آکادمی رابکس
ترید
اندیکاتور مومنتوم چیست؟

اندیکاتور مومنتوم چیست؟ بهترین اندیکاتور مومنتوم

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 21 دی 1401
1.8
1.8

فهرست مطالب

  • اندیکاتور مومنتوم چیست؟
  • مزایا و کاربردهای اندیکاتور مومنتوم چیست؟
  • بهترین اندیکاتور مومنتوم چیست؟
  • جمع بندی

بسیاری از افراد در دنیای ترید به دنبال این هستند که بدانند اندیکاتور مومنتوم چیست؟ چه اندیکاتورهایی در این دسته‌بندی قرار گرفته و کارشان چیست. اندیکاتور یکی از ابزارهای کمکی در ترید و تحلیل تکنیکال است که دسته‌بندی‌های مختلف برای آن در نظر گرفته شده است. 

یکی از این دسته‌بندی‌‌ها قرار دادن این ابزارها در بخش‌های مومنتوم، حجم و جهت است. هرکدام از این اندیکاتورها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما نکته مهم این است که نمی‌توان از آن‌ها به تنهایی استفاده کرد و باید به عنوان تایید یا در کنار دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال بهره بره برد.

در این مقاله به طور کامل برای شما خواهیم گفت که اندیکاتور مومنتوم چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه هم سعی خواهیم کرد که چند مثال از این نوع اندیکاتور به شما معرفی کنیم. 

اندیکاتور مومنتوم چیست؟

نام دیگر مومنتوم، تکانه است. در فیزیک، فرمول تکانه از ضرب کردن سرعت در جرم یک جسم به دست می‌آید. هدف اصلی آن این است که نیروی آنی آن جسم را به دست آورد. در بازارهای مالی نیز بحثی به نام مومنتوم داریم که به همین تعریف شباهت دارد. وقتی مومنتوم یک حرکت بالاست؛ یعنی سرعت حرکت و نیرویی که برای رفتن به یک جهت خاص دارد بسیار بالاست. از طرفی مومنتوم پایین نیز تعریف برعکسی دارد.

ما برای اینکه مومنتوم یک حرکت را تشخیص دهیم، حتما نیازی به اندیکاتور مومنتوم نداریم و می‌توانیم حتی با چشم نیز تشخیص دهیم که مومنتوم یک حرکت زیاد است یا کم؛ اما در کل اندیکاتور مومنتوم چیست؟

اندیکاتور مومنتوم برای محاسبه مومنتوم یک حرکت در قیمت مورد استفاده می‌گیرد. نکته اینجاست که مهم نیست این حرکت به کدام سمت باشد و این اندیکاتور تنها میزان قدرت آن حرکت را اندازه‌گیری می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان از این نوع اندیکاتورها به تنهایی استفاده کرد؛ بلکه فقط می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم که بفهمیم روندی که داریم، چه قدرتی دارد. اگر مومنتوم یک حرکت نزولی بسیار قوی بود؛ زیاد به بازگشت قیمت فکر نکنیم.

مزایا و کاربردهای اندیکاتور مومنتوم چیست؟

در بخش قبلی برای شما شرح دادیم که اندیکاتور مومنتوم چیست و حال به این سوال پاسخ خواهیم داد که کاربردهای اندیکاتور مومنتوم چیست؟ یکی از کاربردهای مهم و در واقع اصلی کاربرد اندیکاتور مومنتوم همان چیزی است که در تعریف آن وجود دارد. یعنی از این ابزارها برای فهمیدن قدرت یک حرکت در بازار استفاده می‌کنیم؛ اما از این نوع اندیکاتورها می‌توانیم برای اهداف دیگری نیز استفاده کنیم. به عنوان مثال یکی از راه‌های خوب فهمیدن زمان بازگشت قیمت، استفاده از واگرایی در تحلیل تکنیکال و واگرایی میان اندیکاتور مومنتوم با قیمت است!

 

اندیکاتور مومنتوم چیست و چه کاربردی دارد؟

 

واگرایی میان قیمت و اندیکاتور مومنتوم چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با مفهوم واگرایی آشنا شوید. 

واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که یک ناهماهنگی در حرکت قیمت و اندیکاتور مد نظر ما اتفاق میفتد. به عنوان مثال قیمت یک سقف جدید ثبت می‌کند؛ اما اندیکاتو توانایی زدن سقف قبلی خودش را ندارد که نشان از واگرایی و احتمال بازگشت قیمت است. برای آشنایی بسیار بیشتر با واگرایی حتما مقاله مربوط به این موضوع را در آکادمی رابکس مطالعه کنید. 

تریدرها از واگرایی میان اندیکاتور مومنتوم و قیمت می‌توانند متوجه شوند که زمان بازگشت قیمت رسیده است یا خیر. وقتی اندیکاتور مومنتوم به ما می‌گوید قدرت حرکت در حال کم شدن است؛ اما چنین چیزی در قیمت قابل مشاهده نیست، یک تایید قوی برای شروع معاملات ریورسال داریم. 

اما در آخر همانطور که گفتیم از اندیکاتور مومنتوم نمی‌توان به تنهایی برای فهمیدن جهت استفاده کرد. این اندیکاتورها می‌توانند به ما در این مورد کمک کنند، اما بهتر است با ابزارهای عرضه و تقاضا یا اندیکاتورهای مخصوص جهت، همچون مووینگ اورج‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

در ادامه برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین اندیکاتورهای مومنتوم را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین اندیکاتور مومنتوم چیست؟

در بخش‌های قبلی متوجه شدیم که اندیکاتور مومنتوم چیست و کاربرد اندیکاتور مومنتوم چیست. حال در این بخش به برخی از بهترین ابزارها در این زمینه اشاره خواهیم کرد. 

1- MACD

اندیکاتور مکدی یکی از معروف‌ترین و پر کاربردترین اندیکاتورها برای فهمیدن مومنتوم یک حرکت است. در برخی تایم فریم‌ها، واگرایی‌های این اندیکاتور با قیمت تاییدیه فوق‌العاده خوبی هستند و در سیستم‌های ترید مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در این اندیکاتور مومنتوم از دو مووینگ اورج استفاده می‌شود که تفاضل آن‌ها را به صورت یک خط می‌بینیم. این دو MA معمولا 26 و 12 دوره‌ای هستند. یک عضو دیگر مکدی نیز هیستوگرام است که به شکل میله‌هایی در اندیکاتور به نمایش در می‌آید. هیستوگرام از کم کردن مکدی از EMA 9 به دست می‌آید.  هرگاه هیستوگرام اوج بگیرد، معمولا نشانه مومنتوم بالاست و هرچه به خط میانی نزدیک شود، شاهد کاهش مومنتوم هستیم. 

2- RSI

کلمه RSI مخفف عبارت شاخص قدرت نسبی است. از همین نام نیز مشخص است که از RSI برای اندازی‌گیری مومنتوم و قدرت حرکت استفاده می‌کنیم. در کل RSI یک اندیکاتور مومنتوم بسیار محبوب و معروف است و بسیاری از تریدرهای با تجربه و تازه‌کار از آن استفاده می‌کنند. یکی از بهترین کاربردهای RSI نیز در همان مشاهده واگرایی و ضعف مومنتوم یک حرکت است.

 

انواع اندیکاتور مومنتوم چیست؟

 

تنها موردی که باید به آن اشاره کرد یک اشتباه رایج در میان تریدرها و اساتید بازار است. بسیاری از افراد طبق تعریف اعتقاد دارند هرگاه عدد RSI به بالای 70 برسد، نشان از اشباع خرید و ضعف روند صعودی دارد و برای اعداد زیر 30 نیز اشباع فروش و ضعف روند نزولی. این اعتقاد اندکی اشتباه است و نیاز به تصحیح دارد. مورد مهم اینجاست که وقتی RSI به بالای 70 یا زیر 30 می‌رسد، قیمت اتفاقا مومنتوم بسیار بیشتری گرفته و سرعت حرکتش در جهت صعودی یا نزولی زیاد می‌شود.

اما باز هم باید طبق بقیه ابزارها و با استفاده از تحلیل تکنیکال در مورد اینکه قیمت باز می‌گردد یا با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه می‌دهد، اطمینان بیشتری پیدا کنیم. 

3-ADX

سازنده این اندیکاتور در ابتدا ADX را برای این موضوع به تریدرها عرضه کرد که با استفاده از آن بتوانند جهت روند را پیدا کنند؛ اما ADX نیز یک اندیکاتور مومنتوم به شمار می‌آید. این اندیکاتور از دو بخش DI منفی و DI مثبت تشکیل شده است که تفاضل آن‌ها به ما عددی را بین 0 تا 100 می‌دهد.

اگر این عدد نهایی بیشتر از 20 باشد، بازار داخل یک روند شده است که جهت آن نیز به روش دیگری مشخص می‌شود و اعداد زیر 20 نشانگر بدون جهت بودن بازار است. تا اینجا  فقط در مورد جهت دار بودن یا نبودن بازار از ADX استفاده کردیم؛ پس نقش او به عنوان اندیکاتور مومنتوم چیست؟ هرچه عدد از 20 بالاتر باشد، نشان از بیشتر بودن مومنتوم دارد و سرعت حرکت قیمت در روند بیشتر است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بگوییم اندیکاتور مومنتوم چیست و کاربردهای اندیکاتورمومنتوم چیست. اندیکاتور مومنتوم اغلب برای اندازه‌گیری قدرت یک حرکت در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما اینکه جهت این حرکت به کدام سمت است یا در آینده به کدام سمت خواهد رفت، خارج از حوزه اطلاعات اندیکاتور مومنتوم است. 

از این ابزار نمی‌توان به تنهایی برای ترید کردن استفاده کرد. یکی از بهترین کاربردهای اندیکاتور مومنتوم استفاده از واگرایی آن با قیمت برای فهمیدن ضعف روند و امکان بازگشت قیمت است؛ اما باز هم نباید به تنهایی به این اندیکاتور اعتماد کرد و دنبال نقاط چرخش با استفاده از عرضه تقاضا یا دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال بود.  در ضمن شما برای خرید بیت کوین یا مشاهده قیمت تتر می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید. 

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

بهترین اندیکاتور مومنتوم چیست؟

از بهترین اندیکاتورهای مومنتوم می‌توان به RSI، مکدی و ADX اشاره کرد که مهم‌ترین کاربرد آن‌ها نیز مشاهده واگرایی با قیمت دارایی مد نظر است.

اندیکاتور مومنتوم در تریدینگ ویو چگونه قابل استفاده است؟

شما می‌توانید در بخش indicators در سایت تریدینگ ویو اندیکاتور مومنتوم مورد نظر خود را انتخاب و به نمودار اضافه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *