آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
بهترین استیبل کوین غیر متمرکز

بهترین استیبل کوین غیر متمرکز کدام است؟ معرفی رمز ارز DAI

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 14 اسفند 1402

فهرست مطالب

  • بهترین استیبل کوین غیر متمرکز
  • بهترین استیبل کوین غیر متمرکز کدام است؟
  • جمع‌بندی

استیبل کوین‌ به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که نسبت به یک ارز فیات یا دارایی ارزش آن‌ها ثابت است. در میان استیبل کوین‌ها، ارزهای با ارزش ثابت یک دلار آمریکا اهمیت زیادی دارند. این دسته از استیبل کوین‌ها را می‌توان براساس نوع ایجاد و مدیریت به دسته‌های مختلف متمرکز، غیرمتمرکز و الگوریتمی تقسیم کرد. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بازار ارزهای دیجیتال، پیدا کردن بهترین استیبل کوین غیر متمرکز برای فعالیت اهمیت زیادی دارد.

 

در این مقاله به بررسی استیبل کوین‌ها و انواع آن‌ها می‌پردازیم و نحوه ایجاد استیبل کوین‌های غیرمتمرکز را بررسی می‌کنیم. پس از آن به بررسی توکن DAI به عنوان بهترین استیبل کوین غیر متمرکز می‌پردازیم و ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم. آشنایی با بهترین استیبل کوین غیر متمرکز و استفاده از آن‌ها به خصوص برای کاربران ایرانی می‌تواند گزینه مناسبی از جهت جلوگیری از مشکلات مرتبط با استیبل کوین‌های متمرکز مثل تتر باشد که منجر به تفاوت قیمت تتر و دلار و مشکلات مسدودسازی تترها برای کاربران ایرانی می‌شود.

 

بهترین استیبل کوین غیر متمرکز

استیبل کوین یا ارزهای با ارزش ثابت به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که ارزش برابر با یک دارایی سنتی مثل ارزهای فیات یا طلا را دارند. برای این که یک رمز ارز ارزشی برابر یا یک دارایی سنتی داشته باشد و نوسان زیادی از قیمت آن را تجربه نکند باید پشتوانه‌ای معادل با آن دارایی داشته باشد. در واقع این پشتوانه به کاربران این اطمینان را می‌دهد که مثلا قیمت تتر همواره برابر با ارز فیات دلار آمریکا یعنی یک دلار خواهد بود.

 

پیش از بررسی نحوه ایجاد پشتوانه برای استیبل کوین‌ها و معرفی بهترین استیبل کوین غیر متمرکز نیاز است که دلیل استفاده از استیبل کوین‌ها بررسی شود. بدون وجود استیبل کوین‌های مبتنی بر ارزهای فیات کاربران برای هر فعالیت کوچک در بازار نیاز به فروش ارزهای دیجیتال و دریافت ارزش فیاتی آن در حساب بانکی خود بودند. این مساله هم از نظر زمانی و هم از نظر مالی هزینه زیادی برای کاربران داشت که نتیجه آن ایجاد استیل کوین‌های بر پایه دلار و سایر ارزهای فیات بود.

 

بهترین استیبل کوین غیر متمرکز کدام است

 

با وجود ارزهای فیات کاربران هر زمان که بخواهند از ارزهای دیجیتال پرنوسان خروج کنند، رمز ارز خود را به یکی از استیبل کوین‌ها در درون بلاک چین تبدیل می‌کنند و دوباره هر زمان نیاز بود استیبل کوین خود را به صورت مستقیم به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند. بدین ترتیب فرایندهای رفت و برگشتی واریز و برداشت پول به و از حساب بانکی و کارمزدهای مرتبط با آن‌ها حذف می‌شود و سرعت ثبت معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

در کنار استیبل کوین‌های مبتنی بر ارزهای فیات استیبل کوین‌های دیگری نیز وجود دارند که بر پایه دارایی‌های دیگری مثل فیات راه‌اندازی شده‌اند. هدف این استیبل کوین‌ها کمک به فعالان ارز دیجیتال نیست بلکه کار آن‌ها توکنیزه کردن دارایی‌های فیزیکی جهانی مثل طلا است. با این کار شما به جای خرید طلا می‌توانید یک توکن را به راحتی و با چند کلیک خریداری کنید و در هر زمان ممکن آن را به فروش برسانید. این نوع استیبل کوین‌ها در جهت بهینه کردن سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی مختلف تمرکز دارند و تا حدودی موفق نیز بوده‌اند.

 

فارغ از این که یک استیبل کوین ارزش ثابت در برابر چه ارز فیات یا دارایی دارد مهمترین نکته در ارتباط با یک استیبل کوین پشتوانه آن نحوه ثابت ماندن قیمت آن نسبت به دارایی مد نظر و مسول پروژه است. از این نظر می‌‌توان پروژه‌های استیبل کوین را به دسته‌های متمرکز، غیرمتمرکز و الگوریتمی تقسیم کرد که در ادامه و پیش از معرفی بهترین استیبل کوین غیر متمرکز به بررسی مختصر هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم.

 

استیبل کوین های متمرکز

استیبل کوین متمرکز به دسته‌ای از ارزهای با ارزش ثابت گفته می‌شود که پشتوانه آن‌ها توسط یک نهاد متمرکز تامین شده و توسط نهادهای نظارتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نهادهای متمرکز با قفل کردن دارایی‌های خود، به ازای ارزش آن‌ها رمز ارز خود را در شبکه‌های مختلف ایجاد می‌کنند و هر زمان که کاربران رمز ارزهای خود را به شرکت تحویل دهند، با سوزاندن آن‌ها می‌توانند اصل پول را از شرکت دریافت کنند. استیبل کوین متمرکز اصلی‌ترین رقیب برای بهترین استیبل کوین غیر متمرکز است.

 

اینکه چه دارایی توسط شرکت به عنوان پشتوانه در نظر گرفته می‌شود اهمیت زیادی دارد زیرا نوسانی بودن پشتوانه ممکن است منجر به بی‌پشتوانه شدن بخشی از استیبل کوین‌ها شود. به عنوان مثال برای استیبل کوین‌های میتنی بر دلار، بهترین پشتوانه خود دلار است. تا زمانی که به ازای هر استیبل کوین متمرکز یک دلار نگهداری شود پشتوانه آن به طور کامل تامین شده است. در کنار دلار شرکت‌ها از اوراق خزانه و اوراق قرضه نیز ممکن است برای پشتوانه سازی استیبل کوین‌ها استفاده کنند که اگرچه ریسک بیشتری نسبت به خود ارز فیات دارد اما همچنان دارایی کم‌ریسکی به شمار می‌آید.

 

در حال حاضر تتر و USDC اصلی‌ترین استیبل کوین‌های متمرکز هستند که به ترتیب توسط شرکت تتر و Circle راه‌اندازی شده‌اند. بزرگترین مشکل استیبل کوین‌های متمرکز برای کاربران ارز دیجیتال به خصوص در کشورهایی مثل ایران این است که این شرکت‌ها به طور کامل بر قراردادهای هوشمند پروژه تسلط دارند و می‌توانند دارایی‌های کاربران مختلف را با دستور نهادهای حکومتی آمریکا مسدود کنند. یک دلیل برای پیدا کردن بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز نیز همین موضوع است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

 

دای بهترین استیبل کوین غیر متمرکز

 

استیبل کوین غیر متمرکز

دومین دسته استیبل کوین‌ها مربوط به استیبل کوین‌های غیر متمرکز است که پشتوانه آن‌ها دارایی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. در این روش برای پشتوانه سازی یک ارز دیجیتال با ارزش ثابت از ارزهای دیجیتال با ارزش متغیر استفاده می‌شود. در چنین شرایطی نیاز است که با استفاده از یک مکانیزم خودکار همواره اطمینان حاصل شود که ارزش استیبل کوین‌های ایجاد شده همواره کمتر از ارزهایی است که به عنوان پشتوانه مورد استفاده قرار گرفته است. این کار منجر به ایجاد بهترین استیبل کوین غیر متمرکز در بازار می‌شود.

 

برای این کار از دو فرایند وثیقه‌گذاری بیش از حد و لیکویید کردن دارایی‌های کاربران در قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. منظور از وثیقه‌گذاری بیش از حد این است که اگر کاربری یک اتریوم با ارزش روز 4000 دلار را در پروژه قفل می‌کند، درصدی از آن به عنوان مثال 50 درصد را به صورت استیبل کوین دریافت می‌کند تا نوسانات اتریوم در حد 50 درصد نیز بر روی پشتوانه استیبل کوین‌های ایجاد شده تاثیری نداشته باشد. اما اگر نوسانات بیشتر از 50 درصد شود، فرایند لیکویید کردن مطرح می‌شود.

 

فرایند لیکویید کردن به این معنی است که اگر با نوسان قیمت دارایی پشتوانه، ارزش پشتوانه به ارزش روز استیبل کوین‌های ایجاد شده نزدیک شود، از طرف سیستم هشدار به کاربر ارائه شود و کاربر مجبور به ارائه دارایی پشتوانه بیشتر شود. اگر کاربر این کار را کرد که مشکل حل می‌شود اما در غیر اینصورت پیش از رسیدن قیمت دارایی به پشتوانه نقطه بحرانی، دارایی کاربر توسط سیتم فروخته می‌شود و استیبل کوین‌های ایجاد شده از بازار جمع‌اوری و سوزانده می‌شود. این موضوع باعث ثابت ماندن ارزش استیبل کوین می‌شود.

 

استیبل کوین الگوریتمی

دسته سوم استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌های الگوریتمی هستند که پشتوانه واقعی یک دارایی را ندارند و براساس الگوریتم‌های ریاضی بین توکن‌های مختلف قیمت خود را ثابت نگه می‌دارند. از انجایی که در این روش نیز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود می‌توان آن را نیز جزو دسته استیبل کوین غیر متمرکز در نظر گرفت با این حال مدل پیچیده آن برای ثابت نگه داشتن قیمت استیبل کوین باعث تفاوت عمیق این نوع از استیبل کوین‌ها با دیگر نمونه‌های استیبل کوین‌های غیرمتمرکز به خصوص بهترین اسیتبل کوین غیر متمرکز یعنی DAI می‌شود.

 

روش‌های مورد استفاده در استیبل کوین‌های الگوریتمی می‌تواند بسیار متفاوت از هم باشد. معروف‌ترین مدل آن‌ها استفاده از دو توکن و فرایند مینت و سوزاندن متقابل آن‌ها برای ثابت نگه‌داشتن ارزش استیبل کوین است. استیبل کوین UST مربوط به پروژه لونا از این دسته استیبل کوین‌ها بود که با جفت ارز LUNA و در طی الگوریتم مورد نظر جفت شده بود اما نتوانست ارزش خود را حفظ کند و کل پروژه لونا به طور کل از هم پاشید. این موضوع باعث شده است که نگاه مثبتی به استیبل کوین‌های الگوریتمی به عنوان بهترین استیبل کوین غیر متمرکز وجود نداشته باشد.

 

انواع استیبل کوین ها

 

بهترین استیبل کوین غیر متمرکز کدام است؟

حال که انواع استیبل کوین‌ها را بررسی کردیم می‌توانیم به سوال بهترین استیبل کوین غیر متمرکز کدام است؟ پاسخ دهیم. نکته اول این که دلیل اینکه ما به دنبال بهترین استیبل کوین غیر متمرکز هستیم این است که استیبل کوین‌های متمرکز خطرات قانونگذاری و متمرکز بودن را با خود به همراه دارند و استیبل کوین‌های الگوریتمی در عمل نتوانسته‌اند به شکل مناسبی قابلیت خود را در ایجاد پشتوانه برای استیبل کوین نشان دهند و احتمال از بین رفتن ارزش آن‌ها وجود دارد.

 

بنابراین استیبل کوین غیر متمرکز بهترین گزینه ممکن از بین استیبل کوین‌ها است و بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز قطعا می‌تواند بهترین گزینه کاربران برای انتخاب باشد. پروژه میکردائو یک پروژه وام دهی ارز دیجیتال در شبکه اتریوم است که برای اولین بار استیبل کوین غیرمتمرکز دای DAI را با استفاده از پروتکل خود ایجاد و روانه بازار کرد و در طی سال‌های گذشته توانست در میان روندهای شدید صعودی و نزولی قابلیت خود را حفظ کند و به همین به عنوان بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز مطرح است.

 

درپروژه MakerDAO کاربران می‌توانند با ارائه وثیقه ارز دیجیتال به صورت بیت کوین، اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال استیبل کوین‌های DAI را مینت کرده و به عنوان وام دریافت کنند اما این کار با ملاحظات خاصی انجام می‌شود تا هر DAI ایجاد شده همواره پشتوانه مالی ارز دیجیتالی خود را داشته باشد. همین موضوع دای را به عنوان بهترین استیبل کوین غیر متمرکز مطرح کرده است. اصلی‌ترین ویژگی‌های بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار به صورت زیر است.

 

  • دای به این جهت بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار است که وثیقه ارزهای معتبر بازار مثل بیت کوین و اتریوم را که کمترین ریسک از بین رفتن دارند را قبول می‌کند و به دنبال استفاده از ارزهای با ریسک بالا برای این کار نیست.
  • دای از روش وثیقه‌گذاری بیش از حد برای کاهش ریسک استفاده می‌کند به این معنی که کاربران به ازای اتریوم یا بیت کوین وثیقه‌گذاری شده تنها 60-70 درصد ارزش دلاری آن را DAI دریافت می‌کنند که این مساله نیز دای را به بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار تبدیل می‌کند.
  • در صورتی که ریزش شدید قیمت برای وثیقه رخ دهد، پروژه فرایند هشدار به کاربران و لیکویید کردن دارایی را آغار می‌کند و با این روش ارزش استیبل کوین‌های خود را حفظ می‌کند. در سال‌های گذشته و در روندهای ریزش شدید بازار این رمز ارز توانسته است قابلیت خود را به عنوان بهترین استیبل کوین غیر متمرکز در حفظ ارزش دلاری دای نشان دهد.
  • پروژه میکردائو درصد استیبل کوین‌های وثیقه‌گذای شده مثل USDC را در پروژه خود از بالای 40 درصد به زیر 5 درصد رسانده است تا از این طریق از ریسک‌های مرتبط با این نوع استیبل کوین‌ها دوری کند و خود را به عنوان امنترین و بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار معرفی کند.
  • در حال حاضر امکان استفاده از دای در بسیاری از پروژه‌های دیفای و در بلاک چین‌های مختلف فراهم است و کاربران به راحتی می‌توانند ان را در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز معامله کنند.
  • وثیقه‌گذاری اتریوم و بیت کوین و و دریافت دای در پروتکل میکردائو نیز به کاربران امکان اهرم کردن دارایی‌های خود برای کسب سود بیشتر را می‌دهد. در این حالت شما دای به دست آمده را می‌توانید به شکلی دیگر سرمایه‌گذاری کنید در حالی که از افرایش قیمت بیت کوین و اتریوم نیز سود می‌برید. بنابراین برای کسب سود نیز دای بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله برای مشخص کردن بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار ابتدا به بررسی مفهوم استیبل کوین و انواع آن پرداختیم تا با بررسی ویژگیهای آن‌ها اهمیت استیبل کوین غیرمتمرکز را نشان دهیم. پس از آن به برررسی پروتکل میکردائو و استیبل کوین آن DAI پرداختیم که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد به عنوان بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته می‌شود. برای خرید DAI می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *