آکادمی رابکس
متاورس
شرکت های متاورس

شرکت های متاورس: معرفی 8 شرکت برتر

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 20 بهمن 1401
5
5

فهرست مطالب

  • مایکروسافت
  • متا (فیس‌بوک سابق)
  • گوگل
  • انویدیا از شرکت های متاورس سخت افزاری
  • یونیتی از شرکت های متاورس بازی سازی
  • شاپیفای از شرکت های متاورس
  • روبلاکس
  • کوالکام
  • جمع‌بندی

بسیاری از افراد، «متاورس» (Metaverse) را یک صنعت در حال رشد می‌بینند. برخی حتی معتقدند که سرمایه‌‌های صنعت متاورس می‌تواند تا سال 2024 میلادی به 800 میلیارد دلار برسد. با توجه به این که سرمایه فعلی این تکنولوژی به طور تقریبی معادل 47 میلیارد دلار است، این سخن به این معناست که تنها تا چند سال پس از نگارش این مقاله، میزان سرمایه‌های شرکت های متاورس 16 برابر خواهد شد. 

تصور کنید متاورس طی چند سال آینده به یک تکنولوژی فراگیر تبدیل شود و کاربران و شرکت‌های بیشتری از آن استفاده کنند. کدام شرکت‌های بزرگ پیش از این به متاورس علاقه نشان داده‌اند و کدام شرکت‌ها تا خرید زمین در متاورس پیش رفته‌اند؟ شرکت‌هایی وجود دارند که به ادغام محصولات و خدمات خود با متاورس فکر می‌کنند، اما در این مقاله قصد داریم شرکت‌های بزرگی را معرفی کنیم که بر روی زمین‌های متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور، می‌توانند تحت عنوان شرکت های متاورس فعالیت کنند.

 

مایکروسافت

«مایکروسافت» (Microsoft) یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود و برای همین، قابل پیش‌بینی است که از پیشتازان شرکت های متاورس باشد. این شرکت در ژانویه 2022 اعلام کرد که «اکتیویژن بلیزارد» (Activision Blizzard)، توسعه‌دهنده عظیم بازی‌های ویدئویی را به منظور حضور در متاورس خریداری خواهد کرد. اکتیویژن بلیزارد از سال ۲۰۰۹ و بعد از شرکت «نینتندو» (Nintendo)، به عنوان دومین تولیدکننده بازی‌های ویدئویی جهان شناخته می‌شود.

 

مایکروسافت در متاورس

 

متا (فیس‌بوک سابق)

در نوامبر 2021، «فیس‌بوک» (Facebook) اعلام کرد که قصد دارد نام خود را به «متا» (Meta) تغییر دهد. تغییر نام فیس‌بوک موجب شد که مردم با نام تکنولوژی متاورس بیشتر آشنا شوند. علاوه بر ویدیوی معرفی هیجان‌انگیزی که از متا پخش شد، این شرکت در مجموع 10 میلیارد دلار برای خرید و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار سرمایه‌گذاری کرده است که برای ارائه قابلیت‌های «واقعیت مجازی» (Virtual Reality | VR) در متاورس استفاده می‌شود. متا همچنین به عنوان یکی از شرکت های متاورس قصد دارد بر روی «واقعیت افزوده» (Augmented reality | AR) سرمایه‌گذاری کند.

 

متا در متاورس

 

با وجود این مسائل، انتقادات بسیاری پیرامون علاقه متا به دنیای مجازی وجود دارد و برخی معتقدند استراتژی جدید متا، چیزی جز یک حرکت موقتی برای این شرکت نیست. این که این موضوع تا چه حد حقیقت دارد، تنها در گذر زمان مشخص خواهد شد.

 

گوگل

شرکت «گوگل» (Google) نیز به عنوان یکی از پیشتازان شرکت های متاورس شناخته می‌شود. پس از سرمایه‌گذاری‌های سایر غول‌های تکنولوژی بر متاورس، شرکت گوگل نیز سرانجام در ژانویه 2022 تصمیم گرفت به سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی بپیوندد.

 

گوگل در متاورس

 

«ساندار پیچای» (Sundar Pichai)، مدیرعامل شرکت گوگل، بارها در رابطه با علاقه این شرکت به واقعیت افزوده صحبت کرده و از امکان انتقال سرویس‌هایی مانند مپ و یوتیوب به دنیای مجازی سخن گفته است. علاوه بر این، گوگل همچنین به میزان 39.5 میلیون دلار در یک صندوق خصوصی برای تمام پروژه‌های متاورس سرمایه‌گذاری کرده و به نظر می‌رسد که قصد دارد خود را برای آینده‌ای در دنیای مجازی آماده کند.

 

انویدیا از شرکت های متاورس سخت افزاری

شرکت «انویدیا» (Nvidia)، یکی دیگر از غول‌های فناوری است که از جمله شرکت های متاورس محسوب می‌شود. انویدیا به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان پیشرو «GPU» در جهان، مسئولیت قرار دادن پردازنده‌های گرافیکی را در کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و موارد دیگر بر عهده دارد و همچنین به استخراج ارزهای دیجیتال و استفاده‌های بی‌شمار دیگری که برای پردازنده‌های گرافیکی داریم، کمک می‌کند.

انویدیا نیز به خوبی موضوع سرمایه‌گذاری بر روی متاورس را درک کرده و قصد دارد که ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان متاورس فراهم کند. این ابزارها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا ایده‌های خود را در رابطه با متاورس تحقق بخشند.

 

انویدیا در متاورس

 

انویدیا همچنین قصد دارد آواتارهای دیجیتالی ایجاد کند که افراد توسط آ‌ن‌ها بتوانند در متاورس حضور پیدا کنند. بنابراین در آینده‌ای نزدیک، آواتار شخصی شما ممکن است محصولی از شرکت انویدیا باشد.

یونیتی از شرکت های متاورس بازی سازی

یکی دیگر از پیشروان شرکت های متاورس، شرکت «یونیتی» (Unity) است. در نوامبر 2021، این شرکت اعلام کرد که «وتا دیجیتال» (Weta Digital)، استودیو جلوه‌های ویژه متعلق به «پیتر جکسون» (Peter Jackson) را در معامله‌ای 1.6 میلیارد دلاری خریداری کرده است.

این تصمیم پرسش‌های زیادی را در اذهان به وجود آورد و بسیاری این سوال را مطرح کردند که چرا بزرگترین معامله یونیتی مربوط به خرید یک استودیوی توسعه‌دهنده VFX می‌شود. به نظر می‌رسد پاسخ این سوال در تمرکز شرکت بر روی متاورس نهفته است.

 

یونیتی در متاورس

 

به طور خلاصه، ابزارهای VFX شرکت وتا دیجیتال به یونیتی کمک می‌کنند تا فناوری‌های سه‌بعدی خود را ارتقا دهند و فضای دل‌پذیری برای کاربران متاورس بیافرینند. با کمک ابزارهای وتا دیجیتال و مهندسان آن، یونیتی می‌تواند جایگاه خود را در میان شرکت های متاورس آینده مستحکم کند.

 

شاپیفای از شرکت های متاورس

امروزه یک میلیون کسب‌و‌کار از «شاپیفای» (Shopify) به عنوان پلتفرم تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند. با به وجود آمدن امکان خرید در دنیای مجازی، منطقی است که شاپیفای نیز به این دنیا ورود کند. این شرکت به طور خاص به تکنولوژی واقعیت افزوده می‌پردازد که شامل امتحان کردن لباس‌ها یا مشاهده اقلام به طور مجازی پیش از خرید است.

 

شاپیفای در متاورس

 

علاوه بر این، زمزمه‌هایی مبتنی بر رقابت متا با شاپیفای به عنوان یک پلتفرم تجارت الکترونیکی به گوش می‌رسد که با توجه به رویکردهای این شرکت در برابر متاورس، ممکن است در آینده شاهد انجام خریدهای مجازی در متا نیز باشیم.

 

روبلاکس

یکی دیگر از پیشتازان حاضر در میان شرکت های متاورس، شرکت «روبلاکس» (Roblox) است. روبلاکس پلتفرم ساخت بازی آنلاینی است که به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌های خودشان را طراحی و با دیگران بازی کنند. این شرکت بر توسعه دنیاهای مجازی تمرکز دارد و افراد را قادر می‌سازد که در این دنیاها با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 

روبلاکس در متاورس

 

روبلاکس ادعا می‌کند که بخش اجتماعی متاورس را هدف قرار داده است. این بخش شامل بازیکنانی می‌شود که از آواتارهای مجازی برای برقراری ارتباط و ایجاد گردهمایی‌ها استفاده می‌کنند. با توجه به ماهیت این شرکت و حضور پیوسته آن در حوزه دنیاهای مجازی، وجود نام آن در میان شرکت های متاورسِ آینده قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.

 

کوالکام

شرکت «کوالکام» (Qualcomm) با سرمایه‌گذاری در «واقعیت تعمیم‌یافته» یا «واقعیت گسترده» (Extended Reality | XR)، جای خود را در میان شرکت های متاورس آینده مستحکم کرده است. این شرکت با افتتاح یک آزمایشگاه XR در اروپا و همچنین همکاری با مایکروسافت، قصد دارد تا واقعیت گسترده را در اختیار مصرف‌کنندگان و سازمان‌های بیشتری قرار دهد.

 

کوالکام در متاورس

 

کوالکام همچنین اعلام کرده است که همکاری این شرکت با مایکروسافت، به منزله تمرکز آن بر واقعیت گسترده و متاورس است. به همین دلایل، ممکن است در آینده شاهد پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی در متاورس توسط کوالکام و مایکروسافت باشیم.

 

جمع‌بندی

با سرمایه‌گذاری‌هایی که غول‌های صنعت تکنولوژی بر متاورس انجام داده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد که این تکنولوژی نقش بسیار مهمی در آینده ما ایفا خواهد کرد. انتظار می‌رود که در آینده،‌ شرکت‌های بزرگ بیشتری به متاورس بپیوندند و جای خود را در میان شرکت های متاورس جهان مستحکم کنند، اما این که کدام شرکت‌ها بتوانند به حضور پررنگ خود در متاورس ادامه دهند، اتفاقی‌ست که آن را تنها گذر زمان مشخص خواهد کرد.

برچسب های مرتبط

متاورس

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *