آکادمی رابکس
مفاهیم پایه
ETF بیت کوین

ETF بیت کوین چیست؟ آشنایی کامل با ETF بیتکوین

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 12 تیر 1402
5
5

فهرست مطالب

  • ETF بیت کوین چیست ؟
  • انواع ETF بیت‌ کوین
  • وضعیت فعلی ETF بیت کوین در دنیا
  • سرمایه گذاری در ETF بیت کوین
  •  مزایای صندوق‌های معاملاتی ETF بیتکوین
  • معایب صندوق‌های معاملاتی ETF بیت کوین
  • جایگزین‌های سرمایه گذاری در ETF بیت کوین
  • نتیجه گیری

تریدر‌های منعطف که طرفدار تنوع‌بخشی به پرتفوی خود با کمترین هزینه و مزایای مالیاتی هستند از ETF بیت کوین استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاری در  صندوق‌های قابل معامله در بورس مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان راحتی معامله، دسترسی همزمان به چندین دارایی قابل سرمایه‌گذاری و امنیت نگهداری دارایی‌ها اشاره کرد.

 

منظوز از ETF بیتکوین صندوق‌های قابل معامله در بورس است که دارایی اصلی آن‌ها بیت کوین است. در ادامه مقاله به بررسی دقیق ETF بیت کوین، مزایای ETF های بیت کوین و تأیید ETF های بیت کوین توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا (SEC)، خواهیم پرداخت. برای خرید بیت کوین می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

ETF بیت کوین چیست ؟

ETF بیت کوین مانند سهام فردی قابل خرید و فروش در بازار سهام است و قیمت آن در طول روز بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. کاربران می‌توانند ETF بیتکوین همانند سایر سهام موجود در بازار بورس هر کشور معامله کنند. علاوه بر صندوق معاملات بیت کوین صندوق‌های دیگری نیز هستند که شامل تعداد بیشتری ارز دیجیتال هستند و تنوع زیادی را برای فعالان ارائه می‌کنند.

 

استفاده از ETF بیتکوین به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا در بیت‌کوین، بدون اینکه مشکلاتی‌ که در معامله صرافی‌های ارزدیجیتال برای آن‌ها ممکن است یه وحود بیاید سرمایه‌گذاری کنند و دغدغه‌های مربوط به کار با ابزارهای جدید مثل کیف پول ارز دیجیتال و تامین امنیت آن را نداشته باشند. ETF بیت کوین ویژگی‌ها و مزایایی را که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سهام و اوراق قرضه موجود است، ترکیب می‌کند.

 

یکی از نمونه‌های معروف ETF بیت کوین صندوق ProShares Bitcoin Strategy ETF با نماد تجاری BITO است که در بورس (NYSEArca) معامله می‌شود. باوجو چندین صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین در بورس، در گذشته پیشنهادات متعددی برای ETF بیت کوین توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس (SEC) ایالات متحده رد شده است. دلیل اصلی این اتفاق، عدم وجود قوانین تنظیم‌کننده کافی برای بازار ارز‌های دیجیتال است که باعث شده است SEC با تأیید ETF بیت کوین مخالفت کند.

 

یک ETF بیت کوین، قیمت بیت کوین را در بازار بورس نمایندگی می‌کند. به این صورت که قیمت یک سهم از صندوق معاملات بیتکوین، با قیمت بیت کوین همگام می‌شود. اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد، قیمت ETF بیت کوین نیز افزایش می‌یابد و برعکس. ETF بیت کوین همانند سهام یک شرکت در یک بورس  مانند بورس نیویورک (NYSE) معامله می‌شود. ETF ها در حال حاضر برای انواع دارایی‌ها و صنایع، از جمله کالاها و ارزها، در دسترس هستند. برای بیت کوین نیز ETF بیت کوین اسپات و ETF بیت کوین فیوچرز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

ETF بیت کوین

 

انواع ETF بیت‌ کوین

درست همانند معاملات عادی بیت کوین، می‌توان ETF بیتکوین را نیز براساس دارایی مورد معامله و زمان انقضا به دو نوع اصلی اسپات و فیوچرز تقسیم کرد. منظور از معامله اسپات یک دارایی این است که خریدار دارایی در زمان حال مبلغ خرید پرداخت کرده و همزمان کالای خود را از فروشنده دریافت می‌کند. بنابراین در این حالت کالای اصلی معامله می‌شود و پرداخت و تحویل نیز در زمان حال انجام می‌شود.

 

منظور از ETF اسپات بیت کوین صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند که بیت کوین واقعی را خریداری کرده و در صندوق خود ذخیره کرده‌اند و هر یک از سهام صندوق نماینده قسمتی از بیت کوین‌های واقعی موجود در سهام است. تغییر قیمت بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر یک به یک بر قیمت این صندوق دارد. البته چون خود صندوق در بازار معامله می‌شود ممکن است قیمت آن نسبت به ارزش ذاتی صندوق کمتر یا بیشتر باشد. مزیت اصلی این صندوق این است که راحتی معامله و نگهداری از بیت کوین را برای سرمایه‌گذاران سنتی فراهم می‌کند.

 

نوع دیگر ETF بیت کوین با عنوان ETF فیوچرز بیت کوین شناخته می‌شود. معامله فیوچرز به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا خرید و فروش یک دارایی خاص را در آینده و با قیمت مشخص تضمین کنند و از این طریق خود را در برابر بازارهای آشفته محافظت کنند. این ویژگی به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا خود را در برابر نوسان‌های بازار و ریسک‌های مربوطه محافظت کنند. در معامله فیوچرز خود داراریی معامله نمی‌شود و تنها قراردادهای تنظیم شده با ارزش دارایی اصلی مورد معامله قرار می‌گیرند تا در زمان انقضای قرارداد تسویه حساب صورت بگیرد.

 

هنگام خرید یا فروش فیوچرز، شما یک بیت کوین را در اختیار ندارید بلکه به جای آن، شما یک قرارداد دارید که در آینده وعده خرید یا فروش رمزارز مثلا بیت کوین را به شما می‌دهد. به همین دلیل، فیوچرز از ناپایداری بازار و نوسانات قیمت محافظت می‌کنند. از سوی دیگر، در معاملات فیوچرز به دلیل عدم نیاز به دارایی اصلی به راحتی می‌توان از اهرم استفاده کرد که یک مزیت بزرگ برای این نوع ETF حساب می‌شود.

 

با تمام کاربردی بودن ETF فیوچرز بیت کوین انتقاد‌هایی هم بر آن وارد است. معاملات فیوچرز به شما اجازه نمی‌دهند سکه‌ها را به‌صورت مالکیت کامل داشته باشید یا از آن‌ها برای رأی‌گیری حاکمیتی پروژه‌ها استفاده کنید. صندوق‌های فیوچرز اغلب با قیمتی بالاتر از دارایی اصلی معامله می‌شوند، اگرچه این می‌تواند به قیمتی پایین‌تر هم باشد.

 

به طور خلاصه تفاوت اصلی بین ETF فیوچرز بیت کوین و ETFهای اسپات در این است که ETF فیوچرز بیت کوین با استفاده از مشتقات (قراردادهای فیوچرز بیت کوین) تأمین می‌شود، در حالی که ETFهای اسپات با استفاده از بیت کوین واقعی تأمین می‌شوند. در این بین تفاوت‌ دیگری در اهرم مورد استفاده و تاریخ انقضا نیز وجود دارد.

 

ETF بیت کوین

 

نحوه کار EFT فیوچرز بیت کوین

وقتی شما در صندوق معاملاتی بیت کوین به اصطلاح ETF بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید، شما توافق می‌کنید در یک تاریخ خاص و بدون در نظر گرفتن شرایط بازار در آن زمان، بیت کوین را با یک قیمت مشخص خرید یا فروش کنید. تاریخ تسویه قرارداد یا تاریخ انقضا، تاریخی است که در آن طرفین باید تعهدات خود را به انجام برسانند.

 

به عبارت دیگر، اگر شما توافق خرید بیت کوین را در یک تاریخ انجام داده‌اید، در تاریخ تسویه قرارداد باید بیت کوین را به قیمت تعیین شده خریداری کنید و اگر توافق فروش بیت کوین کرده‌اید، در تاریخ تسویه باید آن را با قیمت تعیین شده به فروش برسانید. بسته به شرایط بازار، شما ممکن است بیت کوین را به تخفیف یا بازده خریداری کنید.

 

وقتی قیمت آینده بیت کوین بالاتر از قیمت فعلی آن در بازار باشد، این به معنی وجود بازده در بازار فیوچرز است. در این حالت، شما باید بیت کوین را با قیمتی بیشتر از قیمت فعلی خریداری کنید. اما اگر قیمت آینده بیتکوین کمتر از قیمت فعلی باشد، شما می‌توانید آن را با تخفیف خریداری کنید.

 

در صورتی که قیمت فعلی یک دارایی بالاتر از قیمت آینده آن باشد، می‌توانیم از مفهوم «تخفیف» (discount) صحبت کنیم. همچنین، اگر قیمت آینده یک دارایی مانند کالاها، کمتر از قیمت فعلی باشد، این وضعیت به عنوان (backwardation) معرفی می‌شود. معمولاً وقتی که قیمت آینده و قیمت فعلی یک دارایی به هم نزدیک شوند، این شرایط به عنوان نرمال در نظر گرفته می‌شوند.

 

میزان پرداخت لازم برای خرید یک دارایی به قیمت فعلی آن و مقدار قراردادهای فیوچرزی که توسط خریدار خریداری شده است بستگی دارد. در صورتی که پراکندگی بین قیمت صندوق معاملاتی (ETF) و دارایی زیرین بیش از حد افزایش یابد، سرمایه‌گذاران به صورت فرض می‌توانند این اختلاف را به صورت آربیتراژ معامله کنند.

 

به عبارت دیگر، قیمت یک صندوق معاملاتی (ETF) معمولاً با حرکت قیمت دارایی زیرین رابطه قوی‌ای دارد و در صورتی که این رابطه ضعیف شود، سرمایه‌گذاران ممکن است برای بهره‌برداری از این وضعیت ناسازگاری عملیاتی اقدام کنند.

 

مزایا و معایب ETF بیتکوین

 

وضعیت فعلی ETF بیت کوین در دنیا

در حال حاضر در ایالات متحده، هیچ صندوق فیوچرز بیت کوین یا ETF بیت کوین در دسترس نیست و احتمالاً برای مدتی هم در دسترس نخواهد بود. «صندوق معاملات فیوچرز بیت کوین فیدلیتی ادونتیج» (Fidelity Advantage Bitcoin) (FBTC) طراحی شده تا در معاملات اسپات بیت کوین شرکت کند، اما این استراتژی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) رد شده است.

 

نظارت کننده مالی ایالات متحده همچنین درخواست لیست کردن صندوق معاملات فیوچرز بیت کوین بر اساس بیت کوین فیزیکی را توسط گروه سرمایه‌گذاری دیجیتال نیویورک و مدیر صندوق گلوبال ایکس  نیز رد کرده است.

 

با این حال، برنامه راه‌اندازی اولین FBTC در استرالیا برنامه‌ریزی شده است. در برخی از مناطق دیگر دنیا، از جمله انگلستان، حتی تأییدیه‌های ETF بیت کوین  را هم صادر نکرده‌اند و نظارتگر بریتانیا هشدار داده است که هر کسی که در دارایی‌های ارزدیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند باید آماده باشد تمام پول خود را از دست دهد.

 

در حال حاضر، صندوق‌های بیتکوین اسپات در کانادا در دسترس هستند. سه صندوق بزرگ ( Purpose Bitcoin، 3iQ Coinshares و CI Galaxy Bitcoin) همگی به طور مستقیم در معاملات اسپات بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند. در این میان صندوق‌های معاملات فیوچرز ETF بیت کوین نسبت به صندوق‌های بیت کوین اسپات ترجیح داده می‌شوند، زیرا کمیته بورس کالاهای فیوچرز بازار فیوچرز را نظارت می‌کند و حجم معاملات بزرگی دارد که می‌تواند جایگاه مهمی برای کشف قیمت داشته باشد.

 

به هر حال ETF بیت کوین در هر دوحالت اسپات و فیوچرز می‌تواند مزیت‌هایی را در مقابل معاملات عادی بیت کوین ایجادکند. در معامله ETF بیت کوین قیمت واقعی و قابل لمس BTC از طریق یک ETF مبتنی بر قراردادهای جاری پیگیری می‌شود تا به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به بیتکوین از طریق یک محصول مالی شناخته‌شده و تنظیم‌شده ارائه می‌شود بدون این که نیاز به نگهداری دارایی اصلی داشته باشند.

 

علاوه بر این، در سرمایه‌گذاری اسپات بیت کوین به صورت مستقیم، کاربران نمی‌توانند از کاهش قیمت سود کنند. اما اگر ETF وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند معامله شورت بر روی سهام ETF انجام دهند و از نوسانات کاهشی سود ببرند.

 

سرمایه گذاری در ETF بیت کوین

در ایالات متحده، می‌توان با خرید از صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر ETF بیت کوین، که در «بورس مرکانتایل شیکاگو» (Mercantile Exchange of Chicago) معامله می‌شود، در ETFهای بیتکوین سرمایه‌گذاری کرد. صندوقی که با نماد BITO شناخته می‌شود، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به بیت کوین دسترسی پیدا کنند بدون اینکه خود ارز دیجیتال ناپایدار بیتکوین را خریداری کنند. BITO را می‌توان مانند هر ETF دیگری از طریق کارگزاری‌های آنلاین خریداری کرد.

 

در سایر نقاط جهان نیز که ETF بیت کوین وجود دارد، کاربران با مراجعه به کارگزاران رسمی بورس می‌توانند سهام این صندوق‌ها را خریداری کنند. در سرمایه گذاری بر روی ETF بیت کوین نکته مهم توجه به هزینه‌های صندوق و انحراف صندوق از ارزش خالص دارایی‌های خود است که به صورت مستقیم بر سودآوری و ریسک سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد. معامله و ترید کوتاه مدت بر روی این ETF‌ها نیز گاهی اوقات می‌تواند مفیدتر از انجام این کار بر روی خود بیت کوین باشد.

 

 

ETF بیت کوین

 

 مزایای صندوق‌های معاملاتی ETF بیتکوین

داشتن سهام در یک صندوق ETF بیت کوین به شما امکان دسترسی به قیمت بیتکوین را بدون نیاز به سر و کله زدن با صرافی‌های رمزارزی، یادگیری نحوه کارکرد بیت کوین یا قبول خطرات مالکیت مستقیم بیت کوین می‌دهد. صندوق ETF بیت کوین می‌تواند به عنوان یک ترکیبی از اوراق بهادار مختلف مانند سهام گوگل و بیتکوین و … عمل کند و به سرمایه‌گذاران امکان تنوع‌بخشی به پرتفوی خود و کاهش ریسک را فراهم کند. از آنجا که صندوق ETF بیت کوین مطابق با قوانین سازمان بورس فعالیت می‌کند، امکان جذب سرمایه‌گذاران جدید به بازار رمزارزها در آن وجود دارد.

 

معایب صندوق‌های معاملاتی ETF بیت کوین

وجود تعداد زیادی صندوق ETF بیت کوین به معنای وجود هزینه‌های مدیریت بالا است. همچنین، چون یک ETF دارای چندین دارایی است، افزایش/کاهش قیمت بیتکوین ممکن است منجر به نادقیق بودن قیمت صندوق شود. یک صندوق ETF بیت کوین امکان معامله سایر ارزهای دیجیتال و سودآوری از آن‌ها را ندارد.

 

بیت کوین با حذف نهادهای واسطه از طریق بلاک چین بیت کوین دسانترالیزاسیون و امنیت را فراهم می‌کند، اما این مزایا به دلیل تنظیمات دولت در یک صندوق ETF بیت کوین از بین می‌رود. برای خرید نزدیک 1000 ارز دیجیتال به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

ETF بیت کوین

 

جایگزین‌های سرمایه گذاری در ETF بیت کوین

مالکیت بیت کوین به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی مستقیم به بازار ارز‌های دیجیتال را می‌دهد. بنابراین، اگر نمی‌خواهید در صندوق‌های معاملاتی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید مستقیماً در بازار کریپتوکارنسی و بر روی رمزارزهایی مانند بیتکوین و اتریوم (ETH) از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری کنید.

 

به عنوان یک جایگزین دیگر، کاربران می‌توانند سهام صرافی‌ها رمزارزی مانند Coinbase و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه را خریداری کنند. این صندوق‌ها به عنوان صندوق‌های معاملاتی بلاکچین شناخته می‌شوند و می‌توانند به شما امکان دسترسی به فناوری مرتبط با بلاکچین را بدون سرمایه‌گذاری مستقیم در ارز های دیجیتال فراهم کنند.

 

صندوق‌های معاملاتی بلاک چین مانند صندوق Bitwise Crypto Industry Innovators قیمت بازار سهام شرکت‌هایی را که در فناوری زنجیره بلوک سرمایه‌گذاری کرده‌اند ردیابی می‌کنند و با ETF بیت کوین متفاوت هستند زیرا قیمت این صندوق‌ها ارتباط مستقیمی با قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ندارد.

 

نتیجه گیری

صندوق‌های معاملاتی ETF بیت کوین می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا یک تعادل میان بازار رمزارزها که به سرعت در حال تغییر است و روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری برقرار کنند. خرید و فروش صندوق‌های معاملاتی بیت کوین از طریق کارگزاری که انتخاب کرده‌اید، مشابه معامله سهام است و بنابراین یک فرآیند ساده است.

برچسب های مرتبط

مفاهیم پایه

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *