آکادمی رابکس
ترید
واگرایی در تحلیل تکنیکال

واگرایی در تحلیل تکنیکال، بهترین روش ترید با واگرایی

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 13 دی 1401

فهرست مطالب

  • واگرایی چیست؟
  • انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال
  • تفاوت واگرایی معمولی و مخفی
  • اندیکاتور واگرایی
  • معایب و محدودیت‌های واگرایی در تحلیل تکنیکال
  • جمع بندی

در معامله مفهومی به نام واگرایی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که پایه و اساس استراتژی‌های مختلف ترید و همچنین یک تاییدیه بسیار خوب برای سبک‌های بدون واگرایی است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل این مفهوم را به شما آموزش داده و نکاتی را نیز برای استفاده بهتر از آن در تحلیل تکنیکال ارائه دهیم.

واگرایی به طور ساده به معنای این است قیمت در خلاف جهت یک اندیکاتور تکنیکال یا هر معیار دیگری حرکت کند که این موضوع می‌تواند به بازگشت قیمت منجر شود. در ادامه جزییات بیشتری را با هم بررسی خواهیم کرد.

واگرایی چیست؟

همانطور که گفتیم واگرایی زمانی رخ می‌دهد که قیمت در خلاف جهت یک اندیکاتور مانند RSI یا هر نوع داده دیگری حرکت کند. این موضوع که چه داده یا اندیکاتوری را برای تشخیص واگرایی انتخاب کنیم به تست‌ها و نتایج استفاده از آن واگرایی در تحلیل تکنیکال بازمی‌گردد.

برخی از افراد از RSI و برخی از MACD استفاده می‌کنند؛ اما این امکان وجود دارد که به عنوان مثال واگرایی پوند را با شاخص دلار نیز بررسی کرد و اتفاقا نتایج بسیار خوبی گرفت.
قبل از اینکه بیشتر وارد مبحث شویم این تصویر را ببینید. قیمت پوند یک سقف بالاتر از سقف قبلی خودش ثبت کرده است؛ اما در همین حال RSI رو به پایین حرکت کرده و سقف پایین‌تر نسبت به سقف قبلی ساخته است. در چنین حالتی واگرایی داریم.

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال

در مورد انواع واگرایی و واگرایی مخفی و معمولی بعدا صحبت خواهیم کرد. تصویر زیر مثال دیگری از واگرایی است که این بار به جای استفاده از اندیکاتور، از یک داده دیگر استفاده می‌کنیم. در تصویر نمودار پوند و شاخص دلار را مشاهده می‌کنید. پوند (GBPUSD) بر خلاف دلار و شاخص دلار حرکت می‌کند و اگر شاخص دلار بالا برود، معمولا پوند رو به پایین می‌رود و برعکس.

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

حال در این تصویر می‌بینید که شاخص دلار یک کف پایین‌تر زده است و انتظار داریم که پوند هم یک سقف بالاتر بزند؛ اما چنین اتفاقی نیفتاده است و چنین چیزی هم واگرایی در تحلیل تکنیکال است.

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

واگرایی در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارد و در دسته‌بندی‌های متفاوتی هم قرار می‌گیرند. اولین دسته‌بندی واگرایی منفی و مثبت است. وقتی واگرایی منفی رخ می‌دهد، قیمت ارز تمایل به پایین آمدن و وقتی واگرایی مثبت رخ می‌دهد، ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری، تمایل به بالا رفتن دارد.

در واگرایی مثبت معمولا قیمت یک دارایی یک کف جدید و پایین‌تر ثبت می‌کند و از آن طرف اندیکاتور ما که می‌تواند هرچیزی باشد، شروع به رشد و زدن سقف جدید می‌کند. در واگرایی منفی قیمت یک سقف بالاتر می‌زند؛ اما اندیکاتور مورد استفاده ما، سقف پایین‌تر می‌زند که مثال این نوع واگرایی را در بخش قبلی بین پوند و RSI دیدیم.

ما معمولا از واگرایی برای فهمیدن قدرت یک روند استفاده می‌کنیم؛ وقتی واگرایی رخ می‌دهد؛ معمولا به این معناست که قدرت یک روند نزولی یا صعودی در حال کاهش است. در این شرایط می‌توانیم به دنبال نقاطی برای بازگشت قیمت باشیم. استفاده خالی و صرف از واگرایی شاید ایده خوبی نباشد و یکی از مهم‌ترین کاربردهای واگرایی در تحلیل تکنیکال همین گرفتن تاییدیه برای دیگر سبک‌ها است.

به عنوان مثال در همین تصویر زیر که قبلا واگرایی آن با RSI را به دست آوردیم، این اتفاق در نزدیکی یک ناحیه عرضه اتفاق افتاده است که اهمیت این واگرایی در تحلیل تکنیکال را بسیار بیشتر می‌کند.

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال

تفاوت واگرایی معمولی و مخفی

اگر قیمت یک کف و سقف پایین و بالاتر بسازد؛ اما اندیکاتو یا اوسیلاتور مورد نظر ما نتواند کف و سقف پایین یا بالاتر بسازد، ما با یک واگرایی معمولیمواجه هستیم که در بخش قبلی هم به عنوان واگرایی مثبت و منفی آن را دسته بندی کردیم. حال یک نوع واگرایی دیگر نیز وجود دارد که اندازه واگرایی‌های معمولی قدرت ندارد؛ اما پیدا کردن آن همیشه یک تاییدیه و ایده خوب برای ترید است.

واگرایی مخفی بولیش به این صورت است که قیمت یک کف بالاتر در یک روند نزولی می‌سازد و تبدیل به روند صعودی می‌شود؛ اما در همان زمان اندیکاتور ما یک کف پایین‌تر می‌زند. چنین حالتی امکان بازگشت قیمت را بالا برده و تاییدی برای صعودی شدن قیمت دارایی مد نظر ماست.

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال

از آن طرف وقتی یک سقف پایین‌تر در روند صعودی زده شده و قیمت نزولی می‌شود؛ اندیکاتور در حالت واگرایی مخفی می‌رود و یک سقف بالاتر می‌سازد که تاییدیه خوبی برای نزولی شدن روند است.

 

واگرایی مخفی در تحلیل تکنیکال

در کل واگرایی در تحلیل تکنیکال نقش بزرگی در تاییدیه‌ها دارد و واگرایی مخفی و معمولی برای این کار قابل استفاده است. در مورد واگرایی مخفی و معمولی تقریبا می‌توان گفت که واگرایی معمولی به معنای بازگشت روند و واگرایی مخفی به معنای تایید ادامه روند است.

اندیکاتور واگرایی

با توضیحاتی که داده شد، شما می‌توانید به راحتی واگرایی‌های موجود در نمودارها را پیدا کنید؛ اما می‌توانید از اندیکاتور واگرایی در تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنید. اندیکاتورهای مختلفی نوشته شده است که واگرایی‌ها را به شما نشان می‌دهند و فقط کافی است در بخش اندیکاتورهای تریدینگ ویو عبارت divergence را جستجو کنید.

 

اندیکاتور واگرایی در تحلیل تکنیکال

اما در کل پیشنهاد ما این است که کاری به این اندیکاتورها نداشته باشید؛ بلکه سعی کنید خودتان پیدا کردن واگرایی در تحلیل تکنیکال را تمرین کنید. یک اندیکاتور یا داده مورد علاقه خود را انتخاب کرده و شروع به تست آن کنید.واگرایی را در اندیکاتورهای مختلف تست کنید و هر کدام که نتیجه بهتری برای شما داشت؛ از آن استفاده کنید. نیازی به اندیکاتور واگرایی برای واگرایی در تحلیل تکنیکال ندارید.

معایب و محدودیت‌های واگرایی در تحلیل تکنیکال

درست مثل هر ابزار دیگری واگرایی در تحلیل تکنیکال نیز محدودیت‌ها و معایبی دارد. توجه به این نکته ضروری است که از واگرایی صرف و تنها نمی‌توان به عنوان روشی برای ترید استفاده کرد و اگر هم این کار را انجام می‌دهید، حتما به مدیریت سرمایه توجه کنید.
واگرایی در تحلیل تکنیکال بیشتر به عنوان یک تاییدیه و تکمیل کننده بقیه تحلیل شما کاربرد دارد. به عنوان مثال در تصویر زیر بیت کوین را با یک واگرایی خیلی بزرگ با اندیکاتور مکدی در نمودار روزانه می‌بینید. اگر فقط طبق همین واگرایی بیت کوین را شورت می‌کردید خیلی زود و قبل از اینکه ریوارد یک را دریافت کنید، احتمالا استاپ می‌خوردید.

 

معایب و محدودیت‌های واگرایی در تحلیل تکنیکال

اما اگر واگرایی در تحلیل تکنیکال را با مبحث دیگری در تحلیل؛ همچون الگوی تری درایو ترکیب کنید، نقطه ورود بهتری دارید. همان طور که در تصویر می‌بینید قیمت به واگرایی اول اهمیتی نداده؛ اما بعد از ایجاد تری درایو، واگرایی دوم کار کرده و قیمت ریزش داشته است.

 

معایب و محدودیت‌های واگرایی در تحلیل تکنیکال

این تصویر مربوط به همان ریزش معروف بیت کوین از 64 به 30 هزار دلار است و مشاهده می‌کنید که با واگرایی و ترکیب آن با دیگر روش‌ها، چقدر تشخیص ضعف روند ساده و خرید بیت کوین بسیار خطرناک بوده است. در ضمن به این نکته توجه کنید واگرایی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و دقیقا بعد از تشکیل منجر به ریزش نمی‌شود و تا بازگشت اصلی قیمت، شما کلی ضرر کنید.

جمع بندی

واگرایی در تحلیل تکنیکال با وجود اینکه اغلب با اندیکاتورها کار می‌کند و شاید برخی از افراد آن را قبول نداشته باشند؛ اما واقعا یکی از بهترین تاییدیه‌ها برای دیگر سبک‌ها مانند پرایس اکشن است. در این مقاله در مورد واگرایی در تحلیل تکنیکال، واگرایی مثبت و منفی و واگرایی مخفی و معمولی صحبت کردیم.

شما می‌توانید با تمرین کردن انواع واگرایی‌ها را خیلی سریع در نمودار پیدا کنید و نیاز نیست از اندیکاتور واگرایی استفاده کنید. حتما در استفاده از واگرایی حواستان به دیگر آرایه‌های تکنیکال در چارت نیز باشد و آن‌ها را ترکیب کنید. در ضمن شما برای مشاهده قیمت تتر می‌تواند از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

اندیکاتور تشخیص واگرایی وجود دارد؟

اندیکاتورهای زیادی برای تشخیص خودکار واگرایی وجود دارند که با جستجوی کلمه Divergence در سایت تریدینگ ویو می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

انواع واگرایی چه چیزهایی هستند؟

واگرایی انواع مختلفی دارد، واگرایی مثبت و منفی یک دسته بندی و واگرایی معمولی و مخفی یک دسته بندی دیگر است. واگرایی SMT نیز میان دو دارایی مختلف قابل مشاهده است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *