آکادمی رابکس
ترید
پراپ فرم

پراپ فرم چیست؟ 0 تا 100 جذب سرمایه با پراپ

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 01 بهمن 1401
2.3
2.3

فهرست مطالب

  • پراپ فرم چیست؟
  • قوانین معمول در پراپ فرم
  • چگونه در پراپ فرم عمل کنیم؟
  • مزایای پراپ فرم
  • جمع بندی

فرض کنید با تنها 20 میلیون تومان، بتوانید با یک حساب برای ترید با موجودی 4 میلیارد تومان دریافت کنید. این اتفاق جذاب با وجود پراپ فرم امکان پذیر است. پراپ فرم شرکتی است که در زمینه ترید فعالیت کرده و به دنبال جذب تریدرهای سود ده است. این شرکت‌ها برای اینکه این تریدرها را پیدا کنند، یک آزمون برگزار می‌کنند و کسانی که از این آزمون‌ها موفق بیرون بیایند، بین 5 تا 300 هزار دلار حساب ترید دریافت می‌کنند تا از آن کسب سود داشته باشند. البته در این مسیر باید مراقب درادان خود نیز باشند؛ زیرا میزان درادان مجاز در این شرکت‌ها بین 5 تا 12 درصد است.

در این مقاله قصد داریم برای شما شرح دهیم که پراپ فرم چیست، مزایا و معایب پراپ فرم چیست و چگونه می‌توانید با ثبت نام در یکی از این شرکت‌ها، یک حساب بزرگ برای سود‌های بزرگ دریافت کنید. لیست شرکت‌ های پراپ فرم معتبر را می‌توانید در لینک داده شده مشاهده کرده یا آن‌ها را جستجو کنید.

پراپ فرم چیست؟

پراپ فرم یا proprietary trading یک شرکت است که برای تریدرها تامین سرمایه انجام می‌دهد. یعنی دیگر نیاز نیست هر شخص پول شخصی و مهم و مورد نیاز خودش را وارد بروکرها کرده و روی آن ریسک کند و به جایش، با ثابت کردن خود به عنوان یک تریدر موفق، می‌تواند از این شرکت‌ها سرمایه دریافت کند. روش کار پراپ فرم به این شکل است که معمولا یک یا دو مرحله آزمایشی با اکانت دمو دارد و بعد از اینکه شما به عنوان تریدر توانستید در این مراحل آزمایشی به سود مورد نظر رسیده و قوانین پراپ فرم را نیز رعایت کنید، اکانت با پول واقعی دریافت کرده و می‌توانید سود خود را برداشت کنید.

این کار برای پراپ فرم مانند سرمایه‌گذاری بر روی یک فرد است که توانایی خود را ثابت کرده است و به این ترتیب با تقسیم سود، کسب درآمد می‌کند؛ اما این تمام راه‌های درآمد پراپ فرم نیست.

 

پراپ فرم چیست؟

 

شما برای ورود به مراحل آزمایشی نیاز دارید که با توجه به میزان حساب مد نظرتان، یک مبلغ ورودی بپردازید. اکثر پراپ فرم ها حساب‌هایی بین 5 تا 300 هزار دلار ارائه می‌دهند که بسته به شرکت مد نظرتان، باید برای ورود به چالش این حساب‌ها به ترتیب 50 تا 1500 دلار بپردازید. یعنی اگر اکانت 100 هزار دلاری بخواهید باید حدود 500 و اگر اکانت 300 هزار دلاری بخواهید حوالی 1300 دلار پرداخت کنید.

به این ترتیب شما با پرداخت فقط 500 دلار و ثابت کردن خودتان به عنوان یک تریدر سودده، می‌تواند صد هزار دلار سرمایه دریافت کرده و با آن ترید کنید. در ادامه برخی از قوانین معمول در اکثر پراپ فرم ها را برای شما شرح خواهیم داد و مزایا و معایب کار با این نوع شرکت‌ها را نیز توضیح می‌دهیم.

قوانین معمول در پراپ فرم

هر پراپ فرم یک سری قوانین مخصوص به خودش را دارد که شما باید آن‌ها را برای گذراندن مراحل آزمایشی و دریافت سود پشت سر بگذارید. قبل از ثبت نام و خرید چالش باید خیلی دقیق قوانین آن پراپ فرم را مطالعه کرده و مورد بررسی قرار دهید تا از روی نا آگاهی قانون خاصی را نقض نکنید.

با این حال برخی قوانین در اکثر این شرکت‌ها یکسان است و یک دید کلی از نحوه کارکرد آن‌ها به شما می‌دهند. به عنوان مثال شرایط برنده شدن در اکثر آن‌ها این است که باید در دو مرحله آزمایشی مقدار سود مشخصی را از ترید در بازار کسب کنید. حال این سود مشخص معمولا 8 درصد برای مرحله اول و 5 درصد برای مرحله دوم است. تعداد روزی که برای انجام این ماموریت‌ها دارید به ترتیب 30 روز برای 8 درصد و 60 روز برای 5 درصد است. دلیل این کار این است که در محله اول توانایی‌های شما در ترید و سودآوری سنجیده شده و در مرحله دوم میزان تاب آوری و روانشناسی معاملاتی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

قانون بعدی مبحث درادان است. درادان به میزان ضرر شما از بالانس حسابتان است. معمولا پراپ فرم یک درادان 5 درصد برای یک روز و درادان 12 درصدی برای کل چالش در نظر می‌گیرد. به این معنا که اگر در یک روز بیش از 5 درصد ضرر کردید، حساب از شما گرفته می‎شود و اگر در کل ضرر شما در هر زمانی از 12 درصد بیشتر شود، شما باخته‌اید.

 

پراپ فرم چیست؟

 

بگذارید با یک مثال شرایط برنده و بازنده شدن شما را در این چالش‌ها طبق این قوانین بررسی کنیم. فرض کنید که یک اکانت 100 هزار دلاری به قیمت 500 دلار را خریداری کرده و وارد مرحله آزمایشی می‌شوید، حال در مرحله اول باید 8 درصد یعنی 8 هزار دلار سود کسب کنید.

طی 15 روز می‌توانید به این موفقیت دست پیدا کنید و وارد فاز دوم می‌شوید. حال به شما فرصت داده می‌شود که در طی 60 روز 5 درصد سود کسب کنید؛ اما در یک روز به اشتباه 5.1 درصد ضرر کرده و به این ترتیب از چالش حذف می‌شوید.  قانون درادان 5 و 12 درصد که در اکثر پراپ‌ فرم ها وجود دارد، در مرحله پول واقعی نیز ادامه دارد؛ اما در مرحله پول واقعی یا لایو، دیگر هیچ تارگت مشخصی برای سود وجود نداشته و می‌توانید حتی با 1 درصد سود اقدام به برداشت سود خود کنید.

چند قانون کلی دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال بعد از ورود به مرحله لایو، 30 روز امکان برداشت سود خود را ندارید و بعد از 30 روز سود شما پرداخت می‌شود. قانون بعدی نیز در مورد برداشت سود است که معمولا با نسبتی مثل 80-20 به نفع شما که تریدر هستید پرداخت می‌شود. یعنی اگر 10 هزار دلار سود کنید، 8 هزار دلار آن برای شما و 2 هزار دلار برای پراپ فرم است.

در ضمن در اکثر پراپ فرم ها بعد از برنده شدن شما در چالش‌ها (فاز یک و فاز دو) پول ثبت نام شما برایتان واریز می‌شود؛ یعنی در صورت برنده شدن، گویی هیچ هزینه‌ای نکرده و یک حساب با مقدار مشخص دریافت کرده‌اید.

چگونه در پراپ فرم عمل کنیم؟

نکته مهم قبل از ثبت نام و شروع به کار در پراپ فرم این است که شدیدا به استراتژی خود و سودهی آن ایمان داشته باشید. در صورتی که دانش کافی نداشته باشید یا مدیریت سرمایه را رعایت نکنید، پراپ فرم فقط مکانی برای سوزاندن پولهایتان خواهد شد. درست مثل کار با پول خودتان که اگر دانش نداشته باشید، آن را از دست می‌دهید، در پراپ فرم نیز بدون دانش در گرداب خرید اکانت‌های متعدد و قبول درادان خواهید افتاد.

 

پراپ فرم چیست؟

 

در ضمن ترید کردن در پراپ فرم شرایط خاص خودش را دارد که باید از نظر ذهنی نیز خود را آماده کنید. در شرایط عادی نیازی نیست حتما 8 درصد سود کنید یا اینکه در صورت رسیدن ضرر به 5 درصد نیازی به توقف ترید ندارید؛ اما در پراپ فرم این شرایط وجود دارد. در ضمن بحث زمان دار بودن رسیدن به تارگت‌ها نیز از دیگر مسائلی است که ممکن است در عملکرد شما اختلال ایجاد کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که پراپ فرم‌هایی وجود دارند که محدودیت زمانی برای چالش خود ندارند و باید دنبال آن‌ها بگردید و قبل از ثبت نام در هر پراپ فرمی مطمئن شوید که از تریدرهای ساکن ایران نیز پشتیبانی می‌کنند؛ زیرا برخی از آن‌ها مانند ftmo ایرانی‌ها را قبول نمی‌کنند.

مزایای پراپ فرم

ممکن است بسیاری از افراد بگویند به دلیل وجود قانون درادان، بهتر است با پول خودمان ترید کنیم و اینگونه دیگر محدودیتی برای استراتژی‌هایمان پیش نمی‌آید؛ اما ترید کردن در پراپ فرم مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد.

پول بیشتر، ریسک کمتر

اولین مورد مهم داشتن پول بیشتر برای ترید کردن است. وقتی شما با 500 دلار خودتان ترید کنید، برای اینکه حداقل هزینه‌های عادی روزمره زندگی خود را تامین کنید، باید حداقل 50 یا حتی 100 درصد سود کنید. برای رسیدن به چنین سودی باید ریسک‌های وحشتناکی را انجام دهید که هرچقدر هم تریدر خوبی باشید، در نهایت منجر به از دست دادن پولتان می‌شود.

اما همین مقدار پول با استفاده از حساب 100 هزار دلاری پراپ فرم، با نیم درصد سود به دست می‌آید؛ پس ریسک بسیار کمتری مورد نیاز است. خیال شما نیز راحت است و اگر بتوانید در ماه اول یک مقدار اندکی نیز سود کنید، هزینه ثبت نام به شما برگشته و کاملا بدون ریسک به فعالیت ترید خود ادامه می‌دهید؛ آن هم با پول بسیار بیشتر.

رعایت شدید مدیریت سرمایه

وقتی وارد پراپ فرم شوید، به طور خود به خود مجبور می‌شوید شدیدا مدیریت سرمایه را رعایت کنید، زیرا قوانین سفت و سختی برای مدیریت سرمایه و عدم ثبت درادان وجود دارد. شاید در حالت عادی و وقتی که با سرمایه خود کار می‌کنید، اهمیت مدیریت سرمایه را متوجه نشده یا اینکه به دلیل باز بودن دست و بالتان در اعمال تریدها، به هیچ وجه ریسک خود را مدیریت نکنید. در پراپ فرم در صورتی که ریسک خود را مدیریت نکنید، به راحتی حذف می‌شوید و به طور خودکار تبدیل به یک تریدر با دیسیپلین خواهید شد.

آرامش روانی

همه ما برای تامین نیازهای خود به پول درآوردن مشغول هستیم و یکی از راه‌های کسب درآمد نیز همین ترید کردن است. پس باید به یک درآمد معقول از کاری که می‌کنیم برسیم؛ اما اگر سرمایه ما کم باشد و نگران آن سرمایه کم نیز باشیم، نمی‌توانیم با آرامش خیال به فعالیت بپردازیم و در نهایت هم به دلیل بالا بردن ریسک جهت تامین نیازهای زندگی، سرمایه اندک ولی مهم خود را از دست می‌دهیم. با استفاده از پراپ فرم دیگر چنین چیزی وجود نداشته و در صورتی که به مهارت کافی رسیدیم، می‌توانیم با آرامش روان بیشتری ترید کنیم.

جمع بندی

در این مقاله در مورد پراپ فرم، قوانین و معایب و مزایای آن صحبت کردیم؛ اما بخاطر داشته باشید که هیچگاه بدون دانش و تجربه به سراغ چنین مسائلی نروید، زیرا فقط پول خود را از دست می‌دهید. بسیاری از پراپ فرم ها چالش های آزمایشی دارند که شرایط چالش را برای شما شبیه‌سازی می‌کنند تا قبل از خریداری اکانت، به تمرین بپردازید و با شرایط پراپ فرم و قوانینش آشنا شوید؛ زیرا همانطور که گفتم، حتی اگر تریدر خوبی باشید هم، ممکن است در پراپ فرم دچار چالش شوید.

پس حتما کسب دانش، تجربه و تمرین فراوان را قبل از خرید اکانت مد نظر قرار دهید و سعی کنید از چاله (از دست دادن پول کم ترید) درون چاه (از دست دادن پول به دلیل خرید اکانت‌ و باختن به دلیل نداشتن دانش) نیفتید.

 

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

بهترین پراپ فرم چیست؟

پراپ فرم های مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها قوانین و شرایط خاص خودشان را دارند. انتخاب بهترین پراپ فرم به شرایط خود شما بستگی دارد که با مطالعه کامل وبسایت این پراپ فرم ها می‌توانید به نتیجه و تصمیم درستی برسید.

ریسک ترید در پراپ فرم چیست؟

ترید در پراپ فرم می‌تواند منجر به خرید مداوم اکانت و از دست دادن آن شود. ریسک بعدی این است که این پراپ ها سود شما را پرداخت نکنند و پول و زمان خود را از دست بدهید. پس قبل از خرید اکانت در هر پراپ فرمی حتما اعتبار آن را چک کنید. در مورد آن جستجو کرده و میزان معروفیت و پرداخت سود به دیگر تریدرها را ببینید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • مینا سعادت
    08 مهر 1402

    سلام، خوشحالم که میبینم پراپ فرم توی کشور ما هم داره جا میافته، اتفاقا امروز یک مقاله دیگه هم در این خصوص دیدم. ولی چیزی که باید بهش توجه بشه، به نظر من پیدا کردن یک شرکت معتبره. متاسفانه این امکان وجود داره که سرمایه ای که به دست آوردیم به راحتی با اعتماد به یک شرکت غیر معتبر از بین بره.
    ممنون از مقاله و خدمات خوبتون ❤️