آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال
پروتکل رونز شبکه بیت کوین

پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین | ساخت توکن در شبکه بیتکوین

  • پیشرفته
  • 1دقیقه
  • 09 اردیبهشت 1403

فهرست مطالب

  • پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین
  • پروتکل رونز چگونه کار می‌کند؟
  • مزایای پرونکل رونز بیت کوین
  • اکوسیستم پروتکل رونز در شبکه بیت کوین
  • چطوری توکن رونز در شبکه بیت کوین ایجاد کنم؟
  • از کجا توکن‌های رونز را خریداری کنم؟
  • جمع‌بندی

پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین یک استاندارد توکن جدید در شبکه بیت کوین است که ایجاد توکن های قابل معاوضه در بلاک چین بیت کوین را آسانتر و کارآمدتر می‌کند. پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین با استفاده از ساختار حسابداری UTXO کارایی بیت‌کوین را در مورد توکن‌های قابل معاوضه بهبود می‌بخشد و بدین ترتیب شبکه بیت‌کوین را برای جذب مخاطبان گسترده‌تر با ایجاد آسان‌تر میم کوین‌ها و سایر پروژه‌های جامعه محور در بلاک چین گسترش می‌دهد.

 

در این مقاله به بررسی پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین و نحوه استفاده از آن برای ساخت توکن بیت کوین می‌پردازیم و سایت‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای خرید و فروش توکن‌هایی که با پروتکل Rune شبکه بیت کوین ساخته شده‌اند را معرفی می‌کنیم. برای خرید بیت کوین به منظور استفاده از هایپ احتمالی توکن‌های بیت کوین می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

 

پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین

پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین، پروتکل جدیدی است که برای اولین بار در سپتامبر 2023 توسط «کیسی رودارمور» (Casey Rodarmor)، توسعه‌دهنده بیت‌کوین پیشنهاد شد. پیش از این رودارمور در سال 20222 پروتکل اوردینال را برای بیت کوین معرفی کرده بود که مبنای ایجادی بسیاری از توکن‌های غیرقابل معاوضه و NFT در شبکه بیت کوین است.

 

پروتکل رونز طبق ادعای رودارمور روشی کارآمدتر و کاربرپسندتر برای ساخت توکن در شبکه بیتکوین نسبت به پروتکل های فعلی مانند BRC-20 ایجاد می‌کند. راه‌اندازی استاندارد جدید توکن بیت کوین می‌تواند تأثیر طولانی مدت بالقوه‌ای بر اکوسیستم بیت کوین داشته باشد و موج پروژه‌ها و نوآوری‌های جدیدی برای بازار گاوی پیش رو باشد.

 

پروتکل رونز Runes شبکه بیت کوین یک استاندارد توکن است که به طور خاص برای صدور توکن‌های قابل معاوضه در شبکه بیت کوین طراحی شده است. برخلاف سایر استانداردهای توکن در شبکه بیت کوین که بر لایه‌های جداگانه یا داده‌های خارج از زنجیره تکیه می‌کنند، پروتکل رونز از ویژگی‌های بومی بیت‌کوین استفاده می‌کند تا ایجاد، ضرب کردن و انتقال توکن‌ها را مستقیماً روی بلاک چین و به شیوه‌ای بهینه‌تر انجام دهد.

 

یکی از جنبه های کلیدی پروتکل Runes، مدل مبتنی بر UTXO آن است که کاملاً با معماری زیربنایی بیت کوین هماهنگ است. UTXO‌ها یا خروجی‌های تراکنش خرج نشده، وجوه موجود در کیف پول بیت کوین را نشان می‌دهند که می‌توانند به عنوان ورودی برای تراکنش‌های جدید استفاده شوند.

 

این ویزگی به Runes کمک می‌کند تا ایجاد UTXOهای غیرضروری را که می‌توانند شبکه را به هم ریخته و بر کارایی آن تأثیر بگذارند، به حداقل برساند. این اتفاق در استفاده از پروتکل BRC20 برای شبکه بیت کوین رخ داده است. پروتکل رونز همچنین تضمین می‌کند که در هماهنگی با اصول اصلی بیت کوین عمل می‌کند و به حفظ یکپارچگی شبکه کمک می‌کند.

 

پروتکل رونز Runes

 

پروتکل رونز چگونه کار می‌کند؟

برای درک نحوه عملکرد پروتکل Runes، نیاز است که با چند مفهوم اساسی در شبکه بیت کوین آشنا شد.  یکی از این مفاهیم «رانستون» (Runestone) است که به یک پیام منحصر به فرد ذخیره شده در یک تراکنش بیت کوین اطلاق می‌شود و حاوی اطلاعاتی در مورد یک Rune، از جمله دستورالعمل‌هایی برای ایجاد، ضرب کردن یا انتقال توکن است.

 

عبارت UTXO یا خروجی تراکنش خرج نشده، دیگر عبارت کلیدی برای درک نحوه کار پورتکل رونز است. UTXOسکه‌هایی است که تا زمانی که از آن ها استفاده نکنید در کیف پول بیت کوین شما ذخیره می‌شوند. آن ها نشان دهنده وجوه موجود در کیف پول شما از منابع مختلف هستند که می توانند به عنوان ورودی در تراکنش های جدید استفاده شوند.

 

عبارت OP_RETURN دیگر عبارت کلیدی برای درک نحوه کار پروتکل رونز است. ویژگی OP_RETURN در بیت‌کوین به کاربران امکان می‌دهد مقدار کمی اطلاعات اضافی (تا ۸۰ بایت) را به تراکنش اضافه کنند که بر عملکرد اصلی تراکنش تأثیر نمی‌گذارد. این برای اضافه کردن جزئیاتی مانند نام یا نوع توکنی که منتقل می‌شود، مفید است. هر توکن جدید ایجاد شده در شبکه با این پروتکل «رون» (RUNE) نامیده می‌شود.

 

پروتکل Runes بر روی یک مدل مبتنی بر UTXO کار می‌کند و به‌طور یکپارچه با معماری موجود بیت‌کوین ادغام می‌شود. در این مدل، هر تراکنش یک یا چند UTXO را به عنوان ورودی مصرف می‌کند و UTXO‌های جدیدی را به عنوان خروجی برای انتقال مجموع تراکنش بیت کوین ایجاد می‌کند. Runes از این ساختار برای تخصیص توکن‌ها به UTXOهای خاص، با استفاده از یک پیام پروتکل ذخیره شده در خروجی OP_RETURN استفاده می‌کند.

 

بنابراین، رونزها نوعی توکن هستند که می‌توانند با استفاده از ویژگی OP_RETURN در شبکه بیت‌کوین ایجاد و مدیریت شوند. فرآیند ایجاد یک رونز جدید را «اچینگ» (Etching) یا حکاکی می‌گویند. هنگام ایجاد یک رونز، خالق آن جزئیات مهمی مانند نام، نماد، تعداد و چگونگی تقسیم‌بندی آن‌ها را مشخص می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند برخی رونزها را پیش از دسترسی عموم مردم برای خود کنار بگذارند.

 

مراحل ساخت توکن در پروتکل رونز

به طور خلاصه مراحل مربوط به چرخه زندگی یک توکن رون شامل سه مرحله اصلی حکاکی، ضرب و انتقال است. مجموع این فرایندها یک پروتکل کامل برای ساخت توکن قابل معاوضه در شبکه بیت کوین را ایجاد می‌کند که می‌تواند با تکیه بر پروتکل اصلی شبکه به ایجاد توکن در شبکه بیت کوین بپردازد.

 

  • حکاکی: این فرایند ایجاد یک توکن رون جدید است. این کار از طریق یک نوع خاص از تراکنش که شامل خروجی OP_RETURN می‌شود انجام می‌گیرد که داده‌های متا مانند نام و هر ویژگی منحصر به فردی که دارد را در بر می‌گیرد.
  • ضرب: پس از اینکه یک توکن رون حکاکی شد، واحدهای اضافی از آن توکن می‌توانند ساخته شوند. این فرایند می‌تواند باز باشد که به هر کسی اجازه می‌دهد توکن‌های بیشتری را ضرب کند، یا بر اساس قوانینی که در طی مرحله حکاکی تنظیم شده‌اند، محدود شود.
  • انتقال: عمل ارسال توکن‌های رون از یک کیف پول به کیف پول دیگر از طریق تراکنش‌هایی انجام می‌شود که از UTXOهای ورودی که توکن‌ها را نگه می‌دارند استفاده کرده، UTXOهای خروجی جدیدی را ایجاد می‌کند که تعادل‌های به‌روز شده توکن‌ها را در کیف پول گیرنده منعکس می‌کند.

 

علاوه بر سه فرایند اصلی، دستورالعمل‌های خاصی به نام «فرمان‌ها» وجود دارند که جزئیاتی در مورد توکن‌هایی که منتقل می‌شوند، تعداد آن‌ها و مقصد آن‌ها را توضیح می‌دهند. اگر در طی مراحل حکاکی، ضرب یا انتقال مشکلی پیش بیاید، نتیجه تراکنش حذف خواهد بود. این در واقع یک تراکنش نامعتبر است که توکن‌های درگیر را می‌سوزاند، که به عنوان یک بازدارنده عمل می‌کند تا دقت و امنیت در مدیریت توکن‌های رون تضمین شود.

 

پروتکل Runes، عنوان نمادها را برای ساده نگه داشتن پروتکل تنظیم نمی‌کند. این بدان معناست که کاربران نمادهای دلخواه را با استفاده از حروف الفبا و به هر اندازه دلخواه ایجاد کنند. Rodarmor راه‌حل‌هایی ارائه کرده که بعدا بتوان طول نمادها را بعد از ایجاد کاهش داد. با این حال، بر اساس اطلاعات موجود در Ordiscan، اولین رون سه کاراکتری تنها حدود سه سال بعد در دسترس خواهد بود.

 

پروتکل رونز شبکه بیت کوین

 

مزایای پرونکل رونز بیت کوین

بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال پروتکل رونز را همانند سایر پروتکل‌های ایجاد شده در شبکه بیت کوین بی‌مصرف و بی‌کاربرد می‌دانند. خود رودامر نیز پروتکل رونز را پروتکلی برای ایجاد شت کوین های انفجاری در شبکه بیت کوین تعریف کرده است. با این حال حتی با قبول این تعاریف نیز پروتکل رونز مزایایی برای شبکه و کاربران آن دارد که در ادامه به چند مورد از مهمترین آن‌‌ها اشاره می‌شود.

 

پروتکل رونز بیت کوین نسبت به گزینه‌های دیگر مانند BRC-20، RGB و Taproot روش ساده‌تری را برای ایجاد توکن‌های قابل معاوضه در شبکه بیت‌کوین به کاربران ارائه دهد. با Runes، کاربران می توانند چندین توکن ایجاد کرده و آن‌ها را به راحتی در زنجیره مدیریت کنند، بدون اینکه نیازی به تکیه بر داده های خارج از زنجیره یا توکن‌های بومی یا تولید مقدار قابل توجهی از UTXOهای ناخواسته داشته باشند.

 

پروتکل BRC-20 به دلیل تکثیر UTXO‌ها به عنوان یک روش گران قیمت برای ایجاد و مدیریت توکن‌ها در بیت کوین توصیف می‌شود. این انباشت UTXO در شبکه، باعث مشکلات عملکرد می‌شود. پروتکل رونز به دلیل طراحی خود از این امر اجتناب می کند. مدل OPRETURN  خروجی تراکنش‌هایی را ایجاد نمی کند که نتوان آن‌ها را خرج کرد و به همین دلیل منابع ذخیره‌سازی کمتری مصرف می کنند. این امر باعث استفاده اقتصادی‌تر از منابع شبکه بیت کوین می‌شود و یک مزیت مهم پرتکل رونز است.

 

با هاوینگ چهارم بیت کوین، ماینرها برای استخراج هر بلاک 3.125 بیت کوین به دست می‌آورند. با این کاهش درآمد ماینرها، پروتکل Runes به طور بالقوه منبع درآمد دیگری را به ماینرهای بیت کوین ارائه می‌دهد. به هر حال، فضای داده در بلوک‌های جدید بیت‌کوین محدود است، بنابراین هر چه استخراج‌کنندگان تراکنش‌های بیشتری را برای شبکه پردازش کنند، کارمزد تراکنش‌ها بالاتر خواهد بود.

 

طبق نظر سازنده پروتکل رونز هدف اصلی آن ایجاد کوین های سرگرم کننده و میم است. میم کوین‌ها یک استراتژی جدید برای ایجاد جامعه هستند و تجربه‌های قبلی نشان داده است که این حوزه مورد علاقه سرمایه‌گذاران است. با شکل‌گیری میم کوین‌ها با استفاده از این پروتکل، شبکه بیت‌کوین می‌تواند از مجموعه جدیدی از کاربرانی که به دنبال معامله این میم کوین‌ها هستند، استقبال کند.

 

گسترش پایگاه کاربر و افزایش استفاده از شبکه همچنین سیستم درآمد شبکه را افزایش می دهد و ماینرهای بیشتری را برای پیوستن به شبکه ترغیب می‌کند. با این حساب می‌توان گفت پروتکل رونز در جلب توجه کاربران، ماینرها و توسعه‌دهندگان به شبکه بیت کوین می‌تواند موثر باشد و راه را برای افزایش کاربردهای شبکه بیت کوین باز می‌کند.

 

اکوسیستم پروتکل رونز در شبکه بیت کوین

با وجود اینکه مدت زمان زیادی از راه‌اندازی پروتکل رونز نگذشته است، اکوسیستم قدرتمندی از پروژه‌های در حوزه‌های مختلف حول این پروتکل ایجاد شده است که کار را برای ساخت، نگهداری و فروش توکن‌ها برای کاربران و توسعه‌دهنده‌ها را حت می‌کنند. اصلی‌ترین بخش مربوط به اکوسیستم پروتکل رونز توکن‌ها یقابل معاوضه ایجاد شده با این پروتکل است.

 

پروژه‌های Rune Pups، Runevo، Runestone و RSIC معروف‌ترین توکن‌هایی هستند که به صورت یک Rune در شبکه بیت‌کوین با استفاده از پروتکل بیت کوین رونز حکاکی شده‌اند. بیشتر این توکن‌ها قبل از پروتکل رونز به صورت NFT فعالیت داشتند و توکن‌های ساخته شده با استفاده از پروتکل را  به دارندگان NFT ارسال می‌کنند. به عنوان مثال، پروژه Runestones، به هر دارنده Runestones سه توکن میم کوین خود را ایردراپ می‌کند.

 

لانچ پدهای بیت کوین رونز پلتفرم‌هایی برای ایجاد فرایند ساخت توکن رونز هستند. BitcoinRune معروفترین لانچ پد این پروتکل است که پروژه‌ها را قادر می‌سازد تا رون‌ها را حکاکی کنند و عملیات‌های متنوعی از جمله انتقال Rune را اجرا کنند. بیت کوین رون همچنین دارای بازاری است که در آن پروژه های تازه راه‌اندازی شده و موجود بیت کوین رون معامله می‌شوند.

 

بازارهای معاملاتی بخش مهم دیگر برای اکوسیستم پروتکل رونز هستند که به کاربران امکان می دهند رونزها را فهرست کرده و معامله کنند. صرافی OKX یک بازار برای معامله رونزها دارد که در آن کاربران می توانند توکن‌های معروف رونز از جمله RSIC و SATOSHI•NAKAMOTO را فهرست کرده و خریداری کنند. پلتفرم Magic Eden همچنین بخشی را برای بیت کوین رونز راه اندازی کرده است. Whales Market دیگر بازار درپتکل رونز است که در آن کاربران می‌توانند تخصیص‌های TGE (رویداد تولید توکن) پروژه‌های بیت کوین Rune را معامله کنند.

 

در نهایت کیف پول‌ها بخش مهم دیگر برای پروتکل رونز هستند. در حالی که توکن‌های رونز بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته می‌شوند، برای مدیریت آن‌ها کیف پول‌های خاصی لازم است. کاربران می توانند از کیف پول هایی مانند Xverse و Unisat که از توکن‌های BRC-20 نیز پشتیبانی می‌کنند، برای مدیریت توکن‌های رونز خود بهره ببرند.

 

اکوسیستم پروتکل رونز بیت کوین RUNES

 

چطوری توکن رونز در شبکه بیت کوین ایجاد کنم؟

برای ساخت توکن‌های قابل معاوضه با استفاده از شبکه رونز می‌توانید از یکی از لانچ‌پدهای ساخته برای این موضوع استفاده کنید. به عنوان یک نمونه می‌توانید با مراجعه به سایت Bitcoin Rune مشخصات مربوط به توکن خود شامل اسم، نماد، نوع مینت، اعشار توکن، محدودیت‌های مینت و دیگر متغیرهای موجود را تعیین کرده و با استفاده از یکی از کیف پول‌های پشتیبانی شده مثل Xverse توکن رونز خود را ایجاد کنید. برای پرداخت هزینه ایجاد توکن باید مقداری بیت کوین در کیف پول خود داشته باشید.

 

از کجا توکن‌های رونز را خریداری کنم؟

برای خرید و فروش توکن‌های رونز می‌توانید از بازارهایی که از معامله آن‌ها پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. در حال حاضر امکان خرید توکن‌های رونز از بازار Magiceden و Bitcoin Rune و بخش خرید و فروش رونز صرافی متمرکز OKX وجود دارد. برای خرید و فروش رونزها نیاز به داشتن بیت کوین در کیف پول‌های پشتیبانی شده مثل Unisat و Xverse است.

 

جمع‌بندی

پروتکل رونز بیت کوین یک استاندارد جدید برای ساخت توکن‌های قابل معاوضه به خصوص میم کوین‌ها در شبکه بیت کوین است که نسبت به نمونه‌های قبلی کارایی بیشتری را ارائه می‌کند. این پروتکل پس از هاوینگ چهارم بیت کوین راه‌اندازی شد و در حال حاض رامکان ایجاد و خرید و فروش این توکن‌ها برای کاربران فراهم شده است.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *