طریق استفاده از مکانیزم‌های فراوانی اختلاف، به تقویت اعتماد کاربران به فناوری‌های لایه دوم کمک می‌کند و در لیست بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم قرار می‌گیرد.

 

یکی از مزیت‌های بزرگ اپتیمیزم در بین بهترین پروژه‌های لایه دوم اتریوم اکوسیستم شکل گرفته حول آن است که به رشد و توسعه آن کمک فراوانی می‌کند. پروژه‌های لایه دوم مثل BASE و MODE با استفاده از پشته این پروژه ساخته شده و عضو اکوسیستم سوپرچین آپتیمیزم هستند که از نظر ارزش قفل شده جزو پروژه‌های ارزشمند بازار به شمار می‌روند.

 

پروژه لایه دوم بیس BASE

پلتفرم بیس یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم است که، به عنوان یک راه‌حل لایه دوم با همکاری Coinbase تاسیس شده‌ و از پشته آپتیمیزم برای راه‌اندازی بهره می‌برد. این پلتفرم به عنوان یک چارچوب لایه دوم با هدف کاهش کارمزدها، افزایش سرعت تراکنش‌ها و البته بهبود تجربه کاربران، روی اتریوم ایجاد شده‌ است.

 

این پروژه مانند بسیاری دیگر از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم از تکنولوژی رول‌آپ خوشبینانه استفاده کرده و تراکنش‌ها را با تجمیع به شبکه اصلی ارسال می‌کند. دو تا از مهمترین مزیت‌های BASE که آن را در زمره بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم قرار می‌دهد، حمایت کوین بیس و ایجاد شبکه اجتماعی غیرمتمرکز فارکستر در آن است که اکوسیستم قدرتمندی حول این پروژه ایجاد کرده است.

 

🕹 مطالعه بیشتر: پروژه لایه دوم BASE | معرفی کامل پروژه BASE و اکوسیستم آن

 

آپتیمیزم از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

 

پالیگان جامعترین پروژه در بین بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

پالیگان، یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم و مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم طراحی شده‌اند. شبکه پالیگان، چالش‌های شبکه را با انجام معاملات روی یک بلاک‌چین جداگانه سازگار با اتریوم، مدیریت می‌کند. پس از پردازش، تراکنش‌ها به بلاک‌چین اصلی اتریوم بازگردانده می‌شوند. این رویکرد بار فعالیت‌های روی اتریوم را کاهش می‌دهد و در نتیجه، معاملات را تسریع بخشیده و هزینه‌های تراکنش را به کمتر از یک سنت می‌رساند.

 

پالیگان یک شبکه یا زنجیره واحد نیست و از چندین بخش مختلف تشکیل شده که هر یک، بخشی از فعالیت‌های اتریوم را تسهیل ‌می‌کنند. در بطن خود، پالیگان مانند بقیه لایه‌های دوم، تراکنش‌ها را بیرون شبکه انجام داده و نتیجه را به زنجیره اتریوم منتقل می‌کند. با این حال بخش‌های دیگری مانند چهارچوب‌های کاری و زبان‌های توسعه، خدمات دیفای و برنامه غیرمتمرکز نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

 

شبکه اصلی پالیگان یک راه حل مقیاس‌پذیری با ساختار زنجیره جانبی یا همان ساید چین است که با استفاده از یک پل بلاک چین به شبکه اصلی وصل می‌شود. در کنار این پروژه، پالیگان از ماشین مجازی مبتنی بر اثبات دانش صفر خود نیز رونمایی کرده است که تراکنش‌ها را با تجمیع و به صورت رول آپ به شبکه اصلی ارسال کرده و اثبات آن‌ها را با روش دانش صفر به شبکه اصلی ارسال می‌کند.

 

🕹 مطالعه بیشتر: ZkEVM چیست؟ 0 تا 100 ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر

 

پروژه استارک‌نت از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم مبتنی بر ZK

استارک‌نت را می‌توان از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم مبتنی بر اثبات دانش صفر معرفی کرد. به عنوان یک راه‌حل لایه دوم، استارک‌نت با هدف افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم عمل می‌کند و این کار را با پردازش تراکنش‌ها به صورت خارج از زنجیره و سپس ارائه اثبات‌هایی از این تراکنش‌ها به شبکه اصلی اتریوم انجام می‌دهد. استارک‌نت با بهره‌گیری از تکنولوژی STARK، ترکیب‌پذیری و امنیت اتریوم را با توانایی دستیابی به مقیاس‌پذیری نامحدود به ارمغان می‌آورد.

 

پروژه استارک‌نت از فناوری رمزنگاری STARKs استفاده می‌کند. در استارک‌نت، ابتدا تراکنش‌ها خارج از زنجیره با استفاده از STARKs پردازش می‌شوند. سپس، این تراکنش‌های خارج از زنجیره با استفاده از اثبات‌های ریاضی معتبر شناخته می‌شوند. تراکنش‌های معتبر به صورت دسته‌ای جمع‌آوری شده و به شبکه اصلی اتریوم ارسال می‌شوند. با انجام این کار، استارک‌نت در کنار حفظ تضمین‌های امنیتی بلاک‌چین، بار محاسباتی روی اتریوم را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

تفاوت‌های کلیدی استارک‌نت نسبت به سایر راه‌حل‌های لایه دوم شامل غیرمتمرکز بودن و تایید صد در صدی تراکنش‌ها هستند. استارک‌نت بر خلاف دیگر پروژه‌های لایه دوم با دقت فراوان تراکنش‌ها را بررسی کرده و صحت آن‌ها را تضمین می‌کند. علاوه بر این، توسعه پروژه‌های لایه دوم مبتنی بر اثبات دانش صفر به شبکه بیت کوین یکی دیگر از مزیت‌های این پروژه به شمار می‌رود. با تکنولوژی نوین و امنیت بالا، استارک‌نت یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم شناخته می‌شود.

 

🕹 مطالعه بیشتر: اثبات دانش صفر یا Zero Knowledge چیست؟ بررسی کامل مفهوم و تکنولوژی

🕹 مطالعه بیشتر: توکنومیکس استارک نت STRK | مزایا و معایب خرید استارک نت

 

پروژه استارک نت از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

 

پروژه zkSync از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

پروژه zkSync یک پروتکل طراحی‌شده برای مقیاس‌پذیری اتریوم با حفظ عدم تمرکز و عدم نیاز به اجازه است. این پروتکل به عنوان یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم، با جمع‌آوری تراکنش‌ها خارج از شبکه اصلی و ارائه اثبات تراکنش‌ها، توان پردازش تراکنش اتریوم را افزایش می‌دهد. هدف این پروژه دستیابی به «فرامقیاس‌پذیری» است، به این معنا که اجازه می‌دهد بلاک‌چین‌ها تعداد نامحدودی تراکنش را بدون از دست دادن امنیت یا افزایش هزینه پردازش کنند.

 

زدکاسینک برای حل این مشکلات از معماری ZK-rollup استفاده می‌کند. در این وضعیت، تراکنش‌ها ابتدا به صورت غیرمتمرکز پردازش شده و سپس چندین تراکنش در یک اثبات واحد تجمیع می‌شوند. این اثبات تجمیعی سپس به شبکه اصلی اتریوم ارسال می‌شود که بار محاسباتی روی اتریوم را کاهش می‌دهد. zkSync از امنیت ۱۰۰٪ اتریوم بهره‌مند است، زیرا بر همان تضمین‌های امنیتی که اتریوم دارد، تکیه می‌کند و این امر از طریق بازرسی‌های دقیق و رویه‌های امنیتی تحقق می‌یابد.

 

تفاوت این پروژه با پروژه استارک نت در نوع اثبات دانش صفر استفاده شده آن‌ها است که در این پروژه از روش SNARKs استفاده می‌شود. روش‌های SNARKs و STARKs از منظر سرعت و هزینه تایید با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام از ان‌ها مزیت‌های متفاوتی نسبت به دیگری دارند. پشته ساخته شده توسط پروزه Zksync یکی از مزیت‌های اساسی این پروژه نسبت به استارک نت است.

 

🕹 مطالعه بیشتر: پروژه zksync | بررسی کامل تکنولوژی و کاربردهای بلاک چین zksync

 

مقایسه بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

با توجه به گستردگی ابعاد و بستر پروژه‌های لایه دوم، مقایسه این پروژه‌ها به انتخاب بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم کمک می‌کند و درک درستی از وجوه تمایز آن‌ها ارائه می‌دهد. این پروژه‌ها با داشتن مزیت‌های فراوان و تکنولوژی جدید و اثبات‌شده، در میان بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم قرار دارند. با این وجود مقایسه و بررسی کلی این پروژه‌ها، انتخاب را به مراتب ساده‌تر می‌کند.

 

رول اپ‌ها اصلی‌ترین تکنولوژی استفاده شده برای مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم هستند و در مقایسه با روش‌های دیگر مقیاس‌پذیری برون زنجیره‌ای مثل سایدچین‌ها از امنیت بالاتری برخوردار هستند. رول اپ ها به دو دسته کلی رول اپ‌های خوش بینانه و رول اپ‌های مبتنی بر اثبات دانش صفر تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 

مقایسه بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

 

مقایسه رول اپ های خوش بینانه و مبتنی بر اثبات دانش صفر

رول‌آپ‌ها به عنوان تکنولوژی پایه برای بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم به صورت کلی با دسته‌بندی تراکنش‌ها، بررسی آن‌ها را تسهیل می‌کند. رول‌آپ خوشبینانه نوعی رول‌آپ است که در آربیتروم، آپتیمیزم و بیس استفاده می‌شود و  تراکنش‌ها را در یک لایه جداگانه پردازش کرده و فقط نتایج نهایی را به شبکه اتریوم ارسال می‌کنند. این رویکرد کارمزد کمتری دارد و امکان پردازش تعداد بیشتری تراکنش را در زمان کمتری فراهم می‌کند.

 

تایید نهایی تراکنش‌های انجام شده در رول اپ‌های خوش بینانه با فرض صحت اطلاعات است. این به این معنی است که تراکنش‌ها به صورت پیش فرض معتبر تشخیص داده شده و شبکه اصلی ارسال می‌شوند و تنها در صورتی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در یک هفته بعدی درخواستی مبنی بر نامعتبر بودن تراکنش‌ها به شبکه ارسال شود.

 

در مقابل، تکنولوژی‌های مبتنی بر دانش صفر، سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی بالاتری را ارائه می‌دهند. در این روش‌ علاوه بر تجمیع شده تراکنش‌ها که به شبکه اصلی ارسال می‌شود اثبات درستی آن‌ها نیز با اثبات دانش صفر ایجاد و به شبکه ارسال می‌شو. این به این معنی است که تراکنش‌های این نوع رول اپ‌ها در همان اول نهایی و قابل بررسی است. از نظر حفظ حریم خصوصی نیز این روش توانایی‌های ذاتی دارد که در روش‌های خوش بینانه موجود نیست.

 

مشکل رول اپ‌های اثبات دانش صفر هزینه بالاتر و سرعت پایینتر آن‌ها نسبت به رول آپ‌های خوش بینانه است. انتظار می‌رود با رشد این تکنولوژی‌ها و سخت‌افزارهای مرتبط با تولید اثبات‌های دانش صفر هزینه این رول اپ‌ها کاهش پیدا کند. در صورت محقق شدن این اتفاق، رول‌ اپ‌های دانش صفر جایگاه بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم را از پروژه‌های رول اپ خوشبینانه خواهند گرفت.

 

برای مقایسه بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم علاوه بر معیارهای فنی باید، اکوسیستم و توسعه‌دهندگان آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد. در حال حاضر آربیتروم بیشترین ارزش قفل شده را در بین این پروژه‌ها به خود اختصاص داده است که نشان از اعتماد سرمایه‌گذاران به این پروژه دارد. پروژه آپتیمیزم یکی از گسترده‌ترین اکوسیستم‌ها را به خود اختصاص داده و با پشته خود امکان ایجاد پروژه‌های قدرتمندی مثل بیس را فراهم کرده است.

 

پروزه‌های مبتنی بر ZK هنوز در ساخت اکوسیستم قوی عمل نکرده‌اند و پروژه ساید چین پالیگان عملکرد بهتری در این زمینه دارد. پروژه zkSync نیز همانند آپتیمیزم پشته خود را برای ایجاد رول اپ‌های مبتنی بر دانش صفر ایجاد کرده که می‌تواند منجر به گسترش آن شود. پروژه استارک نت با زبان برنامه نویسی خاص خود در قراردادهای هوشمند روش سخت‌تری را برای خود انتخاب کرده اما در صورت موفقیت برای جذب کاربران و توسعه‌دهندگان می‌تواند به یکی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم تبدیل شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله پنج پروژه اصلی لایه دوم اتریوم شامل آربیتروم، آپتیمیزم، پالیگان، استارک نت و zkSync را بررسی کرده و نکات مثبت و منفی آن‌ها را برای انتخاب بهترین پروژه ای لایه دوم اتریوم توضیح دادیم. به نظر می‌رسد رول اپ‌های مبتنی بر دانش صفر از نظر تکنولوژی در وضعیت بهتری قرار دارند و می‌توانند در آینده و با رشد تکنولوژی وضعیت بهتری پیدا کنند اما در حال حاضر رول اپ‌های خوش بینانه توانسته‌اند با جذ سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان وضعیت بهتری داشته باشند.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *