آکادمی رابکس
ترید
آموزش مبانی والیوم پروفایل

والیوم پروفایل چیست؟ آموزش مبانی والیوم پروفایل

  • پیشرفته
  • 2دقیقه
  • 08 بهمن 1401
2.2
2.2

فهرست مطالب

  • والیوم پروفایل چیست؟
  • اجزای تشکیل دهنده والیوم پروفایل
  • انواع والیوم پروفایل
  • استراتژی‌های والیوم پروفایل
  • برنامه‌های مشاهده فوت پرینت
  • جمع بندی

اکثر ما در ابتدای کار ترید به دنبال روش‌های تحلیلی مختلف می‌رویم تا بهترین روش تحلیل تکنیکال را پیدا کنیم. والیوم پروفایل یکی از همین روش‌هاست که به نظر می‌رسد آخرین سطح تحلیلی برای ترید کردن است.

اگر با والیوم پروفایل و فوت پرینت آشنایی ندارید، حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله به طور کامل والیوم پروفایل را به شما معرفی کرده، مزایای آن را مورد بررسی قرار داده و اجزای آن را برای شما شرح خواهیم داد. در انتها نیز چند استراتژی پر کاربرد در والیوم پروفایل را معرفی خواهیم کرد. برای دیدن والیوم پروفایل و دیتای لول 2 نیاز به نرم‌افزار‌های خاصی نیز دارید که در این مقاله آن‌ها را پیدا می‌کنید. اما آیا والیوم پروفایل ضامن سود دهی ما خواهد بود؟

معمولا در ابتدای کار با اندیکاتور‌ها آشنا می‌شویم. بعد از این که از این ابزار سود نمی‌بریم، به سراغ پرایس اکشن و عرضه تقاضای پیشرفته‌تر همچون RTM و ICT می‌رویم؛ اما خیلی از افراد در همین مرحله متوقف شده و اگر باز هم سود ده نشوند، احتمالا به طور کلی ترید را کنار گذاشته و بیشتر تمرین نکنند.

هرچند تمام این روش‌ها در صورتی که وقت کافی بر روی آن‌ها بگذاریم، می‌توانند بسیار سود ده باشند، حتی پرایس اکشن کلاسیک نیز یک روش محبوب میان تریدرهاست؛ اما مشکل اینجاست که همه ما عجله داریم و بر روی همه آن‌ها وقت کافی نمی‌گذاریم.

با این حال وقتی همه این مراحل را رد کردیم، احتمالا با مبحثی به نام دیتای لول 2 و والیوم پروفایل و فوت پرینت آشنا می‌شویم. احتمالا به نظرمان می‌رسد که این دیگر مرحله آخر است و بعد از یادگیری آن می‌توانیم به سوددهی برسیم؛ اما باز هم این تمرین و ممارست زیاد است که تضمین کننده سود ده بودن شما در بازار خواهد بود.

والیوم پروفایل چیست؟

والیوم پروفایل میزان حجم معامله شده در هر سطح قیمتی مشخص شده، در دوره زمانی خاص را به ما نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر در تایم فریم یک دقیقه در بیت کوین، برای نمودار ابتدای روز تا دو ساعت بعد از آن را تعریف کنیم، تعداد کل بیت کوین‌های خریداری و فروخته شده در آن بازه زمانی را به ما نشان می‌دهد.

برای دیدن حجم ابزارهای مختلفی وجود دارد. اندیکاتور حجم ساده که اکثر ما در هنگامی که اولین بار نمودار را باز می‌کنیم، دیده ایم. این اندیکاتور به شکل زیر است که حجم معاملات را در آن صرافی انتخاب شده به ما نشان می‌دهد. این حجم در بیت کوین تعداد ارزهای معامله شده، در فارکس، تعداد قراردادهای مبادله شده و در بازار سهام تعداد سهم است. اما این اندیکاتور به تنهایی کمک زیادی به ما نمی‌کند و در دسته حجم‌های محور X قرار می‌گیرد. چیزی که خیلی به ما کمک می‌کند حجم‌های محور Y است.

 

والیوم پروفایل چیست

 

وقتی از والیوم پروفایل صحبت می‌کنیم نیز منظورمان همین ابزارهای محور Y که در زیر یکی از آن‌ها را می‌بینید. با این حال چیزی که خیلی مهم و کاربردی است، فوت پرینت یا حجم کندل استیکی است. در بخش‌های بعدی تمرکزمان بیشتر بر روی همین فوت پرینت است؛ زیرا دیتای لول 2 واقعی همین مورد است.

 

والیوم پروفایل چیست

 

چرا حجم برای ما مهم است و نیاز داریم که آن را مطالعه کنیم؟ زیرا ذات و طبیعت بازار بر اساس حجم است. زمانی که حجمی وجود نداشته باشد، بازار کارا نیست و اصلا قابلیت ترید کردن ندارد. وقتی حجم وجود ندارد؛ یعنی خرید و فروشی انجام نمی‌شود؛ در واقع این حجم است که بازار را تکان می‌دهد، خریداران قیمت را بالا برده و فروشندگان قیمت را پایین می‌برند و حجم معاملات این دو گروه است که باعث این حرکات می‌شود.

با استفاده از والیوم پروفایل ما می‌توانیم نقاط حمایت و مقاومت کلیدی را مشخص کنیم، تارگت قیمتی و استاپ لاس منطقی تعیین کنیم و مناطق بالانس و ایمبالانس را به خوبی مشخص کنیم. بالانس به مناطقی گفته می‌شود قیمت در آن حجم داشته و ایمبالانس مناطقی است که قیمت بدون حجم و با سرعت حرکت کرده است. معمولا ایمبالانس در مناطقی است که مومنتوم حرکت بالاست. ساده ترین روش تشخیص بالانس و ایمبالانس نگاه کردن به کندل هاست. زمانی که کندل ها با شدویی به هم نرسند، ایمبالانس داریم و نقاط خوبی برای بازگشت هستند؛ اما با استفاده از والیوم پروفایل، این مناطق بهتر و دقیق‌تر شناسایی می‌شوند.

 

والیوم پروفایل چیست

 

اجزای تشکیل دهنده والیوم پروفایل

والیوم پروفایلی که در اینجا از آن صحبت می‌کنیم چند بخش اصلی دارد که اکثرا هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به طور ساده قیمت باز شدن، بسته شدن، پایین‌ترین و بالاترین قیمت به نمایش در می‌آید. یک بخش مهم poc است که معمولا با یک خط با رنگ مشخص به نمایش در می‌آید. Poc جایی است که بیشترین حجم در آن معامله شده است.

در والیوم پروفایل یک value area نیز داریم که ارزش ذاتی آن دارایی را از نظر حجم معاملات نشان می‌دهد. بخشی از قیمت که 70 درصد حجم معاملات در آن انجام شده است، value area نام دارد. قیمت اگر داخل این ناحیه باشد، منصفانه (FAIR) و اگر بیرون آن باشد، غیر منصفانه(Unfair) است. یعنی در قیمت منصفانه می‌توانیم خرید و فروش انجام دهیم و در قیمت منصفانه پوزیشن خود را ببندیم.

 

اجزای والیوم پروفایل

 

این بحث به آکشن مارکت تئوری را یا تئوری حراج باز می‌گردد. تئوری حراج می‌گوید هرچیزی یک قیمت منصفانه دارد که در آن بیشترین حجم خرید و فروش انجام شده است. برای فهم این تئوری قیمت 206 را فرض کنید. اگر 206 برای مدتی طولانی بر روی 200 میلیون معامله شود، این 200 میلیون تومان قیمت منصفانه آن است که مورد قبول اکثر افراد است.

حال اگر قیمت به 190 میلیون برسد، افراد سریعا اقدام به خرید می‌کنند؛ زیرا کمتر از قیمت منصفانه و مورد قبول است. این خرید باعث می‎شود، قیمت رشد کرده و دوباره به 200 میلیون برسد. حال اگر به 210 میلیون تومان برسد، افراد شروع به فروش می‌کنند؛ چون اصطلاحا این کالا گران شده است.

ارزان و گران بودن، پایه اصلی بازارهای مالی و کل زندگی است! شما وقتی به دنبال خرید یک لباس هستید، چندین مغازه را بررسی می‌کنید تا ارزان‌ترین لباس و مناسب‌ترین قیمت را پیدا کنید. بازارهای مالی نیز به همین شکل کار می‌کنند، افراد به دنبال این هستند که دارایی‌ها و ارزها را ارزان خریده و بفروشند. همین است که باعث حجم خوردن و تکان خوردن بازار می‌شود.

انواع والیوم پروفایل

در بخش‌های قبلی اشاره‌ای به انواع مختلفش داشتیم؛ اما در این بخش به طور جزیی‌تر به بررسی انواع والیوم پروفایل خواهیم پرداخت. والیوم محور x که همان والیوم عادی است که کاربرد جندانی ندارد و زیاد برای ما مهم نیست چون نمی‌توانیم اطلاعات زیادی از آن به دست بیاوریم.

والیوم پروفایل های محور y انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها session volume profile است. این والیوم پروفایل کاربردهای بیشتری نسبت به اندیکاتور حجم عادی دارد؛ اما باز هم چون  Volume Profile بر حسب VP ها قبلی را به ما نمی‌دهد. والیوم پروفایل کندل استیک که از آن به عنوان فوت پرینت هم یاد می‌شود، چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد. در فوت پرینت چند مفوم مهم وجود دارد که اکثر استراتژی‌ها بر پایه آن‌ها ساخته شده است.

 

انواع والیوم پروفایل

 

به عنوان مثال در اکثر برنامه‌ها دلتا را در زیر کندل‌ها قابل مشاهده است. دلتا میزان تفاوت حجم خرید و فروش است و هرچه بیشتر باشد، نشان از قدرت بیشتر آن کندل دارد. حال اگر کندل سبز باشد؛ اما دلتا منفی شود، اصطلاحا واگرایی دلتا نام دارد و احتمال بازگشت قیمت بسیار بالا می‌رود.

بیشترین حجم یا همان poc نیز بر روی این کندل‌ها به نمایش در می‌آید که نقطه حمایت و مقاومت خوبی به ما می‌دهد و می‌توانیم از آن برای ورود استفاده کنیم. بحث ایمبلنس‌ها یا عدم تعادل‌ها در نمودار نیز با استفاده از فوت پرینت بسیار دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر سمت خرید و فروش اختلافی 4 برابری با هم داشته باشند، اصطلاحا ایمبلنس داریم. البته این 4 برابر بودن را می‌توانیم به صورت دلخواه تغییر بدهیم و هر مقداری که بهتر جواب می‌دهد را استفاده کنیم.

این موارد نیاز به بررسی و آموزش زیادی دارد که با مطالعه بیشتر و استفاده از دوره‌های مختلف می‌توانید تسلط کافی بر روی آن‌ها پیدا کنید. در این مقاله سعی میکنیم آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا ایده‌ای از والیوم پروفایل و فوت پرینت داشته باشید.

استراتژی‌های والیوم پروفایل

حال سوال این است که چگونه می‌توانیم از این اطلاعاتی که از فوت پرینت به دست می‌آوریم، استفاده کنیم. در والیوم پروفایل نواحی‌ خاصی به نام های والیوم نود و لو والیوم نود داریم. های والیوم جاهایی است که حجم زیادی در آنجا معامله شده است و مانند یک آهن‌ربا برای قیمت عمل می‌کنند. خرید در نواحی حمایتی و انتظار برای رسیدن قیمت به این نواحی یک از استراتژی‌های خوب است.

لو والیوم نودها حجم زیادی ندارد و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم یک ناحیه در چارت عادی قدرت زیادی دارد یا خیر چون قیمت به سرعت و با قدرت از لو والیوم نودها رد می‌شود پس بهتر است به فکر خرید و فروش یا بستن معامله خود در این نواحی نباشیم.

با استفاده از فوت پرینت ما می‌توانیم توزیع و انباشت را به خوبی مشخص کنیم. جایی که انباشت انجام شده و قیمت حجم زیادی خورده است، ناحیه خوبی برای حمایت و مقاومت است و می‌توانیم اقدام به خرید و فروش کنیم و بعد از اتمام توزیع و رسیدن به یک منطقه انباشت دیگر، پوزیشن خود را ببندیم.

ناحیه value area یک high و low دارد که به عنوان حمیات و مقاومت خوب قابل استفاده هستند. این high و low پروفایل روز قبل، معمولا در روز بعد تست می‌شود و می‌توانیم بر روی آن‌ها وارد معامله شویم. Poc و ایمبلنس‌ها نیز نواحی خوبی برای ورود به معامله هستند . در کل مدیریت ترید و استاپ لاس گذاشتن با استفاده از والیوم پروفایل کار بسیار آسان‌تری است و با تمرین مناسب می‌توانید ستاپ‌ها و استراتژی‌های خاص و سود‌ده خود را طراحی کنید.

برنامه‌های مشاهده فوت پرینت

برای مشاهده والیوم پروفایل و فوت پرینت نرم‌افزارهای خاصی نیاز داریم که اکثرا هم نیازمند خرید اشتراک هستند. Motive wave و سیرا چارت و نینجا پروفایل از بهترین نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده این دیتاها هستند؛ اما برای استفاده از دیتای بدون تاخیر نیاز دارید بین 50 تا 200 دلار برای خرید دیتا و اشتراک این نرم‌افزارها پرداخت کنید. کار با برخی از این نرم‌افزارها سخت است و نیاز دارید مدتی با آن‌ها کار کنید تا به محیط آن‌ها عادت کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد والیوم پروفایل، انواع آن و استراتژی‌های مختلف با استفاده از اجزای مختلفش صحبت کردیم. والیوم پروفایل یک سطح بالاتر نسبت به دیتاهای عادی نمودارهای کندلی ما هستند و برای تسلط بر روی آن نیاز به تمرین و تلاش زیادی داریم. شما برای خرید بیت کوین یا فروش تتر می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • حمید
    26 اردیبهشت 1402

    من که هیچی از این نوشته نفهمیدم