آکادمی رابکس
آموزش سرمایه گذاری متاورس
خرید زمین در متاورس

آموزش قدم به قدم خرید زمین در متاورس

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 26 آذر 1401

فهرست مطالب

  • خرید زمین در متاورس
  • کاربرد زمین‌های متاورس
  • نحوه خرید زمین مجازی
  • نحوه فروش زمین در متاورس
  • نحوه اجاره زمین در متاورس
  • توصیه‌هایی برای خرید زمین در متاورس
  • خرید زمین ارزان در متاورس
  • جمع‌بندی

دنیای امروز به سرعت در حال حرکت به سوی متاورس است. در متاورس، افراد می‌توانند زندگی دیجیتالی را در کنار زندگی واقعی خود ادامه دهند و به کار، بازی، معاشرت و یادگیری بپردازند. آن‌ها همچنین می‌توانند مشابه دنیای واقعی، در این فضا سرمایه‌گذاری یا کسب درآمد کنند. یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس، خرید زمین یا ملک است.

زمین‌های متاورس قطعاتی از املاک و مستغلات مجازی هستند که توسط «توکن‌های غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible Token | NFT) ارائه می‌شوند. صاحبان این زمین‌ها می‌توانند از دارایی خود برای فعالیت‌های گوناگونی همچون تبلیغات، کار، بازی و غیره استفاده کنند. علاوه بر این، تاکنون شرکت‌های عظیمی همچون سامسونگ و آدیداس نیز زمین‌های متاورسی را خریداری کرده‌اند.

خرید زمین در متاورس از دو شیوه مختلف قابل انجام است. این زمین‌ها را می‌توان از طریق پروژه‌هایی که آن را ارائه می‌دهند خریداری کرد یا در بازارهای NFT به طور مستقیم از صاحبان زمین تهیه نمود. اما برای خرید زمین در متاورس چه گام‌هایی باید برداشت؟ در این مقاله قصد داریم زمین‌های متاورس را معرفی کنیم و پس از بررسی کاربردهای آن‌ها، آموزش قدم به قدم خرید زمین در متاورس و فروش یا اجاره آن را توضیح دهیم.

خرید زمین در متاورس

به دنبال محبوبیت متاورس در میان سرمایه‌گذاران، علاقمندان به تکنولوژی و فعالان حوزه ارز دیجیتال، تقاضا برای خرید زمین‌ در این دنیا‌های سه‌بعدی دیجیتال نیز رشد فراوانی داشته است. این بازار شباهت‌هایی با بازار املاک و مستغلات دنیای واقعی دارد.

زمین‌های متاورس، قطعاتی قابل خرید در فضای دیجیتالی یک پروژه متاورس هستند که از آن‌‌ها برای اهداف و کارهای مختلفی استفاده می‌شود. به طور معمول یک پروژه متاورس، نقشه پروژه خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و هر کدام از بخش‌ها را به یک یا چند نفر می‌فروشد. برای خرید این زمین‌ها به یک کیف پول ارز دیجیتال و مقادیری رمز ارز احتیاج دارید، اما برخی پروژه‌ها ارز فیات را نیز می‌پذیرند.

اگر قصد خرید زمین در متاورس را دارید، دقت داشته باشید که آن را به طور مستقیم از بازار اصلی آن متاورس خریداری کنید و یا از بازارهای ثانویه رسمی و معتبر خرید و فروش NFT، زمین متاورسی خود را سفارش داده و از یک فرد دیگر تهیه کنید. به‌علاوه، حتما پیش از خرید در مورد پروژه تحقیق کرده و ریسک‌های مالی موجود را بررسی کنید.

پس از اتمام فرآیند خرید زمین در متاورس، خریدار و بازدیدکنندگان می‌توانند در یک فضای مجازی سه‌بعدی، در زمین یا ملک خود به کندوکاو بپردازند. از آن‌جا که این قطعات زمین NFT محسوب می‌شوند، اثبات اصالت و مالکیت آن‌ها به عنوان یک دارایی بسیار آسان است.

حال که با قطعات زمین در متاورس آشنا شدیم، در ادامه به نحوه خرید و فروش آن‌ها می‌پردازیم. خرید و فروش زمین‌‌های متاورسی از فرآیند ساده‌ای پیروی می‌کند که در بخش‌های بعدی آن را توضیح خواهیم داد، اما پیش از آن کاربرد زمین‌های متاورس را بررسی می‌کنیم.

 

خرید زمین در متاورس

 

کاربرد زمین‌های متاورس

در ابتدای ظهور بیت کوین، کمتر کسی گمان می‌برد که این ارز دیجیتال روزی به جایگاهی که در حال حاضر دارد، برسد. بسیاری از افراد، بعدها از این که در همان زمان بیت کوین را خریداری نکرده بودند، پشیمان شدند. رخ دادنِ چنین اتفاقی برای زمین‌های متاورس امکان‌پذیر است.

برخی از کاربران ممکن است زمین‌های متاورس را تنها به منظور نگهداری و احتکار خریداری کنند، اما برخی دیگر از این زمین‌ها برای اهداف خاصی بهره می‌برند. پروژه‌ای که انتخاب می‌کنید، به طور مستقیم بر کاربردهای زمین شما تأثیر می‌گذارد. به طور معمول از زمین‌های متاورس می‌توان برای برگزاری رویدادها، کنفرانس‌ها و اجاره فضای تبلیغات استفاده کرد. به علاوه، اگر شما زمین خود را در یک بازی NFT خریداری کرده باشید، ممکن است پاداش‌هایی از آن دریافت کنید.

اما خرید زمین در متاورس به چه شکل انجام می‌شود؟ در بخش بعد، روش خرید زمین مجازی را به صورت گام به گام شرح خواهیم داد.

نحوه خرید زمین مجازی

خرید زمین در متاورس درست مانند خرید سایر توکن‌‌های غیر قابل معاوضه است و برای انجام آن، تنها به یک کیف پول ارز دیجیتال و مقادیری رمز ارز احتیاج داریم. در این فرآیند نیز باید مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، پیش از اقدام به طور دقیق در مورد ریسک‌های آن تحقیق کرد. در ادامه، آموزش قدم به قدم خرید زمین در متاورس شرح داده خواهد شد.

 

مرحله اول خرید زمین در متاورس؛ انتخاب پلتفرم

پیش از اقدام به خرید زمین در متاورس، نیاز دارید که یک پلتفرم متاورس مناسب انتخاب کنید. این پلتفرم باید با توجه به دلایلی انتخاب شود که شما برای خرید زمین خود دارید. برای درک بهتر مراحل بعدی، فرض کنید که پلتفرم «سندباکس» (The Sandbox) را انتخاب می‌کنیم، پلتفرم‌های مهم دیگری همچون «دیسنترالند» (Decentraland) وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای خرید زمین در متاورس برگزید.

 

مرحله دوم؛ ایجاد کیف پول

در مرحله بعد و پس از انتخاب پلتفرم، نیاز است که یک کیف پول ارز دیجیتال ایجاد کنید. این کیف پول به شما امکان می‌دهد به رمز ارزهای خود دسترسی داشته باشید. می‌توانید از کیف پول‌های موبایلی یا بر پایه مرورگر استفاده کنید، اما معمولا کیف پول‌های مبتنی بر مرورگر کاربردهای بیشتری دارند و کار با آن‌ها راحت‌تر است.

کیف پول‌هایی همچون «متاماسک» (MetaMask) یا «بایننس چین والت» (Binance Chain Wallet) هر دو می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای شما باشند، زیرا از چندین بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. با این وجود، همواره دقت داشته باشید که کیف پولی که انتخاب می‌کنید، بلاک چین زمین متاورسی مدنظر شما را پشتیبانی کند. 

پس از ایجاد کیف پول، یک عبارت 12 کلمه‌ای به شما ارائه می‌شود که برای بازیابی کیف پول خود به آن نیاز خواهید داشت. این عبارت را در فضایی امن و ترجیحا آفلاین ذخیره کنید. 

 

مرحله سوم؛ اتصال کیف پول به بازار متاورس

با نگاهی به نقشه سندباکس، متوجه می‌شوید برخی از قطعات زمین برای خرید در دسترس هستند. روی بعضی از آن‌ها می‌توانید به طور مستقیم در بازار سندباکس پیشنهاد خرید بگذارید، اما برخی نیز در پلتفرم‌هایی خارج از برنامه مانند «اُپن سی» (OpenSea) به فروش گذاشته شده‌اند.

به عنوان نمونه، زمینی را در نظر بگیرید که در خود بازار سندباکس قابل خریداری است. پیش از آن که بتوانید روی هر زمینی پیشنهاد خرید بگذارید، باید کیف پول خود را به سندباکس متصل کنید. در نقشه سندباکس بر روی دکمه «Sign In» در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. مطمئن شوید که کیف پول شما بر روی بلاک چین خود پروژه تنظیم شده باشد. در این مثال، پروژه سندباکس بر روی بلاک چین اتریوم قرار دارد بنابراین کیف پول شما نیز باید بر روی اتریوم تنظیم شود.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس

 

پس از آن، بر روی دکمه متاماسک کلیک کنید.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس، کلیک بر متاماسک

 

حال متاماسک پنجره‌ای به شما نمایش می‌دهد که از شما درخواست اتصال کیف پول را می‌کند. بر روی گزینه «Next» کلیک کنید.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس، اتصال کیف پول

 

اکنون بر گزینه «Connect» کلیک کنید تا کیف پول شما متصل شود.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس، اتصال نهایی کیف پول

 

پس از اتصال کیف پول، سندباکس از شما یک آدرس ایمیل و یک نام مستعار برای بازی درخواست می‌کند. بعد از ورود این اطلاعات، بر روی «Continue» کلیک کنید تا حساب کاربری شما ایجاد شود. علاوه بر این، می‌توانید به دلخواه رمز عبوری نیز برای خود برگزینید.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس، ایجاد اکانت

 

در قسمت «Signature Request» متاماسک، بر روی گزینه «Sign» کلیک کنید تا حساب کاربری شما نهایی شود.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس، ایجاد اکانت نهایی

وقتی کیف پول شما به سندباکس متصل شد، می‌توانید موجودی و عکس پروفایل خود را در قسمت بالا سمت راست سایت مشاهده کنید.

 

مرحله سوم خرید زمین در متاورس، مشاهده موجودری

 

مرحله چهارم؛ خرید ارز دیجیتال سند یا اتر و ارسال آن به کیف پول

برای خرید زمین در متاورس سندباکس، باید در کیف پول خود ارز دیجیتال مخصوص آن یعنی «سند» (SAND) یا ارز دیجیتال بلاک چین اتریوم یعنی «اتر» (Ether) را داشته باشید. خرید اتر تصمیم بهتری است، زیرا بیشتر زمین‌های سندباکس تنها اتر را برای خرید و فروش می‌پذیرند. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال سند یا اتر را از رابکس خریداری کنید.

پس از خرید رمز ارزها، باید آن‌ها را به کیف پول خود ارسال کنید. برای این کار، آدرس عمومی کیف پول را کپی کرده و از طریق سایتی که ارزهای خود را از آن خریدید، آن‌ها را به متاماسک بفرستید.

 

مرحله چهارم خرید زمین در متاورس، ارسال رمز ارزها

 

مرحله پنجم؛ انتخاب یک قطعه زمین

تا این مرحله، تمامی مراحل پیش‌زمینه‌ای را برای خرید زمین در متاورس سندباکس انجام داده‌اید. حال می‌توانید زمین‌های قابل خرید را با فیلترهای زیر مرتب کنید. بیشتر زمین‌های سندباکس تاکنون به فروش رفته‌اند و به احتمال زیاد زمین‌های مناسب خرید را تنها در اُپن سی می‌توان یافت، با این حال در نقشه خود سندباکس نیز می‌توانید بر روی آن‌ها قیمت‌هایی پیشنهادی قرار دهید. نقشه سندباکس بهترین راه برای تأیید این مسئله است که شما یک NFT قانونی خریداری کرده‌اید.

 

مرحله پنجم خرید زمین در متاورس، انتخاب زمین

 

پس از آن که زمین مورد نظر خود را انتخاب کردید، برای خرید می‌توانید بر روی دکمه «Bid» کلیک کرده و قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهید، یا با کلیک بر روی قیمت ثابتی که برای آن در نظر گرفته شده، هزینه آن را به اتر پرداخت کنید.

 

مرحله پنجم خرید زمین در متاورس، روش خرید زمین

 

اگر بر روی دکمه «Bid» کلیک کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید در آن قیمت پیشنهادی خود را برای خرید این قطعه زمین وارد کنید. پس از وارد کردن مقدار مورد نظر، بر روی دکمه «Place Bid» کلیک کنید. اگر فروشنده زمین پیشنهاد شما را قبول نکند، معامله به هم خورده و رمز ارزها به کیف پول شما برمی‌گردند.

 

مرحله پنجم خرید زمین در متاورس، قراردادن قیمت پیشنهادی

 

اگر بر روی قیمت تعیین‌شده و ثابت کلیک کنید، به اُپن سی رفته و تراکنش در آن‌جا تکمیل می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، برای خرید زمین متاورس به این شیوه در سندباکس نیز باید کیف پول خود را به بازار سندباکس متصل کنید تا بتوانید سفارش را انجام دهید.

نحوه فروش زمین در متاورس

در بخش‌های قبل، درباره خرید زمین در متاورس سخن گفتیم و به طور به‌خصوص، شیوه خرید زمین در متاورس سندباکس را در پنج مرحله بررسی کردیم. حال قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم زمین‌های خود را در متاورس بفروشیم.

در بحث فروش زمین در پروژه‌های متاورس، معمولا دو انتخاب وجود دارد. شما می‌توانید زمین را از طریق بازار خود آن پروژه به فروش برسانید، یا این کار را در یک بازار ثانویه مانند اُپن سی انجام دهید. در زمان نگارش این مقاله، برای فروش زمین‌های سندباکس، تنها می‌توان از روش دوم استفاده کرد. در آینده‌ای نه چندان دور، صاحبان زمین خواهند توانست که با 5% کارمزد تراکنش و با ارز دیجیتال سند، زمین‌های خود را به طور مستقیم در سندباکس بفروشند.

اگر قصد دارید که زمین خود را در اُپن سی به فروش برسانید، تنها کافی‌ست به پروفایل خود رفته و در زمین مورد نظر، بر روی دکمه «Sell» کلیک کنید. پس از آن می‌توانید یک قیمت ثابت و یک محدودیت زمانی برای حراج زمین در نظر بگیرید.

نحوه اجاره زمین در متاورس

برخی از پروژه‌ها مانند سندباکس این امکان را به صاحبان زمین می‌دهند که زمین‌های خود را اجاره دهند، اما در زمان نگارش این مقاله، هنوز سیستم رسمی‌ای برای این کار وجود ندارد. اگر قصد دارید زمین متاورس خود را اجاره دهید، باید یک قرارداد شخصی بین خودتان و مستأجر برقرار کنید که این کار به شدت ریسک بالایی دارد. در ضمن باید در نظر داشته باشید که مالکیت NFT خود را به طور کامل واگذار نکنید. به همین دلایل بهتر است برای اجاره دادن زمین در متاورس، منتظر شروع رسمی این موضوع در سندباکس باشید.

توصیه‌هایی برای خرید زمین در متاورس

خرید زمین در متاورس می‌تواند یکی از تصمیم‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. اگر قصد دارید که بر روی زمین‌های متاورس سرمایه‌گذاری کنید، باید تحقیقات خود را به طور کامل و دقیق انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که زمین متاورس خود را از یک پروژه معتبر خریداری می‌کنید و اگر آن را از یک بازار ثانویه می‌خرید، از اعتبار آن بازار مطمئن باشید.

پیش از خرید، به طور کامل در مورد پلتفرمی که قصد دارید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید، تحقیق کرده و ویژگی‌های اساسی آن را بررسی کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که خرید زمین در متاورس، تنها گزینه شما برای سرمایه‌گذاری نیست و اگر آن را برای یک هدف و کار خاص می‌خواهید، می‌توانید در آینده گزینه اجاره کردن زمین متاورس را نیز در نظر داشته باشید.

خرید زمین ارزان در متاورس

در زمان نگارش این مقاله، پروژه‌های سندباکس و دیسنترالند از مهم‌ترین پروژه‌های متاورس به شمار می‌روند و شما می‌توانید خرید زمین در متاورس را توسط آن‌ها تجربه کنید. این دو پروژه همچنین برخی از ارزان‌ترین زمین‌های متاورس را در خود دارند. به عنوان مثال، کوچکترین قطعه زمین در سندباکس، قیمتی کمتر از 4 اتر دارد.

علاوه بر این، برخی از پروژه‌های متاورس زمین‌های خود را به صورت ایردراپ عرضه می‌کنند و شما می‌توانید با پیگیری رویدادهای ایردراپ این پروژه‌ها، زمین‌های متاورس رایگان به دست آورید. به عنوان مثال پروژه «اُلند» (OLand) یکی از پروژه‌های متاورسی است که با ایردراپ زمین‌های خود را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر، خرید و فروش املاک و مستغلات دیجیتال در دنیای کریپتو نقش پررنگ‌تری یافته است. همان‌طور که پیش‌تر دیدیم، فروش و خرید زمین در متاورس کار چندان دشواری نیست، اما ممکن است قیمت زمین‌ها در حال حاضر گران‌تر از املاک و مستغلات دنیای واقعی باشد. اگر قصد خرید زمین در متاورس را دارید، اطمینان حاصل کنید که از ریسک‌ها و خطرات احتمالی‌ آن آگاه هستید و همچنین از روش‌های ایمن استفاده کنید.

 

برچسب های مرتبط

آموزش سرمایه گذاری متاورس

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات