آکادمی رابکس
بلاک چین
تکنولوژی دفتر کل توزیع شده

تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟ بررسی کامل انواع DLT

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 07 شهریور 1401
4.4
4.4

فهرست مطالب

  • دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟
  • ویژگی‌های تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟
  • انواع تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟
  • تفاوت بلاک چین و DLT چیست ؟
  • جمع‌بندی

اصطلاح بلاک چین امروزه برای بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال آشنا است اما کمتر کسی در مورد «تکنولوژی دفتر کل توزیع شده» (Distributed Ledger Technology | DLT)  اطلاعات کافی دارد. این در حالی است که تکنولوژی دفتر کل توزیع شده مبنا و پایه ایجاد تکنولوژی بلاک چین است. هدف ما در این مقاله پاسخ به سوال DLT چیست و بررسی تکنولوژی دفتر کل توزیع شده، ویژگی‌های آن و ارتباط با آن تکنولوژی بلاک چین است.

دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟

«دفتر کل» (Ledger) پایه و اساس حسابداری است. دفتر کل سیستمی است که در آن مشخص می‌شود افراد مالک چه چیزی هستند و بدهی آن‌ها به یکدیگر چقدر است. به نوعی می‌توان گفت دفتر کل، همان دفتر حسابداری است که در آن اطلاعات مربوط به مبادلات و دارایی‌های کاربران ثبت می‌شود. مفهوم دفتر کل در فضای خارج از چارچوب حسابداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان برای هر نوع انتقال داده و مالکیت آن از دفتر کل استفاده کرد. پایگاه داده‌ها در سیستم‌های کامپیوتری نیز به نوعی دفتر کل هستند.

اگرچه مفهوم دفتر کل در طول تاریخ وجود داشته است و انسان‌ها از قدیم اطلاعات مبادلات خود را ثبت می‌کردند اما، با گسترش تکنولوژی ابزار ثبت تراکنش‌ها تغییر کرده است. از پاپیروس تا کتاب و بعد از آن سیستم‌های رایانه‌ای، همواره هدف اصلی دفتر کل توزیع شده ذخیره اطلاعات مبادلات به موثرترین و کاراترین شیوه ممکن بوده است. دفتر کل برای هزاران سال است که از طرف انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طول این سال‌ها ابزارهای ثبت و نگهداری این اطلاعات همواره عوض شده است اما یک متغیر همواره ثابت بوده است.

در طول تاریخ، تایید و ثبت اطلاعات کاربران و مبادله‌های آن‌ها توسط شخص سوم و نهاد واسطه انجام شده است. این راه‌حل قابل قبول است زیرا تنها راه امن برای اعتماد کاربران غیرقابل اعتماد به یکدیگر، وجود یک نهاد واسطه مورد اعتماد دو طرف است که امکان انجام مبادلات را فراهم می‌کند. نهادهای واسطه معمولا سازمان‌های دولتی هستند که برخی از دیگر سازمان‌ها نیز بر فعالیت آن‌ها نظارت دارند. دفتر کل  توزیع شده اولین شکل دفتر کل است که در آن نیاز به شخص سوم و نهاد واسطه حذف شده است.

این ساختار، اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و مبادلات آن‌ها را بین تمام کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند توزیع می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد که اطلاعات شبکه را در اختیار داشته باشند و به صورت یکپارچه اطلاعات آن را به‌روز کنند. نتیجه این کار، ایجاد یک سیستم غیر متمرکز برای ثبت و نگهداری اطلاعات است که در آن تراکنش‌ها شفاف، قابل اعتماد و غیرقابل تغییر است. DLT اولین سیستمی است که نیاز به اعتماد بین کاربران برای انجام مبادلات با ارزش را حذف می‌کند و به همین دلیل دارای پیادهای موثری است. حال که به سوال DLT چیست پاسخ دادیم، در بخش بعدی با نگاه فنی این تکنولوژی را بررسی می‌کنیم.

 

dlt چیست

 

نگاه فنی به DLT

در بخش DLT چیست گفتیم که دفتر کل توزیع شده همانند یک پایگاه داده است که اطلاعات کاربران در آن ثبت می‌شود. تفاوت اصلی دفتر کل توزیع شده با پایگاه داده این است که در دفتر کل توزیع شده، همه کاربران نسخه‌ای از پایگاه داده را در اختیار دارند. این مساله باعث می‌شود که امنیت اطلاعات در دفتر کل توزیع شده بالا باشد و از بین بردن اطلاعات یا دستکاری آن به سادگی انجام نشود. همچنین، این ویژگی باعث می‌شود که در نبود یکی از کاربران، سیستم همچنان قابل استفاده برای دیگر کاربران باشد.

تفاوت دوم بین دفتر کل توزیع شده و پایگاه داده، نحوه تایید اطلاعات و اضافه کردن آن‌ها به پایگاه داده است. در سیستم‌های متمرکز که از پایگاه داده معمولی برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کنند، اطلاعات در دست یک نهاد متمرکز است و تراکنش‌های کاربران نیز از طریق این سیستم انجام می‌شود. نهاد متمرکز پس از دریافت اطلاعات تراکنش‌ها، تاریخچه اطلاعات کاربران درگیر تراکنش را از طریق پایگاه داده بررسی می‌کند و در صورتی ک تراکنش قابل انجام بود، پایگاه داده را با اطلاعات جدید به‌روز می‌کند. 

تایید و ثبت اطلاعات در دفتر کل توزیع شده از طریق الگوریتم‌های اجماع انجام می‌شود. الگوریتم اجماع روشی است که کاربران ناشناس از سراسر دنیا را به فعالیت درستکارانه در شبکه برای تایید اطلاعات تراکنش‌ها و ثبت هماهنگ آن‌ها در بلاک چین تشویق می‌کند. الگوریتم اجماع برای رسیدن به این مهم، از علوم رمزنگاری و ایده‌های اقتصادی به عنوان سازوکار پاداش و جزا استفاده می‌کنند. نتیجه استفاده از الگوریتم اجماع، تشخیص اطلاعات درست از غلط، توافق کاربران بر روی اطلاعات صحیح و به‌روزرسانی دفتر کل توزیع شده با اطلاعات یکسان است. در ادامه مقاله به بررسی سوال ویژگی‌های DLT چیسات می‌پردازیم.

ویژگی‌های تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟

یکی از بهترین روش‌های پاسخ به سوال dlt چیست بررسی ویژگی‌های این فناوری است. تکنولوژی دفتر کل توزیع شده به عنوان جایگزینی برای دفتر کل متمرکز تعریف شده است. یک تکنولوژی جدید زمانی می‌تواند جایگزین تکنولوژی قدیمی شود که علاوه بر داشتن کارایی تکنولوژی قدیمی، ویژگی‌های جدیدتر و بهتری نسبت به آن ارائه کند.

در بخش قبلی گفته شد که حذف نهاد واسطه از فرآیند تایید و ثبت اطلاعات در دفتر کل، اصلی‌ترین ویژگی تکنولوژی دفتر کل توزیع شده است. حذف نهاد واسطه باعث شده است که ویژگی‌های ارزشمندی به دفتر کل اضافه شود که در ادامه، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های تکنولوژی دفتر کل توزیع شده می‌پردازیم.

 

تغییرناپذیری

یکی از ویژگی‌های مهم در تکنولوژی دفتر کل توزیع شده، تغییرناپذیری اطلاعات ثبت شده در آن است. دفتر کل توزیع شده از رمزنگاری و ساختارهای به هم پیوسته بلاک‌های اطلاعاتی به گونه‌ای استفاده می‌کند که اگر داده ای در آن ذخیره شد، قابل تغییر نباشد. این ویژگی از این جهت که سیستم غیرمتمرکز است لازم و ضروری است اما یک نکته منفی دارد.

شما در یک سیستم متمرکز اگر به اشتباه داده‌ای را در پایگاه داده ذخیره کرده باشید می‌توانید با ارائه شواهد به مراجع رسمی آن را اصلاح کنید اما در دفتر کل توزیع شده، امکان انجام این کار وجود ندارد زیرا هیچ نهادی برای مدیریت پایگاه داده و بررسی اطلاعات وجود ندارد.  دفتر کل توزیع شده فقط برای اضافه کردن اطلاعات جدید کاربرد دارد و معمولا اطلاعات مربوط به تاریخچه تمام تراکنش‌ها در آن نگهداری می‌شود. 

 

توزیع اطلاعات در شبکه

دومین ویژگی دفتر کل توزیع شده، توزیع اطلاعات تراکنش‌ها و دارایی‌های کاربران در شبکه‌ای از کاربران است. در دفتر کل توزیع شده برخی از کاربرهای شبکه کل اطلاعات مربوط به دفتر کل را در اختیار دارند و به عنوان مراجع اصلی بررسی صحت اطلاعات شناخته می‌شوند. در مقابل، برخی دیگر از کاربران تنها بخشی از اطلاعات که برای فعالیت در شبکه نیاز است را نگهداری می‌کنند. توزیع اطلاعات در میان تعداد زیادی از کاربران، امنیت نگهداری از اطلاعات را تضمین می‌کند و امکان دستکاری اطلاعات را از کاربران خرابکار اقلیت می‌گیرد. 

 

ویژگی های dlt چیست

 

سانسور اطلاعات و کاربران

یکی از نتایج حذف نهاد واسطه از دفتر کل، جلوگیری از سانسور اطلاعات و کاربران توسط افراد، نهادها و سازمان‌ها است. در دفتر کل متمرکز، نهاد واسطه می‌تواند تنها اطلاعات مورد نظر خود را به کاربران ارائه کند و بقیه اطلاعات را سانسور کند. همچنین، تجمع قدرت در دست نهاد متمرکز باعث می‌شود که این نهاد بتواند در مورد استفاده کردن یا نکردن کاربران از دفتر کل موجود تصمیم‌گیری کند.

 امروزه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی متمرکز و سیستم‌های بانکی به واسطه داشتن این قدرت، حق بهره‌برداری از دفتر کل خود را به کاربران برخی از کشورها و مناطق نمی‌دهند. این در حالی است که در دفتر کل توزیع شده همه کاربران تا زمانی که به قوانین پروتکل شبکه احترام بگذارند، می‌توانند از سیستم استفاده کنند. توجه داشته باشید که قوانین تعریف شده در دفتر کل توزیع شده تنها برای تامین امنیت اطلاعات و یکپارچگی سیستم است و قوانین وابسته به متغیرهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در این پروتکل‌ها معنا ندارد. 

 

شفافیت اطلاعات در عین حفظ حریم خصوصی

در تکنولوژی دفتر کل توزیع شده اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش‌های برای عموم کاربران در دسترس است. این شفاف بودن اطلاعات باعث می‌شود که همه کاربران همزمان به اطلاعات دسترسی داشته باشند و رانت خبری در آن وجود نداشته باشد. کاربران برای فعالیت در دفتر کل توزیع شده  نیازی به احراز هویت ندارند و تنها با ساخت یک کیف پول می‌توانند در دفتر کل توزیع شده فعالیت کنند.

بنابراین، اگرچه اطلاعات کاربران همگی شفاف است اما هیچ ارتباطی بین کیف پول و شخص در دنیای فیزیکی وجود ندارد و حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود. این ویژگی‌ها در دفتر کل توزیع شده عمومی وجود دارد. در برخی از دفتر کل‌های توزیع شده، کاربران برای فعالیت احراز هویت می‌شوند. همچنین برخی از دفتر کل‌های عمومی قابلیت حفظ حریم خصوصی را به طور کامل برای کاربران فراهم می‌کنند که در آن ارسال کننده، دریافت کننده و میزان مبلغ انتقال داده شده نیز برای عموم مشخص نیست.

 

سرعت بالا، هزینه پایین

در دفتر کل متمرکز، تمامی اطلاعات توسط یک نهاد بررسی و ثبت می‌شود به همین دلیل معمولا سرعت ثبت تراکنش‌ها به صورت محلی در آن بالا است اما برای کاربردهایی که در آن چند نهاد درگیر هستند، انجام تراکنش بسیار زمان‌بر است. به عنوان مثال، برای ارسال پول از یک کشوری به کشور دیگر باید، مراحل قانونی و بروکراسی اداری مربوط به آن در دو بانک درگیر طی شود. این مساله باعث کند شدن این سیستم می‌شود و معمولا هزینه زیادی را نیز برای کاربر در پی دارد.

در تکنولوژی دفتر کل توزیع شده به دلیل تایید اطلاعات توسط تمامی کاربران، ممکن است سرعت ثبت تراکنش‌ها به صورت کلی پایین باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این سرعت همواره ثابت است و به طور مثال انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر نیز همان مدت زمان را نیاز دارد که بسیار سریع‌تر از دفتر کل متمرکز است. امروزه نسل جدید الگوریتم‌های اجماع استفاده شده در دفتر کل توزیع شده، سرعت فعالیت با این تکنولوژی را در حد دفتر کل سنتی بالا برده و هزینه آن را کاهش داده است.

 

انواع تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست ؟

در بخش قبل به سوال ویژگی‌های DLT چیست پاسخ دادیم. در این بخش به سوال انواع DLT چیست پاسخ می‌دهیم.  دفتر کل توزیع شده به طور عمومی به دو دسته خصوصی یا نیازمند اجازه و عمومی یا بدون نیاز به اجازه تقسیم می‌شود. در دفتر کل توزیع شده خصوصی، یک نهاد مرکزی بلاک چین را مدیریت می‌کند و نودها برای فعالیت در شبکه از این نهاد مرکزی اجازه می‌گیرند.

این بلاک چین‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی که نمی‌خواهند اطلاعات آن‌ها توسط دیگران مشاهده شود استفاده می‌شود. در مقابل، دفتر کل توزیع شده عمومی وجود دارد که هر نود در آن، اطلاعات تاریخچه تراکنش‌ها را در اختیار دارد و ثبت اطلاعات نیز توسط نودها انجام می‌شود.

دو نوع دیگر از دفتر کل توزیع شده به نام ترکیبی و کنسرسیوم وجود دارد که عملکرد آن‌ها ترکیبی از دو نوع قبلی است. علاوه بر این دسته‌بندی، دفتر کل توزیع شده را می‌توان از جنبه نحوه ثبت اطلاعات در دفتر کل توزیع شده و چگونگی به اجماع رسیدن کاربران به روش‌های مختلف «بلاک چین» (Blockchain)، «هش‌گراف» (Hashgraph)، «دگ» (DAG)، «هولوچین» (Holochain) و «تمپو» (Tempo) تقسیم کرد. در ادامه این مقاله، به طور مفصل در مورد بلاک چین توضیح می‌دهیم و اشاره کوتاهی به سایر انواع دفتر کل توزیع شده خواهیم کرد.

 

انواع dlt چیست

 

بلاک چین در DLT چیست ؟

بلاک چین اولین پیاده‌سازی دفتر کل توزیع شده است که در بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است و در طی سال‌های گذشته توانسته است کارایی خود را به عنوان یک دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز به اثبات برساند. در بلاک چین، اطلاعات تراکنش‌های کاربران به صورت بلاک جمع‌آوری و نگهداری می‌شود. هر بلاک در بلاک چین شامل اطلاعات چندین تراکنش است که اندازه آن در هر پروژه با پروژه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، بیشترین اندازه بلاک قابل قبول در شبکه بیت کوین 1 مگابایت است.

بلاک‌ها در بلاک چین توسط متغیرهایی به نام هش به یکدیگر وصل می‌شوند. هش هر بلاک منحصربه‌‌فرد است و برای اتصال بلاک‌ها به هم، هش یک بلاک در بلاک بعدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این ترفند، کوچکترین تغییر در هر بلاک باعث تغییر در هش بلاک می‌شود و تغییر در هش بلاک، منجر به تغییر هش تمامی بلاک‌های بعدی می‌شود. وجود این سازوکار نشان می‌دهد که هرچه تعداد بیشتری بلاک به بلاک چین اضافه شود، اعتبار بلاک‌های قبلی افزایش می‌یابد.

کاربران بلاک چین را می‌توان به طور کلی به دو دسته کاربران عادی و نودها تقسیم کرد. کاربران عادی با ایجاد یک کیف پول دیجیتال به شبکه بلاک چین وصل می‌شوند. در واقع کیف پول شامل یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که کلید عمومی آدرس حساب کاربر در بلاک چین و کلید خصوصی رمز ورود کاربر به آن است.

هر کاربر می‌تواند با استفاده از کلید خصوصی خود تراکنش مورد نظر خود را امضا و به شبکه ارسال کند. نودها نیز با داشتن امضا و کلید عمومی می‌توانند صحت تراکنش را تایید کنند و آن را به بلاک اضافه کنند. نحوه وارد کردن اطلاعات به دفتر کل توزیع شده توسط الگوریتم اجماع مشخص می‌شود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

الگوریتم اجماع در بلاک چین

تراکنش‌های اضافه شده به هر بلاک باید در طی یک فرایند که به آن الگوریتم اجماع گفته ‌شود، توسط اکثریت نودها تایید و سپس به شبکه اضافه شوند. اجماع در بلاک چین از این جهت مهم است که نودها اطلاعات اشتباه به بلاک چین اضافه نکنند، از دابل اسپندینگ یا خرج مضاعف کوین‌ها جلوگیری کنند و درستکاری خود را با صرف هزینه و انرژی نشان دهند. از طرفی دیگر، این الگوریتم باعث می‌شود که اطلاعات یکسانی به دفتر کل تمامی نودها اضافه شود که این امر باعث حفظ هماهنگی و یکپارچگی اطلاعات در بلاک چین می‌شود.

الگوریتم اجماع مهم‌ترین بخش بلاک چین است. الگوریتم اجماع فرآیند توافق نودهای شبکه بر سر اطلاعاتی است که باید به شبکه اضافه شود. از آنجایی که نودها همدیگر را نمی‌شناسند و به یکدیگر اعتماد ندارند باید سازوکار خودکاری برای انجام این کار وجود داشته باشد. «اثبات کار» (PoW) اولین الگوریتم اجماع در تکنولوژی بلاک چین است که برای شبکه بیت کوین تعریف شده است. معیار اصلی این الگوریتم، مصرف انرژی و انجام کار برای اثبات درستکاری به شبکه است.

در این حالت، برای اضافه شدن هر بلاک که شامل اطلاعات تراکنش‌ها است یک معادله ریاضی باید حل شود. این معادله ریاضی با استفاده از توابع هش ایجاد شده است و  نودها با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی خود و مصرف انرژی در طی یک فرآیند رقابتی به دنبال هشینگ اطلاعات و حل این معادله هستند. در شبکه بیت کوین الگوریتم به گونه‌ای طراحی می‌شود که حل شدن معادله به ده دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

در نهایت، اولین کاربری که به جواب معادله برسد، جواب را برای سایر نودها ارسال می‌کند تا از طرف آن‌ها نیز تایید شود. پس از تایید، بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود و کاربر برنده پاداش فعالیت در شبکه را که شامل کارمزد تراکنش‌ها و کوین‌های جدید است دریافت می‌کند.

مصرف انرژی برای حل معادلات بلاک‌ها باعث می‌شود که امکان حمله «جلوگیری از خدمات دهی» (DoS) به شبکه وجود نداشته باشد و کاربرانی که فعالیت درستکارانه ندارند زمان و انرژی مصرفی خود را از دست دهند. از طرفی این سازوکار باعث شده است تا کاربران دفتر کل خود را با اطلاعات مشترکی که مورد تایید اکثریت نودها قرار گرفته است به روزرسانی کنند.

مصرف انرژی در این الگوریتم با افزایش میزان نودها، افزایش می‌یابد. به همین دلیل، الگوریتم‌های اجماع دیگری نیز برای توافق کاربران طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. اثبات سهام نوع دیگر الگوریتم اجماع است که به جای مصرف انرژی، از قفل کردن توکن‌های کاربران برای تامین امنیت استفاده می‌کند.

 

بلاک چین در dlt

 

هش‌گراف در DLT چیست ؟

دفتر کل توزیع شده هش‌گراف یکی از انواع DLT است که در آن، ذخیره‌سازی چندین تراکنش در دفتر کل توزیع شده با یک مهر زمانی امکان‌پذیر است. هر داده در دفتر کل توزیع شده هش‌گراف به عنوان یک «رویداد» (Event) تعریف می‌شود که شامل  ذخیره‌سازی تمامی تراکنش‌ها در یک ساختار موازی است. در سیستم دفتر کل هش‌گراف از روش‌هایی استفاده شده است که نودها نمی‌توانند اطلاعات یا تراکنش‌ها را در آن‌ تغییر دهند.

یکی از نکات جالب توجه در هش‌گراف این است که کاربران در آن مجبور به نگهداری اطلاعات تراکنش‌ها برای همیشه نیستند و به همین دلیل واحدهای ذخیره‌سازی اطلاعات در آن‌ها بسیار کم است. نودها در هش‌گراف باید تمام تراکنش‌های همزمان را به دفتر کل اضافه کنند و امکان اولویت دادن به تراکنش‌های با کارمزد بالاتر در آن وجود ندارد. ارز دیجیتال «هدرا» (Hedera) از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

 

گراف جهت‌دار غیرمدور یا دگ در DLT چیست ؟

دگ نوع دیگری از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده است که مقیاس‌پذیری بالایی به نسبت سایر دفترکل‌ها دارد و به همین دلیل برای پرداخت‌های خرد با هزینه تراکنش کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوریتم اجماع استفاده شده در دگ با سایر تکنولوژی‌های این حوزه متفاوت است. هر نود در دگ باید تراکنش‌ها را بدون هیچ ساختار اضافه‌ای در در دفتر کل اضافه کند اما برای این که تراکنش کاربر به شبکه اضافه شود، نود باید دو تراکنش در همسایگی خود را تایید کند.

در الگوریتم دگ تراکنش‌هایی که شاخه‌های طولانی‌تری را تشکیل دهند معتبرتر هستند زیرا تاییدیه بیشتری بر روی این تراکنش‌ها مشاهده می‌شود. دگ بهترین گزینه برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که با حجم عظیمی از تراکنش‌ها سرو کار دارند. ارز دیجیتال «فانتوم» (Fantom) یکی از اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که از دگ استفاده می‌کند و به واسطه آن از مقیاس‌پذیری بسیار خوبی برخوردار است.

 

هولوچین در DLT چیست ؟

هولوچین یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دفتر کل توزیع شده است که به صورت مجازی از مقیاس‌پذیری بی‌نهایت پشتیبانی می‌کند. اصلی‌ترین تمایز این روش با سایر تکنولوژی‌ها در تغییر رویکرد آن به عامل محور بودن به جای داده محور بودن است. در این روش، اجماع عمومی بر روی اطلاعات ارائه شده به شبکه وجود ندارد و به همین دلیل اطلاعات به راحتی به سیستم اضافه می‌شود.

در هولوچین هر نود دفتر کل مخصوص به خود را دارد که با استفاده از تکنولوژی منحصربه‌فرد خود که از هولوگرام گرفته شده است کار می‌کند. در نهایت اطلاعات دفتر کل هر کاربر به دفتر کل توزیع شده کل شبکه اضافه می‌شود. پروژه ارز دیجیتال هولوچین با استفاده از این الگوریتم بستری برای اینترنت اشیا و زنجیره تامین ایجاد کرده است که قادر به تامین فضای مورد نیاز برای ثبت تراکنش‌ها در شبکه است.

 

هولوچین در dlt

 

تمپو یا رادیکس در DLT چیست ؟

تمپو آخرین نسخه انواع دفتر کل توزیع شده است که با نام رادیکس نیز شناخته می‌شود. در این تکنولوژی در کنار سایر مزایای بلاک چین از مزیت‌های مهر زمانی نیز استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع دفتر کل این است که می‌توان آن را بدون هیچ تغییری هم به عنوان دفتر کل توزیع شده خصوصی و هم دفتر کل توزیع شده عمومی استفاده کرد.

علاوه بر این در تمپو برای ایجاد برنامه‌های کاربردی، کوین‌ها و توکن‌ها نیازی به استفاده از سخت‌افزارهای جانبی نیست. هر نود در تمپو می‌تواند زیرمجموعه‌ای از دفتر کل شبکه را داشته باشد و شناسه منحصربه‌فرد مربوط به آن را دریافت کند. این مساله نشان می‌هد که کاربران در این روش نیازی به نگهداری کل DLT ندارد و می‌توانند تعداد بیشتری داده را پردازش کنند.

 

تفاوت بلاک چین و DLT چیست ؟

دفتر کل توزیع شده یک مفهوم و تکنولوژی کلی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات در سیستم غیرمتمرکز و بدون حضور نهاد واسطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه ثبت اطلاعات در دفتر کل توزیع شده می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت باعث شده است که انواع دفتر کل توزیع شده ایجاد شود. بلاک چین، اولین نسخه موفق پیاده‌سازی دفتر کل توزیع شده است که برای اولین بار در شبکه بیت کوین معرفی شده است.

در بلاک چین تراکنش‌ها به صورت بسته‌های بلوکی به شبکه اضافه و با استفاده از هش‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. توجه داشته باشید که تفاوت انواع DLT تاثیری بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال ندارد و سما می‌توانید به راحتی ارزهای دیجیتال ساخته شده با انواع DLT را از صرافی رابکس خریداری کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تکنولوژی دفتر کل توزیع شده پرداختیم. این تکنولوژی پایه و اساس ساخت رمز ارزهای غیرمتمرکز است. پیاده‌سازی‌های مختلفی برای تکنولوژی دفتر کل توزیع شده وجود دارد که در این مقاله به بررسی مختصر آن‌ها پرداختیم. بلاک چین یکی از پیاده‌سازی‌های مطرح این تکنولوژی است که در بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است.

تعریف  سیستم بلاک چین و نحوه توافق کاربران در آن از مطالب مطرح در این مقاله بود. سوالاتی مانند DLT چیست و انواع تکنولوژی دفتر کل توزیع شده چیست. بعد از پاسخ به این سوالات حال می‌توان سراغ این سوال رفت که بیت کوین چگونه کار می کند.

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

سوالات متداول

تفاوت بلاک چین و DLT چیست ؟

دفتر کل توزیع شده یک مفهوم و تکنولوژی کلی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات در سیستم غیرمتمرکز و بدون حضور نهاد واسطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه ثبت اطلاعات در دفتر کل توزیع شده می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت باعث شده است که انواع دفتر کل توزیع شده ایجاد شود. بلاک چین، اولین نسخه موفق پیاده‌سازی دفتر کل توزیع شده است که برای اولین بار در شبکه بیت کوین معرفی شده است.

هولوچین در DLT چیست ؟

هولوچین یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دفتر کل توزیع شده است که به صورت مجازی از مقیاس‌پذیری بی‌نهایت پشتیبانی می‌کند. اصلی‌ترین تمایز این روش با سایر تکنولوژی‌ها در تغییر رویکرد آن به عامل محور بودن به جای داده محور بودن است. در این روش، اجماع عمومی بر روی اطلاعات ارائه شده به شبکه وجود ندارد و به همین دلیل اطلاعات به راحتی به سیستم اضافه می‌شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *