آکادمی رابکس
کیف پول
والت کانکت چیست

والت کانکت چیست؟ آموزش کار با Wallet Connect در کیف پول ارز دیجیتال

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 17 دی 1401
3.7
3.7

فهرست مطالب

  • والت کانکت چیست؟
  • آموزش والت کانکت
  • ویژگی های والت کانکت 2 چیست؟
  • آیا والت کانکت امن است؟
  • آیا استفاده از والت کانکت به فیلترشکن نیاز دارد؟

در طی سال‌های گذشته شاهد رشد فزآینده دنیا وب 3 بوده‌ایم و بسیاری از کاربران از کیف پول ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. امروزه کاربران از انواع کیف پول ارز دیجیتال مثل کیف پول‌های موبایل، دسکتاپ، سخت‌افزاری و مروگر استفاده می‌کنند. اتصال این کیف پول‌ها به شکل امن و ساده به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یکی از موضوعات اساسی برای گسترش دنیای وب 3 است. والت کانکت ابزار متن باز است که برای این مقصود ایجاد شده است. در ادامه مقاله به سوال والت کانکت چیست پاسخ می‌دهیم و به آموزش والت کانکت در کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم.

 

والت کانکت چیست؟

«والت کانکت» (Wallet Connect) یک پروتکل متن باز است که برای اتصال کیف پول‌های ارز دیجیتال به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. این پروتکل یک ارتباط امن و از راه دور بین انواع کیف پول ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برقرار می‌کند. در والت کانکت از یک کلید مشترک بین دو برنامه استفاده می‌شود تا یک ارتباط رمزگذاری شده متقارن بین آن‌ها ایجاد شود. این روش نسبت به اتصال مستقیم کیف پول به اپلیکیشن غیرمتمرکز امنتر است و علاوه بر این پیاده‌سازی آن برای اپلیکیشن‌ها و کیف پول‌ها آسان‌تر است.

با استفاده از والت کانکت کاربران می‌توانند بیش از 170 کیف پول ارز دیجیتال مثل «متامسک»، «لجر»، «رین بو»، «آرگو» و «تراست ولت» را به بیش از 450 اپلیکیشن غیرمتمرکز مثل پلتفرم وام‌دهی آوه، مارکت پلیس NFT اپن سی، اپلیکیشن صرافی پنکیک سواپ، و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توئیتر وصل کنند.

برای اتصال کیف پول به اپلیکیشن غیرمتمرکز نیاز است که در اپلیکیشن غیرمتمرکز یک کیو آر کد مربوط به درخواست اتصال ایجاد شود و در کیف پول این کیو آر کد با استفاده از والت کانکت اسکن شود و با امضای آن اتصال بین این دو برقرار شود. در نتیجه این اتصال کاربران می‌توانند با اپلیکیشن تعامل داشته باشند و درخواست‌های مختلف را با استفاده از کیف پول خود تایید کنند. در ادامه به آموزش استفاده از Wallet connect می‌پردازیم.

 

کاربرد والت کانکت

 

آموزش والت کانکت

در بخش قبل به سوال والت کانکت چیست پاسخ دادیم و اشاره شد که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با استفاده از این ابزار می‌توانند به سادگی امکان اتصال بیش از 170 کیف پول ارز دیجیتال به پلتفرم خود را امکان‌پذیر کنند. در صورت نبود این پروتکل اپلیکیشن‌ها مجور بودند برای اتصال همه کیف پول‌ها تنظیماتی را در کدهای خود در نظر بگیرند که از نظر مالی و زمانی هزینه‌بر است. در این بخش از آموزش والت کانکت هدف ما آموزش کار با آن در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است.

فرآیند اتصال کیف پول و اپلیکیشن غیرمتمرکز به والت کانکت فرآیندی ساده و سریع است. با این حال فرآیند اتصال بر مبنای این که شما از کیف پول موبایل یا دسکتاپ استفاده می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. قبل از شروع فرآیند اتصال باید از وجود پروتکل والت کانکت در اپلیکیشن مورد نظر مطمئن شوید. پس از اطمینان از این کار با طی کردن مراحل زیر اتصال کیف پول به اپلیکیشن غیرمتمرکز از طریق کانکت والت انجام می‌شود.

در مرحله اول شما باید اپلیکیشن غیرمتمرکز خود را در مرورگر خود جست و جو کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم از والت کانکت پشتیبانی می‌کنند. در اینجا برای آموزش نحوه اتصال صرافی یونی سواپ به عنوان نمونه مورد بررسی قرار می‌گیرد. سایر اپلیکیشن‌ها نیز مشابه همین روند را دارند. در صفحه اول این صرافی در گوشه سمت راست گزینه «Connect» وجود دارد که با کلیک بر روی آن پنجره مربوط به اتصال کیف پول نمایش داده می‌شود.

 

والت کانکت در یونی سواپ

 

در این پنجره دو کیف پول متامسک و کوین بیس به صورت مجزا نشان داده شده است که با کلیک بر روی هر کدام از آن‌ها می‌توانید افزونه این کیف پول‌ها در مرورگر را به یونی سواپ وصل کنید یا اینکه کیو آر کد نشان داده شده را از طریق کیف پول موبایل آن‌ها اسکن کنید. برای استفاده از گزینه والت کانکت گزینه سوم موجود در این فهرست را انتخاب می‌کنیم. با انتخاب این مورد، پنجره جدیدی نمایش داده می‌شود که در آن دو گزینه «QR Code» و «Desktop» وجود دارد. این دو گزینه به ترتیب برای اتصال کیف پول موبایل و سخت‌افزاری استفاده می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

اتصال کیف پول از طریق والت کانکت

 

اتصال کیف پول موبایل با والت کانکت

گزینه کیو آر کد در پنجره والت کانکت برای اتصال کیف پول موبایل استفاده می‌شود. برای انجام این کار نیاز است که کیف پول مورد نظر خود را در گوشی باز کنید و کیور آر کد نشان داده شده را از طریق کیف پول خود اسکن کنید. برای هدف آموزشی این جا از کیف پول تراست ولت استفاده می‌کنیم. در قسمت «Setting» کیف پول تراست ولت گزینه «Wallet Connect» را انتخاب می‌کنیم و با استفاده از گزینه «New Connection» دوربین گوشی را برای اسکن کد باز می‌کنیم.

با اسکن کیو آر کد نمایش داده شده، یک پنجره جدید در کیف پول باز می‌شود که در آن اطلاعات مربوط به اپلیکیشن غیرمتمرکز مورد نظر قرار گرفته است. با کلیک بر روی گزینه «Connect» کیف پول به اپلیکیشن مورد نظر وصل می‌شود و شما می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید. اگر جستجوی شما از طریق قسمت مرورگر کیف پول انجام شود به جای استفاده از کیو آر کد می‌توانید به صورت مستقبم کیف پول را به والت کانکت معرفی کنید و تایید اتصال را اعمال کنید.

 

تایید اتصال کیف پول از طریق wallet connect

 

در صورتی که نمی‌خواهید اتصال نهایی شود می‌توانید از گزینه Cancel  استفاده کنید. پس از اتصال به کیف پول هر تراکنش یا فعالیتی که شما در صرافی یونی سواپ بخواهید انجام دهید، گزینه امضای تراکنش به کیف پول شما ارسال می‌شود که باید آن را تایید کنید تا تراکنش نهایی شود. پس از نهایی شدن تراکنش نیز خروجی تراکنش در کیف پول اعمال می‌شود.

به عنوان مثال، اگر شما به دنبال خرید بیت کوین از طریق از استخرهای نقدینگی یونی سواپ با قیمت تتر روز هستید می‌توانید از بخش Swap این دو رمز ارز را به همراه مقادیر آن‌ها مشخص کنید و گزینه Swap  را انتخاب کنید. با نجام این کار یک پنجره در کیف پول شما نمایش داده می‌شود که اطلاعات تراکنش در آن نمایش داده می‌شود. با تایید این تراکنش از کیف پول میزان تتر از کیف پول شما کم شده و بر میزان  رمز ارز بیت کوین اضافه می‌شود. روش ساده‌تر این کار انتقال تتر به صرافی ارز دیجیتال رابکس و تبدیل مستقیم آن به بیت کوین است.

 

اتصال کیف پول سخت افزاری با والت کانکت

در صورتی که می‌خواهید کیف پول دسکتاپ خود را از طریق والت کانکت به اپلیکیشن غیرمتمرکز وصل کنید باید از گزینه Desktop نمایش داده شده در قسمت اتصال کیف پول اپلیکیشن غیرمتمرکز استفاده کنید. با انتخاب این گزینه کیف پول‌های سخت افزاری پشتیبانی شده نمایش داده می‌شود.  از بین کیف پول‌های نمایش داده شده کیف پول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم. در این آموزش از کیف پول سخت افزاری Infinity استفاده می‌کنیم.

 

اتصال کیف پول دسکتاپ به والت کانکت

 

با کلیک بر روی این کیف پول پنجره‌ای جدید باز می‌شود که می‌توانید از آن کیف پول را دانلود و نصب کنید. اگر از قبل کیف پول را در سیستم خود نصب کرده‌اید پیامی مبنی بر باز کردن کیف پول دریافت می‌کنید که باید بر روی گزینه «Open Infinity Wallet» کلیک کنید. با انجام این کار، کیف پول سخت‌افزاری شما باز می‌شود و می‌توانید اتصال کیف پول به اپلیکیشن غیرمتمرکز را تایید و از امکانات آن استفاده کنید. مشابه نسخه موبایل تمامی تراکنش‌های ارز دیجیتال انجام شده توسط کیف پول تایید خواهد شد.

 

ویژگی های والت کانکت 2 چیست؟

والت کانکت به عنوان یک پروتکل متن باز با بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سازگار است و امنیت بالایی برای این ارتباطات فراهم می‌کند. با این حال نسخه اولیه این پروتکل جا برای بهتر شدن دارد و والت کانکت 2 برای این منظور طراحی شده است. والت کانکت 2 بهبودهای زیرساختی مهمی برای ویژگی‌های نسخه اولیه خود ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

  • والت کانکت 2 قابل استفاده برای تمامی بلاک چین‌ها مثل کازماس و اتریوم خواهد بود.
  • در نسخه دوم کاربران قادر خواهند بود به طور همزمان کیف پول خود را به چندین بلاک چین وصل کنند.
  • قابلیت ارسال پیام رمزنگاری شده از کیف پول به کیف پول به کاربران این امکان را می‌دهد که تعیین کنند چه کسی می‌تواند به آن‌ها پیام بدهد.
  • قابلیت پوش نوتیفیکیشن کاربران را از تراکنش‌ها ورودی آگاه خواهد کرد.

اضافه شدن این ویژگی‌ها به والت کانکت، کار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیای بلاک چین را ساده می‌کند. با استفاده از این ویژگی کاربران با استفاده از انواع کیف پول ارز دیجیتال خواهند توانست فعالیت‌های خود را در بلاک چین‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف انجام دهند بدون آن که نیازی به نصب یا خرید کیف پول جدید داشته باشند.

 

والت کانکت 2

 

آیا والت کانکت امن است؟

در پروتکل والت کانکت اتصال بین کیف پول و اپلیکیشن غیرمتمرکز از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری امن ایجاد می‌شود به گونه‌ای که برای تایید تمامی تراکنش‌ها نیاز به تایید کاربر در کیف پول است و اپلیکیشن غیرمتمرکز قادر به دسترسی به کلید خصوصی کیف پول نیست. بنابراین والت کانکت یک پروتکل بسیار امن برای ارتباطات در دنیای وب 3 به شمار می‌رود.

مساله‌ مهمی که در این ارتباط باید به آن توجه شود، امن بودن اپلیکیشن غیرمتمرکز مورد استفاده است. به عنوان مثال، شما ممکن است به جای اتصال به اپلیکیشن صرافی پنکیک سواپ به اپلیکیشن کلاهبرداری مشابه با آن وصل شوید و با تایید تراکنش‌های آن دچار کلاهبرداری شوید. در این شرایط نیز والت کانکت کار خود را به صورت امن انجام می‌دهد اما تایید یک تراکنش کلاهبرداری توسط شما باعث از بین رفتن سرمایه می‌شود.

توجه داشته باشید که پس از تمام شدن کار در اپلیکیشن غیرمتمرکز دسترسی به آن را از طریق والت کانکت قطع کنید. برای انحام این کار به راحتی می‌توانید به بخش والت کانکت در کیف پول مراجعه کنید و از فهرست اپلیکیشن‌هایی که به کیف پول متصل شده‌اند، آن‌هایی را که با آن‌ها کار ندارید را پاک کنید. این مساله نیز از نظر حفظ امنیت ارز دیجیتال اهمیت دارد.

 

آیا استفاده از والت کانکت به فیلترشکن نیاز دارد؟

به طور کلی استفاده از والت کانکت برای همه کاربرها آزاد است و نیازی به فیلترشکن برای استفاده از آن نیست اما از آن‌جایی که امکان استفاده از برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای کاربران ایرانی وجود ندارد، استفاده از والت کانکت بدون فیلترشکن برای این دسته از اپلیکیشن‌ها مقدور نیست و کاربران حتما باید از فیلترشکن برای اتصال بین آن‌ها استفاده کنند.

برچسب های مرتبط

کیف پول

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات