آکادمی رابکس
دیفای
تفاوت apr و apy

تفاوت apr و apy چیست؟ بررسی جامع مفهوم apr و apy

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 20 اسفند 1401
5
5

فهرست مطالب

  • تفاوت APR و APY چیست؟
  • تفاوت apr و apy چیست؟
  • مقایسه تفاوت apr و apy
  • جمع بندی

اگر در پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز یا به اصطلاح دیفای فعال باشید، حتما دو مفهوم APR و APY به گوش‌تان خورده اند. APR به نرخ سود یک سرمایه‌گذاری به صورت سالانه اشاره دارد؛ درحالیکه APY به میزان سود واقعی شما از یک سرمایه‌گذاری یک ساله اشاره دارد. این دو مفهوم به صورت ویژه‌ زمان سرمایه‌گذاری یا وام‌دهی در دیفای مطرح می‌شوند. در این مقاله به بررسی معنی و کاربرد این دو مفهوم می‌پردازیم؛ تفاوت apr و apy را بررسی می‌کنیم و آن‌ها را با مثالی ساده توضیح می‌دهیم.

 

تفاوت APR و APY چیست؟

درک مفاهیم apr و apy دو موضوع مهم در سرمایه‌گذاری هستند و برای بهبود دادن فعالیت‌های اقتصادی بهتر است با دو مفهوم APY و APR آشنایی کامل داشته باشید و تفاوت apr و apy را بدانید. اگر بخواهیم خیلی ساده این دو مفهوم را مقایسه کنیم، هر دوی این مفاهیم به میزان سود از یک سرمایه‌گذاری اشاره دارند درحالیکه هر یک از آن‌ها به عدد ویژه‌ای می‌رسد که الزاما یکی نیستند. در ادامه هر یک از این مفاهیم و تفاوت‌هایشان را بررسی می‌کنیم.

 

APR چیست ؟

«نرخ درصدی سالانه» (Annual Percentage Rate) که به اختصار APR شناخته می‌شود؛ به نرخ سود یا بهره‌ای گفته می‌شود که شما در طول یک سال در ازای پول خود دریافت می‌کنید. برای مثال اگر شما در یکی از پروژه‌های دیفای سرمایه‌گذاری یک ساله با نرخ درصدی سالانه ۲۰٪ انجام دهید؛ به ازای ۱۰۰ دلار شما در ابتدای یک سال، در آخر سال ۱۲۰ دلار خواهید داشت. در چنین حالتی، شما در تمام طول سال فقط از سرمایه اولیه خود سود دریافت می‌کنید. برای درک این مفهوم به صورت فرمولی آن را بررسی می‌کنیم.

 

فرمول بهره

 

همانطور که در فرمول مشاهده می‌کنید، برای مشخص کردن میزان بهره سرمایه‌تان می‌توانید زمان سرمایه‌گذاری را در نرخ درصد سالانه ضرب کنید و سپس در سرمایه اولیه ضرب کنید. نتیجه این ضرب را در ۱۰۰ تقسیم کنید. بیایید از این فرمول برای مشخص کردن بهره‌ی مثال بالا استفاده کنیم. در این مثال نرخ درصد سالانه ۲۰ است و زمان آن ۱ (یک سال) و سرمایه اولیه هم در این مثال ۱۰۰ است. بهره یا سود در این شرایط حاصل ۱۰۰×۲۰×۱ و سپس تقسیم بر ۱۰۰ است. بهره سرمایه شما در یک سال معادل ۲۰ دلار خواهد بود.

در پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز، APR به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. برای مثال در استیکینگ ارز دیجیتال در ابتدای فرایند استیک کردن، پلتفرم نرخ درصدی سالانه را در اختیار شما خواهد گذاشت تا بتوانید سود استیکینگ را در نظر بگیرید. این مسئله برای سایر پروژه‌های دیفای مثل وام‌دهی و لیکویید استیکینگ هم صدق می‌کند. حالا که با مفهوم APR به خوبی آشنا شدید، بیایید مفهوم سود مرکب را درک کنیم و تفاوت apr و apy را بررسی کنیم.

 

سود مرکب چیست؟

برای درک مفهوم ‌APY اول باید مفهوم سود مرکب را بررسی کنیم. تصور کنید پس از خرید اتریوم شما مبلغ ۱۰۰ دلار را در حوزه دیفای سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در برخی پلتفرم‌های مالی شما می‌توانید به جای دریافت سود سالانه‌ی ساده که در مثال APR دیدید، سود مرکب دریافت کنید. می‌توانیم سود مرکب را با یک مثال ساده بررسی کنیم.  تصور کنید شما سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید و بهره آن ۲۰ درصد و مرکب است. در چنین حالتی سود ماهانه شما از سرمایه گذاری ۱.۶۷ دلار خواهد بود.

زمانی که در پایان ماه اول سرمایه‌گذاری، مبلغ ۱.۶۷ دلار به حساب سرمایه‌گذاری شما اضافه شود، ماه دوم سرمایه‌گذاری به جای ۱۰۰ دلار با مبلغ ۱۰۱.۶۷ شروع خواهد شد و به جای اینکه سود ماه دوم با ۱۰۰ دلار محاسبه شود با ۱۰۱.۶۷ حساب می‌شود. در پایان ماه دوم از سرمایه‌گذاری موجودی حساب شما ۱۰۳.۳۶ خواهد بود و البته سرمایه ماه سوم شما هم همین مبلغ خواهد بود و بر اساس آن سود دریافت خواهید کرد. در چنین شرایطی شما علاوه بر سود گرفتن از سرمایه خودتان، از سود سرمایه‌تان هم سود دریافت می‌کنید. به این مفهوم سود مرکب گفته می‌شود.

برای یک سرمایه‌گذاری یک ساله چطور سود خود را محاسبه می‌کنید؟ در این شرایط مفهوم APY به کمک شما خواهد آمد. شما می‌توانید با استفاده از یک فرمول ساده بهره سرمایه خود را محاسبه کنید. اما ابتدا بررسی کنیم APY چیست و سپس تفاوت ‌apr و apy را بررسی کنیم.

APY چیست ؟

«بهره درصدی سالانه» (Annual Percentage Yield) که به اختصار APY هم نامیده می‌شود، یک معیار سرمایه‌گذاری است که میزان سود مرکب را هم با تمام دوره‌های سود در نظر می‌گیرد. APY می‌تواند این کار را به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه انجام دهد. البته که محاسبه‌ی APY به دلیل در نظر گرفتن دوره‌های مختلف بر اساس نرخ بهره، پیچیده‌تر از محاسبه بهره سرمایه است. در ادامه فرمولی که برای محاسبه‌ی APY استفاده می‌شود، توضیح خواهیم داد.

 

فرمول apy

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، تعداد دوره محاسبه اهمیت زیادی دارد. لازم است بدانید که تعداد دوره محاسبه به صورت پیش فرض یک سال درنظر گرفته می‌شود. apy به شما نشان می‌دهد که سود مرکب از یک سرمایه‌گذاری چقدر است. اهمیت سود مرکب در محاسبه هزینه‌ها و بهره اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این پلتفرم‌های زیادی به جای استفاده از apr، از apy استفاده می‌کنند و اگر تفاوت ‌apr و apy را ندانید، گیج می‌شوید.

 

تفاوت apr و apy چیست؟

اگر در یک سرمایه‌گذاری به جای درنظر گرفتن سود ساده، سود مرکب را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که تفاوت apr و apy در اعداد بزرگ و بعد از مدت طولانی، بسیار زیاد است. هر دوی این مفاهیم ابزارهایی برای محاسبه بهره‌ی سرمایه هستند، اما میزان سودی که از هر یک به دست می‌آید به طرز شگفت‌انگیزی متفاوت است. در امور مالی apr در واقع مقیاسی معادل سود ساده است در حالی که apy مقیاسی معادل سود مرکب است. از لحاظ کمی apy همیشه از apr بیشتر است زیرا علاوه بر سرمایه اولیه، سود آن را هم در نظر می‌گیرد. این یکی از مهمترین تفاوت ‌apr و apy است که در سرمایه‌گذاری شما تاثیر دارد.

 

سود مرکب و سود ساده

 

بر اساس نمودار فوق، هرچه مدت زمان سرمایه‌گذاری و حجم آن بیشتر باشد، تفاوت apr و apy بیش از پیش می‌شود. به زبان ساده‌تر، در نظر گرفتن سود مرکب از سرمایه‌ در apy باعث می‌شود سرمایه بیش از پیش افزایش پیدا کند. در حالیکه apr سود خطی و مشخصی دارد که نرخ آن در طول یک سال افزایش پیدا نمی‌کند.

 

مقایسه تفاوت apr و apy

برای بررسی و مقایسه تفاوت apr و apy به چهار مسئله اصلی برمی‌خوریم. اولین تفاوت، شمول هزینه‌ها در apr و apy است. دومین مسئله، سود ساده و مرکب و در دیگر مقدار apr و apy است. آخرین تفاوت، کارکرد apr و apy در سیستم‌های مالی است. در ادامه تفاوت apr و apy را به صورت کلی مقایسه می‌کنیم.

 

تفاوت apr و apy

 

جمع بندی

نرخ درصدی سالانه و بهره درصدی سالانه دو مفهوم مهم در امور مالی هستند که اگر در پروژه‌های دیفای فعالیتی داشته باشید، احتمالا با این دو مفهوم مواجه شده‌اید. apr میزان بهره یا سود شما از سرمایه‌تان در طول یک سال است و apy معیاری برای مشخص کردن سود مرکب شما از یک سرمایه‌گذاری. در این مقاله ما به بررسی مفهوم apr و apy پرداختیم و فرمول محاسبه آن‌ها را نیز توضیح دادیم؛ سپس تفاوت apr و apy را بررسی کردیم.

برچسب های مرتبط

دیفای

امتیاز دهید

سوالات متداول

apy چیست؟

بهره سود سالانه یک معیار سرمایه‌گذاری است که میزان سود مرکب را هم با تمام دوره‌های سود در نظر می‌گیرد. این معیار تمام دوره‌های سوددهی را در یک سرمایه‌گذاری مشخص کرده و تمام هزینه‌های آن را در نظر می‌گیرد.

apr چیست؟

نرخ سود سالانه به نرخ سود یا بهره‌ای گفته می‌شود که شما در طول یک سال در ازای پول خود دریافت می‌کنید. در واقع این عدد توسط موسسات مالی برای مشخص کردن سود خطی یا ساده‌ی شما از یک سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *