آکادمی رابکس
آموزش خرید ارز دیجیتال
علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

علت کاهش قیمت بیت کوین امروز و تاثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 18 بهمن 1402
3.8
3.8

فهرست مطالب

  • علت کاهش قیمت بیت کوین امروز چیست؟
  • تاثیر کاهش قیمت بیت کوین بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال چیست؟
  • جمع‌بندی

بسیاری از کاربران به محض کاهش قیمت رمزارزها به دنبال علت کاهش قیمت بیت کوین امروز و تاثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال هستند. علت کاهش قیمت بیت کوین امروز می‌تواند مسائلی از قبیل اخبار اقتصادی و سیاسی، تغییرات بنیادی در پروژه بیت کوین و شرایط تکنیکال در نمودار بیت کوین باشد. در این مقاله به بررسی کلی دلایل افت قیمت بیت کوین می‌پردازیم و تاثیر آن را بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال بررسی می‌کنیم.

 

علت کاهش قیمت بیت کوین امروز چیست؟

بازارز ارزهای دیجیتال همانند سایر بازارهای مالی دائما در حال نوسان است و به دلیل نو بودن و فعالیت بیست و چهار ساعته کاربران در آن نوسانات رخ داده در آن حتی بیشتر از سایر بازرهای مالی است. این نوسانات گاهی اوقات در جهت رشد قیمت بیت کوین و گاهی اوقات نیز در چهت کاهش قیمت بیت کوین است. تقریبا در هر روزی که قیمت بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، کاربران از سراسر دنیا به دنبال علت کاهش قیمت بیت کوین امروز هستند.

 

به طور کلی علت کاهش قیمت بیت کوین امروز همواره غلبه عرضه بر تقاضا است. قیمت در بازارهای مالی توسط عرضه و تقاضا تعین می‌شود. اگر طرف تقاضا برای یک دارایی مالی مثل بیت کوین قوی‌تر از طرف عرضه باشد در این صورت قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد اما اگر طرف عرضه قدرت بیشتری داشته باشد شاهد کاهش قیمت بیت کوین می‌شویم.

 

با این حال خود تغییر عرضه و تقاضا برای یک دارایی نیز معلول تغییرات زیادی در اقتصاد جهانی و ملی، تغییرات بنیادی در پروژه و سنتیمنت کاربران نسبت به دارایی و وضعیت نموداری آن است. این به این معنی است که گاهی علت کاهش قیمت بیت کوین امروز همواره غلبه عرضه بر تقاضا است اما دلایل زیادی برای این غلبه وجود دارد که در ادامه با بررسی آن‌ها مهمترین علت کاهش قیمت بیت کوین امروز را مرور می‌کنیم.

 

علت کاهش قیمت بیت کوین امروز چیست

 

شرایط اقتصاد جهانی علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

یکی از نکات مهمی که فعالان بازارهای مالی باید به آن توجه داشته باشند ارتباط مستقیم بین تمامی اجزای اقتصاد در دنیا است. در حال حاضر کوچکترین تغییر در یکی از بازارهای مالی دنیا منجر به تغییر در تصمیمات دولت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌شود و این تغییر در تصمیمات اثر خود را در عرضه و تقاضا و کاهش یا افزایش قیمت یک دارایی نشان می‌دهد.

 

به عنوان مثال، افزایش قیمت نفت به صورت مستقیم منجر به افزایش هزینه‌های تامین انرژی می‌شود که این مورد می‌تواند بر نرخ تورم در کشورهای مختلف اثرگذار باشد. این تغییر در تورم دولت‌ها و بانک‌های مرکزی را وادار به واکنش از طریق تغییر در متغیرهایی مثل نرخ بهره می‌کند. افزایش نرخ بهره به نوبه خود می‌تواند تقاضا را برای ابزارهای مالی ریسکی مثل بیت کوین کاشه دهد که نتیجه آن کاهش قیمت بیت کوین امروز می‌شود.

 

این مثال نشان می‌دهد که رویدادهای مختلفی مثل جنگ و بیماری‌های مسری مثل کرونا، در اقتصاد جهانی تاثیرگذار هستند و دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران تحت تاثیر رویدادهای سیاست‌ها انبساطی یا انقیاضی در پیش بگیرند که منجر به تغییر در عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت دارایی‌های مختلف می‌شود.

 

در بازار ارزهای دیجیتال، تغییرات شرایط اقتصاد آمریکا بیشترین تاثیر را بر روی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارد. به همین دلیل است که زمان انتشار اطلاعات تورم یا تعیین نرخ بهره بازار نوسانات زیادی را تحجربه می‌کند و بسیاری انتشار اطلاعات توسط بانک مرکزی آمریکا را برای سرمایه‌گذاری بلند مدت خود نیز در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا به عنوان یک علت کاهش قیمت بیت کوین امروز در نظر گرفته می‌شود.

 

متغیرهای شبکه علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

یکی دیگر از متغیرهایی که می‌توان به عنوان علت کاهش قیمت بیت کوین امروز معرفی کرد، تغییر در متغیرهای شبکه بیت کوین و اتفاقاتی است که تاثیر مستقیم در این متغیرها دارند. بیت کوین به عنوان یک شبکه بلاک چینی با الگوریتم اجماع اثبات کار امنیت خود را از فعالیت ماینرهای شبکه به دست می‌اورد و تغییر در وضعیت ماینرها به دلیل تهدید یا بهبود امنیت شبکه می‌تواند علت کاهش قیمت بیت کوین امروز یا افزایش آن عنوان شود.

 

یکی از معروف‌ترین اتفاقاتی که منجر به کاهش هش ریت شبکه (توان پردازشی کل ماینرهای شبکه) شد و علت کاهش قیمت بیت کوین امروز در آن تاریخ بود، ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین در سال 2021 بود. با این اتفاق بسیاری از ماینرهای فعال در شبکه بیت کوین مجبور به خاموش کردن ماینرهای خود در چین شدند که همین مساله امنیت شبکه بیت کوین را به خطر انداخت و منجر به کاهش قیمت بیت کوین شد.

 

از جمله دیگر متغیرهای شبکه که می‌تواند دلیل علت کاهش قیمت بیت کوین امروز باشد قرار گرفتن در نقطه خاصی از چرخه هاوینگ بیت کوین است. هاوینگ بیت کوین فرایند نصف شدن پاداش ماینرها است که هر چهارسال یکیار اتفاق می‌افتد. با هاوینگ بیت کوین عرضه کوین‌های جدید نصف می‌شود و این منجر به افزایش قیمت بیت کوین می‌شود اما پس از مدتی افزایش قیمت بیت کوین، بازار وارد رکود شده و کاهش قیمت بیت کوین شروع می‌شود.

 

هاوینگ علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

 

شرایط تکنیکال نمودار علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

تحلیل تکنیکال به دنبال تشخیص نقاط خرید و فروش دارایی‌ها براساس الگوها و رفتارهای شکل گرفته در نمودار است. براساس تحلیل تکنیکال کاربران می‌توانند با بررسی نمودار قیمت در گذشته و استخراج الگوهای مختلف از آن به خرید و فروش دارایی‌ها بپردازند. بنابراین، اگر نمودار قیمت از نظر تکنیکال در شرایطی باشد که با الگوهای قبلی بیشتر کاربران منتظر ریزش قیمت بیت کوین باشند در اینصورت شرایط تکنیکال علت کاهش قیمت بیت کوین امروز می‌شود.

 

به عنوان مثال، در تحلیل تکنیکال کلاسیک از سطوح مقاومت و حمایت برای خرید و فروش استفاده می‌شود. به محض اینکه قیمت به یک ناحیه مقاومت به خصوص در تایم فریم‌های بالا برسد بیشتر تریدرها به دنبال فروش دارایی یا باز کردن موقعیت‌های فروش استقراضی هستند که نتیجه این اتفاق علت کاهش قیمت بیت کوین امروز است.

 

توجه داشته باشید که برای تحلیل بازار به روش تکنیکال روش‌های متعددی وجود دارد و ممکن است روش‌های استفاده شده توسط معامله‌گران باهم هم‌خوانی نداشته باشد. خروجی این اتفاق این است که همه لزوما در یک جهت بازار قدم برنمی‌دارند و همین مساله منجر به حرکت قیمت در بازار می‌شود. حتی در نمودار بازار نیز عرضه و تقاضا بسیار مهم‌تر از سایر روش‌ها است و معمولا در نقاط عرضه نمودار قیمت بیت کوین با کاهش روبه‌رو می‌شود.

 

خروج سرمایه‌گذاران از پروژه علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

یکی دیگر از دلایل ریزش قیمت بیت کوین می‌تواند خروج سرمایه‌گذاران و فعالان بازار باشد. در شبکه بیت کوین امکان بررسی وضعیت سرمایه‌گذاران بیت کوین و تغییران به وجود آمده در دارایی‌ آن‌ها وجود دارد. معمولا کاربران شبکه بیت کوین را به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند که در میان آن‌ها نهنگ‌ها به کاربرانی گفته می‌شود که بیشترین میزان بیت کوین را در اختیار دارند. ماینرها نیز به دلیل کنترل بر عرضه بیت کوین‌های جدید از دیگر سرمایه‌گذاران قدرتمند شبکه بیت کوین به حساب می‌آیند.

 

با توجه به این نکات در صورتی که عرضه بیت کوین‌های نهنگ‌ها یا ماینرها در صرافی‌های ارز دییجیتال افزایش یابد به عنوان نشانه‌ای برای کاهش قیمت بیت کوین در نظر گرفته می‌شود. خروج سرمایه از سمت دیگر سرمایه‌گذاران نیز به همین شکل است اما تاثیر کمتری به نسبت سرمایه‌گذاران بزرگ دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که هر فروشی از سمت نهنگ‌ها یا ماینرها لزوما علت کاهش قیمت بیت کوین امروز نیست.

 

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا به خصوص آمریکا نیز به بازار بیت کوین ورود کرده‌اند. در هفته‌های گذشته شاهد پذیرش etfهای بیت کوین در آمریکا بودیم که راه را برای ورود سرمایه‌های جدید از سمت سرمایه‌گذاران سنتی به بازار باز کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده بررسی روند ورود و خروج پول به این دارایی‌ها نیز می‌تواند در کشف علت کاهش قیمت بیت کوین امروز یا افزایش آن موثر باشد.

 

نهنگ ها علت کاهش قیمت بیت کوین امروز

 

اخبار مربوط به بازار ارزهای دیجیتال از دلایل کاهش قیمت بیت کوین

علاوه بر متغیرهای موثر شبکه و بازیگران شبکه بیت کوین، گاهی اوقات اخبار و اتفاقات رخ داده در برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال ممکن است علت کاهش قیمت بیت کوین امروز باشد. یکی از نمونه‌های این اتفاق دی پگ شدن استیبل کوین UST بود که منجر به فروپاشی شبکه لونا شد و بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری درگیر با این پروژه را دچار ورشکستگی کرد. این اتفاق یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت بیت کوین در چرخه قبلی بازار ارزهای دیجیتال بود.

 

اتفاق مهم دیگری که به تعداد دفعات زیاد بر روی قیمت بیت کوین اثر گذاشته است مشکلات به وجود آمده برای صرافی‌های ارز دیجیتال بوده است. در سال‌های ابتدایی شروع فعالیت بازار ارزهای دیجیتال هک شدن صرافی ژاپنی منجر به از دست رفتن بسیاری از بیت کوین‌ها و ورشکستگی این صرافی شد که این مساله علت کاهش قیمت بیت کوین امروز در آن تاریخ بود.

 

این اتفاق به یک نوع دیگری در فروپاشی صرافی FTX نیز رخ داد و با فاش شدن فعالیت‌های غیرقانونی این صرافی و کاهش شدید قیمت توکن بومی آن، قیمت بیت کوین نیز دچار کاهش شدید قیمت شد. مشکلات قانونی صرافی‌های بزرگی مثل بایننس و کوین بیس با SEC نیز در طول این مدت همواره یک علت کاهش قیمت بیت کوین امروز بوده است.

 

تاثیر کاهش قیمت بیت کوین بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

در بازار ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان یک شاخص عمل می‌کند که نبض بازار را در دست دارد. به همین دلیل کاهش قیمت بیت کوین به خصوص اگر کاهش قیمت شدید باشد منجر به کاهش قیمت سایر ارزهای دیجیتال می‌شود و کمتر آلت کوینی در این میان ممکن است به دلیل اخیار بنیادی یا سایر دلایل در جلوی این کاهش قیمت مقاومت کند. البته این رابطه به صورت 100 درصدی درست نیست و گاهی اوقات علی‌رغم کاهش قیمت بیت کوین شاهد رشد بسیاری از آلت کوین‌ها بوده‌ایم.

 

علاوه بر این باید توجه داشت که اتفاقات رخ داده در بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال نیز می‌تواند علت کاشه قیمت بیت کوین امروز باشد. فروپاشی پروژه‌های بزرگی مثل لونا و هک‌های میلیون دلاری از بریج‌هایی مثل Wormhole همگی از دلایل کاهش قیمت بیت کوین در گذشته بوده‌اند و تکرار این اتفاقات در آینده نیز می‌تواند منجر به کاهش قیمت بیت کوین شود.

 

جمع‌بندی

بسیاری از کاربران علت کاهش قیمت بیت کوین امروز را به تغییرات در عرضه و تقاضا نسبت می‌دهند اما تغییر در عرضه و تقاضا نیز خود معلول بسیاری از اتفاقات دیگر است. ما در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین علت کاهش قیمت بیت کوین امروز پرداختیم و نحوه تاثیرپذیری قیمت از اتفاقات مختلف و تاثیر آن بر سایر ارزهای دیجیتال را بررسی کردیم.

برچسب های مرتبط

آموزش خرید ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *