آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
اتریوم یا سولانا

اتریوم یا سولانا | کدام رمز ارز برای سرمایه گذاری مناسب است؟

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 01 اردیبهشت 1403
5
5

فهرست مطالب

  • اتریوم یا سولانا
  • اتریوم یا سولانا؟ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟
  • جمع‌بندی

سولانا و اتریوم فناوری‌های بلاک چین شناخته شده‌ای هستند که حضوری قوی در دنیای ارزهای دیجیتال دارند. در حالی که اتریوم تا حد زیادی به عنوان پدر قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شود، سولانا به عنوان یک جایگزین مقیاس‌پذیر و سریع در برابر اتریوم تعریف شده است. از آنجایی که سولانا خود را به عنوان رقیب جدی اتریوم مطرح می‌کند، سوال اتریوم یا سولانا برای بسیاری از سرمایه‌گذارهاجای سوال دارد.

 

در این مقاله پروژه‌های اتریوم و سولانا را از منظرهای سرعت تراکنش، فرآیندهای اجماع، ویژگی‌های قرارداد هوشمند، مقیاس‌پذیری، هزینه‌های تراکنش، اکوسیستم و ارزش‌های بازار بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، نقاط قوت و کاستی‌های هر پلتفرم را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و با مطالعه این ویژگی‌ها، بینشی از پتانسیل‌ها و موارد استفاده آن‌ها ارائه می‌کنیم. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری روی سولانا یا اتریوم هستید مطالعه مقاله آموزش خرید اتریوم توصیه می‌شود.

 

اتریوم یا سولانا

بررسی سوال اتریوم یا سولانا مستبلزم آشنایی کامل با هر دو این پروژه‌ها و اهداف و برنامه‌های آنت‌ها است. شبکه اتریوم توسط Vitalik Buterin و دیگر توسعه‌دهندگان مطرحی مثل گوین وود و چارلز هاسکینسون در سال 2015 تأسیس شد. اتریوم یک بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است که از ارز رمزنگاری شده خود Ether برای تراکنش‌ها و تعاملات درون برنامه استفاده می‌شود.

 

برخلاف بیت کوین، اتریوم به یک سیستم محاسباتی غیرمتمرکز مجهز است که همین سیستم ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) را تسهیل می‌کند. قراردادهای هوشمند به زبان اختصاصی Solidity اتریوم، کدگذاری می‌شوند. استفاده از قراردادهای هوشمند راه را برای توسعه برنامه‌های مختلف از جمله امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هموار کرده است.

 

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخته شده در اتریوم برای اولین بار خرید اتریوم و استفاده از آن را برای فرایندهایی مانند گرفتن وام یا کسب سود از طریق وام‌دهی را امکان پذیر کردند. در سال 2022 اتریوم فرایند تغییر الگوریتم اجماع خود از اثثبات کار به اثبات سهام را شروع و ابزاری امن‌تر و کارآمدتر برای اعتبارسنجی تراکنش و تقویت بلاک چین ارائه کرد.

 

در مقابل، پروژه سولانا نیز یک بلاک چین لایه اول اما با سرعت بالا و هزینه کم برای برنامه‌های غیرمتمرکز است که در سال 2017 توسط بنیاد سولانا و آزمایشگاه سولانا تاسیس شد. سولانا که اغلب به عنوان قاتل اتریوم از آن یاد می‌شود، شباهت‌های زیادی با شبکه اتریوم دارد اما برای بهبود آن طراحی شده است. ارزش منحصر به فرد این شبکه در تسهیل تراکنش‌ها است.

 

الگوریتم اجماع Proof-of-History استفاده شده در سولانا روشی نوآورانه است که برای تأیید صحت داده‌های تاریخی و محافظت از آن در برابر دستکاری استفاده می‌شود. این کار را از طریق یک تابع هش انجام می‌شود و یک «اثرانگشت» متمایز برای مجموعه داده‌ها مانند تراکنش‌های گذشته ایجاد می‌کند. این مکانیزم اجماع هسته بلاک چین سولانا است.

 

الگوریتم اجماع سولانا در نقطه مقابل ارزهای دیجیتال قبلی مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین است که از الگوریتم‌های اثبات کار پر انرژی استفاده می‌کنند. این پروژه با تلفیق الگوریتم‌های اثبات سهام و اثبات تاریخ روش سریعتر و کم‌هزینه‌تری برای به اجماع رسیدن ماینرها فراهم می‌کند که به آن امکان افزایش تعداد تراکنش‌های خرید سولانا و انتقال آن‌ها در واحد زمان را فراهم می‌کند.

 

اتریوم یا سولانا کدام بهتر است

 

الگوریتم اجماع اتریوم یا سولانا

مکانیزم اجماع بر نحوه توافق نودها در شبکه بلاک چین در مورد اعتبار و توالی تراکنش نظارت می‌کند. سولانا و اتریوم مکانیزم‌های اجماع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. سولانا از یک فرآیند اجماع ترکیبی استفاده می‌کند که اثبات تاریخ (PoH) و اثبات سهام (PoS) را ترکیب و وضعیت بهتری در پاسخ به سوال اتریوم یا سولانا برای خود ایجاد می‌کند.

 

مکانیزم اثبات تاریخ، تاریخچه‌ای قابل تأیید و کارآمد از رویدادها را ارائه می‌دهد و به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد تا یک توافق سریع ایجاد کنند. سولانا ممکن است با استفاده از این روش چندین تراکنش را به صورت موازی انجام دهد، که توان عملیاتی عالی و تأخیر کم را به همراه دارد. روش اجماع سولانا به تعداد نسبتاً زیادی اعتباردهنده برای حفظ تمرکززدایی نیاز دارد.

اتریوم بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) عمل می‌کند. این مکانیزم شامل اعتبار سنج‌هایی است که مقدار معینی از ارز دیجیتال اتریوم را برای ایمن‌سازی شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استیک و قفل می‌کنند. اعتبار سنجی برای ایجاد بلاک‌های جدید بر اساس سهم آن‌ها در شبکه انتخاب می‌شوند.

 

حرکت اتریوم به سمت PoS با هدف رسیدگی به نگرانی‌های مقیاس‌پذیری و کاهش مصرف انرژی در مقایسه با مکانیسم اجماع قبلی PoW است. انتظار می رود که انتقال به PoS با اتریوم 2.0 باعث بهبود توان عملیاتی شود و شبکه را کارآمدتر و سازگار با محیط زیست کند. تا به امروز آپدیت‌های انجام شده کارایی شبکه را بسیار بالا برده و اکوسیستمی قوی برای تامین امنیت شبکه با حذف مصرف بیش از حد انرژی ایجاد شده است.

 

سرعت تایید تراکنش‌ها در اتریوم یا سولانا

یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای بررسی سوال اتریوم یا سولانا مقایسه سرعت تایید تراکنش آن‌ها است. منظور از سرعت در یک بلاک چین این است که از زمان ارسال تراکنش به یک شبکه بلاک چینی بررسی تراکنش و تایید نهایی آن در شبکه بلاک چینی چقدر زمان می‌برد. سولانا با تلفیق دو الگوریتم اجماع اثبات سهام و اثبات تاریخ روش بهینه‌ای برای افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها ارائه می‌کند.

 

مکانیزم اثبات تاریخ، تراکنش‌ها را با ارائه یک رکورد تاریخی سازمان‌دهی می‌کند که به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد در مورد ترتیب وقوع تراکنش‌ها توافق کنند. این روش زمان مورد نیاز برای ایجاد یک توافق را بسیار کوتاه می کند و در نتیجه نرخ 65000 تراکنش در ثانیه (TPS) را به همراه دارد. سرعت خیره‌کننده سولانا در تایید تراکنش‌ها آن را به بهترین گزینه برای برنامه‌هایی که نیاز به سرعت بالا دارند (مثل صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها و …) تبدیل می‌کند.

 

اتریوم در ابتدا از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد که سرعت آن برای تایید تراکنش‌ها بسیار پایین بود. هدف نهایی اتریوم با تغییر الگوریتم اجماع و ایجاد یک اکوسیستم لایه‌ای رسیدن به سرعت صدها هزار تراکنش در ثانیه است اما برای رسیدن به این سرعت و عملیاتی شدن برنامه‌ها چندین سال زمان نیاز است. اتریوم از پروژه‌های لایه دوم به خصوص رول‌آپ‌ها برای افزایش سرعت تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

 

اتریوم بهتر است یا سولانا

 

هزینه‌های تراکنش در اتریوم و سولانا

یکی از مهمترین مولفه‌ها در بررسی سوال اتریوم یا سولانا توجه به هزینه‌های تراکنش در این دو شبکه است. بسیاری از کاربران نهایی پروژه‌ها مهمترین اولویت خود را برای انتخاب بین اتریوم یا سولانا این معیار قرار می‌دهند. سولانا از مکانیزم کارمزد منحصربه‌فردی استفاده می‌کند که در آن قیمت‌گذاری برای ارائه تراکنش‌ها، قابل پیش‌بینی و کم‌هزینه طراحی شده است.

 

این مدل طراحی هزینه تراکنش، به ویژه برای معاملات با فرکانس بالا و برنامه‌هایی که نیاز به ارتباط مکرر دارند، مفید است. برخلاف اتریوم که هزینه تراکنش آن مبتنی بر واحد گس فی است، کارمزد تراکنش‌های سولانا بر اساس منابع پردازش و اندازه داده‌ها است. توانایی سولانا در ارائه تراکنش‌های کم‌هزینه، آن را برای کاربرانی که به دنبال عملیات بلاک‌چین کارآمد و مقرون‌به‌صرفه هستند، جذاب می‌کند و مزیت قابل‌توجهی نسبت به ساختار کارمزد اتریوم دارد.

 

در مدل تعیین هزینه تراکنش اتریوم، هر عملیات در یک قرارداد هوشمند از مقدار مشخصی گس استفاده می‌کند. قیمت هر واحد گس نیز در اتریوم با توجه به ازدحام شبکه و تقاضا تغییر می‌کند. قیمت گس ممکن است در طول دوره‌های تقاضای شدید به طور غیر منطقی گران شود. این مشکل، توسعه‌دهندگان اتریوم را به بررسی راه‌حل‌های لایه دو و ارتقای اتریوم ۲.۰ به منظور کاهش هزینه‌های گس و افزایش ظرفیت شبکه تشویق کرده است.

 

جدیدترین به روزرسانی اتریوم ارتباط تراکنش‌های انجام شده توسط پروژه‌های لایه 2 را با شبکه اصلی اتریوم کاهش داده و همین مساله منجر به کاهش هزینه‌های گس در لایه دوم‌ها حتی در زمان شلوغی شبکه اصلی شده است. به هر حال همچنان اتریوم گرانترین شبکه بلاک چینی در بین پروژه‌های معروف است و همین مساله شرایط بهتر سولانا را در پاسخ به سوال اتریوم یا سولانا نشان می‌دهد.

 

مقیاس‌پذیری اتریوم یا سولانا

بررسی مقیاس‌پذیری اتریوم یا سولانا می‌تواند معیار خوب دیگری برای ارزشگذاری دو پروژه و پاسخ به سوال اتریوم یا سولانا باشد. مقیاس‌پذیری برای پلتفرم‌های بلاک چین بسیار مهم است زیرا آن‌ها باید تراکنش‌های فزاینده را در عین حفظ عملکرد مدیریت کنند. از نظر مقیاس پذیری، Solana به دلیل عملکرد چشمگیر خود شناخته شده است. سولانا با معماری منحصربه‌فرد و فناوری‌های نوآورانه‌اش به گونه‌ای طراحی شده است که حجم بالایی از تراکنش‌ها را کارآمدتر و سریع‌تر از اتریوم انجام دهد.

 

معماری سولانا با در نظر گرفتن ویژگی مقیاس‌پذیری توسعه پیدا کرده است. سولانا به لطف ترکیب منحصر به فرد فرآیندهای اجماع اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) به توان عملیاتی بالایی دست می‌یابد و می‌تواند تراکنش‌های متعددی را به صورت موازی پردازش کند. مقیاس‌پذیری Solana آن را برای برنامه‌هایی مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، سایت‌های بازی، و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که به حجم تراکنش‌های عظیمی نیاز دارند، ایده‌آل می‌کند.

 

به دلیل فرآیند اجماع اثبات کار، اتریوم مشکلات مقیاس‌پذیری زیادی داشته است. با این حال، تغییر به اتریوم 2.0، مقیاس‌پذیری را به طور چشمگیری افزایش داده است. معرفی شاردچین‌ها که هنوز عملیاتی نشده، به اتریوم قابلت تایید موازی تراکنش‌ها را می‌دهد که پتانسیل مقیاس‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. جامعه توسعه‌دهنده بزرگ و فعال اتریوم نیز به طور فعال در حال تحقیق در مورد راه‌حل‌های لایه دو مبتنی بر اثبات دانش صفر و روش‌های خوشبینانه برای بهبود مقیاس‌پذیری و کاهش ازدحام شبکه اصلی هستند.

 

سولانا بهتر است یا اتریوم

 

اکوسیستم بلاک چین اتریوم یا سولانا

جامعه توسعه‌دهندگان و اکوسیستم بلاک چین برای رشد و پذیرش آن بسیار مهم هستند. اتریوم یا سولانا دارای جوامع توسعه‌دهنده و کاربر پررونقی هستند، اما در برنامه‌ها و موارد استفاده پروژه‌های ساخته شده در اتریوم یا سولانا با هم تفاوت دارند. اکوسیستم سولانا در سال‌های گذشته به طور قابل توجهی رشد کرده است و توسعه‌دهندگان و پروژه‌های زیادی را به واسطه مزایای سرعت و مقیاس‌پذیری خود جذب کرده است.

 

اکوسیستم سولانا شامل انواع برنامه های غیرمتمرکز، پروتکل های DeFi، بازارهای NFT و پلتفرم های بازی است. به لطف زیرساخت های مقیاس‌پذیر و قابلیت‌های پردازش سریع تراکنش، Solana به عنوان یک پلتفرم قدرتمند برای برنامه‌های بلاک چین با کارایی بالا ظاهر شده است که پتانسیل و تطبیق پذیری اکوسیستم سولانا را نشان می‌دهند.

 

پروژه Serum به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) ساخته شده بر روی Solana  است که معامله سریع و کم هزینه ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند.  یکی دیگر از پروژه های برجسته سولانا Mango Markets به عنوان یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز است که به کاربران امکان می‌دهد معاملات آتی دائمی را مستقیماً از کیف پول Solana خود انجام دهند.

 

سولانا برای تقویت نوآوری و سرعت بخشیدن به رشد اکوسیستم خود، همکاری‌های استراتژیک با رهبران و موسسات صنعت ایجاد کرده است. به عنوان مثال، سولانا با Chainlink، همکاری کرده است تا داده‌های دنیای واقعی امن و قابل اعتماد را به برنامه‌های کاربردی مبتنی بر Solana بیاورد. علاوه بر این، بنیاد Solana با Serum، برای ارائه قابلیت‌های معاملاتی پیشرفته و ارتقای تجربه کلی کاربر در شبکه Solana، همکاری کرده است.

 

به هر حال در مبحث اکوسیستم، اتریوم دست بالا را در پاسخ به سوال اتریوم یا سولانا دارد. از آنجایی که اتریوم اولین و شناخته شده‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند بازار است، اکوسیستم قوی و بزرگی حول آن تشکیل شده است. اکوسیستم اتریوم متشکل از پروژه‌ها، برنامه‌ها و مشارکت‌های متنوعی است که باعث رشد و پیشرفت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و سایر موارد استفاده پیشگامانه می‌شود.

 

اتریوم در حال حاضر به مرکزی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و پروتکل‌هایی تبدیل شده است که فعالیت‌هایی مانند وام‌دهی غیرمتمرکز، بازارسازی خودکار و کشت سود را در این اکوسیستم تسهیل می‌کنند. پروژه های قابل توجهی مانند Uniswap، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX)، Aave، یک پلتفرم برجسته وام دهی و استقراض غیرمتمرکز، نمونه‌ای از قابلیت‌های نوآورانه اکوسیستم اتریوم هستند.

 

در این مسیر، مشارکت با رهبران صنعت مانند ConsenSys، Chainlink، و اتحاد سازمانی اتریوم (EEA) در ارتقای همکاری و پیشبرد پذیرش راه‌حل‌های مبتنی بر اتریوم مؤثر بوده است. یکی از پروژه‌های برجسته در اکوسیستم اتریوم، OpenSea، بزرگترین بازار NFT بود. محبوبیت این پلتفرم در دامن زدن به شوق NFT نقش بسزایی داشته و پتانسیل عظیم فناوری بلاک چین برای مالکیت و منشأ دیجیتال را به نمایش گذاشته است.

 

پروژه میکردائو دیگر پلتفرم مهم شبکه اتریوم است که به عنوان یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO)کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از موقعیت‌های بدهی وثیقه‌شده (CDP) در بلاک چین اتریوم، استیبل کوین DAI تولید کنند. MakerDAO با ارائه یک جایگزین پایدار و غیرمتمرکز برای ارزهای سنتی با پشتوانه فیات، نقشی محوری در تقویت رشد مالی غیرمتمرکز و ارائه انعطاف‌پذیری مالی و استقلال بیشتر به کاربران ایفا کرده است.

 

اتریوم یا سولانا

 

توکنومیکس اتریوم یا سولانا

عرضه اتریوم بدون سقف است و هیچ محدوده نهایی برای تولید اتریوم تعیین نشده است. با این حال تولید اتریوم‌های جدید در حال حاضر نرخ منفی دارد زیرا بخشی از هزینه‌های پرداخت شده توسط کاربران برای تراکنش‌ها، به جای اینکه به ماینرها داده شود، سوزانده می‌شوند و این موضوع باعث کاهش کوین‌های در عرضه اتریوم می‌شود.

 

در اواخر 2023، 8 درصد از عرضه در گردش اتریوم در قرارداد سپرده ETH2 قفل شده  و مقدار اتریوم در گردش برابر 120,147,088 واحد است. قیمت 1 اتریوم در حال حاضر برابر 3100 دلار است. از نظر اندازه ارزش بازار در بین تمام توکن‌های رمزنگاری اتریوم در رتبه دوم قرار دارد و به نظر می‌رسد همچنان این رتبه در اختیار اتریوم قرار گیرد.

 

سولانا نیز همانند اتریوم عرضه بدون سقف دارد.  قیمت هر واحد سولانا در حال حاضر حدود 140 دلار و حجم معاملات 24 ساعته آن 7,539,685,473 دلار است. کل عرضه در گردش سولانا در حال حاضر 442,552,358 واحد  و کل توکن‌های ایجاد شده 570,709,688 SOL و ارزش بازار آن  73,549,946,712 دلار است. سولانا از نظر ارزش بازار در رتبه 5 قرار دارد.

 

اتریوم یا سولانا؟ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

اتریوم اولین پلتفرم قرارداد هوشمند است که به لطف اولین بودن خود توانسته است اکوسیستم قدرتمندی از توسعه‌دهنده‌ها، پروژه‌ها و کاربران را گرد هم آورد. علی‌رغم مشکلات در مقیاس‌پذیری و هزینه بالای تراکنش‌ها، اتریوم به نقشه راه خود برای ایجاد یک اکوسیستم بزرگ و کارا پایبند بوده و در طی این سال‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران بزرگ و خرد بوده است.

 

با این حال تکنولوژی خاص سولانا و سرعت بالای ثبت تراکنش در آن با هزینه کم باعث توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد به سولانا شده و افزایش قیمت انفجاری آن در سال‌ گذشته سبب شده است که سرمایه‌گذاری در سولانا سود بیشتری به نسبت اتریوم داشته باشد. به هر حال هر دو این پروژه‌ها از قدرتمندترین پروژه‌های بازار ارز دیجیتال هستند که سرمایه‌گذاری در زمان مناسب بر روی هر کدام از آن‌ها می‌تواند سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله برای پاسخ به سوال اتریوم یا سولانا تکنولوژی و نقاط قوت و ضعف هر دو پروژه را بررسی کردیم و به مقایسه ویژگی‌های آن‌ها برای انتخاب بین اتریوم یا سولانا پرداختیم. با توجه به اینکه هر دو پروژه توانسته است قابلیت‌های خود را در طی زمان نشان دهد انتخاب اتریوم یا سولانا در شرایط متاسب می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای کاربران ارز دیجیتال باشد. انتخاب اتریوم به معنی ریسک کمتر با سود کمتر و انتخاب سولانا به معنی ریسک بیشتر و سود احتمالی بیشتر خواهد بود.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *