آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
اتریوم یا کاردانو

اتریوم یا کاردانو؟ کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 21 فروردین 1403
5
5

فهرست مطالب

  • اتریوم یا کاردانو
  • مزایای اتریوم در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو
  • مزایای کاردانو در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو
  • اتریوم بهتر است یا کاردانو؟
  • اتریوم بخریم یا کاردانو؟
  • جمع‌بندی

انتخاب بین اتریوم یا کاردانو سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال است. این دو پروژه جزو 10 رمز ارز برتر بازار از نظر Marketcap هستند و هر دو به عنوان پلتفرم قرارداد هوشمند فعالیت می‌کنند. با استفاده از بلاک چین‌های اتریوم یا کاردانو توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کرده و در حوزه‌های مختلفی چون دیفای و NFT فعالیت کنند. علی‌رغم شباهت‌های زیاد اتریوم و کاردانو از منظر ماهیت و اهداف، تفاوت‌های اساسی بین این دو پروژه وجود دارد که توجه به آن‌ها برای پاسخ دادن به سوال اتریوم یا کاردانو می‌تواند مفید باشد.

 

در این مقاله به بررسی تکنولوژی، توکنومیکس، اکوسیستم و اهداف این دو پروژه پرداخته و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم تا کاربران راحت‌تر بتوانند به سوال اتریوم یا کاردانو کدام برای سرمایه گذاری مناسبتر است پاسخ دهند. اگر به دنبال سرمایه گذاری روی اتریوم هستید می‌توانید مقاله آموزش خرید و فروش اتریوم | نحوه خرید فروش اتریوم در ایران را مطالعه کنید و از روند طی شده برای خرید و فروش دیگر ارزهای دیجیتال مثل کاردانو استفاده کنید.

 

اتریوم یا کاردانو

بلاک چین‌های لایه اول زیرساخت لازم برای فعالیت سایر پروزه‌های بلاک چینی را فراهم می‌کنند و به همین دلیل جزو بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. اتریوم یا کاردانو دو پلتفرم پیشرو در دنیای بلاک چین هستند که در دنیای ارزهای دیجیتال و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده‌اند. این پلتفرم‌ها به همراه بیت کوین شیوه استفاده کاربران از اپلیکیشن‌ها را متحول کرده‌اند.

 

از آنجایی که ایجاد و توسعه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین به تغییر شکل دادن صنایع مختلف ادامه می‌دهد، بسیاری از سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان به دنبال پاسخ اتریوم یا کاردانو به عنوان دو پلتفرم کاربردی غیرمتمرکز محبوب هستند تا مشخص کنند کدام پلتفرم برای نیازهای آن‌ها در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال مناسب‌تر است.

 

درک تفاوت‌ها و شباهت‌های اتریوم یا کاردانو، برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه برنامه‌ها و استفاده از قدرت فناوری بلاک چین بسیار مهم است. هر دو پلتفرم اتریوم یا کاردانو مجموعه‌ای از خدمات و برنامه‌های کاربردی را ارائه می‌دهند، اما فلسفه، مکانیسم‌ها و طراحی اساسی آن‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است. درک این تفاوت ها هنگام در نظر گرفتن زمان و انتخاب‌های سرمایه گذاری، مهم است.

 

سرمایه گذاری در اتریوم یا کاردانو

 

مزایای اتریوم در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو

اتریوم دومین رمز ارز بازار ارز نظر مارکت کپ و اولین پروژه ارائه دهنده قراردادهای هوشمند است. اتریوم ابتدا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار فعالیت خود را آغاز کرد و با استفاده از قراردادهای هوشمند خود راه را برای ایجاد بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های ارز دیجیتال ایجاد کرد. به زعم بسیاری اتریوم کم ریسک‌ترین پروژه ارز دیجیتال پس از بیت کوین است و مطرح کردن سوال اتریوم یا کاردانو نیز در شان این پروژه نیست! به هر حال در این بخش به بررسی مهمترین مزیت‌های اتریوم در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو می‌پردازیم.

 

مزیت اکوسیستم گسترده در سوال اتریوم یا کاردانو

اتریوم به لطف اکوسیستم گسترده برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو در بلاک چین تثبیت کرده است. این dApp ها بخش‌های مختلفی مانند امور مالی غیرمتمرکز، بازی و مدیریت زنجیره تامین را پوشش می‌دهند. با قابلیت قرارداد هوشمند اتریوم، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خلاقانه و مستقلی را ایجاد کنند که روی بلاک چین اجرا می‌شوند.

 

در حال حاضر ساخت قراردادهای هوشمند در اکثر بلاک چین‌های لایه اول مثل کاردانو نیز امکان‌پذیر است اما اتریوم به دلیل اولین بودن توانسته است اکوسیستم غنی از پروژه‌ها را ایجاد کرده و ارتباطات عمیقی بین آن‌ها ایجاد کند. امروزه پروژه‌های لایه دوم اتریوم ارزش بازار بسیار بالایی به خود اختصاص داده و مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری اتریوم را حل کرده‌اند.

 

در کنار آن اتریوم در پروژه‌های حوزه‌هایی مثل دیفای، NFT، متاورس، اوراکل، هوش مصنوعی و … نیز برترین پروزه‌ها را به خود اختصاص داده است و بیشتر پروژه‌های اکوسیستم‌های دیگر کپی یا پیاده‌سازی پروژه‌های اکوسیستم اتریوم است. این در حالی است که توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در کاردانو به کندی اتفاق می‌افتد و هنوز پس از این همه مدت یک اپلیکیشن غیرمتمرکز قابل توجه در این اکوسیستم پیدا نمی‌شود.

 

برای نشان دادن ضعف اکوسیستم کاردانو نسبت به اتریوم می‌توان به این نکته اشاره کرد که طبق اطلاعات سایت Defillama کل پروژه‌های اکوسیستم این پروژه که TVL به خود اختصاص داده‌اند کمتر از 50 مورد بوده و چیزی حدود میلیون دلار ارزش کل قفل شده در این شبکه است. این در حالی است که پروژه BASE به عنوان یکی از جدیدترین لایه دوم‌های اتریوم بیش از 200 اپلیکیشن غیرمتمرکز فعال با بیش از 1.45 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده دارد و این مقدار برای خود شبکه اتریوم بیش از 55 میلیارد دلار است.

 

اتریوم بهتر است یا کاردانو

 

حمایت قوی جامعه از اتریوم یا کاردانو

یکی از عوامل کلیدی که به موفقیت اتریوم کمک می‌کند، پشتیبانی قوی جامعه از آن است. بنیاد اتریوم، یک سازمان غیرانتفاعی است که وظیف توسعه و ارتقای پلتفرم اتریوم را برعهده گرفته، نقش مهمی در تقویت این پشتیبانی ایفا کرده است. این بنیاد برای پروژه‌های تحقیق و توسعه کمک‌های مالی ارائه می‌دهد که نوآوری را در اکوسیستم اتریوم تشویق می‌کند.

 

علاوه بر این، جامعه فعال و پرشور اطراف اتریوم در طول سال‌ها به رشد آن کمک کرده است. توسعه دهندگان از سراسر جهان در GitHub پروژه نقش ایفا می‌کنند، ایده‌ها را در انجمن‌هایی مانند Reddit و Discord به اشتراک می‌گذارند و کنفرانس‌هایی مانند Devcon را برای بحث در مورد پیشرفت‌های فناوری بلاک چین سازماندهی می‌کنند. این جامعه پر جنب و جوش تضمین می‌کند که اتریوم در خط مقدم نوآوری بلاک چین باقی می‌ماند.

 

توجه داشته باشید که حمایت قوی جامعه از اتریوم در برابر کاردانو و دیگر پروژه‌ها علاوه بر عواملی مثل اولین بودن، توجه به مارکتینگ و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به برنامه‌های پاداش‌دهی به کاربران نیز مرتبط است. بسیاری از پروژه‌های بر بستر اتریوم با دادن ایردراپ به کاربران خود آن‌ها را در فعالیت پروژه سهیم می‌کنند و از این طریق و با ایجاد نیاز به خرید اتریوم و استفاده از آن به جنب و جوش بیشتر در کامیونیتی کمک می‌کنند.

 

راه حل های مقیاس پذیری در اتریوم یا کاردانو

مقیاس پذیری یک چالش مداوم برای بسیاری از شبکه‌های بلاک چین، از جمله اتریوم بوده است. با این حال، راه حل های متعددی برای رفع این مشکل در حال اجراست. پروتکل‌های لایه ۲ مانند رول‌آپ‌ها، پلاسما و کانال‌های حالت، امکان تراکنش‌های خارج از زنجیره را فراهم می‌کنند و در عین حال امنیت را از طریق اعتبارسنجی دوره‌ای در بلاک چین اصلی اتریوم تضمین می‌کنند.

 

تبدیل الگوریتم اجماع اثبات کار اتریوم به الگوریتم اثبات سهام نیز راه را برای مقیاس‌پذیری بیشتر با تغییر الگوریتم‌ها باز کرد. این ارتقاء زنجیره‌های خرد را معرفی می‌کند که می‌توانند تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کنند و ظرفیت شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. سایر برنامه‌ها نیز کمک می‌کنند بار لایه دوم‌ها روی شبکه اصلی کاهش پیدا کرده و مقیاس‌پذیری در همه لایه‌ها افزایش پیدا کند.

 

شبکه کاردانو از اول بر پایه الگوریتم اثبات سهام اجرایی شده و با توجه به معماری لایه‌ای خود مشکل مقیاس‌پذیری بالایی نداشته است. عدم استفاده مداوم از شبکه نیز باعث شده است حد مقیاس‌پذیری پروژه در عمل دیده نشود. کاردانو و بسیاری دیگر از پروژه‌ها همواره مقیاس‌پذیری اتریوم را مورد هدف قرار داده‌اند تا در سوال اتریوم یا کاردانو دست پیش را بگیرند اما به روزرسانی‌های اخیر وضعیت اتریوم در این حوزه را نیز بسیار بهبود بخشیده است.

 

مزیت‌های اولین بودن در شبکه اتریوم

همانطور که بیت کوین به عنوان اولین سیستم پرداخت غیرمتمرکز و ابزار ذخیره ارزش مورد توجه و اعتماد گسترده کاربران قرار گرفته  است، اتریوم نیز به عنوان اولین بلاک چین زیرساخت قرارداد هوشمند که مورد پذیرش گسترده قرار گرفت، برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود دارد. اتریوم به عنوان شبکه‌ای که سال‌ها مورد استفاده و تست بوده و اکوسیستم گسترده‌ای از کاربران، اپلیکیشن‌ها و توسعه‌دهندگان را حول خود جمع کرده است، به انتخابی جذاب برای کسب و کارها و توسعه دهندگانی که به دنبال ساخت بر روی بلاک چین هستند تبدیل  شده است.

 

این در حالی است که سایر بلاک چین‌ها مانند Cardano ویژگی‌ها و پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای را ارائه می‌کنند اما شروع اولیه اتریوم به آن از نظر پذیرش و توسعه زیرساخت برتری می‌دهد. با این حال، رقابت در فضای بلاک چین شدید است و پلتفرم‌های جدید به طور منظم در حال ظهور هستند. بنابراین، اتریوم باید به نوآوری و تکامل ادامه دهد تا جایگاه خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو در بلاک چین حفظ کند. کاردانو در این مسیر بیشتر از این که رقیب اتریوم به شمار رود، رقبای جدیدی مانند سولانا و TON پیدا کرده است.

 

مزیت های اتریوم در برابر کاردانو

 

مزایای کاردانو در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو

علی‌رغم مزایای مهمی که اتریوم نسبت به کاردانو دارد و از نظر بسیاری جواب سوال اتریوم یا کاردانو بسیار به گزینه اتریوم نزدیک است اما کاردانو مزایای مهمی نسبت یه اتریوم دارد که می‌تواند این پروژه را در موقعیت بهترین نسبت به اتریوم قرار دهد. با موفقیت نسبی کاردانو در زمینه‌هایی که در حال حاضر ضعیف است، مزایای زیرساختی کاردانو نیز بیش از پیش خواهد درخشید و کاردانو می‌تواند خود را به اتریوم نزدیک کند. مهمترین مزیت‌های کاردانو در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو به صورت زیر است.

 

پاسخ سوال اتریوم یا کاردانو با مقایسه فرایند استیکینگ

یکی از مهمترین مزیت‌های کاردانو در بررسی سوال اتریوم یا کاردانو در فرایند استیکینگ آن است. اگر شما نود اعتبارسنجی خود را در شبکه اتریوم اجرا کنید باید 32 اتریوم خود را قفل کنید که غیرقابل استفاده خواهد بود. اگر برای استیکینگ از سرویس‌های استیک اتریوم ثالث استفاده می‌کنید، دارایی‌های شما نقد است اما تأثیر منفی بر تمرکززدایی شبکه می گذارد و کنترل اتریوم واقعی خود را از دست می دهید.

 

این مساله در کاردانو صحت ندارد. در فرایند استیکینگ کاردانو، آدرس کیف پول شما حاوی کلید استیک است و محتویات کیف پول شما به یک استخر استیکینگ منتقل نمی‌شود. این امر کنترل توکن‌های خود را به شما واگذار می‌کند و به این معنی است که شما در هر زمان که بخواهید می‌توانید توکن‌های خود را قفل یا نقد کرده و خرج کنید. این از نظر تمرکززدایی ایده بهتری نسبت به روش اتریوم است است و در جواب سوال کاردانو یا اتریوم به نفع کاردانو عمل می‌کند.

 

زبان برنامه نویسی اتریوم یا کاردانو

اتریوم از زبان برنامه نویسی Solidity استفاده می‌کند، در حالی که Cardano از Haskell بهره می‌برد. سالیدیتی به دلیل استفاده گسترده در طی زمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و امروزه داکیومنت‌ها و ابزارهای مختلفی برای آموزش و بررسی کدهای آن ایجاد شده است. اما در هر حال طراحی زبان هاسکل از نظر امنیتی بهتر از سالیدیتی است.

 

هاسکل یک زبان برنامه نویسی ایمن و کاربردی است که اجازه می‌دهد تا عناصر کد به طور جداگانه آزمایش شوند. این امر استفاده از تأیید رسمی را تشویق می کند – که استاندارد طلایی برای ممیزی‌هایی است که در صنعت بلاک چین بسیار کم استفاده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که در صورت پذیرش بیشتر کاردانو توسط توسعه‌دهنده‌ها زبان برنامه‌نویسی آن قابلیت‌ها بیشتری در ارتباط با سوال اتریوم یا کاردانو ارائه می‌دهد.

 

مزیت ساخت توکن در اتریوم یا کاردانو

توکن‌های کاردانو بومی دفتر کل شبکه هستند، در حالی که توکن‌های اتریوم توسط یک قرارداد هوشمند ایجاد و کنترل می‌شوند. این در مورد توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) صادق است. در نهایت این بدان معناست که این توکن‌ها دارای یک لایه پیچیدگی اضافی در اتریوم هستند، که آن‌ها را مستعد هک‌ و خطرات امنیتی می‌کند و در نتیجه کاربران مجبور می‌شوند برای انتقال توکن هزینه‌های اضافی بپردازند، زیرا در تعامل با یک قرارداد هوشمند هستند.

 

مقایسه هزینه‌های تراکنش در اتریوم و کاردانو

هزینه‌های تراکنش در شبکه کاردانو قطعی است، به این معنی که هزینه دقیق تراکنش را می توان قبل از ارسال تراکنش محاسبه کرد. به دلیل طراحی خاص بلاک چین کاردانو، هزینه تراکنش با افزایش تراکم شبکه افزایش نمی‌یابد. مهمتر از همه، یک تراکنش در شبکه کاردانو قبل از ارسال به زنجیره قابلیت اعتبارسنجی دارد، بنابراین کاربر می تواند مطمئن باشد که تراکنش ارسالی پردازش می‌شود.

 

در مقابل کارمزد تراکنش‌های اتریوم متغیر است، به این معنی که با افزایش تراکم شبکه، هزینه‌های گس فی افزایش می‌یابد. تراکنش‌های اتریوم قطعی نیستند، به این معنی که می‌توانید یک تراکنش را به زنجیره بفرستید و ممکن است شکست بخورد، که در این حالت شما ممکن است اتریوم خود را بیهوده خرج کرده باشید. این مقایسه کاردانو را در بررسی سوال کاردانو یا اتریوم در وضعیت بسیار بهتری قرار می‌دهد.

 

میانگین کارمزد تراکنش در کاردانو برابر با 0.17 رمز ارز ADA کوین بومی شبکه است و به ندرت از این مبلغ اختلاف قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. این در حالی است که تراکنش های اتریوم هزینه‌های متغیر دارند و به طور مثال میانگین کارمزد تراکنش‌های اتریوم در سال 2023 بیش از 5 دلار بوده است. این نشان می‌دهد پاسخ به سوال ارتریوم یا کاردانو از منظر هزینه‌های تراکنش نیز به نفع کاردانو است. البته باید در نظر داشت لایه دوم‌های اتریوم هزینه‌های مشابه با کاردانو و حتی کمتر دارند و این اولویت کاردانو به نسبت اتریوم را کمرنگ‌تر می‌کنند.

 

اتریوم یا کاردانو کدام مناسب سرمایه گذاری است

 

پاسخ سوال اتریوم یا کاردانو از منظر تعداد تراکنش در ثانیه

یکی از قابلیت‌های مهم هر شبکه بلاک چینی قابلیت آن در ثبت و نهایی سازی تعداد بیشتر تراکنش در واحد زمان است. کاردانو می‌تواند بیش از 200 تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند در حالی که اتریوم با حدود 15 تراکنش در ثانیه عقب مانده است. با این حال، این اعداد به دلیل توانایی کاردانو برای جمع‌آوری صدها تراکنش در یک تراکنش، و ایمن‌سازی تراکنش‌های چندین لایه 2 توسط اتریوم پنهان شده‌اند.

 

اتریوم یا کاردانو کدام غیرمتمرکزتر است؟

ضریب ناکاموتو یکی از روش‌های اندازه‌گیری تمرکززدایی یک بلاک چین است و کمترین تعداد موجودیت‌هایی که برای خاموش کردن یا مختل کردن بلاک چین نیاز به همکاری دارند و به آن حداقل بردار حمله (MAV) نیز می‌گویند را نشان می‌دهد. وضعیت کاردانو در این معیار  در حال حاضر 35 سالم است، در حالی که این معیار برای اتریوم 2 است. این بدان معنی است که Cardano یک شبکه غیرمتمرکز بسیار امن‌تر است. البته که امنیتو تمرکزدایی پروژه تنها با این معیار قابل بررسی نیست.

 

مقایسه ساختار حسابداری اتریوم و کاردانو

بسیاری از مزیست‌های کاردانو نسبت به اتریوم مربوط به پیروی این پروژه از سیستم حسابداری شبکه بیت کوین و استفاده از UTXO است. در مدل UTXO هر تراکنش به عنوان یک فلش از یک حساب کاربری به حساب کاربری دیگر تعریف می‌شود و کاربر برای خرج کردن دارایی خود نیز یک فلش به مقدار مورد نیاز به حساب مقصد و یک فلش با مقدار باقیمانده به حساب خود ایجاد می‌کنند.

 

در مقابل روش UTXO روش حسابداری اکانت بیس است که در آن هر کاربر یک دفتر حساب دارد و ورود و خروج دارایی‌های به این حساب با حذف و اضافه کردن مقادیر موجود به روز می‌شود. ویتالیک بوترین در مقایسه این دو روش به مزیت‌های زیادی که روش مبتنی بر UTXO دارد اشاره کرده است و این نشانگر بهتر بودن وصعیت کاردانو در این مورد به نسبت اتریوم است.

 

اتریوم بهتر است یا کاردانو؟

به طور کلی و در حال حاضر اتریوم پروژه قدرتمندتری به نسبت کاردانو و سایر بلاک چین‌های لایه اول است. کاردانو به دلیل رویکرد علمی خاص خود، نتوانسته است رشد مناسبی را در فضای پرتلاطم ارزهای دیجیتال از خود نشان دهد و به همین دلیل مورد توجه کامیونیتی و توسعه‌دهندگان قرار نگرفته است. با این حال زیرساخت‌های تکنولوژی ارائه شده در کاردانو قدرتمند است و می‌تواند به عنوان رقیب جدی برای اتریوم و سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند مطرح شود.

 

اتریوم بخریم یا کاردانو؟

اگرچه از نظر بنیادی پروژه اتریوم با توجه به کامیونیتی قوی از کاربران، توسعه‌دهندگان و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز وضعیت بهتری نسبت به کاردانو دارد اما سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال به زمان مرتبط است و ممکن است برای یک تریدر وضعیت خرید کاردانو در یک زمان خاص بهتر از خرید اتریوم باشد. با این حال برای هولدرهای بلند مدتی ارز دیجیتال اتریوم گزینه بهتری است و مزیت‌های زیادی را برای سودآوری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله در پاسخ به سوال اتریوم یا کاردانو مزیت‌های این دو پروژه نسبت به یکدیگر بررسی شد تا کاربران بتوانند با آگاهی بیشتر نسبت به معامله یا سرمایه‌گذاری روی آن‌ها اقدام کنند. خرید اتریوم یا کاردانو هر دو می‌تواند برای یک تریدر سوداور باشد به شرط این که زمان درست برای معامله هر کدام بررسی شود. با این حال از نظر بنیادی در حال حاضر اتریوم وضعیت بهتری دارد و پاسخ سوال اتریوم یا کاردانو از این منظر قطعا اتریوم است.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *