آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
نمودار بیت کوین

آموزش بررسی نمودار بیت کوین، نمودار تتر، نمودار اتریوم

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 23 بهمن 1402
5
5

فهرست مطالب

  • آموزش بررسی نمودار بیت کوین
  • روش‌های دسترسی به نمودار بیت کوین
  • جمع‌بندی

بررسی نمودار بیت کوین، نمودار تتر یا نمودار اتریوم به منزله بررسی تغییرات قیمت هر کدام از این رمز ارزها در بستر زمان است که به سرمایه‌گذاران و تریدرها قابلیت بررسی شرایط و تعیین نفاط ورود و خروج به بازار را می‌دهد. نمودار بیت کوین قیمت بیت کوین را با استفاده از اعداد مختلف قیمت در بازه‌های زمانی مختلف و براساس روش‌های متعددی مثل روش خطی، کندل استیک، نمودار میله‌ای و غیره نمایش می‌دهد. در این مقاله آموزش بررسی نمودار بیت کوین را با بررسی موضوعاتی چون نحوه دسترسی به نمودار، روش‌های تحلیل نمودار و نحوه انجام ترسیمات ارائه می‌کنیم.

 

آموزش بررسی نمودار بیت کوین

پیش از اینکه به بررسی نمودار بیت کوین بپردازیم، بهتر است ابتدا به سوال نمودار قیمت بیت کوین چیست پاس دهیم. در تمامی بازارهای مالی، دارایی‌ها در اثر عرضه و تقاضای شکل گرفته قیمت پیدا می‌کنند و با آن قیمت مورد معامله قرار می‌گیرند. از آنجایی که عرضه و تقاضای ایجاد شده برای دارایی‌ها به صورت لحظه ‌ای تغییر می‌کند، قیمت نیز به صورت لحظه‌ای در طی زمان تغییر می‌کند. این مساله برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مثل تتر نیز صادق است و قیمت بیت کوین در طی زمان همواره در حال تغییر است.

 

نمودار تتر

 

اگر با استفاده از یک نمودار که محور افقی آن نشان‌دهنده زمان و محور عمودی آن نشان‌دهنده قیمت بیت کوین باشد، تغییرات قیمت بیت کوین را مدلسازی کنیم به نمودار بیت کوین خواهیم رسید. بنابراین، نمودار بیت کوین در اصل نشان‌دهنده تغییرات قیمت بیت کوین در زمان برای یک صرافی ارز دیجیتال خاص است. این به این معنی است که چون عرضه و تقاضا در صرافی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، نمودار قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. البته به دلیل وجود فرضت‌های آربیتراژی این اختلاف معمولا بسیار اندک است.

 

محور زمان مربوط به نمودار بیت کوین را می‌توان به صورت دلخواه به بازه‌های زمانی مختلف تقسیم کرد. به عنوان مثال، اگر هر 4 ساعت را به عنوان یک نقطه در محور زمان در نظر گرفته و برای آن قیمت بیت کوین را ثبت کنیم در این صورت نمودار بیت کوین در تایم فریم چهار ساعته ایجاد می‌شود و اگر این کار را برای یک هفته انجام دهیم نمودار قیمت بیت کوین در بازه زمانی هفتگی به دست می‌آید. برای نشان دادن قیمت در هر بازه زمانی نیز می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که این روش‌ها نمودارهای مختلف بیت کوین را ایجاد می‌کنند.

 

روش‌های نمایش قیمت در نمودار بیت کوین

همانطور که در بخش‌ قبل گفته شد، نمودار بیت کوین، نمودار تتر و هر ارز دیجیتال دیگری را می‌توان در تایم فریم‌های مختلف نشان داد اما این به این معنی نیست که تمامی جزئیات مربوط به تغییران قیمت در آن بازه در نمودار نیز نشان داده می‌شود. به عنوان مثال، نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم چهارساعته تغییرات قیمت بیت کوین در 4 ساعت را در یک یا چند عدد خاص خلاصه می‌کند و تغیرات لحظه‌ای قیمت بیت کوین در آن چهار ساعت را نشان نمی‌دهد. برای دسترسی به این جزئیات شما می‌توانید تایم فریم خود را کوچکتر کنید.

 

برای نمایش قیمت بیت کوین در هر تایم فریمی از روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. ساده‌ترین و معروف‌ترین روش نمایش قیمت در نمودار بیت کوین استفاده از روش خطی است. در این حالت قیمت بیت کوین در هر بازه زمانی برابر با آخرین قیمت بیت کوین در آن بازه زمانی در نظر گفته شده و در آن قیمت یک نقطه تعیین می‌شود.

 

با گذشت زمان برای هر بازه جدید یک نقطه در نظر گرفته می‌شود و با وصل کردن این نقاط به هم نمودار قیمت بیت کوین به صورت خطی ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که الزامی به استفاده از آخرین قیمت برای ترسیم نمودار نیست و می‌توان از نقطه شروع قیمت یا بالاترین و پایینترین قیمت برای ترسم نمودار بیتکوین استفاده کرد اما در نهایت فقط یکی از آن‌ها برای ترسیم قابل استفاده است.

 

نمودار خطی بیت کوین

 

نوع دیگر نمایش قیمت در نمودار بیتکوین استفاده از کندل استیک است. در کندل استیک برای نمایش قیمت در یک بازه زمانی از چهار قیمت شروع بازه، انتهای بازه، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت استفاده می‌شود. از اتصال قیمت شروع و قیمت پایان بازه زمانی بدنه کندل ایجاد می‌شود و بالاترین و پایین‌ترین قیمت کندل به صورت سایه به بالا و پایین کندل وصل می‌شوند. در هر بازه زمانی کندل‌‌ها به صورت پیوسته کنار هم قرار گرفته و نمودار بیت کوین در آن بازه زمانی را نشان می‌دهند. نمودار بیت کوین به صورت کندل استیک اطلاعات بیشتری به نسبت نمودار خطی ارائه می‌کند.

 

نمودار بیت کوین به صورت کندل استیک

 

روش‌های دیگری نیز برای نمایش قیمت در نمودار قیمت بیت کوین وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به نمودار میله‌ای، مساحت و هیکن آشی اشاره کرد. معمولا برای بررسی نمودار بیتکوین ار روش کندل استفاده می‌شود زیرا مدل کندل‌های ایجاد شده (اندازه‌های بدنه و سایه و نسبت‌های آن‌ها به یکدیگر) نیز می‌تواند نشانه‌های برای تحلیل نمودار بیت کوین در نظر گرفته شود.

 

روش‌های دسترسی به نمودار بیت کوین

قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال و با توجه به معاملات کاربران تعیین می‌شود. بنابراین راحت‌ترین روش دسترسی به نمودار بیت کوین استفاده از وبسایت خود صرافی‌ها است. در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های معتبر بین‌المللی مثل Binance نمودار قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در سایت خود ارائه می‌کنند که برای کاربران این صرافی‌ها بسیار مناسب و کاربردی است. در صرافی‌های همتا به همتا ایرانی مثل رابکس نیز نمودار بیت کوین در جفت‌های معاملاتی تومان و تتر ارائه می‌شود که کاربران می‌توانند با مراجعه به وبسایت آن‌ها به نمودار بیتکوین دسترسی داشته باشند.

 

در کنار سایت صرافی‌ها برخی از سایت‌های عمومی نیز وجود دارند که نمودار بیت کوین در صرافی‌های مختلف را به همراه ابزارهای ترسیم و اندیکاتورها و امکانات جذاب دیگری به کاربران ارائه می‌کنند. یکی از معروفترین این سایت‌ها سایت Tradingview است که شما می‌توانید با استفاده از آن به نمودار بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال در بیشتر صرافی‌های بزرگ دنیا و در جفت‌های معاملاتی مختلف دسترسی داشته باشید و از ابزارهای موجود برای بررسی نمودار قیمت بیت کوین استفاده کنید.

 

برای دسترسی به نمودار بیت کوین با هر جفتی می‌توانید نماد بیت کوین و سپس نماد جفت معاملاتی را در کنار هم نوشته و جستجو کنید. اگر چنین جفتی در صرافی‌های معتبر قابل معامله باشد لیست آن برای شما نمایش داده خواهد شد و شما با انتخاب آن به نمودار بیت کوین به آن جفت ارز در صرافی مورد دسترسی خواهید داشت. به عنوان مثال، نمودار بیت کوین به تتر با جستجوی عبارت BTCUSDT و نمودار بیت کوین به اتریوم با جستجوی عبارت BTCETH قابل دسترسی است.

 

ابزارهای بررسی نمودار قیمت بیت کوین

برای بررسی نمودار بیت کوین معمولا از روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید به بررسی نمودار قیمت بیت کوین بپردازید اولا باید با روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال آشنا شوید و از بین آن‌‌ها روش و استراتژی خاص خود را برای تحلیل نمودار بیتکوین انتخاب کنید. ثانیا با ابزارهای ترسیم و اندیکاتورهای ارائه شده در سایت‌های تحلیلی و نحوه کار با آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید از آن‌ها برای بررسی نمودار بیت کوین یا نمودار اتریوم و هر ارز دیجیتال دیگر استفاده کنید.

 

ابزارهای بررسی نمودار بیت کوین

 

تصویر بالا نمودار بیت کوین در سایت Tradingview را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است نمودار بیتکوین در محور افقی از زمان و در محور افقی قیمت تشکیل شده است. بخش‌های مختلف نمودار قیمت بیت کوین در این سایت با شماره‌های از 1 تا 10 مشخص شده است که در ادامه کارکرد آن‌ها را به صورت کلی معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید از این ابزارها استفاده درست داشته باشی نیاز است که استراتژی خود و ابزارهایی که برای آن نیاز دارید را مشخص کنید از ابزارهای موجود برای اعمال استراتژی استفاده کنید.

 

  1. نشان‌دهنده نماد دارایی است که نمودار آن نمایش داده می‌شود. می‌توان با کلیک بر روی آن نمادهای دیگر را جستجو کرد.
  2. این بخش تایم فریم‌های مختلف را نشان می‌دهد که با انتخاب هرکدام از آن‌ها نمودار بیت کوین در آن تایم فریم برای شما نمایش داده می‌شود.
  3. از این قسمت می‌توان به انواع روش‌های نمایش قیمت دسترسی داشت که در تصویر بالا حالت کندل انتخاب شده است.
  4. در این بخش اندیکاتورها و اسیلاتورهای مختلف قرار دارد که می‌توانید ابزار مورد نظر خود را در آن جستجو کرده و انتخاب کنید. با انتخاب اندیکاتور مورد نظر، اندیکاتور در نمودار بیت کوین اعمال می‌شود. توجه داشته باشید که برای نسخه رایگان سایت تعداد اندیکاتورهای قابل استفاده محدود است.
  5. از این قسمت می‌توانید برای تنظیم کردن هشدار در زمان‌هایی که قیمت به یک نقطه دلخواه می‌رشد استفاده کنید.
  6. بخش ریپلی به منظور تست کردن استراتژی‌های مختلف در نمودار قیمت و پخش تغییرات قیمت استفاده می‌شود.
  7. در این بخش ابزارهای مختلفی برای ذخیره کردن نمودار بیتکوین وجود دارد و حتی شما می‌توایند از بخش Publish تحلیل خود را با دیگران در تریدینگ ویو به اشتراک بگذارید.
  8. این بخش مربوط به ابزارهای ترسیم است شما می‌توانید از آن برای کشیدن خطوط، کانال‌ها، سطوح، الگوهای تحلیلی، سطوح فیبوناچی، اشکال هندسی، درج کامنت روی نمودار و غیره استفاده کنید.
  9. این بخش مربوط به سوشال مدیا و ابزارهای اشتراک تحلیل است که می‌توانید از آن برای مشاهده تحلیل‌های دیگران، صحبت با آن‌ها و به اشتراک‌گذاری تحلیل‌های خود استفاده کنید.
  10. بخش دهم ابزارهای مهمی مثل فیلتر کردن اطلاعات بازار، ابزار طراحی اندیکاتور، تست استراتژی و پنل ترید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

نمودار اتریوم

 

آیا نمودار بیت کوین، تتر یا اتریوم به تومان در تریدینک ویو در دسترس است؟

نمودار بیت کوین و تتر و اتریوم در بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی مثل بایننس، کوین بیس و کوکوین و با جفت‌های معاملاتی مختلف موجود است اما به دلیل عدم پشتیبانی صرافی‌های معتبر از جفت تومانی و عدم ارائه اطلاعات صرافی‌های ایرانی امکان دسترسی مستقیم به نمودار بیت کوین به تومان در تریدینگ ویو وجود ندارد. کاربران می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های ایرانی به نمودار بیت کوین به تومان و هر ارز دیجیتال دیگری که با تومان معامله می‌شود دسترسی داشته باشند.

 

جمع‌بندی

نمودار قیمت بیت کوین نشان‌دهنده تغییرات قیمت بیت کوین در طی زمان است که در صرافی‌های مختلف به دلیل تفاوت در عرضه و تقاضا متفاوت است. برای نمایش تغییرات قیمت در نمودار بیت کوین روش‌های مختلفی وجود دارد و برای دسترسی به این نمودار می‌توان از وبسایت‌های مختلفی استفاده کرد. جهت بررسی نمودار بیت کوین کاربران علاوه بر دانش تحلیل تکنیکال باید به ابزارهای ترسیم و اندیکاتورهای موجود در وبسایت‌ها تسلط داشته باشند که در این مقاله به بررسی خلاصه آن‌ها پرداخته شد.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *