آکادمی رابکس
مفاهیم پایه
ارز دیجیتال و SEC

ارز دیجیتال و SEC | جنگ برای برقراری عدالت در سرمایه گذاری دیجیتال

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 28 تیر 1402
2.5
2.5

فهرست مطالب

  • دنیای ارز دیجیتال و SEC
  • مشکل ارز دیجیتال و SEC چیست؟
  • گری گنسلر رهبر جنگ ارز دیجیتال و SEC
  • نوآوری ارز دیجیتال و نگاه مثبت به آینده

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده SEC تمام تلاش خود می‌کند تا سیستم ارز دیجیتال فعلی را در ایالات متحده ریشه کن کند، و آن‌ را با سیستمی که برای آمریکایی‌ها عادلانه تر می‌پندارد، جایگزین کند. در این میان بیت کوین، کوین‌بیس، بایننس و بقیه پروژه‌ها و شرکت‌های فعال کریپتوکارنسی همگی می‌جنگند تا قضیه ارز دیجیتال و SEC را به نفع خود تمام کنند.

 

دنیای ارز دیجیتال و SEC

ارزهای دیجیتال یا کریپتو کارنسی‌ها از زمان آغاز به کار خود در سال 2009، جهان را تحت تأثیر قرار داده و توجه میلیون‌ها سرمایه‌گذار را که به دیجیتالی کردن دارایی‌های خود علاقه داشته‌اند، به خود جلب کرده است.  گری گنسلر، رئیس SEC بر این باور است که در نگاه اول معامله با ارز دیجیتال راحت به نظر می‌رسد ولی این سیستم بسیار معیوب است و عموم مردم آمریکا متوجه خطرات آن نمی‌شوند.

 

این صحبت‌ها به این معنا نیست که بار مسئولیت ترید و معامله ارز دیجیتال بر دوش مردم و توانایی آن‌ها برای درک و سرمایه گذاری عاقلانه پول است، بلکه بیشتر به این معنا است که سرمایه گذاران تا چه حد در برابر پلتفرم‌های مبادلات رمزنگاری ناتوان هستند. بنابراین، بدون تغییر در زیرساخت این پلتفرم‌ها، هیچ امیدی به دنیای ارز دیجیتال موفق و منصفانه وجود ندارد.

 

در طرف مقابل پروژه‌های ارز دیجیتال وجود دارند که به دنبال ایجاد یک فضای غیرمتمرکز و امن برای کاربران هستند که خواستار کمترین دخالت دولت هستند زیرا این دخالت را در بسیاری از موارد ناقض حریم خصوصی و منفعت کاربران می‌دانند. البته که در این میان نهادهای متمرکز در حوزه کریپتوکارنسی نیز فعال هستند که بیشترین درگیری ارز دیجیتال و SEC مربوط به آن‌ها است.

 

آنچه بین فعالان دنیای ارز دیجیتال و SEC وجود دارد، جنگ برای برقراری عدالت در سرمایه گذاری دیجیتال است اما ماهیت حاکمیتی و متمرکز SEC و ماهیت غیرمتمرکز رمز ارز ها ایجاد ارتباط درست بین ارز دیجیتال و SEC را مشکل می‌کند. از طرفی هم بدون وجود قانون‌های درست امکان حمایت از سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

 

مشکل SEC و ارز دیجیتال چیست

 

مشکل ارز دیجیتال و SEC چیست؟

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا ادعا می‌کند مشکلاتی را در مورد نحوه مدیریت پول سرمایه گذاران توسط شرکت های بزرگ ارز دیجیتال پیدا کرده است. گنسلر در مصاحبه خود با CNBC استدلال کرده است، عموم سرمایه‌گذاران تابع قوانین سازمان بورس هستند که نحوه سرمایه‌گذاری و مدیریت پول آن‌ها را در بازارهای متعارف مانند بورس نیویورک تنظیم می‌کند.

 

مشکل ارز دیجیتال و SEC از سمت این سازمان اینگونه توضیح داده می‌شود: «شرکت‌های ارز دیجیتال از این مقررات پیروی نمی‌کنند، که مشکل اصلی در آنجا است. هیچ دلیل یا استدلال معتبری برای معافیت این شرکت‌ها از پیروی از چنین قوانینی وجود ندارد، به جز اینکه برای پلتفرم های کریپتو در هنگام سرمایه گذاری مجدد پول، کار راحت‌تر می‌شود.»

 

از دیدگاه SEC، این شدیدا به ضرر سرمایه گذار عادی است و باید ریشه کن شود. ماموریت کمیسیون بورس و اوراق بهادار این است که این شرکت‌ها را با قوانین اوراق بهادار مطابقت دهد، اما در اجرای این اهداف با مشکلاتی مواجه می‌شود.

 

یکی از دلایل اصلی  مشکل ارز دیجیتال و SEC و فشار بسیار قوی برای انطباق این شرکت‌ها با قوانین، سوء استفاده از وجوه سرمایه گذاران است. بسیاری از این پایگاه‌های اطلاعاتی ارزهای دیجیتال، سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را با هم ترکیب می‌کنند، که باعث ایجاد مشکلات بزرگی می‌شود که در دنیای سرمایه‌گذاری معمولی مجاز نیست.

 

با این تفاسیر سرویس‌های ارز دیجیتال نباید توانایی این را داشته باشند که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را با هم جمع کنند و آن‌ها را به روش‌هایی که مناسب می‌دانند برای به حداکثر رساندن سود، مجدد سرمایه‌گذاری کنند و متعاقبا ریسک های بالاتری نسبت به تمایل سرمایه‌گذاران فردی اولیه ایجاد کنند.

 

این امر کنترل سرمایه‌گذاران بر پول خود را سلب می‌کند و آن‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌هایشان به طور بالقوه می‌تواند به سود قابل توجه دیگری منجر شود که مال آن‌ها نیست. تفاوت آشکاری بین سرمایه‌گذاری و تجارت قانونی با آنچه شرکت‌های ارز دیجیتال درگیر آن هستند و آنچه که عموم مردم در مورد آنچه واقعاً با سرمایه‌گذاری‌های پولی آن‌ها اتفاق می‌افتد می‌دانند، وجود دارد. و این مشکل اصلی ارز دیجیتال و SEC است.

 

گری گنسلر رهبر جنگ ارز دیجیتال و SEC

گنسلر اختلافات اصلی که در بازار ارز دیجیتال و بازارهای رسمی وجود دارد را بررسی می‌کند و اخیراً به عنوان رهبر SEC، برای حل مشکل ارز دیجیتال و SEC بسیار تهاجمی‌تر عمل کرده است. او استدلال می‌کند که اکنون همه چیز دیجیتال است، بنابراین نیازی به ارز دیجیتال بیشتر نیست.

 

از نظر گنسلر تمام ارزهای فیات متعارف جهان از طریق گزینه‌های پرداخت آنلاین، ApplePay و سایر عملکردهای مشابه دیجیتالی هستند. بنابراین، او به طور کلی نیازی واقعی به وجود ارز دیجیتال نمی‌بیند. این طرز فکر نسبت به رمز ارزها همراه با تمام خطرات ذکر شده در مورد ارزهای دیجیتال، گنسلر را به سمت اتخاذ موضع تهاجمی ناگهانی خود سوق داده است.

 

او همیشه بر این باور بود که SEC در مورد اقدامات مربوط به ارزهای دیجیتال اختیار تام دارد، اما ناتوانی او در به ثمر رساندن این امر، ظاهراً او را به یک دیدگاه افراطی و ناامید سوق داده است. در 6 ژوئن 2023، SEC از Coinbase، دومین صرافی ارز دیجیتال بزرگ دنیا شکایت کرد.

 

SEC ادعا می‌کند که Coinbase، با حذف و نادیده گرفتن حمایت‌های لازم از اموال سرمایه‌گذاران، میلیاردها دلار از مبادلات ثبت نشده و فروش دارایی‌های دیجیتال، سود به دست آورده است. با این حال، فقط Coinbase نیست که در آن مشکلاتی وجود دارد.

 

صرافی بایننس به طور فعالانه پلتفرم خود را برای عموم مردم آمریکا تبلیغ می‌کند در حالی که به طور همزمان از قوانین ایالات متحده و مقررات SEC طفره می‌رود. در سرتاسر جهان، این شرکت‌ها هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا فراتر از قوانین اوراق بهادار عمل کنند و این مشکل بزرگ ارز دیجیتال و SEC و سایر سازمان‌های نطارتی مالی در دنیا است.

 

رابطه ارز دیجیتال و SEC

 

نوآوری ارز دیجیتال و نگاه مثبت به آینده

با وجود همه این موارد مهم که توسط SEC در ارتباط با ارزهای دیجیتال و شرکت‌های فعال در این حوزه بیان می‌شود، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که در عمق آن، ارز دیجیتال حول محور نوآوری است. مشکلات ارز دیجیتال و SEC نیز به این دلیل وجود دارند که ما در جهانی در حال رشد و پیشرفته در فناوری زندگی می‌کنیم که سرعت تغییرات بسیار بالا است.

 

ایجاد ارز دیجیتال و تسهیل سرمایه گذاری و مبادله یک دستاورد بزرگ فناوری بلاک چین است، اما فقدان مقررات همراه با این آزادی جدید به کاتالیزوری برای ایجاد یک دنیای سرمایه‌گذاری غیرقابل کنترل تبدیل شده است. در این مرحله، SEC صرفاً متوجه این موضوع است که این نوآوری فراتر از اختیارات آن رخ داده بنابراین با ناامیدی زیاد، تلاش می‌کند رمز ارزها را به حوزه کنترل خود بکشاند.

 

به نظر می‌رسد که ایالات متحده در یک بازی عظیم «اگر می‌توانید مرا بگیرید» گرفتار شده است، جایی که به نظر می‌رسد SEC نمی‌تواند به طور کامل آژانس‌های ارز دیجیتال را با قوانین مطابقت دهد، و آژانس‌ها، از آنجایی که تاکنون بدون مطابقت کار کرده‌اند، نمی‌خواهند که با این قوانین تطبیق پیدا کنند.

 

این آژانس‌ها در بازاریابی خود به‌عنوان ماشین‌های سودآور برای سرمایه‌گذاران کوچک بسیار موفق بوده‌اند، که همچنان مردم را به سمت خود می‌کشانند. اگر در بورس نیویورک همین اعمال و سوء استفاده‌ها اتفاق می‌افتاد، بسیار برای مردم ملموس‌تر و قابل درک تر بود ولی در مورد شرکت‌های ارزهای دیجیتال به این شکل نیست.

 

به هر حال همه این‌ها به این معنا نیست که این شرکت‌ها باید توسط مقامات نادیده گرفته شوند. SEC تهدیدی را که این شرکت‌ها در صورت ادامه رفتار بی‌قاعده‌اشان، برای سلامت سیستم سرمایه‌گذاری ایالات متحده ایجاد می‌کنند، درک می‌کند.

 

به همین دلیل است که SEC تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا قدرت آژانس های ارز دیجیتال را برای دستکاری وجوه سرمایه‌گذاران به نحوی که می‌خواهند، سلب کند. اگر این نبرد سرسختانه بین دنیای ارز دیجیتال و SEC ادامه یابد، آینده ارزهای دیجیتال در ایالات متحده تاریک به نظر می رسد.

 

باید منتظر ماند و دید که در نهایت SEC با چه نوع رفتاری خواهد توانست فضای مورد قبول خود را بدون از بین بردن ماهیت غیرمتمرکز فضای ارز دیجیتال ایجاد کند. برای خرید بیت کوین و بیش از 300 ارز دیجیتال دیگر می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

برچسب های مرتبط

مفاهیم پایه

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *