آکادمی رابکس
بلاک چین
شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین | آموزش کار با شبکه Lightning بیت کوین

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 09 اسفند 1401

فهرست مطالب

  • شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟
  • شبکه لایتنینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟
  • کاربرد شبکه Lightning بیت کوین چیست؟
  • آموزش استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین
  • مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین
  • معایب شبکه Lightning بیت کوین
  • آینده شبکه لایتنینگ بیت کوین
  • جمع بندی

وقتی ساتوشی ناکاموتو وایت پیپیر بیت کوین را منتشر کرد، اولین نظری که درباره این شبکه در اینترنت منتشر شد، این بود که مقیاس پذیری آن مناسب نیست. در چند سال ابتدای کار بیت کوین، مقیاس پذیری بزرگترین ایرادی بود که بر آن وارد می‌شد. نتیجه سال‌ها تحقیق و فعالیت درباره چگونگی بهبود مقیاس پذیری بلاک چین منجر به ایجاد پروتکلی به نام شبکه لایتنینگ بیت کوین (bitcoin lightning network) شد.

شبکه بیت کوین برای انجام تراکنش‌های با ارزش بالا، مثلا هزار دلاری مناسب است اما وقتی حرف از تراکنش‌های کم ارزش یک دلاری می‌شود، کارمزد تراکنش بسیار زیاد است. شبکه Lightning بیت کوین این تراکنش‌های کوچک را با سرعت بیشتر و کارمزد کم ممکن می‌کند. برای استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین، باید با این پروتکل آشنا شوید. در این مقاله به مسائلی مثل مفهوم لایتنینگ، نحوه عملکرد و کاربرد آن خواهیم پرداخت. در ادامه هم به شما آموزش می‌دهیم چگونه از شبکه لایتنینگ بیت کوین استفاده کنید.

 

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

لایتنینگ بیت کوین لایه دوم شبکه بیت کوین است که در سال ۲۰۱۵ به عنوان راه حلی برای رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین توسط «تادئوس دریجا» (Thaddeus Dryja) و «جوزف پون» (Joseph Poon) پیشنهاد شد. وقتی یک پروتکل یا زنجیره روی بلاک چین اصلی ایجاد شود تا بعضی از فعالیت‌های بلاک چین را سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام دهد، این پروتکل لایه دوم آن شبکه نامیده می‌شود. لایه دوم شبکه بیت کوین یا همان پروتکلی که مشکل مقیاس پذیری بیت کوین را حل می‌کند، شبکه لایتنینگ بیت کوین است.

توضیح دادن شبکه لایتنینگ بیت کوین بدون درک درست از مفاهیم اولیه آن خیلی دشوار است. به همین دلیل، در ادامه به بررسی چند مفهوم مهم در بلاک چین و شبکه بیت کوین می‌پردازیم و سپس جوانب فنی شبکه لایتنینگ بیت کوین را بررسی می‌کنیم. اولین و مهمترین مفهوم در شبکه Lightning بیت کوین، مقیاس پذیری است.

 

مقیاس پذیری

مفهوم مقیاس پذیری برای اولین بار در شبکه‌های کامپیوتری مطرح شد و سپس پا به جهان بلاک چین گذاشت. در بلاک چین، مقیاس پذیری به معنای توانایی یک شبکه برای انجام تراکنش‌ها و عملیات‌ها است. وقتی یک بلاک چین بتواند از تعداد زیادی تراکنش پشتیبانی کند و در عیم حال سرعت آن کاهش پیدا نکند، به اصطلاح آن شبکه مقیاس پذیری بالایی دارد. در شبکه رمز ارز بیت کوین، کامل شدن تراکنش در ساعات شلوغی شبکه، ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. همین باعث شده بسیاری از کاربران، بیت کوین را بلاک چین خوبی برای انجام تراکنش‌های روزمره ندانند.

مقیاس پذیری معمولا با دو شاخص سنجیده می‌شود؛ اول زمان تایید شدن تراکنش و دوم کارمزد تراکنش. در شبکه‌هایی با مقیاس پذیری بالا، زمان انجام شدن هر تراکنش بسیار کمتر است و تراکنش‌ها با سرعت بسیار بالایی تایید می‌شوند. از طرفی بر اساس تحقیقات انجام شده درباره رابطه تعداد تراکنش‌ها و کارمزد تراکنش (+)، هرچه تعداد تراکنش‌های انجام شده در یک شبکه بیشتر باشد و زمان انجام تراکنش کمتر باشد، شبکه کارمزد کمتری برای انجام تراکنش دریافت می‌کند. علاوه بر مقیاس پذیری، مفهوم میکروتراکنش هم در شبکه Lightning بیت کوین اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

میکروتراکنش‌

واژه میکروتراکنش‌ در بازارهای مالی مختلف مثل بانک‌داری هم زیاد استفاده می‌شود. به صورت کلی می‌توان تراکنش‌ها را به دو دسته تراکنش‌های کوچک و تراکنش‌های بزرگ تقسیم کرد. برای مثال، تراکنش‌های هزار دلاری در دسته تراکنش‌های بزرگ قرار می‌گیرند، در حالی که تراکنش‌های دو دلاری در دسته تراکنش‌های کوچک قرار می‌گیرند.

میکرو تراکنش‌ها در واقع همان تراکنش‌های کوچکی هستند که در بلاک چینی با مقیاس پذیری کم (مثل بیت کوین و اتریوم) کارمزد و زمان زیادی از کاربر می‌گیرند. میکروتراکنش‌ها در واقع بخش زیادی از فعالیت‌های تجاری روزانه افراد را شامل می‌شود و به همین دلیل بلاک چین‌ها برای جلب توجه عموم باید به آن‌ها توجه کنند. شبکه لایتنینگ سعی دارد امکان انجام میکروتراکنش‌ها را با کارمزد پایین و سرعت بالا در شبکه بیت کوین ممکن کند که این مساله باعث کاربردی‌تر شدن شبکه می‌شود.

 

کانال پرداخت

«کانال پرداخت» (Payment Channel) یک مکانیزم تراکنش بین دو طرف یک معامله در شبکه لایتنینگ بیت کوین است. طرفین یک تراکنش می‌توانند با ایجاد یک کانال پرداخت، با یکدیگر تراکنش‌های مالی انجام دهند. مزیت اصلی کانال‌های پرداخت در مقایسه با پرداخت روی بلاک چین بیت کوین، این است که تراکنش‌ها با کارمزد بسیار کمتر و به مراتب سریع‌تر انجام می‌شوند. عملکرد لایتنینگ بیت کوین کاملا به کانال‌های پرداخت وابسته است. اگر علاقه دارید بدانید تراکنش‌های مالی چگونه به کمک کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ انجام می‌شوند، با ما همراه باشید.

 

آموزش شبکه لایتنینگ بیت کوین

 

شبکه لایتنینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

پروتکل شبکه لایتنینگ بیت کوین به کاربران اجازه می‌دهد میکروتراکنش‌های دیجیتالی خود را در حجم بالا و با کارمزد کم اجرا کنند. شبکه لایتنینگ با استفاده از قراردادهای هوشمند، به کاربران امکان این را می‌دهد تا با استفاده از اسکریپت‌های چند امضایی و اجماع محلی میکروتراکنش‌ها را ممکن کنند.

جالب است بدانید اتریوم هم با مشکل مقیاس پذیری رو به رو شده و راه حلی دقیقا مثل لایتنینگ برای آن پیشنهاد شده است. پروتکل سلر (Celer)‌، شبکه لایه دوم اتریوم است و عملکردی دقیقا مشابه را در شبکه اتریوم ممکن می‌کند. تا پیش از لایه دوم اتریوم، بسیاری از افراد برای خرید و فروش اتریوم هم درباره کارمزدها به مشکل برمی‌خوردند.

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح بدهیم، پروتکل لایتنینگ یک کانال پرداخت فرد به فرد را فعال می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد بین خودشان تراکنش‌های مالی انجام دهند. زمانی که این کانال ایجاد شود، دو طرف تراکنش می‌توانند به تعداد نامحدودی تراکنش‌های مختلف را با کارمزد بسیار پایین و در کسری از ثانیه انجام دهند. در واقع کانال پرداخت به عنوان دفتر کل میان دو کاربر ارتباط ایجاد می‌کند؛‌ بدون اینکه بلاک چین بیت کوین در طول فرایند دخیل شود.

تکنولوژی اصلی که در لایتنینگ استفاده می‌شود یک اجماع دو طرفه‌ی محلی است که به عنوان کانال پرداخت شناخته می‌شود. به زبان ساده، دو نفر میزان مشخصی بیت کوین را از طریق یک تراکنش چند امضایی (تراکنشی که به امضای دو طرف نیاز دارد)، ارسال می‌کنند. هرگونه تغییر در جابه جایی و تخصیص موجودی ارز دیجیتال، با تایید دو نفر و با استفاده از یک تراکنش چند امضایی جدید ممکن می‌شود.

هنگام ساخت کانال ، دو طرف مقدار مشخصی بیت کوین را به شبکه لایتنینگ انتقال می‌دهند. پس از آن، دو طرف برای ایجاد تراکنش بین یکدیگر، اطلاعات تراکنش را به طرف مقابل ارسال می‌کنند و با تایید طرف دیگر، تراکنش در داخل کانال انجام می‌شود. نتیجه این تراکنش فقط در کانال ثبت می‌شود و نیازی به ثبت آن در شبکه بیت کوین نیست. تعداد این تراکنش‌ها می‌تواند به هزاران مورد برسد و تا زمانی که دو طرف تمایل به خروج از کانال نداشته باشند ادامه یابد.

برای ثبت تراکنش در شبکه لایتنینگ بیت کوین یا خاتمه دادن به کار کانال نیاز به تعامل دو طرف کانال است. در صورتی که دو طرف کانال در شبکه آنلاین نباشند، خاتمه دادن به کانال غیرممکن می‌شود و ممکن است دارایی کاربر مقابل در شبکه قفل شود. برای جلوگیری از این اتفاق هنگام ثبت تراکنش در شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو تراکنش ایجاد می‌شود که تراکنش اول مربوط به اطلاعات ارائه شده توسط کاربر و تراکنش دوم مربوط به خروج از کانال و ارسال ارزها در آخرین وضعیت کانال به دو طرف است.

در این شرایط اگر تراکنش ارسال شده توسط کاربر مقابل تایید نشود، پس از مدت زمان کوتاهی کانال بسته می‌شود و آخرین وضعیت کانال در شبکه بیت کوین ثبت می‌شود. در کانال پرداخت، کاربران می‌توانند بدون اینکه بلاک چین اصلی در جریان تراکنش‌ها قرار بگیرد، بین خود تراکنش‌های زیاد را با پرداخت حداقل کارمزد و کمترین هزینه انجام دهند.

در این حالت تراکنش‌ها نیازی به تایید شدن توسط همه نودها ندارند و در عوض توسط دو طرف تایید می‌شوند؛ همین باعث می‌شود سرعت تایید آن‌ها به مراتب بیشتر شود. علاوه بر این، از بین تمام این تراکنش‌ها، بلاک چین بیت کوین، فقط دو بار درگیر می‌شود و دو کاربر برای هزاران تراکنش خود تنها هزینه این دو تراکنش را پرداخت می‌کنند.

نکته جالب در ارتباط با کانال‌های پرداخت این است که برای ثبت تراکنش با هر کاربر در شبکه لایتنینگ بیت کوین نیازی به ایجاد کانال مستقیم نیست. اگر شما با کاربر A کانال داشته باشید و کاربر A با کاربر B کانال داشته باشد، شما می‌توانید به صورت غیرمستقیم و بدون ایجاد کانال با کاربر B تراکنش ایجاد کنید. تامین امنیت حساب کاربران همراه با انتخاب بهترین مسیر برای ثبت تراکنش‌های غیرمستتقیم یکی از مهمترین ویژگی‌های کانال پرداخت است که در شبکه لایتنینگ نیز با استفاده از برج مراقبت تامین می‌شود.

یک مثال ساده!

اگر توضیحات ارائه شده به نظرتان کمی دشوار می‌رسد اجازه بدهید با استفاده از یک مثال، این موضوع را به سادگی توضیح دهیم. تصور کنید شما و دوستتان سینا می‌خواهید با هم تراکنش‌های مالی متعددی داشته باشید. برای شروع یک تراکنش ابتدا شما و سینا باید یک قرارداد هوشمند چند امضایی را امضا کنید تا کانال پرداخت بین شما و سینا شکل بگیرد. برای شروع هردوی شما باید با مقدار مشخصی موجودی، مثلا سه بیت کوین وارد تراکنش شوید.

 

تراکنش در شبکه لایتنینگ بیت کوین

 

حالا اگر بخواهید دو بیت کوین به سینا بپردازید، هر دوی شما باید این تراکنش را تایید کنید. بعد از اینکه تراکنش توسط شما و سینا امضا شود، موجودی شما به یک بیت کوین کاهش می‌یابد و در عوض موجودی سینا، پنج بیت کوین می‌شود. در تمام این مراحل، شما هیچ نیازی به بلاک چین بیت کوین ندارید؛‌ به عبارتی این مراحل همگی در لایه دوم بلاک چین بیت کوین یا همان شبکه Lightning بیت کوین اجرا می‌شوند.

وقتی شما بخواهید کانال پرداخت را ببندید، بلاک چین بیت کوین تمام تراکنش‌ها را بررسی می‌کند و موجودی نهایی را به کیف پول هر شخص واریز می‌کند. حالا که به خوبی متوجه نحوه‌ی عملکرد کانال پرداخت شدید به احتمال زیاد یک سوال مهم برایتان پیش آمده است. امنیت شبکه چگونه تامین می‌شود؟ در ادامه به بررسی امنیت شبکه بیت کوین با در نظر گرفتن لایتنینگ می‌پردازیم.

 

امنیت شبکه Lightning بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین مشکل مقیاس‌پذیری و کارمزد را به خوبی حل می‌کند اما کاربران با یک نگرانی بزرگ رو به رو هستند و آن حفظ امینت تراکنش‌ها در شبکه Lightning بیت کوین است. در حالتی که دو طرف امضای دیجیتالی خود را انجام داده باشند، یکی از طرفین می‌تواند با داشتن امضای دیجیتالی تراکنش قبلی، بیشتر از آنچه متعلق به خود اوست برداشت کند. به عبارتی سرقت کردن به راحتی اتفاق می‌افتد. ممکن است به باور بسیاری جواب باز کردن کانال پرداخت با افراد مورد اعتماد باشد. اما اگر قرار باشد با افراد مورد اعتماد معامله کنیم چه نیازی به بیت کوین هست؟

همانطور که تا الان حدس زده‌اید، راه حل این مسئله یک راه حل رمزنگاری است که بتواند امنیت تراکنش را در تمام مدتی که کانال پرداخت باز است، تامین کند. راه حل به ساده‌ترین شکل ممکن این است که یک بخشی از فرایند تراکنش برای یک طرف محدود باشد و فقط طرف دیگر تراکنش بتواند آن را انجام می‌دهد. در این حالت هیچ یک از طرفین نمی‌تواند بدون تایید طرف دیگر معامله هیچ نوع برداشت و تراکنشی انجام دهد. تجربه کاربران از شبکه لایتنینگ بیت کوین نشان داده است که این راه حل به خوبی توانسته امنیت شبکه را حفظ کند.

 

عدم تمرکز در شبکه لایتنینگ بیت کوین

عدم تمرکز یکی از نگرانی‌های دیگر کاربران در شبکه لایتنینگ بیت کوین است. دلیل اصلی محبوبیت بیت کوین عدم تمرکز آن است. اما در شبکه لایتنینگ سوال مهم این است که آیا عدم تمرکز همچنان وجود دارد یا فدای کارمزد و سرعت خواهد شد؟ دو طرف درگیر تراکنش در کانال پرداخت قدرت یکسانی دارند و فعالیت‌های داخل آن توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود. بنابراین، دو طرف یک کانال پرداخت مشکلی از نظر غیرمتمرکز بودن شبکه ندارند.

مشکلی که وجود دارد این است که برخی از کاربران ممکن است تمایلی به ایجاد کانال پرداخت  یا بیت کوین لازم برای انجام این کار نداشته باشند. این کاربران برای استفاده از خدمات شبکه لایتنینگ می‌توانند از کانال‌های پرداخت ایجاد شده توسط دیگران استفاده کنند. این به این معنی است که کاربر باید به دو طرف کانال پرداخت اعتماد داشته باشد تا تراکنش خود را در شبکه لایتنینگ نهایی کند. در این حالت نیز وجود شبکه برج مراقبت به کاربران کمک می‌کند که امنیت وجوه خود را به صورت غیرمتمرکز تامین کنند.

در حال حاضر لایتنینگ بیت کوین یک راه حل هر روزه برای استفاده از بیت کوین نیست و به همین دلیل برای کسانی که بیت کوین اولیه کانال‌ها را تامین می‌کنند، ریسک مالی زیادی دارد. در حالی که اگر لایتنینگ بیت کوین به راه حل تراکنش روزمره‌ی کاربران برای استفاده از بیت کوین تبدیل شود، این مشکل هم به سادگی حل می‌شود. به صورت خلاصه، هر چه تعداد کاربران شبکه لایتنینگ بیت کوین افزایش پیدا کند، عدم تمرکز هم در این شبکه بهتر تامین می‌شود.

 

شبکه Lightning بیت کوین

 

کاربرد شبکه Lightning بیت کوین چیست؟

همانطور که توضیح دادیم شبکه بیت کوین به دلیل مقیاس پذیری پایین، از دید بسیاری پلتفرم مناسبی برای تراکنش‌های روزمره و کوچک نیست. کاربرد اصلی شبکه لایتنینگ، بهبود مقیاس پذیری شبکه بیت کوین از طریق انتقال تراکنش‌های کوچک به لایه‌ی دوم است. پروتکل لایتنینگ بیت کوین به کاربران اجازه می‌دهد میکروتراکنش‌های خود را خارج از زنجیره بیت کوین انجام دهند. این پروتکل کمک می‌کند کاربران بدون نگرانی درباره زمان انجام یک تراکنش و میزان تاخیر آن از زمان شروع تراکنش خود را به سرعت در شبکه لایتنینگ انجام دهند.

به طور خلاصه می‌توان گفت کاربرد اصلی شبکه لایتنینگ بیت کوین، انجام میکروتراکنش‌هایی است که روی زنجیره بیت کوین با کارمزد بسیار بالا و در مدت زمان خیلی طولانی انجام می‌شوند. در واقع پروتکل لایتنینگ، مقیاس پذیری شبکه بیت کوین را افزایش می‌دهد. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های روزمره و کوچک خود را در مدت زمان کوتاه و با کارمزد ناچیز در بلاک چین بیت کوین انجام دهند. برای آموزش استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین با آکادمی صرافی ارز دیجیتال رابکس همراه باشید.

 

آموزش استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین

تا اینجا به درک درستی از اینکه شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند رسیدیم. حال باید بدانیم که چگونه می‌توان از این شبکه استفاده کرد. استفاده از شبکه لایتنینگ یک بعد اصلی دارد و آن، کیف پول لایتنینگ بیت کوین است. به زبان ساده، شما می‌توانید با استفاده از کیف پول لایتنینگ بیت کوین تمام اقدامات مورد نظر خود را در شبکه لایتنینگ بیت کوین انجام دهید و نگران ابعاد فنی آن نباشید.

کیف پول‌های لایتنینگ بیت کوین به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تسلط به نکات فنی شبکه لایتنینگ، از این شبکه استفاده کنید. یعنی شما می‌توانید به سادگی با نصب و ثبت نام در یک کیف پول لایتنینگ بیت کوین از مزایای این شبکه استفاده کنید. البته لازم است بدانید از کیف پول‌ها برای سایر ارزهای دیجیتال مثلا خرید دوج کوین استفاده کنید. معروف‌ترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ بیت کوین به صورت زیر است که در ادامه مقاله آموزش کار با Blue Wallet را به طور کامل آموزش خواهیم داد.

  • کیف پول BlueWallet
  • کیف پول لایتنینگ Muun Wallet
  • کیف پول Phoenix
  • کیف پول لایتنینگ Breez

 

کیف پول لایتنینگ Blue Wallet

کیف پول BlueWallet.io یکی از کیف پول‌های شبکه لایتنینگ است که تجربه کاربران را با این شبکه به حداکثر می‌رساند. کاربردهای اصلی این کیف پول انجام تراکنش است. اما این کیف پول خدمات دیگری هم مانند پشتیبان‌گیری اولیه و احراز هویت دو مرحله‌ای هم به کاربران خود ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند برای اینکه از ناشناس بودن مطمئن شوند به شبکه ‌Tor هم دسترسی داشته باشند. این کیف پول رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم چگونه از این کیف پول استفاده کنید.

 

دانلود و نصب کیف پول Blue Wallet

برای استفاده از کیف پول ارز دیجیتال آبی، قدم اول نصب نرم افزار آن است. برای این کار وارد وبسایت کیف پول Blue Wallet شوید و سپس از میان گزینه‌های Google Play و AppStore  یکی را بر اساس سیستم عامل موبایل خود انتخاب کنید.

 

blue wallet نصب

 

حالا گوشی موبایل شما به صورت خودکار یکی از این دو برنامه را باز کرده و کیف پول آبی را دانلود می‌کند. حالا کیف پول را باز کنید.

 

blue wallet نصب

 

ساخت کیف پول بیت کوین و لایتنینگ در Blue Wallet

برای نصب کیف پول لایتنینگ، برنامه را باز کنید و سپس روی + کلیک کنید. در این حالت یک پنحره باز می‌شود که add a wallet روی آن نوشته شده است. دکمه آبی ‌Add now را کلیک کنید. وقتی این مرحله را انجام دهید دو گزینه مختلف جلوی روی شما قرار می‌گیرد. کیف پول بیت کوین و کیف پول لایتنینگ. گزینه کیف پول بیت کوین را کلیک کنید و سپس Create را بزنید. برای استفاده از ویژگی‌های لایتنینگ شما باید کیف پول بیت کوین هم داشته باشید تا بتوانید کیف پول Blue Wallet خود را با بیت کوین شارژ کنید.

 

ساخت کیف پول در بلو والت

 

در ادامه دوباره روی + کلیک کنید و این بار گزینه‌ی لایتنینگ را انتخاب کنید. روی گزینه create کلیک کنید. یعنی شما باید یک بار کیف پول‌ Bitcoin و یک بار کیف پول Lightning نصب کنید.

 

ساخت کیف پول بیت کوین

 

شارژ کیف پول Blue Wallet

کیف پول Blue Wallet برای شارژ، سه گزینه در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین گزینه خریدن بیت کوین است. البته که ما توصیه نمی‌کنیم از کیف پول Blue Wallet برای خرید بیت کوین استفاده کنید، زیرا قیمت بیت کوین در این کیف پول خیلی مناسب نیست.

 

شارژ کیف پول بلوالت

 

در عوض شما می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه Receive از کیف پول دیگر خود بیت کوین مورد نظر خود را به Blue Wallet انتقال دهید.

 

دریافت بیت کوین در blue wallet

 

برای دریافت بیت کوین از کیف پول Blue Wallet، ابتدا روی گزینه Receive کلیک کنید و سپس QR کد را با کیف پول خود اسکن کنید و سپس میزان مورد نظر خود را از کیف پولتان به کیف پول Blue Wallet منتقل کنید. علاوه بر QR کد، می‌توانید با آدرس کیف پول هم به همین شکل، کیف پول خود را شارژ کنید. انتقال بیت کوین به Blue Wallet از کیف پول‌های مختلفی مثل تراست ولت قابل انجام است.

برای انتقال موجودی خود از کیف پول Bitcoin به کیف پول Lightning، وارد کیف پول لایتنینگ خود شوید و گزینه manage funds را کلیک کنید. پس از این روی Refill کلیک کنید و از کیف پول بیت کوین که به تازگی شارژ کردید، موجودی مورد نظر خود را برداشت کنید.

 

refill in bluewallet

 

انجام تراکنش با کیف پول لایتنینگ Blue Wallet

برای انتقال وجه از کیف پول لایتنینگ خودتان به کیف پول دیگری از طریق شبکه لایتنینگ روی کیف پول لایتنینگ خود کلیک کنید و سپس گزینه Receive را بزنید. بعد از آن آدرس طرف مقابل را وارد کنید و سپس تراکنش را با گزینه pay به پایان برسانید.

 

use lightning network wallet

 

مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین

مزایای اصلی و واضح شبکه لایتنینگ، کاهش کارمزد تراکنش و افزایش سرعت آن است. همانطور که پیش‌تر مطرح شد، استفاده از شبکه لایتنینگ می‌تواند سرعت تراکنش را به چند ثانیه افزایش دهد و هزینه تراکنش را از چند دلار به چند سنت کاهش دهد. در شبکه بلاک چین اصل بیت کوین گاهی کاربران حتی ممکن است ساعت‌ها منتظر تایید شدن تراکنش خود می‌مانند.

نکته مهم درباره شبکه لایتنینگ این است که تراکنش‌های این شبکه به بلاک چین بیت کوین متصل هستند و از تمام مزیت‌های امنیتی بیت کوین بهره می‌برند. پروتکل‌های امنیتی بیت کوین همانطور که برای تراکنش‌های روی زنجیره عمل می‌کنند، برای تراکنش‌های خارج از زنجیره و روی لایه دوم بیت کوین یعنی لایتنینگ هم اجرا می‌شوند و امنیت برای همه کاربران و تراکنش‌ها، چه روی زنجیره و چه خارج از آن به صورت یکسان صدق می‌کند. دلیل امنیت تراکنش‌های لایه دوم بیت کوین، ارائه تراکنش‌ها به صورت خصوصی است.

معمولا یک تراکنش از چند مرحله مختلف تشکیل شده است. برای مثال ابتدا برداشت انجام می‌شود، واریز به حساب دیگر انجام شده و سپس کارمزد برداشته می‌شود. سوآپ اتمی (Atomic Swap) به نوعی تراکنش گفته می‌شود که با انجام نشدن یکی از مراحل تراکنش، تمام تراکنش معلق می‌شود و ادامه پیدا نمی‌کند. سوآپ اتمی در بلاک چین بیت کوین معمولا زمان زیادی از کاربران می‌برد اما در شبکه لایتنینگ به سرعت انجام می‌شود. البته که شبکه لایتنینگ در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

معایب شبکه Lightning بیت کوین

به صورت کلی به نظر می‌رسد استفاده از شبکه لایتنینگ بسیار ایده آل باشد، اما چند عیب باعث شده این شبکه برای بسیاری گزینه مناسبی نباشد. برای استفاده از شبکه لایتنینگ کاربران باید از کیف پول سازگار با شبکه لایتنینگ استفاده کنند اما برای خرید از بیت کوین از کیف پول دیگری استفاده می‌کنند. انتقال بیت کوین از یک کیف پول به کیف پول دیگر شامل کارمزد می‌شود. علاوه بر این برای استفاده از شبکه بیت کوین کاربران باید بیت کوین خود را در شبکه قفل کنند. هزینه‌ی قفل کردن بیت کوین و پرداخت کارمزد برای بسیاری مناسب نیست.

به صورت کلی انتقال ارز دیجیتال بین انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال زمان زیادی می‌برد و پروسه آزاردهنده‌ای دارد. بسیاری از کاربران جدید در بازار کریپتوکارنسی به این فرایندها عادت ندارند و ترجیح می‌دهند بدون دردسر انتقال خود را از طریق شبکه‌های دیگری انجام دهند. این نکته باعث می‌شود تعداد کاربرانی که از شبکه لایتنینگ استفاده می‌کنند، کم شود.

دو طرف یک تراکنش برای باز کردن یک کانال پرداخت، باید مقداری بیت کوین را در شبکه قفل کنند. آن‌ها همچنین باید مقداری هزینه تحت عنوان هزینه مسیریابی برای باز کردن کانال، بپردازند. به عبارتی در نهایت هزینه‌ی استفاده از لایتنینگ بیت کوین بیشتر از چیزی است که بسیاری از کاربران تصور می‌کنند.

یکی از اشکال‌هایی که توسعه دهندگان تاکنون از اصلاح آن عاجر بوده‌اند، رفع مشکل پرداخت‌های گیرکرده است. پرداخت‌های گیرکرده به پرداخت‌هایی اشاره دارد که توسط بلاک چین بیت کوین تایید نهایی نمی‌شوند. شبکه بیت کوین در حالت عادی تراکنش‌های روی زنجیره را در اولویت بیشتری قرار می‌دهد و به همین دلیل تراکنش‌های گیرکرده ممکن است تا چند روز منتظر تایید شبکه بیت کوین باشند.

قانون‌گذاران هم نسبت به ناشناس بودن تمام تراکنش‌های انجام شده در کانال پرداخت نگرانی زیادی دارند. عدم شفافیت تراکنش‌ها ممکن است خطرات زیادی برای کاربران داشته باشد. در سال‌های اخیر قانون‌گذاران سعی کرده‌اند برای تمام فعالیت‌های انجام شده در شبکه‌های ارز دیجیتال قوانین دقیق و مشخصی تصویب کنند. در حالیکه ناشناس بودن و مشخص نبودن تراکنش‌های کانال پرداخت، پیگیری قانونی مسائل را دشوار می‌کند.

 

مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین

 

آینده شبکه لایتنینگ بیت کوین

با وجود تمام بحث‌ها حول محور شبکه لایتنینگ بیت کوین، کاربران زیادی به صورت روزانه به شبکه لایتننیگ ببت کوین مهاجرت می‌کنند. بر اساس گزارش DappRadar در زمان نوشتن این مقاله، ۱۱۰ میلیون دلار در شبکه لایتنینگ قفل شده تا تراکنش‌ها در کانال‌های پرداخت انجام شوند. در این صورت افراد می‌توانند از شبکه لایتنینگ برای انجام تراکنش‌های روزمره از لایتنینگ استفاده کنند.

اگر رشد استفاده از شبکه لایتنینگ همچنان صعودی باشد، کیف پول‌های بیشتری قابلیت استفاده از لایتنینگ را ممکن می‌کنند. پشتیبانی از لایتنینگ در کیف پول‌های مختلف چالش‌های زیادی را از سر راه کاربران برمی‌دارد و کاربران بیشتری از آن استفاده می‌کنند. حتی هم اکنون هم بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال از شبکه لایتنینگ بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود هزینه‌ی استفاده از شبکه Lightning بیت کوین به مراتب کمتر شود و کاربران بیشتری از آن استفاده کنند.

یکی از سرویس‌هایی که به تازگی به شبکه لایتنینگ اضافه شده و می‌تواند در آینده آن تاثیرگذار باشد، برج مراقبت (Watchtower) است. این سرویس، یک قابلیت حافظتی با کمک شخص ثالث است که از گره‌های مختلف است. برج مراقبت به کاربران کمک می‌کنند با پرداخت هزینه‌ای اندک، هر زمان که نیاز داشتند آفلاین شوند و نگران امنیت تراکنش‌های خود نباشند.

در غیاب یکی از طرفین، اگر برج مراقبت احساس کند در یک کانال، فعالیت مخربی انجام می‌شود، به صورت خودکار وجوه موجود در کانال را مسدود می‌کند. در این مرحله، وجوه کاربران را به آن‌ها باز می‌گرداند و طرفی که فعالیت مخرب داشته را از شبکه حذف می‌کند.

همانطور که می‌توان حدس زد برج مراقبت یکی از سرویس‌هایی است که به خوبی امنیت شبکه لایتنینگ بیت کوین را تامین می‌کند. به اعتقاد طرفداران شبکه لایتنینگ بیت کوین، آینده لایتنینگ در گسترش و بهبود سرویس‌های این چنینی است که کاربران را از امینت شبکه مطمئن می‌کند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که با تمام بهبودها و خدمات شبکه لایتنینگ، آینده خوبی پیش روی این پروتکل وجود دارد.

 

جمع بندی

شبکه لایتنینگ بیت کوین، پروتکل لایه دوم بیت کوین است که با هدف بهبود مقیاس پذیری این شبکه ایجاد شده است. این شبکه با ایجاد زنجیره‌ای روی شبکه بیت کوین به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های کوچک خود را روی آن انجام دهند و نگران کارمزد بسیار زیاد و زمان تراکنش بالا نباشند. در این مقاله به موضوعاتی مثل اینکه شبکه لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند پرداختیم. علاوه بر این بررسی کردیم که استفاده از این شبکه چگونه ممکن است و بهترین کیف پول‌ها برای استفاده از لایتنینگ بیت کوین کدام کیف پول‌ها هستند.

در ادامه نیز به بررسی مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین پرداختیم و در نهایت تصویری که برای آینده شبکه لایتنینگ بیت کوین به ذهن می‌رسد، بررسی کردیم. به نظر شما آینده شبکه لایتنینگ چه خواهد بود و آیا استفاده از این شبکه برای کاربران روزمره مناسب است یا محدودیت‌های زیادی دارد؟

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

سوالات متداول

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین لایه دوم بلاک چین بیت کوین است که برای افزایش مقیاس پذیری بیت کوین و کاهش هزینه تراکنش‌های آن ایجاد شده است. برای رسیدن به این دو ویژگی لایتنینگ از کانال پرداخت Payment Channel استفاده می‌کند.

مزیت شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می‌دهد با سرعت بسیار بالا و کارمزد بسیار کمی روی شبکه بیت کوین تراکنش انجام دهند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات