آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال
خرید بیت کوین یا خرید اتریوم

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم؟ الان وقت خرید کدام رمزارز است؟

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 30 دی 1402
5
5

فهرست مطالب

  • خرید بیت کوین یا خرید اتریوم؟
  • خرید بیت کوین یا خرید اتریوم از منظر توکنومیکس
  • خرید بیت کوین یا اتریوم از منظر نمودار قیمت
  • جمع‌بندی خرید بیت کوین یا خرید اتریوم

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم سوالی است که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده است. اگرچه این دو رمز ارز جزو کم ریسک‌ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری هستند اما بسته به نوع نگاه به بازار ارز دیجیتال و همچنین شرایط زمانی ممکن است خرید بیت کوین یا خرید اتریوم برای کسب سود بیشتر مناسب باشد. در این مقاله با بررسی متغیرهای بنیادی و همچنین نمودارهای این دو رمز ارز نشان می‌دهیم که خرید بیت کوین یا خرید اتریوم در چه زمانی مناسب خواهد بود.

 

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم؟

پاسخ دادن به سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم نیازمند بررسی همه‌جانبه این رمزارزها و همچنین شرایط حاکم بر بازار است. بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز، بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است و از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید تراکنش‌های کاربران، تامین امنیت شبکه و تولید بیت کوین‌های جدید استفاده می‌کند. بیت کوین در کنار مزیت اولین بودن از مزیت فلسفه پول و سیستم مالی غیرمتمرکز نیز برای جذب سرمایه استفاده می‌کند.

 

بسیاری معتقدند الگوریتم اثبات کار تنها الگوریتمی است که علاوه بر تامین امنیت کامل شبکه، غیرمتمرکز بودن آن را نیز کنترل می‌کند. الگوریتم اجماع اثبات کار به نظریه طلای دیجیتال بودن بیت کوین نیز کمک می‌کند زیرا استخراج بیت کوین جدید نیز همانند طلا نیازمند صرف انرژی و کار است و محدود بودن تعداد بیت کوین‌ها به 21 میلیون واحد نیز عرضه آن را کنترل کرده و منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. با این نوع نگاه پاسخ سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم همواره خرید بیت کوین است.

 

از طرف دیگر شبکه اتریوم به عنوان یک سیستم محاسباتی بزرگ به دنبال غیرمتمرکز کردن سایر حوزه‌های زندگی انسان‌ها است. اتریوم برای اولین بار مفهوم قرارداد هوشمند و ماسین مجازی را مطرح کرد. قرارداد هوشمند مجموعه‌ای کدهای برنامه‌نویسی است که شرایط لازم برای انجام یک کار خاص در آن گنجانده شده است. هر قرارداد هوشمند که در شبکه بلاک چین بارگزاری می‌شود به عنوان یک تراکنش در بلاک چین ثبت می‌شود و ماشین مجازی اتریوم قابلیت اجرای خودکار قراردهای هوشمند را با توجه به کدهای تعریف شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم

 

اتریوم در ابتدا همانند بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تامین امنیت خود استفاده می‌کرد اما افزایش شدید حجم تراکنش‌های آن باعث شد که تیم توسعه‌دهنده الگوریتم اجماع اثبات کار آن را به الگوریتم اثبات سهام تبدیل کند. با انجام این کار شبکه از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر از قبل شده و افزایس سرعت ثبت تراکنش‌ها در آن باعث کاهش کارمزدها شده است. با این حال کنار گذاشتن الگوریتم اثبات کار از میران غیرمتمرکز بودن شبکه کاسته است.

 

در برنامه توسعه اتریوم، این بلاک چین قرار است به عنوان یک لایه تسویه برای تایید نهایی تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه استفاده شود. در این ساختار پروژه‌های لایه دوم مثل آربیتروم و آپتیمیزم وظیفه اجرای تراکنش‌ها با هزینه کم را برعهده دارند و پروژه‌هایی مانند سلستیا وطیفه دسترسی به داده‌ها را بر عهده می‌گیرند تا از این طریق یک شبکه ماژولار با سرعت بالا و هزینه کم برای ثبت تراکنش‌ها ایجاد شود.

 

با فرض اینکه برنامه‌های آتی شبکه به خوبی راه‌اندازی شود اتریوم به عنوان هاب اصلی برای تامین امنیت و تایید نهایی تراکنش‌ها استفاده خواهد شد. بنابراین، با نگاه توسعه محور و همچنین در نظر گرفتن کامیونیتی قدرتمند توسعه‌دهندگان می‌توان گفت پاسخ سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم به طور قطع خرید اتریوم است.

 

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم از منظر توکنومیکس

یکی از راه‌های خوب برای پاسخ به سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم توجه به توکنومیکس این دو پروژه ارز دیجیتال است. منظور از توکنومیکس متغیرهای اقتصادی کوین‌های اصلی این بلاک چین‌ها است. در فضای ارزهای دیجیتال علاوه بر مهم بودن تکنولوژٰی استفاده شده در یک پروژه، کاربردها و شرایط اقتصادی تعریف شده برای توکن پروژه نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که توکن پروژه کاربردی در فرایندهای اقتصادی پروژه نداشته باشد، سرمایه‌گذاری بر روی آن منطقی نخواهد بود.

 

توکنومیکس و وضعیت کوین BTC

کوین BTC رمز ارز بومی شبکه بیت کوین است که برای پرداخت هزینه کارمزدهای شبکه استفاده می‌شود. بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت و پول غیرمتمرکز ایجاد شده است و به همین دلیل اصلی‌ترین کاربرد آن در پرداخت به عنوان پول است. البته در طی زمان نگاه به بیت کوین از یک ابزار پرداخت به یک ابزار ذخیره ارزش تغییر کرده و در حال حاضر بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها بر روی بیت کوین به عنوان ابزار ذخیره ارزش مثل طلا است.

 

توجه داشته باشید که بیت کوین برای پرداخت هزینه برخی از فعالیت‌های تعریف شد در شبکه مثل مینت اوربیتال نیز کاربرد دارد و با واسطه می‌توان از آن در پروژه‌های دیفای نیز استفاده کرد. برای این کار رپد توکن بیت کوین در شبکه‌هایی مثل اتریوم ساخته می‌شود که امکان استفاده مستقیم ان‌ها در اپلیکیشن‌های شبکه اتریوم وجود دارد.

 

خرید اتریوم یا خرید بیت کوین

 

از ابتدای پیدایش بیت کوین تعداد کل رمز ارزهای این شبکه 21 میلیون واحد تعیین شده است. ایجاد بیت کوین‌های جدید در این شبکه براساس یک مکانیزم ضد تورمی طراحی شده است به این صورت که بیت کوین‌های جدید به عنوان پاداش حدود هر 10 دقیقه یکبار به ماینر برنده ساخت بلاک جدید تعلق می‌گیرد و میزان پاداش نیز هر 4 سال یکبار نصف می‌شود. این پاداش در ابتدا 50 واحد بوده و در سال 2024 با هاوینگ چهارم قرار است به 3.125 تغییر کند.

 

علاوه بر پاداش استخراج بیت کوین، ماینرها کارمزدهای پرداخت شده توسط کاربران را نیز به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. زمانی که کل 21 واحد بیت کوین تولید شود، پاداش ماینرها تنها از هزینه کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود. ساختار ضد تورمی بیت کوین توجه بسیاری از سرمایه‌گذارن را به خود جلب کرده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی نیز بیت کوین را به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود در نظر گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که برای یک سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر بیت کوین پاسخ مناسبی برای سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم است.

 

توکنومیکس و وضعیت کوین ETH

برخلاف بیت کوین که تنها به عنوان ابزار پرداخت و ذخیره ارزش استفاده می‌شود، کوین اتریوم کاربردهای زیادی دارد. کمتر کسی از اتریوم به عنوان ابزار ذخیره ارزش اسم می‌برد اما از آن به عنوان یک ابزار پرداخت و انتقال ارزش استفاده می‌شود و همانند بیت کوین هزینه کارمزد تراکنش‌های ثبت شده در شبکه اتریوم و برخی از شبکه‌های لایه دو وابسته به اتریوم مثل آربیتروم و آپتیمیزم نیز با استفاده از این رمز ارز پرداخت می‌شود.

 

اتریوم در نسخه اثبات سهام برای تامین امنیت شبکه استفاده می‌شود. هر اعتبارسنج در شبکه اتریوم باید حداقل 32 اتریوم را استیک کند تا از این طریق بتواند در اعتبارسنجی و دریافت پاداش کارمزد شبکه سهیم باشد. کاربران با دارایی‌های کمتر می‌توانند در پروژه‌های لیکوئید استیکینگ و ری استیکینگ فعالیت کرده و از اتریوم‌های خود برای تامین امنیت شبکه و دریافت پاداش استفاده کنند.

 

در بسیاری از پروژه‌های دیفای، اتریوم نقش اصلی را در فعالیت‌های کاربران دارد. شما می‌توانید با وثیقه‌گذاری اتریوم خود وام دریافت کنید یا از ان برای تامین نقدینگی و کشت سود استفاده کنید. هزینه بسیاری از خدمات در شبکه اتریوم و لایه دوم‌های آن مثل خرید و فروش NFT نیز با استفاده از اتریوم پرداخت می‌شود و خرید ارز دیجیتال جدید در این شبکه نیز با اتریوم امکان‌پذیر است. این نشان می‌دهد که کاربردهای کوین اتریوم به نسبت بیت کوین زیاد است.

 

تغییر الگوریتم اجماع اتریوم فرایند تورمی ایجاد اتریوم‌های جدید را کنترل کرد به نحوی که در حال حاضر نرخ سوزاندن اتریوم از کارمزدهای دریافتی بیشتر از نرخ تولید اتریوم‌های جدید است و همین مساله جواب اتریوم را برای سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم محتمل‌تر کرده است. تا به امروز نزدیک 4 میلیون کوین اتریوم سوزانده شده است و هر دقیقه حدود 2 اتریوم نیز به این اتریوم‌های سوزانده شده اضافه می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اتریوم نیز روند ضد تورمی خاص خود را دارد.

 

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم از منظر توکنومیکس

 

در حال حاضر کل کوین‌های اتریوم موجود حدود 120 میلیون کوین است که همه آن‌ها در گردش هستند. نکته مهم در توکنومیکس اتریوم این است که هیچ حد ماکزممی برای تعداد کوین‌های آن در نظر گرفته نشده است و این به این معنی است که در آینده می‌توان به هر دلیل موجه و غیرموجهی کوین‌های جدید اتریوم را ایجاد و روانه بازار کرد. به هر حال با توجه به روند ضد تومی اتریوم که منجر به کاهش عرضه می‌شود و با توجه به کاربردهای زیاد که تقاضا را تحریک می‌کند می‌توان گفت اتریوم پاسخ بهتری برای سوال خرید بیت کوین یا خرید اتریوم است.

 

خرید بیت کوین یا اتریوم از منظر نمودار قیمت

بسیاری از تحلیلگران بازارهای مالی اعتقاد دارند که خروجی همه اطلاعات بنیادی و اقتصادی پروژه‌های مختلف را می‌توان در نمودار قیمت مشاهده کرد. بنابراین برای انتخاب بین خرید بیت کوین یا خرید اتریوم بهترین راه بررسی نمودار تغییرات قیمت این دو ارز دیجیتال نسبت به یکدیگر است. با مراجعه به وبسایت Tradingview و جستجوی عبارت (BTCUSDT/ETHUSDT) می‌توانید نمودار قیمت بیت کوین نسبت به اتریوم را مشاهده کنید.

 

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم با بررسی تحلیل تکنیکال

 

همانطور که از نمودار بالا قابل مشاهده است، زمانی که روند نمودار فوق صعودی است خرید بیت کوین بهتر از خرید اتریوم و زمانی که نمودار نزولی است خرید اتریوم بهتر از خرید بیت کوین است. البته باید به این توجه داشت که ممکن است هر دو این رمز ارزها در وند نزولی باشند اما نزول کمتر یکی منجر به صعودی شدن روند آن نسبت به دیگری شود.

 

پس بهترین زمان برای خرید بیت کوین زمانی است که نمودار خرید بیت کوین و نمودار نسبت بیت کوین به اتریوم هر دو صعودی باشند. برای اتریوم نیز صعودی بودن نمودار اتریوم و نزولی بودن نسبت بیت کوین به اتریوم نشان دهنده زمان مناسب خرید اتریوم خواهد بود. شما می‌توانید با هر روش تکنیکالی که بلد هستید این نمودار را بررسی کرده و صعودی یا نزولی بودن آن را تشخیص دهید و به خرید بیت کوین یا خرید اتریوم بپردازید.

 

جمع‌بندی خرید بیت کوین یا خرید اتریوم

خرید بیت کوین یا خرید اتریوم هر دو می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باشند. در این مقاله ویژگی‌های بنیادی این دو رمز ارز را به همراه توکنومیکس آن‌ها بررسی کرده و نحوه تشخیص مناسب بودن خرید بیت کوین یا خرید اتریوم را با استفاده از نمودارهای تحلیل تکنیکال آموزش داده شد.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *