آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین

رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین | 0 تا 100 تحلیل با دامیننس

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 14 بهمن 1402
2.1
2.1

فهرست مطالب

  • رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین
  • رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین از نظر نموداری
  • آموزش تحلیل رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین
  • جمع‌بندی

دامیننس در زبان انگلیسی به معنی تسلط است و منظور از دامیننس بیت کوین نسبت ارزش بازار بیت کوین به ارزش کل ارزهای دیجیتال مطرح بازار است. بسیاری معتقدند که رابطه بین دامیننس و قیمت بیت کوین رابطه قابل اعتنایی است و می‌توان از آن برای تحلیل بازار ارز دیجیتال به خصوص قیمت بیت کوین استفاده کرد. در این مقاله ما با بررسی رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین در گذشته، نکاتی را که می‌توان از آن‌ها برای تحلیل بازار و بررسی علت افزایش قیمت بیت کوین امروز یا کاهش آن استفاده کرد را مطرح می‌کنیم.

 

رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین

«دامیننس بیت کوین» (Bitcoin Dominance) به معنی نسبت ارزش بازار بیت کوین به ارزش کل بازار کریپتوکارنسی است. برای محاسبه دامیننس بیت کوین ارزش بازار آن را به مجموع ارزش بازار کل مارکت کریپتو تقسیم کرده و در 100 ضرب می‌کنیم تا درصد تسلط بیت کوین در بازار ارز دیجیتال به دست آید.

 

رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین یک رابطه مستقیم است زیرا ارزش بازار بیت کوین در محاسبه دامیننس نقش دارد که از ضرب قیمت بیت کوین در تعداد توکن‌های آن به دست می‌آید. اگر فرض بگیریم که در یک لحظه خاص تنها قیمت بیت کوین در بازار ارز دیجیتال افزایش پیدا کند، در این شرایط ارزش بازار بیت کوین در بازار افزایش بیشتری نسبت به ارزش کل بازار تجربه می‌کند که نتیجه آن افزایش دامیننس خواهد بود.

 

آيا رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین هم جهت است

 

این مساله نشان می‌دهد که تغییرات قیمت بیت کوین می‌تواند بر روی میزان دامیننس آن تاثیرگذار باشد اما قیمت بیت کوین تنها دلیل موثر بر دامیننس نیست و تغییرات رخ داده در قیمت سایر ارزهای دیجیتال به همراه میزان توکن‌های این پروژه‌ها بر دامیننس بیت کوین اثرگذار است. به صورت خلاصه عوامل تاثیرگذار بر دامیننس بیت کوین به صورت زیر است.

 

  • افزایش قیمت بیت کوین اگر بیشتر از افزایش قیمت سایر ارزهای دیجیتال باشد می‌تواند منجر به افزایش دامیننس بیت کوین شود.
  • افزایش تعداد بیت کوین‌های در گردش با فرض ثابت بودن قیمت و تعداد توکن‌های سایر پروژه‌ها می‌تواند منجر به افزایش دامیننس بیت کوین شود.
  • کاهش قیمت بیت کوین در صورتی که ارزهای دیگر کاهش بیشتری تجره کنند منجر به افزایش دامیننس بیت کوین می‌شود.
  • اضافه شدن ارزهای با ارزش بازار بالا به مارکت می‌تواند منجر به کاهش دامیننس بیت کوین شود.
  • اضافه شدن توکن‌های جدید به پروژه‌های موجود در بازار می‌تواند منجر به کاهش دامیننس بیت کوین شود.
  • اگر قیمت آلتکوین‌ها بیشتر از قیمت بیت کوین افزایش یابد، دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد.
  • اگر قیمت آلتکوین‌ها کمتر از قیمت بیت کوین کاهش یابد، دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد.

 

بسیاری از کاربران از نمودار دامیننس بیت کوین برای تحلیل رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین استفاده می‌کنند که مهمترین تاثیر آن انتخاب بین سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین یا آلتکوین‌ها است. در ادامه این مقاله رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین را براساس نمودار دامیننس، نمودار بیت کوین و نمودار ارزش کل بازار کریپتو بررسی می‌کنیم.

 

رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین از نظر نموداری

درست مشابه تحلیل تکنیکال انجام شده بر روی نمودار قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، می‌توان تکنیک‌های مشابه را برای تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین استفاده کرد و در حمایت و مقاومت‌ها برای خرید یا فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تصمیم‌گیری کرد. با توجه به نکات بررسی شده در قسمت قبل مشخص شد تحلیل نمودار دامیننس به تنهایی موید فرصت سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین یا الت کوین‌ها نیست و ممکن است نشانه خروج از یکی از دو این دسته باشد.

 

بنابراین در تحلیل رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین می‌توان گفت زمانی که دامیننس در یک روند صعودی قرار دارد به این معنی است که تمایل به خرید یا نگهداری بیت کوین بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال باشد. با بررسی نمودار ارزش کل بازار (Total) و نمودار دامیننس تتر به عنوان بزرگترین استیبل کوین بازار می‌توان فهمید که این تمایل به خرید یا نگهداری بیت کوین با صعود بیشتر بیت کوین نسبت به سایر رمز ارزها همراه است یا اینکه ریزش کمتر بیت کوین به نسبت سایر ارزهای دیجیتال منجر به روند صعودی در دامیننس بیت کوین شده است.

 

در این مسیر استفاده از نمودار BTC/ETH نیز می‌تواند کارساز باشد زیرا اتریوم بزرگترین آلت کوین بازار است و روند حرکتی آن نقش مهمی در حرکت سایر التکوین‌ها دارد. به عنوان مثال اگر دامیننس در نزدیکی یک حمایت خاص قرار بگیرد و نمودار بیت کوین به اتریوم نیز در یک حمایت مناسب باشد می‌توان انتظار داشت که بیت کوین وضعیت بهتری را به نسبت اتریوم و سایر آلت کوین‌ها پیش رو داشته باشد. به صورت کلی برای تشخیص وضعیت بازار از نظر سرمایه‌گذاری روی بیت کوین یا آلت کوین‌ها می‌توان از نکات زیر استفاده کرد.

 

رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین و اتریوم

 

در مرحله اول باید روند کلی بازار را به دست آورد. برای اینکار می‌توان از نمودار بیت کوین، نمودار توتال یا نمودار دامیننس تتر استفاده کرد. در صورتی که انتظار نزول از دامیننس تتر وجود داشته باشد و نمودار بیت کوین یا توتال بازار نیز در روند صعودی قرار بگیرد می‌توان گفت بازار صعودی است. صعودی بودن بازار به این معنی است که تغییرات دامیننس بیت کوین می‌تواند ناشی از رشد قیمت بیت کوین یا الت کوین‌ها باشد و تغییر در دامیننس از جهت ریزش قیمت نیست.

 

در صورت نزولی بودن بازار بهتر است از خرید هر نوع ارز دیجیتال صرفه نظر کرد و نقد شد. اگر بخشی از سرمایه طبق استراتژی شخصی نیاز است در بازار سرمایه باشد بهتر است نمودار دامیننس بیت کوین بررسی شود. اگر دامیننس ریزشی بود بهتر است الت کوین‌های قدرتمندی مثل اتریوم و لینک نگهداری شوند اگر دامیننس صعودی بود بهترین گزینه نگهداری از بیت کوین خواهد بود.

 

در شرایط صعودی بودن روند بازار با توجه به روند دامیننس بیت کوین می‌توان بهترین گزینه را برای کسب سود بیشتر انتخاب کرد. در شرایط صعودی بودن دامیننس بیت کوین معمولا سرمایه‌گذاری روی بیت کوین سود بیشتری نصیب شما می‌کند و در صورتی که دامیننس نزولی شود بهترین گزینه استفاده از الت کوین‌های معتبر با ارزش بازار متوسط است.

 

آموزش تحلیل رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین

در بخش قبلی با نحوه تفسیر رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین آشنا شدیم. در این بخش هدف آموزش استفاده از وبسایت تریدینگ ویو برای دسترسی به نمودارهای بررسی شده در بخش قبل است تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به تحلیل رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین بپردازید. در قدم اول شما نیاز است که با مراجعه به سایت Tradingview یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید تا به امکانات رایگان آن دسترسی داشته باشید.

 

پس از ساخت حساب کاربری و ورود به آن نوبت به جستجوی برای نمودار مورد نظر است. برای دسترسی به هر نمودار باید نماد آن را در قسمت جستجو بنویسید. نمادهای زیر مربوط به نمودارهایی هستند که برای تحلیل رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین به آن‌ها نیاز دارید.

 

  • نمودار دامیننس بیت کوین: ‌BTC.D
  • نمودار قیمت بیت کوین: BTCUSDT
  • نمودار ارزش کل بازار: TOTAL
  • نمودار دامیننس تتر: USDT.D
  • نمودار بیت کوین به اتریوم: BTCUSDT/ETHUSDT
  • دامیننس اتریوم: ETH.D
  • دامیننس الت کوین‌ها به جز 10 ارز با دامیننس بالا: Others.d

 

با جستجوی هر یک از این نمادها نمودار مربوط به آن برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با استفاده از انواع روش‌های تحلیل تکنیکال مثل پرایس اکشن، فیبوناچی، امواج الیوت و … آن‌ها را بررسی کرده و به فعالیت سرمایه‌گذاری خود بپردازید. توجه داشته باشید که در صورت سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها حتما نمودار خود ارزی که می‌خواهید خریداری کنید را نیز مورد بررسی قرار دهید.

 

نمودار رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین

 

دامیننس هر ارز دیجیتال را چگونه مشاهده کنم؟

برای مشاهده نمودار دامیننس هر ارز دیجیتال کافی است نماد آن ارز دیجیتال را به همراه .d در سایت تریدینگ ویو جستجو کنید تا نمودار مربوط به دامیننس آن رمز ارز برای شما نشان داده شود. به عنوان مثال با عبارت SOL.D نمودار دامیننس سولانا و با DOGE.D نمودار دامیننس دوج کوین را می‌توانید در تریدینگ ویو مشاهده و از آن برای تحلیل استفاده کنید.

 

آیا رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین هم جهت است؟

به طور کلی رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین با هم هم جهت نیستند زیرا دامیننس علاوه بر تاثیر گرفتن از قیمت بیت کوین از قیمت و تعداد ارزهای موجود در بازار نیز تاثیر می‌پذیرد. اما هم جهت و هم راستا بودن رابطه دامیننس و قیمت بیت کوین به این معنی است که بازار قدرت خود را از بیت کوین می‌گیرد. بنابراین هم جهت بودن هر دو نمودار در روند صعودی به معنی رشد بیشتر بیت کوین نسبت به سایر ارزها و در روند نزولی به معنی کاهش قیمت شدیدتر بیت کوین است.

 

ارتباط دامیننس بیت کوین و آلت سیزن چیست؟

در صورتی که دامیننس بیت کوین کاهشی باشد اما روند کلی بازار صعودی بوده و قیمت بیت کوین تقریبا ثابت باشد می‌توان گفت که آلت کوین‌ها رشد بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین را تجربه می‌کنند که به این حالت آلت سیزن گفته می‌شود. در واقع آلت سیزن زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها دارند و به همین دلیل دامیننس بیت کوین در طی آلت سیزن کاهش می‌شود.

 

جمع‌بندی

دامیننس بیت کوین به نسبت ارزش بازار بیت کوین به ارزش کل بازار کریپتو گفته می‌شود که نشان‌دهنده میزان تسلط بیت کوین به بازار است. در این مقاله رابطه دامیننس با قیمت بیت کوین را با اشاره به نمودارهای مختلف بررسی کردیم و نحوه تحلیل این دو متغیر را برای سرمایه‌گذاری بهینه آموزش دادیم. توجه داشته باشید که دامیننس تنها یکی از متغیرهای قابل بررسی در بازار است و برای سرمایه‌گذاری باید جنبه‌های دیگر نیز سنجیده شوند.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *