آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
بهترین استیبل کوین جایگزین تتر

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر | کدام ارز جایگزین تتر است؟

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 15 اسفند 1402

فهرست مطالب

  • دلایل جستجو برای بهترین استیبل کوین جایگزین تتر
  • بهترین استیبل کوین جایگزین تتر
  • جمع‌بندی

تتر اصلی‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است و بسیاری از کاربران در سراسر دنیا از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند. قراردادهای هوشمند تتر به گونه‌ای طراحی شده است که این شرکت قابلیت مسدود کردن دارایی‌های کاربران باشد و همین مساله باعث شده است که بسیاری از کاربران به خصوص در ایران به دنبال بهترین استیبل کوین جایگزین تتر باشند. به دلیل تحریم‌های مالی که دولت ایران با آن‌ها درگیر است ریسک نگهداری تتر برای کاربران ایرانی بیشتر از سایر کشورها است.

 

شرکت تتر در صورت اعلان نهادهای قانونی می‌تواند تترهای کاربران ایرانی را مسدود کند. برای مشخص کردن بهترین استیبل کوین جایگزین تتر نیاز است که ارزهای غیرمتمرکزتر مورد بررسی قرار گیرند. این مسائل قانونی در بسیاری از اوقات باعث تفاوت قیمت تتر و دلار | چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است؟ شده است. در این مقاله پس از بررسی مشکلات مربوط به استیبل کوین تتر به معرفی بهترین استبل کوین جایگزین تتر می‌پردازیم.

 

دلایل جستجو برای بهترین استیبل کوین جایگزین تتر

استیبل کوین تتر اولین رمز ارز با ارزش ثابت دلار آمریکا است که به صورت متمرکز و توسط شرکت تتر راه‌اندازی شده است. شرکت تتر با ذخیره کردن دلار و اوراق قرضه در حساب‌های سرمایه‌گذاری به ازای هر تتر ایجاد شده یک دلار پشتوانه نگهداری می‌کند که همین مساله باعث ثابت بودن ارزش تتر با دلار آمریکا شده است.

 

هر کاربری می‌تواند با ارائه تتر به این شرکت، مقدار دلاری‌ آن را دریافت کند و همین مساله ارزش دلاری تتر را حفظ می‌کند. رمز ارز تتر با استفاده از قراردادهای هوشمند در بسیاری از بلاک چین‌ها مثل اتریوم، ترون، بیت کوین و آوالانچ راه‌اندازی شده است و کاربران می‌توانند در شبکه‌های مختلف به این رمز ارز دسترسی داشته باشند.

 

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر کدام است

 

تتر بالاترین ارزش بازار را بین تمام استیبل کوین‌ها بازار در اختیار دارد و به دلیل بررسی‌های دوره‌ای ذخایر آن توسط نهادهای حسابرسی در آمریکا از امنیت بالایی برخودار است اما متمرکز بودن این استیبل کوین خطراتی به همراه دارد که همین مساله منجر به جستجوی کاربران برای پیدا کردن بهترین استیبل کوین جایگزین تتر شده است. مهمترین خطراتی که استفاده از تتر به همراه دارد را می‌توان در موراد زیر خلاصه کرد.

 

  • شرکت تتر یک شرکت متمرکز در آمریکا است که تحت قوانین نظارتی این کشور فعالیت می‌کند. تتر پیش از این نشان داده است که با دستور نهادهای دولتی تترهای کاربران را می‌تواند مسدود کند. از آنجایی که ایران کشور در تحریم است این احتمال همواره وجود دارد که دولت آمریکا حساب‌های کاربران ایرانی را توسط شرکت تتر مسدود کند.

 

  • خود شرکت تتر در قراردادهای هوشمند خود قابلیت مسدودسازی حساب‌های کاربران را تعبیه کرده است. این گزینه اگرچه در برخی موارد مثل هک پروژه‌های کارساز و مفید است اما نشان می‌دهد که ریسک نگهداری تتر به خصوص برای کاربران کشورهایی مثل ایران که تحت تحریم هستند بسیار بالا است.

 

  • ذخایر شرکت تتر اگرچه به صورت دوره‌ای توسط نهادهای حسابرسی در آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد اما پیش از این مشکلاتی در بابت دارایی‌های مورد استفاده به عنوان ذخیره وجود داشته است و شکایت‌های متعددی از طرف قانون‌گذاران آمریکایی از این شرکت صورت گرفته است که احتمال دی پگ شدن قیمت تتر از یک دلار را به دنبال داشته است.

 

این دلایل نشان می‌دهند که جستجو برای بهترین استیبل کوین جایگزین تتر به خصوص برای کاربران ایرانی اهمیت زیادی دارد زیرا به صورت مستقیم دارایی‌های این کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای پیدا کردن بهترین استیبل کوین جایگزین تتر باید به دنبال ویژگی غیرمتمرکز بودن رفت زیرا همین مساله می‌تواند دخالت نهادهای نظارتی را از بین ببرد. البته در انتخاب بهترین استیبل کوین جایگزین تتر باید به پشتوانه و فرایند تولید آن نیز توجه کرد.

 

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر

برای پیدا کردن بهترین ساتیبل کوین جایگزین تتر می‌توان به دنبال استیبل کوین‌های غیرمتمرکز رفت. استیبل کوین‌های متمرکز دیگری مثل USDC وجود دارند که همانند تتر توسط شرکت‌های متمرکز ایجاد شده‌اند و پشتوانه آن‌ها توسط نهادهای حسابرسی بررسی می‌شود. این ارزها نیز علی‌رغم امنیت بالایی که از منظر پشتوانه دارند برای کاربران ایرانی می‌توانند مشکلاتی مشابه تتر را داشته باشند.

 

منظور از استیبل کوین غیرمتمرکز استیل کوینی است که پشتوانه آن دارایی‌های رمز ارزی مانند بیت کوین و اتریوم است و مدل تولید آن نیز براساس قراردادهای هوشمند طراحی شده است. برای ایجاد استیبل کوین‌های غیرمتمرکز روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استیبل کوین‌های با پشتوانه کریپتو و استیبل کوین‌های الگوریتمی اشاره کرد. نوع اول از نظر امنیتی بسیار بهتر از نوع دوم است که در ادامه با توجه به این موضوع به معرفی بهترین استیبل کوین جایگزین تتر می‌پردازیم.

 

بررسی بهترین استیبل کوین جایگزین تتر

 

دای DAI بهترین استیبل کوین جایگزین تتر به صورت غیرمتمرکز

رمز ارز دای اولین استیبل کوین غیرمتمرکز بازار ارزهای دیجیتال است که در بستر پلتفرم‌ MakerDAO ایجاد شده است. این پلتفرم به عنوان به یک پلتفرم وام‌دهی فعالیت می‌کند که در آن کاربران می‌توانند رمز ارزهای خود را به عنوان وثیقه در قراردادهی هوشمند پروژه قفل کنند و درصدی از ارزش روز آن را به صورت استیبل کوین دای دریافت کنند.

 

به عنوان مثال، فرض کنید قیمت روز اتریوم 4000 دلار است و نسبت دریافت وام پروژه میکردائو برای اتریوم 50 درصد است. در این حالت اگر کاربر یک اتریوم را در شبکه قفل کند می‌تواند به اندازه نصف ارزش دلاری آن یعنی 2000 دلار استیبل کوین دای به دست آورد که برابر با 2000 توکن دای می‌شود. بنابراین، پشتوانه دای‌های ایجاد شده رمز ارز اتریوم است که ارزش آن بالاتر از ارزش کل توکن‌های ایجاد شده است.

 

تا زمانی که قیمت اتریوم بالای 2000 دلار باشد هیچ مشکلی از نظر پشتوانه برای دای تولید شده وجود ندارد اما اگر قیمت اتریوم به زیر 2000 دلار نفوذ کند آن موقع دای‌های موجود پشتوانه کافی را نخواهند داشت. برای جلوگیری از این مشکل پروژه میکردائو از مکانیزم لیکویید کردن استفاده می‌کند به این صورت که با نزدیک شدن قیمت به 2000 دلار هشدار به کاربر وام ‌گیرنده داده می‌شود که پشتوانه خود را افزایش دهد.

 

اگر کاربر مقدار دیگری اتریوم به پوزیشن خود اضافه کند در اینصورت دوباره پشتوانه دای‌های ایجاد شده بالا می‌رود و مشکلی وجود ندارد اما در صورتی که این کار انجام نشود پروژه اتریوم قفل شده توسط کاربر را به در بازار فروخته و در ازای آن دای‌های ایجاد شده را بازخرید می‌کند تا هیچ دای بی‌پشتوانه‌ای در بازار موجود نباشد. این مکانیزم کمک می‌کند که ارزش دای همواره برابر با یک دلار باشد.

 

نکته مهمی که در ارتباط با پشتوانه دای وجود دارد این است که ارزهای استفاده شده به عنوان پشتوانه اکثرا رمزارزهای غیرمتمرکز و ارزشمند بازار مثل بیت کوین و اتریوم هستند. در گذشته سهم استیبل کوین‌های متمرکزی مثل USDC در پشتوانه دای‌های ایجاد شده بالا بود اما پروژه در طی زمان آن را کاهش داد تا مشکلی از بابت مدیریت این استیبل کوین‌ها برای پروژه به وجود نیاید.

 

فراکس FRAX بهترین استیبل کوین الگوریتمی

اگر به دنبال یک استیبل کوین الگوریتیم به عنوان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر هستید رمز ارز FRAX مربوط به پروژه Frax.Finance یک گزینه مناسب بین تمام استیبل کوین‌های الگوریتمی خواهد بود. استیبل کوین اگوریتمی نوعی استیبل کوین است که از الگوریتم‌های ریاضی برای ثابت نگه‌داشتن ارزش استیبل کوین استفاده می‌کند. در کنار توکن فراکس به عنوان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر که ارزش ثابت یک دلار دارد توکن FXS‌ این پروتکل برای تنظیم ارزش استیبل کوین ایجاد شده است.

 

پیش از این استیبل کوین UST مربوط به پروژه لونا معروف‌ترین استیبل کوین الگوریتمی بود که پشتوانه خود را از دست داد و کاملا از بازار حذف شد. پروژه فراکس فایننس برای جلوگیری از ریسک بیشتر این نوع پروژه استیبل کوین خود را به صورت نیمه الگوریتیم ایجاد کرده است. این به این معنی است که بخشی از FRAXهای ایجاد شده به پشتوانه دارایی‌های کریپتویی (مخصوصا USDC) و بخش دیگر با استفاده از الگوریتم بین FXS ایجاد می‌شود تا از مزایای هر دو نوع پروتکل استفاده کند.

 

به دلیل مشکلات پیش آمده برای استیبل کوین‌های الگوریتمی تقاضا بریا FRAX نیز نسبت به سایر استیبل کوین‌ها پایین است اما این پروژه با محصولات متنوع خود در حوزه دکس، پلتفرم‌های وام دهی و استیکینگ اتریوم سعی در جذب کاربران داشته است. بی‌شک به عنوان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر دای صلاحیت بیشتری به نسبت FRAX دارد و از امنیت بالاتری برای سرمایه کاربران بهره می‌برد اما برای فعالیت مستقیم در پروژه دای کاربران نیاز به وثیقه بیش از وام دریافتی دارند که نکته منفی این پروتکل است.

 

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر در ایران

 

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر به صورت متمرکز

اگر همچنان به دنبال استفاده از استیبل کوین‌های متمرکز به عنوان جایگزین تتر هستید می‌توانید از استیبل کوین‌های USDC و BUSD استفاده کنید. رمز ارز USDC توسط شرکت Sicle و صرافی Coinbase ایجاد شده و به ازای هر توکن ایجاد شده مقدار دلاری آن در سیستم بانیک آمریکا ذخیره شده و توسط تیم‌های حسابرسی مورد بررسی و ارزیابی دوره‌ای قرار می‌گیرد. مشکلات مشابه با تتر برای این صرافی نیز ممکن است به وجود بیاید اما در طی سال‌های گذشته این پروژه مشکلات کمتری را تجربه کرده است.

 

اسیتبل کوین BUSD که به عنوان تتر در شبکه بایننس نیز شناخته می‌شود استیبل کوین ایجاد شده توسط صرافی Binance است که به پشتوانه دارایی‌های این صرافی ایجاد شده است. اگرچه به صورت واضح معلوم نیست پشتوانه تترهای بایننس از چه ارزهایی تشکیل شده اما عتماد کاربران به این صرافی باعث شده است که این استبل کوین به عنوان یک نمونه از بهترین استیبل کوین جایگزین تتر به صورت متمرکز به کاربران معرفی شود.

 

جمع‌بندی

بسیاری از کابران به دلیل مشکلات مطرح شده برای تتر به خصوص در ارتباط با کاربران ایرانی به دنیال بهترین استیبل کوین جایگزین تتر هستند. رمز ارز دای را می‌توان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر معرفی کرد زیرا از رمز ارزهای مطرح بازار به عنوان پشتوانه رمز ارزهای خود بهره می‌برد و به دلیل Overcollateralized بودن و مکانیزم لیکویید کردن امکان از بین رفتن پشتوانه آن تقریبا وجود ندارد.

 

در میان استیبل کوین‌های الگوریتمی توکن FRAX یک گزینه خوب به نظر می‌رسد اما همچنان ریسک‌های روش‌های الگوریتمی بالا است و در زمان وجود رمز ارزهایی مانند دای به عنوان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر استفاده از این رمزارزها منطقی به نظر نمی‌رسد. در میان استیبل کوین‌های متمرکز گزینه BUSD نیز گزینه مناسب‌تری است اما پشتوانه آن چندان واضح و شفاف نیست.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *