آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
تفاوت قیمت تتر و دلار

تفاوت قیمت تتر و دلار | چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است؟

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 12 اسفند 1402
3.6
3.6

فهرست مطالب

  • تفاوت قیمت تتر و دلار
  • بررسی تفاوت قیمت تتر و دلار
  • جمع‌بندی

در سال‌های گذشته توجه به تتر به عنوان یک استیبل کوین با ارزش برابر یک دلار آمریکا در ایران افزایش پیدا کرده و این رمز ارز به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی مطرح شده است. در این بین برای بسیاری از کاربران علت تفاوت قیمت تتر و دلار جای سوال است. در واقع سوال کاربران این است که اگر تتر یک رمز ارز با ارزش ثابت یک دلار است پس چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است؟

 

در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم استیبل کوین و دلیل ثابت بودن ارزش تتر با یک دلار می‌پردازیم و تغییرات قیمت تتر نسبت به دلار را در بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم. پس از آن به بررسی دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار ایران پرداخته و به سوال چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است پاسخ می‌دهیم. این بررسی‌ها نشان خواهد داد که قیمت تتر در دنیا همواره یک دلار نبوده و در ایران نیز براساس عرضه و تقاضا می‌تواند بیشتر یا کمتر از قیمت دلار به تومان باشد.

 

تفاوت قیمت تتر و دلار

بررسی تفاوت قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی و بازارهای داخلی نشان می‌دهد که برخلاف ادعای ثابت بودن قیمت تتر برابر با ارزش یک دلار، قیمت این رمز ارز نیز نوساناتی را تجربه می‌کند. نوسانات قیمت تتر در دنیا منجر به دور شدن ان از قیمت یک دلار آمریکایی خود شده و در ایران نیز این اتفاق منجر به تفاوت قیمت تتر و دلار به تومان می‌شود. در بیشتر مواقع تفاوت قیمت تتر دلار به شکلی است که تتر قیمت بالاتری دارد و برای همین سوال چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است مطرح می‌شود.

 

برای پاسخ دادن به سوال تفاوت قیمت تتر و دلار  چیست باید ابتدا به بررسی نحوه ایجاد رمز ارز تتر بپردازیم. رمز ارز تتر یک توکن ارز دیجیتال با ارزش ثابت یک دلار است که توسط شرکت تتر و در بسیاری از شبکه‌های معتبر مثل اتریوم، ترون و بیت کوین ایجاد شده است. شرکت تتر به ازای هر تتری که ایجاد می‌کند، یک دلار را به صورت پول فیزیکی یا اوراق خزانه در بانک‌های آمریکایی ذخیره می‌کند که توسط شرکت‌های مختلف حسابرسی می‌شود.

 

این مساله نشان می‌دهد که هر تتر با یک دلار واقعی پشتیبانی می‌شود و هر کاربری می‌تواند با ارائه تتر به این شرکت معادل دلاری آن را دریافت کند. در واقع استیبل بودن قیمت تتر به پشتوانه همین دارایی‌های ذخیره شده است و دلیلی برای تفاوت قیمت تتر و دلار به خصوص در بازارهای جهانی وجود ندارد. با این حال بررسی نمودارهای تتر به دلار تنشان می‌دهد که این گزاره در عمل درست نبوده است.

 

علت تفاوت قیمت تتر و دلار چیست

 

بررسی نمودار تتر به دلار در وبسایت Tradingview نشان می‌دهد که قیمت تتر به دلار آمریکا همواره با نوسانات کوچکی حول یک دلار همراه بوده است. دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار در این زمان‌ها مربوط به عرضه و تقاضی جهانی برای تتر است. از آن‌جایی که صدرو تتر یا خارج کردن آن از بازار به صورت لحظه‌ای ممکن نیست، تغییرات در عرضه و تقاضا برای تتر که در اثر نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد می‌تواند منجر به تفاوت قیمت تتر و دلار می‌شود.

 

علاوه بر این نوسانات ریز دائمی، بررسی نمودار تتر به دلار نشانگر چندین مورد ریزش و صعود عجیب قیمت است که باعث تفاوت شدید قیمت تتر و دلار شده است. دلیل اصلی بیشتر این نوسانات مربوط به خبرهای و شایعاتی است که در ارتباط با شرکت تتر و پشتوانه‌های ارائه شده برای تترها وجود داشته است که منجر به ریزش شدید قیمت تتر شده است. در کنار تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار جهانی این تفاوت در قیمت تومان نیز مشاهده می‌شود که در ادامه آن را نیز بررسی می‌کنیم.

 

تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران

تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی به دو صورت معامله آنی و معامله حرفه‌ای خرید و فروش می‌شود. در معامله آنی قیمت تتر توسط صرافی تعیین می‌شود و کاربر نقشی در قیمت‌گذاری ندارد. صرافی‌ها برای تعیین قیمت تتر از متغیرهای قیمت دلاری تتر، قیمت تومانی دلار و وضعیت عرضه و تقاضا برای تتر استفاده می‌کنند. معمولا قیمت تتر در این نوع معامله کمی بیشتر از قیمت دلار است و قیمت خرید با قیمت فروش نیز تفاوت دارد.

 

در معامله حرفه‌ای تتر، کاربران با یکدیگر و با قیمت دلخواه به معامله تتر می‌پردازند. در این روش قیمت تتر به صورت مستقیم ناشی از عرضه و تقاضا و قیمت‌های ارائه شده توسط کاربران است. قیمت تتر در پنل معامله حرفه‌ای می‌تواند به قیمت دلار نزدیکتر باشد اما معمولا به دلیل عمق نقدینگی پایین استفاده از آن برای معاملات با حجم بالا مناسب نیست.

 

با جمع‌بندی نکات گفته شده می‌توان گفت تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران علاوه بر قیمت دلار به تومان و قیمت تتر به دلار به عرضه و تقاضای موجود برای تتر در داخل ایران نیز بستگی دارد. در شرایط افزایش تقاضا برای تتر که معمولا با افزایش قیمت دلار یا افزایش قیمت ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، تفاوت قیمت تتر و دلار نیز بیشتر می‌شود و در شرایط کاهش تقاضا این قیمت کاهش پیدا می‌کند و در مواردی حتی پایین‌تر از قیمت دلار به تومان قرار می‌گیرد.

 

بررسی تفاوت قیمت تتر و دلار

برای بررسی تفاوت قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی بهترین روش مشاهده تغییرات قیمت جفت ارز usdt/usd در صرافی‌های بزرگ مثل Binance و Coinbase است. حجم معاملات در این صرافی‌ها بسیار بالا است و به همین دلیل می‌توان با غماض قیمت تتر به دلار در آن‌ها را به غنوان قیمت جهانی در نظر گرفت. اگر برای خرید یا فروش تتر به دنبال بررسی تفاوت قیمت تتر و دلار هستید بهتر است به جای این صرافی‌ها قیمت را از صرافی مورد نظر خود برای معامله دنبال کنید.

 

با مراجعه به وبسایت Tradingview و جستجوی عبارت USDTUSD می‌توانید جفت معاملاتی تتر به دلار را در صرافی‌های معتبری که پشتیبانی می‌کنند ببینید و با کلیک بر روی هر کدام به نمودار تتر به دلار آن صرافی دسترسی داشته باشید. این کار را می‌توانید به صورت مستقیم و با مراجعه به صفحه قیمت تتر به دلار صرافی نیز انجام دهید.

 

دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار چیست

 

برای بررسی تفاوت قیمت تتر به تومان استفاده از صرافی‌های بین‌المللی و وبسایت Tradingview کارساز نیست و شما باید با مراجعه به صفحه قیمت صرافی مورد نظر خود قیمت لحظه ای تتر و نمودار تاریخجه تغییرات قیمت آن را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که قیمت تتر به تومان در معامله حرفه‌ای توسط کاربران تعیین می‌شود و تفاوتی بین قیمت خرید و فروش وجود ندارد و تنها کارمزد صرافی به آن اضافه می‌شود.

 

قیمت تتر در پنل‌های تبدیل سریع توسط صرافی تعیین می‌شود و قیمت خرید و فروش تتر در آن با یکدیگر متفاوت است. به هر حال برای پیدا کردن بهترین قیمت معامله تتر بهتر است هر دو این پنل‌ها به همراه کارمزدهای صرافی‌های مختلف بررسی شود. صرافی رابکس از هر دو نوع پلتفرم برای معامله تتر استفاده می‌کند که تفاوت قیمت تتر و دلار در آن‌ها به قیمت‌های بازار بسیار نزدیک است.

 

چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است؟

تتر یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است و به همین دلیل انتظار می‌رود قیمت آن همواره برابر با یک دلار باشد اما تغییر در عرضه و تقاضا منجر به نوسان قیمت تتر حول یک دلار در بازارهای جهانی می‌شود و باعث بیشتر شدن یا کمتر شدن قیمت تتر نسبت به دلار می‌شود. گاهی اوقات اخبار و شایعات حول شرکت تتر نیز قیمت تتر به دلار را دچار نوسان می‌کند.

 

در ایران در بیشتر مواقع قیمت تتر به تومان بیشتر از قیمت دلار به تومان است و این مساله به دلیل هزینه‌های مختلف موجود برای تبدیل دلار به تتر است. با این حال، تفاوت قیمت تر و دلار به تومان نیز ناشی از عرضه و تقاضا است و براساس آن ممکن است حتی در برخی مواقع شاهد پایین ببودن قیمت تتر از دلار باشیم.

 

آیا همیشه قیمت تتر از دلار بیشتر است؟

تفاوت قیمت تتر و دلار هم در بازارهای جهانی و هم در بازار داخلی وجود دارد اما ابن به معنی بیشتر بودن همیشگی قیمت تتر از دلار نیست. در بسیاری از مواقع شاهد افت قیمت تتر به دلار به دلیل افزایش عرضه یا اخبار و شایعات حول شرکت تتر بوده‌ایم که این مساله منجر به کاهش قیمت تتر به تومان نیز شده است. در حالت عادی قیمت تتر به دلار نوسانات پایینی دارد و قیمت تتر به تومان اندکی بیشتر از دلار است اما همین مورد نیز در اثر عرضه و تقاضای بازارهای داخلی می‌تواند تغییر کند.

 

جمع‌بندی

رمز ارز تتر به عنوان یک استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا توسط شرکت تتر راه‌اندازی شده و پشتوانه آن دارایی‌های این شرکت در سیستم مالی آمریکا است. با این تعریف تفاوت قیمت تتر و دلار باید صفر باشد اما در واقعیت به دلیل تغییر در عرضه و تقاضا همواره اندک تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد.

 

در ایران نیز قیمت تتر به تومان از متغیرهای قیمت تتر به دلار، قیمت دلار به تومان و عرضه و تقاضای موجود برای تتر تعیین می‌شود. در پلتفرم>‌های تبدیل سریع قیمت توسط خود صرافی‌ها به کاربران ارائه می‌شود اما در پلتفرم‌های معامله حرفه‌ای کاربران می‌توانند قیمت معامله تتر را خودشان تعیین کرده و با آن قیمت به معامله بپردازند.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *