آکادمی رابکس
ترید
الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک و آموزش بهترین الگوها برای ترید

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 11 دی 1401

فهرست مطالب

  • الگوی هارمونیک چیست؟
  • نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک
  • انواع الگوهای هارمونیک
  • الگوهای هارمونیک: باترفلای (پروانه)
  • الگوهای هارمونیک: بت
  • الگوهای هارمونیک: کرب
  • بهترین الگوی هارمونیک
  • جمع بندی

یکی از مهم‌ترین روش‌های ترید کردن، منتظر ماندن برای تشکیل الگوهای خاص برای ورود به یک معامله خاص است. در تحلیل تکنیکال، به خصوص تحلیل کلاسیک، الگوها اهمیت فوق‌العاده زیادی دارند و تریدرها بدون تشکیل الگوها وارد یک معامله نمی‌شوند. الگوهای هارمونیک یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین الگوها در تحلیل تکنیکال هستند که از یک سری نسبت‌های هندسی و اعداد فیبوناچی استفاده می‌کنند.

در الگوهای هارمونیک، اشکال مختلفی بر روی نمودار به وجود می‌آیند که با استفاده از آن‌ها می‌‌توانیم حرکات آینده قیمت را پیش‌بینی کنیم.

الگوی هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک و ترید بر اساس آن‌ها بر پایه این اعتقاد است که بازارهای مالی یک پدیده هارمونیک و هندسی است و می‌توانیم از روی حرکات کوچکتر، موج‌های بزرگ بعدی را پیش‌بینی کنیم. یکی از اصلی‌ترین موارد در الگوهای هارمونیک اعداد فیبوناچی است. دنباله فیبوناچی از 0 و 1 شروع شده و عدد بعدی مجموع دو عدد قبلی است که به این شکل در می‌آید:

0-1-1-2-3-5-8-13-21-34-55 و ….

این دنباله ادامه‌دار است و می‌توان از تقسیم‌های مختلف این اعداد بر روی هم نسبت‌های متفاوتی را به دست آورد که این اعتقاد وجود دارد بازارهای مالی بر اساس این نسبت‌ها کار می‌کنند. الگوهای هارمونیک گارتلی، بت و کرب از معروف‌ترین الگوهای هارمونیک هستند که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

الگوی هارمونیک چیست؟

 

نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک

گفتیم که برای به دست آوردن الگوهای هارمونیک به اعداد فیبوناچی و نسبت‌های میان آن‌ها نیاز داریم. مهم‌ترین نسبت‌های فیبوناچی نسبت‌های زیر هستند:
0.382
0.5
1.41
2
2.24
2.618
3.14
3.618
اما نسبت طلایی و مهم‌ترین عدد برای فیبوناچی نسبت‌های 0.618 و 1.618 هستند. این نسبت‌ها در بسیاری از ساختارهای طبیعی و ساخته دست انسان مشاهده شده‌اند؛ در حالی که آن افراد قصدی برای ایجاد چنین نسبت‌هایی در ساز‌ه‌های خود نداشتند! همانطور که الگوها در طبیعت و میان مردم تکرار می‌شوند، این نسبت‌های فیبوناچی در بازارهای مالی نیز دیده می‌شوند.

 

نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک

با پیدا کردن این نسبت‌ها و اعمال آن‌ها بر روی نمودارهای تحلیل تکنیکال، تریدرها می‌توانند حرکات آینده قیمت را پیش‌بینی کنند.

انواع الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک زیادی وجود دارند و با نسبت‌ها و اشکال مختلف می‌توان این الگوها را در نمودار پیدا کرد؛ اما 4 الگوی هارمونیک وجود دارند که از همه معروف‌تر و دقیق‌تر هستند: گارتلی، باترفلای، بت، کرب. در این بخش از مقاله به بررسی انواع الگوهای هارمونیک خواهیم پرداخت.

الگوهای هارمونیک: گارتلی

الگوی گارتلی اولین بار توسط فردی به همین نام در کتابش معرفی شد؛ اما بعدها اسکات کارنی (Scott Carney) نسبت‌های فیبوناچی را به آن اضافه کرد. گارتلی بولیش مانند شکل زیر است که در ابتدای یک روند دیده می‌شود و بعد از نقطه D می‌توانیم انتظار حرکت قیمت به سمت بالا را داشته باشیم.

فهم و پیدا کردن الگوهای هارمونیک در نمودار بسیار سخت و نیازمند تمرین و ممارست زیاد است؛ اما به صورت روزنامه وار نحوه تشکیل الگوی گارتلی (در این مثال صعودی) را برای شما شرح می‌دهیم. قیمت ابتدا به سمت بالا و نقطه A رفته و سپس یک حرکت اصلاحی رو به پایین به نسبت 0.618 روند A ایجاد می‌شود.

 

الگوهای هارمونیک:گارتلی

بعد از آن قیمت با نسبت 0.382 تا 0.886 روند AB به سمت نقطه C می‌رود. بعد از این قسمت با نسبت 1.13 تا 1.618 خط AB به سمت نقطه D می‌رود. در اینجا به نقطه احتمالی بازگشت رسیده‌ایم و می‌توانیم شروع به خریداری دارایی مورد نظرمان بکنیم. تارگت این خرید نیز به اندازه 1.618 از نقطه A است.

الگوهای هارمونیک: باترفلای (پروانه)

الگوی باترفلای هرچند شباهت‌هایی با گارتلی دارد؛ اما از روی نسبت‌های فیبوناچی می‌توان تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی متوجه شد. به عنوان مثال برای رسیدن به نقطه D به دنبال نسبت‌های بین 1.618 تا 2.24 هستیم. بسیاری از تریدرها تمام نسبت‌های میان این دو نسبت را در نظر می‌گیرند؛ اما برخی از تریدرهای الگوهای هارمونیک فقط به دنبال نسبت‌های دقیق گفته شده هستند. نسبت‌های فیبوناچی استفاده شده در الگوی هارمونیک باترفلای صعودی در تصویر زیر مشخص است.

 

الگوهای هارمونیک: باترفلای

الگوهای هارمونیک: بت

این الگو که از نام خفاش برداشته شده است؛ شباهت‌های زیادی به گارتلی دارد؛ اما بر روی نمودار پیدا کردن تفاوت میان این دو با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی متفاوتشان آسان است. نسبت‌هایی که الگوی هارمونیک بت (Bat) را می‌سازند در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 

الگوهای هارمونیک: بت

الگوهای هارمونیک: کرب

الگوی کرب (Crab) یکی دیگر از الگوهای هارمونیک معروف است که بسیاری از تریدرها از آن استفاده می‌کنند. این الگو شبیه به باترفلای است؛ اما نسبت‌های فیبوناچی در آن متفاوت است. این نسبت‌ها را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. دقت کنید که در صورت تشخیص اشتباه الگو، ممکن است در نقطه‌ای اشتباه وارد معامله خرید یا فروش شوید و به این ترتیب ضرر کنید.

الگوهای هارمونیک: کرب

بهترین الگوی هارمونیک

بسیاری از افراد بعد از اینکه الگوهای هارمونیک را یاد می‌گیرند به دنبال بهترین الگوی هارمونیک برای ترید کردن می‌گردند؛ اما چنین چیزی وجود ندارد! الگوهای مختلف در نمودار شکل می‌گیرند و هرکدام را که پیدا کردید، آن را معامله کنید. نکته بسیار مهم و حیاتی پیدا کردن درست این الگوهاست تا ضرر نکنید. هر شکلی که در نمودار دیدید را به عنوان الگوی هارمونیک شناسایی نکنید؛ بلکه حتما باید با نسبت‌های فیبوناچی گفته شده همخوانی داشته باشد.

به همین دلیل است که کار کردن با الگوهای هارمونیک نیازمند تمرین زیاد است و باید تعداد زیادی از این الگوها را در نمودار ببینید تا چشمان شما به آن‌ها عادت کند. نکته مهم دیگر نقطه ورود است.

در تصاویری که در این مقاله دیدیم، معمولا یک نقطه مشخص D برای ورود به شما نشان داده شده است؛ اما این قضیه در نمودار و حالت لایو مارکت به این سادگی‌ها نیست. نسبت‌ها بسیار متفاوت هستند و ممکن است چندین نقطه D به دست آورید و با توجه به نسبت‌های مختلف، شکل قیمت‌های متفاوتی را برای ورود پیدا کنید. به نقطه D در واقعیت نقطه گفته نمی‌شود و به عنوان ناحیه بالقوه بازگشت قیمت یا PRZ گفته می‌شود.

در واقع D یک ناحیه است که می‌تواند با توجه به نسبت‌های مختلف کوچک و بزرگ شود. اگر PRZ بسیار بزرگ شد؛ باید دنبال تاییدیه‌های بیشتری برای ورود باشیم. به عنوان مثال اگر قیمت شروع به رشد یا افت از ناحیه مورد نظرمان کرد، در بازگشت یا ریتریس قیمت به دارایی مد نظرمان ورود کنیم.

جمع بندی

الگوهای هارمونیک و هارمونیک تریدینگ یکی از روش‌های دقیق و بسیار ریاضی ترید کردن است؛ اما نیازمند صبر، تلاش، تمرین و مطالعه زیاد برای فهمیدن الگوها است. صبر زیاد برای تشکیل الگوها نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که قبل از شروع کار با الگوهای هارمونیک باید به آن توجه کنید؛ گاهی اوقات مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا یکی از این الگوها تشکیل شود. خیلی از افراد صبر خود را از دست داده و قبل از تشکیل الگو وارد معامله شده و ضرر می‌کنند.

اگر می‌خواهید در این مبحث موفق شوید؛ حتما زمان زیادی گذاشته و برای پیدا کردن الگوها تمرین بسیار کنید.

الگوهای معرفی شده گارتلی، بت، کرب و باترفلای با وجود شباهت‌هایی که به هم دارند، نسبت‌های فیبوناچی متفاوتی را می‌طلبند. این موارد معروف‌ترین الگوها هستند؛ اما تنها به این موارد بسنده نکرده و الگوهای دیگر را نیز بررسی کنید. در الگوهای هارمونیک، تریدرها بر روی PRZ ها وارد معامله میس‌شوند و گاهی اوقات نیاز است برای کوچک کردن نقطه ورود و استاپ، به دنبال تاییدیه‌های دیگر نیز باشیم.

در ضمن شما برای خرید تتر و مشاهده قیمت بیت کوین می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

مزایا و معایب الگوهای هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک بسیار دقیق هستند و اگر بتوانیم به درستی آن‌ها را پیدا کرده و ترید کنیم، سود خوبی نصیب ما می‌کند؛ اما از طرفی پیدا کردن درست آن‌ها نیازمند تمرین و تلاش بسیار زیاد است و امکان اشتباه در این روش ترید بسیار بالاست.

نسبت‌ های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک چیست؟

نسبت‌ های فیبوناچی پر تکرار در الگوهای هارمونیم 0.618 و 1.618 هستند که معروف به نسبت های طلایی‌اند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *