آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال

تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال |تحلیل با دامیننس تتر

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 14 فروردین 1403
5
5

فهرست مطالب

  • تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال
  • بررسی تاثیر دامیننس تتر در بازار کریپتو
  • تاثیر دامیننس تتر بر روی بیت کوین چیست؟
  • نمودار دامیننس تتر را از کجا بررسی کنیم؟
  • جمع‌بندی

بازار ارز دیجیتال با سایر بازارهای مالی متفاوت است و می‌توان از متغیرهای مختلفی برای تحلیل آن استفاده کرد. یکی از روش‌های تحلیل بازار بررسی دامیننس تتر و دامیننس بیت کوین است. بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز بازار تمایل یا عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از سمت کاربران را نشان می‌دهد و دامیننس تتر با نشان دادن میزان سرمایه موجود در استیبل کوین‌ها تمایل یا عدم تمایل موقت به رمز ارزها در بین کاربران را نشان می‌دهد.

 

تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال را می‌توان با تحلیل نمودار آن بررسی کرد اما معمولا برای داشتن دید کلی مناسب بهتر است این کار به همراه متغیرهای دیگری مثل دامیننس بیت کوین یا ارزش کل بازار و با توجه به نمودار تتر به تومان و دلار بررسی شود. در این مقاله پس از بررسی مفهوم دامیننس تتر، تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال را به همراه متغیرهای دیگر بررسی می‌کنیم و نحوه استفاده از آن برای سودآوری در بازار را آموزش می‌دهیم.

 

تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال

پیش از وارد شدن به مبحث تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال ابتدا باید مفهوم دامیننس و همچنین ماهیت استیبل کوین‌ها به خصوص تتر آشنا شویم. تتر یک رمز ارز با ارزش ثابت یک دلار آمریکا است که توسط شرکت تتر راه‌اندازی شده است. این استیبل کوین به پشتوانه دلارهای ذخیره شده توسط این شرکت در بانک‌ها و نهادهای مالی آمریکا ایجاد شده است و دائما مورد بررسی نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد.

 

وجود تتر و سایر استیبل کوین‌ها به کاربران بازار کمک می‌کند که در مواقع مورد نیاز رمز ارزهای خود را به استیبل کوین تبدیل کنند بدون اینکه از نوسانات بازار تاثیر بپذیرند. دامیننس هر رمز ارز نشان‌دهنده سهم آن رمز ارز از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. تغییرات دامیننس ارزهای مختلف نشان می‌دهد که مجموعه تغییرات بازار به سمت افزایش یا کاهش اثر کدام رمز ارز بوده است.

 

ارزش بازار هر رمز ارز از ضرب تعداد توکن‌های در گردش آن رمز ارز در قیمت لحظه ای آن به دست می‌اید. برای محاسبه دامیننس هر رمز ارز علاوه بر ارزش بازار خود رمز ارز تغییرات ارزش بازار کل رمز ارزها نیز تاثیرگذار است. بنابراین، زمانی که به بررسی دامیننس تتر یا هر رمز ارز دیگر می‌پردازیم باید به تغییرات این متغیرها پرداخته و نحوه تاثیر دامیننس تتر در بازار را بررسی کنیم.

 

تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال

 

بررسی تاثیر دامیننس تتر در بازار کریپتو

تتر اصلی‌ترین استیبل کوین بازار است که بیشترین سهم را در میان استیبل کوین‌ها به خود اختصاص داده است. هر یک تتر با یک دلار یا معادل آن توسط شرکت تتر پشتیبانی شده است و به همین دلیل همواره قیمت آن برابر با یک دلار است. کاربران بازار ارزهای دیجیتال در زمان‌هایی که حس منفی نسبت به روند بازار ارز دیجیتال داشته باشند رمز ارزهای نوسانی خود را تبدیل به استیبل کوین‌هایی مانند تتر می‌کنند.

 

بنابراین، با تبدیل ارزهای دیجیتال کاربران به تتر، ارزش بازار تتر و دامیننس آن افزایش پیدا می‌کند. باتوجه به ثابت بودن ارزش هر تتر، افزایش ارزش بازار تتر همواره با افزایش تعداد آن همراه است. البته باید توجه داشت که گاهی اوقات ارزش بازار تتر با ایجاد تترهای جدید دائم در حال افزایش است اما صعود قوی‌تری بازار ارزهای دیجیتال منجر به کاهش دامیننس تتر می‌شود.

 

با توجه به این نکات می‌توان تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال را با بررسی ارزش بازار تتر و تغییرات ارزش کل بازار بررسی کرد. اگر کاربران به سمت تتر تمایل داشته باشند این به معنی ریسک‌گریزی در بازار است و احتمال کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نوسانی وجود خواهد داشت. در غیر اینصورت بازار افزایشی بوده و احتمال سود روی ارزهای دیجیتال بیشتر خواهد بود. در ادامه شرایط مختلف این متغیرها را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر دامیننس تتر با ثابت بودن ارزش بازار آن

اگر ارزش بازار تتر ثابت باشد به این معنی است که نه تتر جدیدی توسط شرکت مینت شده وارد بازار می‌شود و نه کاربران به دنبال فروش تتر و تبدیل ان به ارزهای فیات در بازارهای بین‌المللی هستند. از آن‌جایی که قیمت تتر نیز ثابت است بنابراین، تغییر در دامیننس تتر تنها از سمت تغییر در ارزش کل بازار کریپتو توجیه می‌شود.

 

حال اگر ارزش بازار کریپتو که با Total در وبسایت Tradingview قابل مشاهده و بررسی است کاهش پیدا کند، در این صورت دامینن تتر افزایش می‌یابد. تا زمانی که ارزش بازار تتر در این حالت ثابت باشد می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ریزش یا اصلاح شکل گرفته در بازار موقتی است و کاربران تمایلی به خارج کردن سرمایه خود از مارکت کریپتو ندارند. بنابراین، سقف‌های تکنیکال نمودار دامیننس تتر یا کف‌های ایجاد شده در نمودار توتال در این حالت بهترین نقاط برای ورود دوباره به بازار است.

 

در صورتی که با ثابت بودن ارزش بازار تتر، دامیننس تتر کاهش پیدا کند این به این معنی است که دیگر ارزهای دیجیتال با ازفایش قیمت روبه‌رو هستند و ارزش بازار آن‌ها رو به افزایش است. در جنین حالتی می‌توان گفت که بازار در یک روند صعودی ملایم قرار دارد و سقف‌های قیمتی ارزش بازار یا کف‌های ایجاد شده در دامیننس تتر می‌تواند نقاط مناسبی برای خروج از بازار تلقی شود.

 

نمودار دامیننس تتر

 

تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال با افزایش ارزش بازار آن

در صورتی که ارزش بازار تتر صعودی باشد، نشان‌دهنده این است که تترهای جدید از سوی شرکت تتر مینت شده و وارد بازار می‌شود. اگر همزمان با افزایش ارزش بازار تتر، ارزش بازار کل مارکت مریپتو نیز افزایشی باشد، بسته به درصد تغییرات هر کدام دامیننس تتر می‌تواند افزایشی یا کاهشی باشد.

 

در صورتی که دامیننس تتر در چنین شرایط کاهشی باشد به این معنی است که افزایش ارزش بازار تتر به دلیل تقاضای زیاد برای خرید ارزهای دیجیتال بوده است و ارزش بازار کریپتو بسیار بیشتر از ارزش بازار تتر صعود کرده است. معمولا این شرایط نشان‌دهنده روند صعودی قوی در بازار است و سرمایه‌گذاران باید به دنبال سطوح مقاومتی در نمودار ارزش کل بازار کریپتو یا سطوح حمایتی در دامیننس تتر برای خروج احتمالی از بازار باشند.

 

معمولا بسیار کم اتفاق می‌افتد که ارزش بازار تتر افزایشی باشد ولی ارزش کل بازار با ریزش همراه باشد اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد به این معنی است که در زمان نزدیک تقاضا برای بازار افزایش پیدا خواهد کرد و ایجاد توکن‌های جدید تتر برای خرید در کف احتمالی از سمت سرمایه‌گذاران بزرگ است. در چنین شرایط بهترین تصمیم ورود پله‌ای به بازار در حمایت‌های Total خواهد بود.

 

تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال با کاهش ارزش بازار آن

در صورتی که ارزش بازار تتر کاهش پیدا کند به این معنی است که مقداری از توکن‌های تتر ایجاد شده از چرخه خارج شده و تبدیل به دلار می‌شود. این به معنی خروج پول از بازار است و برای بازار نکته منفی به حساب می‌آید. در چنین شرایطی با کاهش ارزش بازار تتر و خروج پول از بازار معمولا ارزش سایر ارزهای دیجیتال نیز افت می‌کند و همین مساله منجر به ثابت ماندن یا حتی افزایش دامیننس تتر می‌شود.

 

در واقع اگر در چنین شرایطی دامیننس تتر ثابت یا افزایشی باشد به این معنی است که سرعت ریزش قیمت بازار در برابر خروچ پول از تتر بیشتر است. حالت سوم کاهش بودن دامیننس تتر است که این معنی است که خروج پول از بازار بیشتر از کاهش قیمت ارز دیجیتال رخ می‌دهد. این اتفاق ممکن است در کوتاه مدت و در زمان خروج سرمایه بازیگران بزرگ اتفاق بیفتد ولی پایدار نیست.

 

تاثیر دامیننس تتر بر روی بیت کوین چیست؟

بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال بازار ارز دیجیتال است و تغییرات قیمت آن بر روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. تتر و سایر استیبل کوین‌ها تنها ارزهایی هستند که تغییرات آن‌ها می‌توانند قیمت بیت کوین را دستخوش تغییر کند. اگر دامیننس تتر با افزایش ارز بازار آن افزایش پیدا کند نشان‌دهنده ورود پول به بازار است که منجر به افزایش قیمت بیت کوین می‌شود اما کاهش دامیننس با کاهش ارزش بازار این رمز ارز نشان‌دهنده ریزش شدید قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

 

نمودار دامیننس تتر را از کجا بررسی کنیم؟

برای بررسی نمودار تاثیر دامیننس تتر می‌توانید عبارت USDT.D را در نوار جستجوی سایت Tradingview جستجو کنید تا نمودار آن برای شما نمایش داده شود. با بررسی همزمان نمودار تاثیر دامیننس تتر، ارزش بازار تتر و ارزش بازار کل بازار می‌توانید روندهای پیش روی قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی و ارزیابی کنید و زمان خروج و ورود به بازار را تحلیل کنید.

 

تاثیر دامیننس تتر در بازار کریپتو

 

جمع‌بندی

تتر اصلی‌ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال است که بیشترین ارزش بازار استیبل کوین‌ها را به خود اختصاص داده است. این استیبل کوین به پشتوانه دلار و سایر دارایی‌های امن توسط شرکت تتر راه‌اندازی شده و توسط نهادهای حسابرسی قانونی در آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد. از آنجایی که قیمت تتر همواره ثابت است ارزش بازار این استیبل کوین تحت تاثیر ورود و خروج پول به بازار است.

 

تاثیر دامیننس تتر در واقع نشان‌دهنده نسبت ارزش بازار تتر به ارزش کل بازار است. تغییر دامیننس تتر با تغییر در این دو مورد به دست می‌آید و می‌توان براساس آن‌ها به تحلیل شرایط بازار پرداخت. در این مقاله به طور کامل به بررسی تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال پرداخته و روش‌های مختلف تحلیل آن آموزش داده شد. باید توجه داشت که تاثیر دامیننس تتر تنها یک عامل برای تحلیل بازار است و باید متغیرهای دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *