آکادمی رابکس
متاورس
متاورس چیست

متاورس چیست ؟ بررسی مفهوم، تکنولوژی و کاربردها

  • مبتدی
  • 3دقیقه
  • 16 شهریور 1401
4.4
4.4

فهرست مطالب

  • متاورس چیست ؟
  • تکنولوژی‌های زیرساخت متاورس چیست ؟
  • کاربرد بلاک چین در متاورس چیست ؟
  • ویژگی‌های اصلی متاورس چیست ؟
  • کاربرد متاورس چیست ؟
  • روش های کسب درآمد از متاورس چیست ؟
  • معرفی بازی ها و ارزهای متاورس
  • چگونه وارد متاورس شویم ؟
  • توکن های متاورس چیست ؟
  • متاورس چگونه کار می‌کند ؟
  • جمع‌بندی

پس از تبدیل اسم شرکت فیسبوک به متا و تغییر حوزه فعالیت شرکت، مفهوم «متاورس» (Metaverse) به طور گسترده‌ای بر سر زبان‌ها افتاد. متاورس دنیایی است که در آن افراد شکل واقعی‌تری از ارتباطات مجازی را تجربه می‌کنند در حالی که هر شخص مالک دارایی‌ها و اطلاعات موجود در فضای مجازی است.

گسترش عمومی مفهوم Metaverse سبب رشد قیمتی پروژه‌های ارز دیجیتال مربوط به این حوزه‌ها شد و خرید زمین‌های مجازی موجود در متاورس‌هایی مانند «سندباکس» و «دیسنترالند» رونق گرفت. علی‌رغم وجود تبلیغات گسترده، هنوز این سوال برای بسیاری از کاربران مطرح است که متاورس چیست و چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی کامل پاسخ این سوال و واکاوی تکنولوژی‌ها و پروژه‌های درگیر در آن است.

متاورس چیست ؟

متاورس از ترکیب دو واژه «Meta» به معنی «فرا» و «Universe» به معنی «دنیا» تشکیل شده است. بنابراین، می‌توان متاورس را دنیایی فراتر از دنیای فیزیکی موجود تعریف کرد. در دنیای متاورس کاربران به صورت مجازی با یکدیگر تعامل می‌کنند اما این تعامل نسبت به شبکه‌های اجتماعی موجود واقعی‌تر است و کاربران درک بیشتری از فضای مجازی که در آن قرار گرفته‌اند دارند. هر کاربر در این فضا هویت مشخصی دارد که الزامی به ارتباط دادن آن به شخصی در دنیای واقعی وجود ندارد. این مساله باعث حفظ هویت کاربران و همچنین حریم خصوصی آن‌ها می‌شود.

اگرچه واژه Metaverse این روزها بسیار مطرح شده است اما تاریخچه استفاده از این واژه به سال 1992 برمی‌گردد. «نیل استفنسن» (Neal Stephenson) برای اولین بار این واژه را در رمان «تصادف در برف» (Snow Crash) به کار برده است. متاورسی که در این رمان ترسیم می‌شود به این شکل است که کاربران با استفاده از آواتارهای سه بعدی خود به آن وصل می‌شوند و می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی با یکدیگر معاشرت کنند، بازی کنند و خرید و فروش انجام دهند.

اگرچه Metaverse مطرح شده در داستان استفنسن توجه زیادی را به خود جلب نکرد اما با گسترش علم در حوزه‌های مختلف، ابزارهایی مانند عینک‌های چند بعدی و هدست‌های مجازی ایجاد شدند که تا حدودی نشانه‌های متاورس را با خود داشتند. نرم‌افزارهای تور گردشگری مجازی، مدلینگ لباس و بازی‌های درگیر کننده دنیا مجازی و واقعی همگی بخشی از فرآیند تکامل Metaverse بودند که در نهایت با ارائه مفهوم دفتر کل توزیع شده و بررسی سایر مفاهیم مرتبط مثل کاربرد NFT چیست به اوج خود رسیدند. در بخش‌های بعدی به سوال تکنولوژی‌های زیرساخت متاورس چیست پاسخ می‌دهیم.

 

تعریف متاورس

 

تکنولوژی‌های زیرساخت متاورس چیست ؟

در بخش قبل فهمیدیم که متاورس چیست و تاریخچه ایجاد و رشد آن به چه شکل بوده است. در این بخش قصد داریم تا تکنولوژی‌هایی که برای ساخت یک Metaverse با یکدیگر ترکیب می‌شوند را بررسی کنیم. در یک Metaverse ایده‌آل، افراد می‌توانند به طور امن وارد یک دنیای مجازی شوند، با یکدیگر ارتباط بگیرند، حضور یکدیگر را حس کنند، مالک دارایی‌های دنیای مجازی باشند، هویت خود را حفظ کنند، از انتشار اطلاعات خود جلوگیری کنند و کلیه فعالیت‌‌های خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی در دنیای مجازی به سرانجام برسانند.

برای محقق شدن این ویژگی‌ها باید مجموعه‌ای از فناوری‌ها در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به «واقعیت مجازی»، «واقعیت افزوده»، «هوش مصنوعی» و «بلاک چین» اشاره کرد. در ادامه این بخش به بررسی مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

نقش واقعیت مجازی در متاورس چیست ؟

«واقعیت مجازی» (Virtual Reality | VR) یکی از تکنولوژی‌های پرکاربرد در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است. هدف واقعیت مجازی ایجاد یک محیط شبیه سازی شده است که این محیط می‌تواند شبیه دنیای واقعی باشد یا اینکه به کل ویژگی‌های متفاوتی را با کاربران به اشتراک بگذارد. دنیای ساخته شده با واقعیت مجازی یک مدل سه بعدی است که طراحی آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی صورت گرفته است و کاربران می‌توانند با داشتن هدست‌های مخصوص وارد این فضا شوند و به صورت فعالانه در آن حضور پیدا کنند.

بودن در فضای واقعیت مجازی با بازی‌های رایانه‌ای معمولی متفاوت است. در واقعیت مجازی تصاویر ایجاد شده بسیار واقعی‌تر هستند و کاربران با استفاده از هدست‌ها و سنسورهایی که دارند احساس حضور واقعی‌تری دارند. در واقعیت مجازی استفاده از افکت‌ها و سنسورها احساس حضور بیشتری به مخاطبان می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در واقعیت مجازی ارتباطی بین دنیای واقعی که کاربر در آن قرار گرفته است با دنیای مجازی ایجاد نمی‌شود. این مساله با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده حل می‌شود. در ادامه به سوال نقش واقعیت افزوده در متاورس چیست پاسخ می‌دهیم.

نقش واقعیت افزوده در متاورس چیست ؟

در بخش قبل به سوال نقش واقعیت مجازی در متاورس چیست پاسخ داده شد اما متوجه شدیم که برای اتصال دنیای واقعی به دنیای مجازی به تکنولوژی دیگری نیاز داریم. تکنولوژی «واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) به دنبال اتصال دنیای واقعی و دنیای مجازی به یکدیگر است. در واقع هدف این تکنولوژی اضافه کردن ویژگی‌های جدید و پیچیده به دنیای واقعی است که این ویژگی می‌تواند در ایجاد حس حضور واقعی به کاربران کمک کند.

ایجاد این ویژگی لزوما نیاز به ابزار خاصی ندارد و با استفاده از یک برنامه موبایل نیز امکان انجام این کار وجود دارد . استفاده از ابزارهای مختلف مثل دوربین‌های فیلمبرداری یا هدست‌ها و نمایشگر‌های خاص باعث گسترش کاربردهای این تکنولوژی می‌شود. با استفاده از واقعیت افزوده امکان نمایش دارایی‌های موجود در فضای مجازی در دنیای واقعی به وجود می‌آید.

یکی از چالش‌ها در این بخش این است که اندازه و سایر ویژگی‌های دارایی با اشیا موجود در دنیای واقعی هماهنگ باشد. علاوه بر این، اشیا مجازی باید به گونه‌ای باشند که با کاربران تعامل داشته باشند و پاسخ مناسب فعالیت کاربران را نمایش دهند. مجموعه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کمک می‌کند تا فضای مورد نیاز برای متاورس ایجاد شود اما هنوز برای ایجاد یک متاورس کامل به تکنولوژی‌های دیگری مثل هوش مصنوعی نیاز است. در بخش بعدی خواهیم فهمید که نقش هوش مصنوعی در متاورس چیست.

استفاده از هوش مصنوعی در Metaverse

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) به علمی گفته می‌شود که هدف آن مدل‌سازی هوش طبیعی انسان و استفاده از آن برای مقاصد مختلف است. امروزه هوش مصنوعی گسترش زیادی پیدا کرده است و در بیشتر حوزه‌های علمی و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در متاورس کاربران با یکدیگر و با محیط ایجاد شده تعامل می‌کنند و خروجی این تعامل‌ها، ایجاد حجم عظیم داده شخصی‌سازی شده است.

هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از داده‌های موجود فضای موجود در Metaverse را بهینه کند و امکانات بهتر و بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. اصلی‌ترین مشخصه هوش مصنوعی این است که می‌تواند به صورت خودکار به تغییر شرایط پاسخ دهد و این مساله می‌تواند در بخش‌های مختلف Metaverse کمک کننده باشد. به عنوان مثال، بسیاری از اشیا و دارایی‌های مجازی ساخته شده در این فضا ممکن است نیازمند انجام فعالیت‌های مختلف با تغییر شرایط باشند.

هوش مصنوعی کمک می‌کند تا این اشیا با بررسی خودکار شرایط و درک آن اقدامات مناسب را انجام دهند. در چنین شرایطی کاربران حس بهتری نسبت به فعالیت در متاورس دارند. علاوه بر این، بخش بزرگی از Metaverse اختصاص به حوزه سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای دارد. تکنولوژی‌های مرتبط با بازی‌سازی به صورت گسترده در Metaverse مورد استفاده قرار می‌گیرند که هوش مصنوعی در این میان از اصلی‌ترین ابزارهای موجود است.

استفاده از هوش مصنوعی در کنار سایر ابزارهای بازی‌سازی به ایجاد ابزارهای سرگرمی و بازی تعاملی کمک می‌کند. آنچه در این جا مغفول مانده است مالکیت کاربران به دارایی‌های مجازی و اطلاعات شخصی خودشان است که این مساله نیز با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و سایر تکنولوژی‌های زیر مجموعه حل می‌شود. در بخش بعدی به طور مفصل به سوال کاربرد بلاک چین در متاورس چیست پاسخ خواهیم داد.

 

هوش مصنوعی در متاورس

 

کاربرد بلاک چین در متاورس چیست ؟

«بلاک چین» (Blockchain) تکنولوژی زیرساخت بسیاری از کریپتوکارنسی‌ها است که امکان ثبت امن اطلاعات را به صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند. داده‌های ثبت شده در بلاک چین قابل دستکاری نیستند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای ثبت امن اطلاعات کاربران استفاده کرد. تکنولوژی بلاک چین در متاورس برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه هر یک از این کاربردها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ایجاد بستر غیرمتمرکز انتقال اطلاعات

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای Metaverse ایجاد فضایی برای ایجاد ارتباط بین افراد است. در حال حاضر این ارتباط توسط شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام می‌شود اما ارتباط شکل گرفته در این شبکه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است. اصلی‌ترین مشکل، مدیریت سیستم توسط یک نهاد متمرکز است که به آن قدرت سانسور اطلاعات، جلوگیری از فعالیت کاربران، افشای اطلاعات خصوصی افراد و کانالیزه کردن اطلاعات را می‌دهد.

بستر ایجاد شده در Metaverse علاوه بر این که باید حس حضور بیشتری برای کاربران ایجاد، نیاز است که به صورت غیر متمرکز اداره شود تا نهاد سازمانی توانایی دخل و تصرف در آن را نداشته باشد. بلاک چین بستر غیرمتمرکز است که مدیریت سیستم در آن برعهده کاربران است و در آن نیازی به اجازه گرفتن از کسی برای فعالیت در شبکه نیست.

در این فضا سانسور اطلاعات و سو استفاده از آن‌ها امکان پذیر نیست و کاربران می‌توانند با حفظ حریم خصوصی خود و بدون نیاز به احراز هویت وارد سیستم شوند. این ویژگی‌ اصلی‌ترین دلیل استفاده از بلاک چین به عنوان بستر ایجاد Metaverse است اما سیستم اقتصادی غیرمتمرکز موجود در بلاک چین نیز برای فضای Metaverse حیاتی و مهم است.

ایجاد سیستم اقتصادی غیرمتمرکز

یکی دیگر از دلایل استفاده از بلاک چین در متاورس ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز برای دارایی‌های موجود در فضای متاورس است. بلاک چین می‌تواند با «توکنیزه کردن» (Tokenization) دارایی‌های مختلف، امکان خرید و فروش آن‌ها را فراهم کند. علاوه بر این، خدمات ارائه شده در متاورس مثل تبلیغات و بازی‌ها را نیز می‌توان با استفاده از توکن‌های مختلف دریافت کرد. در متاورس نهایی سیستم مالی غیر متمرکز برای سریع‌تر شدن فعالیت کاربران و جلوگیری از سلطه دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد متاورس مهم و حیاتی است.

کاربرد NFT در متاورس چیست ؟

توکن‌های غیر قابل معاوضه یکی از بخش‌های اساسی متاورس‌ها هستند. این توکن‌ها بر خلاف دیگر توکن‌ها منحصر به فرد هستند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای تفکیک میان دارایی‌های مختلف در متاورس استفاده کرد. توکن NFT را می‌توان برای تعریف آواتارهای سه بعدی افراد استفاده کرد که می‌تواند برای افراد هویت مخصوص تعریف کند. تمامی دارایی‌های موجود در متاورس را می‌توان به صورت NFT ایجاد کرد. این مساله باعث می‌شود که افراد بتوانند مالکیت دارایی‌های دیجیتال تعریف شده در متاورس را داشته باشند و بتوانند آن‌ها را با یکدیگر معامله کنند.

 

کاربرد nft در متاورس چیست

 

ویژگی‌های اصلی متاورس چیست ؟

از بخش‌های قبلی فهمیدیم که تکنولوژی‌های زیر ساخت متاورس چیست و بلاک چین چه کاربردی در ایجاد این دنیای جدید دارد. در این بخش می‌خواهیم به سوال ویژگی‌های اساسی متاورس چیست پاسخ دهیم. متاورس یک دنیای مجازی است که امکان انجام بسیاری از فعالیت‌های دنیای واقعی را برای کاربران فراهم می‌کند. متاورس نهایی که هنوز فاصله زیادی با آن وجود دارد، دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دنیای مجازی فعلی متمایز می‌کند. اصلی‌ترین ویژگی‌های متاورس به صورت زیر هستند.

  • مهم‌ترین ویژگی متاورس «حضور» (Presence) است. در متاورس کاربران باید در تعامل با یکدیگر احساس حضور واقعی داشته باشند. برای ایجاد این حس از عینک‌ها و هدست‌های مختلف استفاده می‌شود تا کاربران حس حضور واقعی را درک کنند. امروزه در بسیاری از پروژه‌ها مدل سه بعدی افراد با استفاده از تجهیزات مختلف ایجاد و در فضای واقعی یک محیط دیگر نمایش داده می‌شود.
  • ویژگی دیگری که در متاورس  اهمیت دارد بحث مالکیت کاربران بر داده‌ها و دارایی‌ها است. این ویژگی از جمله اصلی‌ترین مفاهیم مطرح در وب 3 است که توسط تکنولوژی بلاک چین قابل دستیابی است. این ویژگی منجر به حفظ حریم خصوصی کاربران می‌شود و از دخالت‌های بی‌جای سازمان‌ها و نهادهای متمرکز در فعالیت کاربران جلوگیری می‌کند.
  • دیگر ویژگی مهم متاورس «تعامل‌پذیری» (Interoperability) است. تعامل‌پذیری به این معنی است که دارایی‌ها و اطلاعات موجود از یک فرد در یک متاورس قابلیت استفاده در سایر متاورس‌ها را نیز داشته باشد و کاربران به راحتی بتوانند با هویت مشخص خود از متاورس‌های مختلف استفاده کننند.
  • استانداردسازی دیگر ویژگی مهم متاورس است که هدف آن تعیین استانداردهای مختلف برای ایجاد متاورس‌ها به منظور کارایی بیشتر بستر آن‌ها است. این استانداردها برای ساخت تجهیزات فیزیکی مورد استفاده در متاورس و همچنین برای ساخت بستر نرم‌افزاری متاورس لازم و ضروری هستند.

در کنار این ویژگی‌ها که برای یک متاورس لازم و ضروری هستند، ویژگی‌های دیگری مانند حفظ امنیت کاربران، حفظ حریم خصوصی و قابلیت‌های اقتصادی در پلتفرم ایجاد شده نیز اهمیت زیادی برای یک متاورس ایده‌آل دارند. ویژگی‌های موجود در متاورس باعث ارائه کاربردهای مختلفی برای این تکنولوژی شده است. در بخش بعدی خواهیم فهمید که مهم‌ترین کاربردهای متاورس چیست.

کاربرد متاورس چیست ؟

در بخش قبلی به سوال ویژگی‌های متاورس چیست پاسخ داده شد. هدف این بخش بررسی کاربردهای مختلف در حوزه متاورس است. امروزه مفهوم متاورس در بازی‌های بلاک چینی نمود پیدا کرده است و بسیاری از افراد متاورس را با این بازی‌ها می‌شناسند اما این تکنولوژی کاربردهای متنوعی در زندگی بشر دارد. در ادامه این مقاله مهم‌ترین کاربردهای متاورس را بررسی می‌کنیم.

ارتباط صنعت بازی با متاورس چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای متاورس که امروزه نیز به صورت گسترده رواج پیدا کرده است ایجاد بازی‌های مجازی است. بازی‌های رایانه‌ای طرفداران زیادی دارند و روزانه میلیون‌ها کاربر از سراسر دنیا در این بازی‌ها فعالیت می‌کنند. بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی یا تلفیقی از آن‌ها ایجاد می‌شوند. ظهور متاورس متغیرهایی به این بازی‌ها اضافه کرده است که باعث گسترش این صنعت و فعالیت تعداد زیادی از کاربران در آن شده است.

در بازی‌های متاورسی کاربران مالک دارایی‌های موجود در بازی هستند و می‌توانند آن‌ها را در بازارهای بازی به فروش برسانند. در بسیاری از مواقع به دست آوردن دارایی‌ها با بازی کردن ممکن است و برای انجام کار نیاز است که کاربران مبلغ اولیه‌ای برای خرید برخی از آیتم‌های مورد نیاز بازی پرداخت کنند. بنابراین، بازی متاورسی امکان کسب درآمد از ارز دیجیتال به وسیله بازی کردن را برای کاربران فراهم می‌کند و از طرفی امکان حذف آیتم‌های بازی را از مدیران آن سلب می‌کند.

 

بازی های متاورسی

 

کاربرد Metaverse در تجارت

متاورس در بسیاری از فعالیت‌های تجاری افراد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. گسترش بیماری کرونا در سطح جهان باعث رونق تجارت آنلاین شد. امروزه بسیاری از کاربران خریدهای خود را با استفاده از پلتفرم‌های خرید آنلاین انجام می‌دهند. خرید آنلاین باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه کاربران می‌شود اما ایراداتی نیز دارد.

در بسیاری از محصولات مثل لباس و کفش، خرید آنلاین با محدودیت‌هایی مواجه است. متاورس می‌تواند با استفاده از ابزارهای خود به کاربران کمک کند تا از راه دور و به صورت مجازی امکان امتحان کردن لباس‌ها و کفش‌ها را برای کاربران مدل‌سازی کند تا کاربران با اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهند.

متاورس مشکلات مربوط به فاصله را نیز برای تجارت حل می‌کند. فرض کنید شما یک طراح داخلی آمریکایی می‌شناسید که دوست دارید کار طراحی خانه شما را او انجام دهد اما امکان حضور او در خانه شما برای مشاهده وضعیت و انجام طراحی وجود ندارد. در چنین شرایطی ابزارهای متاورس به شما کمک می‌کند تا بتوانید نمایش کاملی از خانه و وضعیت آن را به متخصص مورد نظر نمایش دهید و متخصص با حس حضوری که در محیط دارد بتواند کارهای خود را پیش ببرد.

طبیعی است که متاورس را می‌توان در تمامی فعالیت‌هایی که کاربران در آن نیاز به تعامل با یکدیگر و تعامل با اشیا دارند استفاده کرد. به عنوان مثال، مشاوران املاک می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های متاورس ملک‌ها را برای کاربران نمایش دهند و از این طریق هزینه‌های مربوط به جست و جوی ملک جدید را کاهش دهند.

ارتباط صنعت آموزش با متاورس چیست ؟

آموزش یکی از بخش‌های اصلی زندگی انسان‌ها است که به موازات توسعه تکنولوژی، دچار تغییرات زیادی می‌شود. امروزه بخش زیادی از آموزش توسط ابزارهای آموزش آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود. این سیستم‌ها دسترسی به آموزش را برای کاربران در سراسر دنیا راحت‌تر کرده‌اند و هزینه‌های آموزشی را به حداقل رسانده‌اند، اما همچنان دارای نقص‌های زیادی در برخی از حوزه‌های آموزشی هستند.

در بسیاری از حوزه‌ها برای درک مفاهیم حوزه نیاز به شبیه‌سازی فرآیندها است. در متاورس شبیه سازی فرآیندها به سادگی انجام می‌شود و دانشجوها به راحتی مفاهیم مطرح شده را یاد می‌گیرند. این مساله هزینه‌های مربوط به یادگیری را نیز کاهش می‌دهد و امکان بررسی بسیاری از پدیده‌های خطرناک مثل منفجر شدن یک بمب هسته‌ای یا برخورد یک جسم به زمین را بدون انجام آزمایش واقعی ممکن می‌سازد. خلبان‌ها از این سیستم‌ها برای شبیه سازی کامل فرآیند پرواز استفاده می‌کنند.

کاربرد Metaverse در صنعت سرگرمی

یکی از صنایعی که متاورس بیشترین کاربرد را می‌تواند داشته باشد صنایع مربوط به سرگرمی است. علاوه بر بازی‌های متاورسی که در بخش اول مورد بررسی قرار گرفت، سایر سرگرمی‌های کاربران نیز در متاورس پاسخ داده می‌شوند. به عنوان مثال، با استفاده از متاورس شما امکان مسافرت به اقصی نقاط دنیا را پیدا می‌کنید. با استفاده از متاورس می‌توان باشگاه‌های ورزشی را برای افراد مدل‌سازی کرد تا آن‌ها در خانه بتوانند فعالیت‌های ورزشی خود را انجام دهند.

متاورس امکان شرکت در کنسرت‌های خواننده‌های مطرح را از سراسر دنیا فراهم می‌کند. در این شرایط کاربران با استفاده از سنسورهای مخصوص به پلتفرم متصل می‌شوند و حس واقعی حضور در کنار خواننده را به دست می‌آورند. کاربران با استفاده از شبکه‌های اجتماعی متاورسی می‌توانند با دوستان خود تعامل کنند. در این شبکه‌ها کاربران حس واقعی حضور در کنار دوستان خود را پیدا می‌کنند.

 

برگزاری کنسرت در متاورس

 

روش های کسب درآمد از متاورس چیست ؟

از بخش قبل فهمیدیم که مهمترین کاربردهای متاورس چیست و در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. Metaverse از فناوری بلاک چین و رمز ارزها برای ایجاد اقتصاد خود استفاده می‌کند. در این اقتصاد غیرمتمرکز دارایی‌های مجازی خرید و فروش می‌شوند و کاربران می‌توانند از توکن‌های قابل معاوضه مورد استفاده در پلتفرم، برای پرداخت هزینه ارائه خدمات بهره بگیرند. این مساله نشان می‌دهد که روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از Metaverse وجود دارد که این مساله یکی از عوامل اصلی علاقه کاربران به فعالیت در Metaverse است. در ادامه این بخش می‌خواهیم اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد از متاورس را بررسی کنیم.

خرید زمین در متاورس چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های موجود در بیشتر متاورس‌ها زمین است. در متاورس فعالیت‌های مورد نظر کاربران بر روی زمین‌های موجود انجام می‌شود و بدون داشتن زمین، امکان ارائه خدمات و محصولات به دیگر افراد وجود ندارد. بنابراین، اصل اول برای کسب درآمد در بیشتر متاورس‌ها خرید زمین است. همانند دنیای واقعی، قیمت زمین در Metaverse با توجه به شرایط تغییر می‌کند. موارد زیر از جمله اصلی‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت زمین در Metaverse هستند.

  • رشد متاورس مورد نظر و افزایش تعداد کاربران آن
  • سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در یک Metaverse و خرید زمین در آن
  • کاربرد زمین در Metaverse و روش‌های مختلف کسب درآمد از آن
  • اندازه زمین و ویژگی‌های مختلف آن

ترکیب این عوامل باعث می‌شود که قیمت یک زمین در Metaverse متغیر باشد. بنابراین کاربران می‌توانند با خرید زمین در Metaverse با قیمت پایین و فروش آن در قیمت‌های بالاتر به کسب درآمد از متاورس بپردازند. برای انجام این کار، کاربران باید بتوانند وضعیت متاورس‌های مختلف را بررسی کنند و برآوردی از ارزش زمین‌های آن داشته باشند. در صورتی که قیمت بازار پایین‌تر از قیمت محاسبه شده باشد، سرمایه‌گذار می‌تواند با خرید زمین در Metaverse به کسب درآمد بپردازد.

برای خرید زمین در متاورس می‌توان از بازارهای خرید و فروش NFT مربوط به هر متاورس یا بازارهای عمومی خرید و فروش NFT مثل «OpenSea» و «Rarible» استفاده کرد. در بیشتر متاورس‌ها زمین‌های موجود به صورت دوره‌ای به فروش گذاشته می‌شوند و کاربران تنها می‌توانند در دوره‌های مشخص شده زمین‌های موجود را خریداری کنند. معمولا هزینه خرید زمین با استفاده از انواع توکن قابل معاوضه پروژه یا ارزهای مطرح بازار مثل اتریوم پرداخت می‌شود. خرید زمین در Metaverse فرآیند ساده‌ای دارد و کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت مورد نظر و اتصال کیف پول ارز دیجیتال به خرید زمین بپردازند.

اجاره زمین در متاورس چیست ؟

از بخش قبل فهمیدیم که خرید زمین در متاورس چیست و چگونه می‌توان از آن برای کسب درآمد استفاده کرد. زمین‌های موجود در Metaverse امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کاربران در مراجعه به Metaverse از زمین‌ها بازدید می‌کنند و این مساله فرصت را برای کسب درآمد از زمین‌ها در اختیار مالک‌ها قرار می‌دهد. بنابراین، زمین‌های متاورسی به طور بالقوه امکان کسب درآمد را دارند. طبیعی است زمین‌هایی که در نزدیکی ورودی‌های Metaverse قرار دارند یا به زمین افراد و شرکت‌های بزرگ نزدیک هستند، امکانات بیشتری برای کسب درآمد دارند.

در برخی از پروژه‌های متاورسی امکان اجاره دادن زمین به سایر کاربران نیز وجود دارد. این ویژگی به مالک زمین امکان کسب درآمد از طریق اجاره دادن را می‌دهد. در مقابل، کاربری که زمین را اجاره می‌کند می‌تواند با پرداخت مبلغ کمتر، زمین  را اجاره کند و ایده‌های خود را بر روی آن پیاده کند و از این طریق به کسب درآمد بپردازد. این مساله ریسک سرمایه‌گذاری را برای کاربر کمتر می‌کند اما در نهایت کاربر مالک زمین نیست و در صورت افزایش قیمت زمین سود آن به مالک می‌رسد.

 

خرید زمین در متاورس

 

خرید و فروش دارایی‌های موجود در متاورس چیست ؟

در بخش‌های قبلی سوالات کسب درآمد از خرید و اجاره زمین در متاورس چیست را توضیح دادیم. علاوه بر زمین، دارایی‌های دیگری در متاورس‌ها وجود دارند که از آن‌ها برای تزئین زمین‌ها یا طراحی بازی‌ها استفاده می‌شود. این دارایی‌های به شکل توکن‌های غیر قابل معاوضه NFT هستند و هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. همانند زمین، این دارایی‌ها را نیز می‌توان از بازار مخصوص Metaverse یا بازارهای عمومی خرید و فروش NFT خریداری کرد اما اصلی‌ترین روش به دست آوردن این توکن‌ها شرکت در فعالیت‌ها و بازی‌ها است.

بسیاری از NFTهای موجود در متاورس‌ها ابزارهای بازی کاربران است. کاربران با استفاده از این ابزارها در بازی‌ها شرکت می‌کنند و در صورت برنده شدن، پاداش به دست می‌آورند. هرچه ویژگی‌های مربوط به این ابزارها پیشرفته‌تر باشد، احتمال برنده شدن آن‌ها در بازی‌ها بیشتر است. این مساله باعث می‌شود که کاربران به دنبال خرید دارایی‌های بهتر در Metaverse باشند.

در بسیاری از بازی‌ها، پاداش برنده بازی، افزوده شدن ویژگی جدید به دارایی در اختیار او است که این مساله ارزش دارایی کاربر را افزایش می‌دهد. با این توضیحات کاربرانی که به دنبال انجام بازی یا فعالیت در Metaverse نیستند می‌توانند در زمان‌های مناسب دارایی‌های موجود در بازی را با قیمت پایین خریداری کنند و آن را به قیمت بالاتر به کاربران فعال Metaverse بفروشند.

در بسیاری از متاورس‌ها ابزارهای زیادی برای ایجاد دارایی‌های جدید وجود دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها ابزارهای مورد نظر خود را ایجاد کنند و از آن برای بازی استفاده کنند. طبیعی است امکان فروش این ابزارها نیز برای کاربران وجود خواهد داشت. امروزه بسیاری از متاورس‌ها به دنبال افزایش قابلیت تعامل خود هستند تا از این طریق امکان استفاده از NFTهای موجود در پلتفرم‌های مختلف به وجود بیاید.

روش کسب درآمد از بازی های متاورس چیست ؟

صنعت بازی یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت Metaverse است. متاورس امکان انجام بازی‌های واقعی‌تر را برای کاربران فراهم می‌کند. تفاوت اصلی بازی‌های متاورسی با سایر بازی‌های رایانه‌ای این است که در Metaverse کاربران مالک دارایی‌های موجود در بازی هستند و امکان خرید و فروش این دارایی‌ها برای آن‌ها وجود دارد. بنابراین، انجام بازی متاورسی یک روش برای کسب درآمد است. تفاوت دیگر بازی‌های متاورسی با سایر بازی‌ها این است که کاربران می‌توانند بازی‌های مختلف مورد نظر خود را در زمین‌های خود ارائه کنند و دیگر کاربران از این بازی‌ها استفاده کنند.

مالک زمین می‌تواند طبق استراتژی خود استفاده از این بازی‌ها را رایگان یا پولی اعلان کند. معمولا در شرایطی که بازی رایگان است مالک با استفاده از تبلیغات به کسب درآمد می‌پردازد. بنابراین، در Metaverse کاربرانی که صاحب زمین هستند امکان ارائه بازی به دیگران را دارند و از این طریق می‌توانند درآمد کسب کنند. کاربران عادی نیز با انجام بازی‌ها می‌توانند به کسب درآمد بپردازند.

کسب درآمد از تبلیغات در متاورس چیست ؟

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از Metaverse انجام تبلیغات است. روزانه کاربران زیادی از زمین‌های موجود در Metaverse بازدید می‌کنند. این مساله امکان انجام تبلیغ را برای مالکان زمین‌ها فراهم می‌کند. برخی از زمین‌های متاورسی بیلبوردهای مخصوص برای تبلیغ دارند و از آن‌ها برای انجام این کار استفاده می‌کنند. برخی دیگر از زمین‌ها تبلیغات خود را در بازی‌هایی که برای کاربران طراحی کرده‌اند جایگذاری می‌کنند.

برای اثربخش بودن تبلیغ، تعداد زیادی از کاربران باید آن را مشاهده کنند. بنابراین، شرکت‌ها تبلیغات خود را در زمین‌هایی که بازدید بیشتری دارند قرار می‌دهند. در Metaverse دو دسته از زمین‌ها بیشترین بازدید را دارند.

  • زمین‌هایی که به ورودی‌های Metaverse و زمین‌ها مربوط به افراد و شرکت‌های بزرگ نزدیک هستند.
  • زمین‌هایی که در آن‌ها رویدادها یا بازی‌های جذاب برگزار می‌شود.

بنابراین، اگر به دنبال کسب درآمد از تبلیغات در Metaverse هستید، باید شرایطی را فراهم کنید که تعداد زیادی از کاربران از زمین شما بازدید کنند. در این صورت شرکت‌ها تمایل بیشتری به پرداخت هزینه جهت تبلیغ خود در زمین شما خواهند داشت. توجه داشته باشید که امکان استفاده از روش‌های کسب درآمد گفته شده در همه متاورس‌ها و برای همه زمین‌ها وجود ندارد. بنابراین، قبل از سرمایه‌گذاری در یک پروژه متاورسی حتما باید در مورد روش‌های کسب درآمد فعال در آن اطلاعات کسب کنید.

 

تبلیغات در متاورس

 

معرفی بازی ها و ارزهای متاورس

تا به اینجای کار با مفهوم Metaverse، تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، روش‌های کسب درآمد و کاربردهای آن آشنا شدیم. پروژه‌های بلاک چینی زیادی در این حوزه وجود دارند که بیشتر آن‌ها بازی هستند. هر کدام از این پروژه‌ها علاوه بر زمین و سایر دارایی‌های غیر قابل معاوضه درون بازی، ارزهای متاورس مخصوص خود را دارند. ارزهای Metaverse برای خرید و فروش دارایی‌های درون Metaverse و سایر فعالیت‌های حاکمیتی استفاده می‌شود.

پروژه‌ها و ارزهای متاورس را می‌توان در دسته‌‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. برخی از این پروژه‌ها بستری برای ایجاد Metaverse و بازی‌های بلاک چینی هستند در حالی که برخی دیگر پروژه‌های اصلی Metaverse هستند که فضای فعالیت مخصوص خود را دارند. برای مشاهده فهرست کامل پروژه‌های فعال در حوزه متاورس می‌توان از سایت «Coinmarketcap» استفاده کرد. در ادامه این بخش، برخی از مهم‌ترین بازی ها و ارزهای متاورس را بررسی می‌کنیم.

پروژه ارز دیجیتال دیسنترالند در متاورس چیست ؟

«دیسنترالند» (Decentraland) یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های متاورسی مبتنی بر واقعیت مجازی است که در آن کاربران می‌توانند مالک زمین‌های موجود در سیستم شوند و محتواهای و بازی‌های مختلف مد نظر خود را در آن پیاده‌سازی کنند. در دیسنترالند زمین‌ها به صورت NFT در شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند و با نام «Land» شناخته می‌شوند. علاوه بر توکن‌های لند، توکن‌ قابل معاوضه «MANA» نیز در این سیستم وجود دارد که برای خرید زمین‌ها و حاکمیت شبکه استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند با شرکت در بازی‌های دیسنترالند به کسب درآمد بپردازند.

پروژه ارز دیجیتال سندباکس در متاورس چیست ؟

«سندباکس» (Sandbox) یکی دیگر از متاورس‌های مبتنی بر واقعیت مجازی است که مشابه دیسنترالند دارای زمین‌های به فرم NFT در شبکه اتریوم و توکن قابل معاوضه برای خرید و فروش زمین و سایر دارایی‌های درون بازی با نماد «SAND» است. پروژه سندباکس از یک تیم مدیریت قوی تشکیل شده است که سابقه طولانی در صنعت بازی دارند. این تیم با ارائه سه ابزار اصلی با نام‌های «VoxEdit»، «Game Maker» و «Marketplace» فعالیت کاربران در سندباکس و کسب درآمد از آن را ساده‌تر کرده است.

ابزار VoxEdit به کاربران امکان ساخت طرح‌های سه بعدی برای ایجاد دارایی‌های درون بازی یا تزئین زمین‌ها را می‌دهد. کاربران می‌توانند این دارایی‌ها را به NFT تبدیل کنند و آن‌ها را به دیگران بفروشند. ابزار Marketplace مخصوص این کار است و در آن خرید و فروش زمین‌ها و سایر NFTها انجام می‌شود. ابزار سوم طراحی شده برای سندباکس Game Maker است که به کاربران امکان ساخت بازی‌های درون متاورسی و استفاده از آن‌ها در زمین‌ها را می‌دهد. کاربران می‌توانند مدل‌های مختلف بازی و مدل اقتصادی مد نظر خود را در بازی‌ها اعمال کنند و از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده کنند.

بازی اکسی اینفینیتی در متاورس چیست ؟

«اکسی اینفینیتی» (Axie infinity) یکی از معروف‌ترین بازی‌های متاورس است که پس از عمومی شدن واژه Metaverse رشد چشمگیری را تجربه کرد. بازی اکسی اینفینیتی شامل موجوداتی به نام «اکسی» است که کاربران با استفاده از آن‌ها به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. اکسی‌ها به صورت NFT در شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند و کاربران می‌توانند با فعالیت‌های خود در اکسی اینفینیتی ویژگی‌های آن‌ها را بهبود ببخشند. کاربرانی که حوصله این فعالیت‌ها را ندارند می‌توانند از بازار موجود در بازی به خرید اکسی بپردازند.

در بازی اکسی اینفینیتی علاوه بر NFTهای اکسی دو نوع توکن دیگر به صورت قابل معاوضه وجود دارد. توکن «AXS» توکن حاکمیتی شبکه است که از آن برای خرید و فروش اکسی‌ها و همچنین رای‌دهی استفاده می‌شود. رمز ارز دوم قبل معاوضه توکن «SLP» است که به عنوان پاداش بازی‌ها به کاربران داده می‌شود و با استفاده از آن‌ها می‌توان اکسی‌ها را رشد داد. کاربران برای فعالیت در این بازی نیاز به داشتن اکسی دارند که خرید آن هزینه اولیه‌ای برای آن‌ها در پی دارد.

 

بازی اکسی اینفینیتی در متاورس چیست

 

پروژه ارز دیجیتال انجین در متاورس چیست ؟

پروژه ارز دیجیتال «انجین» (Enjin) یکی از پلتفرم‌های اصلی ساخت بازی Metaverse و توکن‌های قابل استفاده در آن‌ها است. انجین شامل یک محیط Metaverse یا بازی بلاک چینی نیست. این پروژه با استفاده از کیت‌های توسعه نرم‌افزاری خود، امکان ایجاد بازی Metaverse و دارایی‌های آن‌ها را برای کاربران و تیم‌های مختلف فراهم می‌کند. توکن ارز دیجیتال این پروژه با نماد «ENJ» برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف بازی‌های ساخته شده استفاده می‌شود. علاوه بر این، توسعه‌دهنده‌ها برای استفاده از کیت‌های توسعه نرم‌افزاری انجین از این توکن استفاده می‌کنند.

انجین بازاری برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف بازی‌ها دارد و دارایی‌های ساخته شده در انجین را می‌توان در بازی‌ها و متاورس‌های مختلف پلتفرم استفاده کرد. علاوه بر این، کاربران بازی‌های مختلف این پلتفرم با استفاده از «شبکه انجین» می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند. بازی های متاورسی مختلفی مانند «9Lives Arena»، «Dvision Network» و «AlterVerse» در این پلتفرم ساخته شده‌اند.

چگونه وارد متاورس شویم ؟

در بخش قبل با چند نمونه ارز و بازی متاورس آشنا شدیم. یکی از سوالات رایجی که برای بسیاری از کاربران عادی پیش می‌آید نحوه ورود به Metaverse و استفاده از خدمات آن است.  از آن جایی که هر پروژه ارز دیجیتال Metaverse روش خاص خود را برای فعالیت دارد، نحوه ورود به هر یک از پروژه‌ها با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر، فعالیت در پروژ‌ه‌های متاورسی فعال در بلاک چین بدون استفاده از عینک و هدست‌ها امکان‌پذیر است و این پروژه‌ها نیازی به این ابزارها ندارند.

برای فعالیت در بیشتر متاورس‌ها نیاز به داشتن حساب کاربری است. افراد می‌توانند با استفاده از ایمیل، شماره تماس یا کیف پول ارز دیجیتال حساب کاربری خود را ایجاد کنند و از طریق سایت پروژه وارد محیط Metaverse شوند. در داخل محیط Metaverse نقشه دسترسی به مناطق مختلف تعبیه شده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به آدرس تمامی مناطق مد نظر خود دسترسی داشته باشند.

در برخی از متاورس‌ها برای انجام بازی نیاز است که کاربران نرم‌افزار خاصی را دانلود کنند. به عنوان مثال، برای انجام بازی‌های سندباکس کاربران باید با نرم‌افزار «Game Maker» آن را دانلود کنند و سپس با استفاده از حساب کاربری خود به آن وصل شوند تا امکان بازی کردن به دست آورند.

توکن های متاورس چیست ؟

پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس دارایی‌های خود را در بستر شبکه‌های بلاک چینی مختلف ایجاد می‌کنند و معمولا بلاک چین مخصوص به خود را ندارند. به رمز ارزهای مرتبط با این پروژه‌ها  توکن های متاورس گفته می‌شود. توکن‌های متاورسی معمولا شاکل توکن‌های قابل معاوضه و توکن‌های غیر قابل معاوضه هستند. توکن‌های نوع اول برای خرید دارایی‌های موجود در متاورس و رای‌دعهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. NFTها برای نمایش منحصر به فرد بودن دارایی‌ها استفاده می‌شوند و معمولا شامل زمین‌ها و ابزارهای بازی هستند.

متاورس چگونه کار می‌کند ؟

متاورس یک دنیای مجازی است که از مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند تا حس حضور واقعی را برای کاربران فراهم کند. در حال حاضر بازی‌ها و فعالیت‌های انجام شده در متاورس‌ها به صورت متمرکز هستند و توسط شرکت‌های سازنده نگهداری می‌شوند زیرا مدیریت حجم بالای تراکنش‌های متاورس در بلاک چین‌های فعلی امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر دارایی‌های استفاده شده در متاورس به صورت توکن‌های ارز دیجیتال ایجاد شده‌اند و به کاربران امکان مالکیت بر دارایی‌ها و کسب درآمد از آن‌ها را می‌دهند.

جمع‌بندی

متاورس دنیای مجازی با حس حضور واقعی است که امکان انچام بسیاری از فعالیت‌های دنیای واقعی را به صورت مجازی فراهم می‌کند. در این مقاله در کنار سوالاتی مانند متاورس چیست و تکنولوژی‌های زیر ساخت متاورس چیست به سوالاتی مانند کاربرد متاورس چیست و روش ‌های کسب درآمد از متاورس چیست پاسخ داده شد و نحوه ورود به متاورس و برخی از پروژه‌های مهم این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب های مرتبط

متاورس

امتیاز دهید

سوالات متداول

توکن های متاورس چیست ؟

پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس دارایی‌های خود را در بستر شبکه‌های بلاک چینی مختلف ایجاد می‌کنند و معمولا بلاک چین مخصوص به خود را ندارند. به رمز ارزهای مرتبط با این پروژه‌ها  توکن های متاورس گفته می‌شود. توکن‌های متاورسی معمولا شاکل توکن‌های قابل معاوضه و توکن‌های غیر قابل معاوضه هستند. توکن‌های نوع اول برای خرید دارایی‌های موجود در متاورس و رای‌دعهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. NFTها برای نمایش منحصر به فرد بودن دارایی‌ها استفاده می‌شوند و معمولا شامل زمین‌ها و ابزارهای بازی هستند.

متاورس چگونه کار می‌کند ؟

متاورس یک دنیای مجازی است که از مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند تا حس حضور واقعی را برای کاربران فراهم کند. در حال حاضر بازی‌ها و فعالیت‌های انجام شده در متاورس‌ها به صورت متمرکز هستند و توسط شرکت‌های سازنده نگهداری می‌شوند زیرا مدیریت حجم بالای تراکنش‌های متاورس در بلاک چین‌های فعلی امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر دارایی‌های استفاده شده در متاورس به صورت توکن‌های ارز دیجیتال ایجاد شده‌اند و به کاربران امکان مالکیت بر دارایی‌ها و کسب درآمد از آن‌ها را می‌دهند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • زینب نوبخت
    18 مهر 1402

    با تشکر از تلاش‌های شما در ارائه محتواهای ارزشمند.

  • کیوان یزدانی
    18 مهر 1402

    ما به محتواهای عالی‌تان ارزش می‌دهیم. لطفاً به ما امکان دسترسی به اطلاعات به‌روز پروژه را بدهید.