آکادمی رابکس
کیف پول
کیف پول قرارداد هوشمند

کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟ استاندارد ERC-4337 اتریوم

  • پیشرفته
  • 2دقیقه
  • 18 آذر 1402
5
5

فهرست مطالب

  • کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟
  • کیف پول قرارداد هوشمند چگونه کار می‌کند؟
  • استاندارد ERC-4337 و کیف پول قرارداد هوشمند
  • مزایای کیف پول قرارداد هوشمند
  • معایب کیف پول قرارداد هوشمند
  • بهترین کیف پول قرارداد هوشمند
  • جمع بندی

در جهان ارزهای دیجیتال هر روز پیشرفت‌های شگفت انگیزی اتفاق می‌افتد. قراردادهای هوشمند از جمله جدیدترین و نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های فضای بلاک چین‌ها هستند ادغام قراردادهای هوشمند و کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌تواند تکنولوژی کارآمدی باشد. کیف پول قرارداد هوشمند، نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که علاوه بر نگهداری ارز دیجیتال، امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز برای کاربران فراهم می‌کند.

 

در این مقاله بررسی می‌کنیم کیف پول قرارداد هوشمند چیست، چگونه کار می‌کند و بر اساس کدام استانداردها فعالیت می‌کند. علاوه بر این، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که مزایا و معایب کیف پول قرارداد هوشمند چه هستند و بهترین کیف پول قرارداد هوشمند کدام است. برای خرید ارز دیجیتال با بهترین قیمت و کمترین کارمزد می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید. 

 

کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

کیف پول قرارداد هوشمند، نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که بر خلاف کیف پول‌های سنتی، از انواع عملیات‌های قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند. کیف پول‌های قرارداد هوشمند می‌توانند فرایندهای مختلف را تسریع کرده و نیازهای کاربران را به خوبی رفع کنند. اما ابتدا بیایید هر یک از این مفاهیم را به صورت مجزا بررسی کنیم:

 

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند نوعی برنامه دیجیتالی است که توافق میان کاربران و شبکه را تضمین می‌کند. با توجه به اینکه کد به صورت خودکار بندهای قرارداد را اجرا می‌کند. بلاک چین اتریوم اولین شبکه‌ای است که قرارداد هوشمند را اجرا کرد. بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های دیفای برای تضمین خدمات خود از این قراردادها استفاده می‌کنند. همانطور که مطرح شد، این قراردادها در قالب کدهایی در فضای بلاک چین نگهداری می‌شود. این قراردادها بسیار به صرفه و اقتصادی هستند و اعتماد و شفافیت را میان طرفین قرارداد تضمین می‌کند.

 

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتالی خود را در امنیت نگهداری کنند. کیف پول ارز دیجیتال آدرس دریافت و پرداخت ایجاد کرده و نقل و انتقالات مالی خود را به راحتی انجام دهند. برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال حتی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را هم برای کاربران فراهم می‎کنند.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال معمولی امنیت مناسبی دارند اما کیف پول قرارداد هوشمند امکانات امنیتی ویژه‌ای در اختیار کاربران می‌گذارند. برای مثال کاربران می‌توانند انتخاب‌های متفاوتی در بازیابی کیف پول خود را داشته باشند. کیف پول قرارداد هوشمند نحوه‌ی عملکرد متفاوتی نیز دارد که به اهمیت آن در فضای کیف پول‌ها اضافه می‌کند. بیایید نحوه عملکرد این کیف پول‌ها را بررسی کنیم.

 

کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

 

کیف پول قرارداد هوشمند چگونه کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال معمولی از سیستم‌های حافظه و ذخیره متمرکز استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تمام اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال در سرورهای کمپانی ذخیره می‌شوند. این در حالی است که کیف پول ارز دیجیتال قرارداد هوشمند از حافظه‌ی غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین استفاده می‌کنند. در کیف پول قرارداد هوشمند از حافظه‌ی غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین استفاده می‌کند.

 

در کیف پول قرارداد هوشمند داده‌های کاربران در سرور ذخیره نشده و در عوض در بلاک چین ذخیره نشده و در عوض در بلاک چین ذخیره می‌شود. به دلیل ذخیره داده‌ها در بلاک چین، آدرس خصوصی در کیف پول قرارداد هوشمند وجود ندارد. در کیف پول قرارداد هوشمند کاربران از روش‌های نوین‌تری برای نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کند.

 

قرارداد هوشمند در ساختار کیف پول تعبیه می‌شود و در نتیجه تمام فرایندهای کیف پول تاثیرگذار است. تمام فرایندهای مدیریتی، دسترسی و انتقال دارایی‌ها توسط قرارداد هوشمند انجام می‌شوند. این فرایندها و مراحل مدیریتی روی بلاک چین قرار دارند و به صورت تضمینی اجرا می‌شوند.

 

این کیف پول‌ها توسط هیچ کمپانی و سازمانی اداره نمی‌شوند و در این حالت قراردادهای هوشمند به صورت مستقل اجرا می‌شوند. سیستم امنیتی کیف پول قرارداد هوشمند با در نظر داشتن عملیات‌های امنیتی متفاوت امکان این را ایجاد می‌کند تا روش‌های جدیدی برای بازیابی کیف پول کاربران وجود داشته باشند.

 

به زبان ساده، زمانی که شما یک کیف پول قرارداد هوشمند ایجاد می‌کنید، در واقع یک کد قرارداد هوشمند جدید را فعال می‌کنید. زمانی هم که شما قصد دارید یک تراکنش را انجام دهید، بر خلاف کیف پول‌های معمولی که آدرس خصوصی ایجاد می‌کنند، در کیف پول هوشمند درخواست اجرای یک قرارداد هوشمند را ایجاد می‌کنید. بر خلاف کیف پول‌های معمولی، کیف پول هوشمند درخواست تراکنش را به صورت کامل بررسی کرده و در نهایت آن را تایید می‌کند. 

 

استاندارد ERC-4337 و کیف پول قرارداد هوشمند

استاندارد ERC-4337 پیشنهادی در جامعه‌ی اتریوم است که با هدف معرفی چهارچوب جدیدی برای حساب‌ها در اتریوم ایجاد شده است. استاندارد ERC-4337 می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیف پول هوشمند دارد و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که آن را بررسی کنیم.

 

ERC-4337 چیست؟

استاندارد ERC-4337 یک استاندارد یا چهارچوب در شبکه اتریوم است که روش جدیدی برای انتزاع حساب‌ها پیشنهاد می‌کند. درک مفهوم ERC-4337 با درک حساب‌های اتریوم ممکن می‌شود. حالا بیایید حساب‌های اتریوم را بررسی کنیم:

 

حساب‌های شبکه اتریوم به دو شکل مختلف وجود دارند. نوع اول حساب‌های تحت مالکیتی خارجی() و حساب‌های قراردادی این دو نوع حساب هستند. در حالت عادی حساب‌های تحت مالکیتی خارجی توسط کلیدهای خصوصی کنترل می‌شوند. هدف انتزاع حساب یا دو واقع ERC-4337 این است که تفاوت و تمایز میان این دو حساب را محو کند و با ایجاد عملیات‌های پیچیده، امنیت کاربران را افزایش دهند.

 

هدف ERC-4337 ایجاد انعطاف پذیری و عملکرد بیشتر در مدیریت حساب است. این استاندارد به کاربران اجازه می‌دهد قوانین حساب را برای اجرای تراکنش‌ها تنظیم کنند تا بتوانند ویژگی‌هایی مانند کیف پول چند امضایی و مکانیزم بازیابی را فعال کند. با این کار، کاربران امنیت بسیار بالایی خواهند داشت و فضای حساب به مراتب کاربر پسندتر خواهند شد.

 

مزایای کیف پول قرارداد هوشمند

 

ارتباط کیف پول قرارداد هوشمند و ERC-4337

ERC-4337 می‌تواند ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی را در کیف پول هوشمند فعال کند. برای مثال ERC-4337 اجازه می‌دهد کاربران تراکنش‌های خود را دسته‌بندی کرده، پرداخت‌های خود را برنامه ریزی کرده و پاسخ‌های خودکار را آماده کنند. علاوه بر این، ERC-4337 کمک می‌کند حساب‌های اتریوم بر اساس قراردادهای هوشمند کنترل شوند.

 

استفاده از ERC-4337 در کیف پول قرارداد هوشمند می‌تواند امنیت حساب‌ها و کیف پول‌های کاربران را به مراتب افزایش دهند؛ کاربران می‌توانند به لطف این استاندارد، کاربران می‌توانند از روش‌های مختلف جدیدی برای بازیابی کیف پول خود در صورت مفقود شدن سخت افزار استفاده کنند. بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های شگفت انگیزی که در کیف پول قرارداد هوشمند  تعبیه شده‌اند به لطف ERC-4337 ممکن هستند. استاندارد ERC-4337 علاوه بر کیف پول قرارداد هوشمند، به اکوسیستم شبکه اتریوم نیز کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. 

 

کیف قرارداد هوشمند یکی از جدیدترین نوآوری‌های فضای ارز دیجیتال است که برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی پیدا کرده است. افراد زیادی در فضای کریپتوکارنسی معتقدند کیف پول قرارداد هوشمند یکی از بهترین ابزارها برای  فعالیت در بازار رمز ارزهاست و عده دیگری معتقدند معایب زیادی دارند و استفاده از آن را توصیه نمی‌کنند. به همین دلیل در ادامه مزایا و معایب این کیف پول را با دقت بررسی می‌کنیم.

 

مزایای کیف پول قرارداد هوشمند

ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، گزینه‌های بازیابی، اتوماسیون تراکنش‌ها، قوانین قابل تنظیم، و یکپارچه‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز از جمله مزایای مهم کیف پول قرارداد هوشمند هستند. این مزایا برای کاربران حرفه‌ای اهمیت دارند و می‌توانند شما را نیز ترغیب کنند از این کیف پول استفاده کنید. اما برای درک اهمیت این ویژگی‌ها باید هر یک را به صورت مجزا بررسی کنیم:

 

امنیت پیشرفته

یکی از مزایای برجسته کیف پول قرارداد هوشمند، امنیت ارز دیحیتال پیشرفته این کیف پول است. کیف پول قرارداد هوشمند از قراردادهای قابل برنامه ریزی برای اجرای پروتکل‌های امنیتی پیچیده استفاده می‌کند که به حد قابل توجهی خطر دسترسی غیرمجاز و سرقت را کاهش می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند دسترسی چند امضایی امنیت چندین برابری را برای کاربران خود تضمین می‌کند. این سطح از حفاظت به ویژه در منظره ای که دارایی های دیجیتال به طور فزاینده ای مورد هدف تهدیدات سایبری قرار می گیرند، مفید است.

 

امکان بازیابی

یکی از اشکالات اصلی کیف پول‌های سنتی احتمال از دست دادن غیرقابل برگشت دسترسی به دلیل گم شدن یا فراموش شدن کلید خصوصی است. کیف پول قرارداد هوشمند با ارائه مکانیسم بازیابی داخلی این مشکل را برطرف می‌کند. این مکانیسم‌ می‌تواند شامل بازیابی اجتماعی باشد، جایی که مخاطبین مورد اعتماد کاربر می‌توانند به بازیابی دسترسی کمک کنند، یا روش مشروط دیگری که به کاربران اجازه می‌دهد کنترل کیف پول خود را بدون به خطر انداختن امنیت آن به دست آورند.

 

معاملات خودکار

کیف پول قرارداد هوشمند می‌تواند تراکنش‌های مختلفی را بر اساس شرایط از پیش تعریف شده خودکارسازی کنند. به عبارتی تراکنش‌های مشخص شده به صورت خودکار انجام می‌شوند. این ویژگی‌ برای پرداخت‌های تکراری، اشتراک‌های مکرر و معاملات خاص بسیار مناسب است. این خودکارسازی تراکنش‌ها تضمین می‌کند شما هیچ پرداختی را از دست نمی‌دهید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. این ویژگی برای افرادی که پرداخت‌های زیادی با ارز دیجیتال دارند گزینه بسیار مناسبی است.

 

معایب کیف پول قرارداد هوشمند

 

انعطاف پذیری قابل تنظیم

قوانین تراکنش‌ها در کیف پول‌های معمولی قابل تنظیم نیستند و شما هیچ انعطاف پذیری ندارید؛ این در حالی است که شما می‌توانید به لطف داشتن کیف پول قرارداد هوشمند قوانین و ویژگی‌های مورد نظر خود را انتخاب و تنظیم کنید. برای مثال شما می‌توانید به راحتی پارامترهایی مانند محدودیت مقدار تراکنش، نوع تراکنش مجاز و محدودیت زمانی آن‌ها مشخص کرده و بر اساس آن‌ها استراتژی مالی خود را ایجاد کنید.

 

یکپارچه‌سازی با برنامه‌های غیرمتمرکز

کیف پول قرارداد هوشمند به صورت بدیهی با برنامه غیرمتمرکز ادغام شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تعامل مستقیم و ساده‌ای با یرنامه داشته باشند. این یکپارچه‌سازی کیف پول، تجربه کاربر را به مراتب بهبود می‌دهد و تعامل مستقیم با DApp‌های مختلف را برای معامله، وام یا مشارکت در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) بدون نیاز به رابط‌های کیف پول متعدد امکان‌پذیر می‌سازد.

 

معایب کیف پول قرارداد هوشمند

کیف پول قرارداد هوشمند یک تکنولوژی شگفت انگیز در مدیریت ارزهای دیجیتال است که امنیت و عملکرد پیشرفته‌ای را از طریق فناوری بلاک چین ارائه می‌دهد. با این حال که کیف پول قرارداد هوشمند مزایای زیادی دارد، این کیف پول معایب زیادی هم دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین و بزرگترین چالش‌های قرارداد هوشمند می‌پردازیم:

 

پیچیدگی و تجربه کاربری ضعیف

یکی از معایب بزرگ کیف پول قرارداد هوشمند پیچیدگی آن است. ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که این کیف پول را جذاب می‌کند، می‌تواند برای کاربران جدید یا تازه‌کار در فضای کریپتوکارنسی ترسناک باشد. راه اندازی و مدیریت یک کیف پول قرارداد هوشمند اغلب نیاز به درک عمیق تری از فناوری بلاک چین دارد که می تواند مانعی برای ورود بسیاری باشد. به زبان ساده می‌توان گفت پیچیدگی کیف پول قرارداد هوشمند و دشوار بودن استفاده از آن باعث شده این کیف پول برای کاربران حرفه‌ای انتخاب مناسبی باشد اما برای تازه‌کاران گزینه مناسبی نباشد.

 

کارمزد تراکنش بالاتر

کیف پول قرارداد هوشمند بر روی پلتفرم بلاک چین مثل اتریوم کار می‌کند، جایی که اجرای قراردادهای هوشمند مستلزم پرداخت کارمزد تراکنش است. کارمزد تراکنش در شبکه می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر از کارمزد تراکنش‎ها در کیف پول ارز دیجیتال سنتی باشد. بالا بودن کارمزد تراکنش به صورت ویژه‌ای زمان شلوغ بودن شبکه، خود را نشان خواهد داد. اگر کاربران تراکنش‌های مکرری داشته باشند، هزینه تراکنش‌ها می‌تواند بسیار زیاد شود و  در نتیجه هزینه کارمزد تراکنش‌ها بسیار زیاد باشد.

 

سرعت پایین معاملات

اجرای قرارداد هوشمند می‌تواند منجر به کاهش سرعت تراکنش نسبت به کیف پول سنتی شود. نیاز به اجرای کد قرارداد پیچیده برای هر تراکنش به این معنی است که زمان پردازش می‌تواند طولانی‌تر باشد. در چنین حالتی کاربران باید زمان بیشتری را وقف انجام تراکنش کنند. این موضوع برای تراکنش‌های معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر تراکنش اهمیت زمانی داشته باشد، انتخاب کیف پول قرارداد هوشمند گزینه مناسبی نیست.

 

خطر آسیب پذیری قرارداد هوشمند

در حالی که کیف پول قرارداد هوشمند در حالت کلی امن است، اما از آسیب پذیری مصون نیستند. کد لایه دوم این کیف پول‌ می‌تواند گاهی دارای نقص یا آسیب‌پذیری باشد و در نهایت این کد موجب خطر امنیتی یا پرداختی شود. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین همچنین به این معنی است که رسیدگی سریع به هر آسیب‌پذیری مورد بهره‌برداری دشوار است. قراردادهای هوشمند در نود و نه درصد موارد امنیت بسیار بالایی دارند؛ با این حال ممکن است کد اشتباهی اجرا شود و دارایی شما دچار خطر شود.

 

وابستگی به پایداری شبکه

کیف پول قرارداد هوشمند به پایداری و عملکرد شبکه بلاک چین وابسته هستند. مسائلی مانند ازدحام شبکه، مشکلات مقیاس‌پذیری یا خرابی‌ها می‌تواند بر عملکرد و دسترسی کیف پول قرارداد هوشمند تأثیر بگذارد. وابستگی کیف پول قرارداد هوشمند به شبکه اتریوم باعث می‌شود پایداری کیف پول در معرض خطر قرار بگیرد. اگر نگرانی زیادی درباره پایداری فعالیت کیف پول دارید، با دقت این موضوع را در نظر داشته باشید.

 

بهترین کیف پول قرارداد هوشمند

در حال چندین کیف پول قرارداد هوشمند وجود دارند که همه کاربران فضای ارزهای دیجیتال می‌توانند استفاده کنند. در ادامه به بررسی بهترین کیف پول‌های قرارداد هوشمند می‌پردازیم:

 

InstaDApp

کیف پول InstaDApp با پروتکل‌های مالی مختلف ادغام می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد با اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال وام بگیرند یا وام بدهند. علاوه بر این، شما می‌توانید در کیف پول InstaDApp با صرافی یونی سواپ ارتباط برقرار کنید و به کاربران امکان می‌دهد با استخرهای نقدینگی کسب درآمد کنند. کیف پول InstaDApp رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و با این حال به شما اجازه می‌دهد از پتانسیل‌های مدیریت مالی غیرمتمرکز استفاده کنید.

 

یکی از نکات مهم درباره کیف پول قرارداد هوشمند این است که باید بتواند از پروتکل‌های زیادی پشتیبانی کند. به همین دلیل است که کیف پول قرارداد هوشمند InstaDApp کاربران بسیار زیادی دارد. دلیل محبوبیت این کیف پول میان کاربران مختلف این است که InstaDApp از پروتکل‌های مالی مختلف زیادی حمایت می‌کند. علاوه براین، شما می‌توانید داخل این برنامه، برنامه‌های غیرمتمرکز خود را نیز مدیریت کنید.

 

Zerion

Zerion یک کیف پول قرارداد هوشمند است که برای مدیریت برنامه‌های DeFi طراحی شده است. ویژگی‌هایی مانند قرض گرفتن، وام دادن، تبادل توکن از طریق Uniswap، اضافه شدن نقدینگی، داشبورد جامع دارایی و تاریخچه تعاملات مالی را ارائه می‌دهد. این کیف پول هم به صورت وب و هم به عنوان اپلیکیشن موبایل قابل دسترسی است.

 

اگر می‌خواهید به راحتی برنامه DeFi خود را بسازید و مدیریت کنید، Zerion بهترین گزینه است. جستجو، انتخاب و مدیریت دارایی DeFi در زمان مناسب بسیار ساده است. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، می توانید حساب و ابزار DeFi را انتخاب کرده و در پروتکل‌های دیگر سرمایه گذاری کنید. با داده‌های ROI پیچیده‌تر، می‌توانید تراکنش‌های خود را دقیق‌تر بررسی کنید و در کل تاریخچه تراکنش‌ها جستجو کنید.

 

Argent 

یک کیف پول کریپتوکارنسی ویژه‌ی متمرکز بر اتریوم است که خود را از طریق استفاده از تکنولوژی قرارداد هوشمند متمایز می‌کند. کیف پول قرارداد هوشمند Argent نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در حوزه کیف پول ارز دیجیتال است و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای ارائه می‌دهند. کیف پول قرارداد هوشمند Argent می‌تواند به طور خودکار انتقال دارایی به مخاطبین غیرقابل اعتماد را مسدود کند، محدودیت‌ انتقال برای جلوگیری از تراکنش‌های غیرمجاز بزرگ تعیین کرده و در صورت سرقت یا گم شدن دستگاه، حساب شما را مسدود کند.

 

کیف پول آرجنت می‌تواند توکن‌های ETH، ERC-20 و NFT را در خود نگه دارد. در نظر داشته باشید این پروتکل‌ها تقریبا تمام دارایی‌های دیجیتالی کاربران را تحت پوشش قرار می‌دهند. کیف پول Argent علاوه بر این‌که می‌خواهد بخش مهمی از اکوسیستم اتریوم باشد؛ قصد دارد آن را تسهیل کند. به همین دلیل است که کیف پول قرارداد هوشمند Argent یکی از مهمترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است.

 

جمع بندی

جهان ارزهای دیجیتال به صورت روزمره در حال توسعه و نوآوری است. یکی از جدیدترین و شگفت انگیزترین فناوری‌های جهان کریپتوکارنسی، کیف پول قرارداد هوشمند است. به صورت سنتی کیف پول‌های ارز دیجیتال فقط می‌توانستند از نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال پشتیبانی کنند. اما کیف پول قرارداد هوشمند به کاربران اجازه می‌دهد در کیف پول خود قراردادهای هوشمند را اجرا کرده و یا از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. این کیف پول با اجرای قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم به کاربران اجازه می‌دهد فعالیت‌های مختلفی انجام دهند.

 

بزرگترین مزایای کیف پول قرارداد هوشمند امنیت بالا، امکان پشتیبانی از بازیابی پیشرفته و برنامه‌های غیرمتمرکز هستند. با این حال این کیف پول معایبی هم دارد برای مثال کیف پول قرارداد هوشمند نمی‌تواند با سرعت بسیار بالایی در زمان شلوغی شبکه فعالیت کند. همچنین کیف پول قرارداد هوشمند برای خدمات خود کارمزد بالاتری دریافت می‌کند. با همه این مسائل همچنان هزاران کاربر به صورت روزمره از خدمات این کیف پول‌ها استفاده می‌کنند. چند مورد از مهم‌ترین این کیف پول‌ها شامل :InstaDApp، Zerion و Argent  هستند.

برچسب های مرتبط

کیف پول

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *