آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال
ارز دیجیتال ورلد کوین

ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟ صفر تا صد پروژه WorldCoin

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 17 تیر 1402
3.2
3.2

فهرست مطالب

  • ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟
  • بخش‌های مختلف پروژه ورلد کوین
  • سرمایه‌گذاران و تیم توسعه‌ی WorldCoin
  • ارز دیجیتال ورلد کوین چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه در ایردراپ ارز دیجیتال ورلد کوین شرکت کنیم؟
  • نقشه راه ارز دیجیتال ورلد کوین
  • جمع‌بندی

با توسعه و گسترش تکنولوژی، رشد شگفت‌انگیزی در دنیای اقتصاد به وجود آمده است؛ با این حال در سراسر جهان بیش از یک میلیارد نفر وجود دارند که هویت دیجیتالی ندارند و نمی‌توانند به هیچ نحوی به اقتصاد جهانی دسترسی داشته باشند. بسیاری از این افراد حتی در کشور خودشان گواهی هویتی، شناسنامه یا پاسپورت ندارند و از انجام حداقل امور مالی عاجزند. 

 

علاوه بر این، توسعه ربات‌ها و هوش مصنوعی، اینترنت را برای بسیاری از افراد به یک فضای ناامن و ترسناک بدل کرده است. در حال حاضر راهکارهای خیلی ابتدایی برای تشخیص افراد از ربات‌ها وجود دارد که قابل اعتماد نیستند. این دو موضوع ایده‌ی اصلی ارز دیجیتال ورلد کوین (WorldCoin) در فضای بلاک چین را ایجاد کرده‌اند. خالق OpenAI در چند سال گذشته تلاش کرده است در کنار توسعه ربات هوش مصنوعی ChatGPT راه‌حل ارز دیجیتال ورلد کوین را برای حل این چالش‌ها ارائه کرده‌ است. 

 

ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟

در میان همه‌گیری کرونا، «سم آلتمن»(Sam Altman) مدیر عامل OpenAI به فکر ایجاد یک راه حل برای چند مشکل مجزا افتاد. او تلاش کرد با یک تیر از جنس ارز دیجیتال دو نشان را هدف بگیرد و برای آن‌ها راه‌حلی مناسب ایجاد کند. مشکلاتی که پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین سعی بر حل کردن آن دارد شامل، جهانی کردن ارز دیجیتال و تشخیص انسان بودن کاربران اینترنت است. این دو بحران در سال‌های اخیر ذهن افراد زیادی را درگیر کرده و برای اولین بار این پروژه می‌تواند چالش‌های پیش روی کاربران اینترنت را برای همیشه از بین ببرد. با این تفاسیر باید پرسید: هدف پروژه WorldCoin چیست؟

 

هدف پروژه WorldCoin چیست؟

جهانی را تصور کنید که در آن تمام افراد به جای استفاده از روش‌های سنتی تشخیص هویت، از یک کارت شناسایی مجازی استفاده می‌کنند و  می‌توانند به سیستم بانکی غیرمتمرکزی که به لطف ارزهای دیجیتال ایجاد شده دسترسی داشته باشند. در این شرایط جغرافیا دیگر مانعی برای استفاده از امکانات مختلف نیست و همه به یک اندازه به منابع مالی در فضای کریپتوکارنسی دسترسی دارند.

 

تصور کنید این افراد به راحتی از ربات‌های مختلفی که صفحه‌های مختلف وب را جستجو می‌کنند، قابل تشخیص هستند و دیگر برای تشخیص انسان بودن نیازی به حل کردن کپچا وجود ندارد و شما می‌توانید در کسری از ثانیه انسان بودن خود را ثابت کنید. هدف نهایی پروژه WorldCoin خلق چنین جهانی است.

 

به نظر می‌رسد که در حال حاضر سال‌ها با این جهان فاصله داریم و دست یافتن به این جهان با چالش‌های فراوانی از جمله دست و پنجه نرم کردن با دولت‌ها و حریم خصوصی رو به رو است. اما تیم ورلد کوین معتقد است می‌تواند در کمتر از پنج سال این جهان را به واقعیت تبدیل کنند. چنین پروژه بزرگی مسلما از یک بخش تشکیل نشده و شامل ابعاد مختلفی می‌شود که در ادامه ابعاد مختلف این پروژه را دقیق بررسی می‌کنیم.

 

ارز دیجیتال ورلد کوین

 

بخش‌های مختلف پروژه ورلد کوین

اکوسیستم ورلد کوین به صورت کلی شامل سه بخش اصلی «ورلد آی دی»(World ID)، «ورلد اپ»(World App)  و «توکن ورلد کوین»(Worldcoin Token) است. این بخش‌ها هر یک به صورت مجزا عمل می‌کند و در کنار هم رسیدن پروژه ورلد کوین را به هدفش ممکن می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی کامل هر یک از این سه بخش می‌پردازیم.

 

World ID چیست؟

ورلد آی دی یکی از راه حل‌های اکوسیستم ورلد کوین برای تشخیص هویت افراد، بدون افشای اطلاعات آن‌ها است. این تکنولوژی در کنار حفظ حریم خصوصی کاربران سعی دارد به شهروندان کشورهای در حال توسعه که در بسیاری از موارد مدارک مالی و هویتی ندارند، کمک کند. پروژه World ID  می‌تواند هویت منحصر به فرد افراد مختلف را تشخیص دهد و البته احتمال ربات بودن آن‌ها را نیز بررسی کند. به توصیف سم آلتمن، ورلد آی دی مانند یک گذرنامه دیجیتال عمل می‌کند که در عین حفاظت از حریم شخصی افراد، امکان احراز هویت آن‌ها را فراهم می‌کند. 

 

تکنولوژی که عملکرد ورلد آی دی را ممکن می‌کند، تکنولوژی دانش صفر (Zero Knowledge) است و امکان دسترسی کاربران به برنامه ورلد کوین و وبسایت آن را فراهم می‌کند. نحوه‌ی تایید هویت با ورلد آی دی هنوز دقیقا مشخص نیست اما براساس اطلاعات افشا شده در ماه‌های اخیر، برای ثبت اطلاعات کاربران، لازم است اطلاعات بیومتریک قرنیه آن‌ها توسط ورلد کوین جمع‌آوری و دسته بندی شود. در ادامه این موضوع را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

 

World App چیست؟

ورلد اپ برنامه‌ای است که خدمات‌رسانی ارز دیجیتال ورلد کوین را به افراد مختلف در سراسر جهان ممکن می‌کند؛ بدین شکل که یک کاربر با استفاده از ورد آی دی خود وارد برنامه می‌شود و از خدمات مختلف این پروژه بهره‌مند شود. ورلد  اپ یک اپلیکیشن مشابه یک کیف پول ارز دیجیتال رمزنگاری شده است. این برنامه چندین ویژگی اضافه و برنامه خدمات مالی مختلف را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

 

پرداخت ورلد کوین به کاربران مختلف جهان سوم انجام می‌شود تا وضعیت مالی کاربران در این کشورها بهبود پیدا کند. این پرداخت‌ها با ارز دیجیتال ورلد کوین انجام می‌شوند و تنها در یک بازه‌ی کوتاه انجام می‌شوند. البته که در حال حاضر این کوین معامله نمی‌شوند. خدمات این برنامه به پرداخت‌های ورلد کوین محدود نمی‌شود؛ بلکه ورلد اپ به شما اجازه ارسال و دریافت توکن، خرید و فروش و معامله توکن‌ها را نیز می‌دهد. این ویژگی‌ها ورلد کوین را به یک پلتفرم چند جانبه مناسب تبدیل کرده اند که می‌تواند برای تمام کاربران مفید باشد.

 

ورلد اپ تنها اجازه ترید چند ارز دیجیتال محدود را به کاربران می‌دهد و توجیه توسعه‌دهندگان برای انتخاب‌شان این است که با در نظر گرفتن کاربران این شبکه  که قرار است برای اولین بار در فضای ارز دیجیتال قرار بگیرند، احساس گیجی خواهند کرد و محدودیت انتخاب‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند. در واقع توسعه‌دهندگان ورلد اپ معتقدند ترید در یک محیط کنترل شده می‌تواند به نفع کاربران باشد.

 

ارزهای موجود در ورلد اپ برای معامله عبارتند از بیت کوین اتریوم و دای و شما می‌توانید به راحتی به خرید بیت کوین و اتریوم و دای از این پلتفرم بپردازید. این کوین‌ها از رمزارزهای معتبر و اصلی بازار هستند و از گیج شدن کاربران در میان انبوه اطلاعات جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، ورلد اپ امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات رایج مثل دلار و یورو را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تراکنش در این اپ قرار است بدون هزینه تراکنش باشد. با این‌که این برنامه به تازگی برای استفاده کاربران آماده شده است، در همین مدت بیش از یک و نیم میلیون نفر در آن حساب باز کرده‌اند. 

 

Worldcoin Token چیست؟

یک بخش ثابت در میان تمام پروژه‌های ارز دیجیتال، توکن آن‌ها است. توکن ارز دیجیتال ورلد کوین با نشان WLD شناخته می‌شود و در حال حاضر قابل ترید و معامله نیست. ورلد توکن علاوه بر ارزش مالی در حساب‌های کاربران، به آن‌ها امکان شرکت در تصمیم‌گیری‌های شبکه را نیز می‌دهد و به نوعی توکن حاکمیتی پروژه محسوب می‌شود.

 

ورلد کوین در حال حاضر به سراغ کاربران آمریکایی نخواهد رفت و میان سایر کشورها توزیع خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این رویداد ماه‌ها و حتی سال‌ها با واقعیت فاصله داشته باشد. توکن‌های این ارز دیجیتال در حال حاضر قابل خرید و فروش نیستند و قرار نیست درهیچ زمانی در ایالات متحده آمریکا خرید و فروش شوند. این موضوع از ابتدا توسط توسعه‌دهندگان پروژه WorldCoin عنوان شده است.

 

پروتکل توکن ارز دیجیتال ورلد کوین می‌تواند در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد اما با توجه به تاکید تیم ورلد کوین نمی‌تواند به یک شخص بیش از یک بار تعلق بگیرد. به عبارتی شرط تعامل با توکن ورلد کوین، مشخص بودن ورلد آی دی است که به صورت غیرمستقیم مسئله‌ی حریم شخصی را زیر سوال می‌برد. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. بیایید اول بررسی کنیم چه کسانی این پروژه را ایجاد کرده اند و چه افراد مهمی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

ارز دیجیتال ورلد کوین

 

سرمایه‌گذاران و تیم توسعه‌ی WorldCoin

از پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین انتظار می‌رود با داشتن چنین اهداف بزرگی، تیم توسعه‌ی قوی داشته باشد و برای اجرای پروژه خود کمک‌های مالی زیادی از سرمایه‌گذاران جذب کند. در حال حاضر این مسئله ممکن شده است و افراد و گروه‌های زیادی در ازای سهمی از پروژه به سم آلتمن سرمایه ارائه کرده‌اند. در ادامه به بررسی سرمایه‌گذاران WorldCoin و همچنین تیم توسعه‌دهنده آن می‌پردازیم.

 

سرمایه گذاران پروژه WorldCoin

ابتدا باید بدانید که در حال حاضر این پروژه حدود صد و پنجاه میلیون دلار سرمایه جذب کرده که هر بخش آن از گروه‌ها و افراد مختلف به دست آمده است. اغلب سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ورلد کوین شامل گروه‌های مدیریت سرمایه مختلف در سراسر آمریکا است. در ادامه لیستی از مهمترین سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال به ترتیب میزان سرمایه ارائه شده است. 

 

  • «اندرسن هورویتز» (Andreessen Horowitz) با سرمایه‌ای حدود صد میلیون دلار در مارچ ۲۰۲۲ در این پروژه مشارکت کرده است.
  • «گروه ارز دیجیتال» (Digital Currency Group) به عنوان یک گروه سرمایه‌گذاری حدود بیست و پنج میلیون دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. 
  • «گروه سرمایه بلاک چین» (Blockchain Capital) حدود بیست و پنج میلیون دلار از سرمایه خود را صرف این پروژه کرده است.  

 

این سرمایه‌‌ها طی چندین مرحله و در فرایندهای متفاوتی جذب شده‌اند و در بسیاری از موارد فقط سرمایه خود گروه نبوده و اعضا و مدیران این گروه‌ها نیز سرمایه خود را در پروژه WorldCoin قرار داده‌اند. تعداد تمام سرمایه‌گذاران به ۱۹ نفر می‌رسد و اطلاعات دقیقی از نام و میزان سرمایه‌ آن‌ها وجود ندارد؛‌ اما لیست بالا یک نمای کلی از این افراد است. علاوه بر سرمایه‌گذاری، تیم مهندسی و توسعه‌ی این رمز ارز هم بسیار مهم هستند و از افراد شگفت انگیزی تشکیل شده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

 

توسعه دهندگان پروژه WorldCoin

پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین در سال ۲۰۲۱ در برلین و سن فرانسیسکو آغاز به کار کرد و توانست با داشتن مدیرانی معروف توسعه‌دهندگان زیادی را برای آماده کردن پروژه استخدام کند. توسعه‌دهندگان اصلی این پروژه، همان موسسان آن هستند که با داشتن پیش زمینه گسترده در زمینه‌ی ارز دیجیتال و هوش مصنوعی توانستند این ارز دیجیتال را ایجاد کنند.

 

افرادی مانند سم آلتمن، «مکس نونسترن»(Max Novendstern) و «الکس بلیانا»(Alex Blani) مسیر راه ورلد کوین را آماده کرده و خط و مشی توسعه‌ی این ارز دیجیتال را مشخص کردند. تیم توسعه‌ی این ارز دیجیتال شامل چندین گروه مختلف از افراد است که وظایفی مانند تحقیق و توسعه، سخت افزار و بلاک چین و نرم افزار را انجام می‌دهند.

 

ارز دیجیتال ورلد کوین چگونه کار می‌کند؟

پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین در تلاش است با تسهیل فرانید تشخیص انسان بودن کاربران، به تمام افراد روی کره زمین ارز دیجیتال خود را توزیع کند. هدف این اقدام وارد کردن افراد به فضای ارزهای دیجیتال است. پروژه WorldCoin ابتدا به عنوان یک پروژه مجزای لایه دوم بلاک چین اتریوم ایجاد شد اما بعد از تشریح سوپرچین ارز دیجیتال آپتیمیزم، مدیران این پروژه تصمیم گرفتند ارز دیجیتال ورلد کوین را به آپتیمیزم منتقل کنند. 

 

برای درک عملکرد ورلد کوین باید ابتدا بدانیم این ارز دیجیتال دقیقا چه می‌کند. ورلد کوین قصد دارد از چندین تکنولوژی سخت افزاری و نرم افزاری برای تشخیص انسان بودن کاربران استفاده کنند. به زبان ساده ارز دیجیتال ورلد کوین با استفاده از ابزارهای مختلفی که در فضای دیجیتال به نام ابزار تشخیص شخصیت شناخته می‌شوند، برای تشخیص ربات نبودن کاربران استفاده می‌کند. حالا بیایید ببینیم این ابزارها چگونه کار می‌کنند. 

 

اثبات شخصیت (proof of personhood) چیست؟

اثبات شخصیت به زبان ساده یک مکانیزم است که یکتا بودن و انسان بودن کاربران مختلف یک شبکه را تشخیص می‌دهد. این مفهوم اولین بار برای پروژه ورلد کوین به کار نرفته و در اصل برای بهبود وضعیت شبکه‌های یکتا به یکتا پیشنهاد شده است. به محض ساخته شدن ربات‌های اینترنتی، خطر استفاده از آن‌ها برای اعمال مختلف از جمله کلاهبرداری و استفاده از اطلاعات کاربران ایجاد شد و هکرهای کلاه سفید مختلفی تلاش کردند این مشکل را برای کاربران معمولی اینترنت حل کنند. این تلاش‌ها به عنوان اثبات شخصیت شناخته می‌شود. 

 

ورلد کوین جدیدترین تلاش توسعه‌دهندگان با استفاده از جدیدترین ابزارهای اینترنتی مانند بلاک چین‌ها و دانش صفر  برای اثبات انسان بودن است. ورلد کوین از تلاش‌ها و شکست‌های پروژه‌های قبل استفاده می‌کند تا در نهایت یک راه حل تقریبا بی‌نقص برای اثبات شخصیت انتخاب کند. ورلد کوین از تکنولوژی دانش صفر استفاده می‌کند تا اطلاعات عنبیه کاربران را که برای اثبات یکتا بودن آن‌ها جمع‌آوری می‌شود، بدون افشا کردن، برای اثبات شخصیت مستقل و منحصربه‌فرد آن‌ها استفاده کند.

 

به زبان ساده، ورلدکوین از عنبیه افراد عکس می‌گیرد و اطلاعات بیومتریک آن‌ها را جمع می‌کند. اطلاعات بیومتریک عنبیه کاربران به یک رشته عدد یا هش تبدیل شده و سپس ذخیره می‌شود. ورلد کوین این اطلاعات را به یک آی دی یا کارت شناسایی دیجیتال تبدیل می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد از مزایای پروژه ورلد کوین استفاده کند. هش هر کاربر به وسیله دانش صفر محافظت می‌شود تا کاربر نگران حریم شخصی خود نباشند. 

 

این پروژه از جوانب مختلف تکنولوژی استفاده می‌کند تا اثبات انسان بودن را ممکن می‌کند. جنبه‌ی سخت افزاری این پروژه دستگاهی است که برای برداشت اطلاعات بیومتریک عنبیه کاربران استفاده می‌شود. نام این دستگاه «اُرب» (Orb) است؛ این دستگاه عنبیه چشم کاربران را اسکن می‌کند و از این طریق یک کارت شناسایی دیجیتال یا همان ورلد آی دی به آن‌ها می‌دهد که می‌توانند به کمک آن انسان بودن خود را اثبات کنند.

 

نکته مهم درباره عنبیه این است در حال حاضر هیچ یک از دولت‌های جهان به صورت عمومی از آن‌ها برای تشخیص هویت استفاده نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند از هویت و اطلاعات آن‌ها در جهان دیجیتال محافظت کند. علاوه بر این در مقیاس بالا استفاده از عنبیه ریسک کمی برای حریم خصوصی کاربران است. اُرب به نحوی عمل می‌کند که نیازی نیست کاربران نگران اطلاعات دیگری از خودشان باشند و می‌توانند درباره اطلاعاتشان به سیستم اعتماد کنند. ممکن است از خودتان بپرسید چرا اثبات شخصیت اینقدر اهمیت دارد؟ در ادامه به پاسخ دادن این سوال می‌پردازیم.

 

پروژه worldcoin

 

چرا اثبات شخصیت اهمیت دارد؟

سیستم‌ها و ربات‌های اینترنتی هر روز تغییرات جدیدی دارند و پیچیده‌تر از قبل می‌شوند. این ربات‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی برای کاربران و شبکه‌ها خطر ایجاد کنند. بلاک چین‌ها و پروژه‌های ارز دیجیتال هم از این خطرات مصون نیستند. این خطرات به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول حملات سیبل و دسته دوم اطلاعات اشتباه هستند.

 

ربات‌ها می‌توانند در یک شبکه خودشان را بی‌نهایت بار کپی کنند. در شبکه‌هایی مثل بلاک چین که بر اساس انتخاب کاربران و دموکراسی میان کاربران اداره می‌شوند؛ کپی شدن ربات‌ها زمانی که بیش از پنجاه درصد از شبکه را تشکیل دهند، می‌تواند به ربات‌ها اجازه دهد برای شبکه تصمیم‌گیری کنند. این نوع کپی شدن ربات‌ها و تصمیم‌گیری‌های غلط برای شبکه به عنوان حمله سیبل شناخته می‌شود. امنیت شبکه در این حالت کاملا در معرض خطر قرار می‌گیرد. حملات سیبل برای بلاک چین‌ها هم اتفاق افتاده‌اند و می‌توانند خطرات جدی برای کاربران داشته باشند.

 

خطر دوم احتمال نشر و انتقال اطلاعات اشتباه یا همان misinformation است. این خطر هم مانند حمله سیبل زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم نتواند کاربران را از ربات‌ها تشخیص دهد و به آن‌ها اعتماد کند. در چنین حالتی هم شبکه در معرض خطر است و تنها راهی که برای جلوگیری از نشر اطلاعات غلط بدون نیاز به تایید هویت وجود دارد، تضمین شخصیت کاربران است. حالا که متوجه شدیم ارز دیجیتال ورلد کوین چگونه کار می‌کند، بیایید بررسی کنیم چگونه می‌توان از پروژه WorldCoin استفاده کرد.

 

چگونه در ایردراپ ارز دیجیتال ورلد کوین شرکت کنیم؟

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که به پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین علاقه پیدا کرده‌ است، باید بدانید که ثبت نام در این پروژه کار سختی نیست. شما به عنوان یک کاربر متوسط در فضای کریپتوکارنسی می‌توانید با فعالیت و شرکت در این پروژه به ایردراپ ارز دیجیتال ورلد کوین احتمالی نیز دسترسی داشته باشید. برای فعالیت در این پروژه دو مرحله اصلی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

 

دانلود ورلد اپ

اولین قدم برای ورود به پروژه ورلد کوین دانلود کردن برنامه ورلد اپ است. شما می‌توانید با کمک لینکی که وبسایت ورلد کوین در اختیار کاربران قرار داده این برنامه را دانلود کنید. این برنامه علاوه بر یک کیف پول ارز دیجیتال، محلی برای معامله ارزهای دیجیتال هم هست و امکان فعالیت در این پروژه را برای شما فراهم می‌کند. 

 

ثبت ورلد آی دی

دانلود ورلد اپ برای تمام کاربران بسیار ساده است؛ اما متاسفانه کاربران ایرانی با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. ثبت نام در ورلد اپ تنها زمانی ممکن است که شما عنبیه چشم خود را با یک اُرب اسکن کرده باشید. متاسفانه در حال حاضر در ایران هیچ مدیر اُربی وجود ندارد و امکان دسترسی به این سخت افزار نزدیک به صفر است.

 

البته که کاربران امیدوارند با شعار اصلی ارز دیجیتال ورلد کوین برای همه، کاربرانی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند هم تسهیلات مناسبی برای دریافت ورلد کوین دریافت کنند. اگر بتوانید چشم خود را دریک اُرب اسکن کنید، در کمتر از یک هفته ورلد آی دی شما تایید خواهد شد و شما به صورت رسمی در لیست ایردراپ ورلد کوین قرار خواهید گرفت. 

 

نقشه راه ارز دیجیتال ورلد کوین

یکی از مهم‌ترین مسائلی که کاربران را درباره ورلد کوین نگران کرده، این موضوع است که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی درباره نقشه راه و آینده‌ی ارز دیجیتال ورلد کوین وجود ندارد. علاوه بر این، هیچ وایت پیپر و سندی هم از نحوه‌ی عملکرد پروژه WorldCoin وجود ندارد. کاربران زیادی در فضای توییتر و ردیت نگرانی خود را درباره ورلد کوین مطرح کرده اند.

 

منتقدان معتقدند این پروژه می‌تواند آغازی برای آینده‌ای dystopia باشد که در آن دیگر حریم شخصی معنایی ندارد و نظارت بر رفتار شهروندان با شکل‌های مختلف انجام می‌شود. با همه انتقادی که به این پروژه وارد شده تا الان بیش از دو میلیون نفر در آن ثبت نام کرده اند و تعداد اپراتورهای اُرب روز به روز بیشتر می‌شود. 

 

جمع‌بندی

در توسعه روز افزون بلاک چین‌ها و پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین که هر یک سعی در حل یک مشکل و برطرف کردن یک چالش دارند، پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین توسط توسعه‌دهندگان ChatGPT ایجاد شد. ارز دیجیتال ورلد کوین یک پروژه مبتنی بر پولیگان است که در آینده نزدیک به شبکه آپتیمیزم مهاجرت می‌کند. این پروژه قصد دارد برای تمام افراد جهان از توکن WLD ایردراپ کند و با این کار، تمام افراد جهان را وارد جهان ارزهای دیجیتال کند.

 

علاوه بر این ، این شبکه قصد دارد مشکل تشخیص انسان‌ها از ربات‌ها را نیز رفع کند. پروژه WorldCoin برای انجام این کار ابتدا قصد دارد عنبیه چشم تمام افرادی که قصد دارند در این پروژه شرکت کنند، اسکن می‌کند و آن را به یک رشته عدد یا هش تبدیل کند و سپس از این هش‌ها با تکنولوژی دانش صفر محافظت کند و با کمک این هش‌ها برای کاربران شناسنامه دیجیتال بسازد و به هر نفر مقداری توکن ارز دیجیتال ورلد را ایردراپ کند.

 

این شبکه با توجه به دانش صفر و تولید هش‌ها امنیت مناسبی دارد اما به دلیل وجود نداشتن نقشه راه دقیق و وایت پیپر کاربران به آن اعتماد زیادی ندارند. برای ثبت نام در این پروژه باید ابتدا یک اپراتور ارب پیدا کرده و چشم خود را به وسیله آن اسکن کنید و با دانلود برنامه، منتظر سهم خود از این توکن باشید.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟

ارز دیجیتال ورلد کوین یک پروژه لایه دوم اتریوم است که قصد دارد برای تمام افراد جهان از توکن WLD ایردراپ کند و با این کار، تمام افراد جهان را وارد جهان ارزهای دیجیتال کند.هدف این پروژه تشخیص انسان‌ها از ربات‌ها با حفظ حریم خصوصی آن‌ها است.

بخش‌های مختلف ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟

اکوسیستم ورلد کوین به صورت کلی شامل سه بخش اصلی «ورلد آی دی»(World ID)، «ورلد اپ»(World App) و «توکن ورلد کوین»(Worldcoin Token) است. این بخش‌ها هر یک به صورت مجزا عمل می‌کند و در کنار هم رسیدن ورلد کوین را به هدفش ممکن می‌کنند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *