آکادمی رابکس
آموزش استخراج ارز دیجیتال
مزرعه استخراج بیت کوین

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 30 آبان 1401
5
5

فهرست مطالب

  • مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟
  • موارد مورد نیاز برای مزرعه استخراج بیت کوین
  • بزرگ‌ترین مزارع استخراج بیت کوین
  • جمع بندی

استخراج بیت کوین یکی از سودآورترین فعالیت‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. این سوداور بودن به مسائل زیادی بستگی دارد. داشتن یک مزرعه استخراج بیت کوین می‌تواند این مسائل را حل کند؛ مسائلی مانند قیمت و موجودی برق مصرفی شما برای استخراج، تجهیزات مورد استفاده و نحوه نگه‌داری شما از این تجهیزات. 

استخراج ارز دیجیتال به طور کلی به معنای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه‌هایی است که با الگوریتم اجماع POW کار می‌کنند. برای انجام دادن این کار نیاز است که برخی افراد قدرت محاسباتی خود را در اختیار شبکه بگذارند. به این افراد ماینر گفته می‌شود. در ازای این قدرت سخت‌افزاری به این ماینرها پاداش داده می‌شود. هر بلاک جدیدی که به بلاکچین اضافه شود تعدادی کوین به کسانی که آن بلاک را استخراج کردند داده می‌شود. این پاداش در کوین‌های مختلف متفاوت است. در حال حاضر برای بیت کوین به ازای هر بلاک 6.25 بیت کوین به ماینر برنده اهدا می‌شود. 

ماینر برنده به چه معناست؟ برای استخراج هر بلاک ماینرها باید یک معادله ریاضی بسیار سخت را حل کنند. هر ماینری که زودتر این معادله را حل کند 6.25 بیت کوین را دریافت می‌کند. حال به نظر شما فقط با یک یا دو دستگاه می‌توان با استخرهای استخراج قدرتند با هزاران دستگاه ماینر رقابت کرد و زودتر به پاسخ دست پیدا کرد؟ 

این موضوع کاملا شانسی است؛ اما با دستگاه‌های کمتر و استخراج به صورت فردی، ممکن است چند سال هم نوبت شما نرسد! با پیوستن به یک استخر استخراج حداقل می‌توانید روی یک مقدار مشخص ماهانه حساب باز کنید. در ابتدای مقاله گفتیم که مزرعه استخراج بیت کوین چیزی است که به آن نیاز دارید؛ اما این عبارت به چه معناست؟

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

مزرعه استخراج بیت کوین به یک اتاق یا انبار یا سوله بسیار بزرگ می‌گویند که در آن بیش از یک دستگاه ماینر قرار داشته باشد! اگر شما می‌توانید برق مورد نیاز استخراج را در خانه خودتان تامین کنید و دو عدد دستگاه ASIC را روی میز خود قرار دهید و به استخراج بپردازید، یک مزرعه استخراج بیت کوین دارید و آن میز شماست! 

مزرعه استخراج بیت کوین چیز عجیبی نیست؛ اما وقتی از آن صحبت می‌شود معمولا در ذهن‌هایمان به یک سوله در یک زمین کشاورزی بزرگ فکر می‌کنیم که صدها دستگاه ASIC در آن است و دستگاه‌های خنک کننده غول پیکر و عظیم برای خنک کردن دستگاه‌ها وجود دارند. روزانه مبالغ زیادی برای برق مصرفی داده می‌شود و چندین نفر در این مزرعه استخراج بیت کوین مشغول کار هستند! 

 

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

 

این تصور هم درست و هم غلط است! طبق تعریفی که ارائه دادیم حتی اگر دو دستگاه در یک مکان باشد و به استخراج بیت کوین بپردازند، به آن مزرعه استخراج بیت کوین گفته می‌شود؛ اما از طرفی در صورتی که مزرعه استخراج بیت کوین شما به شکل تصویری که از آن حرف زدیم نباشد، احتمال سودآوری کمی پایین است! طبق آخرین برآوردها برای اینکه با توجه به شرایط کشورمان استخراج بیت کوین و ساخت مزرعه استخراج بیت کوین سودآور باشد، نیاز به 250 عدد دستگاه ماینر است! 

این مساله با توجه به توانایی شما برای تامین مکان و برق مورد نیاز میتواند متفاوت باشد و صرفا یک تخمین عادی است؛ اما می‌‌توان کمی به این نتیجه رسید که ساخت مزرعه استخراج بیت کوین کار هرکسی نیست! شاید افراد عادی و کاربرانی که می‌خواهند در خانه یا جاهای دیگر یک درآمد جانبی دیگر برای خودشان ایجاد کنند، به سراغ استخراج مونرو یا استخراج زی کش بروند. استخراج این دو ارز ضد ASIC بوده و کسانی که دستگاه‌های قدرتمند و گران‌قیمت استخراج بیت کوین را دارند، نمی‌توانند به استخراج مونرو یا زی کش بپردازند! 

موارد مورد نیاز برای مزرعه استخراج بیت کوین

حال اگر کسی مصمم باشد که یک مزرعه استخر استخراج بیت کوین بسازد، به چه چیزهایی نیاز خواهد داشت؟ 

در قدم اول باید یک مکان مناسب برای این کار داشته باشد، برای استفاده از آن نیز باید مراحل قانونی آن در ایران را طی کند؛ زیرا بحث استخراج کمی مورد مناقشه است و افراد به راحتی نمی‌توانند به استخراج بیت کوین و استفاده شدید از برق بپردازند. قدم بعدی تامین برق دستگاه‌هاست. تعداد زیادی دستگاه شدیدا قدرتمند و پر مصرف ASIC با برق مصرفی عادی توانایی کار کردن ندارند و باید برق فشار قوی و سه فاز برای مزرعه استخراج بیت کوین تامین شود که این مورد نیز باز نیازمند طی کردن مراحل قانونی است. 

بعد از اینکه مکان و برق مزرعه استخراج بیت کوین خودتان را تامین کردید، وقت تهیه سخت‌افزارهاست! دستگاه‌های ماینر زیادی به بازار آمده‌اند که هرکدام خوبی و بدی خاص خود را دارند؛ دستگاه‌های ASIC مخصوص استخراج بیت کوین طراحی و تولید شده‌اند. شما می‌توانید از محصولات Bitmain استفاده کنید. این شرکت معروفترین شرکت تولید کننده دستگاههای استخراج بیت کوین است. 

تهیه کیف پول بیت کوینی که فول نود هم باشد از مهمترین کارهاست. بیت کوین‌هایی که استخراج می‌شوند باید مکانی برای ذخیره داشته باشند و باید یک کیف پول به مزرعه استخراج بیت کوینی شما متصل باشد. داشتن سیستم‌های خنک کننده در مزرعه استخراج بیت کوین فوق‌العاده مهم است! آن تعداد دستگاه که دائما مشغول کار سنگین هستند شدیدا داغ می‌شوند و در صورتی که سیستم تهویه و خنک‌کنندگی مناسب نداشته باشند، به راحتی و به سرعت از کار میفتند. داشتن فن‌های بزرگ در مزرعه استخراج بیت کوین یک ضرورت است!

وصل شدن به استخر استخراج نیز مورد آخر است. البته پر واضح است که با داشتن یک مزرعه استخراج بیت کوینی می‌توانید به تنهایی نیز به استخراج بپردازید؛ اما استخرهای استخراج بیت کوین چنان قدرتمند و بزرگ هستند که حتی با داشتن مزرعه استخراج بیت کوین نیز بهتر است به آن‌ها بپیوندید. 

 

موارد مورد نیاز برای مزرعه استخراج بیت کوین

 

مشخصا داشتن یک اینترنت متصل و رایانه و افردی که از مزرعه استخراج بیت کوین شما محافظت و نگه‌داری کنند هم مورد نیاز است که زیاد در متن به آن اشاره نکردیم. اگر می‌خواهید بدانید که چرا نیاز است با وجود داشتن یک مزرعه استخراج بیت کوین با تعداد زیادی دستگاه ماینر باز هم به استخر استخراج متصل شوید، بخش بعدی و بزرگترین مزارع استخراج بیت کوین در دنیا را بخوانید.

بزرگ‌ترین مزارع استخراج بیت کوین

در ادمه مطلب قصد داریم سری به مزارعی بزنیم که شاید دیگر نتوان به آن‌ها مزرعه استخراج بیت کوین گفت و خودشان یک استخر محسوب شوند! 

اولین مورد Genesis Mining Farm نام دارد که در ایسلند واقع شده است. هوای سرد ایسلند به بهتر عمل کردن این مزرعه استخراج بیت کوین کمک می‌کند و هش ریتی برابر با 1000 گیگا هش دارد. این شرکت بیش‌تر از تمام شرکت‌های واقع در ایسلند برق مصرف می‌کند! 

یکی دیگر از بزرگ‌ترین‌ها در مسکوی روسیه واقع شده است. اطلاعاتی از مکان این مزرعه استخراج بیت کوین وجود ندارد؛ اما هش ریتی 38 پتا هشی دارد! یعنی چیزی نزدیک به 38 هزار برابر مزرعه استخراج بیت کوین واقع در ایسلند قدرت دارد و ماهانه چیزی حدود 600 بیت کوین استخراج می‌کند! 

مزرعه استخراج بیت کوین بعدی در واشنگتن آمریکا قرار دارد. جالب است بدانید صاحب این مزرعه استخراج بیت کوین کارش را در زیرزمین خانه‌اش شروع کرد؛ اما اکنون هش ریتی برابر با 1.3 پتا هش دارد! 

مزرعه استخراج بیت کوین Bitfury آخرین گزینه در لیست ماست؛ اما جزو اولین مزارع دنیا بوده و از سال 2011 مشغول به کار است. خیلی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی بیت کوین؛ همچون شبکه لایتنینگ با حمایت‌های این مزرعه واقع در آمستردام هلند جلو رفته و گفته می‌شود این مزرعه استخراج بیت کوین تا کنون حدود 600 هزار بیت کوین استخراح کرده است. 

جمع بندی

در این مقاله در مورد مزرعه استخراج بیت کوین و موارد مورد نیاز برای راهاندازی آن صحبت کردیم. به طور کلی اگر نمیخواهید هزینه زیادی را متحمل شوید یا ریسکهای آن را نمی‌پذیرید بهتر است سراغ استخراج دیگر ارزها؛ همچون مورنو، زی کش یا اتریوم کلاسیک بروید. بزرگترین مزارع استخراج بیت کوین در دنیا را نیز به شما معرفی کردیم و این نکته را نیز گفتیم که حتی با وجود داشتن یک مزرعه استخراج بیت کوین بهتر است به یک استخر استخراج متصل شوید؛ زیرا رقابت در این حوزه بسیار سنگین است.

در حال حاضر در بین ده ارز برتر بازار فقط بیت کوین و دوج کوین قابلیت استخراج را دارند. اتریوم به تازگی با مهاجرت به pos دیگر قابل استخراج نیست؛ شما می‌توانید برای خرید اتریوم از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید. شما در رابکس می‌توانید فروش تتر را نیز انجام دهید. 

برچسب های مرتبط

آموزش استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *